Toppliste


Popular Content

Showing most liked content since 12/21/16 in all areas

  1. Jammen ikke lett å ta nattbilder av en sort bil. Men fikk nå værtfall ett blinkskudd. 😊
    24 likes
  2. 18 likes
  3. Tenkte at man kan vel ha rent motorrom om vinteren også.
    12 likes
  4. 12 likes
  5. Det er kanskje ikke så rart at den er møkkete - har du fått med deg hvordan veiene er for tiden? Ikke alle har mulighet til å ha ren bil hele tiden. Jeg synes det er morsomt å se at en litt spesiell bil brukes, også på vinteren. Sitte å heve seg over andre personer på et forum er usmakelig forresten.
    11 likes
  6. 11 likes
  7. Performance sideskjørt på plass 😀 Ble veldig fornøyd
    10 likes
  8. Går sakte men sikkert fremover. 😊 Det er ganske mye mer gøy å putte ting tilbake på bilen enn å ta de av. 😀
    10 likes
  9. 10 likes
  10. Stille og rolig her enda. Men får holde tråden i live med et bilde jeg re-redigerte for noen dager siden Legger også med timelapse-type video av prosessen om noen skulle være interessert.
    10 likes
  11. Etter endel henvendelser har jeg gitt litt etter her nå. Jeg hadde ikke heeelt planer om å opprette en tråd på mitt neste prosjekt. Vel, prosjekt og prosjekt fru Blom... Nå har det seg slik at jeg har en E28 som jeg har brukt endel tid og kroner på, og siden jeg nå driver å restaurerer hus og garasje, så er det verken tid eller penger til et langvarig og dyrt prosjekt. Men å bare bruke spiker og hammer ble litt kjedelig, og jeg har jo tross alt kjørt E28en gjennom 4 sesonger nå, samt fått E24en på hjul forrige sesong. Derfor måtte jeg ha et lite mini-prosjekt. Et prosjekt som er både gjennomførbart og morro. Og hva skal til da? Jo, en deadline som er sesongen 2017 samt et budsjett som er egentlig basert på en allerede ruinert lommebok. Noen som kjenner seg igjen her? Jeg aner ikke helt hvordan jeg skal få det til, for jeg VET jo at jeg har lyst til å bytte absolutt ALT av klips og dill dall. Men jeg skal prøve så godt jeg kan for å holde dette prosjektet innenfor tidsplan og økonomi. Kanskje noen tenker nå at "hvorfor gidder han? hvorfor ikke bare vente?"... Nå har ikke jeg "skrudd" bil siden E28en sto klar I 2013, og jeg kjenner behovet for å gjøre annet enn å kun snikre. Og sannheten er at jeg har fremdeles et hus/garasje under renovering, så dette bilprosjektet er parallellt med alt annet. Det er heller ikke snakk om å skru 24/7, for jeg har en dagjobb samt familie med samboer, 6 unger, 2 Katter og en hund som ikke skal oversees. Mao, mange faktorer som mange andre deler med meg.Og det viktigste av alt - om jeg ikke kommer I mål med bilen denne sesongen, så er det ikke krise, bare et lite personlig nederlag. Hva skal til for å gjøre en delrenovering? Går det an å gjøre gull utav gråstein? Helt ærlig, jeg vet ikke helt. Jeg trives best med å "do it right, first time". Alt nytt, det er musikk I mine ører. Men det er jo ikke tilfelle nå. Så da kommer vi vel til dagens lottospørsmål: går det an å lage en utstillingsbil uten å bruke 6-sifret beløp, og uten å bruke all tid som finnes I "åresvis"?? Vel, min plan er å gjøre denne gamle E23en fra å være et låvefunn til å kjøres for egen maskin til treff I år. På utstilling. Pokalsanker? Nei, der er konkurransen for stor. Men det er ikke det viktigste. Det viktigste er å komme med en bil som en er fornøyd med og glad I selv. Og da er en kommet langt. Men denne bilen skal nok tiltrekke seg noen blikk og interesse, DET er målet. Personlig så har jeg en drøm om å ha et lite "museum" I kjelleren min med ferdig restaurerte bilen, hvor alle har klart å være I såpass tilstand at de har klart å få seg en pokal. Men det vil tiden vise, for akkurat nå er det kun EN bil som er I såpass tilstand. EDIT: Det var noe tull med denne førsteposten, så jeg prøver å redigere den igjen... Men bildene kommer helt til slutt, så beklager at tekst ikke stemmer med bilder,,, Men over til bilen og prosjektet I seg selv. Jeg tror jeg begynner med å klippe ut en post ifra E28-tråden min som noen gjerne har lest fra før av, men denne er allikevel litt av historikken på bilen I mitt eie. Jeg skal oppdatere fortløpende, for jeg er faktisk litt I gang nå. Så får vi bare håpe at gamle Bimmers fortsatt har noen som liker gamle E23er, og kommer og besøker denne tråden, slik at det er matnyttig å holde liv I den. Jeg satt med et par kompiser på et treff i Stavanger og diskuterte (selvsagt) BMW og ombygging osv... Der kunne de fortelle meg at neste steg var å sette en 745i-motor i en E30. De M106-motorene vokser jo ikke på trær lenger, så diskusjonen havnet mer på det å få tak i en slik oppegående motor enn det å putte oppi en slik motor i en E30. Etterhvert som vi drev med brainstorming, så kom det frem at han ene kjente en kar som skrøt uhemmet av sitt unike og særs spesielle interiør i en 745i E23. Jeg måtte argumentere på den påstanden, men vi kom frem til at dette måtte det sjekkes opp i. Helst allerede samme dag... Nå husker ikke jeg om det faktisk var samme kveld, eller om det var dagen etterpå - men bilen ble sporet opp og funnet i en falleferdig bygning som hadde satt Villa Gjennomtrekk i et godt lys. Og det resulterte i følgende bilder: Men hva i alle dager??? Tilslutt ble rammenummer avdekket, og jeg fant ut følgende: Dette er en 1986 modell (produsert des 1985) E23 745i Highline i Arctisblau utførelse med grått nappaleder. For de som ikke vet hva Highline er, så er det topputgaven til E23. Av de 16000 745i som ble produsert, så kom 379 av de i Highline utførelse. Ved mer inngående sjekk, så viser det seg at det ble produsert kun 32 stk i den fargen med grått nappaleder. Det som også er litt morsomt, er at denne har Airbag. Og en ting er nå helt sikkert, det er ikke mange som ble levert med Airbag. Etter div mailkorrespedanse med BMW-archive i tyskland, så kunne de desverre ikke bekrefte hvor mange som ble levert med Airbag. Men at vi snakker om veldig få - om ikke som i den eneste, det er ganske sikkert. Neste steg var jo å få handelen i boks.. Etter div forhandlinger, så ble bilen handlet. Det fremkommer da at bilen har stått i ro siden 2001. Helt fantastisk. Og tilstanden er meget bra, forholdene tatt i betraktning. Jeg har bare lagret den, så jeg har faktisk ikke hatt den på bukk ennå... Etter at handelen var i boks, og bilen betalt - så var det jo å få hentet den.. Legger ved et par bilder fra når der bilen sto, og veien hjem.. Det er veldig spesiellt å se en bil så nedstøvet og bortglemt/gjemt... Virkelig en uvirkelig og spennende følelse. En sann glede å selv få oppleve noe sånn, for det er jo bare slik en leser om eller ser på tv. Jeg fikk den nå hjem, så satte den godt og tørt til sides i kjelleren. Men når jeg hadde Øistein på besøk sist, så hadde han lyst til å få lov til å vaske bilen.... Så da ryddet vi den frem og ut i dagslyset. Jaggumeg satt skitten godt, og den må gås over flere ganger selvsagt. Alt til sin tid. Den er iallefall vasket litt nå, og kommet seg ned i garasjen i det minste, der den står tørt og godt... Her er den ute i sollyset igjen: Her er Øistein in action! Og han koser seg virkelig!!
    9 likes
  12. SNDVIK’S MADEIRAVIOLET E36 Hei! Jeg har nå skaffet meg et veldig bra eksemplar av en 96’ E36 320i med 202 tusen på telleverket når jeg kjøpte den og den har nå bikket 205 tusen på en måned grovt regna. Jeg kom over denne bilen gjennom en kompis av meg fra Valdres som jobbet med han som eide denne bilen. Jeg satt og funderte på hvem som kunne ha enten en Madeiraviolet eller en Technoviolet coupe i Norge som muligens kunne vær til salgs da dette er to av favorittfargene mine og pang, der kom jeg på der jeg satt at han hadde nevnt en gang for lenge, lenge siden at en kollega av han hadde et bra eksemplar av en Madeiraviolet E36 320i. Så jeg ba han spør han om ikke han var interessert i å selge å det ville han. Da vart det til den første helga etter jeg kom hjem fra sjø vart det å reise til Valdres for å sjå på/hente bil. Kom frem og alt var som selger hadde fortalt så da var det bare å peise på. Bilder fra finn-annonsen da den lå ute før han i Valdres kjøpte den, husker jeg så annonsen når den ble lagt ut. Etter en lang kjøretur hjem dagen før trengte den seg en skikkelig vask Samtidig som jeg henta bilen så vart det handla en Mtech bakfanger, chrome nyrer og lux skjørt av kompisen min som hjalp meg få kloa i denne bilen Henta meg et svart taktrekk for en veldig grei pris. Kom og over en uåpnet mtech framfanger her i lokalområdet så klarte rett og slett ikke å dy meg… 2 av 4 tapper på ene C-stolpen var knekt så da vart det til jeg klipte av det som var knekt av fra gamle stolpene å plastsveiset det på nye C stolpen med hjelp av loddebolt og strips Åpnet sikringsboksen en dag å møtte dette synet, aldri sett noe lignende før men årsaken til at den var smelta var at vifta sto bom fast. Da ble det kjøpt inn “ny” brukt der. Grunnen til at plastikken smelta har jeg ingen aning hva det kan være, men det kan kanskje vær at sikringa har akkurat ikke smelta av men bare vært som en glødetråd? Så og si nye Supersport Black evolution coilovers Alcantara mansjetter med M søm på plass Fikk meg en skikkelig spiller til jul så da måtte VHS spilleren som dere ser på bildet over vike Så var det bare å begynne rydde opp i rotet til tidligere eiere Merkelig løsning å føre kablene her da... Ledningsklasen helt oppe der var bare tvinnet sammen å lagt i midtkonsollen Når jeg skulle montere DAB antenna la jeg merke til noen lugubre ledninger så jeg måtte sjekke litt nærmere, da hadde pina det en luring vært der å kobla. Det jeg har kommet meg frem til er at en garasjeåpner har blitt koblet inn på sentrallås for å få trådløs åpner til bilen. Loddingene var så som så men var når jeg tok ut koblingen til den gule kontakten jeg virkelig ble tatt på senga... Det var bare tatt ei ledning å stappa ned i kontakten med isolasjonen på? Er dette en god løsning så vet ikke jeg. Bildene taler for seg selv kan man vell si I denne kontakten hadde han bare trykt ledninga i å pressa kontakta på, tok desverre ikke bilde av galskapen Fått ryddet opp i garasjeportsetupen Skulle bare på Bass Brothers å ha ISO koblinger med løse ender, det gikk ikke akkuratt som planlagt -Focal ISS130 Integration -Focal 690AC 6x9 i hattehyllen -6x9 adaptere til hattehyllen -Ground Zero lydisolasjonsmatter Et lite triks når du skal finne ut hvilken høgtaler de tvinna ledningene går til er å bruke et AA batteri eller lignende til å ta en ledning til hver side å tappe enten minusen eller plussen borti batteriet for å fullføre kretsen sånn du får lyd i høgtaleren å kan lokalisere hvor den sitter. Veldig greit for å dobbeltsjekke at du gjør rett Ferdig resultat Jeg fant ikke noe koblingsskjema som stemte med alle ledningene mine så jeg bestemte hva som var pluss og minus da jeg holdt uansett på å lodde på ISO koblingene og montere høgtalere samtidig Tok vekk org isolasjonen å la isolasjonsmatter fra Ground Zero der jeg kom til Focalene og lydisolasjon på plass fremme 6x9 i hattehyllen Filterboks tilbake der den hører hjemme, ja den trenger en motorvask.. Dette er stort sett det jeg har fått gjort med bilen på en liten måned i mitt eige, mer er på vei for å si det sånn… Når jeg kommer hjem blir det å ta det av overflaterust som er under bilen å montere diverse snacks som venter på meg hjemme. Om tråden slår dårlig an så tror ikke at jeg tar meg bryet til å fortsette, så gi meg tilbakemeldinger om dette er en bil dere vil se mer av! Stay updated! PS: rettskriving er ikke helt mitt område
    9 likes
  13. Venter fortsatt på kantene fra Ewheelworks.. Det er over 7 mnd siden jeg bestilte..... Så de bør være perfekte når de kommer! Fant ut at jeg måtte prøve Hartge'ne på bilen. Tror de kan kle bilen godt. Meeen, jeg må ha bredere kanter og så har jeg lyst å sandwich montere de sånn som han under har gjort.
    9 likes
  14. Var inne for å få prisoverslag på montering av eksosen i dag, og etter å ha kommet fram til en grei pris så sa jeg at han bare kunne sette i gang Opp på bukken med seg: Utgangspunkt: Ut med det gamle: Litt kapping, måling og justering for å få den slik jeg vil ha den: Sveiset fast og lakkert kjapt over alle sveisene for sikkerhets skyld. Festene ble laget på potta på siden til stussene slik at den henger i det originale opphenget. Og ferdig! (Beklager veldig skitten bil) Skal vaske og ta bedre bilder senere. Men jeg er veldig fornøyd Ser definitivt utrolig mye bedre ut nå. Lydmessig ble det som forventet veldig liten forskjell. Litt dypere lyd mellom 2500-3500rpm bare, pluss litt tøff lyd rett etter man starter motoren. Men nå ser det hvertfall ikke så tomt og stusselig ut!
    9 likes
  15. 8 likes
  16. 8 likes
  17. 8 likes
  18. 8 likes
  19. Det var ikke planen å forsette på noe prosjekttråd på denne. Så det mangler nok en del bilder, og de bildene jeg har er ofte fra Snapchat osv. Det blir noke en tung update med mye tekst denne gangen her, men skal prøve å værte flinkere å ta bilder til fremtidige updatesJ Det siste som ble skrevet her ser jeg, er at jeg fikk nedi m20b25’en, og der var en kort affere. Fikk nedi motoren og startet opp, den virket frisk og fin å gikk godt! Fikk brukt den noen timer, før den plutselig begynte å bli veldig tungstartet. Deretter stoppet den når jeg trykte inn clutchen, og klarte ikke å kjinne den i gang igjen. Klarte å trillstarte, å kjøre den hjemme ifra og til verkstede (4-5km) før den stoppet igjen. Da var det ikke sjangs til å få liv. Åpnet pansere og ser det er mye olje under innsuget, og alt tyder på trykk i bunnpanna. Trilla bilen inn på min plass på verkstedet, og her sto den en stund menst jeg begynte å fikse litt på daværende bruksbil (03 mod e39 530d msport). Fra den korte turen med m20b25 Påvei til E30MEET 2015, stoppet jeg påvei ned og plukket opp et sett med XYZ Coilovers. Og etter 3 dager på (etter min mening) det beste bmwtreffet i landet, var motivasjonen tilbake. Når jeg kom hjem var det rett sta å hente gamle gode M20B20en fra lagring, å gjøre klar til å bytte tilbake slik jeg fikk kjørt litt det året. Å bytte tilbake gikk kjapt med god hjelp fra kompiser. Så da var det bare å få montert nye coiloversene å justere inn. For første gang med denne bilen var jeg fornøyd med høyden. Fikk brukt bilen mye resten av 2015. Da ble det både fotoshoot og filmlaging. Jeg kom meg også på høsttreffet til Bmwccn M&R. Legger ved både bilder fra treffet, fotoshooten og link til filmen. Mange har sikkert sett de før, så da for dere heller scrolle forbi J Og så skjedde det. Det som førte til at den skulle under kniven. Jeg og Valset hadde vert opp på verkstedet, og skulle hjem til meg en tur. Han kjørte sin e30 cab, og jeg kjørte min. Det regnet og var glatte veger. Som folk ofte vet, at kjøring ilag blir ofte til grisekjøring og det ble sparket clutch. Det gikk fint det før jeg fikk veldig stor kontra, og hørte plutselig et stort dunk. Da kom jeg på et batteri som låg løst bak i bagasjerommet.. Dette førte til en veldig sur utoverbulk i bakskjermen. Fosterstilling ble inntatt, og ble varende i noen timer før jeg mannet meg opp til å ringe lakkerer for å høre om pris. Vi avtalte å møtes for «takst», jeg bestemte meg at denne gangen skal jeg lakke hele bilen, og det inkludert motorrom. Jeg og lakkerer ble enige om pris. Da skal han ta all sparkling, pussing, grunning å lakking på karroseriet, slik jeg vet det blir 100%. Motorrommet skal jeg grovsparkle, så skal han gå over det med filler å fikse feila mine før lakk. Avslutta sesongen i slutten av september, og satt den inn på verkstedet igjen. Demonterte fronten og tok ut motoren. Og letingen på en M20B25 som var nyere en 89 startet. To be continued J
    8 likes
  20. Da var det på tide med en update igjen. Fikk et Focal frontsett av dama til jul, så tenkte på montere dette. Men det var ikke rett frem med Harman Kardon stereoen. Det begynte med at jeg skulle finne ut om det var best å koble Crossoveren til bass eller diskant/mellomtone - og med litt googling var ikke denne forsterkeren veldig glad i uoriginale høyttalere (subbene er 2 ohm, mellomtone/bass 3 ohm og diskant 4 ohm om jeg husker riktig). Så da ble det handlet inn til resten av bilen også. Følgende er installert: - Focal PS 130F (foran) - Focal PS 165F (bak) - Polk Audio DB692 (brukt til subber) - Alpine PDR-V75 5-kanals forsterker - Diverse kabler og automatsikring - Eonon 6150 navi/spiller (ikke kommet i posten enda) Jeg tok ikke så mye bilder av kabeltrekking osv, da dette er relativt kjedelig. Men her er noen bilder jeg tok underveis. Kjøpte inn "blanking plate" fra CSL for å ha et utgangspunkt til diskantene, skjærte hull og limte inn festene. Høyttalere med adaptere montert, samt litt lyddemping for å hindre vibrasjon. Når dørtrekkene var av folierte jeg listene (de er montert fra baksiden....) - litt usikker på om jeg liker denne folien, så det er mulig jeg bytter til sort blank senere. Polk DB692 vs original. Valgte disse da de går ned til 30hz og jeg ikke vil ha en løs subkasse i bagasjerommet. Målet er å få ren og fin lyd, ikke noe dB-drag greier... Tok ikke noen bilder av høyttalerene bak, men det var ikke akkuratt god plass til 6,5" der. Det gikk akkuratt. Trakk nye ledninger til alle høyttalere og signalkabler også selvfølgelig. - Har lagt opp alt til air cups også, sånn at det er klart når de nye demperene kommer. Ny ramme til å montere Eonon-spiller, samt USB for lading av mobil og bryter til air cups. Kompressor, relé og gauge på plass (mye kabler...) Laget en ramme for å få festet forsterker, samt montere ventil. Det ble også lagt lyddemping under. Ferdig resultat: Slanger er også trukket frem til hjulhusene foran, så nå venter jeg bare på nye dempere.
    8 likes
  21. Tar en liten dagsoppdatering. Har en stund hatt lyst til å få ut reservehjulet fra bagasjerommet og heller ha et "nød-kit" nedi der. Tar jo veldig mye plass og kan like gjerne bare byttes ut med noe dekkskum. Så det fikk jeg gjort i dag! Utgangspunkt: Ut med seg: Samle diverse ting som kan være kjekt å ha med: Og få alt nedi. Fortsatt mye plass Da burde jeg også ha alt jeg trenger: -Kraftige startkabler -Taue-tau -Dekkskum (dekkfiks-sprayboks) -Multimeter -Sett med skrutrekkere -Sett med tenger -Teip og lim -Skrallesett -Skrutrekkersett med forskjellige bits -Latmannsarm -Hammer -Målestokk -Coiloververktøy -Motorolje -Kjølevæske -Hettegenser -Original jekk -Kabelstrips -Arbeidshansker Deilig å ha litt ryddig bagasjerom igjen! Også måtte bilen få en vask selvsagt. Blir veldig mye av det om dagen, er jo bare salt og dritt på veiene her.. Må få spacet ut hjulene litt Og et lite stemingsbilde på slutten av dagen: Skal innom Svendsen på mandag for å få sjekket montering av potte ordentlig og få en korrekt pris uten spekulering. Blir nok en tur innom Bilens Eksosanlegg i Vestby også for å få det sjekket der og. Skal samtidig på mandag få gått over klimaanlegget litt, da det blåser kaldt på høyre side av bilen men varmt på venstre (og ikke varmt nok der heller) selv om det er stilt likt. Så noe tull er det, må finne ut hva.
    8 likes
  22. 8 likes
  23. Ren BMW inn i det nye året må til ! Ett Riktig Godt Nytt År 👏
    8 likes
  24. Man skal da for fanken ikke selv måtte ta av bremseklosser, pusse rent, smøre og ta på igjen når en kjøper nybil og den er innenfor garantitiden (merk: garanti, ikke reklamasjon). Hadde aldri betalt dette. En av grunnene til at jeg ikke kjøper nybil er nettopp dette - det skal være så kjekt med garanti og reklamasjon og alt det der, men når det kommer til stykket er det bare krangling fra de fleste bilprodusenter. Da takker jeg meg heller til å kjøpe en 2-3 år gammel bil, sparer noen hundre tusen, og ordner heller opp i eventuelle småreparasjoner selv for en rimelig penge.
    7 likes
  25. Ja, jeg har blitt litt besatt av stjernebilder. Men dette blir siste på en stund, jeg lover. Tror jeg...
    7 likes
  26. Du burde virkelig satt deg ned å lest de 200 sidene på Wikipedia.
    7 likes
  27. Da kan jeg svinge både til høyre og venstre.
    7 likes
  28. 7 likes
  29. Dette her er en av de flotteste F01 jeg noen gang har sett. Skulle gjerne ha vært en 760Li http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82983976
    7 likes
  30. Sånn da skal dere en oppdatering på hva som har skjedd idag. Bilen ble satt inn Idag på verksted og fikk fikset EWS signal altså startsperre . Bilen startet visst med en gang. Testur ble tatt av folkene der og fungerte sømløst . Når jeg skulle hente den ble jeg møtt med dette synet: Nyvasket bil 😃. Dette er noe jeg ikke er vant med så dette var jo gøy. Etter betaling , kunne jeg ikke komme fort nok ut og få kjørt og ville den nå starte? Med en gang. Godt med liv igjen: Nå har jeg og minsten kjørt ni mil ikveld og bare kost oss. Ja det var så deilig å få denne på veien igjen at jeg kan ikke tro det . Det er først når enn har vært uten i to uker at jeg skjønner hvor knall disse bilene er. Det var og stor glede hjemme og når jeg kom med den . yes , deilig var ordene jeg hørte fra minstejenta . Et par dårlige bilder fra turen ikveld: Igjen Gud hvor deilig 😀. Fikk og greie på hvorfor Webasto har tatt kvelden . feilkode på sirkulasjonspumpe og noe annet . Kommer nytt innlegg om disse kodene senere. Har og fått pris på jobben av ny kabel samt gløderele og dette blir booket nå i februar. Ellers sa de at bilen var i særs god stand , faktisk noe av det bedre e61 de hadde sett til å være over 10 år.😃. Gøy å høre og viser at enn har igjen for å være nazi med bilen . Dette kortet er grunn nok til at jeg kommer til å velge originalverksted på min bil hvis det er noe jeg ikke kan selv: Imorgen har jeg fri og skal nyte dagen å vite at nå er den iorden for denne gang ..
    7 likes
  31. Da fikk jeg en melding fra Bavaria: "din bil er nå iorden og klar for henting". jiiiiiippppiiii, for en følelse 😀😀. En liten jobb med data oppe på Bavaria og svarten går som et skudd igjen. Og hva tror dere jeg skal Idag ? Kjøre , kjøre og.... Kjøre 😃 en komplett upd kommer ikveld etter jobb .
    7 likes
  32. har skjedd ting igjen! endelig ferdig med rustsveisinga av de hullene som har blitt funnet! smurt på 2 strøk brunox og 1 strøk med hagmanns 2k epoxy primer gul begynner med sveisinga, dette er da høyre side på bilen før jeg begynte framme: har tatt litt lærdom, lag plata først, kapp ut etterpå ferdig å kappe ut: gjort noen mål, og skjært ut hull til jekkfesteputene og noen puktsveiser ruststop quattro ble brukt her også både på disse og på selve jekkfestet inni kanalen, på jekkfestet inni kanalen brukte jeg brunox før grunninga bak ble jeg vel ivrig å glemte før bilder og under prosessen, men før bilde ligger i tråden tidligere her ett sted, uansett ferdig å skjære ut og grunne: ferdig å sveise framme, ble litt mer fornøyd med sveisene denne gangen! og ferdig bak: smurt på brunox utpå kanalen, under kanalen og dørkene: ///M som folk kanskje vet så ble denne grunninga brukt: gikk ca 0.3 liter (ferdigblandet) og ferdig med første strøket, grunninga ble RULLET på til den som lurer, satt også inn ei 3kw varmevifte for å holde tempen litt oppe
    7 likes
  33. Fet 1979 (2011) Chevrolet Cheyenne 350 og en skikkelig kuriositet som bare mangler Egon, Kjell og Benny bak spakene - en 1970 Toyota Crown stasjonsvogn. Med tanke på at de fleste av disse gikk på høggern på slutten av 80- eller tidlig 90-tallet er det en prestasjon i seg selv å finne en slik på skilt og i bruk.
    7 likes
  34. 7 likes
  35. Vedr. E32 synes jeg at det generelt alltid har vært lite diskusjon rundt denne modellen her inne og i BMWCCN's fourm. Jeg har vært aktiv i disse foraene siden 2000/01 og i forhold til E23 og ikke minst E38 er E32 nesten glemt av de aller fleste. Dette er litt trist iom. at modellen historisk er en av BMW's viktigste modeller. Det var med den modellen samt E31 at BMW virkelig ble et premium bilmerke på nivå med Mercedes-Benz. Jeg husker at BMWCCN's tidligere president, Geir Skjelbred, hadde/har(?) en E32 som var ombygget med S38B36 motor (E34 M5 i perioden 1988-92) som han brukte mye på bane og den var det naturligvis en god del diskusjon rundt. Den var et artig konsept med tanke på hvordan bl.a Mercedes-AMG har utviklet seg med årene... De firkantede eksosrørene i kombinasjon med den massive og lett nedsenkede eksospotten på E32 750i var bare så sexy i forhold til S-klassens diskrete fremtoning. Jeg liker også det artige designet på bagasjelokket som gir et inntrykk av at bilen har en liten integrert spoiler og det skader heller ikke at bilen har BMW's tradisjonelle runde lykter foran istedenfor lykter bak et visir som på E38. I min verden var dette helt typisk og noe av det som gjorde BMW så mye mer attraktivt enn mange andre bilmerker. Små detaljer som gjør en stor forskjell.
    7 likes
  36. En virkelig raritet. Det mange ikke vet er at BMW innledet et samarbeid med Opel når Z4 skulle utvikles. De ble enige om skissere hver sin visjon av hvordan bilen skulle bli, og så skulle de ta det derfra. Begge ble litt ivrige, så det endte opp med to ferdige biler. Grunnet kommunikasjonsproblemer i starten misforstod Opel litt hvor BMW ville, og omvendt, så når BMW presenterte det som senere ble Z4 slik vi kjenner den, kom Opel med denne: Opel forstod fort at de hadde gått på en liten blemme, og at det slett ikke var en 7-seters familiebil BMW hadde i tankene, så det ble med denne ene bilen.
    7 likes
  37. Long time no see.! Tenkte jeg så smått skulle presentere en av mine to nye kjøretøy på BMW-fronten fra sist jeg sjekket inn her. Noen har kanskje fått med seg prosjektet mitt, men det er satt på vent til jeg får opp garasje så jeg får holde på i fred. Over til topic: Mitt nyeste tilskudd i BMW-rekka er en Norsksolgt 320i 4-dørs. Denne runda jeg 72.000km på rundt juletider. En alt i alt meget godt holdt bil, om jeg får si det selv. Han som kjøpte bilen ny hadde den frem til 95, da han gikk bort. Enken (?) tok over og hadde den en liten stund før mest sannsynlig en datter hadde den til 2015. Hun byttet den inn hos Toyota i Skien, og der ble den solgt videre til han jeg kjøpte av. Fikk sett på bilen under Oslo Motorshow i fjor, og et par dager etterpå satte jeg meg på flyet til Oslo for å hente godbiten. På harde piggdekk fra 2004 gikk veien hjem relativt rolig kan man si. Kjørte på natta så det var en del storvilt jeg ikke hadde planer om å treffe. Av utstyr kan man nevne følgende liste: -Grønntonet ruter ......og det var alt 😂 Planer? Denne bør du holde orginal sier du? Mjæ, ikke helt. Har sjeldent kjørt org E30, men dette er omtrent som å kjøre en bøtte vann. Ikke synes jeg det ser bra ut når de er himmelhøye heller. Derfor er det pr nå montert senkefjærer, men coilovers er bestilt. Turen hjem kjørte jeg med vinduet oppe hele turen for å høre lyden i M20, derfor har jeg også montert sportseksos, slik at jeg kun trenger en liten glip på ruta under kjøring. Har også fått montert nyopptrekt 370mm M-Tech1 ratt i alcantara. Sidene på støtfangeren bak var rusta innenfra og ut, så disse har jeg også bytta. Siste skruer kom i dag så skal få montert den igjen i morgen. Bilen har vært behandla fra tidenes morgen, så i motorrommet lå det et tynt lag med noe blant tectylopplegg, som sikkert har samla skit i 30år, så her har jeg gjort en stor jobb med avfetting og vasking. Bak all møkka ser d meste nytt ut. Frontplata var litt bulkete, så her kjøpte jeg ny. I tillegg bytta ut leppa som sto på med en LE-leppe. Det kommer til å bli montert et sett felger i 16" her til sesongen sammen med senk, ellers er planen å holde den clean. Blå sportsstoler foran kunne vært av interesse for utseende og sittecomfort. Ser ut som bilder kommer i hytt og pine, men tipper dere skjønner litt tegninga
    6 likes
  38. Det finnes noen interessante eksempler på ny teknologi som i et historisk perspektiv er veldig tidlig ute. Aston Martin Lagonda (1977-1990) og dens temmelig futuristiske digitale instrumentpanel har vært nevnt i tråden. Andre tilsvarende eksempler er f.eks Xerox Alto PC'en som allerede i 1973 kom med graphical user interface (GUI) og en mus slik vi kjenner det idag. Denne datamaskinen var for tidlig ute til å bli en kommersiell suksess (kun ca. 2000 stk. ble bygget), men Steven Jobs i Apple Inc. så potensialet og hvor langt fremme denne teknologien var og sikret seg en lisens til å bruke teknologien i Apple Lisa allerede i 1979. Dette var forgjengeren til Macintosh som sparket igang utviklingen mot dagens iOS, Microsoft Windows og ultimativt touchscreen slik vi kjenner det fra iPhone og iPad. Det mange imidlertid ikke vet er at det eldste av de amerikanske bilmerkene som stadig produserer biler, nemlig Buick Motor Company som ble etablert i 1903, allerede i 1986 på modellen Riviera Mrk.VII kom med en 9" stor touchscreen implementert som et cathode ray tube (CRT) eller på godt norsk et bilderør slik gamle TV'er også hadde. General Motor (som overtok Buick i 1908) var såpass overbevist om at dette systemet var fremtiden at det året etter også ble implementert i modellene Buick Reatta og Oldsmobile Toronado. Systemet ble kalt Graphic Control Center og var såpass moderne og uvanlig for bileierne at Buick allerede i 1990 måtte gå tilbake til et delvis analogt system med alminnelige brytere fordi bileierne klaget over at systemet var for vanskelig å bruke. Systemet kunne styre alt fra klimaanlegget, stereoanlegget til låsing av dører samt beregne drifstofforbruk, utføre enkle diagnoser på motoren mm. Dette er helt vanlig nå 30 år senere, men på slutten av 80-tallet hadde folk flest ingen kjennskap til slike systemer i biler (eller mobiltelefoner for den saks skyld) og dermed gikk teknologien mer eller mindre i glemmeboken når det gjelder biler de neste 15-20 årene. Uansett så var det et artig system selv om det ikke har tålt tidens tann spesielt bra (selvfølgelig). Dagens tilsvarende systemer vil imidlertid heller ikke gjøre dette, men på den annen side kommer bilene heller ikke til å vare like lenge med alle miljørestriksjonene som kommer i årene fremover. Man kan se en liten demonstrasjon av systemet på en Buick Riviera anno 1986 her og en Oldsmobile Toronado anno 1990 her.
    6 likes
  39. Spottet deg i Tyskland i sommer, snakk om at verden er liten! Dette bildet er tatt i nærheten av pizzarestauranten Pinocchio ved Nürburgring, spiste der jeg også. Kom på at jeg hadde tatt bilde av en norskregistrert Z4 som jeg syntes å ha sett på bimmers tidligere, fant ut at jeg skulle google litt her om dagen og ramlet da over tråden din. Har lest gjennom reisebrevet ditt og syns det så ut som en knallbra tur. Ser at du også har tatt bilde av bilen min, på side 20 i reisebrevet ditt. Du har tatt bilde av både meg og bilen min ved Brünnchen, samt ved innslippet til banen. Da med "sorte" felger pga. bremsestøv (de støver noe sinnsykt de klossene!) og en stygg ripe i støtfangeren foran, som jeg var så klønete å få nede i Italia noen dager i forveien. Vet ikke om det var du som på ett tidspunkt prøvde å ta kontakt med meg, da jeg ikke hørte helt hva det var som ble sagt og slo over på min dårlige Engelsk. Det gikk opp for meg en stund etterpå at vedkommende faktisk forsøkte å snakke Norsk til meg, det var litt kleint.. Det som er litt morsomt å se er at dere har vært på litt av den samme turen som jeg var på nedi Europa. Jeg var også på BMW Welt / BMW museumet i München, Ferrari museumet i Maranello, det skjeve tårnet i Pisa, Monaco og deler av den franske riviera. Jeg kjørte også over Alpene, men kjørte Stelvio passet via Bormio, samt Mortirolo passet, sistnevnte anbefales på det sterkeste pga. den flotte naturen og bebyggelsen på vei ned, men man må være forberedt på smale veier. Gamlebyen i Praha oppholdt jeg meg en helg i nå i November i forbindelse med jubileumstur med firmaet jeg jobber for, flott by og mye gammel arkitektur, men også en del tvilsomt i gatene etter mørkets frembrudd. Hadde tenkt å bruke en uke til nede i rivieraen, med litt sightseing rundtom, men med konstant 30-37 grader og i en 31 år gammel bil som aircondition har sluttet å funke på pga. mangel på gass og jeg ikke har fått ut fingeren og konvertert til nye typen gass enda, så var det ikke til å holde ut. Jeg rømte nordover igjen og droppet mye at det som jeg hadde tenkt å "svinge innom" på turen. At jeg reiste alene og ikke hadde planlagt noe på forhånd ble også litt en showstopper for min del. På Nürburgring gjorde jeg en BTG runde på ca. 12:00 min, legger ved en videosnutt. Skulle hatt MX5'n på ringen, den egner seg litt bedre enn E24'n til slik bruk. Det var nesten så vi skulle ha kjørt denne turen i felleskap, mtp. fellesnevnerene.
    6 likes
  40. Jeg har inne søknad hos vegvesenet nå om godkjenning av oppgradert effekt fra 163Hk norgesversjon til 200Hk M-performance. (380Nm til 420Nm) Bmw opplyser at utslippene er de samme på begge effektversjonene, så vi får se hva vegvesenet svarer.. (og hvor lang tid de bruker på å svare).
    6 likes
  41. Følte noe manglet i livet mitt, så kom jeg på at det har vært lite forum surfing siste tiden. Duller jo litt enda da med go bilen... * Har skifta oljepumpe til vanos, Sinnsyk forskjell i raklingen. * Skiftet kam boltene til registerhjulet. Her var forøvrig ingen løse eller knekte bolter! Satt inn nye forsterkede bolter med loctite og moment etter boka. * Nyoverhalt diff fra Norewgian Speed Factory med Qualife innmat. * Nye Michelin Pilot Super Sport framdekk. * Nytt bakesjeromstrekk Så var jo det oljeservice osv som vanlig. Her er noe bilder fra Vanos rep. Stemningsbilde....koser seg da Planter noen ekstra bilder også... Her fra testing på is på siste BMWCCN treffet i Høst, Naf bana i Ålesund, det som skulle være kjeglekjøring ble isbane, måtte bygge om den planlagde banen slik vi fikk kjørt! Noen random
    6 likes
  42. En liten oppdatering på situasjon 530d. Nå har jeg kjørt bilen 21 mil på to dager og ikke et fjuskeslag. Går som juling og som en drøm :). Til fredag har jeg lånt varm garasje og vil legge på et lag med voks . Bilen trenger ikke noe rubbing nevneverdig men ønsker å legge på litt voks. Skal bli gøy å dille litt igjen.
    6 likes
  43. Kjekt med naturlig "bortfall av kjennemerke", levert av snø
    6 likes
  44. Takk for tipset ang RainX @bimmerfun Nå har jeg vært hos Bavaria og fått "ryddet" opp. Det viste seg også at når man visket så gikk viskeren i mot A stolpen, helt tilfeldig at jeg oppdaget det da det ikke har regnet siden jeg fikk på ny rute. Det med limet rundt linsa til regnsensoren skal være sånn, det er iallfall akkruat det samme på mine foreldre sin F10 og en kamerat sin F01. Synes bare det så litt rart ut, men det er nå så. Nå skal jeg ikke tilbake til Bavaria før storservice i April, da skal jeg be om å få han mekanikeren som pleier å skru på bilen. Han har jobbet der i mange år og jeg er alltid fornøyd med arbeidet han utfører, denne gangen hadde han ferie og en av de yngre guttene på verkstedet byttet ruta. De synes sikker jeg er jævla vanskelig der oppe, men jeg betaler tross alt den høyeste timeprisen, bruker merkeverksted selv om bilen ikke har garanti eller er ny samt at det tross alt er min "pride and joy" de tukler med
    6 likes
  45. Beklager sent svar her pga jobbing og testing av denne sorte enka til svarte natten . Isteden sitere hvert enkelt svar skal dere nå få svaret . Her er årsaken : Etter å ha ringt forskjellige kloke hoder med like mange svar ,kom der bort en felles bekjent av meg og Fredrik90. Han hadde med seg like mye diagnoseapparat og dataer som et bilverksted . Han koplet på diagnoseapparat og gamle feilkoder dukket ,det være seg gløding osv og Webasto. Webasto kommer jeg tilbake til senere. Uansett når han prøver å starte bilen ,kommer Ews etter eller annet opp som feilkode. Dette betyr at startsperren er på og snakker ikke med resten av bilen . Så dette må da kodes opp. Vi prøvde igår men selvølgelig ville ikke kabel eller Laptop snakke med bil så vi skal prøve igjen imorgen. Hvis ikke skal de ta det på Bavaria noe som var lett og de hadde gjort det mange ganger sa de. Så ja jeg er syyyyyykt lettet nå Hva er så årsaken til alt dette helsikkes tullballet? Ble forklart følgende på Bmw: -Dårlig starter krever mer strøm ergo dette går utover batteriet. Når jeg har prøvd å starte mens jeg har holdt på har dette tappet voldsomt på batteriet,sånn at alt har sluttet å harmonisere med hverandre ,sånn at det har gått i" null". Og da jeg tok ut batteriet for lading ,så forsvant all kontakt med tingene. Så med resetting og koding ,skal bilen opp og gå :). En annen ting,takk for hjelpen dere . Er så glad for engasjement her . Igjen takk
    6 likes
  46. 6 likes
  47. 6 likes
  48. Tusen takk alle sammen Blir en spesiell jul her med en så liten sammen med oss. God jul og godt nyttår alle sammen!
    6 likes
  49. Godt å se noe annet enn svart, Long Beach blå X6M med Individual Amaro brunt skinn.
    6 likes
  50. Utrolig artig å ha sånne brosjyrer da. Det nederste bilde var temmelig lik min
    6 likes