Toppliste


Popular Content

Showing most liked content on 01/07/15 in all areas

  1. 8 likes
  2. 7 likes
    Måten teknologi i dag implementeres mtp underholdning og klima (og evt andre tilsvarende funksjoner) synes jeg er svært tris å beskue. Vi har nådd et punkt hvor man lager "kule gadgets" for å vise at man kan, og man har helt glemt essensen i ingeniørkunst. Det er nemlig å lage systemer som på best mulig vis løser en oppgaver. Dagens touch løsninger (og ja jeg har prøvd en del, Nissan, vw, Buick, peugot) fremstår for meg som helt malplasserte. BMW viste med e60 at de evner å dra seg ut av teknologi for teknologiens skyld, og fokusere på å gjøre sjåførens oppgaver lettere og mer effektive. For å illustrere poenger mitt: e34 har "vriknotter" på klimakontrollen. Ikke de kjipe vanlige mekaniske knottene, men en stilfull løsning. e39 er midt i "digitaliserings" alderen, og får "trykk knapper" for å justere temp opp og ned. Dette var i vinden og så kult ut mente sikkert noen. Men saken er at det er en elendig løsning. Man trykker seg halvt i hel om man skal gå fra en ende av skalaen til den andre. På e60 løser de det hele ved å gjeninnføre vriknotter, om enn i en mer moderne variant. Buick Regal som jeg nylig kjørte en del har også "trykk en gang for å endre en grad" løsningen, på et eget lite touch panel, som i tillegg ofte ikke vill registrere trykkene pølsefingrene mine prøvde å få inn. Det er lenge siden jeg har vært borti en mer hjernedød løsning på en så enkel oppgave. Det samme gjelder det å flytte alt mulig av underholdningsgreier opp på touch skjerm. Jeg vil gjerne kunne endre volum, kanal/sang ol uten å måtte se på hva jeg gjør. Det er kanskje ikke kult med gamle knapper når man kan ha alt på touch, men det er absolutt effektivt. Videre, om man ser på det hele fra et "system" perspektiv så er det ikke en god løsning at man skal ha en multiskjerm som skal løse alt, da dette fører til unødvendig mye tid inn og ut av undermenyer. For all del, i dag er dette nødvendig i en viss grad, men mange oppgaver bør man fortsatt ha "snarveger" til, i form av gode gamle knapper og knotter som er hensiktsmessig plassert, slik at man kan ha fokuset og øynene der de skal være, på vegen! Det vi ser mener jeg altså er "nyvinninger for å lage nyvinninger", og ingeniørene/designerne bak har mistet litt vidsyn. Det later til at noen rett og slett glemmer hvilke oppgaver som skal løses, og evt ikke evner å tenke "hvordan løses dette best". Trist.
  3. 5 likes
    Har endelig fått satt sammen GoPro-klippene fra turen vi hadde rundt Skandinavia i høst. Kanskje ikke så veldig spennende, men det får nå så være. Kvaliteten ble dessverre betydelig redusert av YouTube.
  4. 4 likes
    Hadde heller spart litt til og kjøpt 420d om det skal være diesel. Nyere bil, lavere km. derimot er jo motoren mindre, men det skulle jeg nok klart og leve med. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=53984244&model=1.749.2000265&sort=2&make=0.749&ref=fas Poenget mitt, syntes den rett og slett er for dyr, 375 000,- er vel prisen jeg personlig kunne tenkt meg og betale for den OM jeg hadde vært i markedet for bilen du linker til, men igjen, noe jeg ikke er, så derav enda lavere.
  5. 3 likes
    Instruksjon for oljeskift: · Kvinner: 1. Kjør inn til Esso etter å ha kjørt 1500 mil siden siste oljeskift. 2. Drikk en kopp kaffe. Etter et kvarter betaler du og forlater stasjonen. · Menn: 1. Kjør til Biltema og betal 500 kroner for olje, oljefilter, hånd-rengjøringskrem og en ny Wunderbaum. Kjør også innom et høvleri på veien hjem og få med deg et par sekker med sagflis som du skal ha til å suge opp oljen du kommer til å søle. 2. Du oppdager at spilloljetanken er full, og isteden for å kjøre tilbake til Biltema og be dem ta hand om spilloljen, graver du en grop bakerst i hagen og tømmer oljen der. 3. Heis opp bilen ved hjelp av jekken. Bruk opp til en halv time på å finne frem til hvor under bilen jekken skal plasseres for ikke å ødelegge noe. 4. Let frem de Europallene som guttungen fikk deg til å stjele. Bygg opp med paller under bilen. Fjern jekken. 5. Plasser en bøtte eller lignende under oljepluggen. 6. Let etter den fastnøkkelen som du vet passer til pluggen. 7. Drit i fastnøkkelen og ta en skiftenøkkel isteden. 8. Skru ut oljepluggen. 9. Mist pluggen ned i den varme oljen som (forhåpentligvis) nå havner i bøtta. Få varm olje på deg selv. 10. Tørk av deg. 11. Let etter oljefilternøkkelen. 12. Drit i det. Stikk heller et skrujern gjennom filteret og skru det av. 13. Naboen kommer over. Ta deg en bayer sammen med ham og ta beslutningen om å fortsette oljeskiftingen i morgen. 14. Neste dag. Ta bort den oljefylte bøtta som står under bilen. 15. Strø rikelig med sagflis over oljen du sølte ut mens du utførte punkt 12. 16. Skru inn det nye oljefilteret og glem ikke å legge en tynn hinne med olje på pakningen først. 17. Hell på den første literen med olje. 18. Husk på oljepluggen du tok ut under punkt 8. 19. Skynd deg å finne pluggen i bøtta du tok bort. 20. Skynd deg med å sette i pluggen. Strø sagflis på oljen som nå renner rett gjennom motorblokka og som havner på golvet. 21. La skiftenøkkelen glippe over oljepluggen slik at du slår handen kraftig mot bilens underside. 22. Begynn å banne! 23. Kast fra deg skiftenøkkelen. 24. Bann i ytterligere 10 minutter etter at du oppdaget at skiftenøkkelen traff bildet av en bikinikledd Miss Desember 1992. 25. Vask hendene og forbind såret som oppstod etter håndens ublide møte med chassiset på bilen. 26. Hell på ytterligere fire liter olje. 27. Sett jekken under bilen og fjern Europallene etter hvert som bilen senker seg. 28. Kjør bilen med en liter olje for lite i 4000 mil og start om igjen fra punkt 1
  6. 3 likes
    Nei, nå får du gi deg. Ikke plastidipp den sort matt! Gjør du det, kommer jeg opp, klapper til deg, og tar tilbake nøklene til bilen
  7. 3 likes
    Da er understellet bestilt intrax 1k2. Så nå er det på tide å begynne å bygge. Håper å få oppdatert litt oftere her i nær fremtid.
  8. 2 likes
    Får satse på at det er noe enkelt og billig Nei, det var det da? Jeg liker prosjekter! Ja, også passer de min økonomi best Japp! Jeg er meget glad i E39! Planen var E34, men en får så utrolig mye mer bil for penga i E39.. De kastes jo etter deg nesten.. Besvart! Hoi! Dette er nok ikke den mest spennende bilen, men for meg er den en aldri så liten skatt! Kjapp info (ish) 2000mod 246?000km Manuell Stoff Takluke Lyspakke? Nei, men den har stemningslys og lys under dørene. Dette går under kategorien fancy shit her i gokk! Det som dro meg i retning denne bilen var annonsen, det at jeg fikk et godt inntrykk av både selger og bil overskygget ønsker om masse motor, E34 og andre fjerne drømmeslott. Vel, etter masse frem og tilbake med selger (jeg er sikkert noe vanskelig og definitivt en smule treig) kom dagen da løfter skulle innfris.. Jeg våknet selvfølgelig med feber.. Det er nå jeg nevner at jeg er en ganske pinglete sjukling.. Jeg holder meg helst hjemme under dyna med fruen på speed dial, men denne gangen hadde jeg 3 avtaler jeg MÅTTE holde! 1. Selgeren! Han var så utrolig ålreit at han valgte å holde av bilen til meg, dette tross overivrige kjøpere som etter sigende troppet opp på trappa hans med penger klare for handel. Han ble bydd nesten 2x det jeg betalte, men denne karen.. Integritet, definitivt mellomnavnet. 2. Sjåføren! Denne karen rekvirerte jeg da han allerede var greit bedugget på selveste nyttårsaften! Sleipt, men jeg tror han hadde svart ja uansett. Denne stakkaren måtte kjøre 60mil i tillegg til de 55milene i mitt ærend tur/retur Kristiansund. Wow! 3. Fruen! Fruen så nok mer frem til å bli kvitt meg for en dag enn jeg noensinne kunne forestille meg.. Hun praktisk talt dytta meg ut av døra denne Mandagen.. Jeg vet ikke om dette er så positivt for vår videre fremtid sammen.. Jeg skal ikke jatte så mye om dårlig føre og alt det der, men seriøst.. Jeg har fått ny respekt for dere kyststakkarer.. Underkjølt regn MED et herlig lag sørpe dandert fint oppå.. Jeg vet ikke helt hvorfor de 392 brøytebilene vi møtte underveis ikke gadd å faktisk dra med seg sørpa, tipper de var redde for å slite utstyret sitt.. Uansett, vi møtte en svært hyggelig og imøtekommende selger i det vi ankom Kristiansund.. Ikke bare hyggelig, men han var ærlig. Herlig ærlig! Det viser seg at bilen levde et bedagelig liv helt til den en dag i en eller annen bedugget fyrs vold fant ut at den ville meie ned et busskur.. Dette førte til diverse mer eller mindre skjemmende skader. Det som står igjen sånn jeg ser det er panser og fordør førerside. Ja, og kanskje frontfanger/forskjerm. Det avhenger av hvor pertentlig jeg skal være. Ellers virker bilen finfin, den går kjempemykt og jeg kan egentlig ikke si at jeg tenker over manglende effekt kontra 523'ene jeg har hatt gleden av å eie.. Positive aspekter ved denne bilen sånn jeg ser det er følgende: Utrolig fin rustmessig, bakluka har tilogmed berga.. Sært. Den virker relativt urørt.. Deilig! Nyere enn mine foregående E39'er, dvs bedre motor, kjølesystem, sikkerhet osv. Hva må gjøres? Bytte panser og førerdør Bytte hjullager førerside bak Fikse "justeringspinner" i ene hovedlykta. Har liggende etter forrige E39'en. Generell vask Generell service Planer? Jeg skal #?`(%`#%#% endelig komme meg på ferie i E39! Ferdig med den saken! Jeg har dog lyst til å.. Hmm.. Hvordan skal jeg si det.. Vise at jeg kan hvis jeg vil! Det begynner å bli så lenge siden jeg hadde bil med stuk nå, at jeg nesten føler et sært behov for å vise at jeg enda har teken.. Flere bilder kommer, jeg har faktisk ikke vært ute siden jeg kom hjem med bilen rett før kl 24 Mandagsnatta. KLØR I FINGRENE, hadde ihvertfall vært sjefs å få ta den nærmere i øyesyn
  9. 2 likes
  10. 2 likes
    Fant ut av dette så oppdaterer litt her for å komplettere. Railtrykket ble avlest som ca 15 bar når motoren stod med kun tenning på. Det som skulle til var en rekalibrering av denne, eller mer nøyaktig en reset av adaptive data for fuel supply. En enkel "service function" prosedyre i ISTA/D når jeg først fant det.
  11. 2 likes
    Jeg er enig i det som sies, men å sammenligne 3l r6 med 2l r4 er helt feil uansett hvordan du vrir og vender på det.
  12. 2 likes
    btw, nye Hobbit filmen er ute i grei kvalitet på nettet (dvdscr) og ny serie fra marvel har begynt. Agent Carter (Captain America spinoff opplegg)
  13. 2 likes
    Da har vi handlet litt i julen. Gruppe A bakre bærebru ombygget for flere justeringsmuligheter i bakstillingen. Ferdig forsterket og ombygget. Skal også bestille meg DTM forstilling så da begynner vi å nærme oss komplett understell. Skal få lagt ut noen bilder snart er på burbygging og forsterkning med bur frem til fremre støtdempertårn og bakre for forsterkninger . Så fort bilen er ferdig med dette blir det begynt å montere understell og motor samt girkasse. Hår store håp om at mye skal være gjort i løpet av april. Så får vi se hvor lenge pengene holder.
  14. 2 likes
    Shadowline på E39 er et must uansett, synes nå jeg
  15. 2 likes
    SKal du film på rutene er det ett must med Shadowline spør du meg
  16. 2 likes
    Dagens kramgoda tyskerbørser: ML63 AMG er snacks med 6,2l V8 på 510hk. Også møtte jeg på en snasen 1982 W126 500 SEL. Import i 2013... W126 gjør meg mo i knærne. Når den dukket opp i speilet oste frontpartiet "Diktator" og "Flytt deg". Den nekter å gå av moten...
  17. 2 likes
    Da har jeg hentet indre, ytre kanaler, bakskjermer og fremskjermer da skal den bli bra for rust
  18. 2 likes
    Hinsides pris på 50% originale style 32 uten dekk?
  19. 2 likes
    Tja, Nytern sin E36 318 TDS var jo gått over 400 000 km og funket fint så tror det skal være holdbare biler for å si det sånn
  20. 2 likes
    Ingen problem Berre skrik ut! Skal prøve ordne noe bilder når jeg kommer hjem
  21. 1 like
    Ja med et såpass lavt effektuttak som 250-300hk, så vil et eksoshus på 0.63ar være passe. Ikke vil man ha det trange 0.48ar som blir veldig varmt som kan føre til blant annet tenningsbank, og kjedelig lav tenning på grunn av varmen. Ja man kan bruke f.eks en ostrich for å kunne mappe lh2.4 men skrittet til billige datasprut blir såpass små at det er verdt det.
  22. 1 like
    Litt avhengig av effektutak om du må eller bør bytte til data sprut. Med rett verktøy kan også L.h 2.4 mappes i realtid. Ferdig chipper funker greit men ikke optimalt. En god ladettykkstyring og en turbo med greit stort eksos hus er noe å tenke på. En kompis av meg kjørte lenge med 472hk på orginal bunndel og og modifisert L.h 2.4 men da er skikkelig innsug og grenrør et must. Også overvåke baktrykket for det er det som tar knekken på de fleste av disse motorene. Overgangsflenser til bmw kasser er å få kjøpt da getrag ikke er uvanlig å bruke i volvo.
  23. 1 like
    Motoroppsett typ volvo B230FK blokk med H-råder, og originale stempler. 530 topp. 940 turbo grenrør. Turbo søk på bsrt325 på google. E-innsug. A-kam. Så er neste spørsmål datasprut eller original lh2.4 som sitter på volvomotoren originalt?
  24. 1 like
    Ut fra det du postet fra GS og sammenlignet med ZF. Her har du en liste over hvilke biler som kommer med 5HP19. GS ga deg "A5S 325Z" = Automatic 5 speed, 325 = Nm inn den tåler, Z = ZF. Googler du det nummeret vil du også få opp ZF 5HP19. Det står også i den linken fra ZF.
  25. 1 like
    Tenkte på veivhus eg og, men korleis dette kan strupe turtallet lurer eg på. Bilen skal jo i teorien kunne dras på turtall heilt uten olje og?
  26. 1 like
    Ja, om du har tenkt å betale halve bilens verdi kan du kjøpe dette hos GS.
  27. 1 like
    Tror eg har svart før. Men eg har gateway 500s bt. Men ikke dab. Kjøpte min på bilradiospesialisten i bergen. Leitet litt rundt men fant ikke noe særlig billigere som rettferdigjorde vente tiden feks Sent from my iPhone using Tapatalk
  28. 1 like
    Helt typisk motoren/aktuatoren. Skift den nå, før den streiker helt og du ikke får opp døra uten å rive i stykker dørtrekket.
  29. 1 like
    Det er en allmenn misoppfattelse at det kun er "skjermen" som oppgraderes. Man bytter altså hele navigasjonsenheten, skjerm, iDrive-kontroller, litt kabler, emulator og USB-stick. Det er altså en litt mer omfattende jobb enn å bare "bytte skjerm". Gjør du alt selv kommer du langt med 10-12.000kr, men skal du ha folk til å gjøre dette for deg må du nok belage deg på 15-16.000kr.
  30. 1 like
  31. 1 like
    Usikker på dette med at den henger på turtall hmm. Bobler det i kjølevæsken når motoren går? Tjukk kvit eksos er vel tegn på kjølevæske i sylindrene, men dette kan skje gradvis over tid. Sjekk nivået og fargen på kjølevæsken din. Kan noken ta diagnose? Sjekk diagnosetråden og sjå om det er folk i ditt område som kan ta ( http://bimmers.no/topic/690841-den-store-diagnose-tråden-oppdatert-180313/ ) Oljen må gå ein plass og er det tett veivhusvent kjem den ikkje i retur, lekker toppakningen så kan den gå i kjølevæsken osv.
  32. 1 like
    All info ligger vel i grunn her men skal se hva jeg får til
  33. 1 like
    Ok. Kunne ikke du ha sendt meg en pm med det du har? så kan jeg sjekke hvor lett d blir å finne det resterende.
  34. 1 like
    Dette ser meget bra ut. E12 535 blir ikke feil. Gleder meg til å se ferdig resultat av 524 en:)
  35. 1 like
  36. 1 like
    Har da satt på gule blinkers og nye svarte nyrer. Vet mange ikke liker denne looken, men det driter jeg rett og slett i, for jeg selv er veldig fornøyd
  37. 1 like
    Da har 524n kommet i lakkboksen så her blir D lakk til helga! Hælig Så har jeg faktisk begynt og sveise litt på e12n igjen
  38. 1 like
    Har satt sammen en liten film fra en tur jeg og en kamerat hadde i høst. YouTube har forverret kvaliteten en god del ser jeg.
  39. 1 like
    ///Frank: Usikker på hva det kan være. Er installasjonsguiden fulgt 100% og din "token" er i orden så burde det fungere. Jeg bruker v.54.1 av PSDZdata filene, men du skulle fått koblet til bilen uansett... Sjekk om noen kan hjelpe til her: http://www.bimmerfest.com/forums/forumdisplay.php?f=175 Jeg kodet bort lyktespylerene i dag slik at de ikke går nesten hver gang vinduene spyles. Slutt på vått panser
  40. 1 like
  41. 1 like
    Lorris: Ja jeg kan love deg deg jeg slet litt ja. Men med pinsett og tang fikk jeg tingene på plass og det virker helt som det skal..
  42. 1 like
    Godt nyttår! Etter mye venting kom postmann pat med Hella xenon faceliftlyktene mine, og til min store overraskelse fikk jeg med strøkne baklykter også Men med litt nærmere studering fant jeg ut at justeringspinnene er knekt i den ene frontlykta, så nå er både pinner, overgangsledninger til blinklys og ombyggingssett for baklyktene bestilt. Tok også med 10W 6000k LED til angel eyes. Er litt usikker på hva jeg egentlig vil, om jeg skal ha halogen i angel eyes og kurve tåkelys, eller om jeg skal bruke led i angel eyes og tåkelys og i tillegg ha US-moduler... Da blir det omtrent slik: Dette er emd Depolykter, men det beste eksemplet jeg fant i farten... Ellers måtte jeg også prøve meg på filmlegging, noe som mellom oss kan sies å ha gått rakt åt helvete... men uansett, på avstand er det ikke så lett å se Dette er med 35% Satser på å profftone rutene til våren, men da med 40-45% på sidene og 35 på bakrute. Kaster bare inn et par innspirasjonsbilder i samme slengen
  43. 1 like
    Det har variert hva jeg har fått til å funke fra gang til gang Noen ganger lar jeg tenning stå på mens jeg fjerner kabel, noen ganger ikke. Plutselig bare virker det
  44. 1 like
    Har virkelig sansen for de bilene der, pen design og bilen er stor rent fysisk
  45. 1 like
  46. 1 like
  47. 1 like
    Vil sterkt anta at du har det. Men på bensin er ikke egr et problem, om det var det du tenkte på. EDIT: Nå har jeg sjekket på delekatalogen, og har du N52 motor, så har du ikke EGR. Men har du N53, så har du EGR.
  48. 1 like
  49. 1 like
  50. 1 like
    Måtte ta litt av bunnpanna for å få det til å passe Turbo, fuel rail, dyser, clutch og datasprut er nå bestilt og vil bli montert etterhvert som det blir god tid til det