Gå til innhold

X1 F48 M-Sport ikke retningstabil


Sneeker
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, er i besittelse av en 2017 X1 M-sport Sdrive som er ustabil på veien. Kjøpt ny av meg, en overståer hos forhandler.

Bilen er i skrivende stund kjørt knapt 8K, den sporet endel fra start, da den stod 18 tommers runflat sommerhjul. Så merkelighetene ble bortforklart som urolig pga dekk. Kjørte opp trykk og det hjalp noe. Kjente antydning til trapping på bakdekkene da jeg la om til Hakka 9 i 17 tommer. Så da var det å bite i det sure eple og betale 2,5K til BMW forhandleren for å få sjekket hjulvinkler. Tidligere bilmerker har det aldri vært noe problem å få sjekket hjulvinkler på som endel av "garanti" osv. Men forstår det slik at BMW kun garanterer hjulstillinga i 2K, jeg klaget jo på at bilen var rar fra første stund, eller det vil si fra da bilen var kjørt ca 90 mil og dekkene kanskje var blitt litt påvirket av de røde verdiene på målebrevet. Ut fra egen erfaring kamufleres ofte lette hjulvinkelavvik om man har helt nye dekk på bilen. Nok om det.

Problemet er at etter hjulstillingskontrollen er bilen blitt værre å hanskes med på veien. Den stikker av alle veier, man blir sliten i armene etter en tid. Problemet forsterkes om man setter bilen i Eco Pro mode, siden da servokraften ser ut til å reduseres for å spare drivstoff. Madammen nekter å kjøre bilen slik den er nå. Det er nok å flytte hånda til bilstereo og samtidig titte dit så er man på ville veier. Føles som å balansere i toppen av ei mast.

Jeg var idag hos forhandler, men de avfeier det hele med å si at verdiene er i orden, det skal likevel bemerkes at de ikke hadde tatt hensyn til senket m-sport understell og de har heller ikke vekt belastet bilen med 68 kilo pr sentrerte (på skinna) forsete, 68 kilo i senter av baksete samt 21 kilo i bagasjen. Jeg kjenner ikke til om det finnes forskjellige prosedyrer på dette. Trodde vekt var det eneste riktige å bruke. At det benyttet verdier for usenket BMW chassis har i og for seg ikke så mye å si utover at jeg nå ikke har like negativ Camber bak som foreskrevet. Den er innenfor rent teknisk også nå, men omtrent så lite negativ det er mulig å få den. Men er det noen som vet om det skal eller ikke skal brukes vekt i bilen ved kontroll av hjulstilling? 

Forhandleren ønsket ikke å sende ut en av gutta på verkstedet for prøvetur, de skulle forsøke å arangere at jeg får prøve en annen X1 å se om det er forskjell. Det synes jeg er latterlig all den tid de ikke har noen X1 på lager og heller ikke klarer å skaffe flere i umiddelbar framtid. Kanskje en annen kundes bil kunne brukes, men da må man jo sammenligne to identiske biler mener jeg.  Er frustrert over arrogant holdning. Jeg må altså kunne stille på kort varsel for å eventuelt prøve en bil. Det er jo forskjellig vekt på bilene, forskjellig høyde, sdrive vs xdrive osv. Og ikke minst vet man jo ikke om hjulvinklene i orden på den bilen man får prøve. De forsøkte på en måte å si at det sannsynligvis skal være slik, og dersom det skal være slik så er ikke kjøreegenskapene noe å skryte av. Bilen tenderer jo til å være farlig som den er nå, har kjørt mini countrymann og den oppfører seg definitivt ikke slik. 

 

 

Innskanning 2.jpeg

Endret av Sneeker
feilskriving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes veldig rart ut, og jeg hadde definitivt ikke gitt meg med dette. Slik skal ikke BMWer være å kjøre. Jeg har selv skiftet fra runflat-dekk til vanlige dekk på vår 4-serie xdrive med 19”, og det hjalp veldig både på sporing og støy - sporingen er helt borte og støyen er lavere enn med 17” runflat. Husker at F20 1-serien vi hadde for noen år siden kunne spore veldig mye og jage i alle retninger med 18” runflat på. Begge bilene hadde Bridgestone S001. Du sier den sporer veldig med 17” også? Har du en annen BMW-forhandler i området eller i rimelig avstand som du kan prøve? Virker ikke som at det aktuelle verkstedet har tanke for god kundeservice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, lagunilla skrev:

Sånne har vi daglig på Bilia.

 

Bare å justere toe-in på maks under 4-hjulskontroll, det fordi du får spredning under kjøring.

Jøss trodde forhjulsdrevne biler i utgangspunktet spisset seg under kjøring. At verdier nærmere null var vanlig, og ser jo at den er innstillt omtrent så nær null som mulig ifølge spesifikasjonene. Men din teori ser jo ut til å stemme i forhold til før og etterverdiene samt før og etteropplevelse. Jeg forsøkte å spørre forhandler/verksted om det ikke hadde noen erfaringsmessige idealvinkler innenfor lovlig område. Men da måtte det eventuelt ta kontakt med BMW support var svaret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, papertiger skrev:

Hørtes veldig rart ut, og jeg hadde definitivt ikke gitt meg med dette. Slik skal ikke BMWer være å kjøre. Jeg har selv skiftet fra runflat-dekk til vanlige dekk på vår 4-serie xdrive med 19”, og det hjalp veldig både på sporing og støy - sporingen er helt borte og støyen er lavere enn med 17” runflat. Husker at F20 1-serien vi hadde for noen år siden kunne spore veldig mye og jage i alle retninger med 18” runflat på. Begge bilene hadde Bridgestone S001. Du sier den sporer veldig med 17” også? Har du en annen BMW-forhandler i området eller i rimelig avstand som du kan prøve? Virker ikke som at det aktuelle verkstedet har tanke for god kundeservice.

Det er kun en forhandler og to merkeverksted i TØ. Var innom som snarest og snakket med verksted mottaket, og etter at byens beste mann på delelager engasjerte seg så fikk jeg bekreftet min mistanke om at de ikke hadde tatt hensyn til høyden på bilen men at akkurat det ikke burde påvirke nevneverdig. Men spurte ikke angående lasting av bil. Fant en link etterpå som beskriver howto align, riktignok xdrive utgaven med dog. Mulig man må svi av 2.5 K igjen for å få orden på dette.

https://f48.bimmerpost.com/forums/showthread.php?p=22258166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal da ikke betale en gang til når de har gjort bilen værre ved første kontroll??

Har hatt lignende erfaring med en annen bil tidligere. La på nye sommerdekk og bilen ble slik du beskriver din. Byttet til andre kvalitetsdekk non-runflat og da kunne man slippe rattet og bilen var ikke til å kjenne igjen! Trodde man hadde punktert noen ganger da de dårlige dekka sto på. 

Så jeg tror nok bmw følger fabrikksverdier på hjulstilling. Prøv noen smalere non-runflat hjul og jeg vil tro du får en ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Evopower skrev:

Du skal da ikke betale en gang til når de har gjort bilen værre ved første kontroll??

Har hatt lignende erfaring med en annen bil tidligere. La på nye sommerdekk og bilen ble slik du beskriver din. Byttet til andre kvalitetsdekk non-runflat og da kunne man slippe rattet og bilen var ikke til å kjenne igjen! Trodde man hadde punktert noen ganger da de dårlige dekka sto på. 

Så jeg tror nok bmw følger fabrikksverdier på hjulstilling. Prøv noen smalere non-runflat hjul og jeg vil tro du får en ny bil.

Vinterdekkene er ikke runflat, de er så smale som vognkortet tillater. 225/55-17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Dette er jo slett kundebehandling fra merkeverkstedet. På en såpass ny bil med nybilgarantier og alt så skal du jo ikke betale når spissingen er feil. 

Hvor er det du holder til? Er det ikke ett annet merkeverksted du kan forsøke?

Ifølge forhandler så må man betale for hjulstillingskontroll om bilen er kjørt over 2000KM, BMW garanterer ikke for mer. Det har aldri vært et tema med tidligere bilmerker. T.o.m min mor hadde en Kia der rattet havnet utav senter etter ca 20000KM, det ble fikset på garanti så det er endel forskjeller. BMW vinner jo nesten hvert år på hvem som er mest fornøyde kunder. Men så klart, her i Tromsø er det ny forhandler nå, en av de tidligere har supergodt rennome på verkstedbiten og de selger endel importbiler og brukte BMW som har riktig utstyr i dag.

Det som er dumt var at jeg ba om hjulstillingskontroll hos de som selger BMW pr nå, dette ba jeg om siden bilen allerede var inne for en garantisak som de har jobbet med tre ganger før. Uorginal krok fra Westfalia som kabelnett tydeligvis  var feilmontert på. dette tappet batteriet ned hele tiden. Bilen ville ikke gå i dvale, dette greide de å få i orden til slutt. Siste gangen stod den inne en uke for å få alt på stell, de lånte oss en Volvo v90 CC med breiere dekk osv og den var som en drøm på veien. Min erfaring er jo at Volvo fra tidligere er mer deigete og svaiete på veien, men i det her tilfellet snakker vi kirurgiske kjøreegenskaper fra Volvo og farlige egenskaper på BMW.  Kjip situasjon, vet jo at dette kanskje er den minst typiske BMW man kan kjøpe, men MINI har jo lagt lagt FWD lista rimelig høyt og selv Countrymann kjører godt i forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg kommet et stykke på vei i å få F48 langt mer retningstabil.

Mine mistanker om at verkstedet hadde brukt feil verdier under hjulstillinga viste seg å stemme, var på hjulstillingskontroll igjen idag, fikk overbevist de om at bilen ikke var noe bra på veien eller tildels farlig.

Da jeg leverte bilen fra meg sa jeg PS: sportsunderstell, men gjett hva. Da jeg kom for å hente bilen fikk jeg beskjed om at alt var i skjønneste orden og at bilen bare var slik osv osv....

Da jeg tittet på måleskjema oppdaget jeg at de nok engang ikke hadde tatt hensyn til senket sportsunderstell. Gjett om det ble fart i gutta da jeg påpekte det "tørt og kjølig" mens jeg holdt på å eksplodere inni meg. De tok bilen rett inn igjen og resultatet kan dere se på målebrevet under. Kan nevne at bilen ikke er til å kjenne igjen, svaier ikke i toppen av ei mast lengre. Hadde spredning så det hold slik det var...

Men som den perfeksjonisten jeg er så undres jeg fortsatt på hvorfor de ikke bruker vekter i bilen under målinga ifølge denne linken: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f48-x1-sdrive16d-sav/repair-manuals/32-steering-wheel-alignment/32-00-steering-measurement/1VnY9S19Hu og ikke minst denne https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f48-x1-sdrive16d-sav/repair-manuals/32-steering-wheel-alignment/32-00-steering-measurement/1VnYJFvd7z

Her er vektene som anbefales brukt, og jeg møtte opp med full tank:  https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f48-x1-sdrive16d-sav/repair-manuals/32-steering-wheel-alignment/32-00-steering-measurement/1VnYw75XmU

Og her er dataene som skal brukes, ingen avvik utover at  total toe inn foran og bak i her sier +/- 4' Mens og dataene til hjulstilligsmaskinen til BMW sier +/- 12' foran og bak: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f48-x1-sdrive16d-sav/repair-manuals/32-steering-wheel-alignment/32-00-steering-measurement/1VnYuyejWt

Så spørsmålet er og blir, kan de foreta en helt riktig kontroll uten angitte vektbelastning?

 

 

 

 

Innskanning 1.jpeg

Endret av Sneeker
typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, resultat til slutt!

Når det kommer til BMW og feiljusterte hjulvinkler, så er ikke dette uhørt. En god venn av meg kjøpte i år en helt flunke ny M4CS. Han syntes dog det var noe rart med styringen da den trakk til høyre og rattet ikke var sentrert riktig. Etter en runde på 4-hjulskontroll hos BMW, fant de ut at det var feil på hjulstillinga, fra fabrikk. Dette ble heldigvis rettet opp i kjapt og enkelt.

Så hvis det er en trøst for deg så kan dette skje selv en M4CS..😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...