Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 06/13/18 i alle områder

  1. 3 poeng
    hsd

    E30M3 S14 + E30 S50 Kompressor

    2 strøk cromax plastprimer 2 strøk avusblau metallic base 2 strøk klarlakk
  2. 2 poeng
    tennbrikket

    Den store finn.no tråden.

    ikke så godt kjent med f31 priser osv. Denne syns jeg dog falt i god smak for min del. Ikke det mest imponerende innen motor, men en remap burde da hjelpe litt. . https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=122360638
  3. 2 poeng
    CrZyWiz

    N47D20C Registerkjedelig motorhavari

    Kvalitetsinnlegg, akkurat slik trådstarter ba om.
  4. 2 poeng
    Riktignok på fredag...
  5. 2 poeng
    Guttungen lærer tidlig.
  6. 1 poeng
    ALBUAK

    Den store finn.no tråden.

    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=122185986 Brei E46
  7. 1 poeng
    530d er levert til ny eiger, og jakten på E60 535d LCI starter... :)
  8. 1 poeng
    Piska Hellrat'en alt den klarte. Forsatt for myk og dårlige dekk.... Men moro likevel. (Bilde: Roy Hansen)
  9. 1 poeng
    awt

    Den store finn.no tråden.

    09-modell med liten skjerm = gammel iDrive. Selv om den hadde hatt ny hadde den fortsatt vært søppel så lenge det er liten skjerm.
  10. 1 poeng
    N.E.W.

    Del hva du støtte på - en "spotte"-tråd.

    Kleveland på tur i sin styggkule Sonett og en "Modball" Ferrari.
  11. 1 poeng
    Da var Zedfest 2018 over for denne gangen, som tidligere nevnt her: http://bimmers.no/forums/topic/817722-zedfest-arrangeres-lørdag-9-juni-i-ski/. Det hele startet med at første deltager ankom på fredagskveld til meg, fra Kristiansand. Ble en rask shine av bilen hans etter en lang kjøretur, bare for oppretteholde standarden. Naboen var også igang med sine preps... Når han først var her, så kunne vi hjelpe han litt med et par kjente Z feil. Som f.eks "rocking seats". @b-havers og undertegnede jobbet litt. Vel mest @b-havers da, jeg styra litt med min del. Ettermiddagen gikk og flere lokale Zed'ere ankom til lille ski. Det var knallvær og alle hadde god bilene sine, det resulterte i en spontan aften tur til Solbergfoss kraftverk ved Askim. Hvor deler av veien er perfekte for litt cruising. Slike kjøreturer er virkelig næring for sjelen og det å få lov til dele slike opplevelser med likesinnede virkelig setter prikken over i'en. Var rett og slett en perfekt oppladning til Zedfesten. Jeg er normalt sett en syvsover av rang, men jeg våknet 5:30 lørdags morgen!! Men tanker i hodet, som ville treffstedet være ryddet og klart for oss. Har vi nok mat til alle sammen? Kommer det i hele tatt noen? Lagde meg en morgen kaffe og gikk ut på verandaen for å nyte denne. Satte kaffen i strupen i det jeg fikk ut: overskyet med mørke skyer! Hva faen! været hadde jeg ikke tenkt på, det har jo vært rene syden stemning her i de siste ukene... sjekket yr.no panisk og fikk bekreftet at det skulle bli varmt og opphold ut dagen. Etter litt morgenstell og frokost, så var det bare å kjøre til @b-havers hvor resten av de lokale Zed'ene skulle møte opp for samkjøring til Tyrigrava hvor oppmøte for felleskjøring skulle finne sted til treffstedet. Ankom Tyrigrava og der fikk jeg litt av et sjokk. Sto det haug med Zed'er klare til å være med på treff, tror vi endte opp 21 stk biler på felleskjøringen... Liten video fra drive out'en, (video: @b-havers) Da vi ankom treffstedet så sto Bilia Follo klare med ryddet parkeringsplass og alt var rigget til klart. Jeg trakk en liten lettelse sukk og kunne virkelig begynne å nyte synet av alle de fine bilene i fin været som imellom tiden virkelig hadde kommet for fullt. Jeg ble noe løpende rundt med å ordne praktiske ting og inne imellom så fikk jeg gått rundt å bli kjent folk (mange som jeg har hatt FB kontakt med). Var en helt fantastisk stemning, folk gikk rundt å tittet på biler og diskuterte, enkelt hadde små feil på bilene sine (airbag, service indicator, lese ut feilkoder osv) og fikk ordnet dette ved hjelp av deltagere som hadde med seg utstyr. BMW Norge hadde stilt opp med 2 biler, M2 og en M140i som ble flittig testet, også av undertegnede. Lokale Ski Zed'erne tok ansvar og grillet mat til alle deltagerne. Vi hadde en jury som kåret "Fineste bil" og "Kuleste bil" for dagen. Samt en tegne konkurranse for barna (en deltagere bare, men han vant en radiostyrt BMW M4!). Samt at Joel Rønnes kom med sin drift bil og visste oss dødelige hva som bor i en slik bil og hva som må til for å bygge en slik bil. Veldig lærerikt og morsomt! Noen bilder (jeg glemte helt å ta bilder, men @b-havers mange fine som jeg deler her). Denne knall fine Z1'ern vant prisen "Fineste bil!" Helt utrolig vakker bil! Mens denne vant "Kuleste bil" prisen, en race preppa Z3 Coupe. Sikla litt på den:-) Sett i ettertid så var treffet veldig vellykket jeg telte totalt over 31 stk BMW Z biler i løpet av dagen (enkelte uoffisielle kilder sier 33 stk). Det var Z biler som hadde kjørt fra Trøndelag, Larvik, Kristiansand, Fredrikstad, Sarpsborg, Kongsberg og sikkert flere steder som jeg ikke fikk med meg. Stemningen var veldig god, masse hyggelige folk og helt utrolig hvor mye kompetanse det bor i Norge på disse bilene. Jeg lærte masse om disse bilene og ble fikk mange nye venner! Var også et par bimmers medlemmer der også! Så det blir helt klart en Zedfest 2019 med noen forbedringer på programmet neste år!
  12. 1 poeng
    quandt1960

    N47D20C Registerkjedelig motorhavari

    N47T er omfattet av problemet også. T betyr bare hvilken intern effektklasse i BMW systemet som den er klassifisert som. N47T er omfattet av problemet om den er produsert 05.01.2009 til 01.03.2011. Eneste måten å finne ut om bilen er omfattet er å be BMW kjøre VIN-nummer gjennom systemet og se om den lå inne i kampanjen i perioden ca 2012-2014. Det er deler med visse serienumre som er problemet så det er vanskelig å si kun basert på revisjonen og effektklassen. Ja noen har hatt problemer med disse rundt i EU og noen tilfeller i Norge også, men kan ikke se at det er grunn til å slakte motoren, alle motorer har sine utfordringer til tider. Det er en fantastisk dieselmotor og det er en fysisk grunn til at kjedet er på baksiden. Om bilen har hatt alle servicer i orden, spesielt mtp oljeskift en gang i året ville jeg kjøpt den om du har forsikring på drivlinjen. Skrev en omfattende tråd om dette i 2012 når jeg oppdaget flere og flere tilfeller i europa på forumer, du kan lese her:
  13. 1 poeng
    Grantas K.

    00' E46 323ci

    Meeget dårlig på å oppdatere, og det går litt treigt med bilen pga. jobb osv i helgene. Men har fått gjort litt og delene kommer fortsatt gradvis inn i posten 😀 Tok av dører, fangere, skjermer, lykter og panser. Slipte all rusten og la på brunox. Rev/kuttet ut gummien i skjermkantene bak så var den klar for valsing. Skjermene ble valset og sparklet skikkelig av en biloppretter. Husker ikke helt hvor mye, men ihvertfall nok så jeg kan ha 10.5j et22 uten alt for mye camber 😁 Så har jeg fått masse deler som nye framskjermer, m3 speil, m ratt og girkule, sportstoler, mtech 2 sideskjørt, dører, angel eyes osv. Venter bare på felger, og camberplates.
  14. 1 poeng
    Prøvemontert bakfanger og må litt tilpassing til før den sitter helt ok, har også fått dekk på RS hjula men må bytte ut dekk bak da de ble altfor smale og for liten dim enn det jeg så for meg... kommer en litt større update imorgen med bytte av viftemotstand, ferdig montert bakfanger ++ noen bilder :
  15. 1 poeng
  16. 1 poeng
  17. 1 poeng
    Cato Slettebø

    Min Grønne F31 - Selges

    Lenge siden sist oppdatering nå, men har ikke skjedd så mye heller. Sommerhjulene kom sist uke, fikk montert på dekk og montert på bil samme dag. Ellers har jeg fått montert nye m3 look speilhus Og etter litt spøk fra et par kompiser ble det et lite klister i frontruta bare for skøy Ellers kan dere følger med litt på instagram @csletteboe
  18. 1 poeng
    Svidd av ny gummi.
  19. 1 poeng
    Ny uke er nesten over og det har blitt noen timer på meg i garasjen igjen. Litt lei, men liker å få ferdig ting. Spesielt når neste trackday er rundt hjørnet. Men fikk heldigvis litt "påfyll" av motorsport opplevelser på BMW dagene, noe som ga litt motivasjon til videre arbeid med Hellraten. Og fikk hilst på et par andre Zeder som jeg har blitt kjent med i de siste årene. Kjørte ikke selv, angret litt når jeg så folk var utpå Z3M'en henvist til en lagrings garasje mens jeg holder på med Hellraten. Men der står den trygt og godt! Synes dette bildet var litt kult. Første som måtte gjøres denne uken var å få ferdig bremseklosse bytte på bak bremser og ta en skikkelig tilstandsrapport. Heldigvis så alt bra ut og begge kalipere var veldig samarbeidsvillige selv om man ser at alderen har satt spor på uteseende. Bremse skiven holder også en stund til, selv om den utseendemessig ser litt shabby ut. Siden jeg ikke støtte på noen problemer med klosse bytte bak eller fant andre ting å ta tak i samtidig. Så tenkte jeg like gjerne at jeg kunne gjøre en mod på bilen. En mod som er litt kontroversiell, men faktisk bakket opp med dynotester og andre tester. Det har seg slik at M44 motorene har en liten tendens til å ikke ville forsette å dra like bra fra 5500 opp til ca. 6800, selv om spekken skulle tilsi det. Mange mener at et vanlig konefilter bøter på dette problemet og lever godt med det. Men noen kloke hoder har tatt dette videre og testet med å modifisere selv luftboksen for å kunne beholde OEM luftfilter løsning, da de mener at denne filtrer best og har minst motstand i luftgjennomstrømming. De mener å ha bevist at motoren får 8.5% mer luft med modden ved drag over 5000k og at den drar likt hele veien til 6800ish. De mer moderate mener at det fungerer, men mer i form at du får en litt mer responsiv motor. Uansett om det stemmer eller ikke, så tenkte jeg hvorfor ikke investere en time å teste selv Da min M44 er litt lat over 5500. Moden går rett og slett på lage innsugs hullet til luften boksen større og sette på 100mm rør og hente luft (og kaldere) ved bunn av radiatoren kontra OEM løsningen som henter luft via tynt rør på andre siden av bilen helt ved passasjer lykta. Handlet litt og satte igang. Så var det bare å sette i gang, først lage OEM hullet større: Så ble et skjøtemuffe modifisert og limt på, slik at 100m røret får en anleggsflate. Rene Reodor Felgen løsning dette er Så var det bare å smette ting ned bilen igjen. Så var det konklusjonen: Veeeel, den lille "svakheten" ved ca. 5500 ble borte og bilen drar jevnt og fint opp til 6800 nå. Så en bitteliten merkbar forskjell var det. Men jeg satte i et helt nytt luftfilter også, selv om den gamle så veldig bra ut. Jeg har dog ikke kjørt nok til å la bilen justere seg til den "all den nye luften den nå skal ha tilgang til", så kan være at jeg merker mer etterhvert. Dårligere ble det ihvertfall ikke, tiden vil vise. Lyden var relativt uforandret. Med trackday som kommer snart og en helg hvor jeg ikke får tid til gjøre noe, så følte jeg litt på presset med å få byttet framfjærene foran til H&R der også. Så dette ble også gjort. Her er bilde som viser forskjell på fjærene, H&R fjærene er merkbart stivere når men presser litt på dem kontra de andre fjærene. Rød: TA technic senkefjær (altfor myk til bane kjøring) Orange: H&R sports"et eller annet" (som har blitt lakket av noen) Sort: OEM fjær Selve jobben gikk ganske fort, siden det ikke er så lenge siden alt var ute. Så støtte ikke på noen utfordringer eller andre overraskelser. Men er ikke en jobb som jeg vil gjøre alene engang til, ganske mye lettere å få ting på bilen igjen når man er 2. Jeg målte høyden på TA Technic fjærene til 27.4cm og H&R fjærene til 28cm. Men bilen ble nesten 1.5cm høyere, bilen ble også bedre å kjøre. Så jeg håper dette oppsettet duger nå. Bilde forklaring: TA Technic foran og bak. Noe høy bak og veldig lav foran. Men greit til gate bruk, men ikke noe mer. H&R bak ble noe stivere og litt lavere. TA Technic foran H&R både foran og bak. Ble litt høyere foran og merkbar stivere. Fikk også hentet og sett på de Toyo dekkene jeg skulle få bruke opp. Men ved nærmere studering, så viste det seg at de er helt ferdige, så de kommer ikke til å bli brukt. Så blir å kjøre opp Michelin dekkene før jeg evt. finner et annet sett. Ellers så tok startern min endelig kvelden og så en ny ble kjøpt inn (Biltema, ja jeg vet). Men nå fikk min lokale mekaniker ta den jobben med å bytte dette for meg. Timene mine strekker rett og slett ikke til. Men nå er bilen ihverfall klar til neste trackday, noe forbedret på understell + bremser. Har ikke gjort noe på utseende, så noen skjeve blikk kommer den forsatt til å få
  20. 1 poeng
    Tsk, tsk.... skal tipse @b-havers om det Så til noe helt annet, selv om jeg har fått mye bil glede i de siste dagene. Så var det på tide å rette fokus på prosjekt Hellrat igjen og få plass noen små oppgraderinger. Har som nevnt tidligere fått tak i noen H&R fjærer, som er litt stivere. Da var det bare å begynne å jobbe, hvis bilen skal bli klar til mer trackdays igjen. Begynner å bli litt flaut, men dette gikk veldig fort. (Rett og slett skrudd for mye på denne bilen). Fikk droppet hjulnavet fra demperne fort og nappet bare ut fjærene og smukka inn de nye. Litt høyde forskjell på "gammel" og "ny" fjær. Der satt den ene: Ble noe lavere bak og etter en liten test tur. Så kjennes den noe stivere også. Foran skal også bli byttet, men få må lånt meg litt verktøy. Før og etter: Når jeg først var igang, så kunne jeg like se på bremsene. Jeg kjøpte i vinter et sett med ventilerte OEM BMW bremser fra en Z4 (kalipere og skiver), som er en bolt on oppgradering av 1.9 bremsene. Men den ene kaliperen hadde en støvkappe som ikke satt skikkelig, så det måtte inspiseres. Så det ble litt demontering av den ødelagte kaliperen, første gang jeg har gjort noe slikt. Så jeg skvatt bra "poppen" kom når jeg trykket luft inn i den. Hadde heldigvis en feit planke inne i kaliperen som tok støtet Etter litt googling, så kunne jeg konkludere at den kaliperen kunne reddes med et rep.kit og litt TLC. Men dette måtte bestilles, så da rundet jeg av kvelden med å vaske de delene jeg skulle ha med videre i prosjektet, samt sjekke den andre kaliperen som viste seg å fungere fint. Liten digresjon: Jeg slet veldig med å finne delene på GS og ble mye tull når la til en del i handlekurven og noe annet dukket opp når jeg skulle betale. Så endte opp med å ringe inn ordren og de ble like paffe selv da de fikk samme feilen de også. Lurer litt på hvor feil de har og tap av omsetning på dette. Anyway ringte inn ordren og fikk delene i hus samme dag. En fin liten order med: rep.kit til kaliperen og GS performance klosser til bak og fram bremser. Skal jeg være ærlig, så plundra jeg som f..n med å få stemplet pent inn og sette på støvkappen riktig. Men det gikk etterhvert, men dette vil jeg gjerne slippe å gjøre igjen... Men den kaliperen fungerer ihvertfall som den skal nå. Neste steg var å få av den gamle kaliperen, bremseslange og skive. Noe sliten denne her. Var masse riller i skiva og klossene så ikke ut. Fant også noe flere tegn på at banekjøringen har gått hardt for seg, var pent tektylert her nå med gummi. Har nettopp fått flushet bremsesystemet og fått nye væske. Så jeg ville prøve unngå å søle så mye av det og få ny luft i systemet. Kom da på et triks som jeg har plukket med meg et aller annet sted. Litt plast og en hårstrikk fra en av jentene mine, fikset biffen. Ble bare noen dråper her og der når jeg skrudde av bremseslangen, så det ser ut til å ha fungert. (var også svært lite lufting og etterfylling som måtte til etter endt operasjon) Så var det bare finne fram resten av delene til montering. Men hvor hadde jeg lagt skivene jeg kjøpte? Hadde selvsagt lagt de et lurt sted, men rett og slett glemt at jeg burde ha satt de inn med noe greier mens jeg lagret dem. Disse var helt fine og fri for rust når jeg kjøpte dem:-( Ble litt irritert på meg seg og så for meg at jeg måtte kjøpe nye skiver. Men tenkte at dette kunne ikke være noe annet overflate rust, så jeg ga de en lang men skikkelig skrubb med korrosol, surfex og bremserens. Korrosol er nå mitt nye favoritt vaskemiddel:-) Rusten bortimot rant av. Endte opp med følgende resultat. Fikk ikke bort misfargene, men overflaten er nå fin og smooth igjen. Så tenker at disse kan jeg prøve å kjøre på. Men vaskingen tok sin tid, så monteringen ble utsatt til påfølgende dag. Selve monteringen gikk fort når alle deler lå klart og ferdig smurt opp. Så dette var 1-2-3 ferdig arbeid, deilig når ting går greit. GS Performance klossene som ble installert, er dette jeg har forstått tilsvarende EBC greenstuff. Som skal være greit nok til både gate og banekjøring. Blir spennende å se hvordan de presterer, virker som at internett ikke er helt enig med seg selv vedrørende stoppe evnen på disse. Funker ikke disse til mitt bruk, så tenker jeg at jeg for prøve f.eks Yellowstuff. Voila! Z4 Ventilerte skiver + Z4 Kaliper + Z4 bremseslange på en Z3 1.9, en ren bolt on oppgradering. Vektmessig så kjentes det ut at de var i ca. samme vekt område, men dette kan være ønsketenking fra min side. Ble en liten test tur, etter luftingen og etterfylling av de få dråpene med bremsevæske som rant ut. Og kan allerede selv før beddingen si at dette biter bedre enn det jeg hadde på. Neste steg nå få installert de nye klossene bak også og få hentet noen Toyo dekk som en kompis lar meg kjøre opp. Så er denne klar for litt mer kjøring igjen. Jeg har jo etterhvert fått en del tips fra flere erfarne kjørere og lært meg litt mer om hvordan bilen oppfører seg. Så den todolista vokser faktisk bare, noen som kjenner seg igjen Så lista er slik nå: Bytte framfjærer til det H&R settet jeg har liggende Lage luftkanal inn til bremsene ala det Z3M'en har. Lokariene på 1.9'ern har faktisk ferdig mønster i seg til dette. Få litt mer luft inn i motoren (kjent og enkel mod), blir ikke særlig mer HK. Men øker litt responsen. Tårnavstiver Stålomspunnende bremseslanger, men kommer jeg så langt så tror jeg at bør tenke meg om jeg vil gå denne veien med denne bilen. Er tross alt bare en 1.9 og på budsjett.
  21. 1 poeng
    Saltkjelen

    Bmw E38 740i facelift - Hellakkering s.8

    E38 facelift med Alpina-hjul er rett og slett skikkelig sexy!
  22. 1 poeng
    Saltkjelen

    Min biltråd - Ny bil, F01 7-serie

    Knipset noen bilder i helgen. Helt merkelig at 21" kan se så smått ut på en bil..
  23. 1 poeng
    håk

    BMW F20 125i | Sleeper

    hehe, her kommer den! Den er forøvrig til salgs!
  24. 1 poeng
    Saltkjelen

    Min biltråd - Ny bil, F01 7-serie

    Da fikk jeg omsider på plass B&O senterhøyttaleren i velfungerende tilstand og Combox Telematics med fungerende SOS og BMW Apps. Dessverre har BMW sluttet med den gamle Connected-appen (den brune) og erstattet den med den nye (blåe) som i mine øyne ikke helt fungerer optimalt. Spesielt ikke for biler eldre enn 2014/2015. Webradio har de fjernet og erstattet med en betalingstjeneste på rett i overkant av 1.000kr per år. Flere av appene bugger, men det har sannsynligvis noe med at jeg har både brun og blå Connected-app installert på telefonen. Det som derimot er helt fantastisk med den nye appen er at man kan forhåndsdefinere destinasjon, og så fort man er på plass i bilen dukker adressen opp i iDrive.
  25. 0 poeng
    Hint: ikke dekkrøyk 🙄
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00