Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Vist det er mye kondens i anlegget krever det en del kjøring med pådrag for å få anlegget tørt/røyk fritt . Det er veldig lite fukt som skal til for lage mye røyk. jeg ville å hvert helt sikker før jeg har bekymrete meg på andre feil på bilen.
  3. Moderne stempelmotorer (spesielt med overlading) er utvilsomt veldig effektive, men dessverre knapt så karismatiske og involverende. Det er imidlertid mange år siden jeg først merket dette fenomenet. M52B25 motoren vi hadde i vår 1997 E36 323i var utrolig raffinert og smidig, men i forhold til M20B20 motoren i vår 1987 E30 320i manglet den personlighet og sjel. M52B25 motoren snakket ikke til deg på den samme direkte måten og dette fant jeg interessant. M52B25 motoren var langt mer effektiv og sterk, men den kommuniserte ikke like mye med deg med vibrasjoner og lyd. Det er vel denne utviklingen som bare har fortsatt og det er ikke så merkelig at interessen for spesielt 80-talls bilene aldri har vært større. Litt mer spesifikt merket man forøvrig veldig tydelig når bilene fikk katalysator helt på slutten av 80-tallet. Mye godlyd ble borte med katalysatoren og dette ble selvfølgelig bare forsterket med en turbolader og etterhvert partikkelfilter. Når dette er nevnt var eksosanleggene helt annerledes før i tiden også. Målet den gangen var å gi et raffinert og sivilisert lydbilde opp mot høyt turtall for deretter å gi en litt grovere og mer sprød lyd ved maksimalt turtall. Altså intet pops & bangs på spesielt tyske biler slik vi kjenner det idag. Italienske biler som f.eks Lamborghini hadde imidlertid pops & bangs i overflod også den gangen.
  4. Såvidt jeg spottet min egen, så knøtt som den er jfr dagens biler. Spottet en annen Z3C i dag, på vei til jobb Og en nydelig "backdate" 911
  5. Bruktbilsalg har jo blitt rene risikosporten, for min del syns jeg absolutt ikke hun burde få medhold her. https://www.motor.no/aktuelt/registerkjedet-rok-lenge-for-det-skulle/269485?fbclid=IwAR32zPnLFePvltMsnVnyWhz92kkUYBFzA0Imse1U6U34Z163njsqhVbjMvg_aem_AcQNM0ijkOdw-32o0HzKlfIkjdX4Y_RbGpUN_0775OGEikxsGP6ICqxztVPRzrnqll0kwsY-FNtsyklyT3NuMMp9&utm_medium=paid&utm_source=fb&utm_id=120207796506100790&utm_content=120207796563240790&utm_term=120207796563250790&utm_campaign=120207796506100790&mibextid=WC7FNe
  6. I dag
  7. Måtte stoppe og beskue denne nydelige E61en som sto parkert her i Portimao i Portugal. Utrolig hvor pene disse er i original og tilnærmet strøken tilstand
  8. Da vinterens arbeid har vær satt på vent, starter operasjon "vårklar cab" litt sent. Nye rakklestag og dempere må på plass før taket endelig kan legges bak, og jakten på de gjemte solbadete landeveier starter.
  9. Jeg har vel alltid hatt en dragning til relativt vanlige biler men med ganske uvanlige motoriseringer (ser bort ifra 520i og X5 45e, disse eier jeg av andre årsaker) Men sånn som 130i eller 545i men også Alpina B10 4,6 er helt i min gate. Jeg er en motormann, det som bor under panseret er det som fasinerer meg. Hadde aldri i verden vurdert en E87 hvis ikke det var for motoriseringen i 130i. Som dere også har lagt merke til så har jeg aldri biler med under seks sylindre, der kommer fascinasjonen for motor og teknikken inn igjen. Er nok derfor jeg sliter så med den kraftige elbil vegringen, det er liksom bare ikke bil i mine øyne. Garasje ja, jeg får tre biler inn i garasjen jeg har nå. Vi har en plan om å bygge en dobbel carport på andre siden av huset. Problemet er bare at der står båten når den står i vinteropplag. Å ha en 30 foter stående i ett båtopplag koster 30-40 000 kr så det er jeg ikke interessert i når den står gratis hjemme 😂
  10. Får ikke slått av automatisk låsing av dørene i i4 heller, så regner med det er noe EU direktiv sikkert. Skulle ønske i4 også kunne skyve setet tilbake når man tok av setebeltet automatisk,
  11. Jeg er helt enig med deg, men måten moderne bensinmotorer oppfører seg på så er denne involveringen borte allerede. Merker det veldig godt på hvordan min nye Z4 oppfører seg på kontra den gamle. Hadde det ikke vært for at det åpnes et ekstra spjeld på eksosen når jeg tråkker gassen i bunn så kunne det likeså godt sittet en el motor foran der. Måten motoren samarbeider med automatkassen på gjør at effektkurven føles helt flat, det er ingen vibrasjoner, ingen nøling ved visse turtallområder, kort sagt, ingenting. Det er bare en kraftkilde i motorrommet som jeg merker at er der når jeg trenger den.
  12. Skulle det hjelpe med påfyllingslokket eller slangene, hva kan være problemet hvis det er et problem?
  13. Kan det ha noe med girkasse f.eks? Lest at hvis den lekker kan det komme litt grå røyk. Skal også ha service på kassa imorra så da ser dem jo evt det da:)
  14. Ja jeg tror det er helt ufarlig. Lukter bare vanndamp og mekanikeren som bytta slangen som sprak på tur hjem sa at den røyken er helt normal og ikke noe å tenke på. I tillegg har jeg sett at det ligger litt vann inni endestussen av eksosen så tror nok det stemmer ganske bra (så vidt jeg har skjønt ganske vanlig på disse bilene. Glemte forresten å nevne det, men spjeldene i enden av eksosen er programmert til å stå åpne hele tia, uansett hva. Så vidt jeg klarer å se så ryker det ingen ting om man bare gir rundt 50-70/80% pådrag (dette er jo nok til å trykke deg gjennom sete omtrent hehe) og jeg begynner å lure på om det bare kan være støy fra dekk/vei. Skal få en kompis til å kjøre bak og ta video/lukte og se på det. Det bilde du har lagt ved der, er det de to slangene som går opp av hver sin beholder du tenker på da? Bare så det også er nevnt, men den skjøten i ekspansjonstanken du ser rett over de to slangene har begynte å sive litt kjølevæske ut gjennom, lekker også litt ut av luftenippelen på tanken. Men dette blir bytta imorra uansett, og det lukter så vidt et hint av brent glykol pga dette, men det er kun foran, ikke bak. Der lukter det ingenting/varm damp. Hva tenker dere? Kan det bare være så enkelt som kun støv?
  15. Hvor lang tid tar prosessen med blackstone? Fra du bestiller testkit, sender inn prøve, og får svar i retur? 😊
  16. Jeg har helt klart litt blandete følelser når det gjelder elektriske biler, men for noen er disse bilene helt sikkert perfekte. Jeg savner en mer involverende kjøreopplevelse. At bilen kan kjøre av seg selv er med andre ord ikke et interessant mål for meg. På den annen side minner dette ikke så rent lite om diskusjonen da dieselbiler begynte å bli populære for 25 år siden. En dieselbil med automatgear sto den gangen i stor kontrast til f.eks en BMW med en turtallsvillig selvpustende rekkesekser som hadde manuelt gear. Andre igjen mente sogar at selv disse bilene var kjedelige fordi en lang rekkesekser ødela bilens balanse og de savnet derfor modeller som f.eks E30 M3 og E30 318is som hadde en turtallsvillig kort rekkefirer i motorrommet. Folk har definitivt ulike preferanser og behov og slik har det alltid vært. Dette igjen avspeiler hva slags erfaring man har. Min bilinteresse ble formet da bilene veide betydelig mindre enn i dag. Alminnelige biler veide 1300-1400 Kg og sportsbilene rundt 1000-1100 Kg. En av de beste bilen jeg har hatt var en Ford Fiesta 1,1 (andre generasjon) og den veide ca. 750 Kg. Man merket en tydelig positiv forskjell til f.eks vår E30 320i som vi hadde på den samme tiden og den veide hele 375 Kg mer. Så for meg blir situasjonen i dag temmelig surrealistisk når elektriske biler normalt veier over 2000 Kg og selv en relativt billig og enkel Citroën ë-C4 veier 100 Kg mer enn vår tidligere Porsche 928 S som hadde en V8 motor på 4,7 liter. Det artige i denne sammenhengen er at 928 som modell fikk massiv kritikk da den kom på markedet for å være for tung med sine 1450 Kg. Dette i relasjon til de to andre modellene Porsche hadde på den tiden (1978) som var 911 (1160 Kg) og 924 (1130 Kg). BMW'er bare noen få år senere veide ikke mye mer med f.eks E30 320i (1125 Kg) og E28 520i (1270 Kg). Selvfølgelig kan man ikke direkte sammenligne disse bilene med dagens biler. De gamle bilene var sikkerhetsmessig "flying coffins" i forhold og ikke kunne de kjøre av seg selv heller, men noe viktig har definitivt gått tapt på veien og dette er trist etter min mening. Et annet aspekt er selvfølgelig hva en god selvpustende bensinmotor gjør for kjøregleden. Hele poenget med en slik motor er å bruke hele turtallsregisteret flittig. For at dette skal være en inspirerende opplevelse må motoren ikke bare være turtallsvillig, men den må også være villig til hurtige turtallsendringer. Ergo er det en fordel med en relativt kort slaglengde på sylindrene der forskjellen mellom boring og slaglengde er minst mulig. Det er dette som etter min mening gjør f.eks en M54B22 motor mer attraktiv enn en M54B30 motor selv om den siste selvfølgelig er mye kraftigere. Det handler om hva man fokuserer på og hva man vektlegger. Tilsvarende også om man foretrekker manuelt gear fremfor automatgear. En manuell gearkasse med f.eks en dårlig tilpasset gearutveksling kan ødelegge hele kjøreopplevelsen. Ditto også med automatgearkasser som er langsomme og/eller har for få gear. Moderne automatgear er i denne sammenhengen langt bedre, men mange savner allikevel involveringen manuelle gearkasser gir i forhold til kjøreopplevelsen. Intet av dette er imidlertid relevant i relasjon til elektriske biler og det er dette jeg har problemer med (i tillegg til den høye vekten). Jeg savner som sjåfør engasjement, medvirkning og innlevelse. Jeg vil ikke bare sitte der og trykke på gasspedalen selv om bilen kan aksellerere mye hurtigere enn selv de aller hurtigste fossile bilene (spesielt med manuelt gear). Det var dette jeg opplevde da jeg kjørte en Porsche Taycan Turbo Cross Turismo fra München til Århus. Fartsressursene bilen har er virkelig blendende og ekstremt vanedannende, men bilen er ikke engasjerende og involverende som jeg ønsker at en bil skal være. Jeg savnet å kunne påvirke bilens motor og få vibrasjoner og endringer av motorens lydbilde tilbake. Jeg savnet følelsen av at motoren "lever" og at man har et slags forhold til den. Jeg savnet å høre hvor motoren trives best i turtallsregisteret og jeg savnet å merke den ekstra dype og gode eksoslyden en potent motor har på tomgang etter å ha kjørt på høyt turtall med belastning på Autobahn. For meg er slike tilbakemeldinger fra en stempelmotor omtrent som når vovsen stanger hodet mot deg for å be om mer kos. Jeg vet at dette høres merkelig ut, men det er slik jeg føler det.
  17. toppakningen er EKSTREMT sjeldent problem på N54 selv med 700hk. Jeg ser at du vurderer å skifte toppakning det betyr vel at du har veldig lyst til å finne ut av det, så disse er mine anbefalinger som har funket for meg Mens motoren er på, åpne oljepåfyllingslokket, slutter det å røyke? Prøv også å fjern vakuumledningen til en av vakuumbeholderne, slutter den å røyke? Vær forsiktig med å fjerne vakuumledningen fra beholderne. Plastniplene på beholderne er svært skjøre og kan lett gå i stykker. Vri linjene for å fjerne dem. Hvis det fortsatt røyker⬇️ gjør noen pulls fra ca 5km/t (det er mer kondens i eksosanlegget enn du tror) gjerne legg inn noen videoer
  18. Jeg tror I3 var mer et prosjekt sånn sett. Man kan kanskje legge godviljen til å si at IX var neste steg her, men det var I3 som var BMWs måte å modne EV-produksjonen i egen organisasjon. Når det gjelder produksjonsoptimalisering er bare Tesla og kineserne langt, langt foran. Om det gir bedre biler er imidlertid en annen sak. Jeg er ikke sikker på om jeg ønsker meg en bil som er bygget på et fåtall megacastings f.eks. BMW har for øvrig ikke vært fremmed for å introdusere nye metoder på volummodeller tidligere. Bla da frontparti i aluminium ble introdusert på E60 BMW selger godt på verdensbasis, men det er primært fordi de gjør det godt i nye markeder. Dette diagrammet kan egentlig alene forklare hvorfor BMW opererer som de gjør. Det sier seg selv hvilket marked man lytter mest til her: I de "gamle" markedene er det litt annerledes. Ikke krise på noen måte, men det står litt i kontrast til budskapet i rekken av pressemeldinger. (Graf viser årlig salg i Europa): Ironisk nok lager BMW nå biler for å tekkes Kina, mens kineserne i større grad lager biler for å tekkes Europeere. Dermed har man den absurde situasjonen at merker som xPeng, BYD og NIO har et mer europeisk (og etter min mening bedre) design på bilene sine enn bla BMW.
  19. Du jeg sier takk men her skal du få verdens ærligste svar Rune ,jeg har ikke penger til en velholdt e12 og kommer garantert aldri til å få det 😩 Synd jeg takket nei til min tantes 1980 modell 520 i år 2000. Den kunne jeg få for 2500 og med takluke til og med 😩😩
  20. Vi kan hjelpe deg med og skaffe E12 Jan, skal ikke stå på det. Jeg kan begynne med og titte på denne for deg.https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=348107809 Bare å si ifra. Jeg tror kona de vil trives med E12, det er jeg nesten helt sikker på.
  21. Vet noen forhold samlet det seg mye kondens/vann i eksosanlegget. Små kjøring osv, så når man da kjøre /står på tomgang får man type vann damp av eksos når anlegg blir nok varmt til dette. da kan det komme mye hvit røyk som gjør at man får toppakning nerver. men vist man drar den noen runder til anlegget er tømt , vill man da oppdaga at den slutter å ryke hvit til neste gang du har fylt på med (kondens, vann) ser at på noen biler borrer de hull for at kondens vann skal kunne drener seg ut av eksosanlegget. så den hvite røyken kan også være totalt ufarlig selv om den sikker kan få den mest erfarende mekaniker svett på ryggen når det ryker som verst.😀
  22. Ja, veit hvit røyk ikke er bra. Bør kanskje gjøre det ja. Men det er ikke røyk hele tia. Har ikke fått noe røyk på tomgang de siste halvannen ukene. Pluss den gråe «støvrøyken» kommer kun ved klampen i bånn. Men mulig det kan være toppakningen. Er det dyrt å bytte på disse? Om man ikke gjør det selv altså. Og hvilke symptomer skal jeg se etter. Har lest flere som mener at eksosen på denne lager mye kondens og det kan føre til dampen. For den bruker hverken vann/kjølevæske eller olje. Spesielt olja synes jeg nesten er merkelig mtp at det er en bmw😂
  23. Ikke vær redd for å dele noen dagsferske april 2024-bilder av bilen. 7 år er fryktelig lenge i E39-verden.
  24. I går
  25. Disse bilkjøpene dine står det jaggu meg respekt av. ...men tror du må gjøre noe på garasjefronten etterhvert. 😛
  26. Hvit røyk er jo sjeldent en ting man ønsker da det erfaringsmessig for min del fort er snakk om toppakning. Ville tatt en komp.test ihvertfall for å sjekke tilstand
  27. Ok, men kan NK og klassisk leve side om side da? Det håper jeg. Men hvis BMW ikke bruker penger på å utvikle seg, hvordan skal de holde seg aktuell? Ser man kun på salgstallene til iX eller ser man også på mer? Visste du at iX egentlig er et helt fantastisk prosjekt? Joda, man kan kalle iX et prosjekt. Og man trenger ikke like designet. BMW har eksperimentert med forskjellige materialer og løsninger, både de synlige man kan ta og følge på og i konstruksjonen. Utstrakt bruk av karbon og rammen til iX er faktisk hele 80kg lettere enn rammen til X5. Ut ifra det jeg kan se er iX en suksess. Ikke en salgsmessig suksess i den store verden, ikke revolusjonerende kjøreegenskaper for en SUV og ikke ellers en designbombe. Det de har utviklet og investert i kan de ta med seg videre, erfaringer og løsninger. Kostnaden ville komt for endag uansett. Men men… nok om det. Videre øker salget hos BMW som bare juling for de som leser slikt. https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0441021EN/bmw-group-continues-on-bev-growth-path:-milestone-of-one-million-fully-electric-vehicles-reached
  28. Heisann. Har kjøpt meg en N54 og er storfornøyd:) Forutenom kjølevæske systemet som er litt krøll med lekkasjer. Men det er nå ikke problemet her. Bilen er importbil. Helt original utenom custom ecu remap til ca 400 hk. Bilens oppvarmingsslange røyk her i påsken, og kjølevæske spruta overalt og det røyka endel(gikk aldri varm eller tom for kjølevæske. Oppdaga det med en gang). Etter det har jeg blitt mere obs på røyk og her kommer problemet. Bilen kan tidevis røyke litt etter noe tid på tomgang eller tomgang etter turer. Helt hvit røyk, med vann i eksos. Lukter «vanndamp» eller varmt vann om du kjenner til den lukta. Ikke lagt merke til om den røyker særlig nå som det er litt varmere. Men den røyker grått/hvitt (eller støvrøyk) når jeg drar på. Si ca 60-140. Jeg har ikke kikka/lagt merke til røyk under dette. Røyken ser jeg kun om jeg ser biler i bakspeilet(pga lyset dems lyser i min røyk). Den går helt reint (litt vanlig injektor tikking), akkurat bytta alle pakninger i oljefilterhuset, ny øvre radiatorslange og oppvarmingsslange til radiatorslangen. Bruker hverken olje eller kjølevæske sv hva jeg kan se(lekker litt kjølevæske fra ekspansjonstanken. Denne blir bytta på fredag. Minimal lekkasje) Er dette unormal røyk? Lukter ikke noe rart fra bilen eller noe, kjølevæske er alltid under 95(stort sett 85-88 grader) og olje temp er også alltid innafor normalen. Trenger svar og innspill på dette:)
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...