Toppliste


Popular Content

Showing most liked content on 10/12/16 in all areas

  1. Da var noen bilder av nye G30 lekket to dager før offisiell lansering.
    5 likes
  2. 4 likes
  3. 4 likes
  4. 3 likes
  5. Kom tilfeldigvis i prat med eieren av Norges eneste Lancia Gamma Coupe 2500 serie 1. Solgt ny i Norge i 1977 for 247000kr (1,11mill i 2016-kroner) - til sammenligning fikk man 4 stk Golf 1 GTI for den prisen da, så første eier var velstående... 3 eiere, 2.5l boxermotor på 140hk, 5-trinns manuell, elvinduer, AC, originalt/urestaurert interiør og med en ettermontert antenne for telefon - første eier var tidligere ute med mobiltelefoni enn folk flest. Modellen ble en skikkelig salgsflopp for Lancia, og serie 1 1976-1979 ble kun produsert i 4300 stk, 2300 av dem med 2.5l. Jeg kan nå skryte på meg å være en av få mennesker i landet som har sittet på med en Gamma Coupe serie 1
    3 likes
  6. Hehe uten tvil :). Den var nydelig syns jeg . Egentlig den første femmeren som traff rett i hjertet mitt ved første gangs visning. E39 måtte jeg ha noen år på og like ,e60en gikk veldig fort ,det samme med f10en ,den likte jeg med en gang. Dette er vel første 5eren jeg kan si at jeg kunne kjøpt med en gang :)♥
    2 likes
  7. Minner meg om vedkommende som skulle ha negativ camber på budsjett og slipte spacerne skrå... Lurer på hvordan den føltes når vedkommende begynte å rulle.
    2 likes
  8. 2 likes
  9. Det var på høy tid spør du meg, tullete å ha egene Norgesversjoner. Nå nå får de ryddet opp litt og fulleffekt modellene blir nå billigere en det Norges utgavene er i dag. Folk får mer hester for pengene
    2 likes
  10. @Marius2002 13-14 års teknisk utvikling med det tempoet som bilprodusentene holder nå er som du påpeker temmelig lang tid. Når vi kommer frem til 2025-30 vil elbiler finnes i alle varianter, størrelser og prisklasser. Det som er viktig å se for seg er at en elbil i utgangspunktet er en ganske enkel konstruksjon. Litt flåsete sagt består en elbil kun av et rullende chassis, en eller flere elektriske motorer, en inverter og et batteri. Drivverket har ikke et tradisjonelt gear og motoren består kun av 15-20 bevegelige deler mot minst 200-300 bevegelige deler i en tradisjonell motor (avhengig av antall sylindre). Sterke elektriske motorer har blitt brukt i ulike kjøretøyer siden slutten av 1800 tallet. Den store utfordringen for elbiler har alltid vært batteriet... eller mer korrekt å få energitettheten i batteriet til å være høy nok til praktisk bruk i en elbil (altså størst mulig antall kW). Den fysiske størrelsen på batteriet har naturligvis betydning, men moderne batterier i elektriske biler kan også "pakke" (i mangel av et bedre ord) strømmen på en mye bedre måte enn tidligere. Dette gjelder først og fremst hvordan batteriet blir oppladet, men også hvordan strømmen blir tatt vare på i batteriet samt hvordan batteriet utlades. Dette gjøres med sofistikerte dataprogrammer og det er nettopp derfor vi ofte hører om at IT-selskaper som f.eks Google og Apple kan være interessert i å bygge elbiler eller bidra til å bygge elbiler. Det som forstyrrer bildet (i alle fall for min egen del) er at et begrep som selvkjørende biler ofte nevnes i samme åndedrag som elektriske biler. Det er i denne sammenhengen ingen vesentlig forskjell på alminnelige biler og elektriske biler, men når vi vet at en elektrisk bil er mye billigere å produsere enn en alminnelig bil (langt under halvparten av prisen) vil dette naturligvis få en stor innvirkning på både bilene og hvordan vi bruker bilene i fremtiden. Transportselskaper vil f.eks kunne spare mange penger ved å først investere i elektriske kjøretøyer for deretter å rasjonalisere bort sjåførene. Ergo vil elektriske biler bli mye billigere i fremtiden enn de er idag. Når Tesla idag selger Model S/X til blodpris skyldes dette ikke at bilene er spesielt dyre å produsere, men at de selges til en konstruert pris for å passe til et bestemt marked. Selvfølgelig vil Tesla også tjene mest mulig penger så de kan få betalt for forskning, utvikling samt alle kostnadene det er ved å bygge opp et bilmerke og en bilfabrikk. De etablerte bilprodusentene som f.eks VAG og Mercedes-Benz har selvfølgelig mange av de samme utfordringene, men allerede nå ser vi konturene av en mye større innebygget fleksibilitet enn Tesla foreløpig har. De snakker om at batterier kan masseproduseres i variable størrelser i tre dimensjoner og at de kan lades trådløst med en mye høyere hastighet enn Teslas superchargere. De snakker om at batterier, som er signifikant mindre enn Teslas batterier, kan inneholde 20-30% mer energi. De store tyske bilprodusentene har enorme ressurser og dette er hva jeg mener med at den tyske bjørnen nå har våknet. Tyskernes utfordringer med elektriske biler er med andre ord ikke primært kunnskap, ressurser eller penger, men derimot hvordan de mest mulig effektivt implementerer elektriske bilmodeller i den eksisterende produktporteføljen uten å undergrave den samme produktporteføljen og dermed ødelegge deres nåværende salgsmarkeder.
    2 likes
  11. Et par bilder av gårsdagens vask. Nesten litt usikker på om jeg skal ta meg bryet å vokse bilen før vinteren, synes Swissvax Shield henger utrolig bra enda. Men for å ha ekstra god samvittighet så blir det nok en runde med polering snart, kjenner jeg meg selv rett
    2 likes
  12. Hadde bestilt meg et lass av deler forrige helg og når jeg kom hjem i fra jobb i dag så lå dette på posten Litt gosaker til alle bilene mine egentlig. Skal bytte bærearmer på X5en, kupefilter på alle bilene, luftfilter på alle bilene, register kjede på Polo, filter til lufting av tank på M5 og dynamo til M5. I tillegg så blir det ny motorolje på M5 i løpet av morgendagen. Hadde egentlig tenkt å vente til i morgen med å montere dynamoen igjen, men var så nysjerrig på om dette var løsningen at jeg måtte montere og testkjøre i kveld. Gikk på plass på en times tid. Letteste dynamoen jeg noen gang har byttet på en bil selv om det kanskje ikke ser slik ut ved første øyekast. Her er alt montert igjen Etter dagens prøvetur så var det ingen ladeproblemer og ingen feilkoder å lese ut lenger! Lykkelig M5 eier kan gå å legge seg Jeg tok også å byttet filteret for lufting av bensintanken siden jeg har hørt litt undertrykk når jeg åpner tanklokket med bilen i gang og så har den hatt litt ujevn gange på tomgang. Nå gikk den stabilt og fint så dette var definitivt tett. Sikkert aldri vært byttet før siden det ikke er noe prosedyre hos BMW på å bytte dette filteret. Dette er en 10minutters jobb og verdt å bytte om noen skulle slite med litt ujevn tomgang på E60 M5. Av med høyre bakhjul, av med innerskjerm, løsne 2xM6 bolter, klips av 3slanger med hurtigfeste og monter i motsatt rekkefølge.
    2 likes
  13. Synes ikke dette står tilbake for E-klasse interiøret.
    1 like
  14. Den så flott ut! Interiøret holder jeg dog en knapp på Merc for tiden..Men eksteriøret var en del knepp opp fra F10'n som drar på åra. Blir spennende å se hva de klarer få ut av M5'n. At nye 550ix med 445hk blir raskere enn F10 M5 er jo imponerende..
    1 like
  15. Et veldig kjapt forsøk (bildene var også veldig lavoppløselige), men du får kanskje et litt bedre inntrykk hvertfall? Bommet litt rundt kantene og, men.
    1 like
  16. royalrødt er en av de fineste på E39 ja serlig ny polert og det må jo selvfølgelig være sand beige interiør perfekt farge kombo
    1 like
  17. Tusen takk igjen Brilleholderen kjøpte jeg på ebay, men det var BMW delenr på den og stod bmw på osv på undersiden. Det var ihvertfall perfekt passform https://www.ebay.com/itm/321845490122 Bilen får snart en skikkelig shining innvendig!
    1 like
  18. Liten update, prøvde å installere DAB forrige helg, men tydeligvis så hadde eonon produsert noen enheter uten dab inngang. Har en dialog med de på mail nå, og slik det ser ut nå så skal jeg få lov å sende ned enheten min D5150z, også bytte den inn i en D5150V. Hvis jeg forstod de riktig, tenker å høre om jeg kan bytte med android spiller, og evt betale mellomlegget da windows CE spillere ikke er gode til noe annet enn å spille musikk. Fikk også montert Dempemattene, ble meget bra, har igjen så mye så lurer på om jeg ikke skal få dekt alt ordentlig. Var litt forsiktig med bruken av mattene ser jeg. Var litt redd for at det skulle blokkere noe i døra på karosseriet som gjorde at jeg ikke kom til å få på dørtrekket igjen, men det skulle visst gå bra så lenge man ikke dekte til der airbagen popper ut. Har enda ikke fått montert rattet som jeg har fått, er likt ratt som det jeg har nå, bare trekt opp. Tenker jeg gjør det til helga eller neste helg. Kommer litt an på hva eonon sier om innsendelse av spilleren. Har også dobbel endestuss som jeg har kjøpt hos skruvat for en god stund siden, men denne må sveises på. Er det noen som vet om noen som tar på seg sånne jobber? Helst i Hedmark område. Bilde 3 nr ble jævlig dritt. Sitter på mac¨n som jeg bruker til skolearbeid, har ikke helt skjønt den redigeringsbiten. Må si windows er og forblir lettere til endel ting, men mac funker fint til å skrive i word, det skal de ha.
    1 like
  19. 1 like
  20. 2 morsomme artikler. Den siste var spesielt artig med tanke på hva som har kommet ut de siste dagene med at det ikke skal være lov å selge nye bensin og dieselbiler i tyskland fra 2030. Når en ser dette opp mot hva fabrikantene ser for seg som hårete og store mål i 2025, skal det skje en eksplosjon av nye bilmodeller fra 2025 til 2030 Da spørs det hvor mange prosent av totalt produserte modeller fra disse leverandørene som selges i Tyskland og Nederland, så ser vi hvor mange elbiler de har å tilgodese resten av verden med.
    1 like
  21. Jeg tror det er forskjell på avduking og lansering. Tipper lansering innebærer at bilen kommer på permanent utstilling i lokalene til BMW-forhandlerne, og at det blir mulig å prøvekjøre den, mens avduking kun er slipp av offisielt bilde- og videomateriale. Førvisningene hos norske BMW-forhandlere i disse dager er fysisk visning av bilen før den lanseres i Norge neste år, og pågår selv om G30 avdukes i morgen. Mener å huske at det var noe tilsvarende med M2: bilen ble presentert på nett med bilder og video en god stund før den kom på utstilling hos norske forhandlere.
    1 like
  22. Ja den potta bråker for mye ja... En bekjent hadde den engang samtidig som jeg hadde original. Begge hadde da ess550 Kit å jeg bremset mere hk enn han 😁😁😁👍
    1 like
  23. 1 like
  24. 1 like
  25. 1 like
  26. 200k uregistrert? Bare jeg som synes det virket veldig mye? http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84096656
    1 like
  27. Veldig lekker, sportslig men likevel elegant. Hekken var litt lik 4-serien men det er jo sånn det er i dag. Jeg er ikke helt solgt på interiøret, men det ser bedre ut enn hva jeg hadde trodd. Tror det kan vokse på meg, får se... Jeg synes forskjellene mellom G30 og F10 er større enn hva jeg først hadde trodd. Man ser jo slektskapet men denne er mer dynamisk og myk i linjeføringen. Også liker jeg at de viderefører den breie gode femmer hekken, det skal synes at det er en grom bil som kommer. Dette er bra, meget bra
    1 like
  28. Normalt og det krever tilvenning. Samme på 118d. Veldig irriterende i starten.
    1 like
  29. Jaa.. Jeg vet ikke.. Jeg syns hvertfall denne her var ekstremt kul! http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=83629392&fks=83629392
    1 like
  30. Hehe, ja. Men nå om dagen er det først om fremst hus som skal kjøpes.. Og så kanskje klokke til meg.
    1 like
  31. Takk! Er ganske fornøyd så langt. Har liksom ikke lyst å parkere, hehe.
    1 like
  32. Bmw i8 Ferrari 458 Spider Toyota Supra Ferrari California T Porsche 911 Mercedes AMG GTS Mclaren 12C Renault spider
    1 like
  33. 1 like
  34. Sykkel sesongen nærmer seg vel slutten også.... Godt med varme i holkene når det nærmer seg 0 grader om morningen
    1 like
  35. 1 like
  36. 1 like
  37. Regner med at det ble siste "langtur" for i år. Ble en søndagstur på ca. 25 mil med tilhørende godt driv på så og si bilfrie smale og svingete veier Bli jo litt kult dette bildet.
    1 like
  38. Ikke idag, men igår kveld kl 23.00 etter biltur på 11 timer, så var nye bilen på plass:)
    1 like
  39. Dette må være bimmers kjedeligste tråd som kun består av rutinemessig vedlikehold Skulle vel egentlig pøst på med alt mulig av styling greier og annet snæks men den gang ei ^^ Jeg har nå kjørt bilen 1352km, men det er mye vedlikehold som har blitt gjort for den korte kjørelengden. Godt mulig at jeg har vært litt pirkete her og der og tar ting for tidlig, men mye har vært nødvendig også. Dagens runde startet med å ta bremsevæske service. Brukte da blødeutstyr i fra biltema og blødde slik at jeg fikk 1 liter væske igjennom systemet. Startet med hjulet lengs unna og sluttet med det nærmest reservoaret. Service intervall nullstilles med ISTA etter service. Så tok jeg kupefilterene når jeg likevel holdt på. Var på tide å bytte dem også tror jeg selv om det står at det er ganske mange kilometer igjen til neste service i displayet. Nullstilles også som CBS i ISTA. Jeg oppdaget ikke at jeg hadde KN-filter i bilen før jeg hadde dem av ifb plugg bytte. Umiddelbart ble nye skikkelige Mahle bestilt inn og byttet ut. KN-filteret selges for fraktpris! Håper jeg aldri ser dem igjen De har omtrent like stor effekt på ytelsen som å montere en enorm vinge på en 200SX. Så var det tid for et oljeskift. Selvfølgelig er det Castrol 10W60 som går på ihht boken. Filtersett, o-ringer og kobberskiver ble selvfølgelig byttet samtidig. Var en ny vri dette med å skifte olje på bil uten peilepinne. Brukte ISTA-D manualen for å være på den sikre siden å få alt riktig siden jeg var redd for å fylle for mye/lite uten å ha mulighet til å sjekke det før jeg startet bilen. Litt nødvendig verktøy for å gjøre jobben. Plugger og filter ble skrudd til med moment Har tid til slikt jåleri når man skrur for seg selv Resetting av oljenivå måler. Sitter spent å venter på måleresultat som sier om jeg må fylle etter. Fyllte opp 8 liter ihht. service manualen som sier at man skal fylle dette og ta en måling for å unngå overfylling. Fikk deretter beskjed om å fylle etter 1 liter og måtte så justere etter med ca. 0.3 liter til slutt. Var en del poster som sa at man kunne fylle direkte til 9 liter på diverse forum, men jeg valgte å følge BMW sin instruks siden det er mer arbeid å tappe av om man overfyller og det er nok ikke skadelig å fylle kun 8 liter siden de skriver det i manualen.
    1 like
  40. Bildet ble hverken tatt av meg, eller i dag - men Z3C'n er på sistesiden i D2 - i dag.
    1 like
  41. 1 like
  42. 1 like
  43. Man rygger alltid inn Alt blir så mer oversiktlig når man skal ut..
    1 like
  44. Havna ved siden av denne i går, klarte ikke å la være å ta bilde
    1 like
  45. Etter en god vask og en runde med Swiss Wax Nano Express ser bilen i dag slik ut. Den er tidligere vokset med Swiss Wax Shield, men det viste seg at en oppfrisking med en runde Nano Express hjalp godt både på farge og glans. Bilen er litt over fem år, har kjørt 145 tusen km og går som en klokke.
    1 like
  46. 1 like
  47. 1 like
  48. 1 like
  49. 1 like
  50. 1 like