Gå til innhold

Bytte ut TCU + MULF med Combox - F01


Anbefalte innlegg

Hei, jeg starter en tråd om å bytte ut TCU + MULF med Combox i min 2010, 730d.

Jeg har egentlig alt klart til å starte, men så er det en liten ting som jeg ikke finner ut av. Jeg håper noen av dere kan dette og kan hjelpe meg videre.

Problemet er hvor antennekablene for GSM og GSM backup skal. Det vil si jeg vet hvor de skal, men ikke i hvilken rekkefølge.

Her er skjema bilde av Comboxen
image.png.8de4d0aa742286bf321a550dd9e824a8.png
Pluggen A188*3B er en dobbel fakra hvor begge GSM pluggene skal inn.

Det eneste jeg klarer å finne ut er koblingsoversikt fra TIS som sier:
image.png.27ce741a43716dd3f731a4016329c11d.png

Så planen min er å tolke dette som at "Pin 1" betyr den til venstre av de to, altså backup GSM (lilla).

Er det noen som har bedre eller mer presis dokumentasjon?
Jeg har lest masse guider osv uten å finne noe på akkurat dette.

 

Kommer til og oppdatere denne underveis som jeg lager adapterkabler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har gjort en slik Combox (incl Telematics) retrofit i min 2010 F10. Jeg antar det er rimelig likt som på din F01, men tar et lite forbehold om at ting kan være annerledes

Jeg klarer ikke å finne tilbake hvor jeg fant pinout for GSM-antenne fra. Skulle tro det går an å teste dette med ISTA-D ved å gjøre noen tester for antennetilkobling til Combox.

Et par tips fra da jeg gjorde det:

Endte opp med å kjøpe denne antenneovergangen: https://www.kufatec.de/shop/de/bmw/1er/1er-e8x/antennenadapter-bmw-mulf-tcu-combox

I tillegg til terminering av den MOST-kontakten du får til overs: https://www.kufatec.de/shop/de/zubehoer-ersatzteile/lwl-most/lwl-most-brueckenstecker

Til den store kontakten kjøpte jeg bare ny plugg og flyttet over kontakter fra MULF2 og TCU.

Til slutt kjøpte jeg denne fra rfsupplier.com: "1 x Coax Type: RG174; Length: 30cm; Connector A: Fakra B Straight Plug; Connector B: Fakra G Straight Jack (F03GSJ-F03BSP-174-30)", men husker ikke helt hva denne var til i forhold til adaptersettet fra Kufatec.

NB! Jeg var nødt til å legge opp en ny KCAN2-linje til Comboxen for å få Telematics-biten til å fungere. Den gamle TCU-en har slik kommunikasjon via MOST. I min F10, var enkleste punkt for KCAN2 bak hanskerommet, så jobben ble ganske stor med å legge denne gjennom bilen. KCAN(1) er tilgjengelig i bagasjerommet, men skjønte det slik at den ikke ville fungert.

 

 

Endret av HansErik
La til skikkelig lenker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har alt av kabler overganger osv klart. Jeg hadde tenkt å hente K-CAN2 fra videoswitchen i bagasjerommet, men så fant jeg ut nå at den ikke er CAN2 før etter 2012 modell. Så da må jeg også helt frem til hanskerommet.

Har du noen tips til kodingen? Så langt jeg har funnet ut så skal jeg kun legge inn $6VC siden jeg har alt det andre fra før av.
Jeg har dette nå:
S609    Navigation system Professional
S612    BMW Assist
S614    Internet, preparations
S615    Expanded BMW Online Information
S616    BMW Online
S620    Voice control
S633    Preparation, mobile phone, Business
S677    HiFi System Professional DSP
S696    DVD changer
S698    Area-Code 2 for DVD
S6AA    BMW TeleServices
S6AB    Control for Teleservices
S6FH    Rear Professional entertainment center
S6FL    USB/Audio interface
 

Jeg har 6FL, men hva er egentlig forskjellen på 6FL, 6NF og 6NR?
Jeg tenker at om det er noe som krever FSC kode så dropper jeg det. Jeg har ikke iPhone heller, så det som er kun for dette kan jeg droppe, men om det ikke trenger FSC eller annen hardware så hvorfor ikke.

Neste jeg lurer på er om du byttet fra TCU + MULF2 til Combox?
Og hvordan fikk du aktivert SIM i Combox?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjorde bytte av MULF2+TCU.

Når det gjelder koding, er det vel S6VC som er helt nødvendig. Jeg er ikke helt stø på alle utstyrskodene, men mener 6NF dockingstasjon til mobil i midtarmlenet (i tillegg til USB og AUX du har i dag). Det krever altså ekstra hardware mener jeg.

Jeg kodet inn 6NR (BMW Apps). Dette krever FSC-kode eller patching av CIC. Mulig det er andre måter å fikse på også. Er uansett veldig fornøyd med det på min iPhone (Tror BMW Apps ikke har god støtte for noe annet) Får opp skikkelig styring av Spotify og Audible i headunit, men det krever tilkobling via USB

Hovedgrunnen til at jeg gjorde retrofit av Combox var nok uansett at jeg ville ha lydstreaming via BT.

Jeg har ikke gjort noen forsøk på aktivering av SIM. Jeg har både tysk importbil, i tillegg til at jeg har gjort en retrofit av Combox som vel ikke er helt supportert av BMW. Men tenker å gi det et forsøk en gang :)

SOS fungerer uansett da, det har jeg testet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Da er Combox installert.

Legger ved oversikt over TCU, MULF og Combox pinout og hvordan jeg laget konverteringskabel.
Combox pluggen er mulig å kjøpe fra BMW, men jeg var heldig og fikk med pluggen og ca. 30 cm kabel. Det var veldig greit for da kunne jeg se hva som var koblet og ikke originalt. Jeg kunne også se at denne hadde vært koblet opp som Telematic pga pinnene til CAN med mer var der. Den ga også svar på hvilken power pinne som skal ha strøm. Denne boksen er nemlig to i en og kan brukes med eller uten Telematic delen.

i skjemaet under så er de pinnene jeg koblet opp markert i grønt.

 

MULF_TCU_til_Combox_Pinout.thumb.png.4ba443559a6d2015e52ffa583f08be5c.png

MULF_Pinout.thumb.jpg.23ae1de2c9aa6d3efd7a685bd4b2ec54.jpg

TCU_Pinout.thumb.png.96f5ac73e56e2e8dcbfcd1b23a8010f3.png

Det neste som var litt ekstra jobb var og finne K-CAN2 ett sted i bilen som det var lett å koble seg inn.
Jeg leste om at det var mulig å finne dette bak hanskerommet, men der fant jeg ikke noe.
Så leste jeg gjennom koblingsskjema for K-CAN2 og fant ut at bak rattet og nede til venstre for fothvileren så skulle det være mulig å finne dette, men også der var det for trangt til å koble seg på.
Men i taket i modulen som har lys, leselys osv skulle det også finnes. Denne var lett og åpne og det var grei lengde på kablene også.
Men jeg hadde ikke lyst til å klippe de for jeg leste masse om feilkoder osv som kunne utløses. Så jeg prøvde å lete etter koblingspunktet som skulle finnes der som heter X76*1V og X76*2V. Til stor overraskelse så fant jeg dette i samme kabelbunt som gikk til takmodulen. Det var bare to kabler som var tvinnet sammen og isolert med en plasthylse som jeg kunne dra rett av. Så da var det enkelt å klemme på en kabelsko.

20190417_131025.thumb.jpg.c7678b16fd391f9ca8fb555462f04487.jpg

20190417_144238.thumb.jpg.f78221d72711a58bfcf3958d81ad6cfd.jpg

Her er noen bilder av kabelen for å koble TCU, MULF om til Combox

20190402_183916.thumb.jpg.58b40e53f3cb4bc5bfecb7118aed04a7.jpg20190402_183903.thumb.jpg.e18b49e97ee0147ff1fa7571623e0beb.jpg20190402_182055.thumb.jpg.e17814ed3441dce07803b047ea5d7235.jpg20190402_182026.thumb.jpg.090f7777d1bece8460f2ff8cf406dd90.jpg20190402_174052.thumb.jpg.c367a7c210e9ce9c94d8e9c75f479b6d.jpg20190402_173712.thumb.jpg.6689e689c74fa4084630353ed06d3eee.jpg

Til slutt legger jeg ved litt mer informasjon jeg brukte for å lage kabel overgangen.

MULF_Plugg.png.07d535df5c7366b7342d7d5ec9f4567e.pngTCU_Plugg.thumb.png.28bbd3e425449d41d4fc931be4758c93.pngDiv_Combox_TCU_MULF_pinout.thumb.png.7d916c25e3acb6e64a4b8e9d35104566.png

Selve kodingen var ganske greit, men fikk et par utfordringer der også.

Jeg la inn med e-sys kode 6VC og kodet CIC
Produksjonsdato endret jeg ikke selv om jeg har lest at det må gjøres om den er for gammel, min var 0909 og skulle egentlig vært for gammel, men jeg endret ikke denne.

Jeg fikk problemer med å lese SVT etterpå, men fant raskt ut at jeg måtte lese inn fra ECU og så skrive til Media og Ecal etterpå.
Før jeg gjorde dette leste jeg ut original VIN nummer fra Combox så jeg har det for fremtiden og for å kunne slå opp på VIN dekoder hvilke opsjoner donor bilen hadde.

Nå har jeg SOS warning som jeg må bli kvitt. Har prøvd å legge inn TELD som det skrives om, men uten hell.
Jeg tror det er flere ECU-er jeg må code så de vet om 6VC og ikke gammel TCU og MULF, men finner ikke noen eksakte oppskrifter på hvilke ECU-er jeg må kode. Heller litt til å ta alle sammen for jeg har ikke endret så mye utenom CIC og RSE for Satellitt radio (DAB adapter)

Roof_module_K-CAN2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

SOS advarsel er nå borte. Det var bare gamle feilkoder som lå lagret etter installasjon av comboxen. Slettet alle med ISTA+

Jeg har også oppgradert til speil med garasjeåpner knapper i. Jeg var usikker på om jeg måtte legge inn 319 i FA for den funker som den skulle. Fant ikke noen gode svar på nettet. 

Men ISTA+ fortalte meg at den hadde funnet den, men manglet kode i VO. 

Jeg så via ISTA+ at jeg måtte code JBBF - Junction box electronics. De andre som må kodes vet jeg ikke, for jeg kodet flere pga jeg tok vekk igjen TELD. 

Endret av nokiaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg mistet epost visning etter jeg VO kodet Media modulen. I tillegg virket ikke flere telefoner via Bluetooth skikkelig. 

For å løse dette endret jeg 6FL til 6NL og VO kodet Media, CIC, RSE og ecal

Så måtte jeg søke i Media etter mail og aktivere. Søkte også opp Bluetooth og fant noe om dual phone(husker ikke nøyaktig hva det het nå) 

FDL kodet Media

Nå kan jeg ha 3 telefoner samtidig via Bluetooth. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Veldig grundig gjennomgang nokiaas. En skikkelig ressurs for Combox-retrofit. Spesielt K-CAN2 delen er spesiell, fant aldri noen oppskrift på dette på nettet. Ser ut som du brukte en eller annen standard TP-kabel? SIkkert lurt, jeg brukte mye tid på å tvinne selv, med løs 0.5mm2 eller 0.75mm2 ledning, men dette har fungert fint helt siden retrofit. OBS: Veldig viktig å tvinne kabel, jeg fikk hele K-CAN2 bussen til å bryte sammen under testing med kabelen liggende å slenge utvunnet.

En detalj helt på tampen som jeg brukte en del tid på:

Jeg fikk ikke lyd ut på docking i midtkonsoll (6NF) til å fungere i starten. Tror dette hadde flere årsaker:

1. Jeg tror lydsignalet på docking er analogt med MULF2, mens Combox bruker digitalt over USB. Jeg byttet derfor baseplaten til 84109220651. Det fungerte fortsatt ikke.

2. Fant nylig ut at min F10 hadde USB hub, mens dette typisk ikke brukes ved Combox. Måtte FDL-kode USB_HUB = aktiv i Combox. Da fungerte plutselig lyden!

Godt tips det med dual phone. Fant den samme FDL-koden i Combox, men har ikke fått testet om det fungerer ennå :) 

Endret av HansErik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei. litt gammel tråd men prøver allikevel. Jeg har tenkt å gjøre samme retrofit i min f10 2010 mod. 

Jeg lurer da på om dere brukte combox telematics versjon EU eller US? Jeg har funnet en brukt på ebay til grei pris fra Litauen men på bilde står det versjon US, egentlig så står det versjon us på mange andre comboxer på ebay som selges fra andre selgere i europa. Har dette noe innspill får å ikke få telematics biten til å fungere?

comboxlol.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at det måtte være versjon ECE og ikke US

Men uansett så må delenummer passe i forhold til VIN nr på bilen.

Det finner du ut ved å gå til realoem.com og legge inn ditt vin nr. Gå til oversikten over combox. Der kan du se alle tidligere delenummer og om de er direkte kompatible med hverandre.

Bilde er av den jeg kjøpte.

D7791C4D-10E7-4988-89C4-2DC7F4DB9D71.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ole Andreas Vega skrev:

Takker for svar. jeg har anskaffet meg den nå, mangler bare kabler å kontakter, fant du forresten ut hvilken av hvor de "doble gsm antennene" skulle stå? 

Og vet du om denne: 61132471242  passer til f-serie combox eller bare til E-serie combox?1036272

 

Jeg husker ikke helt ang GSM antennene. Jeg mener jeg monterte de i den rekkefølgen de sto omtalt. Hoved antenne til venstre og backup til høyre. Så testet jeg med ista ved å koble fra en for å se hvilken jeg fikk feilmelding på.

Delenummer 61132471242 kommer ikke opp på F01 for combox når jeg søker på realoem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, nokiaas skrev:

Jeg husker ikke helt ang GSM antennene. Jeg mener jeg monterte de i den rekkefølgen de sto omtalt. Hoved antenne til venstre og backup til høyre. Så testet jeg med ista ved å koble fra en for å se hvilken jeg fikk feilmelding på.

Delenummer 61132471242 kommer ikke opp på F01 for combox når jeg søker på realoem.

 

Ser ut som det er disse to du trenger til den "blå" pluggen: 1 x 61136913644, BMW, connector, 26 pin
1 x 61136913626, BMW, socket housing, 26 pin

Jeg brukte denne guiden en del: https://www.bimmerfest.com/threads/combox-retrofit-diy-success.772784/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, nokiaas skrev:

Ser ut som det er disse to du trenger til den "blå" pluggen: 1 x 61136913644, BMW, connector, 26 pin
1 x 61136913626, BMW, socket housing, 26 pin

Jeg brukte denne guiden en del: https://www.bimmerfest.com/threads/combox-retrofit-diy-success.772784/

Ok, takk skal du ha, ja jeg bruker selv denne guiden, veldig detaljert å bra innhold i den, men det er i hoved sak e90 han gjor retrofit på så bare lurer på om vi kan bruke det er samme plugg. 
61132471242 består av ett sett med  61136913644 og 61136913626.
Jeg går egentlig utifra at den kan brukes men vil bare dobbelt sjekke litt rundt :)
det blir nokk det beste alternativet uansett, det konversjon adapter lednings settet koster jo mer enn hva jeg betalte for comboxen :s helt utrolig hva det koster for noe kabel og plastikk xD

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...