Gå til innhold

Dekkdimensjon til firehjulsdrift fem serie


Cain
 Share

Anbefalte innlegg

Vet jo at det er viktig å ha rett dimensjon på dekkene når man har firehjulsdrift. Vurderer nye felger og dekk til sommeren

og tenker på noe annet enn std.dimensjon. (245-45-18 front og 275-40-18 bak).
Spørsmålet er: Om jeg velger å gå opp til 19" så må vel profilen reduseres ytterligere for å få rett rullemotstand?
Altså f.eks 19" 40 profil front og 35" bak?

Eller har dette ikke noe å si?

Undrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører 245/45-19 foran og 275/40-19 bak på 7-serie på originale Bmw felger. Disse dimensjonene gir 0% avvik på kalkulator, 2144mm omkrets. 

Nå skal det sies at jeg kjører Falken dekk, Fk453 foran og FK510 bak. Men det er ikke sikkert andre merker matcher, skal du være sikker må du frem med målebåndet 👍

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve dimensjonen har sånn sett ikke noe å si for xDrive-systemet, men grunnet lover og regler (samt fysisk plass og utseende) bør man holde seg til hjul som har ca. like stor rulleomkrets. Altså det er riktig at man må gå ned på profil når man går opp på diameter.

Det som derimot er viktig for xDrive-systemet er som nevnt at rulleomkrets foran og bak er tilnærmet lik.

...husk også at standarddekkene er stjernemerket. Kjøper du ikke-stjernemerkede dekk i samme dimensjon som bilen kan bli levert med kan du få problemer.

@Evopower Det er en forskjell som er litt i største laget. Da vil 245/40-19 og 285/35-19 være et bedre valg (0,5% forskjell), men selv det hadde jeg vært litt småskeptisk til.

I tillegg må man ta høyde for at dette er teoretiske tall, og forskjellen i praksis kan være både verre og bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2018 den 0.42, Marius2002 skrev:

Du må ha lik rulleomkrets foran og bak. Det tryggeste er å gå for fire hjul av samme størrelse for xDrive når man beveger seg vekk fra standardoppsett. :)

 

8 sider om nettopp dette:

 

 

På 18.10.2018 den 0.42, Marius2002 skrev:

Du må ha lik rulleomkrets foran og bak. Det tryggeste er å gå for fire hjul av samme størrelse for xDrive når man beveger seg vekk fra standardoppsett. :)

 

8 sider om nettopp dette:

Takk. Dette var interessant lesning :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står på BMW sine nettsider er igrunn bare svada. 😛

Hadde vært mye bedre hadde de skrevet hvorfor man egentlig bør velge stjernemerkede dekk. Da er jeg sikker på flere hadde valgt det også.

41 minutter siden, Cain skrev:

Hei. Takk for alle svar. Jeg får ikke varsler på dette så derfor treg å svare. Stjernemerkede dekk hva vil det si?
Dekk som går til 300 kmt?

Stjernemerkede dekk gjør at rulleomkrets fortsatt er lik når man kjører med forskjellig bredde foran og bak. Som nevnt er 245/40-19 og 275/45-19 korrekt dimensjon for din bil (og det de blir levert med på 19" fra fabrikk). Disse dimensjonene gir en forskjell i rulleomkrets på ca 0,5% i «vanlig» versjon, mens de i stjernemerket versjon (som BMW leverer bilene med) har 0% forskjell. Dette for å ikke skade fordelingskassen.

Det er kun BMW som benytter stjernemerkede dekk, men andre produsenter har tilsvarende merkinger for dekk de benytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marius2002 skrev:

Stjernemerkede dekk er dekk som er godkjent og testet av BMW selv. Som det skal komme klart fram i tråden jeg linket til mener jeg. Hvis ikke står det litt her https://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/vehicle-service-parts/wheels-tyres.html :)

 

 

Takk for info. Nå står det fire nankang dekk i originaldimensjonen på bilen, disse er utslitt og skal byttes til sommeren.
Har ikke sett om de er stjernemerket, men har ikke merket noe galt med bilen i dette året jeg har kjørt med de.

Bilen er veldig behagelig å kjøre med vinterdekkene, som er i stddimensjon og samme dimensjon på alle fire hjul.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, awt skrev:

Det som står på BMW sine nettsider er igrunn bare svada. 😛

Hadde vært mye bedre hadde de skrevet hvorfor man egentlig bør velge stjernemerkede dekk. Da er jeg sikker på flere hadde valgt det også.

Stjernemerkede dekk gjør at rulleomkrets fortsatt er lik når man kjører med forskjellig bredde foran og bak. Som nevnt er 245/40-19 og 275/45-19 korrekt dimensjon for din bil (og det de blir levert med på 19" fra fabrikk). Disse dimensjonene gir en forskjell i rulleomkrets på ca 0,5% i «vanlig» versjon, mens de i stjernemerket versjon (som BMW leverer bilene med) har 0% forskjell. Dette for å ikke skade fordelingskassen.

Det er kun BMW som benytter stjernemerkede dekk, men andre produsenter har tilsvarende merkinger for dekk de benytter.

Ok. I vognkortet på min bil står det 245-45-18 front og 275-40-18 bak som standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...