Gå til innhold

Alpejohn's 530da Touring M-Tech 03


 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenkte jeg skulle lage en liten prosjekttråd om bilen min :) Så kommer til å legge inn bilder av slikt jeg har styrt med siden jeg kjøpte den, og bilder av de små prosjekter jeg har holdt på med.
Tar gjerne imot tips/forslag, om det er noe du kanskje tror kunne vært stilig på min bil, da det sikkert finst mye rart jeg ikke er klar over selv.

PS: Ble litt vel mye tekst dette, men for dere som ikke gidder og lese, er det bare og hoppe over og gå rett på bilda.

Så litt historie:

Jeg har altid hatt Volvo, siden jeg begynte og kjøre bil, og da selvfølgelig gamle Volvoer :D
Har vel hatt 4-5 240'er av forskjellige varianter, 1 740 Turbo 88 modell, og siste jeg hadde var en
V70 AWD 1997 modell, med 2,5 liter turbo 5'er, 193 hk og 4x4.  Veldig go bil, men hadde mye problemer med den desverre. Motoren begynte å tikke fælt, så enda med at jeg kjøpte en ny T5 motor, dette er en 2,3l turbo med 225 hk orginalt. Kjøpte masse nye pakninger, større turbo, dyser osv. Chippa og fjasa, han svensken som laga chippen mente den skulle få tett oppunder 300 hk. Det vet ikke jeg, da jeg aldri sjekka det. Men den gikk rimelig godt! Savner draget og den herlige 5'er lyden i rustfritt Ferrita anlegg :D

Men nok om Volvo :-#

Da jeg hadde lyst på litt nyere bil igjen, så vurderte jeg noen Volvoer, men bestemte meg fort for at jeg var ikke interisert i og gå lenger opp i modell med Volvo i grillen. Gamlingen har en 98 525Tds, har lenge likt den, og hatt lyst på en E39 selv. Men det ble ikke virkelighet før jeg i jula 09 begynte å leke med fantasien om å importere bil selv fra tyskland. Fattern var jo ikke negativ, så han viste meg og fortalte om hvordan slikt gikk for seg. Etter et par dager på mobile.de dukket det opp svart 530d, med mye av det utstyret jeg var bestemt på og ha om jeg skulle ha en slik bil.

Derifra gikk ting ganske fort, Volvoen ble plutselig solgt, jeg fikk gamlingen til å sende mail og ringe til tyskeren, plutselig var det avtalt henting rundt 14-15 januar. Vi dro nedover, bilen såg frytkelig flott ut, jeg var storfornøyd, og vi kom oss hjem.

Jeg var en lykkelig eier av en 530d, med mye flott utstyr og M-tech :D

Her er et par bilder jeg tok dagene etter jeg kom hjem (Fortsatt med import skilt )

knln9fjfiy17j62k3974.jpg

0subsusgz2y2srran3sq.jpg

ojdkq2gi1etx9iu3zbw6.jpg

hfn022ohtctvon13zxrn.jpg

qy9g604bt2jb3uldekix.jpg

Litt info om bilen:

Bmw 530da Touring 2003 modell, importert fra Tyskland.
Kun en eier siden ny, ei dame med navnet Klara Claudia O:) , og fult service hefte.


Av utstyr så kan jeg nevne:
Dynamic stability control (DSC) (Kanskje vanlig?)
Nivåregulering
Takluke i glass
Rullegardin for sideruter i bakdører
Avblendbare speil innvendig og utvendig
Innfellbare speil
PDC fremme og bak
Intensive spyleranlegg på lykter og frontrute
Regnsensor
Lys-sensor for automatisk kjørelys
Xenon lys
Klima med AC
Navigasjonsystem Professional (Mk4, 16:9 skjerm)
Bluethoot handsfree
Cd veksler
Individual roof-lining anthracite (Svart tak)
Business package (Hva det nå betyr)
Steptronic automat
Isofix i baksetet
Kjørekomputer (Stort display)
Webasto
Multifiksjons ratt

M Sport package
M Aerodynamics Package
M Leather steering wheel
M LT/ALY Wheels
Sport Suspension
Sport Seats F Driver/Passenger (Seat-heating, Seat adjustment electr W. memory)



Det var vel det meste, orka ikke å skrive alle de små tinga. Ellers har jeg ettermontert litt selv, blant annet TV funksjon (Denne virker sef. ikke, men får AV input), planen er og montere orginalt ryggekamera. Har og montert Homelink garasjeport opner. Har bilder av dette, så det kommer.
Kan legge til at jeg leverte bilen inn til tectylering noen uker etter jeg kom hjem, så er jeg vertfall beskyttet for salt.
 

Hvilken planer har jeg for framtiden?:

Vedlikehold som står for tur:
- Støtdempere og fjærer + tårnlager fremme er utslitt (Byttes en gang neste år).
- Bremsene fremme er slitt, satser på de holder over vinteren (Blir byttet i løpet av neste år).
- Olje + filter skift på automatkassa. Bør gjøres så fort som mulig egentlig.


Andre ting som frister:
- Orginalt ryggekamera oppsett
- Pedalsett av typen orginal M-tech
- Takvinge
- Senkeskåler fremme, men er ikke sikker på om jeg skal gidde og bry meg om dette.



Ellers så har jeg et prosjekt gående på frontlyktene, driver og skal bytte glass, eller "overhale" dem, da den eine er fryktelig skitten inni, og den andre har et knekt oppheng, og glassa er stripete og hakkete. Har prøvd og slipe dem, men ble ikke fornøyd. Stressa nåk litt mye på siste finish. Har fått tak i nye glass, men får ikke opnet lyktene, så driver og undersøker muligheter. Vil komme bilder av dette med tiden.


Her er et par bilder til, av litt senere dato, nyvaska.

sepuzodl2zxw7yo9gx2e.jpg

ocxv64d7va4w0q0ia5pq.jpg





Noe av de større prosjekter jeg hadde for meg, var utbytte av forsterker, høytalere og montering av sub og Ipod.
Her er linkene til trådene jeg laget for hver av prosjektene :)

Montering av frontsett:
{C}http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=145119{C}" onclick="window.open(this.href);return false;

Montering av baksett:
{C}http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=145522{C}" onclick="window.open(this.href);return false;

Blaupunkt PnP forsterker:
{C}http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=143674{C}" onclick="window.open(this.href);return false;

Ipod/Intravee/Sub + forsterker:
{C}http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.p ... 1#p1557861{C}" onclick="window.open(this.href);return false;


Har bytta sideblinklys, til noen som er klare, og sota, i steden for de orginale kvite, syns det passa litt bedre på svart bil.

Det orginale og det nye:

2k0uqyd77j89g8s8b5uu.jpg

Sota blinklys montert:

sixr2nw13nkpr7ojnbj9.jpg

Ble fint lys i det også.

vv1rr79klsrqz4brqppb.jpg


Monterte LED pærer i parklysa og, samtidig som jeg kjøpte noen LED pærer og monterte i grøftelysa, bare for og teste og se hvilken kelvin som passet til parklysa, lyste ikke noe bra, og var igrunnen bare dritt.  Men på bilde så det litt stilig ut, men i virkeligheten var det stor fargeforskjell.

il8qejqyaht8b0wq92ly.jpg

w1zeg08h1twmwmomf152.jpg


Et par bilder av bilen utvendig:

2ghl852wxuxzpgg2ixyg.jpg

pf2ks7l386cgbimwumon.jpg

37sn8pfzneqwk5rvp6kp.jpg

cjip2c3w8gztxx83hu5r.jpg


Har bytta litt småtterier på understellet, før jeg skulle ta hjulstilling, og gjør bilen klar til nye felger.

Bytta et hjullager bak, et spissingstag, og bærekuler bak, også kaldt SS kuler tror jeg.
I forstillinga bytta jeg kasterstag, og monterte polyforinger i dem. Har bare et bilde av kasterstaga med polyforinger, resten er vel ikke så veldig interesant egentlig, men foringene og staga så veldig fine ut :lol: :
eralghv98ydt2sdjjbxa.jpg


Bytte av matepumpe:
En morgen fikk jeg plutselig en ulyd fra matepumpa under bilen, duret og hørtes ikke helt bra ut, oppdaget senere at bilen hadde begynt å kutte på full gass, og høye turtall.
Så bestilte ei brukt pumpe på ebay.de, fra tyskland, kosta meg ca 800,- NOK ferdig montert på bilen.
hemv8xfshz08qloqklfx.jpg

lyj7kfmstldb4rxjktm8.jpg


Her er et par bilder fra montering av Home Link Garasjedøropner.

Her er da senderen:
ew0y1ff8afhbl9iabqe7.jpg

Man får kjøpe denne med ferdig hull, men tenkte jeg skulle prøve og kutte hull selv først, og det ble helt ok:
n26br07idym2ekjifdik.jpg

Ferdig montert i taket:
hhhptcjnbi7pfobjrlg7.jpg

Belysning i mørket:
lufoazowffgo1socjiwh.jpg

84ae0um0bs1re96gsvhm.jpg

Denne støtter mhz mellom 300 og 400 tror jeg det var, porten jeg var tenkt å bruke denne på går på 433mhz, man får da kjøpt omformere, som tar imot signalet, og sender ut igjen i rett type, så det er ingen problem og få det til likavel :) . Bilen min hadde ikke ledninger lagt opp til denne, så jeg kjøpte ledningsnett på GS, til den nette pris av 35 kroner :lol: Legges langs taket ut til A stolpen, og ned og inn i sikringsboksen. Veldig enkelt :) Opp i taket skal ei ledning kobles inn på taklukebryteren, for strøm til lyset, det vil da dimme også. :)


Montering av TV-modul:

Da jeg ville ha AV-input, samt tenkte og montere orginalt ryggekamera, så måtte jeg og ha TV modul, så kjøpte en fra ebay.de, bestilte komplett sett for montering fra ei side i tyskland, det var retrofit kit, med alle orginale ledninger, antenner osv. Med instruksjoner.

Her er tv-modulen:
ac7wr0j023xwklp7ulor.jpg

Montert brakett under gulvet i bagasjerommet:
679p6ed8uina65ubkare.jpg

Ferdig montert, ledninger lagt opp. ULF modulen til høyre (Bluethoot HF):
m883fo1hfm8grpsif6r8.jpg

Og da ble det bilde (bilde og bilde :lol: ) på skjermen:
skddz1gc2v6vbxzm7t71.jpg

Koblet på et kamera jeg hadde, bare for og teste AV-input:
kje6evazj8wa3om029z7.jpg

Fungerte veldig bra :)

For de nyskjerrige, så ser menyen på "tv funksjonen" slik ut:
nae8nztat1xfwa5qnzs8.jpg

Man trykker på Program og skroller opp og ned for å velge kanal, AV, ligger som vanlig under første kanal :)


Og så ble felgene bestilt, fra England.

Kjøpte dekk i Norge. 235/35-19" fremme, og 265/30-19" bak.

Bakfelgen:
mj8oiiccaeckkxouifsg.jpg

dad369uf5f7ikjjei3pm.jpg

Framfelg med dekk:
kqa9pvjthhfpatfch8w1.jpg

Har desverre ikke noe bra bilde av bilen med sommerfelger, men har ett, skal få tatt flere skikkelige bilder om ikke lenge :)
Så dette får holde, så lenge:

ywgzk65ym87gg1j5upvn.jpg


En kompis tok et par tøffe bilder av bilen også en kveld, lekte litt med blits her:

ty3s5vgls1li5d85g098.jpg

Og et "kjøre forbi" bilde :)

5qi78n79xq3d18eu8nc9.jpg



Tok et par raske bilder i går, bilen er ikke nyvaska så beklager det :lol:

l8b3ykwgbw0kgv9kkkcf.jpg

mlu6e5u99joslj2578gr.jpg

zhg83rarjfj8rxwd79zk.jpg

cjvv8nzvqw9vpbho9ozm.jpg

ngdk75jci6c4j0w2ga9n.jpg

Har xenonlys i grøftelysa, de er 5000k, kom frem til at de passer allerbest fargemessig til led-angeleyes. Men vises igrunnen aller best når det blir litt mer mørkt ute :)


Tid for en liten oppdatering :)

Har fått montert orginalt BMW ryggekamera:

juzlz8yk1ln6daahid3j.jpg

wbwqqfhedg2e3xaqvua3.jpg

9gk1515qhl3sop755psr.jpg

1nxr3l15rtrorj83nxio.jpg

efddho0dom2v69lwikib.jpg

gdy7e2h00o1tg5er4w9u.jpg

Et par litt dårlige bilder av montert kamera på skjermen:

nyia4kitf21q11q0tmif.jpg

wk1d1czsrraloib5v8qc.jpg


Har bytta speilet, til et med kompass :mrgreen: :

wekioqau6qgp7ftvrzgk.jpg



Mvh.
Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nydelig e39! ser utrolig strøken ut! likte den garageåpneren. fikk lyst å ettermontere denne selv :D

Takker! :) Ja, jeg likte den jeg og :) Og den er veldig enkel og montere! :)

Finst monteringsanvisning på internett, fant ikke linken i farta. Har pdf. om du skulle trenge :)

Mvh.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nydlig bil!! :applause:

lekte lenge med tanken på lik bil fra tyskland jeg også men den er jo ikke billig og importere!! ??

med mindre du fikk meget god pris på bilen da.

den koster godt her hjemme og :oops:

kjøpte norsk til slutt, tør jrg spørre hva du betalte i avgift på den??

mye co/hk/vekt = ca under 80 000 lappen! ?

igjen, perfekt familiebil!! :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nydlig bil!! :applause:

lekte lenge med tanken på lik bil fra tyskland jeg også men den er jo ikke billig og importere!! ??

med mindre du fikk meget god pris på bilen da.

den koster godt her hjemme og :oops:

kjøpte norsk til slutt, tør jrg spørre hva du betalte i avgift på den??

mye co/hk/vekt = ca under 80 000 lappen! ?

igjen, perfekt familiebil!! :applause:

Hjertelig takk! :)

Bilen kostet ca 90 000,- NOK i Tyskland. Avgiften i Norge kom på 194 000,- NOK.

Jeg gikk for Alternativ beregning av bruksfradrag, så der hentet jeg inn igjen 50 000,- NOK på avgiften, og så skulle jeg egentlig ha igjen ca 15 000,- NOK fra Tysk moms, men noe rot med papirer spolerte dette. Så bilen kostet vel ca 230 000,- NOK ca ca.. + registrering og slikt. Så noen upris ble det ikke. Med tanke på at mange i Norge skulle ha mer, for biler med mindre utstyr, og som virket mindre "pent behandlet", eller så slitne ut på bilder osv. :) Og hadde gått en god del, nærmere 200 tusen. Min bikka 150 000 km da jeg kom hjem fra Dusseldorf :)

Og så har du jo enda større kjangs for å finne den perfekte bilen, en om du leter i Norge, og oftest til mye bedre pris og stand :) Så tror jeg blir og importere neste gang og :) Drømmer om 535d E61, av siste modeller, etter facelift :lol: Men det må nåk bli en del år til når den kommer en GOD del ned i pris :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innmari lekkert. Hvilke farge har ledningen du koblet deg på i taklukebryteren for å få lys til garasjeportåpneren? Hva antar du at denne ettermonteringen kostet? :)

Når det gjelder pedaler ville jeg droppet disse "M-techene" du må skru.. OEM E60 ettermonteringspedaler passer mye bedre, her montert i en 01 530dA.. 8)

hjnmcvsmh1ef07aqyqfs.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innmari lekkert. Hvilke farge har ledningen du koblet deg på i taklukebryteren for å få lys til garasjeportåpneren? Hva antar du at denne ettermonteringen kostet? :)

Når det gjelder pedaler ville jeg droppet disse "M-techene" du må skru.. OEM E60 ettermonteringspedaler passer mye bedre, her montert i en 01 530dA.. 8)

Takker for det! :D

Hmm, var ikke så værst det der nei! Må vel borre hull eller noe for å få på de M-tech greiene ja :?

Kanskje jeg skal vurdere disse i steden for :)

Ledningen til lyset i taket mener jeg var grå/rød :)

Om du sender meg epost adr. så kan jeg sende instalasjons manualen for denne :)

Men der står det at de to ledningene som skal ned i sikringsboksen skal på hver sin sikring, med andre ord begge ledninger får +12v, og da blir det jo ikke noe strøm.. Jeg gjorde det akkurat slik det var gjort i manualen, men funka dårlig. Jorda den eine ledninga i kaross under dashen, da funket alt strøkent :)

Mvh.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kunne ha sendt meg manualen til saltkjel@gmail.com hadde det vært veldig fint. Hvordan er det å komme til sikringsboksen? Tar du ut denne når du kobler inn ledningene eller er den så enkel å komme til at det går fint? :)

Det skal jeg ordne med en gang :)

Var enkelt og komme til ja, fjerner dekselet som sitter helt fremmi under der:

Det er bare å dra vannrett rett bakover, kan sitte litt fast..

cc8zhco6zmrg4hee7oct.jpg

Her ser du hvordan det er festet:

5wv7osuw29xq0xtflukp.jpg

Så 2x 6mm muttere, og da er det bare og løfte av hele hanskerommet av stanga:

9x09bn7l9rv1rbr1odz4.jpg

Deretter vipper du ned sikringsdosan, tar ut papiret med beskrivelse for hver sikring, og så sitter det noen klips "ører" i underkant (Trykk dem ned, på begge sider, deretter drar du hele sikringsholderen mot deg, eller "ut". Den sitter på noen skinner i underkant):

yaz1xs1mjn22a3r9d1fs.jpg

Da får du snu rundt hele greia så du lettere kommer til ledningene på baksiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...