Gå til innhold

Eriks E92 325i 2009. Stor update!


eadingen
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg da kjøpt min andre e92, da jeg først kjøpte meg en blå og vakker 320d som desverre ble kondemnert etter jeg ble påkjørt i en rundkjøring. Når da tiden kom fant jeg ut jeg skulle unne meg noe bedre og kjøpte da en alpine white med treliter rekkeseks. Sent registrert 2009 modell, som har gått hele 154 tusen. Bilen har noen småproblemer som gåen ballast som er bestilt inn og gåen baklykt som forrige eier sa så fint når jeg kom å så på bilen etter en kjøretur på ca 7 timer. Veldig greit. Så har den og noen wrappa chrome lister som ikke er helt oppe å går, og litt steinsprut fremme. Så ikke så alt for gale. Full msport selfølgelig.

Her er da noen bilder fra tidligere, og noen fra idag med vinterfelger.

 

Planene lurer dere kanskje på?  Nå har jeg ikke lagt noen slagplan enda, for trenger litt inspirasjon og tips.

Coilovers: Vogtland montert og snart godkjent hos SVV.

Felger: JR11. 19x9.5. ET 22 og 27. Venter på godkjenning.

Har også lyst å fikse til noe catback med dobbel utblås. 

Har og lyst på litt svarte detalljer, som ny diffusor bak, eventuelt nye speilcaps, frontsplitter. Så ja, står litt fast her. Men har jo tross alt vinteren på meg.

 

Så håper dette blir bra greier, har troen vertfall :)

Takk for nå :D

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7d9.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7d8.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7dc.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7da.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7de.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7e1.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7e0.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7df.jpg

Endret av eadingen
Update
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Første jeg ville gjort om jeg hadde en bil med denne motoren er å ta kontakt med Mosselman. Får veldig enkelt 330i ytelser ved å bytte innsug og optimalisere bilen. Mosselman selger et kit til dette :)

 

 

Skal se på det! Men er det ikke kjent at ting kaan begynne å slite da? Som drivverk og lignende? Eller er det noe jeg har tolket feil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren i 325i og 330i er vel så og si identiske etter hva jeg har hørt. Dette gjelder altså n53 motoren (3 liter). Så du vil ikke slite mer på motoren enn hva en original 330i sliter :)

 

ifølge ETK er også automatkassa samme på 325i/330i. Så det fjerner ennå en bekymring hva "slitasje" gjelder. 

 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Motoren i 325i og 330i er vel så og si identiske etter hva jeg har hørt. Dette gjelder altså n53 motoren (3 liter). Så du vil ikke slite mer på motoren enn hva en original 330i sliter :)

 

Ja det eneste forskjellen er vel at hjernen er annerledes. Men syns jeg har hørt at akslingene og drivverk er sterkere på 330en. Men kan godt hende jeg tar feil :) Så ikke at du hadde endret, men takk for tips! Blir nok sikkert å gå for noe sånt etterhvert, skal gjøre litt research ;)

Endret av eadingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, eadingen skrev:

Ja det eneste forskjellen er vel at hjernen er annerledes. Men syns jeg har hørt at akslingene og drivverk er sterkere på 330en. Men kan godt hende jeg tar feil :) Så ikke at du hadde endret, men takk for tips! Blir nok sikkert å gå for noe sånt etterhvert, skal gjøre litt research ;)

Motor og girkasse (automat) skal være likt. Ting som skjer etter girkasse har forskjellig delenr. Hvor mye mindre de tåler er jo en annen sak, men ved en effektøkning ville motor og girkasse bekymret meg mest. Men støtter planen om å gjøre research først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Gabz skrev:

Så meget pen ut denne. Får dele noen innvendige bilder også :) Hvordan trives du med 325i kontra diesel?

Takk for det! Det skal jeg gjøre :) Har egentlig aldri hatt noen andre diesler enn 320d en som jeg hadde i ca 6 uker. Men jeg var egentlig fornøyd med den jeg. Den dro godt (177hk modellen), og gikk stille. Men har alltids vært fan av bensiner er ikke helt sikker på hvorfor men har alltid hatt det. Men selfølgelig det har jo sine pros and cons begge to. men er stålende fornøyd med 325en. Bare hadde litt vansker med han jeg kjøpte den hos, ellers en kanonbil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da fikk jeg pakke i posten idag, både ballast til xenonen og baklykter. Ble da egentlig veldig usikker på om det var til LCI, men så veldig like ut og det ble mye bedre. (og de var jo plug and play) Bestilte fra autodoc og synes passformen og det var veldig grei, tok maks 20 minutter på begge to. Ballasten var også veldig grei å skifte, så nå ser bilen mye mer komplett ut :D 

Slenger med noen bilder både fra innsiden og utsiden.UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7e4.thumb.jpg.d895db349f9c243e0effc05e126af585.jpgHer var da siden som ikke fungerte sist.UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7e3.thumb.jpg.183ea65dd7c6c98e9f5fd75283c48718.jpgGodt falmet...UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7e6.thumb.jpg.2b0119653b12fe8b804d8bb68d353b7e.jpgBir veldig dårlige bilder i mørket med iPhonen men :DUNADJUSTEDNONRAW_thumb_7e8.thumb.jpg.268d187176b786a29d7862db48c1a8be.jpgUNADJUSTEDNONRAW_thumb_7e7.thumb.jpg.685cc81374e826aa79a5f1a63d194b12.jpgEt par bilder fra "cockpiten" :D OEM radio ble byttet av forrige eier, noe som jeg forsåvidt synes er greit men, man mister jo litt av interiøret..

 

Ellers god helg :) 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7e2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2018 den 17.32, ///M-ini95 skrev:

Motor og girkasse (automat) skal være likt. Ting som skjer etter girkasse har forskjellig delenr. Hvor mye mindre de tåler er jo en annen sak, men ved en effektøkning ville motor og girkasse bekymret meg mest. Men støtter planen om å gjøre research først :)

Siden min egentlig er en 325i men har mosselman innsug så har jeg ikke noe å si på det. Kassa tåler fint 340nm som 330i, kassa som er er ratet fra ZF til 430-465nm :P Videre har min "litt" mer gjort med på effekt siden og videre tuning fra Mosselman. Jeg kan fint anbefale dem! 

Endret av ahj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ahj skrev:

Siden min egentlig er en 325i men har mosselman innsug så har jeg ikke noe å si på det. Kassa tåler fint 340nm som 330i, kassa som er er ratet fra ZF til 430-465nm :P Videre har min "litt" mer gjort med på effekt siden og videre tuning fra Mosselman. Jeg kan fint anbefale dem! 

Høres fint ut det der! Hvor mye kom det på ca? Hva ligger tallene på idag da på hk/nm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, eadingen skrev:

Høres fint ut det der! Hvor mye kom det på ca? Hva ligger tallene på idag da på hk/nm?

Tenker du på videre tuning? Hva man får ut med kun innsug og tuning? 282 og 340nm med innsug. Min sier dem havner rundt 300-315 hk i motor etter det jeg har gjort med min. 

Jeg kan også sterkt anbefale: https://www.xhpflashtool.com/en/ For programmering av girkassa. :) 

Endret av ahj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ahj skrev:

Tenker du på videre tuning? Hva man får ut med kun innsug og tuning? 282 og 340nm med innsug. Min sier dem havner rundt 300-315 hk i motor etter det jeg har gjort med min. 

Jeg kan også sterkt anbefale: https://www.xhpflashtool.com/en/ For programmering av girkassa. :) 

Har sett litt rundt på innsug og slikt, men nå er jo jeg meg da og er redd for å gjøre skade på bilen. Men høres jo ut som de takler det bra :) Men har et spørsmål angående girkasse. Jeg har en "klirrelyd" som har vært helt siden jeg kjøpte den. Det høres ut som en luftventil som åpner å lukker. Den er der uansett om motoren er varm eller kald. Hører den best når den er i park. Er det noen som har vært borti dette? Minnes litt om ventiltikking men kommer fra underkant/bakside av motor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, eadingen skrev:

Har sett litt rundt på innsug og slikt, men nå er jo jeg meg da og er redd for å gjøre skade på bilen. Men høres jo ut som de takler det bra :) Men har et spørsmål angående girkasse. Jeg har en "klirrelyd" som har vært helt siden jeg kjøpte den. Det høres ut som en luftventil som åpner å lukker. Den er der uansett om motoren er varm eller kald. Hører den best når den er i park. Er det noen som har vært borti dette? Minnes litt om ventiltikking men kommer fra underkant/bakside av motor...

Disse motoren tåler mye. 

Har du mulighet til å filme lyden? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

33 minutter siden, ahj skrev:

Disse motoren tåler mye. 

Har du mulighet til å filme lyden? :) 

Prøvde meg tidligere idag, det er den litt "lysere" tikkingen :) Satser på det er normalt :D Men hadde vært deilig om den hadde forsvunnet da den tar vekk litt av den fine sekserlyden... Skal prøve å få den på bukk iløpet av morgendagen, men tror ikke det er noe alvorlig (håper jeg).

Satser på dere får opp videoen, ellers får jeg prøve meg på nytt :)

Endret av eadingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...