Gå til innhold

Parking brake failure - e70


Heischann
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger noen tips. Har en Bmw x5 som nå står parkert ute i gata med parkerings brems på og den vil ikke av. Har prøvd følgende: 

1. Dra i nød-waier venstre side bak uten at det løsner parkerings bremsen. Merker ingen motstand mens jeg drar i vaieren.

2. Har prøvd og resette modulen ved og trykke ned parkerings brems bryter (bak gir spaken) i fem sekunder, deretter holde den oppe i fem sekunder. Eneste som skjedde var at rød alarm ikon gikk fra rødt til gult. Ingen lyder eller merkbare reaksjoner fra parkerings bremsen. 

3. Sikringene 10, 94 og 129 er sjekket og ok.

4. Har hatt av det ene hjulet for å sjekke om jeg kommer til justerings skruen gjennom et av bolt-hullene, men kommer ikke til og for ikke rikket bremestrommelen en millimeter. Med hjulet på for jeg rikket det ca 1 grad - mulig det er slarken i bremseskoene?? Dette ble også testet med bilen i nøytral mens det ene hjulet var klar av bakken.

5. Har også prøvd og ta av strømmen på hele bilen for å se om det ville resette modul osv, men ingen. resultat på det.

Jeg mistenker selv at det er selve aktuatoren (motoren)/ modulen som er problemet?? Helst gjerne mekansik da pkt1. ikke gir resultat?? Eller er det noe jeg ikke har tenkt på som kan hjelpe og få bilen til og trille uten at jeg må klippe vaierene som jeg nå ser som eneste løsning. Jeg ser modulen opp under bilen, men regner ikke med jeg klarer og løsne den ned og vri den slik at jeg får sett inne i den uten og få løsnet vaierne som går til hjulene? Og for at jeg skal få de løsnet må jeg inn bak bremse trommlene og de sitter igjen bom-fast. 

Beklageligvis har jeg ikke fått til og lese ut noen feilkoder. Har en dashcmd som er noe håpløs og gir lite fornuftig diagnostikk når den først klarer og koble til.

Setter veldig stor pris på noen tips:)

Endret av Heischann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått åpnet og kikket i selve boksen. Kobling og inne i boksen ser rent og pent ut. Ikke noe brent. Men spørs om det kan være en mekanisk feil et sted🤔 skjønner ikke at nød-release vaier ikke klarer og løsne bremsene? I så fall bør feilen gjerne ligge mellom løsne-mekanismen og skruen som strammer? Vurderer og bare måtte kutte vaierene imorgen om jeg skal få den til å trille igjen. Eventuelt om noen feilkoder kan gi noen flere svar? 

Flott om noen har flere tips:-) noen som har opplevd lignede problem før?442AA5D9-561C-4494-95FB-11DD83F35712.thumb.jpeg.b0095dc87a275a8ffddb1b9077ec8f9b.jpeg185CD505-85A3-4FAB-8630-43150A6B8157.thumb.jpeg.85f2687e51ab6b47b5ca2e1314076d65.jpeg

EBC2E4E7-C38E-4B2A-B0CC-35E36EB27820.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status så langt: har da fått bilen til å trille med å finne ut hvilken arm man skal fiske på inne i boksen (se bilder) for å release brekk-vaiere. Godt fornøyd! Nå står hvert fall bilen i gården under halvtak, så videre operasjon blir enklere. Gikk endel tid på YouTube for å finne riktig arm som måtte dras i. Stiller meg fortsatt spørsmålet hvorfor ikke nød-vaier gjorde jobben. Men har forstått at den sannsynligvis ikke har noe mekanisk påvirkning på selve gir/utvekslings boksen. Må nevnes at nød-vaier vandring er ca5cm hvilket bør være tilstrekkelig for å klare jobben. 

Neste er og få demontert og tatt ut boksen for videre feilsøking på faktisk problem. Eventuelt først få lest ut feilkoder. 

83DF12DE-7426-43A2-9F85-1F2B36CE510C.jpeg

C95530BA-A673-452F-9BB5-28AEC0A022DA.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon på det hele: blir å bytte hele boksen. Ikke funnet noen synlig feil. Skal få lest ut feilkoder på lørdag ved koble den raskt til før jeg monterer inn ny). Men ifølge Bavaria er det byttet hele 90stk av disse bare i år. 200 stk de tre siste årene. Ser via YouTube at flere bilmerker bruker disse Küster sine parkeringsbrems bokser. Også sett at det byttes et omron relé, samt noen har gåen elektromotor (børster muligens). Mistanken min er på enten omron releet eller selve strekklast sensoren (lyseblå komponent som har en flat tre leder koblet til).

At nød-release vaier ikke utførte hva den er designet for (ergo svakt design), er at skruen(e) har kjørt seg helt i endeslag og dermed har ikke kule på vaier tatt tak i den sorte lille armen (fikk gjort dette manuelt bare etter endel timers knot og mange nye gloser) 

på denne YouTube videoen til ivan fra Russland 🤪 (13min50sek og utover) ser dere hvilken arm det er snakk om) 

 

ifølge Bavaria kommer det ny boks til en rimeligere pris. Pris på dagens utgave er 11234,-😳

Om noen har erfaring eller interesse mtp videre feilsøking på boksen så har jeg den liggende👍 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon på det hele: blir å bytte hele boksen. Ikke funnet noen synlig feil. Skal få lest ut feilkoder på lørdag ved koble den raskt til før jeg monterer inn ny). Men ifølge Bavaria er det byttet hele 90stk av disse bare i år. 200 stk de tre siste årene. Ser via YouTube at flere bilmerker bruker disse Küster sine parkeringsbrems bokser. Også sett at det byttes et omron relé, samt noen har gåen elektromotor (børster muligens). Mistanken min er på enten omron releet eller selve strekklast sensoren (lyseblå komponent som har en flat tre leder koblet til).

At nød-release vaier ikke utførte hva den er designet for (ergo svakt design), er at skruen(e) har kjørt seg helt i endeslag og dermed har ikke kule på vaier tatt tak i den sorte lille armen (fikk gjort dette manuelt bare etter endel timers knot og mange nye gloser) 

på denne YouTube videoen til ivan fra Russland 🤪 (13min50sek og utover) ser dere hvilken arm det er snakk om) 

 

ifølge Bavaria kommer det ny boks til en rimeligere pris. Pris på dagens utgave er 11234,-😳

Om noen har erfaring eller interesse mtp videre feilsøking på boksen så har jeg den liggende👍 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...