Gå til innhold

DIY- skifte ryggesensor E39


bernhell
 Share

Anbefalte innlegg

Prøver på å lage en liten DIY her siden jeg savnet en nå når jeg skulle til å mekke litt. Beklager dårlig kvalitet på bildene, men kameraet var tomt for strøm, så mobilen fikk duge.

Dette her gjelder en 2000 mod E39 med M-tech bakfanger uten hengerfeste.

Fulgte rådet jeg leste inne på forumet her med å sette på tenning, bilen i revers, og lytte på sensorene. Ganske riktig så tikket ikke den midtre venstre sensoren

---> bestille ny hos GS---> røske av fanger og skifte.

Jeg begynte med å løsne de 6 stk 13mm muttrene (3 på hver side). En finner disse ved å vippe ned "dekslene" foran cd-veksler og batteri.

8zwej7u5phvw27b7crqe.jpg

Så er det å få ut 3 stk klips i hver hjulbrønn, de er plassert sånn ca der hvor pilene viser.

2hj12a291y3jkkme2ebd.jpg

Klipsene ser ut som dette. En drar ut pilten i midten, og deretter vipper en ut resten med et lite flattjern.

ros5iu8k25jeref05sw3.jpg

På bildet under her viser den grønne pilen hullet til den øveste klipsen.

Så er fangeren nesten løs. Jeg tok tak i fangeren i hjulbrønnen med venstre arm, og under med eksosen med høyre arm og røsket til i den gule pilens retning (rett bakover). Den satt tålig fast i sporene som de røde pilene viser.

j5c1r0jep8sdltuj1saj.jpg

Så løsner du den likt på andre siden og drar den så langt bak at en kommer til å få lirket løs og flyttet litt på isoporen inni fangeren.

yfocztw5l02atk2wgwz8.jpg

Under isoporen ser du holderen til pdc-sensoren.

Her ser du rakkeren som jeg måtte bytte. Ta et lite flattjern og vipp av kontakten(der hvor pilen peker) og legg den litt vekk, og deretter løsne de to ørene som holder mothakene på selve sensoren, og gi den et lite trykk innover. Da er den løs og kan erstattes med den nye.

7m6i7cdnen90yz693kvf.jpg

Så er det bare til å sette sammen alt igjen og kose seg med ryggesensor som funker. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Har en sensor som krangler litt jeg også (ytre, høyre bak) så var jo kjekt å se at det var så enkelt å løsne fangeren. :)

Foreløpig virker den stort sett men må nok forberede meg på et bytte en eller annen gang. Hører lyd i den men mye svakere enn i de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Flott (0g gammel) DIY. Ville bare legge til at på min -99 E39 Touring klarer jeg AKKURAT å klemme opp hånda slikat jeg får tak i de to midterste. Kombinasjon av å presse på utsiden og dra/vri litt på innsiden klarte jeg å få den ut. Men det er TRANGT! Åpningen mellom fanger og kanten baki der varierer bittelitt, så prøv litt fremogtilbake. Ledningen klipser du av etter at du har fått løs sensoren. Men som sagt det er TRANGT. Trodde nesten jeg ble sittende fast et par ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Sikkert ingen som lurer, men om du ikke har M-sport bakfanger, men har den typen som kommer uten, der alle fire sitter i listene, så er det ganske enkelt og pirke dem av, ta en skrutrekker, og dekk til med en klut eller noe tynt stoff så du ikke skraper opp lakken, gjort på 10 minutter. Byttet min idag, og endelig hører jeg at det piper når noe nærmer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Ta av fangeren? :P

Bytta alle mine bak uten og ta den av.. Klarte og lure hånda opp under støtfangeren, var trangt og vondt men var fast bestemt på og ikke ta den av.. :P Men var ikke noe problem! :)

Jeg har tourng da, vet ikke hvordan det er oppunder på sedan.. :) Men fin guide! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...