Toppliste


Popular Content

Showing most liked content on 11/14/17 in all areas

  1. 4 points
    Siden detaljbilder ble godt tatt imot:
  2. 4 points
    Et stykk frossen 7er satt inn for tining.
  3. 4 points
    ShellMotul

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Ja BMW har helt klart historiske elementer de kan dyrke videre rundt. Men historisk sett er det nesten oppsiktsvekkende, sett med dagens øyne hvor beskjedent det økonomiske handlingsrommet til BMW var i etterkrigstiden i forhold til for eksempel Mercedes Benz. Man regner gjerne «Neue klasse» som BMW sin redning, men jeg må si at for eksempel E28, som kan kalles en kraftig facelift av E12, må ha virket som en designmessig dinosaur i relasjon til sine konkurrenter da den ble avløst av E34 i 1988. Nå er også E34 ganske konservativ i designet, spesielt med de fire runde lyktene i front, men den tar heldigvis - kan vi si - steget opp til for eksempel Mercedes W124, Audi 100 (C3), Ford Sierra eller Opel Omega A designmessig. Og hadde ikke BMW fått slik suksess med E30, og i tillegg med den geniale merkevarebyggeren M3, i tillegg til E34 og E32, kunne fort historien ha sett annerledes ut. Det konservative designet til blant annet E28 er det modellen nyter godt av i dag, da designet kan oppfattes på lik linje som Mercedes w123, som et klassisk 70-talsdesign, mens flere av modellene nevnt ovenfor vil av mange bare bli sett på som en boks fra 80-tallet. Misforstå meg rett, de revolusjonerende designene fra 80-tallet kan være kule de også, men de tilhører en nyere æra innen design, og det vil gå enda noen år før de går over fra å bli gamle biler til å bli klassikere (i den grad en firedørs familiebil blir det). Litt tilbake til BMW sin økonomi på 70- og 80-tallet. Igjen tar jeg E28 som et eksempel. Dette fordi den har en spennende historie, spesielt i Sør-Afrika. BMW sin første fabrikk utenfor Tyskland lå i Rosslyn i Sør-Afrika. Fabrikken produserte blant annet BMW E12 for det lokale markedet på grunn av høye avgifter på import av ferdigstilte biler. Da E12 ble erstattet av E28 i 1982 i resten av verden fortsatte BMW å produsere karosseriet fra E12 på samme måte som før i Sør-Afrika helt fram til slutten av 1985. Grunnen til dette var at BMW sentralt ikke tok seg råd til å bytte ut produksjonslinjen som laget karosseriet til E12. Det spennende er at E12 karosseriet som ble laget etter lanseringen av E28 blir utstyrt med alt av utstyr som kom med E28, alt fra understell, drivverk, motorer, interiør og elektronikk ble bare puttet rett over. Motor, girkasse, understell og elektronikk ble sendt ferdig fra Tyskland. Så E12 karosseriene som ble produsert mellom 1982 og til slutten av 1985 i Sør-Afrika er i praksis en E28 med E12 utseende. Det er derfor jeg også kaller E28 for en kraftig facelift av E12. BMW brukte i stor grad pengene på det man ikke ser: Reduksjon av vekt (E28 er den letteste 5-serien gjennom tidene), moderne elektronikk (F.eks. mer moderne enn Mercedes W124 som først kom i 1984, og på mange måter på nivå med E34) og forbedret understell (Mye av understellet er i prinsippet likt eller deler de samme fysiske delene som de senere E32 og E34). E28 var derfor en moderne bil i en gammel drakt. Det er tydelig at design selger, for E34 solgte omtrent like mye som E12 og E28 gjorde tilsammen, og selv om E28 etter min mening er en god bil, var skiftet rundt E34 avgjørende for utviklingen til BMW slik vi kjenner merket i dag. Jeg kom over videoen nedenfor som viser en tysk student som kjører sin Sørafrikansk-produserte E28 på tur i Sør-Afrika. Den type turer, samme hvilket land det er i, er det jeg setter pris på med gamle biler.
  4. 3 points
    mkj

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Det ville trylle vekk problemene med dårlig veistandard og masse vedlikeholdskostnader
  5. 3 points
    M//

    Den store finn.no tråden.

    https://www.finn.no/101942793 https://www.finn.no/108528688 Rart denne har blitt solgt 3 ganger på 2 år. Men fin bil med nice fargekombo. 😊
  6. 2 points
    Som jeg skrev over her så blir ikke bilen så mye brukt pga endrede behov. Årsaken er at jeg har fått firmabil ordning, så jeg kjører til daglig nå en 2017 Ford Mondeo Hybrid.. Jeg trodde ikke jeg skulle si dette, men jeg trives veldig godt bak rattet på Mondeoen. Jeg liker veldig godt å sammenlikne biler, som bilinteressert så faller det naturlig for meg. Alle her vet hva jeg synes om BMW, så jeg skal ikke gjenta det. Jeg skal heller nevne de områdene hvor jeg synes Mondeoen tilbyr lik eller bedre egenskaper enn BMWen. Value for money: Denne Mondeoen koster i Titanium utgave fra 359 000 som Hybrid. Da har den dog liten avgift men det er ikke galt med enn stor sedan med så mye utstyr og 187 hester til under 400 000 kr. Da har man adaptiv cruise, glass tak, adaptive LED lys, automat, el seter med minne, alcantara delskinn, Premium Sound system, største navi, key less, Apple Car play og mye mer. Glem det i BMW verden til den prisen. Varme i frontrute: Hvorfor kommer ikke flere biler med dette? Helt forbanna genialt, etter 45 sek så er stålisen blitt til vann som lett viskes bort. Parksensorer og varsel for kryssende trafikk: Når man kjører under 10 km/t så er parksensorene foran aktive. I BMWen må disse skrus på, har holdt på å gå galt noen ganger i BMW etter å ha blitt vant til Mondeoen. Når man skal rygge ut av en lomme, så varsler den for kryssende trafikk. Sync 3 infotainment system: Dette er ikke bedre å bruke enn IDrive, selv min gamle utgave av IDrive. Touch skjermen tar alt for mye fokus bort ifra veien. Men den har den beste talestyringen jeg har vært borti til nå, og den skjønner Norsk...selv Arendalsdialekt. Jeg kan si «e trengå nye kleå» og den tar meg til nærmeste kjøpesenter på navien 👍 Apple Car play er helt genialt, digger det. Kjørekomfort: Denne er ikke bedre å kjøre enn F10en, men tatt i betraktning at F10en koster en million som ny og denne koster 400 000 så er dette imponerende. Den er også utrolig lettkjørt til å være så stor, på motorveien er den nesten like god å cruise med som F10en. Det imponerte meg stort 😀 Det er herlig å kjøre ny bil, jeg har DAB radio, alle moderne hjelpe midler, mulighet til å spille av musikk via blåtann (har ikke Combox i F10 ☹️). Bilen parkerer seg selv og online service. Men, til å være 7 år gammel så holder F10en seg uforskammet bra, også på teknologi fronten. Mondeoen har ikke head up, navien i F10en er raskere og bedre, fjernlys assistenten er bedre og den adaptive cruisekontrollen er bedre. Anti kollisjons systemet i Mondeoen er håpløst sensetivt, i BMWen er det passe. Så selv om den er 7 år gammel så står den seg bra mot en moderne og helt ny bil. Og til slutt, alle dere som kritiserer Ford sin Hybrid løsning...har dere prøvd den? Den fungerer litt som Toyota sin, altså ikke plug in men en elmotor som hjelper bensin motoren. Alle skal ha plug in fordi den kan kjøres på strøm....hvis du lader bilen hver gang du setter den fra deg. Hvis ikke så har du ett forbruk på 0,9 liter på mila. Mondeoen går på strøm i sentrum, i lave hastigheter mens motoren kobler inn i bakker eller når batteriet er tomt. Derfor klarer jeg sjelden å bruke mer enn 0,6..ligger på 0,52 på blanda til vanlig. Vi snakker da om stor sedan med bensin og 187 hester. Nå ble dette veldig mye Ford reklame, men jeg liker å trekke frem andre merker som har bra egenskaper. Jeg synes Ford på mange måter har blitt sett litt på som underdog i Norge, det er det ingen som helst grunn til. Jeg digger BMW og kommer til å kjøre dette i all fremtid, selv med endrede behov. Det går an å ha flere biler 😀 Mondeoen er super, jeg lurer litt på å oppgradere til en Vignale utgave av samme bil etterhver 👍
  7. 2 points
    Otis

    Sammenligning av olje

    Er ikke eneste grunn for å velge en 0-30 kontra 5-30 viskosistet ved kaldt vær?
  8. 2 points
    arildopc

    Baklys - Bmw f30/31

    Nei det er ikke plug & play, men ikke så mye arbeid heller for å få det til. Du har to valg med å enten kjøpe et overgangssett til kablene for noen hundre kr eller flytte om på noen koblinger i pluggen til bilen. Ganske rett frem jobb egentlig og legger ved en youtube video om dette. Du må inn å kode om etter bytte noe som også er en relativt grei affære med å bruke feks esys. Jeg har et kodeskjema liggende med følgende kode Kode LED LCI baklamper REM Module REM -> BFD_L_IS_LED: aktiv / Werte=01 REM -> BFD_R_IS_LED: aktiv / Werte=01 REM -> FRA_H_L_KALTUEBERWACHUNG: nicht_aktiv / Werte=00 REM -> FRA_H_L_WARMUEBERWACHUNG: nicht_aktiv / Werte=00 REM -> FRA_H_R_KALTUEBERWACHUNG: nicht_aktiv / Werte=00 REM -> FRA_H_R_WARMUEBERWACHUNG: nicht_aktiv / Werte=00 REM -> FRA_H_R_IS_LED: aktiv / Werte=01 REM -> FRA_H_L_IS_LED: aktiv / Werte=01 REM -> NSL_L_KALTUEBERWACHUNG: nicht_aktiv / Werte=00 REM -> NSL_R_KALTUEBERWACHUNG: nicht_aktiv / Werte=00 REM -> NSL_L_WARMUEBERWACHUNG: nicht_aktiv / Werte=00 REM -> NSL_R_WARMUEBERWACHUNG: nicht_aktiv / Werte=00 REM -> RFS_R_KALTUEBERWACHUNG: nicht_aktiv / Werte=00 REM -> RFS_L_KALTUEBERWACHUNG: nicht_aktiv / Werte=00 REM -> RFS_R_WARMUEBERWACHUNG: nicht_aktiv / Werte=00 REM -> RFS_L_WARMUEBERWACHUNG: nicht_aktiv / Werte=00 REM -> RFS_L_IS_LED: aktiv / Werte=01 REM -> RFS_R_IS_LED: aktiv / Werte=01 Da har du litt å finne på om du skulle ønske
  9. 2 points
  10. 2 points
    AJ82

    Min 2014 Alpina D3 Touring Allrad

    Nye emblemer til felger ☺ Synes det ble overraskende bra. Ps: Kun prøvemontert på en skadet felg... A.J.
  11. 2 points
    Skulle prøve meg på timelapse på skinne.. Men elmotoren var fri for strøm..
  12. 2 points
    Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Et flott innlegg og det er ingen tvil om at spesielt E28 og E30 var to kritiske modeller når det gjaldt å bygge opp merkevaren BMW slik vi kjenner det idag. Jeg har spesielt sansen for hvor langt BMW gikk rent kommersielt med E30 i forhold til Mercedes-Benz W201 for å få E30 til å fremstå attraktiv selv om W201 teknisk var en bedre bil og ikke minst en mer moderne konstruksjon (jeg har hatt begge modellene). Man kunne bl.a velge mellom sedan, coupé, stasjonsvogn og cabriolet. Man kunne få den som Allrad (tidlig versjon av xDrive) og ikke minst finpolerte BMW M-konseptet (Motorsport) med M3 samt på enkelte markeder den mer ukjente semi M3 modellen 320is (begge hadde S14 motoren). Motormessig var dette også en svært interessant tid når det gjaldt BMW. Det handlet primært om rekkeseksere fra den lille M20 motoren til storsekseren M30 samt fine spinoffmotorer som f.eks dieselrekkesekseren M21 og ikke minst ETA motorene. Disse motorene var selvfølgelig også tilgjengelige i E28, men BMW var stort sett alene om å kunne tilby et bredt sortiment av ulike rekkeseksere i en såpass liten og kompakt bilmodell som E30. Mye av grunnlaget for å assosiere spesielt rekkeseksere med BMW i en moderne kontekst stammer uten tvil fra E30 og E28. Som du er inne på var BMW's produksjon i Sydafrika interessant på denne tiden. De hadde også deres egne modeller som f.eks 333i der også Alpina var involvert. Vedr. spesielt E12, men også E28 og Alpina samt i mindre grad produksjonen i Sydafrika har profilen Der Barockengel skrevet ganske mye om dette i sin eminente tråd her (jeg ser at du har funnet tråden allerede, men det er dessverre en stund siden tråden er oppdatert fra trådeiers side). Jeg har også skrevet en del om BMW på 70 og 80-tallet her og her i tillegg til i denne tråden selvfølgelig...
  13. 2 points
    papertiger

    Ny bil

    https://www.finn.no/96622470 Nydelig fargekombo - for ikke å snakke om smukke felger! 😍
  14. 2 points
    Mithrox

    LED lys og snøvær

    Jeg fant ikke noen god måte å hindre det på, så jeg flyttet til Rogaland ... her snør det aldri
  15. 2 points
    Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Det er et godt poeng at BMW ser ut til å ha begynt å hente designelementer fra eldre modeller (utover mer markante særpreg som f.eks Hofmeister-Knick, nyrene og ringene rundt lysene). Den såkalte "haifronten" er nevnt, men også bruk av rondeller ved C-stolpene på X2 er en gammel kjenning fra E9 og til en viss grad M1 (de var bak, men stadig på C-stolpen). Jeg liker også at BMW i større grad enn tidligere har begynt å fokusere på eldre modeller. De gamle modellene forteller en fantastisk historie om BMW og ikke minst forteller de hvor enkelte av dagens modeller kommer fra. BMW bygger med de gamle modellene merkevare på høyt nivå og snakker på en annen måte enn tidligere til de kanskje mest trofaste entusiastene. De som har hatt BMW store deler av voksenlivet og nå har barn i den rette alderen for å kjøpe en BMW. Jeg har f.eks kjørt BMW i nesten 14 år av mitt voksne liv og det er ingen tvil om at min datter (24) er preget av dette og at det er en BMW hun sannsynligvis først kommer til å tenke på den dagen hun skal kjøpe en bil... Det er derfor litt artig at E28 figurerer i den nye Mission Impossible filmen og hvis man kikker nøye etter her så ser man at de under filmingen også har en backup E28 i den samme fargen. To eksosrør tyder på at det minst handler om en 528i, men mest sannsynlig er det en 535i (selv om jeg mener å huske at rørene på den modellen hadde en større diameter)... Jeg er ikke så begeistret for New Beetle (1997-2011), men jeg er helt enig i at få bilprodusenter utover VW og Mini (BMW) kan gjøre et slikt stunt med suksess. For min del er det et eller annet helt galt med proporsjonene på denne modellen og spesielt når du sitter bak rattet og ser frontvinduet alt for langt foran deg bak et massivt dashboard. På dagens Beetle (anno 2012) har imidlertid VW fått skikk på proporsjonene så den modellen liker jeg veldig godt. Nå som den har blitt tatt av markedet i Tyskland (som coupé) er det ganske sannsynlig at den vil bli et samlerobjekt også (spesielt som R-Line og Dune). Med de største R4 2,0 TSI motorene (200-220 HK) samt en 2,5 liter rekkefemmer på 170 HK (kun USA) går bilen også ganske bra. 0-100 Km/t for 220 HK modellen er 6,7 sekunder og topphastigheten er 233 Km/t.
  16. 2 points
  17. 1 point
    Da var nye sommerhjul kjøpt inn. Blir hemmelig inntil de er mottatt og prøvemontert Specs: Fremme: 9.5x19" ET22 Bak: 10x19" ET35
  18. 1 point
  19. 1 point
    Takk, takk. Originalt M Performance Carbon/Alcantara interiørtrim
  20. 1 point
    Kennethe34

    Min F36 420i, 35i look eksos S8

    Lenge siden update her, bilen har jeg fortsatt og er fortsatt fornøyd med den Vurderer å investere i noe andre felger til neste år eller ihvertfall bytte ut runflatsene. Planlegger også å kjøpe større intercooler og quaife differensial, dette kommer ila vinteren. Selv om dette er ett Bmw forum legger jeg ut ett bilde av nye bruksbilen:) Byttet ut min 07 XC70 med en 12 Passat alltrack. Ikke noe bmw å kjøre, men fy så mye bil for pengene!
  21. 1 point
    Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Singer Vehicle Design imponerer virkelig med deres seneste kreasjon basert på Porsche 911 fra 964 generasjonen (1989-1994). Bilen veier 960 Kg og har 500 HK samt 460 Nm fra en luftkjølt og selvpustende boxersekser. Samarbeidet med F1 spesialisten Williams og Hans Mezger (jepp... ingen annen) har gjort underverker med den gamle Mezger motoren som er boret opp fra 3,6 liter til 4,0 liter. 500 HK utvikles rett under 9000 rpm, men motoren klarer uten problemer over 9000 rpm. 0-100 Km/t går løs på kun 3,3 sekunder (911 R som også har en sugemotor på 500 HK bruker 3,6 sekunder) og topphastigheten er 337 Km/t. Snakk om retro-retro design og de alternative peashooter enderørene er faktisk ganske kule... Det er noe tilsvarende noen burde gjøre med de tidlige M3 modellene. Tenk E30 M3 med 350+ HK eller f.eks E36/E46 M3 med 450+ HK satt inn i en kontekst a la Singer Vehichle Design... https://petrolicious.com/articles/first-look-the-latest-singer-modified-porsche-911-boasts-500hp-development-dream-team
  22. 1 point
    Sååå ille er det ikke. Det kom et lite snøfall her forrige helg, og denne snøen har fryst til og ligget helt til dagens snøfall. I mine øyne var dagens snøfall altfor kortvarig, og det skulle heller øst på i flere dager for så å fryse til. Hater (!) slaps, sørpe og drit - da er det bedre med en vinter full av plussgrader og regn.
  23. 1 point
    Otis

    Sammenligning av olje

    Hvorfor er det da så mange som maser om dette da? Trodde ikke alle skulle ta kaldstart ved -25 grader hele tiden?
  24. 1 point
    F10 kan jeg ikke uttale meg om men det du skriver ,høres kjent ut fra flere som jeg vet om. E34en er vannvittig syns jeg på vinterføre
  25. 1 point
    orala

    Skjevslitte dekk - mulig å bytte om?

    Det blir motsatt hvis de står på felgen. Altså hvis du bytter komplett hjul.
  26. 1 point
    awt

    Skjevslitte dekk - mulig å bytte om?

    Ved rotasjonsbestemte dekk må du snu dekkene på felgen om du skal bruke de på motsatt side, og det er kun på slike du kan gjøre det du ønsker. Ved "inn/ut-dekk" kan du bruke de på hvilken side du vil, men du kan ikke snu de på felgen. Altså innsiden vil alltid være på innsiden (med mindre du ikke bryr deg om merkingen vel og merke).
  27. 1 point
    stoltbmwelsker

    Sammenligning av olje

    Denne olje-diskusjonen tar jo aldri slutt ikke ment til trådstarter. Vet at mange bilprodusenter har gått over til 0w-30 nå. På castrol sin smøretabell ble de før anbefalt 5w-30 på min bil, nå 0w-30.
  28. 1 point
    Siden vi snakker om vær:-)
  29. 1 point
    Hpi

    Skjevslitte dekk - mulig å bytte om?

    Du må vel kjøpe dekk uten inn/utside og snu de på felgen for å oppnå det du er ute etter. Om du setter høyre bakdekk over til venstre side blir innsiden fremdeles innsiden etter mitt hode
  30. 1 point
    Fredrik

    Sammenligning av olje

    PSA (Peugeot og Citroën) har også gått fra 5w30 til 0w30. Umiddelbart kan det virke som om motoren rakler (dieselmotor) litt mer med 0w30 oljen og jeg lurer på om dette er normalt. Oljen jeg fikk da vår Citroën var på service er Total Quartz INEO First Longlife.
  31. 1 point
    Da var det ingen vei tilbake .. Så vinterdekk må til/ Som dere ser , må jeg bygge opp med 2x 8 for å få jekk på plass. Igang: Og etterhvert står den med pigghjul: Så nå kan det snø som det vil her 😀
  32. 1 point
    Runey

    Runeys F20 Estoril-blå II M-Sport

    Har vært lite aktivitet på meg i det siste, da det ikke har skjedd særlig mye... Men bestilte meg en catch can fra Mishimoto i dag, som jeg tenkte å montere mellom PCV ventil og innsuget Kommer også til å skje litt mer nå mot nyåret!
  33. 1 point
    Trond H. Olsen

    Sammenligning av olje

    Kan være at de har det samme som Valvoline. Der kommer den oljen som har flest godkjenninger opp først, uavhengig hva man "mener" er best på bilen. Ta f.eks min bil E39 530DAT fra 01, der kommer det en Valvoline XLIII C3 5W-30 opp først, men det er langt fra den beste oljen til M57, da den er ganske "tørr" og fører med seg en del mekanisk støy som andre alternativer hos Valvoline ikke fører med seg.
  34. 1 point
    ///M-ini95

    Baklys - Bmw f30/31

    @lagunilla kan nok svare deg på dette
  35. 1 point
    Tøft interiør @Emilian!
  36. 1 point
    Gorg

    Gorgs fototråd - BMW Imolarød M3

    Skulle prøve meg på timelapse på skinne.. Men elmotoren var fri for strøm.. Skal prøve å få det til senere Imorgen kommer jeg i Avisa Nordland, med en bilfoto relatert artikkel. Plukk den opp om du kan
  37. 1 point
    CrZyWiz

    Sammenligning av olje

    Snakk om å motsi seg selv.
  38. 1 point
    Otis

    520D 2002 mod startar ikkje.

    Ooops. Leste ikke siste setningen. Men ja, det kan da være defekt pumpe i tanken, da M47 ikke har pumpe under setet under bilen.
  39. 1 point
    bareBård

    2011 525d - Min første BMW

    Jeg hentet min første BMW for noen dager siden. Karbonsvart 2011 525d (3.0). Jeg har hatt '87 Audi 100 turbo quattro som vinterbil, trekkbil osv. i over 10 år. Fortsatt en veldig komfortabel og artig bil med 220hk og 2 manuelle sperrer, men nå er den rett og slett brukt opp. Jeg har sett aktivt på E61 (og tilsvarende A6 o.l.) i over et halvt år , men jeg fant ikke noen jeg var 100% fornøyd med. Generelt høy pris på bilene med nok utstyr. De få bilene jeg synes var fornuftig priset ble solgt før jeg rakk å reagere. I et tilfelle var jeg bokstavelig talt 5 minutter for sent ute. For et par uker siden løftet jeg blikket litt og fant ut at F11 var et godt alternativ. Jeg kjøpte faktisk den første jeg prøvekjørte. Motoren var ganske avgjørende. Jeg kjører en del med tung henger og til det tror jeg R6'en blir bra. Utstyrsnivået er bare såvidt godkjent, jeg måtte ha komfortseter, navi pro og adaptiv cruise. Jeg skulle gjerne hatt Webasto, headup og andre gadgets, men det får bli neste gang. Den elektriske varmeren ser heldigvis ut til å fungere bra, og rattvarme hjelper også, så jeg kan klare meg uten Webasto. Etter litt bruk innser jeg at jeg burde hatt ambient light innvendig og ekstra lyspakke utvendig. Det kan bli ettermontering. Jeg gikk også på en liten smell. Jeg trodde comfort access var standard på F11. Først da jeg skulle hente bilen oppdaget jeg at det manglet. Dessverre ser det ut som det er litt styr å ettermontere også. Den har gått langt, 192kkm, men prisen var deretter, og jeg tror det passer for meg. Jeg kjører lite, så km-standen kommer til å være mer normal når jeg skal selge. Dessuten er både turbo og dyser byttet på garanti nylig, så jeg håper jeg slipper å bekymre meg for det. Det er vel en fordel med å kjøre langt innenfor garantitiden. Én eier og komplett servicehefte fra merkeverksted. Ting å ta tak i: Svetting ved innsug. Det ser ut som det kommer fra temperatursensor (?) i EGR-rør (?). Nå har jeg rengjort skikkelig for å se om det kommer tilbake. Noe rykkete gange ved kald motor og liten belastning. Typisk konstant 40km/t i flatt byggefelt om morgenen. Litt vanskelig å si om det er motor eller girkasse. Kan være inbilning. Ryggekamera melder om feil mens det er i bruk, men fungerer tilsynelatende bra. Visstnok ganske vanlig med dårlig kontakt. Førersetet føles litt skakt. Jeg tror det er fordi lårstøtten ut mot døra har mistet fasongen, ikke usannsynlig med tanke på km-stand. Det er vel kanskje mulig å få tak i ny skumgummi. Mange steinsprutskader i lakken. Tenkte jeg skulle se om noen proffe kunne gjøre noe med disse før vinteren. Karosseriet er helt og pent ellers. Og kanskje noen forbedringer: Vinterfelgene er kjedelige (style 236). Dessuten har de piggdekk og det er jeg ikke så glad i. Det kan også virke som 17" er litt i minste laget sammen med bremsene jeg har. Innsiden av felgene er fulle av riper og jeg tror det er fra grus som har satt seg mellom caliper og felg. Jeg vurderer å kjøpe 18" vinterdekk til sommerfelgene og kjøpe nye sommerfelger til våren. Jeg er svak for BBS-stil. Jeg har skinner i bagsjerommet (418?). Det står bare et par flyttbare klosser med øyer i disse. Jeg tenkte jeg skulle få tak i noe mer 'innredning', Audi har en delevegg og noe mer til tilsvarende skinner. Noen interiørbiter ser ut til å ha fått litt har behandling. Muligens barn eller hund. Vurderer å bytte noen deler hvis de er greie å få tak i. Jeg er softwareutvikler og fikler, det blir nok flere elektronikkprosjekter og programmering utover vinteren. Jeg er allerede i gang med å lage ENET-kabel... Utstyrslista:
  40. 1 point
    papertiger

    Vår F36 420xd GC og R56 Cooper S

    Bytta over til runflat piggfrie Nokian R2 i 225/50-17 på kjedelige originale felger. Det første fruen sa når jeg hadde bytta var «det der så ikke bra ut» 😂. Må nok opp på 18 tommer skal det se nogenlunde ut. Men ja - støyen ble merkbart lavere. Kunne godt tenkt meg Style 350 (må vel da ha staggered oppsett pga innpress?) evt Style 400 etter at dekka er brukt opp. Følger med på Finn for å si det slik Som var problemet med Minien sist jeg bytta dekk var det også på BMW’en en hjulbolt som hang så mye at jeg ikke klarte å få den av, og måtte ned på nærmeste dekkverksted (takk til ASAP Deal Tananger for god service på en lørdag utenfor åpningstider!) for å få den av. I tillegg satt felgene som limt på navene, så ble litt uønsket sparking i dekk for å få de av. Smurte derfor alle bolter og navlepper inn med kobberpasta før montering av vinterhjul så blir det nok lettere til våren. I dag bytta jeg til vinterdekk på Minien, og der var det noget mindre energikrevende å bytte! På denne smurte jeg inn alle navlepper og hjulbolter med kobberpasta i vår etter den lite hyggelige låseboltopplevelsen. I dag løsnet boltene som om jeg skulle strammet de i igår, og hjulene datt av navet når alle boltene var av. Herligt! Vet for øvrig ikke hvor populært slike verktøy er her inne, men jeg bruker kun hjulkryss og strammer til for hånd + etterstrammer etter noen mil. Erfaringen tilsier at jeg da får akkurat passelig moment, klarer ikke å overstramme boltene i hvertfall. Et lite stemningsbilde fra skumringstimen -kobberpasta på nav og bolter, vinterfelger vasket og Autobahnet klar til dyst:
  41. 1 point
    Fredrik 90

    Min M550i G30

    Vedder 1000 spenn på at johnja venter på M5en. Noen som vedder i mot? 😂
  42. 1 point
    Saltkjelen

    LED lys og snøvær

    I mine øyne er det rart at BMW ikke har varmetråder el. tilsv. i frontlyktene som er av LED ettersom disse avgir svært liten varme. Det eneste alternativet jeg kan se for meg er coating el. tilsv. av frontlyktene, hyppig vedlikehold av coating og regelmessig vask.
  43. 1 point
    Saltkjelen

    Baklys - Bmw f30/31

    Det eneste som er LED i pre-LCI baklys på en F30/F31 er stripen. Alt annet er gammeldags, traust halogenlys. Skal du ha full LED, med unntak av ryggelyset som er halogen, må du ha baklykter fra LCI. Ja, det er rett og slett nitrist av BMW å degradere en ny modell i forhold til forgjengeren.
  44. 1 point
    Et dårlig bilde av en skitten bil, men årets første snødag (hvis det kan kalles snø...) må nesten dokumenteres.
  45. 1 point
    Takk for det.:) Enn har igjen for det tror jeg uten tvil. Kjedelig jobb men . Autobahn skal jeg kjøpe jeg og men må bruke opp noe av det jeg har først. Har mye rart av polish og det begynner å bli gammelt.:)
  46. 1 point
    Ikke i dag men var på Gardermoen på Torsdag for å få no klipp til et Prosjekt en kompis driver med 🎬 Tok da med Delebilen Som valgte og ikke holde på kjøleveska lenger !
  47. 1 point
    Saltkjelen

    Høykvalitets AUX-kit til BMW E60/E61

    Har for salg et AUX ettermonteringskit for BMW E60/E61. Dette er utelukkende kun originale deler og kan ikke sammenliknes med uoriginale minijack og andre alternativer som bores eller monteres på helt tilfeldige steder - ei heller BMWs ettermonteringssett som ikke er av den pene sorten med boreplate. Dette er et sett som monteres i midtarmlenet og er 100% skjult og integrert - akkurat som om bilen kom med det fra fabrikk. Det må foretas en beskjeden utskjæring på baksiden av midtkonsollen for at AUX-kontakten ikke skal komme i konflikt med konsollen (smal sak). Dette settet har ingen motstand(er) slik billige eBay-kabler og det originale ettermonteringssettet fra BMW har, og lydmessig er det derfor i en helt annen liga. Settet inneholder følgende deler: - original AUX-kontakt - holder for AUX - ledningsnett med ferdige kontakter ("plug and play") Etter at ettermonteringen er utført må AUX kodes for at det skal fungere og vises i bilens iDrive. Passer kun biler med skyvbart midtarmlene. Dersom du har original AUX fra før vendt mot baksetepassasjerene (f.o.m. 03/2006), kan settet lages slik at man kan bruke det originale AUX-uttaket bak, samt det nye AUX-uttaket i midtkonsollen foran. Da vil bilen få to velfungerende AUX-uttak. Ta kontakt ved uklarheter eller spørsmål. Pris kr: 1000,- (kan kode og montere mot tillegg i pris) Jeg vet at prisen er på nivå som nytt, originalt ettermonteringssett fra BMW, men dette settet er ikke annet enn et eBay-sett (borekit) med motstander og dårlig integrering. For de som har fabrikkmontert AUX vendt mot baksetepassasjerene, kan settet lages slik at du får to velfungerende AUX-uttak i bilen, ett i midtkonsoll bak og en som integreringen under. Dette settet vil være plug and play på lik linje med det andre. Dette må spesifiseres, da nettet må lages annerledes! Blir plassert her;
  48. 1 point
    FredrikE24

    Motorsykkel tråden på bimmers

    Synd å få BMWene våre inn i vinterlagring. Allikevel får man kjælt med dem gjennom vinteren allikevel, og man kan glede seg til å kjøre til våren! Jeg har ikke gjort stort med min enda, annet enn at jeg måtte vaske veisalt av den på Onsdag. Ble tre mil på saltede veier. Spylte av den så fort jeg kom hjem. Fått Jawaen i stand nå. Bygd om til elektronisk tenning og kasta stift-tenninga laaangt avsted! Nye drev og kjede + kjedeslanger. I tillegg har jeg hatt problemer med clutchen hele tiden, og Jawa 638 og 640 er kjent for sine møkkaclutcher. Fikk derfor tak i en 634-clutch som var helt ny jeg fikk satt inn. Ikke nok med det, jeg fikk også tak i originalt koffertsett med bagasjebærer til den! Et av de siste i Norge. Så nå går det i Jawa i månedene fremover!
  49. 1 point
    Orjan

    Min 2014 Alpina D3 Touring Allrad

    Ser meget bra ut
  50. 1 point
    Runey

    Runeys F20 Estoril-blå II M-Sport

    Noen helhetsbilder etter dagens kjøretur
This leaderboard is set to Oslo/GMT+02:00