Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 01/10/17 i alle områder

  1. 6 poeng
    flobben

    Del hva du støtte på - en "spotte"-tråd.

    til henting av juletre
  2. 6 poeng
    Evenol

    Del hva du støtte på - en "spotte"-tråd.

    Det er kanskje ikke så rart at den er møkkete - har du fått med deg hvordan veiene er for tiden? Ikke alle har mulighet til å ha ren bil hele tiden. Jeg synes det er morsomt å se at en litt spesiell bil brukes, også på vinteren. Sitte å heve seg over andre personer på et forum er usmakelig forresten.
  3. 5 poeng
    Etter endel henvendelser har jeg gitt litt etter her nå. Jeg hadde ikke heeelt planer om å opprette en tråd på mitt neste prosjekt. Vel, prosjekt og prosjekt fru Blom... Nå har det seg slik at jeg har en E28 som jeg har brukt endel tid og kroner på, og siden jeg nå driver å restaurerer hus og garasje, så er det verken tid eller penger til et langvarig og dyrt prosjekt. Men å bare bruke spiker og hammer ble litt kjedelig, og jeg har jo tross alt kjørt E28en gjennom 4 sesonger nå, samt fått E24en på hjul forrige sesong. Derfor måtte jeg ha et lite mini-prosjekt. Et prosjekt som er både gjennomførbart og morro. Og hva skal til da? Jo, en deadline som er sesongen 2017 samt et budsjett som er egentlig basert på en allerede ruinert lommebok. Noen som kjenner seg igjen her? Jeg aner ikke helt hvordan jeg skal få det til, for jeg VET jo at jeg har lyst til å bytte absolutt ALT av klips og dill dall. Men jeg skal prøve så godt jeg kan for å holde dette prosjektet innenfor tidsplan og økonomi. Kanskje noen tenker nå at "hvorfor gidder han? hvorfor ikke bare vente?"... Nå har ikke jeg "skrudd" bil siden E28en sto klar I 2013, og jeg kjenner behovet for å gjøre annet enn å kun snikre. Og sannheten er at jeg har fremdeles et hus/garasje under renovering, så dette bilprosjektet er parallellt med alt annet. Det er heller ikke snakk om å skru 24/7, for jeg har en dagjobb samt familie med samboer, 6 unger, 2 Katter og en hund som ikke skal oversees. Mao, mange faktorer som mange andre deler med meg.Og det viktigste av alt - om jeg ikke kommer I mål med bilen denne sesongen, så er det ikke krise, bare et lite personlig nederlag. Hva skal til for å gjøre en delrenovering? Går det an å gjøre gull utav gråstein? Helt ærlig, jeg vet ikke helt. Jeg trives best med å "do it right, first time". Alt nytt, det er musikk I mine ører. Men det er jo ikke tilfelle nå. Så da kommer vi vel til dagens lottospørsmål: går det an å lage en utstillingsbil uten å bruke 6-sifret beløp, og uten å bruke all tid som finnes I "åresvis"?? Vel, min plan er å gjøre denne gamle E23en fra å være et låvefunn til å kjøres for egen maskin til treff I år. På utstilling. Pokalsanker? Nei, der er konkurransen for stor. Men det er ikke det viktigste. Det viktigste er å komme med en bil som en er fornøyd med og glad I selv. Og da er en kommet langt. Men denne bilen skal nok tiltrekke seg noen blikk og interesse, DET er målet. Personlig så har jeg en drøm om å ha et lite "museum" I kjelleren min med ferdig restaurerte bilen, hvor alle har klart å være I såpass tilstand at de har klart å få seg en pokal. Men det vil tiden vise, for akkurat nå er det kun EN bil som er I såpass tilstand. Men over til bilen og prosjektet I seg selv. Jeg tror jeg begynner med å klippe ut en post ifra E28-tråden min som noen gjerne har lest fra før av, men denne er allikevel litt av historikken på bilen I mitt eie. Jeg skal oppdatere fortløpende, for jeg er faktisk litt I gang nå. Så får vi bare håpe at gamle Bimmers fortsatt har noen som liker gamle E23er, og kommer og besøker denne tråden, slik at det er matnyttig å holde liv I den. Jeg satt med et par kompiser på et treff i Stavanger og diskuterte (selvsagt) BMW og ombygging osv... Der kunne de fortelle meg at neste steg var å sette en 745i-motor i en E30. De M106-motorene vokser jo ikke på trær lenger, så diskusjonen havnet mer på det å få tak i en slik oppegående motor enn det å putte oppi en slik motor i en E30. Etterhvert som vi drev med brainstorming, så kom det frem at han ene kjente en kar som skrøt uhemmet av sitt unike og særs spesielle interiør i en 745i E23. Jeg måtte argumentere på den påstanden, men vi kom frem til at dette måtte det sjekkes opp i. Helst allerede samme dag... Nå husker ikke jeg om det faktisk var samme kveld, eller om det var dagen etterpå - men bilen ble sporet opp og funnet i en falleferdig bygning som hadde satt Villa Gjennomtrekk i et godt lys. Og det resulterte i at de sendte meg følgende bilder på telefonen min: Men hva i alle dager??? Tilslutt ble rammenummer avdekket, og jeg fant ut følgende: Dette er en 1986 modell (produsert des 1985) E23 745i Highline i Arctisblau utførelse med grått nappaleder. For de som ikke vet hva Highline er, så er det topputgaven til E23. Av de 16000 745i som ble produsert, så kom 379 av de i Highline utførelse. Ved mer inngående sjekk, så viser det seg at det ble produsert kun 32 stk i den fargen med grått nappaleder. Det som også er litt morsomt, er at denne har Airbag. Og en ting er nå helt sikkert, det er ikke mange som ble levert med Airbag. Etter div mailkorrespedanse med BMW-archive i tyskland, så kunne de desverre ikke bekrefte hvor mange som ble levert med Airbag. Men at vi snakker om veldig få - om ikke som i den eneste, det er ganske sikkert. Neste steg var jo å få handelen i boks.. Etter div forhandlinger, så ble bilen handlet. Det fremkommer da at bilen har stått i ro siden 2001. Helt fantastisk. Og tilstanden er meget bra, forholdene tatt i betraktning. Jeg har bare lagret den, så jeg har faktisk ikke hatt den på bukk ennå... Etter at handelen var i boks, og bilen betalt - så var det jo å få hentet den.. Legger ved et par bilder fra når der bilen sto, og veien hjem.. Kun kattene som har fattet interesse for denne tydeligvis: Her fikk den se dagslys for første gang på mange år: Denne bilen har jaggu fått stått lenge urettferdig... Endelig på henger, nå skal den hjem til et ekte "hjem" Det er veldig spesiellt å se en bil så nedstøvet og bortglemt/gjemt... Virkelig en uvirkelig og spennende følelse. En sann glede å selv få oppleve noe sånn, for det er jo bare slik en leser om eller ser på tv. Jeg fikk den nå hjem, så satte den godt og tørt til sides i kjelleren. Men når jeg hadde Øistein på besøk sist, så hadde han lyst til å få lov til å vaske bilen.... Så da ryddet vi den frem og ut i dagslyset. Jaggumeg satt skitten godt, og den må gås over flere ganger selvsagt. Alt til sin tid. Den er iallefall vasket litt nå, og kommet seg ned i garasjen i det minste, der den står tørt og godt... Her er Øistein in action! Og han koser seg virkelig!! E23 en bil som ikke mange hviler sine øyne på. Heller ingen vil betale penger for de. Derfor kan slikt skje i Norge (og egentlig verden over) at slike flott biler bare forsvinner fra denne overflate.. Denne bilen var på en måte "left to die", selv om eier hadde store drømmer om at det skulle bli bil av det...
  4. 4 poeng
    Eystein Ose

    Eystein's E30 320i 1990mod

    Det var ikke planen å forsette på noe prosjekttråd på denne. Så det mangler nok en del bilder, og de bildene jeg har er ofte fra Snapchat osv. Det blir noke en tung update med mye tekst denne gangen her, men skal prøve å værte flinkere å ta bilder til fremtidige updatesJ Det siste som ble skrevet her ser jeg, er at jeg fikk nedi m20b25’en, og der var en kort affere. Fikk nedi motoren og startet opp, den virket frisk og fin å gikk godt! Fikk brukt den noen timer, før den plutselig begynte å bli veldig tungstartet. Deretter stoppet den når jeg trykte inn clutchen, og klarte ikke å kjinne den i gang igjen. Klarte å trillstarte, å kjøre den hjemme ifra og til verkstede (4-5km) før den stoppet igjen. Da var det ikke sjangs til å få liv. Åpnet pansere og ser det er mye olje under innsuget, og alt tyder på trykk i bunnpanna. Trilla bilen inn på min plass på verkstedet, og her sto den en stund menst jeg begynte å fikse litt på daværende bruksbil (03 mod e39 530d msport). Fra den korte turen med m20b25 Påvei til E30MEET 2015, stoppet jeg påvei ned og plukket opp et sett med XYZ Coilovers. Og etter 3 dager på (etter min mening) det beste bmwtreffet i landet, var motivasjonen tilbake. Når jeg kom hjem var det rett sta å hente gamle gode M20B20en fra lagring, å gjøre klar til å bytte tilbake slik jeg fikk kjørt litt det året. Å bytte tilbake gikk kjapt med god hjelp fra kompiser. Så da var det bare å få montert nye coiloversene å justere inn. For første gang med denne bilen var jeg fornøyd med høyden. Fikk brukt bilen mye resten av 2015. Da ble det både fotoshoot og filmlaging. Jeg kom meg også på høsttreffet til Bmwccn M&R. Legger ved både bilder fra treffet, fotoshooten og link til filmen. Mange har sikkert sett de før, så da for dere heller scrolle forbi J Og så skjedde det. Det som førte til at den skulle under kniven. Jeg og Valset hadde vert opp på verkstedet, og skulle hjem til meg en tur. Han kjørte sin e30 cab, og jeg kjørte min. Det regnet og var glatte veger. Som folk ofte vet, at kjøring ilag blir ofte til grisekjøring og det ble sparket clutch. Det gikk fint det før jeg fikk veldig stor kontra, og hørte plutselig et stort dunk. Da kom jeg på et batteri som låg løst bak i bagasjerommet.. Dette førte til en veldig sur utoverbulk i bakskjermen. Fosterstilling ble inntatt, og ble varende i noen timer før jeg mannet meg opp til å ringe lakkerer for å høre om pris. Vi avtalte å møtes for «takst», jeg bestemte meg at denne gangen skal jeg lakke hele bilen, og det inkludert motorrom. Jeg og lakkerer ble enige om pris. Da skal han ta all sparkling, pussing, grunning å lakking på karroseriet, slik jeg vet det blir 100%. Motorrommet skal jeg grovsparkle, så skal han gå over det med filler å fikse feila mine før lakk. Avslutta sesongen i slutten av september, og satt den inn på verkstedet igjen. Demonterte fronten og tok ut motoren. Og letingen på en M20B25 som var nyere en 89 startet. To be continued J
  5. 3 poeng
    Marius2002

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Ja jeg fikk med meg BMWs innslag og mye interessant på den fronten pfremover. Jeg har ingen mening enda om dette hologramtouch, men jeg følger med, for spennende er det Utviklingshastigheten er helt rå om dagen! Det er da det også er godt å bare lene seg tilbake i en analog bil, bil nr2, og nyte det enkle og det herlige, om man foretrekker 928, 911, E34, E30, 2002 eller annet inspirerende kjøretøy spiller egentlig ikke noen rolle.
  6. 3 poeng
    Eystein Ose

    Eystein's E30 320i 1990mod

    Takktakk! Skal prøve å være flink å oppdatere fremmover. Fant forresten noen flere bilder fra da den var i daglig bruk sommeren 2015.
  7. 3 poeng
    Tenkte at man kan vel ha rent motorrom om vinteren også.
  8. 2 poeng
    Peak

    Del hva du støtte på - en "spotte"-tråd.

    @Fredrik 90 Dette er pinlig, noen ganger må man bare inrømme å ha forsnakket seg. Hvorfor i alle dager kommer du også med et personangrep på Mikkel i Broiler? Dette virker kun som sjalusi for meg, trist å lese... Du kan bedre en dette.
  9. 2 poeng
    Shattered

    E61 525d - Et nytt kapittel

    Ja, du får nok se den snart Gliser hver gang jeg ser den 😉
  10. 2 poeng
    BimmerFan!

    Den store finn.no tråden.

    Dette her er en av de flotteste F01 jeg noen gang har sett. Skulle gjerne ha vært en 760Li http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82983976
  11. 2 poeng
    Gabz

    Gabz' #449 E39 - Video (s.80)

    Var inne for å få prisoverslag på montering av eksosen i dag, og etter å ha kommet fram til en grei pris så sa jeg at han bare kunne sette i gang Opp på bukken med seg: Utgangspunkt: Ut med det gamle: Litt kapping, måling og justering for å få den slik jeg vil ha den: Sveiset fast og lakkert kjapt over alle sveisene for sikkerhets skyld. Festene ble laget på potta på siden til stussene slik at den henger i det originale opphenget. Og ferdig! (Beklager veldig skitten bil) Skal vaske og ta bedre bilder senere. Men jeg er veldig fornøyd Ser definitivt utrolig mye bedre ut nå. Lydmessig ble det som forventet veldig liten forskjell. Litt dypere lyd mellom 2500-3500rpm bare, pluss litt tøff lyd rett etter man starter motoren. Men nå ser det hvertfall ikke så tomt og stusselig ut!
  12. 2 poeng
    Frode D

    Frodes E46 M3 - Solgt

    Da var det på tide med en update igjen. Fikk et Focal frontsett av dama til jul, så tenkte på montere dette. Men det var ikke rett frem med Harman Kardon stereoen. Det begynte med at jeg skulle finne ut om det var best å koble Crossoveren til bass eller diskant/mellomtone - og med litt googling var ikke denne forsterkeren veldig glad i uoriginale høyttalere (subbene er 2 ohm, mellomtone/bass 3 ohm og diskant 4 ohm om jeg husker riktig). Så da ble det handlet inn til resten av bilen også. Følgende er installert: - Focal PS 130F (foran) - Focal PS 165F (bak) - Polk Audio DB692 (brukt til subber) - Alpine PDR-V75 5-kanals forsterker - Diverse kabler og automatsikring - Eonon 6150 navi/spiller (ikke kommet i posten enda) Jeg tok ikke så mye bilder av kabeltrekking osv, da dette er relativt kjedelig. Men her er noen bilder jeg tok underveis. Kjøpte inn "blanking plate" fra CSL for å ha et utgangspunkt til diskantene, skjærte hull og limte inn festene. Høyttalere med adaptere montert, samt litt lyddemping for å hindre vibrasjon. Når dørtrekkene var av folierte jeg listene (de er montert fra baksiden....) - litt usikker på om jeg liker denne folien, så det er mulig jeg bytter til sort blank senere. Polk DB692 vs original. Valgte disse da de går ned til 30hz og jeg ikke vil ha en løs subkasse i bagasjerommet. Målet er å få ren og fin lyd, ikke noe dB-drag greier... Tok ikke noen bilder av høyttalerene bak, men det var ikke akkuratt god plass til 6,5" der. Det gikk akkuratt. Trakk nye ledninger til alle høyttalere og signalkabler også selvfølgelig. - Har lagt opp alt til air cups også, sånn at det er klart når de nye demperene kommer. Ny ramme til å montere Eonon-spiller, samt USB for lading av mobil og bryter til air cups. Kompressor, relé og gauge på plass (mye kabler...) Laget en ramme for å få festet forsterker, samt montere ventil. Det ble også lagt lyddemping under. Ferdig resultat: Slanger er også trukket frem til hjulhusene foran, så nå venter jeg bare på nye dempere.
  13. 2 poeng
    TRF

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Står en "ny", 0km, ubrukt, stått hos forhandler e34 m5 for salg sørover om lysten til å bruke mye penger skulle bli for stor For øvrig bør du absolutt vurdere 3.8 foran 3.6, med mindre du får "tilsvarende" 3.6 betydelig rimeligere.
  14. 2 poeng
    Gabz

    Gabz' #449 E39 - Video (s.80)

    Tar en liten dagsoppdatering. Har en stund hatt lyst til å få ut reservehjulet fra bagasjerommet og heller ha et "nød-kit" nedi der. Tar jo veldig mye plass og kan like gjerne bare byttes ut med noe dekkskum. Så det fikk jeg gjort i dag! Utgangspunkt: Ut med seg: Samle diverse ting som kan være kjekt å ha med: Og få alt nedi. Fortsatt mye plass Da burde jeg også ha alt jeg trenger: -Kraftige startkabler -Taue-tau -Dekkskum (dekkfiks-sprayboks) -Multimeter -Sett med skrutrekkere -Sett med tenger -Teip og lim -Skrallesett -Skrutrekkersett med forskjellige bits -Latmannsarm -Hammer -Målestokk -Coiloververktøy -Motorolje -Kjølevæske -Hettegenser -Original jekk -Kabelstrips -Arbeidshansker Deilig å ha litt ryddig bagasjerom igjen! Også måtte bilen få en vask selvsagt. Blir veldig mye av det om dagen, er jo bare salt og dritt på veiene her.. Må få spacet ut hjulene litt Og et lite stemingsbilde på slutten av dagen: Skal innom Svendsen på mandag for å få sjekket montering av potte ordentlig og få en korrekt pris uten spekulering. Blir nok en tur innom Bilens Eksosanlegg i Vestby også for å få det sjekket der og. Skal samtidig på mandag få gått over klimaanlegget litt, da det blåser kaldt på høyre side av bilen men varmt på venstre (og ikke varmt nok der heller) selv om det er stilt likt. Så noe tull er det, må finne ut hva.
  15. 2 poeng
    Da er ladespenningen tilbake Det var altså laderegulatoren som var blitt litt "lazy". Den gamle var merket TG17C010 , så kjøpte denne (Valeo) regulatoren: http://www.ebay.com/itm/251836598884 Problemet var altså at bilen ikke ladet fra start. Den trengte 10-30 min før den begynte å lade. Med det 11år gamle original(!) batteriet og i -10C holdt jo ikke det... Det manglet ikke på feilmeldinger etter en stund, for å si det sånn.. Det endte med en utgift på ca. 700,- inkl frakt fra utlandet. "Noe" mindre enn de ca 10-12.000,- verkstedet skulle ha (ny 170A dynamo..). Skiftet i tillegg også batteriet til nytt original 110Ah. Det kom på 1.800,- (+CarlyBMW batteri reset lisens til 95,-) men etter 11 år måtte jo det skiftes uansett. Gikk greit å skifte regulatoren uten å løsne dynamo. I gleden over å være kvitt rekkeviddeangsten har jeg laget en DIY på skifte av ladregeulator for E60/61 diesel (er kanskje likt på bensin?). Dette er jo ikke særlig avanserte greier, og bør være innafor for de aller fleste å gjøre selv. Sjekk at den nye regulatoren er helt lik den gamle og at tilkobling, skruehull etc. passer. Monter den gamle regulatoren, fest den med de gamle boltene. Montering skjer åpenbart i motsatt rekkefølge, og like åpenbart er det at tilkobling av batteriet er det siste man gjør (etter å ha forsikret seg om at de 2 lederne for B+ kontakten er forsvarlig tilkoblet). En ting som ikke fremkommer av bildene er å sjekke tilstand for kabelsko på de to B+ lederne. Jeg pusset mine med sandpapir for å være sikker på god kontakt. Skal tross alt gå en del Ampere gjennom der... Start opp bilen og sjekk spenning, med et multimeter eller evt. en "dings" i sigarettenneren. Jeg kjøpte en slik (på vei ut av salg ifølge www.biltema.no) dings fra Biltema.
  16. 1 poeng
    Frode D

    Frodes E46 M3 - Solgt

    Takk! Har sett på den folien, men hele tanken med dette var å matche de børstede leppene som kommer på ACS'ene. Så vil helst ikke ha masse forskjellige børsta farger på bilen.. De ser veldig hvite ut på bilder, de ser mer grå ut i virkeligheten. Er enig i den, får se hva jeg gjør med det. Takk for det, kjekt med sånne tilbakemeldinger. Er veldig fan av OEM+ stilen. Folien får bli der en stund, så får jeg se hva som skjer utover våren. Takk for det. Har ikke noe hjulbrønn å plassere tanken i, så da er det en grei plassering. Må ha plass til bagasje når jeg reiser til utlandet. Takker! Høres bra ut. H/K er ok, men det henger ikke med om man skrur litt opp på volumet. Kan skrive litt erfaringer når jeg har fått alt koblet opp, men har jo ikke koblet det opp mot original spiller så kan ikke sammenligne så mye..
  17. 1 poeng
    Poenget mitt er at eieren av denne bilen kan være like opptatt av å vaske bil som det du er. Selv om man eier en Ferrari eller you name it, så er det ikke ensbetydende med at man slurver med vedlikeholdet fordi den er møkkete. Slik du ordlegger deg, forventer du at eieren omtrent skal stoppe på hver bensinstasjon han møter for å spyle den av, og dette tendenserer til å være fanatisk i mine øyne. Med henhold til siste kommentar, drar du stort sett alltid dette kortet når noen er uenig eller stiller kritikk til påstanden din. Hvis du ikke ønsker å diskutere dette, så skulle du heller ikke startet med kommentaren din!
  18. 1 poeng
  19. 1 poeng
    Evopower

    Evopowers e39 og nå e61

    Jeg hadde nettopp min på EU. Den også gikk fint igjennom med blendet egr utslippsmessig Erfaringer er til for å deles
  20. 1 poeng
    Eystein Ose

    Eystein's E30 320i 1990mod

    Da skal jeg prøve å grave frem noen bilder å koke ihop en update!
  21. 1 poeng
    Marius2002

    Den store finn.no tråden.

    Enig, slike bilder i salgsannonse gjør at jeg klikker meg bare ut igjen, uansett hvor "bra" kjøp det virker å være. Dessverre alt for mange av de på finn.no.
  22. 1 poeng
    Dieselbilen min med 6 sylindre går billig nok til at jeg ikke hadde byttet den mot en 4 sylindret. Skal fylle på i morgen og regne ut "langkjøringa", men det blir ikke helt riktig da jeg måtte ta noen småturer denne uka. Tipper det blir rundt 0,65-0,7L/mil på langkjøring. I den verste kulda nærmer jeg meg 1L/mil med småkjøring og forvarming på tomgang. Det er dog ikke noe sammenlignet med E36-en som klokka inn 1,4L/mil med småkjøring og forvarming nylig.
  23. 1 poeng
    haha vell elbiler er vel bare greit for en liten periode... de sier jo nå at det er så mange elbiler på veien at dem vurderer flere avgifter på dem også nå.. så samma hva det blir til blir vi rævkjørt uansett til slutt haha! xD når vi faktisk er inne på drivstoff forbruket... så så jeg gabz sa en plass at han hadde klart og få sin ned på 0.4 på mila i lang kjøring... mens min ligger på 0.6 altså er ikke store forskjellen.. men hvis jeg kan få forbruket enda mere ned så er jo det helt genialt og litt morro og være litt cocky når det kommer til en slik samtale i framtiden.. har du noen ideer hva jeg kan gjøre får og få forbruket litt ned? eller er det kanskje veldig variert fra bil til bil kanskje?
  24. 1 poeng
    316

    Halvor_nor's E39 530D Touring & E12 M535i

    Jeg husker også den bilen fra finn for et par år siden. Den har realt potensiale til å bli drit tøff 😃
  25. 1 poeng
    Dweezil

    Dweezils 2015 520xdat 190 hk

    Da er bilen henta hos Talset! Det ble veldig bra, synes jeg! Låner bildene som Talset tok; han er en bedre fotograf enn meg, og han hadde i tillegg dagslys da han fotograferte. Her er det som ble gjort (i tillegg til vask): 1-stegs polering for fjerning av småriper og heving av glans. Lakk beskyttet med Max Protect UNC-V1 og Max Protect UNC-R 1.5. Dekksider er behandlet med Max Protect UTC og ruteforsegling på frontrute er Max Protect UGC. Han glemte forresten å ta innvendig vask og rens/impregnering av skinnsetene... skal få en ny avtale for å få gjort det, men lurer på om det er mye jobb med skinnsetene? Har både rens og skinnmelk fra AutoGlym liggene, og hvis det ikke er veldig tidkrevende, vurderer jeg å gjøre det selv... mener Talset sa han brukte damprens forrige gang jeg hadde bilen inne; er det en god måte å rense skinnsetene på? Har ikke dampvasker, men dersom det er en overlegen måte å rense skinn på, kan jeg vurdere å kjøpe en slik.
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00