Toppliste


Popular Content

Showing most liked content on 10/12/16 in all areas

  1. 5 likes
    Da var noen bilder av nye G30 lekket to dager før offisiell lansering.
  2. 4 likes
  3. 4 likes
    Pakken kom idag fikk demontert litt mer på fronten.
  4. 3 likes
  5. 3 likes
    Kom tilfeldigvis i prat med eieren av Norges eneste Lancia Gamma Coupe 2500 serie 1. Solgt ny i Norge i 1977 for 247000kr (1,11mill i 2016-kroner) - til sammenligning fikk man 4 stk Golf 1 GTI for den prisen da, så første eier var velstående... 3 eiere, 2.5l boxermotor på 140hk, 5-trinns manuell, elvinduer, AC, originalt/urestaurert interiør og med en ettermontert antenne for telefon - første eier var tidligere ute med mobiltelefoni enn folk flest. Modellen ble en skikkelig salgsflopp for Lancia, og serie 1 1976-1979 ble kun produsert i 4300 stk, 2300 av dem med 2.5l. Jeg kan nå skryte på meg å være en av få mennesker i landet som har sittet på med en Gamma Coupe serie 1
  6. 2 likes
    Hehe uten tvil :). Den var nydelig syns jeg . Egentlig den første femmeren som traff rett i hjertet mitt ved første gangs visning. E39 måtte jeg ha noen år på og like ,e60en gikk veldig fort ,det samme med f10en ,den likte jeg med en gang. Dette er vel første 5eren jeg kan si at jeg kunne kjøpt med en gang :)♥
  7. 2 likes
    Minner meg om vedkommende som skulle ha negativ camber på budsjett og slipte spacerne skrå... Lurer på hvordan den føltes når vedkommende begynte å rulle.
  8. 2 likes
  9. 2 likes
    Det var på høy tid spør du meg, tullete å ha egene Norgesversjoner. Nå nå får de ryddet opp litt og fulleffekt modellene blir nå billigere en det Norges utgavene er i dag. Folk får mer hester for pengene
  10. 2 likes
    @Marius2002 13-14 års teknisk utvikling med det tempoet som bilprodusentene holder nå er som du påpeker temmelig lang tid. Når vi kommer frem til 2025-30 vil elbiler finnes i alle varianter, størrelser og prisklasser. Det som er viktig å se for seg er at en elbil i utgangspunktet er en ganske enkel konstruksjon. Litt flåsete sagt består en elbil kun av et rullende chassis, en eller flere elektriske motorer, en inverter og et batteri. Drivverket har ikke et tradisjonelt gear og motoren består kun av 15-20 bevegelige deler mot minst 200-300 bevegelige deler i en tradisjonell motor (avhengig av antall sylindre). Sterke elektriske motorer har blitt brukt i ulike kjøretøyer siden slutten av 1800 tallet. Den store utfordringen for elbiler har alltid vært batteriet... eller mer korrekt å få energitettheten i batteriet til å være høy nok til praktisk bruk i en elbil (altså størst mulig antall kW). Den fysiske størrelsen på batteriet har naturligvis betydning, men moderne batterier i elektriske biler kan også "pakke" (i mangel av et bedre ord) strømmen på en mye bedre måte enn tidligere. Dette gjelder først og fremst hvordan batteriet blir oppladet, men også hvordan strømmen blir tatt vare på i batteriet samt hvordan batteriet utlades. Dette gjøres med sofistikerte dataprogrammer og det er nettopp derfor vi ofte hører om at IT-selskaper som f.eks Google og Apple kan være interessert i å bygge elbiler eller bidra til å bygge elbiler. Det som forstyrrer bildet (i alle fall for min egen del) er at et begrep som selvkjørende biler ofte nevnes i samme åndedrag som elektriske biler. Det er i denne sammenhengen ingen vesentlig forskjell på alminnelige biler og elektriske biler, men når vi vet at en elektrisk bil er mye billigere å produsere enn en alminnelig bil (langt under halvparten av prisen) vil dette naturligvis få en stor innvirkning på både bilene og hvordan vi bruker bilene i fremtiden. Transportselskaper vil f.eks kunne spare mange penger ved å først investere i elektriske kjøretøyer for deretter å rasjonalisere bort sjåførene. Ergo vil elektriske biler bli mye billigere i fremtiden enn de er idag. Når Tesla idag selger Model S/X til blodpris skyldes dette ikke at bilene er spesielt dyre å produsere, men at de selges til en konstruert pris for å passe til et bestemt marked. Selvfølgelig vil Tesla også tjene mest mulig penger så de kan få betalt for forskning, utvikling samt alle kostnadene det er ved å bygge opp et bilmerke og en bilfabrikk. De etablerte bilprodusentene som f.eks VAG og Mercedes-Benz har selvfølgelig mange av de samme utfordringene, men allerede nå ser vi konturene av en mye større innebygget fleksibilitet enn Tesla foreløpig har. De snakker om at batterier kan masseproduseres i variable størrelser i tre dimensjoner og at de kan lades trådløst med en mye høyere hastighet enn Teslas superchargere. De snakker om at batterier, som er signifikant mindre enn Teslas batterier, kan inneholde 20-30% mer energi. De store tyske bilprodusentene har enorme ressurser og dette er hva jeg mener med at den tyske bjørnen nå har våknet. Tyskernes utfordringer med elektriske biler er med andre ord ikke primært kunnskap, ressurser eller penger, men derimot hvordan de mest mulig effektivt implementerer elektriske bilmodeller i den eksisterende produktporteføljen uten å undergrave den samme produktporteføljen og dermed ødelegge deres nåværende salgsmarkeder.
  11. 2 likes
    Et par bilder av gårsdagens vask. Nesten litt usikker på om jeg skal ta meg bryet å vokse bilen før vinteren, synes Swissvax Shield henger utrolig bra enda. Men for å ha ekstra god samvittighet så blir det nok en runde med polering snart, kjenner jeg meg selv rett
  12. 2 likes
    Hadde bestilt meg et lass av deler forrige helg og når jeg kom hjem i fra jobb i dag så lå dette på posten Litt gosaker til alle bilene mine egentlig. Skal bytte bærearmer på X5en, kupefilter på alle bilene, luftfilter på alle bilene, register kjede på Polo, filter til lufting av tank på M5 og dynamo til M5. I tillegg så blir det ny motorolje på M5 i løpet av morgendagen. Hadde egentlig tenkt å vente til i morgen med å montere dynamoen igjen, men var så nysjerrig på om dette var løsningen at jeg måtte montere og testkjøre i kveld. Gikk på plass på en times tid. Letteste dynamoen jeg noen gang har byttet på en bil selv om det kanskje ikke ser slik ut ved første øyekast. Her er alt montert igjen Etter dagens prøvetur så var det ingen ladeproblemer og ingen feilkoder å lese ut lenger! Lykkelig M5 eier kan gå å legge seg Jeg tok også å byttet filteret for lufting av bensintanken siden jeg har hørt litt undertrykk når jeg åpner tanklokket med bilen i gang og så har den hatt litt ujevn gange på tomgang. Nå gikk den stabilt og fint så dette var definitivt tett. Sikkert aldri vært byttet før siden det ikke er noe prosedyre hos BMW på å bytte dette filteret. Dette er en 10minutters jobb og verdt å bytte om noen skulle slite med litt ujevn tomgang på E60 M5. Av med høyre bakhjul, av med innerskjerm, løsne 2xM6 bolter, klips av 3slanger med hurtigfeste og monter i motsatt rekkefølge.
  13. 1 like
    Ja i kveld kom jeg over en veldig billig 2000 E39 530dat touring farge royalrødt metallic og sand beige sport interiør en farge kombo jeg har ønska meg Bilen har gått langt 422000 startet og gikk ca 500meter også døde den så måtte taue den resten av veien ca 1mil viste om dette da jeg kjøpte den så det var forventet motor å gir fungerte veldig bra til den døde Bilen ser ut som den har godt mye den har stått ubrukt i ca 3 mnd Pga symptomene den har planer: få til å gå bytte bremser lappe rust hull bytte bakluke til en som er noe bedre stand som jeg har på en delebil få den eu godkjent med tiden holde den i drift billigst mulig ikke store planene men bruks bil er bruks bil bilen har ingen stor salgs verdi så blir å holde den i drift til det sier helt stopp
  14. 1 like
    Synes ikke dette står tilbake for E-klasse interiøret.
  15. 1 like
    Et veldig kjapt forsøk (bildene var også veldig lavoppløselige), men du får kanskje et litt bedre inntrykk hvertfall? Bommet litt rundt kantene og, men.
  16. 1 like
    royalrødt er en av de fineste på E39 ja serlig ny polert og det må jo selvfølgelig være sand beige interiør perfekt farge kombo
  17. 1 like
    Det er helt klart et interessant poeng. Veldig mye handler nå åpenbart om konsolidering for tyskerne... vi sikrer oss hjemmemarkedet, deretter Europa og så USA og/eller Kina alt ettersom hva som passer best. Det jeg legger merke til når jeg leser artikler eller ser Youtube filmer om kommende tyske elektriske biler er at kommentarene nesten alltid går i retning av... det er utmerket og det er bra, men elbilene kommer et par år for sent på markedet. De tyske bilprodusentene vil utvilsomt etter min mening klare å hente inn forspranget bl.a Tesla har idag, men kritikken mot de samme tyske bilprodusentene er nådeløs og spesielt fra tyskerne selv. Hvorfor i all verden sov de i timen da Tesla allerede i 2012 presenterte Model S? De burde med alle deres profesjonelle instinkter og tysk grundighet ha skjønt at Model S var noe helt spesielt og revolusjonerende innenfor bilbransjen. Vel... det er lett å være etterpå klok, men jeg er enig i at vi burde kunne forvente bedre av de tyske bilprodusentene. De har utvilsomt vært for selvsikre, men nå ser det endelig ut som om de reagerer og da pleier det å gå fort når det gjelder tyskerne. De bøyer nakken, går på oppgaven og løfter i flokk. Allerede om små tre år skal det iht. tyske myndigheter selges minst 1 million elektriske biler pr. år i Tyskland. Bilene skal selges med bl.a statlig støtte, en øket vrakpant på gamle biler samt restriksjoner på kjøring i byene med eldre biler, men det gjenstår å se hvor mange elektriske biler som faktisk blir solgt. Basert på den politiske stemningen i Tyskland tror jeg imidlertid at tiden er den rette for elektriske biler. Tyskerne er generelt levende opptatt av miljøet og de liker generelt ikke flashing av rikdom og penger. Diskresjon er det nye mantraet...
  18. 1 like
    Idag kom pakken fra koed Går unna der syns jeg! Så da er første runde med ting handlet inn blir å bestille nye dempere og vifte til natta igjen jeg har jo klima så er vel bare å bestille den som er merket med klimaautomatikk eller noe sånt?
  19. 1 like
    2 morsomme artikler. Den siste var spesielt artig med tanke på hva som har kommet ut de siste dagene med at det ikke skal være lov å selge nye bensin og dieselbiler i tyskland fra 2030. Når en ser dette opp mot hva fabrikantene ser for seg som hårete og store mål i 2025, skal det skje en eksplosjon av nye bilmodeller fra 2025 til 2030 Da spørs det hvor mange prosent av totalt produserte modeller fra disse leverandørene som selges i Tyskland og Nederland, så ser vi hvor mange elbiler de har å tilgodese resten av verden med.
  20. 1 like
    Driver å demonterer tatt av innerksjermene og tatt av sideskjørt. Skal spare litt jobb til du kommer
  21. 1 like
    Jeg reagerte også på størrelsen på baklyktene, men ikke nødvendigvis på en negativ måte. Vi skal vel tilbake til E34 for å finne relativt store og domenerende baklyter, så dette på G30 ble ikke feil. Det jeg derimot reagerer negativt på er løsningen til sensor/radar til Cruisecontrollen i fremfangeren. På F10 så er denne skjult bak ett deksel, her har de laget hull i gitteret foran sensoren. Akkurat slik de har gjort på Volkswagen, ser ut som noe mangler. Ellers så tviler jeg på at denne blir like stor klasseleder som F10 var og har vært. F10 satte en knallhard standard og ble ansett som kongen på haugen helt til i år da E klassen kom (F10 har faktisk slått ut nye E klassen i ett par tester). G30 kommer nok til å plassere seg som klasseleder nå, men ikke på en like overbevisende måte som F10. Grunnen til at alle får wow følelse av interiøret i nye E klassen er fordi det var en revulosjon i forhold til forrige modellen. Interiøret i F10 var så bra at lite annet imponerer. Jeg ser frem til å se og føle på interiøret i G30 nå på førvisningen til uken. Håper jeg liker det
  22. 1 like
    Da var vinterhjulene kommet på, veien har vært isete hver morgen nå og det er ikke helt optimalt med sommerdekk da. Samtidig fikk jeg brilleholderen jeg sårt har savnet. OEM og byttet ut med håndtak i taket på førerside, genialt! Ingen bilder med vinterhjul enda, den er lik ifjor.
  23. 1 like
    Jeg tror det er forskjell på avduking og lansering. Tipper lansering innebærer at bilen kommer på permanent utstilling i lokalene til BMW-forhandlerne, og at det blir mulig å prøvekjøre den, mens avduking kun er slipp av offisielt bilde- og videomateriale. Førvisningene hos norske BMW-forhandlere i disse dager er fysisk visning av bilen før den lanseres i Norge neste år, og pågår selv om G30 avdukes i morgen. Mener å huske at det var noe tilsvarende med M2: bilen ble presentert på nett med bilder og video en god stund før den kom på utstilling hos norske forhandlere.
  24. 1 like
  25. 1 like
    Kjører litt oppgradert bensinpumpe, men er bare en midlertidig løsning. Skal etter godkjenning fra BT bygge om med en liten surge tank i reservehjulsbrønn. Skal da bruke den pumpa jeg har til å mate surge tanken. Så skal jeg kjøre en bosch 044 pumpe frem til motoren. Viftene er 2x10" fra mishimoto, veldig fornøyd med de! 😄 Radiatoren er ny oem radiator fra E28 M5
  26. 1 like
  27. 1 like
    200k uregistrert? Bare jeg som synes det virket veldig mye? http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84096656
  28. 1 like
  29. 1 like
    Den var rå!! 😁 Digga den både innvendig og utvendig Den 1 serien må være litt av en opplevelse å kjøre! 😁
  30. 1 like
    Veldig lekker, sportslig men likevel elegant. Hekken var litt lik 4-serien men det er jo sånn det er i dag. Jeg er ikke helt solgt på interiøret, men det ser bedre ut enn hva jeg hadde trodd. Tror det kan vokse på meg, får se... Jeg synes forskjellene mellom G30 og F10 er større enn hva jeg først hadde trodd. Man ser jo slektskapet men denne er mer dynamisk og myk i linjeføringen. Også liker jeg at de viderefører den breie gode femmer hekken, det skal synes at det er en grom bil som kommer. Dette er bra, meget bra
  31. 1 like
    Tja har en kamerat som fulgte service intervallet på sin e90 320d, og der røyk turboen på 150k km. Anbefaler å bytte olje hver 12-15k km istedet for 22k og 30k som BMW anbefaler. Veivhusfilter er også en sentral ting å bytte, mangel på bytting av dette forsåsaker mye turboer som ikke får olje. Litt usikker på hvor ofte sette burde byttes, men står vell inne på forumet her en plass.
  32. 1 like
    Hehe, ja. Men nå om dagen er det først om fremst hus som skal kjøpes.. Og så kanskje klokke til meg.
  33. 1 like
    Det er så flott å se to av BMW sine flotteste biler sammen....i Alpina utgaver Jeg ble overrasket over hvor strøken og velholdt denne var da vi var å kikka på den her om dagen. Her har du vært heldig Paul Robert
  34. 1 like
    Sykkel sesongen nærmer seg vel slutten også.... Godt med varme i holkene når det nærmer seg 0 grader om morningen
  35. 1 like
    Idag er det en stor dag dere :). På denne dagen ,er det nøyaktig ett årsiden jeg hentet denne bilen tråden handler om. 25000 km og ikke en feil/fjuskeslag :). Dette var altså drittbilen alle frarådet å kjøpe. Jeg ble påminnet om av hver annen person om girkasse,panorama,ledningsbrudd,el feil osv osv.. Men så feil kan man ta gitt . Selvfølgelig er jo dette feil som er og kan dukke opp på disse bilene. Men som jeg sier ,alle har sine svakheter til og med Bmw. Jeg mener at Bmw e6x er noe av det beste du kan få og kjøre og dette er ikke den siste i tumet. Legger ved ett bilde fra 1 årsiden på denne tid: Dette var da jeg hentet den. Håper at den gir meg like mye glede enda. Og jeg må igjen takke min gode venn F90 som var med her og gjorde drømmen min til virkelighet :). Det kostet meg mange søvnløse netter om jeg skulle bruke så mye penger på en familiebil men etter handel har jeg aldri sovet så godt.:)
  36. 1 like
    Høstbilde, da er det vel snart tid for å gå ned til 18" og vinterhjul
  37. 1 like
    Vanskelig med 50/50 med iphone.. Interiørlister blir korrigert!
  38. 1 like
  39. 1 like
    bredbånds lambda har 1 rød kabel av alle kablene.
  40. 1 like
  41. 1 like
    Ikke idag, men igår kveld kl 23.00 etter biltur på 11 timer, så var nye bilen på plass:)
  42. 1 like
    Dette må være bimmers kjedeligste tråd som kun består av rutinemessig vedlikehold Skulle vel egentlig pøst på med alt mulig av styling greier og annet snæks men den gang ei ^^ Jeg har nå kjørt bilen 1352km, men det er mye vedlikehold som har blitt gjort for den korte kjørelengden. Godt mulig at jeg har vært litt pirkete her og der og tar ting for tidlig, men mye har vært nødvendig også. Dagens runde startet med å ta bremsevæske service. Brukte da blødeutstyr i fra biltema og blødde slik at jeg fikk 1 liter væske igjennom systemet. Startet med hjulet lengs unna og sluttet med det nærmest reservoaret. Service intervall nullstilles med ISTA etter service. Så tok jeg kupefilterene når jeg likevel holdt på. Var på tide å bytte dem også tror jeg selv om det står at det er ganske mange kilometer igjen til neste service i displayet. Nullstilles også som CBS i ISTA. Jeg oppdaget ikke at jeg hadde KN-filter i bilen før jeg hadde dem av ifb plugg bytte. Umiddelbart ble nye skikkelige Mahle bestilt inn og byttet ut. KN-filteret selges for fraktpris! Håper jeg aldri ser dem igjen De har omtrent like stor effekt på ytelsen som å montere en enorm vinge på en 200SX. Så var det tid for et oljeskift. Selvfølgelig er det Castrol 10W60 som går på ihht boken. Filtersett, o-ringer og kobberskiver ble selvfølgelig byttet samtidig. Var en ny vri dette med å skifte olje på bil uten peilepinne. Brukte ISTA-D manualen for å være på den sikre siden å få alt riktig siden jeg var redd for å fylle for mye/lite uten å ha mulighet til å sjekke det før jeg startet bilen. Litt nødvendig verktøy for å gjøre jobben. Plugger og filter ble skrudd til med moment Har tid til slikt jåleri når man skrur for seg selv Resetting av oljenivå måler. Sitter spent å venter på måleresultat som sier om jeg må fylle etter. Fyllte opp 8 liter ihht. service manualen som sier at man skal fylle dette og ta en måling for å unngå overfylling. Fikk deretter beskjed om å fylle etter 1 liter og måtte så justere etter med ca. 0.3 liter til slutt. Var en del poster som sa at man kunne fylle direkte til 9 liter på diverse forum, men jeg valgte å følge BMW sin instruks siden det er mer arbeid å tappe av om man overfyller og det er nok ikke skadelig å fylle kun 8 liter siden de skriver det i manualen.
  43. 1 like
  44. 1 like
  45. 1 like
  46. 1 like
    Man rygger alltid inn Alt blir så mer oversiktlig når man skal ut..
  47. 1 like
    Fikk endelig tatt en skikkelig vask utvendig og litt innvendig etter sikkert 3 uker med lei rygg og dårlig samvittighet Ok. Enda litt dårlig samvittighet siden Z4en står på fjerde uken urørt....
  48. 1 like
  49. 1 like
  50. 1 like