Gå til innhold

Nytt prosjekt BMW E34 525 ix touring


oledra
 Share

Anbefalte innlegg

Flott å se at folk begynner å ta litt vare på 525IX. Dette er egentelig ganske sjeldene biler, kun produsert i rundt 9000 eks. At disse bilene kommer til å bli ettertraktede i årene som kommer er jeg sikker på. Så alt arbeidet du legger ned her kommer til å lønne seg en vakker dag 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

525Ix er helt klart en framtidig klassiker. De kostet jo omtrent det samme som en 540 så det er vel ikke så rart at de kun produserte ca. 9000 av de fordelt omtrent like på sedan og touring. Gjetter på at flesteparten ble solgt til folk som virkelig trengte de. Av touring så produserte de flest i 1992 med litt over 2000 eksemplarer. De andre årene så lå de mellom 6 og 800 i året. Litt interessant er at touringen var klart overrepresentert blant Ixene. Av E34 så ble det produsert nesten 1,2 millioner sedan men bare litt over 100 000 touring.

Den jeg hadde var en sedan som ble solgt ny i alpene. Den hadde endel sjeldent utstyr som man ikke finner så ofte på E34. Bl.a. Original webasto med et ekstra batteri i kofferten. Original telefon. Gardiner i dørene bak. Sportseter men uten varme merkelig nok. Og noe jeg ikke har sett i andre E34, nemlig nedfellbart baksete i en sedan. Kanskje den første eieren likte og frakte mye ski og ikke likte touring.

Jeg savner den bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Rune-K skrev:

525Ix er helt klart en framtidig klassiker. De kostet jo omtrent det samme som en 540 så det er vel ikke så rart at de kun produserte ca. 9000 av de fordelt omtrent like på sedan og touring. Gjetter på at flesteparten ble solgt til folk som virkelig trengte de. Av touring så produserte de flest i 1992 med litt over 2000 eksemplarer. De andre årene så lå de mellom 6 og 800 i året. Litt interessant er at touringen var klart overrepresentert blant Ixene. Av E34 så ble det produsert nesten 1,2 millioner sedan men bare litt over 100 000 touring.

Den jeg hadde var en sedan som ble solgt ny i alpene. Den hadde endel sjeldent utstyr som man ikke finner så ofte på E34. Bl.a. Original webasto med et ekstra batteri i kofferten. Original telefon. Gardiner i dørene bak. Sportseter men uten varme merkelig nok. Og noe jeg ikke har sett i andre E34, nemlig nedfellbart baksete i en sedan. Kanskje den første eieren likte og frakte mye ski og ikke likte touring.

Jeg savner den bilen.

Ble solgt ett lite antall av disse nye i Norge også, stort sett som Touring med grønne skilter. I 1995 så ble det kun solgt to nye 525IX Touring på hvite skilt, den ene til en familie i Holmenkollen og den andre kjøpte konge familien. Sistnevnte var til salgs for noen år siden i ganske god stand. Dette var helt klart veldig dyre og eksklusive biler i Norge når de var nye. Er en grunn til at de få norsksolgte 525IXene har BN skilter (Bærum) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått pakke med deler fra Koed. 

Lurer på meninger fra forumet da jeg er usikker på hva jeg skal gjøre.

Det jeg har kjøpt er v8 luftinntak til støtfangeren fremme.

tfanger.PNG.54e6da089f497a7ac4a86e433d9c1266.PNG

Må da kutte i stykker orginalstøtfangeren som er veldig hel og fin.

Orginalfanger.PNG.bb3d2143a1acfd7e94b3ecd712f3c014.PNG

Liker selv v8 leppene veldig godt.

Men orginalt er jo orginalt.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rune-K skrev:

Du skal selvfølgelig få tak i en brukt støtfanger som du kan modifisere. :)

Har liggende en sort fanger så tenker jeg bruker den, kutter opp og lakker.

Takker for fin informasjon antall ix. Dette er klart en flott bil som ikke er mange igjen av. Eide selv en sedan for et par år siden.

Kjøpte den som nesten rustfri men den var lappet på over alt og fullstendig opprustet. Da motor nektet å starte mer etter en vask i maskin ga jeg den opp.

Tok seg utrolig frem på vinterføre.

20151211_151328.thumb.jpg.c203e5e636e109d94830a1a2286f2127.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2018 den 10.32, sveigis skrev:

Bilen ble jo kjempefin med polering og ser veldig fin ut .:)

Angående takluke ,får du opp den fremste på tilt ?

 

Får kunn bak innertaket ved å justere manuelt på motor, kan da kjøre motor frem igjen. hører at motor bak går. Ved å trykke på knapp frem og bak skjer ingenting. Må prøve litt med annen motor og knapp tror jeg. Samme komfortreele på touring og sedan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2018 den 11.22, Fredrik 90 skrev:

Ble solgt ett lite antall av disse nye i Norge også, stort sett som Touring med grønne skilter. I 1995 så ble det kun solgt to nye 525IX Touring på hvite skilt, den ene til en familie i Holmenkollen og den andre kjøpte konge familien. Sistnevnte var til salgs for noen år siden i ganske god stand. Dette var helt klart veldig dyre og eksklusive biler i Norge når de var nye. Er en grunn til at de få norsksolgte 525IXene har BN skilter (Bærum) 

Artig da denne har reg nr BN 63504. Norsksolgt og registrert 20.01.1993.

Endret av oledra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, oledra skrev:

Får kunn bak innertaket ved å justere manuelt på motor, kan da kjøre motor frem igjen. hører at motor bak går. Ved å trykke på knapp frem og bak skjer ingenting. Må prøve litt med annen motor og knapp tror jeg. Samme komfortreele på touring og sedan?

Ok ,jeg vet ikke om det er samme rele Ole .:)

Sender deg en pm senere idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått ordnet en del i dag, drensrørene får forhåpentlig vannet ned på rett plass og ikke inn i bilen. Var påtte tett alle fire.

Brukte trykkluft for å få ut dritten.

20181118_170853.thumb.jpg.2890059fa61013b5a53fcab7a07a588b.jpg

Måtte skru opp taklukene manuellt. Motor bak er i alle fall skrap motor går men drev er gåen.. Virker som den fremme også er gåen. men er liv i denne.

20181118_150722.thumb.jpg.78cc5da3aa20c03c3b8f3061e05a4095.jpg

Blir nok å vente med å få drift på tak. Herlig å ha tett bil, satser nå på varmeapperat og interiør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt med alt som er gjort mtp drenering og alt det der :).

Det at du har fått opp luken manuelt ,er et godt tegn.

Nå ville jeg sprayet godt inn med wd 40 og flyttet litt på lukene sånn at dette middelet får spredd seg litt.

Da får tingene tid til å mykne til du får i motorer som er iorden.

En annen ting ,når du har av motorene ,så spray godt inn der den wireren som drevet på motor går inn på.

Den begynte å sette seg på TDsen og etter masering,funket alt.

Hele lykter gjør susen :)

Gøy med masse e34 tråder og gøy med oppdatering fra alle her .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...