All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres     

  1. Siste time
  2. Igår ble også catch can lakkert så nå ble det litt mer komplett look
  3. Bimmerlorris

    Lorriz 525i

    Ikke mye respons å få for han gamle bimmerlorriz 🤣 (bitter latter 😏) Neida, jeg legger ut her like mye for egen dokumentasjon. Av og til leser jeg gjennom og ser hva som er gjort i den tiden jeg har hatt den og det er jaggu en god del. Bilen er i sinnsykt mye bedre stand nå 👍 Nå er det snart dags for roadtrip til Tromsø 😃 Det gleder jeg meg stort til. Har aldri vært fristet av å reise nordover i landet vårt. Og det handler mest om at jeg ikke er noe glad i kaldt og vått vær. Har alltid hatt som moral at skal jeg kose meg noe sted så må det være i områder syd for Hamar 😉 Men jeg har en sambo som elsker nordnorge og som har så lyst til å reise til Lofoten igjen. Så jeg har latt meg overtale og sant nok; skal jeg kunne mene noe om nordnorge, ja så må jeg jo reise dit og få egen erfaring. Blir det kaldt og surt, så har jeg noe å slå i bordet med og jan få bekreftet at nordnorge er helt meningsløst for min del 😉 Nesten så jeg håper på det vettu 😂 Vel vel, i forbindelse med turen så har jeg bestilt en del nytt til bilen. Husker ikke om jeg har skrevet det tidligere i tråden, men brilleforingene var utslitt og knirket så det var flaut å kjøre med den. Dessuten var en bærearm også utslitt, samt slitte dekk. Så da delene kom (lambdasonde, kamsensor, bærearm, brilleforinger, motorrens, olje/filter, bensinfilter og bensinslanger) reiste jeg ut til faren min som har romslig garasje med smøregrav og gjøv løs på oppgavene. Startet med brilleforingene. Det gikk lett. Plug off/plug on 👍 Deretter skulle bærearmen byttes. Da jeg skulle bruke bærekule-presseren så knakk den som en fyrstikk. Funker slltid på endeledd og mindre kuler, men på bærearmkula holdt den ikke mål. Så da måtte jeg bare skru mutteren på igjen og dælje løs med en diger hammer. Da mutteren omtrent var blitt flat, glapp faenskapet ut av festet sitt. Puhhh !! Så da var det bare å få montert den nye armen. Pis åff keik 😂 Neste gjøremål var å rense motoren. Fikk tips av Stig Linløkken. I fleng faktisk. Men landa på biltemas renseolje. Tømte av den gamle olja og helte på renseolja. Først da så jeg at renseoljen skulle helles på varm motor. Æsj typisk meg å forhaste meg. (Skulle gjøre det flere ganger den helga 😂) men skitt la gå. Starta opp motoren med renseoljen og lot den gå i en halvtime i stedet for 10 min som det sto på kanna. (Tips fra Linløkken) Da jeg tømte ut renseoljen så var det ihvertfall kølsvart det som kom ut, så noe må den da ha renset. Så på med ny olje. Denne gangen valgte jeg biltema sin delsyntetiske 10w40 for å se om okjeforbruket reduseres noe av tykkere olje. Turen til tromsø skal være pekepinn på hvor mye olje den bruker etter rens og med tykkere olje. Så var det kamsensor som skulle byttes. Av med vanos-stemplet siden kamsensoren sitter gjemt bak den. Dette var også plug&play. Gikk også ganske lett å koble av/på kontakten. Delvis fordi jeg ikke har enorme hender 😉 Så skulle lambdasonden skiftes. Hadde kjøpt inn lambdapipe på biltema og skred til verks. Men det var lettere sagt enn gjort. Jeg hadde marinert skruefestet i rustløser, men sonden var ikke til å rikke 😤🤥 Tok i så hardt at pipen, som er delt for å kunne la ledningen gå gjennom, bare utvidet seg og glapp på mutteren. Møkkadrit !!!!! Så dette gadd jeg ikke styre mer med. Blir å ta det på verksted. De får dette løsnet på null komma nix med skikkelig verktøy. Så da anså jeg meg for ferdig for denne gang og skulle kjøre hjem igjen. Satte bilen i gir og reiste. Da jeg hadde kjørt noen hundre meter, føltes bilen alt annet enn ok å kjøre. Føltes nervøs på styringa og rattet sto skjevere enn vanlig. Faen tenkte jeg. Har jeg glemt å stramme bærearmen ?? Så snudde og kjørte tilbake. Opp på rampene og da ser jeg det renner olje under bilen 😳💨 I hælvette !! Har ikke motoren tålt rensen mon tro ?? Kjente panikken bre seg iskaldt gjennom brystet og så tromsøturen brafre med sitt fravær. Så jeg la meg under bilen og sjekket først om jeg hadde strammet bærearmen. Joda det hadde jeg gjort. Så var det fram med tørkerullen og få vekk alt oljeklinet for å se hvor lekkasjen kom i fra. Starter så opp motoren igjen og la meg under. Hmmm, nei. Ikke noe mer som kom silende ned. Klødde meg fælt i huggu og tenkte så det knaket. Det ER jo en lenkasje her. Hvofor kommer det ikke noe mer olje nedover motoren ? Så jeg la på en del gass og lyste nedi for å se. Kanskje pakningen til peilepinnen har slått lekk igjen ? Den har jo vært årsak en gang tidligere. Nei, tett der. Så lyste jeg på oljefilterhuset. Nei, ikke noen lekkasje der heller. Kan det være vanos-stemplet ? Hmmm, da så jeg det. Det lakk som faen ut av kamsensoren !! Ahaaaa !! Selvfølgelig !! Oringen !! Jeg hadde glemt å montere den 😂 Aldri har jeg vært så glad for å se en oljelekkasje 😂 Puuuhhh !! Bagatell !! Og aldri har jeg vært så glad for at styringa føltes møkk 😃 Hadde den ikke føltes dritt så hadde jeg ikke snudd og oppdaget lekkasjen. Og jeg hadde ikke hatt verktøy til å få gjort noe med det heller, siden jeg har alt verktøyet mitt hos far, 10 mil hjemmefra. Så dæven så flaks jeg hadde der !! Da jeg skulle reise hjem etter å ha montert oringen på kamsensoren og reist hjem, kom jeg også på at jeg hadde glemt å bytte bensinfilteret og slangene. Så nå tar jeg en samlefix av dette på verkstedet. Jeg må uansett ha hjulkontroll og justering pga bærearmbyttet, så da koster jeg på meg dette. Når dette er fikset så er bilen teknisk klar for tur til tromsø 👍 Men jeg er ikke ferdig skjønner du 😂 Neida. Når lorriz først oppdatere på bimmers så blir det avhandling 😂 Nå over til det mer kosmetiske. Jeg trengte no småtteri som har manglet. Dette har jeg nå fått tak i. En på facebook skulle selge deler av bilen sin før den går på dynga, så jeg reiste opp til han. Og han kunne vise frem ei hattehylle i god stand. Hel, men falmet i fargen så den var nærmest lilla 😂 Og bilen var også utstyrt med mørkt antrazit gulvteppe i god stand samt de tøydekslene nede ved beina/varmeapparatet. Jeg manglet også dekslene til setebeltelåsene bak. Har disse selv men de er blå. Så de går nå på på søpla. Teppet har jeg ikke plukket ut enda, men det skjer i nær fremtid. Har kjøpt en kraftig teppekniv og skal kutte det pent ut ved varmeapparatet. Gidder ikke å skru løs varmeapparatet. Det synes uansett ikke når jeg får på tøydeksla. Så da blir det mørkt teppe i bilen også 😃 i dag har jeg kjøpt sort vinyllakk og få lakket hattehylla. Den står nå til tørk og skal monteres etterpå. Derfor jeg satte meg ned og skrev denne oppdateringen. Fikk også tak i "nye" dekk til felga mine. En kompis hadde to stk 255/40-17 og to stk 235/45-17 som jeg fikk for en femhundrelapp. Disse dekka har mye mønster igjen og er heller ikke gamle. Produsert i slutten av 2015. Så disse har jeg vært og fått montert i dag. Så nå begynner det virkelig å nærme seg komplett og klart for tur 😃 Eneste jeg mangler nå, er dekslet rundt sveiva til takluka og solskjermfestet med kontakt til sminkelys. Har fester men men de er uten strømkontakt. Dette ordnes snart. En kompis har og jeg skal hente dem snart. Ja ja, da fikk jeg skrevet en god del om det siste på fix-fronten. Er kjempespent på oljeforbruk og krysser fingra for at vi kommer oss tur/retur tromsø uten noe som går skeis 🤞🙏 Slenger på noen bilder jeg har tatt 👍 Brilleforinger montert. Såååå deilig og stille i bakstillingen etterpå 😍 Klar for skifte av brilleforinger. Stæsjet som skulle skiftes/monteres 👍 Viktig å jekke opp slik at brillene sto plant ved montering. Fikk endelig somla meg til å montere senterkoppene over hjullagerene. Ett stk utslitt bærearm 😉 Bærearm klar for montering 👍 Ny bærearm montert 😃 Motor klar for rens 👍 Ny kamsensor UTEN oring var montert 😂 Gjør ikke det igjen 😉 Nye hattehylla nylakkert og snart klar for montering 👍 Ser bra ut nå ihvertfall. Håper den ser jevnt farga ut når jeg skal montere den 🙏 100 kr boksen. Aner ikke om det er no kvalitet på denne da. Men verdt forsøket 😉 Ett stk 255/40-17 med bra mønster. Nankang tror jeg merket heter. Sikkert greit nok. Ett stk 235/45-17 med bra mønster. Har ikke hørt om merket før. Superspeed. Skal kjøre noen mil før tromsøturen og føle litt på de. Er de ikke noe gode, kjøper jeg nye og da i 225/45-17. Verdt forsøket synes jeg.
  4. Nei, om noen lurer på pris så kan jeg dessverre ikke telle så høyt Jeg bare lukket øynene og dro kortet.
  5. Nice👍 Tør ikke tenke på hva regningen fra Bavaria ble på😅
  6. Da var bilen hentet fra Monster-Service hos Bavaria Haugesund Det som har blitt gjort: - (Inkl. i dette her er Inspection II-service) - Byttet motorolje og oljefilter - Byttet diff.-olje - Byttet gir-olje - Byttet SMG-olje - Byttet blinklys-olje - Byttet servo-olje - Byttet kjølevæske - Byttet spylervæske - Byttet tennplugger - Byttet servo-pumpe (Liten lekkasje fra simmerring) - Byttet bremsevæske - Byttet væske i ABS/ASC+T - Byttet kullfilter - Byttet en hau av pakninger - Justert ventiler - Sandblåst og lakkert bremsecalippere bak i Phoenix Yellow (De var lakkert kjempegule) - Montert stålarmerte bremseslanger bak - Byttet bremseklosser bak - Smørt opp og strammet håndbrekk-mekanisme - Reparert lekkasje i slange fra spylervæsketank - Slettet feil som viste airbag-varsellampe (Feil motstand i beltestrekke-koblinger) - Reparert takluke-skygge (Den var helt løs og vinglet, fått nye skinner og fester) - Montert nye dempertopper bak - Smørt opp topplager foran - Montert H&R Coilovers @andreaskarm hadde egentlig overtalt meg til å montere coilovers selv, hos @awt. Han har jo løftebukk og greier! Men ettersom @awt reiste på jobb, og deretter rett på sigøynerturné, så ble jeg forelsket i tanken på å komme hjem fra syden til ferdigmonterte coilovers Høyden er ikke finjustert enda, den må justeres etter TÜV-papirene før visning også, men høyden ble jo fin rett ut av boksen! Her ser dere bremsecalipperene foran i Phoenix Yellow. Og bak i Yellow Her ser dere litt forskjell. Ikke akuratt tidenes krise, men. Greit å få den skikkelige fargen Her er de lakkert Phoenix Yellow! H&R Cup-Kit Coilovers Ellers kunne Bavaria rapportere at bilen var i særdeles god stand nedentil! Den var til og med tectylert, ikke rart jeg ikke fikk vasket bort det værste laget med skit Og her er den legendariske taklukeskyggen! Den var all over the place på Nürburgring
  7. I dag
  8. StigJ

    Den store finn.no tråden.

    Denne så jo meget lekker ut https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=105377920
  9. Gorg

    Vårpussen unnagjort

    Absolutt respekt å ha en så ungdommelig bil og 70 år Alltid kjekt å se slike bildeoppdateringer!
  10. Det jeg liker med det helautomatiske klimaanlegget er at jeg kun trenger å forholde meg til temperatur. Ingen annen justering er nødvendig.
  11. Christianhoest

    BMW X5 (E70) feilsøking Bergen

    TUSEN TAKK FOR TIPS!! Skal forsøke meg på dette. Jeg bestemte meg kjapt for å ikke ta bilen tilbake til Jaeger kokstad. 4200 kr for feilsøking er rett og slett ran.
  12. quandt1960

    Vibrasjon i rattet ved bremsing

    Tipper slakk i styrestag, typisk på E39 og E60 og norske veier. Skiver kan lett utelukkes ved at de måles: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Indikatorklokke-2000024034/ Kan selvfølgelig også være de tingene Otis skriver men de gangene jeg har vært borti dette med E39 og E60 har vært styrestag, indre eller ytre, bytter som regel begge i samme slengen. Har det slik på min hverdags E39 nå. Du kan teste det når bilen står i ro, om du vrir på rattet og hører litt klunk så er det sannsynligvis slakk i styrestag. Om ikke er det skiver eller det Otis skriver. Om du har tilgang til hydraulisk presse så slipper du kjøpe hele kasterstaget, om BMW verkstedet følger prosedyren så skal kasterstaget måles med spesialverktøy og om den er innenfor toleransen byttes bare foringen, kjøpes i sett til ca 600 spenn. De færreste tror jeg gidder å gjøre det og selger bare hele kasterstaget med foring. Litt dumt for miljøet.
  13. BjornarHS

    96' BMW Hellrot Coupe Individual

    Ble en større undervask igår Fikk og tilsendt dette bildet: Ny eier har fått tdsen opp og gå 😁
  14. quandt1960

    BMW X5 (E70) feilsøking Bergen

    Hvis det kun er Irr så har det vært fukt der og skapt korrosjon på koblingen, du kan selv ta av minuspol på batteriet og pusse vekk irr og koble på igjen, muligens må du klippe så du må kjøpe ny kobling hos GS bildeler og så koble på igjen, det skal være nok kabel til å gjøre det en gang. Slik Irr på koblinger er ikke bra for modulene og kan skade de. Da blir det fort veldig dyrt. Når Jæger først fant denne feilen så burde de jo fikset det for en svært rimelig penge for deg. Men slik jeg kjenner Jæger (leverer BMWn min aldri der) så er de sløv. Det er for meg et mysterium at de ikke bare fikset dette. Anbefaler deg å ta kontakt med BMW Service Sandven og spørre etter BMW tekniker Harald om han kan se på det. Han er flink med BMW, andre der er også flinke. Etter at jobben er gjort må feilkodene slettes og du må kjøre og se om feilkodene dukker opp igjen, om de gjør det er det en annen feil i systemet også.
  15. Artig at det løste seg 😃 Den som gir seg er en dritt !! Jeg har så langt vært heldig med de som selger deler på fb, men forstår godt irritasjonen ved ikke å få svar når du sender pm. He he det er mye rart en finner når en overtar etter andres fix og årn 😂 Jeg skal ikke påstå at jeg er noen supermekker selv, men teip og ståltråd driver jeg ikke med 😉 Mini !! Når får du lappen da ? Eller var det sånn at du er 17 år ? Blei usikker her 😂 Blir uansett en tds i bra stand dette her 👍
  16. Vasking av hjulhus og understell 😎
  17. t06afre

    BMW e90 318i 2007: Har jeg aircondition?

    Dette er vel litt "smak og behag" Knapperælet plager ikke meg. Så lenge det ikke er noen pixelfeil på det så klart. Men for all del det er også helt greit å syntes den analoge varianten er mest praktisk
  18. Nikolaip

    Kjøpe E46

    Jepp. har sett tråden. Hvordan er M47 motoren? Og hva er bra med km? Skal se på en med 230, og en med 299 tror jeg.
  19. Christianhoest

    BMW X5 (E70) feilsøking Bergen

    Feilkoder på understell: C2319 - høyre foran - feil ved aktivering U176A - Venstre bak - status ukjent - Aktivering variabel demper bak vestre ?
  20. Christianhoest

    BMW X5 (E70) feilsøking Bergen

    Det er mye mulig, takk for svar forresten. Har du eventuelt peiling på hvilken feil som kan oppstå med feil på "pinne 3"? Jeg ønsker i utgangspunktet å verifisere feilen og selvfølgelig utbedre den. BMW mente det ville være ekstremt kostbart for dem å fortsette feilsøkingen, noe jeg er helt enig i. Bilen oppfører seg helt normalt, men ønsker som sagt å kvitte meg med feilmeldingen. Har forsøkt å slette dem, men den dukker opp med en gang etter igjen. Spørsmålet er om det er mulig å få tak i nye koblinger som retter feilen. Forhåpentligvis er det en enkel sak å rette opp i. Derfor lurer jeg på om det er noen i Bergensområdet med både utstyret og kunnskap til fortsette feilsøkingen?
  21. *MrB*

    Kjøpe E46

    Om ikke rusten har tatt den er E46 en bil som holder seg uforskammet godt. LCI ser rimelig fresh ut selv i 2018, og den står seg godt mot nyere modeller kjøremessig også, sålenge den er teknisk bra. M57 er en slitesterk og god motor uten åpenbare svakheter. Men du må jo likevel regne med at dyre komponenter begynner å ryke etterhvert som det drar på seg med km. (LMM, injektor, pumpe etc). Ligger vel en "dieselmotortråd" her et eller annet sted. Masse info der.
  22. Otis

    BMW X5 (E70) feilsøking Bergen

    Jeg lurer på hva du trenger bistand til? Du har jo verifisert feilen, så det er mulig at BMW har opplyst deg litt feil om hvilke funksjoner blir utkoblet ved feil på pinne 3...?
  23. Nikolaip

    Kjøpe E46

    Hei, tenkte å kjøpe min første BMW og har vel mer eller mindre landet på en E46 - kaanskje e90. Men skal kikke på noen E46er i helgen, derav hovedsaklig diesel fordi jeg pendler. Hva burde jeg se etter? Hvor mange KM er for mange? Hvor "lenge" holder en diesel sekser? Andre innspill tas meget godt imot
  24. Evenol

    Den store finn.no tråden.

    Enig. Poengløst å betale for en annonse på Finn når man priser seg så feil...
  25. *MrB*

    BMW e90 318i 2007: Har jeg aircondition?

    Brukervennlighet. Kan betjene de uten å ta blikket fra veien. Det er mer enn man kan si om det knapperælet man finner i de fleste nye biler.
  1. Last inn mer aktivitet