Gå til innhold

Lakkere frontfanger selv?


Scooterengan
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte frontfanger fra parts24.no

Denne hadde jeg tenkt å lakkere selv, da å få dette lakkert på verksted blir jo så sinnsykt dyrt. Er en bil til 25.000 og gått 420.000, 97 modell.

Er dettte noe som lar seg gjøre?

Har vært med å sett en kompis lakkere en frontfanger, som ikke har gjort det før, resultatet ble bra, var ikke så stygt at man la merke til det.

Eneste jeg fant om fargen på bilen var dette:

VERMONTGRUEN METALLIC (356)

Er dette nok til å finne akkurat den lakken jeg skal ha?

Hva trenger jeg annet en bare lakk? grunning? klarlakk og sånt? har ikke så mye peil på det

ellers noen tips?

Er noen skrapmerker og på siden av bilen som jeg kanskje skal forsøke å lakkere, så lenge det ser bedre ut enn det var så får det gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går det ja. Gjort det selv, men hadde aldri gjort det på en bil jeg ville skulle se bra ut. Men går på en bil dert ikke har noe å si på. Ja, det er det du trenger for å få tak i lakk. De selger ferdige bokser på koed med klarlakk hvertfall. Men ville nok ha fått noen på ett lakkverksyted til å blande så du kunne brukt sprøyte.

Og en fordel å finne ut om den er grunnet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Clevion, det er egentlig ganske billig å lakkere.

 

Personelig lakker jeg alt selv av interesse, men dersom du ikke har sprøyte blir dette minimum:

 

diverse (sandpapir o.l) 100,-

vannbasert base på boks 300,- per stk (jeg tror du fort trenger 2 siden vannbasert ikke har så stor dekkevne)

2k klarlakk på boks 300,-

evnetuell plastgrunning/syregrunning 300,- (avhengig av hva som er på, du bør uansett ikke stole på grunninga den er levert med)

 

Den koda kan være nok dersom du er heldig, i mitt tilfelle bruker jeg ei slik kode, så er det 4 forskjellige alternativ (nyanser) som ikke er merket noen plass på bilen å velge i :)

 

Så dersom du ikke har noe sted å lakke, eller for den del erfaring anbefaler jeg deg egentlig å bare levere den inn dersom du får en grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en E36 som jeg liker å pusle med, men som student som kun arbeider i helgene har jeg ikke råd til å få ting lakkert på lakkverksted. Jeg kjøpte også fangere fra Parts24 og disse ble lakkert i garasjen med lakkbokser fra Biltema. Jeg har aldri gjort dette før, men fikk hjelp fra min far som har en del erfaring med lakkering. Vi kjøpte alt på biltema og jeg synes resultatet ble helt ok, og jeg mener jeg er ganske nøye på ting. Det blir selvsakt ikke som på lakkverksted med ordentlig lakk, men helt ok og jevnt resultat dersom du tar mange tynne strøk. Biltema fører lakk til de fleste originalfager og du får også kjøpt grunning og klarlakk beregnet på bruk sammen med denne lakken.

 

Kjøp fint slipepapir og puss fangeren godt, dette er viktig sånn at lakken ikke flasser av etter lakkering. Legg deretter grunning slik at det dekker godt og begynn å lakkere. Desto større flate man skal lakkere, desto vanskeligere er det å oppnå et fint resultat med lakkbokser. Hold litt avstand og ta deg tid til å legge noen ekstra strøk istedenfor å risikere sig og ujevnheter. Ha jevn fart på hånda og lakker på tvers av fangeren der det lar seg gjøre, dersom du lakkerer langs fangeren er sjansen større for at du får ujevnheter. De plassene du må lakkere på langs og ikke klarer hele flaten i en bevegelse bør du ta hurtige sveip med boksen på god avstand. Det er også viktig med god belysning, gjerne fra alle vinkler. Selv om resultatet ser bra ut i en mørk garasje, og til og med i dagslys kan grunningen lett skine gjennom når sola treffer rett på fangeren. Dette er ikke pent! ( særlig ikke med biltemas oransje grunning! :P ) Etter du har lagt fargen kan du legge klarlakk på samme måte, 2-4 strøk så blir fangeren blank og fin. PS. Husk å rist alle boksene godt før bruk og tøm dysa etter bruk da boksene lett kan spytte litt, særlig når de begynner å bli tomme. 

 

Jeg har fargen diamantschwarz metallic og opplever at Biltema sine bokser er noe mørkere enn den 20 år gamle originallakken. Men for min del er den forskjellen såpass liten at det ikke er verd pengene med profflakkering. Poler bilen med farget polish etterpå og forskjellen blir enda mindre i tilegg til at alt blir utrolig blankt og fint! :-)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for godt svar E36-320i.

Er i samme situasjon som deg, er student og er liksom ikke helt verdt det å betale så mye får å få den lakka.

Så det jeg begynner med er å pusse med vanlig sandpapir på fangern først, hvilket nummer på sandpapiret?

Etter det så grunner jeg den, flere strøk? Et strøk? Nok med en boks eller må jeg ha fler?

Hvor lenge skal det stå å tørke?

Deretter så er det lakk, og etter det klarlakk, har jeg fårstått det rett nå?

Og går det greit å lakkere i kuldegrader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for godt svar E36-320i.

Er i samme situasjon som deg, er student og er liksom ikke helt verdt det å betale så mye får å få den lakka.

Så det jeg begynner med er å pusse med vanlig sandpapir på fangern først, hvilket nummer på sandpapiret?

Etter det så grunner jeg den, flere strøk? Et strøk? Nok med en boks eller må jeg ha fler?

Hvor lenge skal det stå å tørke?

Deretter så er det lakk, og etter det klarlakk, har jeg fårstått det rett nå?

Og går det greit å lakkere i kuldegrader?

 

Mener å huske at vi brukte noe som dette til å slipe med:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Slipepapir/Slipesvamp-141-x-115-mm-3-stk-19154/

Bør i allefall ikke være noe grovere enn 400, puss lett, nesten bare med vekten av hånda.

 

Etter du har pusset bruker du en fille eller noe til å dra av støvet, og deretter er det bare å grunne. Vi la 2 lette strøk med grunning og deretter såpass mange strøk med lakk at vi var sikker på at fargen dekket godt. Etter det legger du klarlakk til du synes fangeren får nok glans. Husker ikke eksakt antall bokser, men Kjøper du 2 bokser grunning, 4 bokser lakk og 2 bokser klarlakk så er du nok på den sikre siden. Legger ved linker til alle 3:

 

Grunning:

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Plastprimer-spray-36688/

 

Farge:

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Utbedringslakk-367301/

 

Klarlakk:

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Klarlakk-for-Biltema-Utbedringslakk-367415/

 

Husk å ikke bland noen av produktene med andre lakkprodukter da du ikke vet hvordan de reagerer med hverandre, da kan lakken i værste fall koke og sprekke. Det bør være varmt når du skal lakkere, gjerne rundt 20 grader. Desto kaldere det er, desto senere tørker lakken og faren for sig o.l øker. Å lakkere om vinteren er dumt dersom du ikke har tilgang på oppvarmet verksted eller garasje. Gleder meg til å høre mer om prosjektet! :) Sleng gjerne inn bilder av arbeid og resultat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på fargene biltema hadde, på nettsiden. De hadde ikke 356 vermontgruen farge. Men skal innom butikken å høre. Andre plasser er det jo 200-300 for boksen, skal jeg ha 8 bokser blir

Det fort dyrt og kanskje heller verdt å sende den inn på verksted, vet ikke om de har billige andre plasser og med rette farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 2000, for å få lakka bakfangeren til min e34, som det ovenfor men monterte fangeren selv ;)

sent from my microwave using tapatalk

 

Monterte også fangern min selv, brukte fire timer og var vel ferdig når det var svarte nattan ute :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...