Gå til innhold

Bruktbilgaranti, slakke register


Torbjørn E39
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte for knapt 1mnd siden en 2011 320i 170hk bensiner. Bilen har egentlig funkert bra siden dag 1, men plutselig for en uke siden merket jeg en ulyd mellom 1500-2500 omdreininger. Tenkte dette er jo null stress da jeg har bruktbil pluss 12mnd/7500km. Visstnok mer og mer vanlig og bilfirma selger en slik "forsikring" med bilene de selger. Ringte de først og ga beskjed om ulyden og fikk beskjed om å sette den på valgfritt verksted for feilsøk. Valgte lokalt merkeverksted og fikk time mandag denne uka. De finner feil på en sensor må byttes og denne blir godkjent på bruktbilgaranti. Ny time for bytte av denne torsdag denne uke. Men når bilen er inne på torsdag oppdager de at ulyden skyldes slakke i registerkjede og hele registreret må byttes til en prislapp litt over 30000,- ! Og selskapet som har bruktbilgarantien dekker ikke registreret! Står i vilkårene. Så ringer jeg forsikringsselskapet hvor jeg har kasko med maskinskade/havari dekning. Blir oppringt fredag av saksbehandler der som sier forsikringene ikke dekker skaden så lenge det er en annen part som har ansvaret, ref nettopp kjøpt bil og har bruktbilgaranti. Ringte da bilselger for å informere om dette. Han skjønte ikke hvorfor bruktbilgarantien han tross alt har betalt 4-5000 for ikke skulle dekke dette. Juridisk sett er det selger som blir hengende med denne, han kan jo ikke selge fra seg ansvaret og ikke ordne opp. Selger sa at bilen min skal bli fikset uansett, i verste fall må han ta hele regninga sa han. Må si jeg ble positivt overrasket at han tok den på strak arm.

Så min sak ser ut til å løse seg ganske greit sett bortifra at verkstedet ikke har tid å fikse den før etter jul.

Men litt av poenget med dette innlegget er å belyse problemstillingen man kan havne i ved at bilselger prøver å selge unna risikoen ved å tegne bruktbilgaranti via et annet firma. Iallefall han som solgte bilen til meg spekulerer om han skal fortsette å bruke de eller ikke, da de ikke dekker de mest kritiske feilene som kan oppstå. Var ingen forvarsel på slakke i registeret på min bil da jeg prøvde den, og jeg har kun kjørt 100mil etter kjøp. Ulyden kom plutselig under kjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og selskapet som har bruktbilgarantien dekker ikke registreret! Står i vilkårene. Så ringer jeg forsikringsselskapet hvor jeg har kasko med maskinskade/havari dekning. Blir oppringt fredag av saksbehandler der som sier forsikringene ikke dekker skaden så lenge det er en annen part som har ansvaret, ref nettopp kjøpt bil og har bruktbilgaranti.

Siden bruktbilgarantien ikke dekker dette etter vilkårene, er det ikke andre som har ansvaret, dermed går det på din forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Siden bruktbilgarantien ikke dekker dette etter vilkårene, er det ikke andre som har ansvaret, dermed går det på din forsikring.

Juridisk sett fra du kjøper en bil fra et firma så er det de som innehar hovedansvaret for bruktbilgarantien fra dag 1, men de kjøper seg bruktbilgaranti via en tredjepart som visstnok skal ta hele ansvaret ved feil. Men de har i vilkårene beskrevet detaljer de ikke dekker under bruktbilgarantien. Det som de da ikke dekker blir bilselger sitt ansvar uansett rent juridisk. Dette skjønte også bilselger da jeg konfererte han med dette. I forsikringsvikårene på kasko med maskinskade står det også beskrevet at så lenge kjøretøyet er underlagt en eller annen form for garanti så er det denne som skal brukes og ikke bilforsikringen.

Og det er på det viset bilselger ordner bilen min da han sitter med det juridiske ansvaret. 

Redd du misforsto innlegget mitt litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Vel, da har bruktbilselgeren gått på en blemme om han ikke har lagt inn de samme vilkårene i garantien han gir til sine kunder, som han har i sin forsikring som er ment å dekke dette.

Han har solgt bort bruktbilgarantien til AS Norsk Bruktbilgaranti. De er en av flere aktører som blir brukt av bilfima. Bilselger gjør dette for å slippe å bruke av sin tid på garantisaker. Bilselger kan ikke velge hva han vil dekke og ikke dekke. Kjøpsloven gjelder uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...