Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 06/12/18 i alle områder

  1. 2 poeng
    hsd

    E30M3 S14 + E30 S50 Kompressor

    Prøvd litt "vipping" Virker som den ble bra balansert, klarer ivertfall å snu den så langt alene da den ligger egentlig 100% i balansepunktet. Ikke prøvd å vippa den helt over enda, det blir i morgen ellers ett godt eksempel på små ting, som tar lang tid. Har hatt ett "problem" med en knekt traversbolt fra tidligere eierskap, som også hadde en knekt grisepikk i seg. Lånte med meg en brukt 8mm hardmetall bor til 3000kr fra jobb, og den klarte akkurat å borre ut grisepikken, men var egentlig rasert etter det pga bruk i hånddrill. Hardmetallet er så sprøtt at det blir ødelagt med en gang det blir slag/vibrasjon. omtrent slik som når man knekker av tuppen på hardmetallskjeret når man dreier over sveiseperler i benk. Prøvde litt med vanlig hss bor, men det var ikke råd. måtte også borre ca 25mm så ga meg på deg og gikk den lange vegen i stedet så freser vi litt i dreibenk helicoil selges (?) Ny plate, var grovt lagd her. ca 3mm + 1mm dekkplate utenpå. Valgte å bruke 4mm til erstatting. Mangel på plate ble at det ble brukt flattstål og sveising i 90 grader. Her sveist på andre siden, klar for sveis på innsiden. Testing, filing og testing. Borra også noen punkt igjennom ytre 1mm plata inn til selve bærendes vangen for forsterke litt rundt. Skrudde travers opp i 3/4 skruer, samt den siste løst. For å være 100% sikker på rett posisjon på gjengene iforhold til delen. Måtte også borre hullet. Ser kanskje ut som det er mye glippe her, men det er fordi jeg filte litt fuge innover for å være sikker på skikkelig innbrenning mtp tykkelsen. Punktet Opp igjen med travers. Punktet fast i karroseri, med rimelig høy strøm for å være bilkarroseri Epoxy + karroserikitt 2K 3M strukturmasse slik som resten. ellers går det bare i maskering og klargjøring av verkstedet for lakking. Lakk har også komt i hus:
  2. 2 poeng
    Snart dags for nye dekk!
  3. 2 poeng
    Riktignok på fredag...
  4. 2 poeng
    På plass på norges største C&C
  5. 2 poeng
    Guttungen lærer tidlig.
  6. 2 poeng
    Som sikkert noen av dere har fått med dere så har jeg jobbet litt med Zedfest 2018 i det siste, som kanskje noen av dere allerede har lest ( http://bimmers.no/forums/topic/817722-zedfest-arrangeres-lørdag-9-juni-i-ski/ ) Men Zedfesten får ikke all fokus, var nemlig trackday med NSK denne uken. Så litt last minute prep måtte til denne uken. Det ble påpekt at motoren var litt dårlig vasket forrige gang jeg var på trackday med Hellrat'en. Noe jeg var enig i, da jeg aldri har tatt en skikkelig motorvask på denne bilen Så dette ble gjort og må si at det var mye å hente å der Tok like gjerne en runde på utsiden også når jeg først var i gang. Belønnet meg selv med det gode arbeidet med en liten aftentur i solnedgangen! Men dagen etter så oppdaget jeg til min lille irritasjon at det var kommet masse fukt i venstre lykt. Ser ikke så ille ut på bildet, men det var mye fukt der inne. Gadd ikke å bruke så mye tid på prøve å tørke denne eller fikse den nå. Så jeg hentet fram et sett med lykter jeg hadde liggende på lager og "lånte" den ene lykta. Smukka den rett inn og var dermed klar til hva jeg egentlig skulle bruke en time på. Som sikkert flere av dere har fått med dere, så har jeg gjort en del arbeid på denne bilen i det siste. Og jeg ville som en del av "track preps" denne gangen sjekke over alt jeg hadde gjort forrige uke. Så en liten time ble brukt på inspisere bremser og understell generelt. Fant ingenting og alt så heldigvis bra ut. Med alt klart så var det bare å stille opp til teknisk kontroll på Rudskogen dagen etter. Ble totalt 28 runder meg denne ettermiddagen. Men ble mye frustrasjon og jeg brukte mye tid på finne ut av bilen. Den var noe stivere og motoren responderte bra med tanke på at det er en liten 4'er. Men denne gangen var jeg ikke helt på og klarte ikke helt å få flyt i kjøringen. Etter å tatt noen "heat" og fått meg en lengre pause. Samt fått brainstormet litt med mer erfarne førererom hvordan jeg skulle løse de ulike svingene med akkurat min bil som er ganske motorsvak. Kanskje det viktigste tipset jeg fikk var å ignorere dekklyden og da flere mente at de hadde ganske mye mer feste før de slipper, selv om de sang klagesangen sin. Så løsnet det plutselig, jeg fant flyten og jeg kjørte ned rundetidene jevnt og trutt. Selv om jeg til tider ikke helt fikk til svingene. Men måtte gi meg da dagen var over, men nå har jeg ihvertfall en "plan of attack" til neste trackday og få pushet ned rundetidene videre. Forsatt mye å lære, men klarer jeg å sette sammen alt sammen til en runde så blir det bra. Men gøy er det Men bilen fungerte bra og bremse oppgraderingen var en stor forbedring. Bilen er forsatt noe for myk, men bedre enn sist. Dekkene "går" men savnet til tider gode slicks, men må kjøre opp disse først. Hadde også lånt en tårnavstiver av @b-havers, men jeg er rett og slett ikke dyktig nok ennå til merke slikt. Støva fælt disse GS Peformance klossene, så lenge de funker er jeg fornøyd. Legger ved video av en runde hvor jeg prøvde på ta noen svinger litt annerledes en før. Z3M'en er ikke helt glemt, men er ikke så mye å ta tak på den for tiden borsett fra å bruke den og vaske den litt. Men fikk endelig satt meg ned her og tatt en runde på nøkkelen. Som så slik ut: Dette ble til noe slikt: Og etter litt vask og 10 tommeltotter, så endte jeg opp med en fungerende nøkkel igjen. Men skal jeg være ærlig, så er jeg usikker å denne EBAY kvaliteten på knappene. Så skal bli spennende å se hvordan disse holder seg over tid.
  7. 1 poeng
    Ja, ble en Alpina b3 3.3 automat😁 Kjøpte bilen i Ørsta og hadde en fantastisk tur hjem over Strynefjellet!
  8. 1 poeng
    Daniel.

    Den store finn.no tråden.

    Skikkelig skute! https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=122291862
  9. 1 poeng
    Daniel.

    min e36 320i touring

    Tyv! Neida, jeg har ikke bruk for noe sensor til M52 uansett, så du får nok mer bruk for den enn meg Hehe, greit oppvekker når du er trøtt i trynet om morgenen i hvertfall.
  10. 1 poeng
    hahahaha hadde den bare vært så fin som den ser ut til på bilder så Escorten blei kul da
  11. 1 poeng
    Peak

    Den store finn.no tråden.

    Står i utlandet, men en veldig morsom fargekombinasjon på en individual bil. Skal være ganske sprø for å gå for noe slik på en bil til godt over 1.1 mill på den tiden. http://www.mobile24.no/bil-til-salgs/bmw/m3/340619988
  12. 1 poeng
    papertiger

    Bilferie i Europa

    Jeg har merket meg noen av BMW sine ruter i Østerrike som jeg har innlemmet i dagsetappene vi skal ha nedover, da vi skal overnatte i Villach et par dager, helt på grensa mot Italia, der finnes det også en fin rundtur i Nockberg-området rundt Villach som er preget av mye svinger og fint landskap. Ellers tenkte jeg å kjøre via Zell am See og Grossglockner på etappen fra München til Villach . Har laget dagsetappene i BMW-routes så blir disse overført til navigasjonen i bilen for å ha en rettledning å kjøre etter nedover.
  13. 1 poeng
  14. 1 poeng
    Freakshow

    Freakshow's E39 530Dat Individual.

    skjer lite om dagen! bilen blir stort sett bare brukt lite motivasjon til noen ting som helst egentlig men i går hadde jeg alt for høyt blodsukker! var rastløs! så hva finner man på da? jo! vi drar og tar noen bilder! og fikk tatt en haug av biler! ^^ her er noen
  15. 1 poeng
    Solberg93

    Den store finn.no tråden.

    Lever nå på Finn den der.
  16. 1 poeng
    Fahad

    F82 M4 med Vossen felger - iPE eksos - Solgt

    Noen bilder fra dagen i dag sammen med kompiser. Mclaren 5702s, Porsche GT3, Range Rover Sport og min M4
  17. 1 poeng
    Ekstremt bra oppmøte til Zedfest 2018 ved Ski. Bilde fra felleskjøring fra Tyrigrava inn til treff stedet i Ski. Totalt 31 ulike Zed'er møtt opp på treffet.
  18. 1 poeng
    @Walkabout det blev bilen farge:) syns det blev bra:)
  19. 1 poeng
    Designer

    Designer's E92 335i | Montego | Nye bilder

    Jeg, @knut811 og alle de andre som var i Bud denne helge var ekstremt heldige med været. Har vel vært heldig med været denne sommeren så langt men. Vel uansett det ga en utrolig flott kveldsol! Gikk jo ikke ned før 23.00 der oppe Så er et par bilder fra brygga. Et must når man først er der
  20. 1 poeng
  21. 1 poeng
    ///M-ini95

    F10 525d #Alpinweiss 3 [Eibach 30/30 s.8]

    På tide å vekke opp denne tråden, da jeg ikke akkurat har ligget på latsida i det siste! Først og fremst kan jeg nevne at jeg har bestemt meg for neste retrofit. I bunn og grunn stod det egentlig mellom LCW og Surround View, og etter å ha forhørt meg med forskjellige folk var det Surround View som vant Bonus blir at man også får litt tøffere speilkapper. ( ikke min bil ) Sommerferien nærmer seg, så det har gått litt penger og tanker for å gjøre bilen klar for årets tur. Planlagt utreisedato er 6.juli, samme som @lagunilla tydeligvis. Rutene våres er så og si identiske, bortsett fra at han fortsetter noen søte mil til. Regner med å se det tørste beistet ved en av mange bensinstasjoner den skal besøke. GS hadde gode tilbud, så følte jeg måtte slå til. Handla meg nye viskere da de gamle etter 2 år har begynt å vise tegn til slitasje. Oljefilter ble kjøpt ettersom jeg kommer til å bytte olja rett før jeg drar av sted + ble også et impulskjøp av luftfrisker. Kanskje greit gitt at man skal oppholde seg lenge i bilen. Fikk også tak i braketten til kameramodulen. Så den blir også montert om kort tid. La merke til for ikke lenge siden at bilen har begynt lage en merkelig lyd fra venstre forhjul. Lyden kan kun høres i lav fart og med vindu åpent. Minner veldig om lyden som kommer fra et sykkelhjul med lite luft. Første tanken var hjullager ettersom lyden følger farten. Jekka bilen opp, alt var tight og fint. Spant hjulet, men klarte ikke finne noe merkelig. Kjørte så en testtur, men har hverken vibrasjoner eller "humming sounds" som det kalles i høyere fart, og selv ved sving. Fikk bilen på bukk, og der var det heller ikke noe å se. Fikk isåfall melding om at hjullagerene er friske enn så lenge. Bremseskiva dog hadde sett bedre dager. Har blitt en fin leppe på begge skivene, men sjåførside (fremme) har fått en kraftigere leppe på baksiden av skiva sammenlignet med forran. Som følge av dette ble det bestilt nye skiver. Er personlig ikke så stor fan av drilla skiver grunnet at dem kan sprekke, men når jeg fikk tak i et sett Zimmermann skiver og klosser fra Tyskland på tilbud (50%), så er det verdt et forsøk. Dette er samme skivene som Walkabout har på bilen sin, bare at mine er litt større. Håpet er at lyden jeg hører kommer fra skiva/klossene. Skal også prøve å rullere dekka litt for å utelukke dekk som årsak. Dashcam er også bestilt tenkte det ville være gøy å se tilbake på reisen + at Dash cam har sine fordeler ved hit'n'runs. Ble VAVA dash cam som blant annet youtuberen Vehicle Virgins har omtalt. Kan vries 360 grader og innebygd batteri som skrur kamera når den merker noe + ok pris gjorde at jeg gikk for den. Legger også noen bilder fra ifjor
  22. 1 poeng
  23. 1 poeng
    Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Ved alminnelig daglig kjøring (altså voksen kjøring) merker man ikke så mye til akkurat dette. Betydelig værre er det at mange biler har fått en temmelig distansert styrefølelse etter at servostyringen har blitt elektrisk og ikke lenger er hydraulisk. PSA ligger relativt langt etter BMW når det gjelder å programmere/vekte den elektriske servostyringen slik at den gir en fornuftig feedback. Personlig synes jeg at det er litt artig at spesielt Peugeot er tilbake i storform. Jeg har alltid likt Peugeot og jeg har hatt ulike modeller som 205, 106, 306, 405 og 406 (noen av modellene har jeg hatt flere av inkl. GTi). Jeg er også delvis oppvokst med en 505 (som forøvrig hadde bakhjulstrekk)... Peugeot's nye designlinje er sexy på den samme måten som spesielt 205 og 405 samt delvis 309 modellen var på midten av 80-tallet. Clean... rene linjer og en fin kombinasjon av farger og kontraster. For meg er dette fransk design på sitt aller beste og hvis kjøreegenskapene også er der (som de absolutt var på 205 GTi, 405 Mi16 og 309 GTi16 modellene) snakker vi om noe helt spesielt som kun franskmennene kan... Jepp... 205 Turbo 16 hadde midtmotor og var egentlig en 100% rallybil konvertert til gatebil. Motoren på 1775 cm3 ytet 200 HK ved 6750 rpm og 267 Nm ved 4000 rpm. Dette var nok til at den klarte 0-100 Km/t på 6,6 sekunder og hadde en topphastighet på 208 Km/t. Dette er kanskje ikke så imponerende tall idag, men på midten av 80-tallet var slike ytelser nærmest uhørt for små biler som Peugeot 205. Porsche 911 Carrera 3,2 (231 HK) på den samme tiden klarte 0-100 Km/t på 6,1 sekunder og ditto BMW E24 M635 CSi (286 HK) på 6,4 sekunder. Rallyversjonene av Peugeot 205 Turbo 16 i bl.a den legendariske Gruppe B serien hadde på det meste 500-600 HK med en vekt på rundt 1100 Kg og firehjulstrekk. Det gikk svært fort og 205 Turbo 16 vant bl.a Paris-Dakar i 1987 og 1988. Som en liten digresjon vant Porsche løpet i 1986 med modellen 959 (1450 Kg) og den hadde 450 HK og 500 Nm samt klarte 0-100 Km/t på 3,7 sekunder (firehjulstrekk og manuell gearkasse). Topphastigheten var 317 Km/t...
  24. 1 poeng
    Ny uke er nesten over og det har blitt noen timer på meg i garasjen igjen. Litt lei, men liker å få ferdig ting. Spesielt når neste trackday er rundt hjørnet. Men fikk heldigvis litt "påfyll" av motorsport opplevelser på BMW dagene, noe som ga litt motivasjon til videre arbeid med Hellraten. Og fikk hilst på et par andre Zeder som jeg har blitt kjent med i de siste årene. Kjørte ikke selv, angret litt når jeg så folk var utpå Z3M'en henvist til en lagrings garasje mens jeg holder på med Hellraten. Men der står den trygt og godt! Synes dette bildet var litt kult. Første som måtte gjøres denne uken var å få ferdig bremseklosse bytte på bak bremser og ta en skikkelig tilstandsrapport. Heldigvis så alt bra ut og begge kalipere var veldig samarbeidsvillige selv om man ser at alderen har satt spor på uteseende. Bremse skiven holder også en stund til, selv om den utseendemessig ser litt shabby ut. Siden jeg ikke støtte på noen problemer med klosse bytte bak eller fant andre ting å ta tak i samtidig. Så tenkte jeg like gjerne at jeg kunne gjøre en mod på bilen. En mod som er litt kontroversiell, men faktisk bakket opp med dynotester og andre tester. Det har seg slik at M44 motorene har en liten tendens til å ikke ville forsette å dra like bra fra 5500 opp til ca. 6800, selv om spekken skulle tilsi det. Mange mener at et vanlig konefilter bøter på dette problemet og lever godt med det. Men noen kloke hoder har tatt dette videre og testet med å modifisere selv luftboksen for å kunne beholde OEM luftfilter løsning, da de mener at denne filtrer best og har minst motstand i luftgjennomstrømming. De mener å ha bevist at motoren får 8.5% mer luft med modden ved drag over 5000k og at den drar likt hele veien til 6800ish. De mer moderate mener at det fungerer, men mer i form at du får en litt mer responsiv motor. Uansett om det stemmer eller ikke, så tenkte jeg hvorfor ikke investere en time å teste selv Da min M44 er litt lat over 5500. Moden går rett og slett på lage innsugs hullet til luften boksen større og sette på 100mm rør og hente luft (og kaldere) ved bunn av radiatoren kontra OEM løsningen som henter luft via tynt rør på andre siden av bilen helt ved passasjer lykta. Handlet litt og satte igang. Så var det bare å sette i gang, først lage OEM hullet større: Så ble et skjøtemuffe modifisert og limt på, slik at 100m røret får en anleggsflate. Rene Reodor Felgen løsning dette er Så var det bare å smette ting ned bilen igjen. Så var det konklusjonen: Veeeel, den lille "svakheten" ved ca. 5500 ble borte og bilen drar jevnt og fint opp til 6800 nå. Så en bitteliten merkbar forskjell var det. Men jeg satte i et helt nytt luftfilter også, selv om den gamle så veldig bra ut. Jeg har dog ikke kjørt nok til å la bilen justere seg til den "all den nye luften den nå skal ha tilgang til", så kan være at jeg merker mer etterhvert. Dårligere ble det ihvertfall ikke, tiden vil vise. Lyden var relativt uforandret. Med trackday som kommer snart og en helg hvor jeg ikke får tid til gjøre noe, så følte jeg litt på presset med å få byttet framfjærene foran til H&R der også. Så dette ble også gjort. Her er bilde som viser forskjell på fjærene, H&R fjærene er merkbart stivere når men presser litt på dem kontra de andre fjærene. Rød: TA technic senkefjær (altfor myk til bane kjøring) Orange: H&R sports"et eller annet" (som har blitt lakket av noen) Sort: OEM fjær Selve jobben gikk ganske fort, siden det ikke er så lenge siden alt var ute. Så støtte ikke på noen utfordringer eller andre overraskelser. Men er ikke en jobb som jeg vil gjøre alene engang til, ganske mye lettere å få ting på bilen igjen når man er 2. Jeg målte høyden på TA Technic fjærene til 27.4cm og H&R fjærene til 28cm. Men bilen ble nesten 1.5cm høyere, bilen ble også bedre å kjøre. Så jeg håper dette oppsettet duger nå. Bilde forklaring: TA Technic foran og bak. Noe høy bak og veldig lav foran. Men greit til gate bruk, men ikke noe mer. H&R bak ble noe stivere og litt lavere. TA Technic foran H&R både foran og bak. Ble litt høyere foran og merkbar stivere. Fikk også hentet og sett på de Toyo dekkene jeg skulle få bruke opp. Men ved nærmere studering, så viste det seg at de er helt ferdige, så de kommer ikke til å bli brukt. Så blir å kjøre opp Michelin dekkene før jeg evt. finner et annet sett. Ellers så tok startern min endelig kvelden og så en ny ble kjøpt inn (Biltema, ja jeg vet). Men nå fikk min lokale mekaniker ta den jobben med å bytte dette for meg. Timene mine strekker rett og slett ikke til. Men nå er bilen ihverfall klar til neste trackday, noe forbedret på understell + bremser. Har ikke gjort noe på utseende, så noen skjeve blikk kommer den forsatt til å få
  25. 1 poeng
    Da var det dukket for Norsk Sportsvogn Klubb sin årlig vårtur, som har etter en deltagelse blitt et høydepunkt i sesongen her på huset. Beklager hvis det blir litt mange bilder.... I år så var reiseruten Lier - Gol - Stalheim - Voss - Sogndal - Fagernes fordelt over 4 dager med kjøring. Vi var etter det jeg forsto 55 biler og over 100 reisende denne gangen, mao en solid gjeng med sportsbiler som skulle på tur. Men i kjent stil så hadde arrangøren (NSK) full kontrol og vi kunne bare nyte naturen, samt kjøre opplevelser underveis. Vi var ekstremt heldige med været og fikk 4 dager med sol. Noe som betød at jeg og kona kunne kjøre samtlige dager i "topless mode":-) Tre av deltagerne var bimmers medlemmer: @Havers med sin Z3 2.8, @b-havers med sin Z4 3.0si og undertegnede med sin Z3 ///M. Mulig det var flere bimmers medlemmer med, men ikke som jeg vet om. Men det var mange BMW'er med og hele 10 Zeder med fordelt imellom Z3'er og Z4'er. Oppmøte ved Lier: Første stopp var Storefjell hotell, vi fyller ganske greit opp parkeringsplassene når vi er på tur. Slike turer gjør bilene våre tørste, så det blir pitstop når en har sjansen: Når en er på tur i norsk natur, så får en del sterke inntrykk. Men enkelt inntrykk er sterkere andre som da vi kom til Standavatnet i Hol kommune. Som forsatt lå delvis frossent til og med snø rundt oss, dog med deilig sommer temperatur. Det åpnet også for noen bilde muligheter:-) Undertegnede fikk en snev av galskap underveis og måtte trå til med en liten linselus dans Men ble ikke bare natur, men mye morsom kjøring også. Her bare konstaterte vi at vi bor i et meget vakkert land. Bimmers biler foran det berømte fFeischer hotell i Voss. Ble selvsagt mer kjøring dagen etter, men noen meget morsomme stigninger... Og mer snø å oppleve: Ble 2 ferge turer underveis: Morsomt å få ta bilde av egen bil ovenifra, ikke så ofte man får den sjansen. 4 fornøyde tur deltagere på vei hjemover, vi valgte å dra tidlig hjemover på turens siste dag og det lønte seg mtp kø og trafikk. Bilene fungerte helt fint på hele turen og vi fikk virkelig sett hva Norge kan by på både av natur opplevelser, kjøre opplevelser og fin vær. Vi endte opp med å kjøre 944km fordelt over 4 dager, noe som ikke er så langt i seg selv. Men igjennom meget varierte og morsomme veier , som Zedene våre passet ypperlig til. Og dette sammen med en stor gjeng hyggelige sportsbil entusiaster! Så spør du meg hvordan man skal "Se Norge" så er det slik:-)
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00