Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 12/19/16 i alle områder

  1. 4 poeng
    Nytern

    Nytern tester Michelin X-Ice XI3!

    Hoi! Så, jeg ruller da rundt på disse dekkene. Trives, gjør jeg! Hender innimellom at jeg ratter både E39 og F30, samme dag, samme strekning for å sammenligne X-Ice og Conti Viking Contact 6. Jeg har notert meg en veldig markant forskjell, men tenker at den mest trolig er bilrelatert. Jeg burde hatt to F30'er, egentlig Mitt syn på dekkene pr i dag er: Tørr asfalt: Terningkast 6. Støysvakt, retningstabilt, føles trygt. Lurer på om dekkene er litt stivere enn "standarden" på nordiske piggfrie? På tørr asfalt oppfører dekket seg igrunn veldig likt et ålreit sommerdekk. Våt asfalt: Det lille jeg har fått kjøre på våt asfalt må jeg si at jeg er fornøyd. Hold deg unna vannfylte renner og du har 0 problemer med å kjøre effektivt. Har prøvd å legge meg i disse vei-elvene, og det går helt fint med nåværende mønsterdybde, ville dog vært litt forsiktig under forbikjøring, v/kryssing av disse fæleriene i typisk forbikjøringsfart. (Dette gjelder uansett dekktype/dimensjon) Snø: Henger som bare det! Kjører du normalt vil du aldri oppleve dramatikk med XI3 på snøføre. I forhold til Conti Viking Contact 6 på E39'en, vil jeg si at grepet er noe bedre, men at XI3 slipper bråere. (Dette kan mye mulig skyldes bilen, men jeg vil nevne det allikevel) Is: Her briljerer XI3, og du har mye grep i dimensjonen 225/45-18. Opplever disse dekkene som langt bedre mht bremse-egenskaper på glatta enn Conti på E39. (Kan selvfølgelig være en bilrelatert forskjell her og). Som på snøføre får du dog ikke like god feedback før grepet opphører. (Igjen, forskjellige biler). Føler jeg begynner å forstå dette dekket nå. Det at jeg opplever dekket som noe stivere gjør at jeg opplever en helt annen grad av.. hmm.. GLEDE! I mange år har jeg rulla rundt på i overkant myke piggfrie, vel vitende om at jeg ikke bør prøve meg på inspirert kjøring de få gangene jeg opplever annet enn vinterføre her i gokk. I vinter, derimot. I vinter har jeg virkelig storkost meg de få gangene jeg har møtt på bar asfalt. Vi snakker ikke tullekjøring, det er ikke nødvendig for å få den derre noe diffuse følelsen av at alt stemmer. Du vet, når du føler at bilen er planta. Kjørte Yokohama piggfrie på en E39 for mange år siden, disse gav meg noe av den samme følelsen. Så, hva har Michelin (i mine øyne) ofra for å få til dette? Siden dekket er noe stivere føler jeg som nevnt tidligere i denne altfor lange posten at en får litt dårligere feedback når grepet er i ferd med å opphøre på vinterføre. For normale sjåfører ser jeg ikke problemet, egentlig. Kjører en som folk vil en aldri føle på dette. For min del har dette vært mest merkbart inn mot rundkjøringer/kryss. Vi snakker polert føre, samt min kjørestil. Jeg må innrømme at jeg til tider har opplevd understyring i rundkjøringer der jeg i E39 har opplevd feedbacken som så god at jeg har tilpasset farten før under/overstyring oppstår. Fruen kommenterte dette i en rundkjøring, forrige gang vi kjørte langt i F30. Det at jeg pleier å lese føret rimelig bra, gjør at kjøreturene våre forløper rimelig udramatisk, derfor lurte hun på om jeg var sliten da jeg plutselig feilbedømte føret inn mot en eller annen rundkjøring i ødegokk. Hva vil jeg frem til her? Jo, på XI3 har jeg det virkelig bra! Jeg foretrekker dette dekket over mykere piggfrie, da det gir meg følelsen av å være litt entusiast, selv midtvinters. BMW's gode kjøreegenskaper? De kan jeg nå kose meg med - hele året! På glatta/snøføre har jeg tonnevis av grep, helt på nivå med hakka og conti jeg har kjørt på i senere tid, MEN der jeg med Conti får gode tilbakemeldinger ang. føret servert på et sølvfat må jeg jobbe litt mer for å danne meg et bilde av hvordan føret er med XI3. Litt vanskelig å forklare dette, men med XI3 legger jeg ned en innsats i å analysere føret, der jeg på conti til enhver tid vet hva jeg har å forholde meg til, og dermed slipper å ofre det en tanke. På tørr asfalt derimot, der snur vi hele situasjonen. Der vil jeg i større grad slite med å analysere grepet med et mykere dekk. BLÆ! Så langt dette ble.. Jeg prøver så godt jeg kan å være nøytral her, derfor følte jeg behovet for å påpeke disse observasjonene tross usikkerheten jeg føler på ift. om dette er mer en bilrelatert greie eller om den kan tilskrives dekkene. For å runde av denne eviglange dekkraljeringa konkluderer jeg med følgende: Jeg ville handla XI3 til meg selv, _uten_ tvil. Til fruen? Conti eller Hakka. EDIT: Jeg blar meg tilbake, og ser at jeg etter min første dag på vinterføre berømte XI3 for å være forutsigbare, samt at de gav meg "plenty med forvarsler før grepet opphører". Så, snakker jeg mot meg selv? Ja, men husk at jeg nå har tilbakelagt langt flere mil, og har et mye bedre sammenligningsgrunnlag opp mot andre dekk jeg kjører/har kjørt på. Ikke skyt! Jeg lar alt stå, uredigert. Det å teste dekk er en reise, der en må være åpen for å endre mening underveis EDIT 2: Noen uker senere uttaler jeg følgende etter en langtur på underkjølt regn "Da folk flest lå i 65-70 ble det en god del forbikjøringer på tur nedover, og alle forløp uten dramatikk. Har nok aldri tatt så mange bremsetester, for å sjekke føret som på denne turen. Jeg mener, folk flest kjørte så sakte at jeg knapt kunne tro at jeg hadde så mye feste. På piggfrie." AHA! Vi har et gjennombrudd! EDIT 3: WOW! Så langt dette ble! Godt jeg ikke er profesjonell dekktester, da hadde ikke folket klart å lese seg frem til hva den endelige vinterdekkanbefalingen ble før midt i fellesferien! Jeg ser det for meg, Arnfinn (63) fra Toten, fullfører side 1264 i fjorårets høstutgave av bladet Motor, og skriker av full hals, der'n ligger solrau og halvveis dau på en pint solseng i sydengokk; "HELVETE, GUNN-MARGOT! VI KUNNE DÆVVA, VISSTE DU AT VI KJØRTE PÅ TAPEREN AV FJORÅRETS VINTERDEKKTEST?!"
  2. 4 poeng
    Fredrik 90

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Det ironiske er jo at E46 er en av de best sammenskrudde 3-seriene som finnes. Men så klart, alt kan jo herpes bare man gir faen og vil lage en Youtube video. Tydelig at fyren ikke har så mye kunnskap om vedlikehold av bil, det er sånne mennesker som bør kjøpe ny Toyota med garanti. Man skulle laget en video om hvorfor man ikke skal kjøpe brukt BMW av en langhåra torsk av en amerikaner med kontorfingre og forutinntatte meninger... Ja jeg blir ikke så rent lite provosert av slikt. BMW skal de ha, men det skal faen ikke koste noe...
  3. 4 poeng
    Gorg

    E91 325i LCI - Individual Stratus Grau - Solgt

    Som dere ser over har der skjedd ting på hjemmefronten. Blir vel litt mindre aktivitet i tråden her de neste par ukene
  4. 3 poeng
    NeonMuffler

    E34 ///M532i S54, reborn

    Bakfanger er på også. Hang på frontfangern bare for å se:) den skal av igjen for å gjøres ferdig
  5. 3 poeng
    Digg å få vaska i disse dager. Goe gamle Pan-Glans fungerer ennå 😊
  6. 2 poeng
    FredrikE24

    Motorsykkel tråden på bimmers

    Fikk over meg i kveld at jeg skulle kle av sykkelen for å gjøre klar til vask innenpå! Overraskende mye greier som gjemmer seg under der. Skifta luftfilter når jeg først var kommet meg ned til luftfilteret
  7. 2 poeng
    Takk for det. @Thundercoil, må nesten vie denne noe oppmerksomhet nå. @Marius2002, jeg tror det ville blitt bra. Jeg synes disse passer de fleste BMW-er, ihvertfall halvgamle modeller. @Saltkjelen, ja, blir interessant å se. Jeg tror det blir vellykket. Hvorvidt dette bildet er bedre kan nok diskuteres, men det var i det minste lyst ute.
  8. 2 poeng
    Kom over "double slat"-nyrer til e60 her en dag. Litt usikker på hva de egentlig heter, men de kom vel først på F12/F13 M6, så M6-nyrer blir vel det korrekte? Uansett, jeg har alltid likt disse, så da jeg fant ut at disse blir masseprodusert til e6x (har sjekket tidligere også, da fantes de ikke) ble det bestilt et sett. Selgeren visste ikke(!) om de var matte eller blanke, så jeg tok en sjans, og heldigvis var de blanke. Hadde de vært matte hadde jeg ikke montert de. ...så da var det ut med de originale Performance-nyrene (disse har vært montert i over fem år nå(!)), og inn med eBay-nyrer. Om jeg føler for det kan jeg bruke rammen fra de originale for å få de litt mer originale, men da de er tilnærmet identiske ser jeg ikke helt poenget. Ble dårlige bilder, da det regnet og begynte å bli mørkt, men resultatet ble noe slik:
  9. 2 poeng
    Fikk en førhjuls presang i posten i dag.....
  10. 1 poeng
    Gabz

    org 528 e39 sedan

    1. Annonsen er et halvt år gammel. 2. Hvis du ser hele to innlegg over deg så har han skrevet at den er solgt.
  11. 1 poeng
    Marius2002

    Blåhvitblogg

    ^Knallbra lesing! Jeg liker godt slike reisebrev-aktige artikler. Følger bloggen!
  12. 1 poeng
    Høres ut som en god løsning, håper du får det til 😉 husk å gi en lyd når du er i mål, er nysgjerrig på om du får merkbar effektøkning. Har du tunet motoren utenom? (chip)
  13. 1 poeng
    går heelt fint. hatt den dimmen på 3dje sesongen nå, nada problem så langt. enda ikke vannplanet.
  14. 1 poeng
    Haugann

    Leveringstid M2

    Hei! Ny i dette forumet. Jeg la inn bestilling på en ny M2 i september, men fikk beskjed om at det ikke er levering før sommeren 2017. Noen andre her som har bestilling på M2 inne og vet noe om leveringstider? Jeg syns det var veldig lenge å vente.
  15. 1 poeng
    Akkurat dette med vannplaning er litt motstridende. Bredere dekk har større "renner"/"ledere" for å kave seg gjennom vann. Brede dekk skal også være bedre på isete, våte og generelt glatte veier så brede dekk vil jeg si er en fordel for deg som ferdes på våte veier. Noen artikler på emnet: Artikkel fra 2007: http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=31478 Artikkel fra 2009: http://www.dinside.no/motor/smale-eller-brede-dekk-pa-vinteren/61935309 Artikkel fra 2014. Dog litt mer vag i uttrykket, men vektlegger forhold der Du bor : http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article931064.ece
  16. 1 poeng
  17. 1 poeng
    helgeb

    M3 149/500

    heftig vogn:-)
  18. 1 poeng
    Love these lights by nights
  19. 1 poeng
    JE

    L.E & J.E`s e46 320i coupe

    Fått plukka ut den gamle radiatoren, trur nok den fikk litt hardere liv de få km den satt i denne bilen, mot de 316 tusen km den satt i den 320d`n den kom fra Fikk i samme slenge bytta ut blinklys foran.
  20. 1 poeng
    Liten update igjen: Venter fortsatt på skruene men de forventet i hus 21. desember. Fin liten julegave altså. Eller så ble det en bestilling hos koed forrige uke. Ble nytt blinklys v.s, nye sideblinklys begge sider, ny dynamoreim, OEM høyglanssorte shadowline lister til dørene, nye mudflaps begge sider bak og litt skruer og plastpropper. Så tok en liten runde på bilen i dag og monterte noe av det. Startet med å bytte ut blinklyset på v.s, da dette var knekt helt i bunn, funker helt fint. Men irriterende å se på. Gammelt Nytt Men synes ikke passformen var noe voldsomt, selvom de er orginale Så tok jeg for meg muddflapsa bak, disse hang så vidt sammen, så godt å få bytta til nye Gammel h.s Ny vs gammel Ny på plassNy vs gammel v.s Ny på plass Så fikk jeg endelig bytta til orginale sorte shadowline lister på dørene, de bak kommer over nyttår Orginale vs plastidip v.s Orginale vs plastidip h.s Så avslutter jeg med ett bilde av ett center ferdig lakka i Frozen Grey, takk til @Frode D for lakkode. Stay tuned -Slaven-
  21. 1 poeng
    Fahad

    Min E71 X6 30D - M Performance - H&R senk

    Monterte 25mm spacere bak i dag. Legger ut bedre bilder av de nye endestussene også.
  22. 1 poeng
    Frode D

    Frodes E46 M3 - Solgt

    Det bildet der har jeg lagret på PCen, så har tenkt på de også. Bør prøvesitte begge deler og vurdere det. Fordeler med CS er at de kan justeres mye mer. Blir uansett i cinnamon utførelse. Men det koster penger så får se om det blir utsatt til neste vinter.
  23. 1 poeng
    Greit skue hos Bavaria Stavanger i dag. Fantastisk fin i rød, og clean innvendig uten alt det blå dilldallet.
  24. 1 poeng
  25. 1 poeng
    Hollabaloo

    Bmw e39 520i, Problemer med bremsene !

    Her har du BMW sin egen guide med illustrasjoner. Det du trenger å vite står på den første siden som dukker opp, samt de to neste sidene. Merk forresten følgende når det gjelder glidepinnene: Only clean guide screws; do not grease. Følg også anvisningene som følger med bremseklossene. Enkelte bremseklosser skal ikke smøres på baksiden, da de har en form for beskyttelse som hindrer piping. Textar sine bremseklosser er et eksempel, ref. monteringsanvisning punkt nr 9. Vet ikke om det samme er tilfelle for EBC greenstuff, men det bør isåfall stå i papirvedlegget som ligger sammen med bremseklossene. Bruk helst en metallfri pasta beregnet for bremser. Biltema har en som koster 60 kr, Jula selger en fra CRC til 100 kr.
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00