Gå til innhold

Høyt forbruk bmw 330 XD 2010


dcr_
 Share

Anbefalte innlegg

Etter salget av min gamle 330 har savnet vært stort etter denne bilen. 
For litt siden ble det innkjøp av en 2010 mod bmw 330 XD, og er storfornøyd. Alt utstyr, til og med F1 giring :D

 

Jeg husker fra min forrige 330 (06 mod) at denne lå på ca 0,8 - 0,82 på forbruk, mens den jeg har nå ligger på 1 - 1,2 i forbruk. Kjøringen er lik.

Har fått skiftet en glødeplugg grunnet litt fusking ved oppstart, ellers er det ingen feilmeldinger på diagnose. Tok samtidig koks test og sjekk av innsug, alt var fint.

Noen som har noe forslag til hva årsaken til forbruket kan være?

 

MvH
Dag Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostat? Hvis motor aldri oppnår stabil driftstemperatur, vil forbruket økes rimelig. Sjekk kjølevæsketemperatur i den hemmelige menyen. 

Var forrige bil xdrive? Xdrive modeller har vel litt høyere forbruk enn RWD biler, men ikke så mye som i ditt tilfelle. Sjekk kjølevannstemp først. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ///M-ini95 skrev:

Termostat? Hvis motor aldri oppnår stabil driftstemperatur, vil forbruket økes rimelig. Sjekk kjølevæsketemperatur i den hemmelige menyen. 

Var forrige bil xdrive? Xdrive modeller har vel litt høyere forbruk enn RWD biler, men ikke så mye som i ditt tilfelle. Sjekk kjølevannstemp først. 

 

Takk for svar. 
Forrige model var Xdrive ja. Hvordan sjekker jeg den hemmelige menyen :D ? Hva bør tempen ligge på for at det skal være ok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, dcr_ skrev:

Takk for svar. 
Forrige model var Xdrive ja. Hvordan sjekker jeg den hemmelige menyen :D ? Hva bør tempen ligge på for at det skal være ok ?

Bruker de siste tallene  i VIN for å regne seg til "koden" for å komme inn i menyen. 

Er litt usikker på hvor temp burde ligge på M57, spesielt nå på vinterstid. Men du burde iallefall ha minst 80 grader tenker jeg? Hvis temperaturen går opp til 80+ ved belastning (typ i oppoverbakker), men faller til 60 grader ved flat bakke så er en av termostatene ute å kjøre. Sjekk hovedtermostat, egr termostat og termostat til varmeveksler hvis du har automat. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min e61 530xd manuell ligger på 90-92 grader og får den ikke under 0.85 på langkjøring. Ove literen på vanlig kjøring. 1.3 i byen. Så jeg sliter med det samme som trådstarter. Bilen viser ingen feilmeldinger, og xdrive systemet skal ikke alene trekke så mye ekstra drivstoff.. 

Jeg lurer på om det kan være defekt LMM men den er for dyr å bytte kun for å prøve. En avgassmåling vil eventuelt gi bedre svar på akkurat det. Lokter vanvittig feit i eksosen selv til diesel å være...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Evopower skrev:

Min e61 530xd manuell ligger på 90-92 grader og får den ikke under 0.85 på langkjøring. Ove literen på vanlig kjøring. 1.3 i byen. Så jeg sliter med det samme som trådstarter. Bilen viser ingen feilmeldinger, og xdrive systemet skal ikke alene trekke så mye ekstra drivstoff.. 

Jeg lurer på om det kan være defekt LMM men den er for dyr å bytte kun for å prøve. En avgassmåling vil eventuelt gi bedre svar på akkurat det. Lokter vanvittig feit i eksosen selv til diesel å være...

 

Lmm skal være fint mulig å måle i både inpa og Ista. Jeg skal selv måle min til uken med Ista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...