Gå til innhold

Bytte til gammel type viskerhendel - F30/F80


Frode D
 Share

Anbefalte innlegg

I 2017 byttet BMW om på viskerhendelen slik at man skyver hendelen opp ett hakk for å sette den i auto (og den blir stående). Gamle typen trykker man inn knappen på siden for å aktivere auto.

Med den nye hendelen blir det til at viskeren står i auto fordi man glemmer å slå den av igjen, og derfor gjerne visker når man ikke vil det. Spesielt under vask av bil eller hvis det er is på frontruten. I tillegg er det tungvint hvis man vil viske en gang manuelt; før var det bare å trykke ned en gang så visket man, nå slår man av auto når man trykker ned og så må man trykke ett hakk opp igjen for å slå på.

Er det noen som har prøvd å montere gamle typen hendel, og kan bekrefte at det fungerer som normalt? Jeg hater den nye typen, og spesielt irriterende å ha en bil med gammel og en med ny.... :stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan den byttes ene veien, kan den vel byttes andre veien også, ettersom kontakten da må være lik? Siden du har begge biler kan du jo i verste fall prøve å bytte om, dersom du ikke finner info?

Den nye er vel strengt tatt tilbake til den gamle, som bla E46 og E39 hadde. Kommer vel an på hva man er vant med. Ser forsåvidt poenget med å "glemme" den påslått, slik at den begynner å gå når man starter bilen igjen, men jeg har fortsatt tilgode å oppleve uhell/nestenuhell med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, *MrB* skrev:

Kan den byttes ene veien, kan den vel byttes andre veien også, ettersom kontakten da må være lik? Siden du har begge biler kan du jo i verste fall prøve å bytte om, dersom du ikke finner info?

Den nye er vel strengt tatt tilbake til den gamle, som bla E46 og E39 hadde. Kommer vel an på hva man er vant med. Ser forsåvidt poenget med å "glemme" den påslått, slik at den begynner å gå når man starter bilen igjen, men jeg har fortsatt tilgode å oppleve uhell/nestenuhell med dette.

Derfor tenker jeg å vente med å bestille til Lagunilla har fått prøvd :) har ikke lyst å bruke penger på noe som ikke virker. Og så er det vel hele sleperingen som må byttes, så det er ikke noe jeg vil gjøre bare for å gjøre.

Det handler om hva man er vant med. De to tingene som irriterer mest er hvis jeg har viskeren i "auto" og skal ta et ekstra visk. Da må man ta hendelen opp igjen. Det andre er at den visker når jeg vasker eller tørker bilen, fordi jeg har glemt å slå av auto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig at BMW ikkje klarer å bli einig med seg sjølv kva som er best :) På min e39 er auto eit hakk opp, og den har ein "idiotsikring" på at hvis du skrur av tenningen slår auto seg av. For å slå det på att må du da ta hendelen ned i null, og opp i auto på ny. Sikkert mulig å kode det på nyare modellar og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Er det såpass med arbeid? Jeg har aldri byttet slikt på dagens generasjon biler. På de (2 stk) sent 90-tallsbilene jeg har gjort det på, var det bare å løsne dekselet bak rattet, og klikke hendelen inn/ut av en kontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mcbanan skrev:

Litt artig at BMW ikkje klarer å bli einig med seg sjølv kva som er best :) På min e39 er auto eit hakk opp, og den har ein "idiotsikring" på at hvis du skrur av tenningen slår auto seg av. For å slå det på att må du da ta hendelen ned i null, og opp i auto på ny. Sikkert mulig å kode det på nyare modellar og?

Det kan være det går an å kode, men det hjelper ikke når jeg vil viske en ekstra gang mens den står i auto. 

1 time siden, *MrB* skrev:

Ah. Er det såpass med arbeid? Jeg har aldri byttet slikt på dagens generasjon biler. På de (2 stk) sent 90-tallsbilene jeg har gjort det på, var det bare å løsne dekselet bak rattet, og klikke hendelen inn/ut av en kontakt. 

Jeg trodde man kun trengte å bytte selve hendelen, men jeg finner ikke noe i katalogen med kun den, bare hele opplegget:

diag_aclc.jpg

 

Får vente på prøvekaninen @lagunilla :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinklys- og vindusviskerhendler sitter i samme enhet. Dette skal nok fint gå an å bygge om så fremt generasjonen i utgangspunktet har vært levert med dette, og det er jo F3x/F8x. Ellers planlegger jeg å forsøke å få dette til på en G3x (med flere) ved å bruke pre-07/2017 G1x 7-serie hendler, men jeg må finne noen som er villig til å prøve og ta kostnaden. :)

Ellers anbefaler jeg selvfølgelig at de som er misfornøyd med de nye, gammeldagse hendlene sender inn en henvendelse om misnøye til BMW Norge og BMW AG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Saltkjelen skrev:

Blinklys- og vindusviskerhendler sitter i samme enhet. Dette skal nok fint gå an å bygge om så fremt generasjonen i utgangspunktet har vært levert med dette, og det er jo F3x/F8x. Ellers planlegger jeg å forsøke å få dette til på en G3x (med flere) ved å bruke pre-07/2017 G1x 7-serie hendler, men jeg må finne noen som er villig til å prøve og ta kostnaden. :)

Ellers anbefaler jeg selvfølgelig at de som er misfornøyd med de nye, gammeldagse hendlene sender inn en henvendelse om misnøye til BMW Norge og BMW AG. 

Takk for utfyllende svar! Da blir det nok å prøve å bytte etterhvert 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det bli skikkelig tøft må du montere en motor som kjører hendelen tilbake til null når du slår av tenninga, sånn som når du stopper motoren med automaten i Sport. :-) Noe av det tøffeste (jeg er nerd, ja) som finnes i bilverdenen.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 1.11.2018 den 12.42, Frode D skrev:

Takk. Hvorfor i alle dager vil du ha den nye? Hehe

Det er kona som bruker bilen hver dag, mens jeg nøyer med raceren (i3). Hu har fortsatt ikke lært å bruke den vi har idag, selv etter 3 år med F30. Kvinnfolk.....

 

men men, fikk denne idag, monterer på fredag👍

3CC1EF2E-465D-4567-8B8D-DB8FEE2944BC.thumb.jpeg.842e33a3fcb80db8b609a1f9d796c9c8.jpeg

Endret av lagunilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...