Gå til innhold

Bytte caliper bak: hvordan gjøres det med bremseslangen?


Kim
 Share

Anbefalte innlegg

Ser meg nødt til å enten bytte calipere bak eller plukke de av og bytte pakninger.

Men hvordan gjøres det for å ikke tømme hele systemet for bremsevæske? Finnes det noe som kan skrus på slangen mens jeg har caliperen av for å bytte pakninger?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk inn bremsepedalen litt. Då blir kretsen til beholderen stengt, og ingen veske renner ut av slangen ifra beholderen.

Bruk ein trekloss eller noko mellom sete, og pedal f.eks. Eller ein "ubrukelig" person kan holde pedalen inne, så er du kvitt han ei stund, viss du plages av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, carburetion skrev:

Trykk inn bremsepedalen litt. Då blir kretsen til beholderen stengt, og ingen veske renner ut av slangen ifra beholderen.

Bruk ein trekloss eller noko mellom sete, og pedal f.eks. Eller ein "ubrukelig" person kan holde pedalen inne, så er du kvitt han ei stund, viss du plages av det :)

Hehe... da må personen antagelig sitte der i et par dager :)  Har faktisk et par sånne klemmer på bilde over, da bruker jeg de. Trodde det var godt med trykk i slangen og det ville lekke ut væske. 

Noen som har prøvd å renovere caliperne forresten? Tenkte da på å plukke den fra hverandre, ta ut stempelet og bytte pakninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Er slangen noen år, så bytter jeg å bytte den i samme slengen. Da legger jeg bare en knekk på gamle slangen med strips og lar det stå inntil caliper er overhalt. Monterer så ny slange og caliper i samme slengen. Anbefaler derimot ikke å knekke slanger du skal bruke, da det kan skade dem. Liker selv ikke sånne klemmer heller på slanger som skal brukes, bedre å finne seg en plugg man kan skru på. Er derimot veldig lite bremsevæske i systemet, og særs billig så bare å bytte alt først som sist. 

 Bruker å lufte alle 4 hjula selv når jeg har noe åpent i bremsekretsen, og da syns jeg det er like greit å ta seg 10 minutter ekstra å kjøre igjennom ny væske i hele bremsesystemet når det først må luftes uansett. Er slange ny, så bare setter jeg ei bøtte under og lar det renne. Bytter du til ny caliper trenger ikke du noe i det hele tatt, med mindre du er særs treg kommer det ikke mange dråpene. 

Ingen problemer å overhale caliper, selv med originale deler koster det maks 300kr somregel i tettninger og nye gummiforinger til glideren. Eneste som man må være litt obs på, er at dersom stempel er rustet så må det byttes. Rust i hus er somregel uvesentlig/ikke tilstede da det er stasjonær tettning og stempelet som har mest kritisk tetteflate. 

Anbefaler å få sandblåst caliper, og så pulverlakkert/2k maling. Blir tusen ganger bedre rustbeskyttelse enn det zink belegget på ferdig overhalte som ruster med en gang. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, carburetion skrev:

Trykk inn bremsepedalen litt. Då blir kretsen til beholderen stengt, og ingen veske renner ut av slangen ifra beholderen.

Bruk ein trekloss eller noko mellom sete, og pedal f.eks. Eller ein "ubrukelig" person kan holde pedalen inne, så er du kvitt han ei stund, viss du plages av det :)

Dette er heilt klart det enklaste om du ikkje skal skifte slange. Gjorde dette sjølv tidligare i sommar då eg skifta bremserøyr bak på E30'en. Kappa ein bit 2x4 i passelig lengde og kilte den mellom førarsete og bremsepedalen. Bilen stod utan bremserøyr bak i litt under eit døgn og det kom kun eit par dråpar 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...