Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 04/05/18 i alle områder

  1. 2 poeng
    Da var det tid for en liten oppdatering. Har hatt en skikkelig påkost av slitedeler på E39. Alt begynte med EU kontroll som gikk som forventet, hjullager høyre bak måtte og bremseslange venstre foran måtte byttes. Jeg fant ut at dette skulle jeg gjøre i garasjen hjemme. M3 ble dermed henvist til gårdsplassen for en periode, heldigvis har det vært stabilt vintervær slik at det var ingen fare. Deler som ble kjøpt inn: Hjullager bak begge sider bremseskold bak lenkarmer bak lenkarmer foran bremseslanger foran Det viste seg å være et slit å få drivakslingen ut av navet, jeg presterte derfor å ødelegge den ene. Fikk dermed tak i en brukt drivaksel for 500kr, kunne vært verre. Her er noen dårlige bilder: Jeg fant ut at jeg skulle ta en service på motoren samtidig som bilen stod på bukker. Dette eskalerte også, i og med at jeg hadde en del deler liggende. Følgende ble derfor utført: Byttet olje og filter Byttet alle trykkslanger fra turbo til innsug Byttet alle vakumslanger inkl vakumakkumulator renset innsug (ikke swirlflaps på denne, innsuget så faktisk ikke så verst ut) Montert EGR block off og komplett fjerning av EGR system Ny multireim og løpehjul Jeg må si at motoren drar jammere og er litt mer villig enn før. Demonteringen av EGR ventilen har nok bidratt til en bedre flow. Men det stopper ikke her. I det kalde været som har vært nå de siste månedene har samtlige støtdempere frosset, noe som resulterte i mildt sagt elendige kjøreegenskaper. I og med at vi skulle kjøre 60mil i påsken var det bare å gå i gang. Jeg fikk lånt verkstedet til en kompis som har løftebukk for denne jobben. Deler som ble kjøpt inn: Litt skuffet over at framdemperne var av stål, trodde jeg skulle få Sachs aludempere foran også. Menmen. Kjøpte nye tårnlager og mansjetter i samme slengen også. Jobben bød på en god del utfordringer, dette blir siste gang jeg bytter dempere uten skikkelige fjærklemmer. De konvensjonelle billige biltema fjærklemmene duger ikke til dette. Men etter mye om og men fikk jeg det til. Måtte også investere i et skikkelig kuleverktøy for å få av endeleddet til styrestaget på et normalt vis. Så dette ble en skikkelig langøkt, men bilen ble som ny å kjøre etterpå. Nå er dermed E39en klar for mange, mange behagelige km til. Det vil si, jeg må nok bytte hjullagerne fremme også da de ikke var 100%. Men det er ingen fare enda. Ellers holder jeg på med isolering og innredning av garasjen. Er i full gang med gipsing av vegger nå. Dermed har M3 fått sett litt snø i det siste. Men neste vinter blir det på stell med oppvarmet og trivelig garasje. Avslutter med et et par bilder av bilparken etter påskens siste snøfall, vinteren er langt fra over her 2
  2. 2 poeng
    Shadowsen

    Aleksander’s E34

    Kan jo oppdatere litt igjen nå. Nå er meg og @Zeveren straks ferdig med høyre kanal bak, så si ferdig sveist, er litt igjen rundt forbi og litt under og med jekkfestet😁 Nå begynner også høyre side framme å bli klar for å bare sveise inn nytt gods. Jekkfeste var så rusta i bunn, så jeg kappa vekk det og satte inn nytt og smelte inn en liten plate ekstra for å støtte litt mer. Har også forlenget dreneringa. Alt av rust under der er egentlig vekk, bare glemte å ta bilde av det før jeg begynte på oppdateringa her😂 Har foresten ikke skjøyta slangen med teip. Bruker multibond fra biltema😁 Har bare teip på nå for å beskytte litt mot sveisesprut.
  3. 2 poeng
    tpmek

    E 30 Ferdig lakkert!

    I morgen blir det besøk hos Fana karosseri 😍😍 gleder meg som en unge 😂😂
  4. 2 poeng
    Liten oppdatering har i det siste dagene prøvd å få panorama taket og luka til å fynke, har null peiling når det gjaldt dette, så da fikk jeg en hyggelig telefon fra @sveigis, han hadde masse råd og tips å gi meg for og få liv i dette. vi prøvde første holde knappen i midten ( den så vipper opp i luka) i 20 sekunder, for da resetter motor posisjonen seg, men dette hjalp ikke. så då var det bare å åpne og se og ta av takktrekket. jammen manglet det takluke motor bak. smurte wirene framme og bak og prøvde å skru det manuelt og får prøve å lirke det opp. men det hjalp heller ikke. vi prøvde også at en holder knappen bak mens en presse luken opp, men hadde ikkje sjans engang. så da gjor vi det enkelt å skrudde hele luken ut da det må uansett skifte pakning. Fikk høre fra @sveigisat han hadde takluke til meg liggende, så bestemte veldig rask denne skulle skiftes, det var ikke noe vits å legge ned arbeid og tid for å få den til fynke. det tok 4 personer for og å få den ene taklukene, alle tok et tak og rev opp, og plutselig så kom den opp,. såg med en gang her manglet det smørning og var eiret fast. får masse deler denne uken til 540n , så det går fremover mot skilter zender stylingen blir levert imorgen til lakkering så gleder meg som en liten unge til å få dette på og se hvordan dette blir
  5. 1 poeng
    awt

    Ccc bmw stereo

    ...eller M-ASK om det er liten skjerm.
  6. 1 poeng
    petterrr

    Min Sophistogrey F11

    Da er bilen fått seg en kjapp vask, før jeg tar den med på en liten Oslo-tur imorgen. Skal bli godt å få prøvd den på en langtur
  7. 1 poeng
    macrorain

    Tuning av en f10 525d

    Nei, det er plug and play å montere. Står litt her (bruk google translate til å oversette) http://www.venturatuning.nl/geavanceerde-externe-ecu.html Betalte 575 euro, så tilkom det vel sikkert noe frakt/moms inn i landet, husker ikke helt.
  8. 1 poeng
    Fikk tatt en grundig vask av hjulhus og lagt om mandag, idag ligger her snø
  9. 1 poeng
    Lekkert interiør. Ikke bytt listene!
  10. 1 poeng
    fikk gjort litt idag og, fikk skjøtet kablene til tankmåleren testa at den fungerer, var ikke rart dne ikke ville starte lenger ivaffall, helt tørt fyllte på 20l bensin, da startet den igjen fikk krympet over skjøten og montert lokket over fikk festet og ordnet beltene bak og montert "dørtrekk" bak, men dårlig med bilde der fant fram ett baksete desverre ett hull i sitteputa, men greit nok seterygg og montert inn etter en kjapp støvblåsing tråkka seff med gjørmete sko på teppet da, så må vaske litt fikk montert bakre del teppe og, men fant bare en grå en, må lete etter en blå fikk festet bånn av beltet foran på ene siden andre siden kødda gjengene litt så får ta det imorra fant fram girkula jeg tenkte bruke (har et matchende ratt og) "montert" midlertidig
  11. 1 poeng
    Passa fint med snø siste dagen før avreise på jobb. Bestilt innkjøring service 20april. Det gledes!
  12. 1 poeng
    Og da er time bestilt hos Gulbrandsen bil i Ski, ACS fjærer med installasjon, firehjulskontroll etc i etterkant.
  13. 1 poeng
    hsd

    E30M3 S14 + E30 S50 Kompressor

    Settskruer montert i hjørnet på ytre, som presser indre bjelken inn i motståendes hjørne. Blir helt kompakt ved å stramme dem, fjerner all slark. men skal naturligvis også dobbel sikre ved hullene i den vertikale delen. Bjelker for innfestning mot chassi
  14. 1 poeng
    e30 tic

    BMW E39 S50B32 TIL SALGS!

    Flott bil og mye godt arbeid. Greit med s50. Holdbare greier
  15. 1 poeng
    Da kan jeg friste med bilder av interiøret i både skygge og sollys. Mangler kun nytt ratt, som er bestilt, girkule og håndtak til brekket så er interiøret i orden.
  16. 1 poeng
    Fredrik

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    @Fredrik 90 At BMW'er alltid synker ned på rånernivå er bare trist. E36 ble helt ødelagt på den måten selv om modellen på alle måter absolutt fortjente en bedre skjebne. BMW oppdaget problemet i overgangen mellom E46/E90 (i alle fall her i Danmark) og satte opp prisene på de nye modellene samt henviste eldre modeller inkl. E46 og E39 til å stå til salgs utendørs. På den måten ble ikke nybilkjøperne og evt. rånere blandet i de ordinære salglokalene innendørs. Jeg husker spesielt én tilfeldig episode (på den samme tiden) da et eldre og tydelig velstående ektepar kikket på en ny 6 eller 7-serie (husker ikke) og det litt senere kom tre temmelig lurvete innvandrere (sannsynligvis arabere) inn i salgshallen. De begynte straks å sirkle rundt 6/7-serien ganske nærgående samtidig som ekteparet satt inne i bilen. Dette falt naturligvis ikke i god smak og ekteparet forlot etterhvert ganske indignert salgslokalene. Slike episoder kan man mene mye om (uansett hvilket ståsted man har), men jeg mener at når noen helt tydelig viser interesse for en bil (ny eller gammel) hos f.eks BMW venter man på tur og lar de som kikker på bilen være i fred. I dette tilfellet viste de aktuelle innvandrerne alt annet enn alminnelig folkeskikk og dermed mer eller mindre skremte det eldre ekteparet ut av butikken. Slikt er naturligvis ikke holdbart og derfor ble de eldre modellene flyttet utendørs samtidig som salgsrepresentantene fikk nye kontorpulter blandt de nye bilene.
  17. 1 poeng
    Påsken er her og forsatt masse snø her ute. Hadde håpet på litt mer vår følelse nå.. Men i dag var det duket for gode + grader her, så da benyttet jeg av meg sjansen til å ta en kattevask av bilene. @Havers hadde også kommet innom med litt datamaskin problemer, så vi kombinerte nerding og vask i været. Vaskekøen er klar. i3'en føler jeg at jeg vasker hele tiden, men det trengs også. Da kona pendler hverdag til Oslo med denne, samt at det er hovedbilen vår på ettermiddagene også i forbindelse med familie aktiviteter. Blir vel ekstra ille i framtiden, med snøsmeltingen. Når vi først hadde alt ute, så tok vi en runde på E39'en til @Havers også. Ikke det at den var så ille, men hvorfor ikke. Ellers så kan jeg dele at jeg hadde bursdag her om dagen, selvom jeg ikke er så glad i kunngjøre slikt. Men årets presanger fra sjefene her på huset, var BMW relaterte og jeg syntes de er morsomme:-) Denne hadde døtrene mine laget til meg, den skal helt klart opp på veggen i "mancaven" min. (selvom jeg lurer på om de har brukt en Auda TT som mal ) Fikk også en Carly adapter av kona. Den har allerede blitt flittig brukt til å programmere småting på E70 og lese ut litt diagnose på Hellrat'en. Når vi først er inne på Hellrat'en, så er nye dempere og fjærer bestilt den. Men leveransen kommer til å ta litt tid, men var så billig så jeg venter gjerne litt på det. Men når dette kommer, så blir i3 henvist til utendørs parkering for noen dager. Så skal det jobbes til bilen er kjørbar igjen! Redd blir litt verksted jobbing på meg nå i April, flere kompiser med Zed'er som har planlagt litt ymse oppgraderinger som bare venter stabilt + grader og snøfrie gårdsplasser....
  18. 1 poeng
    RF91

    96' BMW Hellrot Coupe Individual

    Om du lista opp alt slikt so skjønna eg at da fort balla på seg, ja Men då må no Tregvesenet vera fornøyd
  19. 1 poeng
    ZhilleN

    96' BMW Hellrot Coupe Individual

    Wow 25 sider ja 👍🏻 Alltid lekkert og med den motoroppgraderinga blir dette en meget flott bil med litt krutt. B28 er en fantastisk maskin, hadde selv en b25 nv var ganske frisk!
  20. 1 poeng
    Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Alle dieselbiler som er bygget i EU (eller importert til området som vedrører Schengen samarbeidet inkl. Norge) etter september 2014 skal tilfredsstille Euro 6. Så hvis du vil ha en nyere dieselbil etter din nåværende 530d vil den tilfredsstille Euro 6 såfremt den er en personbil. Det som er verdt å merke seg er at EU er oppmerksom på at også bensinbiler med direkteinnsprøytning (såkalt GDI-teknologi) i virkeligheten har et utslipp av NOx som kan være opp mot 6 ganger høyere enn kravet til dagens godkjenning (kravet er 0,060 g/km). Dette betyr at noen av disse bensinbilene har et utslipp av NOx på opp mot 0,36 g/km mot f.eks kravet for Euro 6 dieselbiler som er 0,080 g/km. Bilprodusenter som bl.a Volkswagen har derfor begynt å montere partikkelfilter også for bensinbiler. Interessant nok er det derfor i bl.a Tyskland nå mer fokus på nye bensinbiler som ikke har denne GDI teknologien og som derfor også er selvpustende. I tillegg har man blitt klar over at downsizing av motorer ikke nødvendigvis fører til et lavere drivstofforbruk. Utfordringen er at et normalt kjøremønster (slik de aller fleste av oss kjører) heller fører til et høyere drivstofforbruk med biler som har de minste motorene (type: 1,0 liter tom. rundt 1,6 liter). Spørsmålet er derfor om BMW ikke like gjerne kan reintrodusere de fabelaktige M52/M54 bensinrekkesekserne?...
  21. 1 poeng
    Shadowsen

    Aleksander’s E34

    Nå igår fikk jeg besøk av Ronny til å hjelpe meg med å montere utvendig kanal. Vi fiksa litt ekstra på jekkfeste også, så skal litt til før det ryker nå😂 Vi gjør ting ganske nøye her, så tar rimelig lang tid, så vi får fortsette om ikke så lenge😁 Ble litt styr med jekkfeste under, pga det var bua opp der jekkfestet står på kopikanalen, men med litt måling og kutting, så tror jeg det blir helt topp😎
  22. 1 poeng
    @Nyheim Ja det er noe helt eget ved disse bilene, jeg føler at bilene ifra denne perioden er på toppen av bilens evolusjon. Bilene etter 80-90 tallet er kun mer teknologiske og miljøvennlige. Helt siden den første bilen kom for over 120 år siden så har bilene hatt en gjevn utvikling tiår for tiår. Først når man kom ut på 80-90 tallet synes jeg bilen som produkt ble "perfekt". Jeg mener da at driftsikkerhet og kvalitet var på plass, man kan kjøre timesvis i 150 km/t uten å bli sliten, den starter uansett om det er -25 eller pluss 40 grader, den kan enkelt kjøres av alle typer mennesker, den er tilpasset alle markeder på kloden osv osv. Slike aspekter som dette over var det ikke mulig å få i en og samme bil på f eks 40 tallet eller 60 tallet. Men når vi kom ut på 80 tallet så fikk bilene elektronisk innsprøyting og andre innovasjoner som gjorde dem driftsikre, vedlikeholdsvennlige og komfortable I etter tid så har vi fått noen fantastiske biler, de kjører seg selv, passer på deg, holder deg oppdatert på vær og kjøreforhold, du får like mye effekt ut av en tre sylindret motor som du fikk av en 2,5 liters rekkesekser og du kan kjøre på 0,5 liter på mila 😀 Men for å komme til poenget, selve bruksnytten og bruksverdien er jo stort sett den samme som den har vært de siste 35 årene. Jeg hadde ikke kommet noe raskere eller mer effektivt ned til Hamburg med en G30 5-serie. E34en gjør akkurat samme praktiske nytten i hverdagen som F10en gjør, forskjellen ligger i det den moderene bilen er pakket inn i Når det gjelder bilen så er det altså ikke noe nytt å medele, den er bare "still going strong" som vanlig. Jeg bruker den kanskje bittelitt litt mindre akkurat nå da bilparken har ekspandert litt, det har blitt litt sånn at jeg lar den stå hvis det regner og de andre bilene er urene eller står greiere til. Men i løpet av sommeren så hadde jeg planer om å få utbedret noe kosmetisk
  23. 1 poeng
    Så fikk jeg på sommerdekkene i dag, ganske sent egentelig. Ville kjøre på tur på vinterdekkene da disse er mer behagelige å kjøre på. Tror nok sommerdekkene begynner å bli modene for utskiftning, er masse med spor men de er ifra 2013. I tillegg er det ett billig merke... Jeg gjorde som jeg pleier, vasket godt inni hjulhusene. Men det tok jeg ikke bilder av denne gangen, har gjort det i alle år nå så det er vel grenser for hvor interessant det er for dere å se hver vår
  24. 1 poeng
    Måtte vaske bilen litt ren etter turen, blir litt trafikkfilm og insekter etter en lang tur Lar skummet gjøre jobben sin før håndvask Så tørket og ferdig
  25. 1 poeng
    StigJ

    R-/bane-dekk

    Kjør på med Michelin Super Sport hvis du skal ha kombidekk.
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00