Gå til innhold

Bremseslitasje og BSI


totakt
 Share

Anbefalte innlegg

Da jeg nå la på vinterhjul på min 2016 520 hadde jeg god anledning til å se over bremser. Bilen har i flere måneder varslet om forestående skifte av bremseklosser framme innen Mai 2019 , eller 19000 km.

Klossene framme ser ut til å kunne vare mye lenger. Jeg måler 10mm belegg til de er på stålet. Siden jeg har BSI og automatisk innkalling til servicer, må jeg kanskje bare punge ut for dette når den tid kommer? Jeg har altså ikke BSI pluss som inkluderer bremser.

Er det noen som vet hva som ligger til grunn for, eller hvilke beregninger som gjør at bilen varsler om bytte av klosser?

Jeg har også hørt om de som har måtte bytte skiver etter 60 tusen km. Mine skiver hadde litt slitekanter, og er nå kjørt 55 tusen km...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk. Sjekket tilstanden på bremser i meny på skjermen, og der ser jeg det står at jeg har 5000 km igjen på bremseklosser framme. Synes det er veldig kort kjørelengde når jeg måler belegget til 10 mm.

Nå avventer jeg bare til det er nærmere at de må skiftes, å kommer da til å spørre Bavaria hva de skal ha for å skifte klossene. Skivene ser bra ut, men har en slitekant på 1-2 mm. Er det noen som har et mål på slitasje som krever bytte av skiver? Gjelder 2016 F10 XD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000km igjen er basert på klosser tykkelse samt din kjørestil. Så om du kjører penere vil du få mer kilometer.

Det er ikke skrevet i stein det som står i idrive, men snarere en forventning basert på forhold i øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...