Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 11/14/17 i alle områder

  1. 4 poeng
    ShellMotul

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Ja BMW har helt klart historiske elementer de kan dyrke videre rundt. Men historisk sett er det nesten oppsiktsvekkende, sett med dagens øyne hvor beskjedent det økonomiske handlingsrommet til BMW var i etterkrigstiden i forhold til for eksempel Mercedes Benz. Man regner gjerne «Neue klasse» som BMW sin redning, men jeg må si at for eksempel E28, som kan kalles en kraftig facelift av E12, må ha virket som en designmessig dinosaur i relasjon til sine konkurrenter da den ble avløst av E34 i 1988. Nå er også E34 ganske konservativ i designet, spesielt med de fire runde lyktene i front, men den tar heldigvis - kan vi si - steget opp til for eksempel Mercedes W124, Audi 100 (C3), Ford Sierra eller Opel Omega A designmessig. Og hadde ikke BMW fått slik suksess med E30, og i tillegg med den geniale merkevarebyggeren M3, i tillegg til E34 og E32, kunne fort historien ha sett annerledes ut. Det konservative designet til blant annet E28 er det modellen nyter godt av i dag, da designet kan oppfattes på lik linje som Mercedes w123, som et klassisk 70-talsdesign, mens flere av modellene nevnt ovenfor vil av mange bare bli sett på som en boks fra 80-tallet. Misforstå meg rett, de revolusjonerende designene fra 80-tallet kan være kule de også, men de tilhører en nyere æra innen design, og det vil gå enda noen år før de går over fra å bli gamle biler til å bli klassikere (i den grad en firedørs familiebil blir det). Litt tilbake til BMW sin økonomi på 70- og 80-tallet. Igjen tar jeg E28 som et eksempel. Dette fordi den har en spennende historie, spesielt i Sør-Afrika. BMW sin første fabrikk utenfor Tyskland lå i Rosslyn i Sør-Afrika. Fabrikken produserte blant annet BMW E12 for det lokale markedet på grunn av høye avgifter på import av ferdigstilte biler. Da E12 ble erstattet av E28 i 1982 i resten av verden fortsatte BMW å produsere karosseriet fra E12 på samme måte som før i Sør-Afrika helt fram til slutten av 1985. Grunnen til dette var at BMW sentralt ikke tok seg råd til å bytte ut produksjonslinjen som laget karosseriet til E12. Det spennende er at E12 karosseriet som ble laget etter lanseringen av E28 blir utstyrt med alt av utstyr som kom med E28, alt fra understell, drivverk, motorer, interiør og elektronikk ble bare puttet rett over. Motor, girkasse, understell og elektronikk ble sendt ferdig fra Tyskland. Så E12 karosseriene som ble produsert mellom 1982 og til slutten av 1985 i Sør-Afrika er i praksis en E28 med E12 utseende. Det er derfor jeg også kaller E28 for en kraftig facelift av E12. BMW brukte i stor grad pengene på det man ikke ser: Reduksjon av vekt (E28 er den letteste 5-serien gjennom tidene), moderne elektronikk (F.eks. mer moderne enn Mercedes W124 som først kom i 1984, og på mange måter på nivå med E34) og forbedret understell (Mye av understellet er i prinsippet likt eller deler de samme fysiske delene som de senere E32 og E34). E28 var derfor en moderne bil i en gammel drakt. Det er tydelig at design selger, for E34 solgte omtrent like mye som E12 og E28 gjorde tilsammen, og selv om E28 etter min mening er en god bil, var skiftet rundt E34 avgjørende for utviklingen til BMW slik vi kjenner merket i dag. Jeg kom over videoen nedenfor som viser en tysk student som kjører sin Sørafrikansk-produserte E28 på tur i Sør-Afrika. Den type turer, samme hvilket land det er i, er det jeg setter pris på med gamle biler.
  2. 3 poeng
    M//

    Den store finn.no tråden.

    https://www.finn.no/101942793 https://www.finn.no/108528688 Rart denne har blitt solgt 3 ganger på 2 år. Men fin bil med nice fargekombo. 😊
  3. 2 poeng
    Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Et flott innlegg og det er ingen tvil om at spesielt E28 og E30 var to kritiske modeller når det gjaldt å bygge opp merkevaren BMW slik vi kjenner det idag. Jeg har spesielt sansen for hvor langt BMW gikk rent kommersielt med E30 i forhold til Mercedes-Benz W201 for å få E30 til å fremstå attraktiv selv om W201 teknisk var en bedre bil og ikke minst en mer moderne konstruksjon (jeg har hatt begge modellene). Man kunne bl.a velge mellom sedan, coupé, stasjonsvogn og cabriolet. Man kunne få den som Allrad (tidlig versjon av xDrive) og ikke minst finpolerte BMW M-konseptet (Motorsport) med M3 samt på enkelte markeder den mer ukjente semi M3 modellen 320is (begge hadde S14 motoren). Motormessig var dette også en svært interessant tid når det gjaldt BMW. Det handlet primært om rekkeseksere fra den lille M20 motoren til storsekseren M30 samt fine spinoffmotorer som f.eks dieselrekkesekseren M21 og ikke minst ETA motorene. Disse motorene var selvfølgelig også tilgjengelige i E28, men BMW var stort sett alene om å kunne tilby et bredt sortiment av ulike rekkeseksere i en såpass liten og kompakt bilmodell som E30. Mye av grunnlaget for å assosiere spesielt rekkeseksere med BMW i en moderne kontekst stammer uten tvil fra E30 og E28. Som du er inne på var BMW's produksjon i Sydafrika interessant på denne tiden. De hadde også deres egne modeller som f.eks 333i der også Alpina var involvert. Vedr. spesielt E12, men også E28 og Alpina samt i mindre grad produksjonen i Sydafrika har profilen Der Barockengel skrevet ganske mye om dette i sin eminente tråd her (jeg ser at du har funnet tråden allerede, men det er dessverre en stund siden tråden er oppdatert fra trådeiers side). Jeg har også skrevet en del om BMW på 70 og 80-tallet her og her i tillegg til i denne tråden selvfølgelig...
  4. 2 poeng
    papertiger

    Ny bil

    https://www.finn.no/96622470 Nydelig fargekombo - for ikke å snakke om smukke felger! 😍
  5. 2 poeng
    Mithrox

    LED lys og snøvær

    Jeg fant ikke noen god måte å hindre det på, så jeg flyttet til Rogaland ... her snør det aldri
  6. 2 poeng
    Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Det er et godt poeng at BMW ser ut til å ha begynt å hente designelementer fra eldre modeller (utover mer markante særpreg som f.eks Hofmeister-Knick, nyrene og ringene rundt lysene). Den såkalte "haifronten" er nevnt, men også bruk av rondeller ved C-stolpene på X2 er en gammel kjenning fra E9 og til en viss grad M1 (de var bak, men stadig på C-stolpen). Jeg liker også at BMW i større grad enn tidligere har begynt å fokusere på eldre modeller. De gamle modellene forteller en fantastisk historie om BMW og ikke minst forteller de hvor enkelte av dagens modeller kommer fra. BMW bygger med de gamle modellene merkevare på høyt nivå og snakker på en annen måte enn tidligere til de kanskje mest trofaste entusiastene. De som har hatt BMW store deler av voksenlivet og nå har barn i den rette alderen for å kjøpe en BMW. Jeg har f.eks kjørt BMW i nesten 14 år av mitt voksne liv og det er ingen tvil om at min datter (24) er preget av dette og at det er en BMW hun sannsynligvis først kommer til å tenke på den dagen hun skal kjøpe en bil... Det er derfor litt artig at E28 figurerer i den nye Mission Impossible filmen og hvis man kikker nøye etter her så ser man at de under filmingen også har en backup E28 i den samme fargen. To eksosrør tyder på at det minst handler om en 528i, men mest sannsynlig er det en 535i (selv om jeg mener å huske at rørene på den modellen hadde en større diameter)... Jeg er ikke så begeistret for New Beetle (1997-2011), men jeg er helt enig i at få bilprodusenter utover VW og Mini (BMW) kan gjøre et slikt stunt med suksess. For min del er det et eller annet helt galt med proporsjonene på denne modellen og spesielt når du sitter bak rattet og ser frontvinduet alt for langt foran deg bak et massivt dashboard. På dagens Beetle (anno 2012) har imidlertid VW fått skikk på proporsjonene så den modellen liker jeg veldig godt. Nå som den har blitt tatt av markedet i Tyskland (som coupé) er det ganske sannsynlig at den vil bli et samlerobjekt også (spesielt som R-Line og Dune). Med de største R4 2,0 TSI motorene (200-220 HK) samt en 2,5 liter rekkefemmer på 170 HK (kun USA) går bilen også ganske bra. 0-100 Km/t for 220 HK modellen er 6,7 sekunder og topphastigheten er 233 Km/t.
  7. 2 poeng
  8. 1 poeng
    TRF

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Og snart flyr vi bilene våre.... Det virker som noen er av den oppfatning at all trafikk foregår på en motorveg, med gode forhold. Kostnaden i infrastruktur for å innføre noe sånt over vårt ganske land vil jo være astronomisk.
  9. 1 poeng
    CrZyWiz

    Sammenligning av olje

    Snakk om å motsi seg selv.
  10. 1 poeng
    mkj

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Leste den der ja. Glad jeg har fått med meg erfaringen med bilglede. Ingen tvil om det ser skummelt ut framover for oss som liker å kjøre bilen selv!
  11. 1 poeng
    Driver å leker meg litt mer med interiøret nå, det gav litt mersmak med litt mer moderne look. La på et sånn carbon vinyl kit fra bimmian, det ble ganske bra, fin finish med fibere, samt prøvde meg på noen ///M striper på dashbordet og litt aksent striper i hvitt (har også rødt og blått men det kræsjet litt i fagene). Disse interiør listene i forskjellige farger er ganske fiffige, de bare presses inn i småsprekkene der man måtte ønske å montere de. Må prøve meg frem litt med hvor mye og hvor jeg skal montere de. Skal legge ut noen bilder når jeg kommer frem til et slags ferdig resultat eksempel fra bimmian Carbon vinyl kit
  12. 1 poeng
    quandt1960

    Sammenligning av olje

    Jo lavere viskositetstall W jo dyrere blir oljen å fremstille da det krever en del tilsetninger til å gjøre den mer flytende ved lave temperaturer. Begge disse oljene veier omtrent likt og forskjellene er ikke store. Ser dermed ingen fornuft i at 5W oljen er dyrere da dette praktisk talt er like oljer. Forskjellene: 5W-30 oljen kommer ut med 69cSt @40C og 12,11cSt@100C mot 0W-30 som kommer ut med 66,9cSt@40C og 12,1cSt@100C. Dette basert på Shell sine MSDS (material safety data sheet som viser testdata fra lab) 0W-30 oljen er noe mer tyntflytende ved lavere temperaturer og cold crank simulation for begge er slik: 5W-30: 7019 cSt @-35C 0W-30: 6010 cSt @-35C Ow koster 107kr/l mens 5W koster 137 på motoroljer.no. For meg ser jeg ingen annen forklaring enn at det er større etterspørsel etter 5W enn 0W.
  13. 1 poeng
    Saltkjelen

    Baklys - Bmw f30/31

    Det eneste som er LED i pre-LCI baklys på en F30/F31 er stripen. Alt annet er gammeldags, traust halogenlys. Skal du ha full LED, med unntak av ryggelyset som er halogen, må du ha baklykter fra LCI. Ja, det er rett og slett nitrist av BMW å degradere en ny modell i forhold til forgjengeren.
  14. 1 poeng
    Et dårlig bilde av en skitten bil, men årets første snødag (hvis det kan kalles snø...) må nesten dokumenteres.
  15. 1 poeng
    Dirty

    Dirty's nye banebil 1602 med noe attåt

    Jasså ja, hvordan har du løst det i overgange til spjeldhusene? med tanke på falskluft? Bakvindu in the making Bakskjermerene tilpasses. skal egentlig på lakk til helgen Junior trives
  16. 1 poeng
    Takk for det.:) Enn har igjen for det tror jeg uten tvil. Kjedelig jobb men . Autobahn skal jeg kjøpe jeg og men må bruke opp noe av det jeg har først. Har mye rart av polish og det begynner å bli gammelt.:)
  17. 1 poeng
    Da må jeg oppdatere litt . Idag tidlig på morgen , satt jeg meg i bilen og skulle ut på en 30 mils tur . Og hva skulle jeg tro ?? Jo , ett nytt e34 prosjekt til datteren , måtte inspiseres . Altså et prosjekt , ikke noe strøkent men noe som kunne bli bil av . Etterhvert , kom jeg bort i de dype daler på østlandet og der traff jeg en meget hyggelig herremann. Bilen det gjaldt var en TDS automat med div issues. Rusthull bakre kanal høyre side , defekt automat og ellers litt småting. Mao litt å gjøre . Det som er fordel , er at denne lar seg redde med noe arbeid. Jekkfester, hjulbuer var som nye i 92 . Og motor gikk helt nydelig. Alt i alt en bil som meg og datteren likte og kan få noe utav med noen timers jobb . Største problemet er jo kassen og ombygging til manuell er ikke et tema enda . Så hvis alt går etter planen , er det mulig vi går for en handel . Legger ved et bilde av mulig prosjekt hos Sveigis: Full av snø Ett til: Jeg skal være ærlig , jeg trodde jeg var lei av sånne prosjekter helt jeg så denne,da fikk jeg ny giv. Jeg tror jeg skulle klare å få denne bra jeg.😀 Avgjørelsen blir tatt Ila dagene som kommer . Må alliere meg med diverse folk iht garasje og diverse . Jeg ser for meg denne som min utseendemessig bare i Touring. Datter i huset er jo i flamme😀😀
  18. 1 poeng
    Gorg

    Gorgs fototråd - Sommertreff på ACR

    Lekre CF detaljer!
  19. 1 poeng
    Saltkjelen

    Høykvalitets AUX-kit til BMW E60/E61

    Har for salg et AUX ettermonteringskit for BMW E60/E61. Dette er utelukkende kun originale deler og kan ikke sammenliknes med uoriginale minijack og andre alternativer som bores eller monteres på helt tilfeldige steder - ei heller BMWs ettermonteringssett som ikke er av den pene sorten med boreplate. Dette er et sett som monteres i midtarmlenet og er 100% skjult og integrert - akkurat som om bilen kom med det fra fabrikk. Det må foretas en beskjeden utskjæring på baksiden av midtkonsollen for at AUX-kontakten ikke skal komme i konflikt med konsollen (smal sak). Dette settet har ingen motstand(er) slik billige eBay-kabler og det originale ettermonteringssettet fra BMW har, og lydmessig er det derfor i en helt annen liga. Settet inneholder følgende deler: - original AUX-kontakt - holder for AUX - ledningsnett med ferdige kontakter ("plug and play") Etter at ettermonteringen er utført må AUX kodes for at det skal fungere og vises i bilens iDrive. Passer kun biler med skyvbart midtarmlene. Dersom du har original AUX fra før vendt mot baksetepassasjerene (f.o.m. 03/2006), kan settet lages slik at man kan bruke det originale AUX-uttaket bak, samt det nye AUX-uttaket i midtkonsollen foran. Da vil bilen få to velfungerende AUX-uttak. Ta kontakt ved uklarheter eller spørsmål. Pris kr: 1000,- (kan kode og montere mot tillegg i pris) Jeg vet at prisen er på nivå som nytt, originalt ettermonteringssett fra BMW, men dette settet er ikke annet enn et eBay-sett (borekit) med motstander og dårlig integrering. For de som har fabrikkmontert AUX vendt mot baksetepassasjerene, kan settet lages slik at du får to velfungerende AUX-uttak i bilen, ett i midtkonsoll bak og en som integreringen under. Dette settet vil være plug and play på lik linje med det andre. Dette må spesifiseres, da nettet må lages annerledes! Blir plassert her;
  20. 1 poeng
    En nydelig bil denne Bmwen din uten tvil :). Formene ,linjene er så forbannet riktig syns jeg. CG utgavene til Bmw ,spesielt denne er så korrekte i alt. Blir nok spenstig med senk denne
  21. 1 poeng
    Ellingsen B.

    Min 2014 Alpina D3 Touring Allrad

    Grattis med herlig bil Vinterhjulene passet også perfekt
  22. 1 poeng
    fupsaker

    Min 2014 Alpina D3 Touring Allrad

    Fy feite, for et vinteroppsett og for en bil!
  23. 1 poeng
    StigJ

    Min 2014 Alpina D3 Touring Allrad

    Helt innafor vinteroppsett det der
  24. 1 poeng
    Runey

    Runeys F20 Estoril-blå II M-Sport, KW V3 S.7

    Noen helhetsbilder etter dagens kjøretur
  25. 1 poeng
    Runey

    Runeys F20 Estoril-blå II M-Sport, KW V3 S.7

    19.9.2017 F20en returnerer En noe spesiell tittel, men også passende med tanke på hvor stille denne tråden har vært de siste månedene. Mesterparten av sommeren gikk til og jobbe, så ble ikke gjort så alt for mye annet... Den 20. August skjedde det noe ikke helt planlagt og jeg ble stående i en busslomme og vente på bergingsbil da bilen gikk i nødmodus, begynte å gå røft for så å ikke ville starte Dagen derpå gikk jeg opp for å få en prat med verkstedet, og de hadde ikke tid til å se på den før uken etter så la ventingen begynne! Uken gikk og jeg fikk en telefon med beskjeden om at registerkjedet hadde hoppet! Full av angst for at det hadde blitt nærkontakt i toppen, ble jeg til slutt (for et par dager siden) informert skikkelig om tilstanden på innmaten... som var helt fin, da den "bare" hadde hoppet 2 tenner Grunnen til dette viste seg å være et strekt kjede(allerede ved 82 000km ) Så fikk jeg pristilbud på reparasjonen som omfattet å skifte hele register assemblyen, og oljeservice. Jeg godtok dette og fikk da beskjed om at de ikke hadde tid til å ta den før 18.9 Så da ble det å vente i tre uker til, før jeg endelig fikk den igjen i dag Nå er også noen små "raslelyder" som jeg egentlig ikke tenkte over før helt vekke, i tillegg de slapp å tilbakestille motorsoftwaren(slipper å tune igjen ), ved å resette alle adaptasjoner som bilen gjør Så glad og fornøyd som jeg ble av å få bilen igjen, ble det litt "råning" før jeg dro innom en kamerat Men jeg hadde ikke glemt at jeg hadde fått splitter og sideskjørt for noen uker siden, men som har stått på vent da F20en har vært hos verkstedet den siste måneden. Da måtte disse selvfølgelig monteres nå, selv om planen var og lakke de først. Men liker looken de har nå så tror jeg isåfall venter med lakking til etter vinteren! Bilder liker vi alle Begynte med å jekke opp bilen og plassere splitteren på jekkestøtter for å få posisjonen Første montering før det ble boret hull til å feste den i front Det åpne hullet ble boret ut og så ble de satt i en molyplugg Så var splitter ferdig montert Dere får unnskylde skitten bil, men sideskjørt ble prioritert Bilen senket ned før splitteren og sideskjørtet fikk et lag med MP UTC... Skikkelige ferdigbilder kommer ila uken siden solen var gått ned nå
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00