Gå til innhold

Noen som har byttet clutch før?


Bowiitz
 Share

Anbefalte innlegg

Skal bytte clutch på min 318ci 118 hk og ser at den har SAC - clutch og at det trengs spesialverktøy for montering. Er det noen her som har byttet clutch før som kan fortelle meg om dette er nødvendig, eller om man kan montere uten spesialverktøy?

 

https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/drivlinje/clutchverktoy/clutchverktoy-for-sac-sett-ps1451a05-400007210no (er snakk om dette verktøyet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De SAC cluch-settene jeg har kjøpt har vært forhåndsstrammet og klar til montering. Verktøyet trengs om du tabber deg ut og må stramme på nytt, eller om du klarer å finne alle delene seperat. Koed sine sett med lamell og trykkplate er hvert fall safe. Så bør du bytte den vippearmen og utløserlager når du først holder på. :)

Montering som vanlig. Kan være litt dilling med sentrering. Sentrer, fest "settet" og løsne så anretning som holder det sammen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Thundercoil skrev:

De SAC cluch-settene jeg har kjøpt har vært forhåndsstrammet og klar til montering. Verktøyet trengs om du tabber deg ut og må stramme på nytt, eller om du klarer å finne alle delene seperat. Koed sine sett med lamell og trykkplate er hvert fall safe. Så bør du bytte den vippearmen og utløserlager når du først holder på. :)

Montering som vanlig. Kan være litt dilling med sentrering. Sentrer, fest "settet" og løsne så anretning som holder det sammen. 

 

Ah okei. Kjøpte dette settet ifra Skruvat (https://www.skruvat.no/Clutchsett-P183093.aspx) og det fulgte med en monteringsanvisning hvor det sto at man trengte det nevnte spesialverktøyet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte nylig et LUK-sett som jeg kjøpte på koed - og dette var forhåndsstrammet, så det var ikke behov for spesialverktøyet. Det jeg fikk behov for derimot, var et sentreringsverktøy for å sentrere lamellplaten. Jeg kjøpte et universalsett på biltema som jeg endte med å modifisere slik at den ble grunn nok til at jeg fikk skrudd ut låsen som holder trykkplaten stram.

Ellers bør også boltene som holder trykkplaten på plass byttes :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Knekten skrev:

Jeg monterte nylig et LUK-sett som jeg kjøpte på koed - og dette var forhåndsstrammet, så det var ikke behov for spesialverktøyet. Det jeg fikk behov for derimot, var et sentreringsverktøy for å sentrere lamellplaten. Jeg kjøpte et universalsett på biltema som jeg endte med å modifisere slik at den ble grunn nok til at jeg fikk skrudd ut låsen som holder trykkplaten stram.

Ellers bør også boltene som holder trykkplaten på plass byttes :) 

Aaah, tror dette settet jeg også har da er forhåndsstrammet. Er det det den svarte "låsen" i midten på tykkplata vil si? At den er forhåndsstrammet? 😀 (legger ved bilde)

thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Knekten skrev:

Jepp, stemmer :) På LUK sitt sett, så er det en 14mm unbrako som passer inn der.

Aldri byttet slik clutch før så måtte bare spørre, men da har jeg forstått! Så da er det bare sentreringsverktøy jeg trenger og deretter montere lamellen og trykkplaten før jeg helt til slutt fjerner "låsen", og da skal alt være okei? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde du være i mål, ja :) Kan også være greit å legge et tynt lag med metallfri pasta (eller tilsvarende) på splinene på girkassa, og la lamellen gå over den før du sentrerer den på svinghjulet (tørk av all overskytende pasta). Husk også å legge merke til hvilken side av lamellplaten som skal mot girkassa (skal være tydelig merket på platen) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Knekten skrev:

Da burde du være i mål, ja :) Kan også være greit å legge et tynt lag med metallfri pasta (eller tilsvarende) på splinene på girkassa, og la lamellen gå over den før du sentrerer den på svinghjulet (tørk av all overskytende pasta). Husk også å legge merke til hvilken side av lamellplaten som skal mot girkassa (skal være tydelig merket på platen) :) 

Supert! Tusen takk for hjelp 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...