Toppliste


Popular Content

Showing most liked content on 01/07/15 in all areas

  1. 7 likes
  2. Hadde heller spart litt til og kjøpt 420d om det skal være diesel. Nyere bil, lavere km. derimot er jo motoren mindre, men det skulle jeg nok klart og leve med. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=53984244&model=1.749.2000265&sort=2&make=0.749&ref=fas Poenget mitt, syntes den rett og slett er for dyr, 375 000,- er vel prisen jeg personlig kunne tenkt meg og betale for den OM jeg hadde vært i markedet for bilen du linker til, men igjen, noe jeg ikke er, så derav enda lavere.
    4 likes
  3. Fant ut av dette så oppdaterer litt her for å komplettere. Railtrykket ble avlest som ca 15 bar når motoren stod med kun tenning på. Det som skulle til var en rekalibrering av denne, eller mer nøyaktig en reset av adaptive data for fuel supply. En enkel "service function" prosedyre i ISTA/D når jeg først fant det.
    2 likes
  4. Jeg er enig i det som sies, men å sammenligne 3l r6 med 2l r4 er helt feil uansett hvordan du vrir og vender på det.
    2 likes
  5. btw, nye Hobbit filmen er ute i grei kvalitet på nettet (dvdscr) og ny serie fra marvel har begynt. Agent Carter (Captain America spinoff opplegg)
    2 likes
  6. Da har vi handlet litt i julen. Gruppe A bakre bærebru ombygget for flere justeringsmuligheter i bakstillingen. Ferdig forsterket og ombygget. Skal også bestille meg DTM forstilling så da begynner vi å nærme oss komplett understell. Skal få lagt ut noen bilder snart er på burbygging og forsterkning med bur frem til fremre støtdempertårn og bakre for forsterkninger . Så fort bilen er ferdig med dette blir det begynt å montere understell og motor samt girkasse. Hår store håp om at mye skal være gjort i løpet av april. Så får vi se hvor lenge pengene holder.
    2 likes
  7. Har endelig fått satt sammen GoPro-klippene fra turen vi hadde rundt Skandinavia i høst. Kanskje ikke så veldig spennende, men det får nå så være. Kvaliteten ble dessverre betydelig redusert av YouTube.
    2 likes
  8. Da har jeg hentet indre, ytre kanaler, bakskjermer og fremskjermer da skal den bli bra for rust
    2 likes
  9. Måten teknologi i dag implementeres mtp underholdning og klima (og evt andre tilsvarende funksjoner) synes jeg er svært tris å beskue. Vi har nådd et punkt hvor man lager "kule gadgets" for å vise at man kan, og man har helt glemt essensen i ingeniørkunst. Det er nemlig å lage systemer som på best mulig vis løser en oppgaver. Dagens touch løsninger (og ja jeg har prøvd en del, Nissan, vw, Buick, peugot) fremstår for meg som helt malplasserte. BMW viste med e60 at de evner å dra seg ut av teknologi for teknologiens skyld, og fokusere på å gjøre sjåførens oppgaver lettere og mer effektive. For å illustrere poenger mitt: e34 har "vriknotter" på klimakontrollen. Ikke de kjipe vanlige mekaniske knottene, men en stilfull løsning. e39 er midt i "digitaliserings" alderen, og får "trykk knapper" for å justere temp opp og ned. Dette var i vinden og så kult ut mente sikkert noen. Men saken er at det er en elendig løsning. Man trykker seg halvt i hel om man skal gå fra en ende av skalaen til den andre. På e60 løser de det hele ved å gjeninnføre vriknotter, om enn i en mer moderne variant. Buick Regal som jeg nylig kjørte en del har også "trykk en gang for å endre en grad" løsningen, på et eget lite touch panel, som i tillegg ofte ikke vill registrere trykkene pølsefingrene mine prøvde å få inn. Det er lenge siden jeg har vært borti en mer hjernedød løsning på en så enkel oppgave. Det samme gjelder det å flytte alt mulig av underholdningsgreier opp på touch skjerm. Jeg vil gjerne kunne endre volum, kanal/sang ol uten å måtte se på hva jeg gjør. Det er kanskje ikke kult med gamle knapper når man kan ha alt på touch, men det er absolutt effektivt. Videre, om man ser på det hele fra et "system" perspektiv så er det ikke en god løsning at man skal ha en multiskjerm som skal løse alt, da dette fører til unødvendig mye tid inn og ut av undermenyer. For all del, i dag er dette nødvendig i en viss grad, men mange oppgaver bør man fortsatt ha "snarveger" til, i form av gode gamle knapper og knotter som er hensiktsmessig plassert, slik at man kan ha fokuset og øynene der de skal være, på vegen! Det vi ser mener jeg altså er "nyvinninger for å lage nyvinninger", og ingeniørene/designerne bak har mistet litt vidsyn. Det later til at noen rett og slett glemmer hvilke oppgaver som skal løses, og evt ikke evner å tenke "hvordan løses dette best". Trist.
    2 likes
  10. Får satse på at det er noe enkelt og billig Nei, det var det da? Jeg liker prosjekter! Ja, også passer de min økonomi best Japp! Jeg er meget glad i E39! Planen var E34, men en får så utrolig mye mer bil for penga i E39.. De kastes jo etter deg nesten.. Besvart! Hoi! Dette er nok ikke den mest spennende bilen, men for meg er den en aldri så liten skatt! Kjapp info (ish) 2000mod 246?000km Manuell Stoff Takluke Lyspakke? Nei, men den har stemningslys og lys under dørene. Dette går under kategorien fancy shit her i gokk! Det som dro meg i retning denne bilen var annonsen, det at jeg fikk et godt inntrykk av både selger og bil overskygget ønsker om masse motor, E34 og andre fjerne drømmeslott. Vel, etter masse frem og tilbake med selger (jeg er sikkert noe vanskelig og definitivt en smule treig) kom dagen da løfter skulle innfris.. Jeg våknet selvfølgelig med feber.. Det er nå jeg nevner at jeg er en ganske pinglete sjukling.. Jeg holder meg helst hjemme under dyna med fruen på speed dial, men denne gangen hadde jeg 3 avtaler jeg MÅTTE holde! 1. Selgeren! Han var så utrolig ålreit at han valgte å holde av bilen til meg, dette tross overivrige kjøpere som etter sigende troppet opp på trappa hans med penger klare for handel. Han ble bydd nesten 2x det jeg betalte, men denne karen.. Integritet, definitivt mellomnavnet. 2. Sjåføren! Denne karen rekvirerte jeg da han allerede var greit bedugget på selveste nyttårsaften! Sleipt, men jeg tror han hadde svart ja uansett. Denne stakkaren måtte kjøre 60mil i tillegg til de 55milene i mitt ærend tur/retur Kristiansund. Wow! 3. Fruen! Fruen så nok mer frem til å bli kvitt meg for en dag enn jeg noensinne kunne forestille meg.. Hun praktisk talt dytta meg ut av døra denne Mandagen.. Jeg vet ikke om dette er så positivt for vår videre fremtid sammen.. Jeg skal ikke jatte så mye om dårlig føre og alt det der, men seriøst.. Jeg har fått ny respekt for dere kyststakkarer.. Underkjølt regn MED et herlig lag sørpe dandert fint oppå.. Jeg vet ikke helt hvorfor de 392 brøytebilene vi møtte underveis ikke gadd å faktisk dra med seg sørpa, tipper de var redde for å slite utstyret sitt.. Uansett, vi møtte en svært hyggelig og imøtekommende selger i det vi ankom Kristiansund.. Ikke bare hyggelig, men han var ærlig. Herlig ærlig! Det viser seg at bilen levde et bedagelig liv helt til den en dag i en eller annen bedugget fyrs vold fant ut at den ville meie ned et busskur.. Dette førte til diverse mer eller mindre skjemmende skader. Det som står igjen sånn jeg ser det er panser og fordør førerside. Ja, og kanskje frontfanger/forskjerm. Det avhenger av hvor pertentlig jeg skal være. Ellers virker bilen finfin, den går kjempemykt og jeg kan egentlig ikke si at jeg tenker over manglende effekt kontra 523'ene jeg har hatt gleden av å eie.. Positive aspekter ved denne bilen sånn jeg ser det er følgende: Utrolig fin rustmessig, bakluka har tilogmed berga.. Sært. Den virker relativt urørt.. Deilig! Nyere enn mine foregående E39'er, dvs bedre motor, kjølesystem, sikkerhet osv. Hva må gjøres? Bytte panser og førerdør Bytte hjullager førerside bak Fikse "justeringspinner" i ene hovedlykta. Har liggende etter forrige E39'en. Generell vask Generell service Planer? Jeg skal #?`(%`#%#% endelig komme meg på ferie i E39! Ferdig med den saken! Jeg har dog lyst til å.. Hmm.. Hvordan skal jeg si det.. Vise at jeg kan hvis jeg vil! Det begynner å bli så lenge siden jeg hadde bil med stuk nå, at jeg nesten føler et sært behov for å vise at jeg enda har teken.. Flere bilder kommer, jeg har faktisk ikke vært ute siden jeg kom hjem med bilen rett før kl 24 Mandagsnatta. KLØR I FINGRENE, hadde ihvertfall vært sjefs å få ta den nærmere i øyesyn
    1 like
  11. Er skummelt å prøve med Diesel ja. For å spare noen 100 lapper, så kan det fort koste 1000 lapper. Så blir nok å prøve med en motorrens ja. Har faktisk Motul Engine Clean liggende om jeg ikke tar feil. Har skolefri på fredag, så blir mestsannsynlig tatt oljeskift da om jeg får taki rett olje. Orginalt BMW oljefilter er bestilt å burde komme i morgen/fredag.
    1 like
  12. 1 like
  13. Litt avhengig av effektutak om du må eller bør bytte til data sprut. Med rett verktøy kan også L.h 2.4 mappes i realtid. Ferdig chipper funker greit men ikke optimalt. En god ladettykkstyring og en turbo med greit stort eksos hus er noe å tenke på. En kompis av meg kjørte lenge med 472hk på orginal bunndel og og modifisert L.h 2.4 men da er skikkelig innsug og grenrør et must. Også overvåke baktrykket for det er det som tar knekken på de fleste av disse motorene. Overgangsflenser til bmw kasser er å få kjøpt da getrag ikke er uvanlig å bruke i volvo.
    1 like
  14. Men om du bestemmer deg for originalt innsprut, ''må'' du kjøre grønndyse-oppsett / 300-oppsett. Det er bla 3 toms lmm, og dyser fra V70R og S60R, de er mørkegrønne og har sluttnr 968. Og er egentlig laget for 4v topper og ikke 2v, så de er ikke helt perfekte så andre dyser på ca 450-465cc er å anbefale. Også må du ha chipper til originalhjernen og disse er ofte så som så, og det er derfor jeg heller vil anbefale datasprut. Da kan du velge å vrake i dyser, bruke org lmm, få motoren til å gå 100% riktig osv.
    1 like
  15. 318iS motor med turbo burde vel fungere greit både mtp effekt og vekt? Passer vel rimelig greit også.
    1 like
  16. Tenkte på veivhus eg og, men korleis dette kan strupe turtallet lurer eg på. Bilen skal jo i teorien kunne dras på turtall heilt uten olje og?
    1 like
  17. Tror eg har svart før. Men eg har gateway 500s bt. Men ikke dab. Kjøpte min på bilradiospesialisten i bergen. Leitet litt rundt men fant ikke noe særlig billigere som rettferdigjorde vente tiden feks Sent from my iPhone using Tapatalk
    1 like
  18. Du kan starte motoren og åpne panser, åpne så lokket for oljepåfyllingen. Blåser det eller er det bittelitt vakuum? Do not open when hot er kjølevæske. Jeg antar veldig at du har tett veivhusventilasjon.
    1 like
  19. Helt typisk motoren/aktuatoren. Skift den nå, før den streiker helt og du ikke får opp døra uten å rive i stykker dørtrekket.
    1 like
  20. Skifta begge støtdemperer bak, og tårnlager. Støtdemper på H.side har vore skifta nylig trur eg, men det er best å byte begge på samme tid Støtdemper på V.side var råten. Kunne trykke demper i bunn med vetle-fingeren, så den fungerte dårlig. Tårnlageret var heller ikkje så veldig bra, trur demperen var halveis ut av tårnlageret, Høyrtes iallefall sånn ut. Nytt: Demperer: Bilstein B8 Sport. Fjører: Eibach 30mm senkefjører. Tårnlager: Meyle HD. Div deler,- mansjetter, og gummi til fjør. Som du ser, så er tårnlageret ganske boss Nedre støtdemper feste hang også noke jevlig. Måtte varme innfestninga rødvarm for å få hylsa til demperen til å sleppe berebrua.
    1 like
  21. Usikker på dette med at den henger på turtall hmm. Bobler det i kjølevæsken når motoren går? Tjukk kvit eksos er vel tegn på kjølevæske i sylindrene, men dette kan skje gradvis over tid. Sjekk nivået og fargen på kjølevæsken din. Kan noken ta diagnose? Sjekk diagnosetråden og sjå om det er folk i ditt område som kan ta ( http://bimmers.no/topic/690841-den-store-diagnose-tråden-oppdatert-180313/ ) Oljen må gå ein plass og er det tett veivhusvent kjem den ikkje i retur, lekker toppakningen så kan den gå i kjølevæsken osv.
    1 like
  22. All info ligger vel i grunn her men skal se hva jeg får til
    1 like
  23. Ok. Kunne ikke du ha sendt meg en pm med det du har? så kan jeg sjekke hvor lett d blir å finne det resterende.
    1 like
  24. Dette ser meget bra ut. E12 535 blir ikke feil. Gleder meg til å se ferdig resultat av 524 en:)
    1 like
  25. Så ganske original ut den sotingen. Må si bilen har kommet seg et par-tre hakk med M-sport også.
    1 like
  26. Shadowline på E39 er et must uansett, synes nå jeg
    1 like
  27. 1 like
  28. 1 like
  29. Har satt sammen en liten film fra en tur jeg og en kamerat hadde i høst. YouTube har forverret kvaliteten en god del ser jeg.
    1 like
  30. ///Frank: Usikker på hva det kan være. Er installasjonsguiden fulgt 100% og din "token" er i orden så burde det fungere. Jeg bruker v.54.1 av PSDZdata filene, men du skulle fått koblet til bilen uansett... Sjekk om noen kan hjelpe til her: http://www.bimmerfest.com/forums/forumdisplay.php?f=175 Jeg kodet bort lyktespylerene i dag slik at de ikke går nesten hver gang vinduene spyles. Slutt på vått panser
    1 like
  31. 1 like
  32. Lorris: Ja jeg kan love deg deg jeg slet litt ja. Men med pinsett og tang fikk jeg tingene på plass og det virker helt som det skal..
    1 like
  33. Det er strengt tatt ikke så mange andre måter å gjøre det på.
    1 like
  34. Ja har et par vifter som skal på, blir sikkert trangt bak
    1 like
  35. Godt nyttår! Etter mye venting kom postmann pat med Hella xenon faceliftlyktene mine, og til min store overraskelse fikk jeg med strøkne baklykter også Men med litt nærmere studering fant jeg ut at justeringspinnene er knekt i den ene frontlykta, så nå er både pinner, overgangsledninger til blinklys og ombyggingssett for baklyktene bestilt. Tok også med 10W 6000k LED til angel eyes. Er litt usikker på hva jeg egentlig vil, om jeg skal ha halogen i angel eyes og kurve tåkelys, eller om jeg skal bruke led i angel eyes og tåkelys og i tillegg ha US-moduler... Da blir det omtrent slik: Dette er emd Depolykter, men det beste eksemplet jeg fant i farten... Ellers måtte jeg også prøve meg på filmlegging, noe som mellom oss kan sies å ha gått rakt åt helvete... men uansett, på avstand er det ikke så lett å se Dette er med 35% Satser på å profftone rutene til våren, men da med 40-45% på sidene og 35 på bakrute. Kaster bare inn et par innspirasjonsbilder i samme slengen
    1 like
  36. Det har variert hva jeg har fått til å funke fra gang til gang Noen ganger lar jeg tenning stå på mens jeg fjerner kabel, noen ganger ikke. Plutselig bare virker det
    1 like
  37. 1 like
  38. Har sett den 520'n irl. og det er ikke tvil om at den er strøken, egentlig finere i virkeligheten spør du meg. Prisen er definitivt stiv, men skal nok se at den blir solgt. Mange snakker om at det bare er gjort "det og det" med bilen, men er et fåtall som faktisk utfører det, er ikke mange E39'er som er like i hvert fall
    1 like
  39. 1 like
  40. Dagens kramgoda tyskerbørser: ML63 AMG er snacks med 6,2l V8 på 510hk. Også møtte jeg på en snasen 1982 W126 500 SEL. Import i 2013... W126 gjør meg mo i knærne. Når den dukket opp i speilet oste frontpartiet "Diktator" og "Flytt deg". Den nekter å gå av moten...
    1 like
  41. 1 like
  42. Hinsides pris på 50% originale style 32 uten dekk?
    1 like
  43. Nei, nå får du gi deg. Ikke plastidipp den sort matt! Gjør du det, kommer jeg opp, klapper til deg, og tar tilbake nøklene til bilen
    1 like
  44. 1 like
  45. Vil sterkt anta at du har det. Men på bensin er ikke egr et problem, om det var det du tenkte på. EDIT: Nå har jeg sjekket på delekatalogen, og har du N52 motor, så har du ikke EGR. Men har du N53, så har du EGR.
    1 like
  46. Ingen problem Berre skrik ut! Skal prøve ordne noe bilder når jeg kommer hjem
    1 like
  47. Bytte i min E34 med s38b36 motor i!? Påkosta ALLT for mye.. Ligger til salgs her på bimmers
    1 like
  48. 1 like
  49. Måtte ta litt av bunnpanna for å få det til å passe Turbo, fuel rail, dyser, clutch og datasprut er nå bestilt og vil bli montert etterhvert som det blir god tid til det
    1 like
  50. Da er understellet bestilt intrax 1k2. Så nå er det på tide å begynne å bygge. Håper å få oppdatert litt oftere her i nær fremtid.
    1 like