Gå til innhold

BMW e91 330d ZF kasse automat problemer


kalinkamaen
 Share

Anbefalte innlegg

Heisan, bilen slurer sykt for å komme seg fremover. Pr nå trenger jeg assistanse for å få bilen hjem. Ingen feildmeldinger i dashen uten om høyre baklys.  

Kan det være lavt olje nivå? Burde ikke dette også gi lys?

Konverter?

Noen som har hatt erfaring med dette?  Har prød å ta en reset på kassen 30 sek klampen i bunn med tenning på. Hjelper ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette var meget merkelig.

Jeg tror ikke jeg fikk resatt kassen første gangen. For etter at bilen hadde stått en stund noe jeg ikke lot den gjøre første gangen. Så virker det som kassen har resatt seg.  Nå har jeg hvert på en lang kjøretur uten problemer. 

Etter dette gikk tankene mine på om stigningen på bakken kan ha forårsakt problemet. Tenker litt da på girolje flytter seg ved stigning. Det var en bratt bakke og med tom henger. Kanskje 30 -40 grader. Men etter at jeg fikk resatt den hadde jeg ingen problemer opp bakken med samme tomme henger. 

Dette synest jeg er meget rart. Skal sies at jeg nylig har hatt både olje skift og hatt ned megatronic enheten for å skifte alle pakningene over den. Men skal få tatt en titt på olje nivå for å være sikker. Noe annet jeg bør ta en titt på med det samme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan AHJ, takker for innspill her.

For å være ærlig med deg så er jeg ikke sikker på om dette har skjedd før, da jeg ikke har kjørt den så mye før skiftet. Kjøpte bilen i sommer og har gjort stor overhaling på det meste før jeg startet å kjøre bilen. Register kjede, girkasse olje skifte og div oljer og filter. Kjører rundt med TRF steg 3 og XHP steg 3, og tenkte også litt i går at okei, det var den kassen. <-- bilen er kjørt 380 + tusen, så man vet aldri hva som kommer ;) hehe. 

Uansett så snakket jeg med en mekanikker i går som fortalte meg en erfaring han hadde hatt på en automatkasse på en annen bil. Bilen hadde kjørt ned en meget bratt bakke veldig rolig i 1 gear. Dette mente han uten å kunne bevise noe som helst hadde gjort at det kom luft i systemet. som gjorde at man ikke klarte å få oljetrykket opp. De hadde da ventet en stund til oljen hadde rent ned igjen og så kom den. (Så han mente at resettingen ikke hadde vært nødvendig).Og dette er identisk hva jeg gjorde i går kveld. Jeg kjørte først ned en bratt bakke (grusvei) for så å sette av en båt. Og følte det var noe merkelig når jeg var nede også, men problemet mitt kom når jeg kjørte opp bakken og ikke klarte å kjøre opp med eller uten henger. 

Men som sagt, olje nivå skal sjekkes. Skal melde fra her når dette har blitt sjekket for å dele erfaring. Men det kan ta litt tid, da jeg må offshore i dag. :(

 

Edit: Husker ikke eksakt mengde olje jeg fulte på, men jeg følgte instrukser med å holde bilen i gang for å varme opp oljen. Helte på til det rant over. Gikk så gjennom alle girene uten å løse ut bremsen. for så å gå under å helle på til det rant over igjen. Ventet lenge før jeg satte på pluggen for å være sikker på at oljen hadde ekspandert. Vet at jeg måtte helle på mer olje enn ved et normalt olje skifte, men dette var nok for jeg hadde tatt ned megatronica enheten.

Vil også nevne at bilen har blitt kjørt i ca 3 mnd-er uten problemer etter skifte før i går kveld.

Endret av kalinkamaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, kalinkamaen skrev:

Heisan AHJ, takker for innspill her.

For å være ærlig med deg så er jeg ikke sikker på om dette har skjedd før, da jeg ikke har kjørt den så mye før skiftet. Kjøpte bilen i sommer og har gjort stor overhaling på det meste før jeg startet å kjøre bilen. Register kjede, girkasse olje skifte og div oljer og filter. Kjører rundt med TRF steg 3 og XHP steg 3, og tenkte også litt i går at okei, det var den kassen. <-- bilen er kjørt 380 + tusen, så man vet aldri hva som kommer ;) hehe. 

Uansett så snakket jeg med en mekanikker i går som fortalte meg en erfaring han hadde hatt på en automatkasse på en annen bil. Bilen hadde kjørt ned en meget bratt bakke veldig rolig i 1 gear. Dette mente han uten å kunne bevise noe som helst hadde gjort at det kom luft i systemet. som gjorde at man ikke klarte å få oljetrykket opp. De hadde da ventet en stund til oljen hadde rent ned igjen og så kom den. (Så han mente at resettingen ikke hadde vært nødvendig).Og dette er identisk hva jeg gjorde i går kveld. Jeg kjørte først ned en bratt bakke (grusvei) for så å sette av en båt. Og følte det var noe merkelig når jeg var nede også, men problemet mitt kom når jeg kjørte opp bakken og ikke klarte å kjøre opp med eller uten henger. 

Men som sagt, olje nivå skal sjekkes. Skal melde fra her når dette har blitt sjekket for å dele erfaring. Men det kan ta litt tid, da jeg må offshore i dag. :(

 

Edit: Husker ikke eksakt mengde olje jeg fulte på, men jeg følgte instrukser med å holde bilen i gang for å varme opp oljen. Helte på til det rant over. Gikk så gjennom alle girene uten å løse ut bremsen. for så å gå under å helle på til det rant over igjen. Ventet lenge før jeg satte på pluggen for å være sikker på at oljen hadde ekspandert. Vet at jeg måtte helle på mer olje enn ved et normalt olje skifte, men dette var nok for jeg hadde tatt ned megatronica enheten.

Vil også nevne at bilen har blitt kjørt i ca 3 mnd-er uten problemer etter skifte før i går kveld.

Da har du gjort alt riktig! Disse kassene skal tåle mye. Har du sjekke om det kanskje er en lekkasje ved varmeveksleren til kassa? Det kan hende dette er problemene. Altså der rørene kobler seg på kassa og varmeveksleren :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan pussig du nevner varmeveksleren. Jeg har ikke sjekket for lekkasje der nei. Skal gjøre dette i samme slengen når jeg får den opp. Angående varmeveksleren, så mistenker jeg åpen termostat da jeg ikke klarer å få kjølevannet over 80 grader. (Ny motor termostat og blendet EGR uten EGR termostat) Så jeg må nok skifte denne uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...