bakterius

ArcticDrifters E30 M20B27 Turbo

Anbefalte innlegg

Hei folkens! 😊

 

Tenkte jeg skulle dele mitt e30 driftprosjekt som forhåpentligvis kan være nyttig for andre og meg selv da dette er mitt første BMW baneprosjekt, jeg har tidligere hatt ett stort Volvo 242 turbo baneprosjekt som jeg fikk god nytte av å ha på forum med tanke på hjelp og feedback på det man gjorde og ikke minst motivasjonen 😆

Nå begynner jeg ikke i fra scratch med denne bilen da jeg følte jeg fikk litt nok med det tidligere Volvo prosjektet som ble bygget opp fra rent karosseri, tenkte jeg skulle spare litt tid og penger denne gangen med å handle "ferdig" bil å endte opp med denne e30n med bur som har tidligere vært lisensiert, den har en spenstig M20B27 turbo motor som tidligere har vert benket 660whp/775nm

Har i praksis fått kjørt bilen 2 dager på bane i år som ikke er mye men lærte utrolig mye om den på de dagene og fikk pusset av litt rattrust 😆

Legger ved ett bilde som jeg likte godt i fra i år og tidligere benking. 

FB_IMG_1541024947359.thumb.jpg.5bf071026f84b5c2456c15bccd9c240d.jpg

Screenshot_20181101_000815_com.google.android.youtube.thumb.jpg.802dcf2362c132952ce6e95465d90419.jpg

Specliste i fra tidligere eier. 

2,5 blokk pyramideringet og borret til 84,5
M21B24 veiv som gir 2,7l
CP stempler 8,5:1 i komp
H-råder
M21 oljepumpe
885 topp uportet, sveiset kjølekanaler
Enem Z45 kam
HD-vipper
Stivere fjærer
1000cc bosch-dyser
Hjemmelaget tokammers innsug
Hjemmelaget grenrør
Hjemmelaget shortshift
Hjemmelaget vacumstasjon
Hjemmelaget elsentral i motorrom
Nuke fuelrail
Nuke dump
Tial 44 wastegate
Alu radiator
Spal vifte
Setrab oljekjøler
Mac ventil turbotrykksjustering
AN-slanger Fragola/Earls
Alurør fuel AN-8
3stk 044-kopi-pumper
40l fuelcell uten skum
Flexfuelsensor
Fragola fuelfilter
Bur av Tom Karlsen Motorsport
MaxxECU

PT 6265 v-band flens inn og ut.
E36 M3 3,2 forstilling
Greenhouse eksentrisk foring
E36 M3 3,0 bremser framme
E36 tannstang
GS camberplater foran
E36 compact bakstilling
Powerflexforinger bak
Aluforing diff
Sveist 188 diff
Justerbar camber, spissing bak
Opel rattstammeservo med justeringsboks
ARC 8000 bryterpanel m/sentral
Fragola stålomspunnede bremseslanger
Justerbar bremsekraft f+b
Pegasus clamps på laderør
BMW kontakter
Sparco Proadv stoler (en i m)
Sparco 6 punktseler
Trykksensor olje
Trykksensor fuel
Oljetemp sensor
Oppgradert oljepumpehjul
3,5 rustrfri eksos ink downpipe.
Apple 3,5 potte
6 egt-sensorer
Sachs 618 trykkplate og 4 puck sinterlammell
IE stabstag foran og bak. 

I neste post så skal jeg få dere up to date med noen av utfordringer som jeg hadde i år og det jeg har gjort med bilen til nå og videre planer for bilen i vinter 😊

Jeg er foresten i fra Bodø i nord og heter Marius, så lenge jeg kan huske har man alltid hatt det morsomst sideveis om det så skulle være rattkjelke 😁

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker :) ja det har nok gått nedover for forumene siden det har kommet så mange andre populære platformer som Instagram osv. Skal prøve så godt jeg kan for å holde m20n i e30n selv om mye annet frister 😁

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Update på det som har blitt gjort med bilen siden jeg overtok den 😊

Første jeg gjorde var å ta en skikkelig nut and bolt sjekk på understell og drivlinje da mye har vert gjort før mitt eie og ville bli litt kjent med bilen siden dette er min første e30, skiftet alt av væsker på bilen, skiftet tennplugger å da var bilen klar for sin første prøvetur på isen i fjor vinter i Valnesfjord, alt fungerte egentlig greit men oppdaget litt svetting her og der og en lekkasje i fra vannpumpe, var litt kjedelig å kjøre på vanlig pigg og standard sving med en så potent motor men fikk nu testet bilen for å gjøre bilen klar for Sommertreffet på Arctic Circle Raceway 😊

I mot våren tok jeg å reparerte det jeg hadde erfarte på første prøvetur, tettet lekkasje i fra vannpumpe og toppdekselpakning, skiftet en AN slange som hadde en liten lekkasje til oljefilterflytter og ellerd gikk over alt av klemmer og fittings, da var bilen klar for en liten tur til "naboen" BPT Racing like utfor Bodø for å ta seg en runde i benken for å sjekke over tuning og effekt, jeg ønsket å holde meg rundt 500 på hjulene selv om den har benket 660 tidligere da jeg følte kanskje det ikke var nødvendig med dekkene jeg har plass til på bilen per nå og at motor kanskje vil holde litt lengre 😋 endte ihvertfall opp med å justere ned steg 2 slik at vi havnet på 511hk på navene med ED95 (bio diesel med 95% etanol) som var tynnet ned med bensin til E85 og sa oss fornøyd med det når ene coilen begynte å gi etter for varme i fra turbo. 

Ønsket litt letter hjulskift på bilen så monterte ekstra lange studs i navene foran og bak, monterte styrevinkel adapter fra T-Parts sammen med E46 bærearmer og Condor speed shop lollypops, ble nødt til å modifisere bremseskjoldene og slipe ned godset noen mm rundt bærekulen da godset tok i bremseskiven, tror dette ville vert unngått om jeg ikke hadde gått for heavy duty alu e46 armer. 

Så var man klar for første skikkelige test på bane trodde man :P begynte med å kjøre litt "normalt" hardt ute på banen for å føle seg litt frem da man har kjørt lite bane de sist 4-5 årene, så skulle jeg teste det hydrauliske brekket inn i mot siste sving før start/mål å endte opp med å blåse bremseslangen til høyre bakhjul da slangen hadde gnisset mot ytre drivknute slik at den hadde blitt svekket og da ga seg under presset, så da var det bare å prøve å finne tak i en slange, fikk ikke tak i så måtte blende bakkretsen ved brekket da brekket var monter in-line, fikk fikset dette til slutt og kom meg ut på banen igjen uten bakbremser og brekk å måtte kjøre på den gode gamle måten med flikking og clutch spark, fikk kjørt en god del begynte å få teken tilbake igjen og ble kjent med hvordan bilen oppførte seg da den plutselig fjuske og ikke gikk på alle sylindre, viste seg å være 2 coiler som hadde takket for seg pga. varmen da det var de to som var nærmest turboen, klarte til slutt å få ta i ett helt sett brukte coiler fra en lokal helt med LS prosjekt, fikk skiftet dem og shimset opp panseret 4-5 cm i bakkant i håp om at varmen ikke ville bygge seg så mye opp under panseret i fart, fikk kjørt litt til før helgen var over og sa meg egentlig fornøyd med det man fikk kjørt selv om det var lite 😆

Ellers så gjorde jeg ikke så mye mer før neste treff som jeg var på i Høst på Arctic Circle Raceway annet en å reparere slangen til høyre kalipter bak kjøpe nye Westlake styredekk og ta ett oljeskift. Den helga følte jeg ble kjempe bra selv om det regnet så og si hele tiden og at den begynte å gå lean så vi måtte tune litt på banen men vi klarte ikke få den til å gå optimalt uansett va vi gjorde på det laddtrykket, sjekket logger og bensintrykk og alt så fint ut, begynte å mistenke dysene så vi tok av litt ladd så man fikk kjørt litt lavere duty cycle på dysene å da gikk den helt fint uten å gå lean, mener jeg fikk kjørt opp rundt 140 liter fuel på en dag der noen av turene jeg hadde ute på banen var nesten en halvtime i strekk på skrens, var rett og slett utpeist 😆

Så nå har jeg hadd dysene på spa hos naboen som viste en dyse som ikke klarte flowe like mye men etter ett bad i ultralydvaskeren og noen runder i benken med stoffet ble dem veldig fin og jevne, så satser på det var løsningen 😊

Ble mye skriving og seint så gir meg der med noen bilder frem til i dag, tar fremtidige vinter planer for bilen i neste post 😊

Screenshot_20181101_235825.thumb.jpg.1dc777ec8574a3c98f010d8b53c0c27e.jpg

Screenshot_20181101_235912.thumb.jpg.3ef60b5abf8c76e2d62d46ec8562db55.jpg

Screenshot_20181101_235950.thumb.jpg.ebae79ece7cbd318c31d2dbf67cea46e.jpgScreenshot_20181102_000254.thumb.jpg.94b51532ddf0845a1b3fdbeeba5c025f.jpgScreenshot_20181102_000446.thumb.jpg.c9ee952de77ef3f1ad98e6b29951cd57.jpgScreenshot_20181102_000557.thumb.jpg.84edcadd32df6ebc5b047ff49e44a8bf.jpgScreenshot_20181102_000530.thumb.jpg.fd7322425682cec8bf13a7423a22cd10.jpgScreenshot_20181102_000632.thumb.jpg.9dccd377a5e62d927d3b65043ec7842c.jpgScreenshot_20181102_000656.thumb.jpg.579882fed78e67844def20218d47b506.jpgScreenshot_20181102_000752.thumb.jpg.593547ed837f0ffffdd5cb4202dc6e59.jpgScreenshot_20181102_000817.thumb.jpg.e875f84a73e314a9e80757c5105a511e.jpg

Screenshot_20181102_000328.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øverste video er fra vårtreffet og andre i fra høsttreffet, har ikke prøvd å legge inn Instagram linker slik før men vi prøver, følg gjerne på Instagram også 😊

Endret av bakterius
Lagt til tekst

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så planene for i vinter er er i hovedsak:

Styrevinkelkit. Oppgradering av bensinsystem. Forsterke drivlinje med 530d kasse og muligens 210 diff og forsterkede drivaksler. Widebody. Doble bremsecalipere bak for å kjøre egen krets for hydraulisk brekk. Litt modifisering av bur. Sveise om eksos. Endre plassering av coiler i motorrommet. Shine opp interiør/bagasjerom/motorrom og muligens gjøre om på kjølesystem.

Nå går det også fort imot iskjøring så må få 323 touringen EU godkjent og klar 😁

Slenger på litt moro fra tidliger iskjøring 😎

318is som jeg hadde 2016-2017

FB_IMG_1501879212625.thumb.jpg.275b4a255d40aca5e0cdbfee578b3f0c.jpg

Amarios på forumet her som kjører lead i Mercedes på videoen 😎

Og litt fra E30n i fjor vinter 😊

Screenshot_20181102_211811.thumb.jpg.970cd6986ce7e785b7c73d066fe9a749.jpg

Neste post blir nok demontering av diverse på e30n for å klargjøre noe av tingene som skal ordnes i vinter 😊

Endret av bakterius
Tagget Amarios på video

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive