Gå til innhold

sveipa2
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har vibrasjon på venstre side i bilen under ulike hastigheter.

Jeg har nettopp fått avbalansert hjulene pga dette, men etter en tur til Sverige nå nylig, så skjønte jeg at det ikke bare er hjulene som var problemet.

Det var visstnok litt kast i venstre bakhjul sa folkene på Vianor.  Altså opp ned kast, men ikke mye. Jeg merket dette ikke i fjor, men merket dette da jeg skiftet til vinterhjul.

Husker ikke om jeg hadde vibrasjon på sommerhjulene.

Bilen vibrerer under ulike hastigheter. Virker som det er fra Venstre side. På relativt nylagt asfalt merker jeg det nesten ikke.

Er dette et forstillings problem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige Casterstagsforinger kan være årsak, selv har jeg også opplevd at det rista noe helt vanvittig da det hadde lagt seg masse sand/gjørme inni felgene etter en 2000km lang Sverigetur i Desember på salta veier. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felgene ble vasket hos Vianor før avbalansering, og Sverigeturen tok jeg dagen etterpå i tørt vær den ene veien og i regnvær på retur.

Kan være som du sier: Casterstagforinger! Var det kostbart og skifte de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg synes ikke det, jeg fikk skifta casterstagsforinger i forbindelse med EU kontroll nå i Mai,  ser jeg har betalt ca 3000,- i arbeidspenger for å bytte en drivakselmansjett foran og casterstagsforinger på begge sider.  Dette var hos Bavaria

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det beskrevet venstre bakhjul fra @sveipa2 Og da er det IKKE defekt casterstag foringer. I tillegg har ikke E46 casterstag.

Uansett så kan det være mange årsaker til humping opp og ned i bilen. Du er sikker på at det er i bilen og ikke i rattet?

Om det er bak, er det naturlig med støtdemper først, så kanskje foringer er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

Nå er det beskrevet venstre bakhjul fra @sveipa2 Og da er det IKKE defekt casterstag foringer. I tillegg har ikke E46 casterstag.

Uansett så kan det være mange årsaker til humping opp og ned i bilen. Du er sikker på at det er i bilen og ikke i rattet?

Om det er bak, er det naturlig med støtdemper først, så kanskje foringer er min mening.

Det er ikke vibrasjoner i rattet. Kan det være hjullager? Styrestag? Jeg opplever i alle fall vibreringen i venstre bakhjul, men det kan jo forplante seg bakover? Ved kjøring på motorvei så lente jeg v kne mot døren, og det var en merkbar vibrasjon der. 

Endret av sveipa2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foringen til nedre bærearm,som sitter i svingarmen er en gjenganger,hvis den er dårlig/slakk kan det forårsake vibrasjoner. Når dekk/felg og bremser er ok,så er foringer og støtdemper for gjeldene hjul det neste du må sjekke,slik som de har skrevet over her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveipa2 skrev:

Ok. Går ut i fra at du snakker om bak-akslingen nå?

Ja det er bak-akslingen/bakstillingen jeg snakker om🙂Foringen jeg snakker om som kan forårsake vibrasjoner hvis den er dårlig/slakk,sitter nederst i svingarmen.Hvis du tar av hjulet så ser du jo rett på bremseskiven.Hvis du da flytter blikket nedover og bøyer deg litt ned under bremseskiven,så vil du se at det sitter en foring monter helt nede bak bremseskiven/bremseskjoldet,det er denne foringen jeg snakker om🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...