Gå til innhold

E61 525d -08 Strømproblemer.


fisken
 Share

Anbefalte innlegg

Har hatt diverse strømproblemer på min 525d -08.
Har av og til fått feilmeldinger ved start av bilen de siste årene,  increased battery discharge, fault in drive osv, får da ikke start på bilen.
Bilen vil ikke starte før motorlampa lyser når tenningen er på.
Har hatt bilen inne på BMW-verksted, batteri og IBS ble byttet for noen år siden, uten at feilene har gitt seg og de har ikke funnet årsaken problemene.

Har overvåket spenningen på batteriet, og har av og til hatt strømtrekk når bilen har vært parkert. 

Har vært på mitt lokale verksted og fått skiftet KGM-modul, da speilene ikke virket hele tiden. Kort tid etter skifte av modul fikk jeg feilmeldinger på DSC-modulen: Ingen servo, ikke speedometer, ikke ABS og mange feilmeldinger på i-drive. Leverte bilen inn igjen, og verkstedet har fått tak i en brukt modul som ble satt i, og disse feilene ser nå ut til å være borte. 

Har googlet litt på feil på DSC-modul, flere nevner at en bør ta en sjekk på dynamo og spenningsregulator, noe jeg også har nevnt for verkstedet. Har sjekket spenningen på bilen under kjøring, og den varierer fra 11,6 V til 15 V på en kort kjøretur på 10 minutter. Har AGM-batteri.

Synes det er rart at spenningen skal være så lav. Er dette normale verdier?



 

Endret av fisken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 09 525d som spenninga varierte sånn på når den ble målt under kjøring. Batteriene holdt bare et år før de tok kveld, og plutselig strømtørr selv rett etter 100 km kjøring, Bilen ble feilsøkt på merkeverksted (garanti)  hvor laderegulator og IBS ble byttet uten nytte.

Bilen ble ikke bra før jeg nappet av kontakten til IBS, ,nå har den hatt samme batteriet i 5 år og starter alltid uten problemer. Ladespenninga ligger nå fast på oppunder 15 volt. (har en usb lader med voltmeter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

Har du panorama soltak ville jeg ha tatt meg en titt under gulvet i bagasjerommet etter vann.

Har panorama, men ingen tegn til fuktighet under bagasjerommet.

Har testet litt nå,
Klipp1: Viser ladespenning ved økt belastning, varmeseter på med økende  pådrag på ventilasjon.
Klipp2: Viser "normal" spenning som sakte går mot 12V etter et lite gasspådrag.
Klipp3: Viser Ladespenning ved frakoblet IBS sensor.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt "Grønn" på ista har bare hatt kabel til bil i 2 dager.
Når jeg kjører test på IBS i ista kommer det ikke opp noen feil.
Har kjørt test på Dynamo også, da kjører bilen opp spenningen til 14,5V og er da innenfor kravet i testen (13,5V til 16V)  , men jeg har ikke utstyr til å fullføre hele testen der, da det krever oscilloscope og amperemeter direkte på dynamo.

Når jeg kjører test på DDE Supply med motoren igang viser spenningen 12,1V   det er ikke innenfor kravet på 12.5V - 15V

og ISTA peker mot dynamo.
 

Screenshot_6.jpg

Screenshot_7.jpg

Endret av fisken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått rett over 100K.
Det virker som dynamo ikke klarer å levere riktig spenning når Alternator load signal er under 60%, men kan jo være noe krøll med signaler fra DDE også.
Det smarteste er vel å skifte laderegulator med børster for å se om det løser problemet.

Endret av fisken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2018 den 17.22, 540is skrev:

Jeg har en 09 525d som spenninga varierte sånn på når den ble målt under kjøring. Batteriene holdt bare et år før de tok kveld, og plutselig strømtørr selv rett etter 100 km kjøring, Bilen ble feilsøkt på merkeverksted (garanti)  hvor laderegulator og IBS ble byttet uten nytte.

Bilen ble ikke bra før jeg nappet av kontakten til IBS, ,nå har den hatt samme batteriet i 5 år og starter alltid uten problemer. Ladespenninga ligger nå fast på oppunder 15 volt. (har en usb lader med voltmeter)

Det koster ikke noe å koble fra IBS for å se om det er den som skaper problemene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker om du får testet noe særlig uten ibs. Ja, volten øker uten ibs. Det så vi på video til TS. Men det kan jo være regulering i dynamo som ikke skjønner noe? Og dermed går på maks volt?

Jeg vet ikke svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...