Gå til innhold

oistein
 Share


Bakgrunn: Ingen kommunikasjon mellom diagnoseverktøy og bilen (communication error, hardware not ready etc). Det viste seg å være svært lav spenning på pin 8 på OBD2-porten (0,5-1V). Antakelig en feil på en av modulene som er koblet opp mot pin 8. Disse modulene er koblet sammen i X183 som sitter i den svarte boksen som er festet oppå sikringsboksen. Alle kablene er hvite/lilla som indikerer TXD. Tilfeldig feilsøking, dro ut pinnen helt til høyre (satt grisehardt). Målte deretter spenningen på nytt på pin 8 på OBD2-porten og - YES - full spenning på denne nå. Diagnoseverktøy fikk kontakt med bilen og jeg fikk for første gang (!) kjørt diagnose via pin 7 (motor etc). Feilen på pin 8 førte altså til at diagnoseverktøy heller ikke klarte å ta ned koder fra DME som er koblet til pin 7 (selv om denne hadde 11V). Får ikke tatt ned koder fra ABS etc, muligens pga konnektoren som ble dratt ut fra X183, muligens fordi carsoft i910 ikke har funksjonalitet til å hente disse kodene til tross for tilgjengelig menyvalg.


Fra albumet

E46 D-bus/TXD/TXD2

  • 1 bilde
  • 0 kommentarer
  • 2 bildekommentarer

Bildeinformasjon

Tatt med Apple iPhone 4

  • 3.9mm
  • 1/132
  • f f/2.8
  • ISO 80
Vis all EXIF-informasjon til bildet
 Share


Anbefalte kommentarer

Hei. Kjempebra du fant ut av det! Antok at det kanskje var dårlig kontakt/ledning men var ikke sikker på hvilken spenning det skulle være. Bra det fungerer nå. Av erfaring så er Carsoft ikke det beste. Klarer ikke hente ut alt, blant annet på ABS siden (dette av praktisk erfaring hvor de hos BMW fant feil på ABS men jeg ikke med Carsoft.)

Lenke til kommentar

Thanks man! :) Nå gjelder det bare å finne feilen på som gjør at diagnoselinja (TXD2) fra ABS-modulen har et spenningsfall og forstyrrer hele diagnosesystemet. Muligens er det en feil på selve ABS-modulen, leser om mange der ute som må bytte denne og at alt blir ok etter dette. Hadde mye problemer med de tre dashbordlysene i vinter (ABS, traction, brake) - disse kom bare på i kulda, men var et utbredt problem i vinter (utfordrende å kjøre på isholke mellom Austbygda og Kongsberg uten traction control, ABS..). Trodde at det kunne være en wheel speed sensor, men tror ikke det.. tok ikke sjansen på å bytte alle disse i blinde, det koster jo litt. Da jeg kjørte real time data under kjøring i går (juhu første gang det har vært mulig!) målte i hvert fall carsoft hastighet på alle hjulene. Men hvem vet, det kan jo være en svakhet på en av disse som bare slår ut i kulde. Kjipt at det er så ufattelig klønete å komme til ABS-modulen under bremsevæskebeholderen. Må vel skru ut E-box sånn som du har gjort før som du skrev i en annen tråd. Carsoft klarer ikke å kommunisere med steering angle sensor heller, utfra diagram ser denne uavhengig ut fra ABS, men ser at det står steering angle sensor/DSC og ABS/DSC på disse modulene, altså DSC på begge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...