Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 06/08/18 i alle områder

  1. 2 poeng
    Ble litt regn i helga, digg å se beading igjen på bilen
  2. 2 poeng
    Da var Aqua Gleam 0 ppm vannfilter bestilt igjen 😃 Gleder meg til å ha en på plass igjen! For dere som ikke er kjent med det, så slipper man å tørke bilen for hånd for å eliminere kalkflekker 👌🏻 Vask bilen, skyll med vannfilteret og la tørk i sola.
  3. 1 poeng
    ///M-ini95

    F10 525d #Alpinweiss 3 [Eibach 30/30 s.8]

    «Prosjekt» F10 Nå som en av mine nærmeste kompiser @lagunilla nettopp har opprettet ny prosjekttråd, tenkte jeg at det var på tide å få ut fingern etter to år og lage min egen tråd. Har også fått litt mas fra en annen god bimmers kamerat @BimmerFan! så S/o til han som pusha meg til å lage en tråd! Bilen det er snakk om er en tyskimportert «2012 525d», som jeg kvalifiserte som helt ok utstyrt når den ble henta i 2016. Bilen har etter det jeg vet vært kjørt i Tyskland i et år, for så eid av en lege i Ålesund i tre år før den kom i mine hender. Bilde fra VIN databasen: Legger også ved utstyr lista: Standard Equipment 1CC Automatic Start/stop Function Auto Start Stop Funktion 1CD Brake Energy Regeneration Brake Energy Regeneration 4U2 Driving Experience Control Incl. Ec Fahrerlebnisschalter Inkl. Eco Pro 548 Speedometer With Kilometer Reading Kilometertacho 851 Language Version German Sprachversion Deutsch Options 1CA Selection Cop Relevant Vehicles Selektion Cop Relevanter Fahrzeuge 1CB Co2 Content Co2 Umfang 2NC M L.-a.w. Double Spoke 350 M/18",mt M Lm Raeder Doppelsp. 350 M, 18",mb 205 Automatic Transmission Automatic Getriebe 223 Dynamic Damper Control Dynamische Daempfer Control 230 Eu Specific Additional Equipment Eu Spezifische Zusatzumfaenge 258 Runflat Tyres Bereifung Mit Notlaufeigenschaften 337 M Sport Package M Sportpaket 4CE Fine-wood Trim Fineline Anthracite Edelholzausf.fineline Anthrazit 4UR Ambient Light Ambientes Licht 403 Glas Roof, Electric Glasdach, Elektrisch 415 Sunblind For Rear Window Sonnenschutzrollo Fuer Heckscheibe 416 Sunblinds Sonnenschutzrollos 423 Floor Mats, Velour Fussmatten In Velours 428 Warning Triangle Warndreieck 430 Interior And Exterior Mirror Packa Innen- Und Aussenspiegelpaket 431 Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d Innenspiegel,automatisch Abblendend 441 Smokers Package Raucherpaket 456 Comfort Seats, Electric. Adjustable Komfortsitze Elektrisch Verstellbar 464 Skibag Skisack 465 Through-load System Durchladesystem 488 Lumbar Support Driver/front Passenger Lordosenstuetze Fahrer/beifahrer 494 Seat Heating F Driver/front Passenger Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer 5AC Autom. High-beam Headlights Control Fernlichtassistent 502 Headlight Washer System Scheinwerfer-waschanlage 508 Park Distance Control (pdc) Park Distance Control (pdc) 522 Xenon Light Xenon-licht 524 Adaptive Headlights Adaptives Kurvenlicht 534 Automatic Air Conditioning Klimaautomatik 575 Additional 12v Power Socket Zusaetzliche 12-v-steckdose 6AA Bmw Teleservices Bmw Teleservices 6AB Control Teleservices Steuerung Teleservices 6FL Usb-/audio Interface Usb-audio-schnittstelle 6NF Ext.con.of The Music Play.i.mobilph Music-schnittstelle Fuer Smartphone 6NR Apps Apps 6VC Control Combox Steuerung Combox 6WA Instrument Cluster W. Extended Cont Instrumentenkombi. M. Erw. Umf. 609 Navigation System Professional Navigationssystem Professional 610 Head Up Display Head-up Display 612 Bmw Assist Bmw Assist 614 Internet Preparation Internet Vorbereitung 615 Extended Bmw Online Information Erweiterte Bmw Online Information 616 Bmw Online Bmw Online 620 Voice Input System Spracheingabesystem 633 Prep.mob. Ph. Business Bluet.interf. Handy Vorb. Business/bluetooth-sch. 676 Hifi Loudspeaker System Hifi Lautsprechersystem 698 Area-code 2 Area-code 2 7A2 Innovation Package Ii Innovationspaket Ii 7SP Navi Professinal W.handyprep.bluetooth Navi Professinal M.handyvorb.bluetooth 710 M Leather Steering Wheel M Lederlenkrad 715 M Aerodynamics Package M Aerodynamikpaket 760 Individual High-gloss Satin Chrome Individual Hochglanz Shadow Line 775 Individual Roof-lining Anthracite Individual Dachhimmel Anthrazit 8KA Oelservice Int. 30.000 Km/24 Months Oelwartungsint. 30.000km/24monate 8SC Country Spec. Release Of Teleservice Laenderspez. Teleservicefreisch. 8TF Active Protection For Pedestrians Aktiver Fussgaengerschutz. 8TH Speed Limit Info Speed Limit Info 8TN Daytime Driving Lights Selectable B Tagfahrlicht Ueber Lichtmenue Einst 8V1 Ncap Label Hinweisschild Ncap 801 Germany Version Deutschland-ausfuehrung 879 German / On-board Documentation Deutsch / Bordliteratur ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Dette er min første BMW, og F10 må sies å være en av de beste 5 seriene bygd. Den var sannelig høyt opp på ønskelisten min når den kom ut, og å ratte i en slik bil nå er utrolig deilig. Ettersom jeg har hatt bilen nå i to år, så har det skjedd litt siden da. Så dette blir nok en ganske lang introduksjon om bilen, men jeg regner med at det er slikt tråder på bimmers er til 😊 Formålet med en slik tråd vil for min del være å kunne se tilbake til bilen, da jeg har planer ha denne bilen en god stund, og for å kunne få input av andre når det trengs. Kan starte med det første bildet jeg har fra når bilen endelig ankom sitt nye hjem i Oslo etter en laaang reise fra Ålesund. Sier det først som sist.. er en elendig fotograf, så her blir det dessverre lite av bilder tatt med speilrefleks. Så over til hva som er gjort og hva fremtidige planer for bilen er. Ting som er gjort: - Bytte nyrene til «Double slatts grill» - Skifte ut halogen pærene til LED som matcher AE - Oljeskift i massevis, kanskje også overdrevent mange om det er noe som heter det? - Diverse service ting - Byttet fra original lyddemper til « 535 look» - Byttet samtidig til Original 535 diffuser - Byttet motorfester etter tips fra @BimmerFan!, tydeligvis svakhet og har lest på tyske forum at det til og med var aksjon der nede. Mine var ikke så ille, men byttet dem for å ha det gjort! - DIY «fiksa» kantkjørte felger og så lakkert dem opp i en mørkere gråfarge (BMW sterlinggrau» - Lakkerte calliperne forran og bak i en blåfarge som var ganske så lik den man finner på F10 M5 - Nye sommerdekk (Vredenstein Ultrac Vorti) - Polert og vokset ofte nok 😊 - Kodet inn memory funksjon i «Auto start stop» Bilen husker med andre ord at jeg ønsker å ha den av. Kodet inn «Sport display» i CIC, og den fungerer glimrende! Kodet inn slik at tåkelys skrur seg på sammen med AE som «Welcome lights» Kodet inn Video in motion Kodet inn blinklys i HUD - Oppdatert kartet i CIC til 2017-2 - Montert LCI ramme rundt CIC skjermen - Montert «LCI» look hanskerom knapp og deksel - DIY Debadge - Byttet registerkjedestrammer på bilen, kun fordi den delen som satt i bilen ble erstattet med en forbedra versjon ifølge ETK. Tenkte at den, sammen med regelmessige oljeskift er med på redusere sjansene for registerhelvette 😊 - Byttet ut standard girskiftern mot girskiftern fra det som pent kalles 2TB eller sportsAutomat - DIY DEFA bunnpannevarmer - Fått fjernet feilkode som hadde med Eksosgasstemp sensoren som ligger etter EGR kjøleren. Byttet først sensoren, men viste seg å være ledningsbrudd, så da var det bare å lappe den sammen igjen 😊 - Og det siste som har blitt gjort, montere nytt ratt med paddles, varme og vibro i en bil som ikke kom med noen av delene. Det vil si at bilen har fått 3 ekstra options retrofitted, 2TB, 248 (rattvarme) og 5AD (Lane Departure Warning) Planer for bilen videre: - M sport spoiler retrofit - NBT retrofit (har allerede skaffet headunit 😊 så nå er det skjerm, LCI kontroller med touch funksjon og diverse kabler som mangler) - Moderat senk er også vurdert da jeg syns fronten er litt høy med standard fjærer på EDC dempere - Vurderer også en motorvarmer med sirkulasjonspumpe som kobles opp mot strøm. Passer helt greit ettersom bilen står som oftest i garasje med «uendelig» og «gratis» strøm. - LCI LED tåkelyslamper Dette tenker jeg på som kortsiktige planer, men ettersom jeg har blitt bitt av «retrofit-billa» så vil denne bilen få litt mer heavy ting også ettermontert, alt avhengig av om jeg får tak i deler til rimelige priser. Tenker på ting som: - Soft Close - Elektrisk bakluke - LCW (Blindsonevarsel) - Side View Camera - ACC maybe? - Chip? Fornøyd med 218 hester og 450nm så langt, men mye vil alltid ha mer. - Når 100k km merket nåes vil også oljen i autokassa i det minste bli byttet, om ikke flusha. Tenker også i samme sleng å åpne opp motorn litt for å rense sot fra innsug, EGR osv. - Vil også før eller siden også bytte kjølevæske, ettersom jeg ikke helt stoler på ordet «life time» - Kanskje noen nye sommerfelger, er altfor mye bra der ute ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Så tenkte jeg slenge ut litt bilder av de DIY jobbene jeg har husket å ta bilder av! Ikke de mest vakkre calipperne nei, så her trengtes det litt jobb. Det ble også et lite kleint ///M merke, har beholdt den siden da ettersom den ikke har plaget meg noe særlig. Veit dog at dette ikke er en ekte M bil, så kan hende noen reagerer litt på det, meen meen. Trynet til bilen gikk så fra dette: Til dette: Mange ville sikkert bytta til helsvart grill ettersom dette er en hvit bil, noe jeg synes er tøft selv. Men jeg har kromdetaljer på bilen fra før, pluss synes at kromramma fremhever resten av grillen litt mer enn hvis den skulle smelta sammen sort og sort. Synes også noen få kromdetaljer er helt okei på en bil som dette, så dette er nok en oppgradering som kommer til å bli slik! Har alltid synes at det er kjipt at BMW venta helt til G30 generasjonen med å fylle den enorme rompa med mer enn eksosstusser på bare en side. Derfor ville jeg gjøre noe med dette. Bilen gikk dermed fra dette: Til dette: Dermed var det å finne LED pærer som matcher AE så godt som mulig, og jeg føler jeg traff ganske greit med disse pærene, som har vist seg å holde ganske bra! Byttet også motorfestene som tidligere nevnt. Fra og med en eller annen gang i 2011 så gikk disse fra å være vakuumstyrte slik man ser på 6 er motorene, til å bare være plaine. Kanskje dette er grunnen til at mange har klagd på disse på div forum? Festene jeg bestilte gjennom GS var produsert av Febi Bilstein (trodde jeg skulle få ZF) og var litt skuffa ettersom det er blanda mening om akkurat Febi Bilstein. Men lo litt da jeg fant et bilde på nett av originale fester: Kan vi da konstantere med at det er Febi Bilstein som leverer OE deler til BMW hva motorfester på F10 gjelder? Dette var en jobb jeg heldigvis slapp å gjøre selv, så da er det kjempegreit å kjenne den beste BMW mannen jeg veit om… hint hint @lagunilla Våren nærmet seg dermed og da måtte sommerfelgene shines opp litt. Siden dette er GS felger, gadd jeg ikke legge særlig mye penger opp i dette, så bestemte meg for å ta en DIY og likte faktisk den nye fargen godt! Kantkjøringmerkene ble også dekket til, som egentlig var hele cluet med denne DIY. Har dessverre ingen bilder fra skifte av registerkjedestrammeren.. ISTA viste at jobben var ganske grei, men det skulle vise seg å være alt annet enn det. Problemet er det at ISTA viste jobben utført på en N47 singel turbo, på min motor er det jo to turboer, som gjør jobben bittelitt mer komplisert. Her måtte hele eksosannlegget av sammen med DPF for å faktisk klare å komme til jævelen. Så hvis du har N47 med dos turbos, og ønsker utføre denne jobben, så vet du i alle fall hva du må gjennom. Må bare elske utseendet på bilen etter god vask og voks runde! Utgangspunkt interiør: Resultat etter: Hver sommer så drar jeg ut på tur nedover Europa, og den ender opp i Balkan området nede i Sør-Øst. Dette betyr at hver eneste sommer har jeg enestående muligheter til å virkelig nyte bilen der den er ment å bli brukt, nemlig Autobahn! Helt fantastisk bil å kjøre i høy hastighet, å holde 250 er ingen problem selv om veiene ikke er rette som en linjal, noe som forteller om hvor gode disse bilene er i høye hastigheter! Tankpåfylling i Slovakia om jeg husker rett! Montering av Defa var utrolig enkelt! Eneste kjipe var å gjøre dette ute i minus 10 grader… Valgte å kjøre kabelen opp og feste den med strips på ene staget som går fra dempertårnet og ned. Dette gjorde jeg ettersom jeg ikke synes det ser så veldig delikat ut med DEFA plug stikkende ut av fangeren, enten det er i plast dekselet ved tåkelykta eller på siden av fangeren. Minuset med dette er at man må åpne panseret hver gang denne skal kobles på, men ettersom jeg bruker bilen lite på vinterstid så funker dette helt okei. Kommer til å finne en annen skjult plass til pluggen etter hvert, men for nå så får den bare bli slik. Sport display koding! Ikke like smooth som man får på NBT, men det funker helt greit. Ser at den leser bittelitt høyere enn 450 nm og 218 hester, så man kan jo alltids håpe at bilen er sterkere enn BMW oppgir. Slik ser rompa ut etter å ha fjernet modellbetegnelsen bak. Synes det ser mer ryddigere ut og 525d merket bak er uansett ikke noe å skryte av. Så kommer vi til den største og tyngste retrofitten jeg har gjort til nå, og det er ettermontering av ratt og å trekke nye kabler fra JBE til SZL modulen. Legger ikke ut alle bildene da dette bare blir rot, så om noen har lyst på det så PM gjerne. Og etter litt koding så var dette resultatet : Så nå føler jeg at jeg er «Up to speed» med bilen og dens historikk. Legger et bilde av bilen for å avslutte dette innlegget, der hvor den koser seg mest for tiden, nemlig garasjen
  4. 1 poeng
    Vurderte pris, erfaringer tidligere og det faktum at både min bror og min far har samme dekk så endte jeg opp med Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3. Har hatt 2 på 325i'en og de var utrolig bra! Kan bare bli bedre enn de som står på nå
  5. 1 poeng
    Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    1984 Golf GTI er såpass gammel at jeg umiddelbart ikke kan finne utslippstallene. Dette er også før katalysator ble standard og hverken NOx verdier eller partikler var et tema vedr. bensinbiler så jeg tror evt. ikke at det er spesielt hyggelig lesing. På den annen side ble den såkalte European Emission Standard implementert i 1993 og da var CO2 grensen 2,72 gram/Km (Euro 1) for bensinbiler. I dag er grensen for Euro 6 bensinbiler 1,0 gram/Km. Interessant nok er CO2 grensen for Euro 6 dieselbiler 0,50 gram/Km. Den nye 2018/19 Peugeot 508 SW er ganske lekker til å være en mellomklassebil. Jeg må si at Peugeot nå er inne i en veldig interessant periode rent designmessig...
  6. 1 poeng
    hsd

    530D - (u)familiebil

    Lite nytt her ( heldigvis ) den har stort sett bare fungert Bestilte SSC spacere fra Koed til e39, som jeg dreide ned til 72,6mm på navet. Skrudde 20mm forran, og standard 10mm bak. ( Kunne fint vert 25 forran ) Montert på style 95 Fjøringsveg er ivertfall OK 5mm klaring langs hele buen på innsiden. Bytte av bakluke dempere. Ble nesten skummel å opne etter, flere som har vert nærme på å få seg en under haka Var rusta fast, men klarte å tvinge de løse med en liten meisel og litt tolmodighet. Gammel vs Ny. Merk nedre del av den gamle. Var mye grums inni kanalene her, så stakk inn støvsugeren for å få bort løs sand. Utenom dette dillet her, har bilen fungert bra utenom en knekt lufteplugg på kjølevannet. Lite planer framover så lenge den fungerer OK. Manuellombygging er vell det eneste jeg føler brenner litt. Tror derimot det ikke blir før til neste år. Rettinga av kanaler og lakk, samt å få den stygge subkassa ned i hjulbrønnen slik den blir helt skjult.
  7. 1 poeng
    Geir Anders

    500km blandet kjøring med 330e

    Jeg syntes det er interessant at så mange (generelt), vektlegger kjøremønster og gjerrig drivstofforbuk så høyt som de gjør. Jeg tenker svært lite over drivstoffkostnader, og har en unødvendig tung fot forhold til hvor mye som kjøres, og hvor. Hvis drivstoff økonomi er så viktig, og man tenker A til B, burde man kanskje hatt en billigere bil eller helelektrisk?
  8. 1 poeng
    Gabz

    Min Grønne F31 - Selges

    Ble veldig tøft det oppsettet der!
  9. 1 poeng
    ALBUAK

    Den store finn.no tråden.

    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121831729&fks=121831729 🤮
  10. 1 poeng
    Aftenstur med noen kollegaer i går.
  11. 1 poeng
    MGunders

    Den store finn.no tråden.

    Blir ikke helt det samme å kjøpe M3 og få et vognkort med 318 i synes jeg
  12. 1 poeng
    @ahj Sånn?
  13. 1 poeng
    M-Tech

    Min E92 335i DKG

    Yes, da er det mange deler på vei, og noen har ankommet.
  14. 1 poeng
    Kompressor og blåsepistol for å få vekk resten av vannet
  15. 1 poeng
    Pga varmen så vasket jeg først taket før jeg spylte av, så vinduer og lengre ned. Til slutt avspyling av hele bilen
  16. 1 poeng
    En runde ekstra med Iron X på lille eksos stussen, så Prickbort. Igjen grunnet varmt vær ble det avspyling før Surfex HD fikk jobbe
  17. 1 poeng
    Mere spyling!
  18. 1 poeng
    Startet med CarPro IronX Lemon. Lukter omtrent like jævlig som vanlig IronX. Kan ikke lagres innendørs Etter forrige håndvask så hadde jeg tatt mye av asfalt osv, så det var mest på felgene det gav reaksjon på farge.
  19. 1 poeng
    Hehe, ikke så gale som meg med E60'en, fant ikke ut før jeg skulle klargjøre bilen for salg etter tre år at jeg kunne tilte setene (selve helningen sitteputen) manuelt, alt annet var jo elektrisk. Ble jo så mye bedre å sitte i da Tok meg noen måneder å finne krokene i F11 også, der er de i plast og må vippes ut så ikke så lett å få øye på med en gang.
  20. 1 poeng
    Nyter en real kopp kaffe og nydelig tysk litteratur på terrassen, mens jeg venter på deler til M3en Skulle det bli kjedelig, så har jeg alltid julegaven fra @awt tilgjengelig
  21. 1 poeng
    ///M-ini95

    F10 525d #Alpinweiss 3 [Eibach 30/30 s.8]

    Var vel egentlig bare spørsmål om tid før dette måtte komme på bilen Har lenge hatt lyst, og har like lenge vurdert diverse ebay løsninger. Ene grunnen har vel vært pris, og kanskje mangelen på kompetanse (og lyst) til å strippe bilen ned for å føre kabler. Men jeg har vært på utkikk lenge og pruta prisene ned " her og der" slik at å bruke originale deler ble like "billig" som ebay løsninger Nå venter jeg bare på modulen og kablene, så blir det å sette seg ned og planlegge litt. Vurderer lage en bimmers DIY på dette, da jeg regner med at en del sikkert har lyst å ettermontere ryggekamera til en annen pris enn 10k++
  22. 1 poeng
    ///M-ini95

    F10 525d #Alpinweiss 3 [Eibach 30/30 s.8]

    Husker du hvor mye du betalte for fjærene Fahad? Eventuelt hvor du også kjøpte? Klarer ikke skjønne hva som gjør disse ACS fjærene så mye dyrere enn H&R/Eibach... Fant noen bilder for å vise sammenligningen mellom fjærene 520D på Eibach 30/25 535i på ACS fjærer 25/25 Aner ikke motor, men dette er originale M sport fjærer. Lekte meg også litt når jeg skifta hjul Tenker at et slik gap er fin kompromiss mellom kjørehøyde og look. Det skiller 5mm forskjell forran mellom ACS og Eibach hvor ACS blir omtalt som fjærer med "modest drop". Jeg vet ikke helt om jeg gidder betalte dobbelt så mye for ACS bare for å få 5 mm mindre senk. Noen andre med innvendinger her??
  23. 1 poeng
    Noen snaps fra mobilen For et nydelig hus, føler meg priveligert å få lov til å bo der!
  24. 1 poeng
    Tusen takk 😃✌🏻
  25. 1 poeng
    Overtar nyhuset idag! Mildt sagt spent og har masse sommerfugler i magen 😃
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00