Gå til innhold

e34 koker og får ikke varme i varmeaparatet


bergeee
 Share

Anbefalte innlegg

hallo. har en 525 91 mod som koker, har prøvd og lufte den etter alle kunstenst regler og får alikka vell ikke varme i varme aparatet, i går prøvde jeg og bytte vann pumpe uten hell det blei fortsatt ikke varmt i varme aparatet og den kokte fortsatt. hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bilen koker og du ikke får varme i varmeapparatet tyder på sirkulasjonssvikt, altså gåen vannpumpe eller tett noe sted. Eller luft i systemet, men det har du tydeligvis gjort.

Hm, hva med å prøve å spyle gjennom anlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostat må stå i hvis du skal få sirkulasjon og varme i apparatet,koker den fortsatt så har du for lavt kokepunkt(for lite frostvæske i vannet)eller for lite på motoren,prøv å etterfyll mer samtidig som du lufter,beregn en time minst med etterfylling og lufting og selvfølgelig ikke bruk bilen hvis temp står på rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er også et problem på den. tempratur måleren funker ikke:P så jeg må ut for og sjekke om den er varm. men det at det kan være tett en plass tenker jeg kan være et problem. for det var jævlig med rust i vannet når jeg byttet vannpumpe. og motoren har stått en stund ute av bilen. men putta den i for 2-3 uker siden. men skal ta og spyle igjenom den. og lufte den orgentilg:) har lufta endel biler før og kan ikke tenke meg at det er problemet. men hvorfor må termostaten stå i for at det skal bli sirkulasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostat lager sirkulasjon fordi den åpner seg ved en viss grad å slipper inn det varme vannet så du skal få fortere varme i apparatet og for at motoren skal bli fortere varm, derfor man kan kjøpe "sommer" og "vinter" termostat. Det med at du MÅ ha termostat for å få sirkulasjon er bare tull, det tar bare lengre tid før motoren blir varm uten termostat, vannet vil uansett sirkulere gjennom der termostaten egentlig sitter uansett HVIS alt som skal sirkulere vannet funker.. Mange som kjører uten termostat.

Du har sirkulasjonsproblemer ( som nevnt over ) Du har også en sirkulasjonspumpe i tillegg til vannpumpa :) denne sitter rett ved siden av sikringsboksen din ..

du kan enten slå på tenninga å høre om den går rundt eller ta den av og kjør 12V i den og sjekk om den går rundt:) du skal kunne høre det tydelig ..

Bytt denne og luft systemet ordentlig, jekk opp bilen i front og la den stå på tomgang med lufteskruen oppe, hell på vann hele tida og klem på slanger, rus motoren og hell på vann. Deretter kjører du en tur og lufter på nytt, du får alltid på litt mer væske :) Jeg hadde det samme problemet som deg og dette funka :)

kdymydj9zdv9u0acqpbz.jpg

Der ser du pumpa :)

Sirkulasjonspumpe får du kjøpt inne på bimmers her tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er også et problem på den. tempratur måleren funker ikke:P så jeg må ut for og sjekke om den er varm. men det at det kan være tett en plass tenker jeg kan være et problem. for det var jævlig med rust i vannet når jeg byttet vannpumpe. og motoren har stått en stund ute av bilen. men putta den i for 2-3 uker siden. men skal ta og spyle igjenom den. og lufte den orgentilg:) har lufta endel biler før og kan ikke tenke meg at det er problemet. men hvorfor må termostaten stå i for at det skal bli sirkulasjon?

Systemet har veldig godt av gjennomspyling og ny kjølevæske hvis den er rustfarget. Pass på å ikke bruk for mye trykk når du holder på, disse anleggene tåler visst ikke høyt trykk sies det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså. har lufta bmwer i bunter og spann og aldri vert noe problem før:) skal ta og spyle gjennom stystemet og sjekke denne pumpen som No SwEaR nevnte her:) men denne pumpen. er ikke den bare til varmeaparat delen? altså at motoren skulle vell ikke ha kokt selv om denne ikke funka?

og til en det med at tepratur måleren ikke funker,, når jeg bytta motor tokk jeg ut den gamle m50b20 motoren og putta i en m50b25 og satt over alt uten om blokka, toppen, insuget osv fra b20 motoren. noen som vet hvorfor ikke temp måleren funker?:)

og til en annen ting der igjen:P m50 ledningsnettet har jo 4 3 polede stikk, et til trigger sensoren, et til kamaksjel sensoren og et til gass spjeldet der, men den siste som går ned ved dynamoen der, noen som vet hva den er til?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså. har lufta bmwer i bunter og spann og aldri vert noe problem før:) skal ta og spyle gjennom stystemet og sjekke denne pumpen som No SwEaR nevnte her:) men denne pumpen. er ikke den bare til varmeaparat delen? altså at motoren skulle vell ikke ha kokt selv om denne ikke funka?

og til en det med at tepratur måleren ikke funker,, når jeg bytta motor tokk jeg ut den gamle m50b20 motoren og putta i en m50b25 og satt over alt uten om blokka, toppen, insuget osv fra b20 motoren. noen som vet hvorfor ikke temp måleren funker?:)

og til en annen ting der igjen:P m50 ledningsnettet har jo 4 3 polede stikk, et til trigger sensoren, et til kamaksjel sensoren og et til gass spjeldet der, men den siste som går ned ved dynamoen der, noen som vet hva den er til?:)

min måtte ihvertfall i en bratt oppoverbakke før det gikk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. da bytta jeg denne pumpa No SwEaR snakket om:) og da blei det varme i aparatet og gitt! så menst jeg sto der og lufta og rusa den litt og skrudde den av så hørte jeg gamla fra tarassen i nabogården rope: har du fiksa bilen nå? tokk det hintet og stoppet en stund:) så får jeg ta i morgen og spyle kjøleanlegget litt. for nå så jeg det var masse sånne små partikler i kjølevannet:P

men noen som vet hvor vann temp givern sitter?:) er ikke det den som sitter under innsuget med en blå kontakt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. men viss jeg da prøver og bytte om på de to og den fortsatt ikke funker, da er vell sansynligheten stor for at feilen ligger i el anlegget til motoren?:P eller er det sånn at viss den ene har gått i stykker så har nokk mest sansynlig den andre gjort det og? hadde vert kjekt og sett vann tempen på motoren. spess når den driver og koker og litt sånn:)

var foresten ute i sta og så litt. spylte egentlig det som gikk at og spyle. så så jeg i bun av ekspasjonstanken der at det lakk rundt den kanten der. så da tokk jeg ut ekspansonstanken og der så man at det hadde lekt en god del vann. så jeg vaska og gjorde det reint og sika neddi kanten og rundt ekspansjons tanken, så nå venter jeg bare på at det skal tørke og så skal jeg lufte det på nytt osv og se åssen det blir da:)

må nesten bare takke for alle tips og hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...