Gå til innhold

E61 525d -08 Strømproblemer.


fisken
 Share

Anbefalte innlegg

Er klar over at det er noen som kjører med IBS frakoblet, men jeg vil ikke gjøre dette nå da min IBS ble byttet for 2-3 år siden uten at problemene med High Battery Discharge melding i I-drive har blitt bedre.
Jeg får ikke opp feilmeldinger på IBS heller og antar derfor at problemene mine ligger andre plasser.

Dersom en kobler fra IBS, kobler en også bort hele strømstyrings systemet på bilen.
Dynamo vil da gi 14,3 V i nød modus pga manglende kommunikasjon mellom DDE og IBS. 
En risikerer også å få flatt batteri ved start da IBS ikke lengre vil overvåke/stenge av uønskede strømtrekk når bilen er i dvale modus.

fra side 16 i vedlagte pdf.
Screenshot_8.jpg.7ab27c1511f6dfe9526c6e4feda9b81f.jpg

BMW_Power_Systems_-Energy_Mgt.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da altså ikke defekte børster, men det kan være defekt regulator som ikke forstår signalet fra IBS. For dynamo klarer å levere nesten 15V om IBS er utkoblet.

Men den klarer ikke å regulere ned volt nok eller det blir feil volt når den skal bli regulert ned. Høres ut som defekt regulator i dynamo.

For om det er feil med IBS så vil dynamo levere maks volt og det gjør den når IBS er utkoblet, men når den skal være innkoblet så var jo testmodulen riktig i ISTA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Skiftet laderegulator for en måned tid siden, ladespenning var da normal i ca 14 dager lå mellom 14,4 og 14,9V.

Etter dette begynte spenningen av og til å droppe til 12,8V ved kjøring av bil.

Den siste uken har spenningen vært mer eller mindre fast på 12,8V og synkende når jeg har kjørt bilen.

Dersom jeg skrur ventilasjonsviften over 50%, klarer dynamo og øke spenningen til 13,2-5V.

Ved lengre moderat oppbremsing når jeg kjører bilen får jeg over 14,5V.  Men spenningen detter da fort ned igjen.

Diagnose viser feil på en glødeplugg og auc sensor til klima anlegg.

Det kan virke som det er en mekanisk feil her, enten på dynamo, hovedstømskabel fra dynamo/starter til batteri, evt IBS

Er litt i villrede nå, er det noen som har vært borti lignende evt har noen tips å komme med?

 

Endret av fisken
leif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble av ibs og sjekk volt. Er den god da, er kanskje ibs defekt.

Er volten ikke høyere, så er det svært sannsynlig med defekte børster eller anker på dynamo.

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet til ny regulator med nye børster, de gamle var bra slitt, men hadde nok holdt mange mil til.

Har testet litt mer nå, med IBS frakoblet har jeg 14,3V det samme som før regulatorbytte, målte strømmen til rundt 50A nå.

Når Ladespenning er rundt 12V, har jeg strømstrekk fra dynamo mellom 5-20A etter hvilket forbruk bilen har ventilasjon, varmeseter div.

Virker ikke som batteriet blir ladet i det heletatt da. 

Får ikke målt strøm inn på batteriet pga tangamperemeter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har hatt bilen inne på sjekk hos mitt lokale BMW verksted nå, deres konklusjon er at alt er ok, og at det er normalt å ha spenning så lavt som 11,9 V fra dynamo.
Ved høy SOC (State of charge) på batteriet vil IBS kretsen "slå av" dynamo og dermed bare gi ut rundt 12 V.

På grunn av tidligere elektriske feil og div modulbytter, har jeg overvåket spenningen fra dynamo og batteri.

Fant ut at når viften stod på under 50% falt spenningsnivået fort ned mot 12 V.  Da jeg ikke vil risikere å kjøre med for lav spenning på bilen over tid, har jeg derfor kjørt med viften over 50%, og dermed hatt minimum 13,2 V utfra dynamoen. 

Det virker som batteriet da har hatt for høy SOC i forhold til BMWs setpunkt i software. Har siste dagene kjørt uten denne viftemanipulasjonen, har da lest verdier fra 12-12,8 V fra dynamoen bortimot konstant. Ved start i dag er batteriets SOC nede på 80% og lader med 14,7 V.

Har lagt ved noen utskrifter fra ISTA.
Ser at det står følgende i den ene testmodulen "The battery in vehicles with intelegent generator control is not fully charged so it can absorb energy during overrun phases"

Hva som menes med "overrun phases" er jeg ikke sikker på, men utsagnet tyder på at systemet ikke jobber for å ha en høyest mulig SOC på batteriet, men sparer litt i toppen for å kunne ta i mot lading ved nedbremsing, kjøring i nedoverbakker etc.

Er det noen som har tilgang til ISTA og kan sammenligne verdiene i mitt Charging status histogram?


 

Screenshot_15.jpg

Screenshot_16.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott 😊.
Mitt batteri er 4-5 år gammelt 90Ah AGM, skiftet på BMW verksted.
DDE fikk ny software for 3,5 år siden, så min statistikk ble nok re-satt da.
Ser at du har mye bedre verdier i ditt charging history diagram,  men endel av det kan nok forklares med feil på moduler som gjorde at jeg ofte fikk feilmelding på "high battery discharge".
En annen faktor har nok med lav årlig kjørelengde, jeg ligger på mellom 5-6 tusen kilometer i året og bilen står i enkelte perioder over 14 dager mellom bruk.

Er også litt betryggende at du i 5 dager statistikken ligger rundt 80-90 %, gir meg troen på at alt er ok på min bil :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...