Gå til innhold

Kjøpt leasing bil, men ikke opplyst om det?


Clevion
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Dama kjøpte i September en 2016 (2015 registrert) 520d F11 på merkeforhandler i god tro, så har vi funnet ut at vi begge skal selge bilene våres for og kjøpe hus. Nå viser det seg at bilen hennes er verdt 130k mindre enn det hu betalte for den (verditap på 130k over 2,5 mnd?) så jeg tenkte jeg skulle ringe rundt, finne forrige eier osv for og høre hva de har fått i takst på den bilen, det viser seg at DNB Bank er tidligere eier, så denne bilen er gått som leasingbil, det er ikke vi opplyst om når vi kjøpte denne bilen, og jeg mener å huske at det er noe man er pliktig til å opplyse om når man selger en bil, eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken betydning har det om bilen har vært en leasingbil eller ikke (sannsynligvis ikke noe mer relevant enn om bilen hadde vært belånt av tidligere eier)? Bilen ble kjøpt i september 2016 (eller mener du 2018?) og bilen har tapt seg 130.000kr siden den tid? Hvis førstnevnte er ikke verditapet spesielt mye. Hvis sistnevnte har muligens din samboer betalt for mye for den da den ble kjøpt, men det er jo ingen reklamasjonsgrunnlag av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke plikt til å opplyse om bilen er leaset, men kan ha plikt til å opplyse at den er brukt i næring/drosjekjørt. Har da heller ingen innvirkning på prisen om bilen er leaset eller eiet?

Om det har vært et verditap på 130 000 kroner over 10 uker så er det et veldig dårlig kjøp, men det er overhodet ikke grunnlag for reklamasjon eller å rette krav mot selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var den kjøpt som en Premium Selectionbil? Jeg er ikke 100% sikker, men lurer på om ikke dette bortfaller når du selger videre, om det så skjer dagen etter. Dvs du kjøpte bilen med en bruktbilgaranti, som er knyttet til ditt/deres eierskap alene.

 

Muig noen kan bekrefte / avkrefte dette.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Hvilken betydning har det om bilen har vært en leasingbil eller ikke (sannsynligvis ikke noe mer relevant enn om bilen hadde vært belånt av tidligere eier)? Bilen ble kjøpt i september 2016 (eller mener du 2018?) og bilen har tapt seg 130.000kr siden den tid? Hvis førstnevnte er ikke verditapet spesielt mye. Hvis sistnevnte har muligens din samboer betalt for mye for den da den ble kjøpt, men det er jo ingen reklamasjonsgrunnlag av den grunn.

Det er snakk om et verditap på 130k på 10 uker, og i følge en jeg har vært i kontakt med siste dagene så er det på grensa til svindel, om det faktisk er det eller ikke kan jeg ikke uttale meg om. 

42 minutter siden, Walkabout skrev:

Ikke plikt til å opplyse om bilen er leaset, men kan ha plikt til å opplyse at den er brukt i næring/drosjekjørt. Har da heller ingen innvirkning på prisen om bilen er leaset eller eiet?

Om det har vært et verditap på 130 000 kroner over 10 uker så er det et veldig dårlig kjøp, men det er overhodet ikke grunnlag for reklamasjon eller å rette krav mot selger.

Jeg vet at du er advokat, men jeg kommer uansett til og kontakte NAF og høre hva de sier om dette.

24 minutter siden, *MrB* skrev:

Var den kjøpt som en Premium Selectionbil? Jeg er ikke 100% sikker, men lurer på om ikke dette bortfaller når du selger videre, om det så skjer dagen etter. Dvs du kjøpte bilen med en bruktbilgaranti, som er knyttet til ditt/deres eierskap alene.

 

Muig noen kan bekrefte / avkrefte dette.

Den har gått gjennom sjekklista ja, usikker på hva du tenker med at noe bortfaller ved salg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Clevion skrev:

Det er snakk om et verditap på 130k på 10 uker, og i følge en jeg har vært i kontakt med siste dagene så er det på grensa til svindel, om det faktisk er det eller ikke kan jeg ikke uttale meg om. 

Jeg forstår ikke hvordan du (eller andre) kan betegne dette som svindel. Dere valgte selv å kjøpe bilen til annonsert pris, og at markedet for biler (dieselbiler) synker drastisk kan da ikke selger lastes for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Clevion skrev:
27 minutter siden, *MrB* skrev:

Var den kjøpt som en Premium Selectionbil? Jeg er ikke 100% sikker, men lurer på om ikke dette bortfaller når du selger videre, om det så skjer dagen etter. Dvs du kjøpte bilen med en bruktbilgaranti, som er knyttet til ditt/deres eierskap alene.

 

Muig noen kan bekrefte / avkrefte dette.

Den har gått gjennom sjekklista ja, usikker på hva du tenker med at noe bortfaller ved salg?

Det jeg mener er at den garantien som følger med Premium Selection-stempelet annulleres automatisk om du selger bilen videre. Altså vil ikke den du selger bilen til få nyte godt av dette, som igjen gjør bilen mindre verdt.

Som sagt er jeg ikke helt sikker på hva som er retningslinjene til BMW på dette, men om det er tilfelle kan det være med på å forklare hvorfor bilen ble så mye mindre verdt "over natten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg forstår ikke hvordan du (eller andre) kan betegne dette som svindel. Dere valgte selv å kjøpe bilen til annonsert pris, og at markedet for biler (dieselbiler) synker drastisk kan da ikke selger lastes for. 

Uavhengig om vi har kjøpt bil annonsert pris, selvom bilen ikke var annonsert engang, så har jeg nå funnet ut at denne bilen er leaset av firma, og ikke privat person.

8 minutter siden, *MrB* skrev:

Det jeg mener er at den garantien som følger med Premium Selection-stempelet annulleres automatisk om du selger bilen videre. Altså vil ikke den du selger bilen til få nyte godt av dette, som igjen gjør bilen mindre verdt.

Som sagt er jeg ikke helt sikker på hva som er retningslinjene til BMW på dette, men om det er tilfelle kan det være med på å forklare hvorfor bilen ble så mye mindre verdt "over natten".

Bilen har jo allerede vært innom Premium Selection, det vil jo si at alt som skulle utbedres på den bilen før salg er jo allerede gjort, det er jo ikke noe som annulleres hvis samboeren min selger bilen, eller missforstår jeg deg helt nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening, er det flere ting som spiller inn. Vist forhandleren dere har vært i kontakt med ikke har tro på at han vil kunne selge bilen raskt, så vil han gi en lavere pris ut fra hvor lenge han må sitte på bilen, en annenting er at vi går over i et nytt år, som automatisk gir verdifall på 5-10%.

Dere står jo fritt til og selge bilen selv via Finn og på den måten få en bedre pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Walkabout skrev:

Når du sier det viser seg at bilen er verdt 130 000 kroner mindre enn innkjøpsprisen for 10 uker siden, hva er det basert på? Markedspris på Finn.no? Innbyttepris? Kommisjonssalg? Salg på auksjon? Takst?

 

Det er tatt utifra hva Bavaria ville gitt oss for den bilen ved et innbytte. Problemet her nå er jo at vi er ikke opplyst om at bilen er leaset i næringsvirksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Clevion skrev:

Det er tatt utifra hva Bavaria ville gitt oss for den bilen ved et innbytte. Problemet her nå er jo at vi er ikke opplyst om at bilen er leaset i næringsvirksomhet.

Med all respekt, men det er jo helt klinkende åpenbart at Bavaria tilbyr en vesentlig lavere innbyttepris enn tidligere salgspris. Det blir jo som å sammenligne epler og pærer! Du kan ikke rette et krav mot tidligere salgsledd og operere med innbyttepris, du må jo se hva markedspris er for bilen - altså sum du kan få ved salg på det åpne markedet. 

For øvrig veldig spent på hva som er problemet med at bilen er leaset i næringsvirksomhet - hvordan påvirker dette prisen på bilen og hvordan har dette i seg selv resultert i at det er lidt et økonomisk tap? Det er jo helt strålende at bilen er leaset i næringsvirksomhet, fordi de aller fleste firmaer vil i henhold til firmaets prosedyrer og forsikringer besørge et godt vedlikehold av bilen (og leasing i seg selv fordrer at serviceprogrammet følges).

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et punkt i kjøpekontrakten som sier 'Er bilen brukt til drosje, leasing eller lignende?'

Hvis den har vært leaset av firma skulle det vel vært merket av for 'ja' her. Hvis den har vært leaset av en privatperson så er jeg enig i at det kan krysses av for 'nei'.

Det med at dere har  fått veldig lav innbyttepris er jo forståelig. Du sammenligner jo ytterkantene av skalaen har: Utsalgspris hos merkeforhandler mot innbyttepris hos (merke)forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...