Toppliste

There are no members to show


Popular Content

Showing most liked content since 12/17/16 in Arrangementer

  1. Jammen ikke lett å ta nattbilder av en sort bil. Men fikk nå værtfall ett blinkskudd. 😊
    24 likes
  2. En virkelig raritet. Det mange ikke vet er at BMW innledet et samarbeid med Opel når Z4 skulle utvikles. De ble enige om skissere hver sin visjon av hvordan bilen skulle bli, og så skulle de ta det derfra. Begge ble litt ivrige, så det endte opp med to ferdige biler. Grunnet kommunikasjonsproblemer i starten misforstod Opel litt hvor BMW ville, og omvendt, så når BMW presenterte det som senere ble Z4 slik vi kjenner den, kom Opel med denne: Opel forstod fort at de hadde gått på en liten blemme, og at det slett ikke var en 7-seters familiebil BMW hadde i tankene, så det ble med denne ene bilen.
    20 likes
  3. 18 likes
  4. Tenkte at man kan vel ha rent motorrom om vinteren også.
    12 likes
  5. 12 likes
  6. Det er kanskje ikke så rart at den er møkkete - har du fått med deg hvordan veiene er for tiden? Ikke alle har mulighet til å ha ren bil hele tiden. Jeg synes det er morsomt å se at en litt spesiell bil brukes, også på vinteren. Sitte å heve seg over andre personer på et forum er usmakelig forresten.
    11 likes
  7. 11 likes
  8. Performance sideskjørt på plass 😀 Ble veldig fornøyd
    10 likes
  9. Går sakte men sikkert fremover. 😊 Det er ganske mye mer gøy å putte ting tilbake på bilen enn å ta de av. 😀
    10 likes
  10. 10 likes
  11. Stille og rolig her enda. Men får holde tråden i live med et bilde jeg re-redigerte for noen dager siden Legger også med timelapse-type video av prosessen om noen skulle være interessert.
    10 likes
  12. Etter endel henvendelser har jeg gitt litt etter her nå. Jeg hadde ikke heeelt planer om å opprette en tråd på mitt neste prosjekt. Vel, prosjekt og prosjekt fru Blom... Nå har det seg slik at jeg har en E28 som jeg har brukt endel tid og kroner på, og siden jeg nå driver å restaurerer hus og garasje, så er det verken tid eller penger til et langvarig og dyrt prosjekt. Men å bare bruke spiker og hammer ble litt kjedelig, og jeg har jo tross alt kjørt E28en gjennom 4 sesonger nå, samt fått E24en på hjul forrige sesong. Derfor måtte jeg ha et lite mini-prosjekt. Et prosjekt som er både gjennomførbart og morro. Og hva skal til da? Jo, en deadline som er sesongen 2017 samt et budsjett som er egentlig basert på en allerede ruinert lommebok. Noen som kjenner seg igjen her? Jeg aner ikke helt hvordan jeg skal få det til, for jeg VET jo at jeg har lyst til å bytte absolutt ALT av klips og dill dall. Men jeg skal prøve så godt jeg kan for å holde dette prosjektet innenfor tidsplan og økonomi. Kanskje noen tenker nå at "hvorfor gidder han? hvorfor ikke bare vente?"... Nå har ikke jeg "skrudd" bil siden E28en sto klar I 2013, og jeg kjenner behovet for å gjøre annet enn å kun snikre. Og sannheten er at jeg har fremdeles et hus/garasje under renovering, så dette bilprosjektet er parallellt med alt annet. Det er heller ikke snakk om å skru 24/7, for jeg har en dagjobb samt familie med samboer, 6 unger, 2 Katter og en hund som ikke skal oversees. Mao, mange faktorer som mange andre deler med meg.Og det viktigste av alt - om jeg ikke kommer I mål med bilen denne sesongen, så er det ikke krise, bare et lite personlig nederlag. Hva skal til for å gjøre en delrenovering? Går det an å gjøre gull utav gråstein? Helt ærlig, jeg vet ikke helt. Jeg trives best med å "do it right, first time". Alt nytt, det er musikk I mine ører. Men det er jo ikke tilfelle nå. Så da kommer vi vel til dagens lottospørsmål: går det an å lage en utstillingsbil uten å bruke 6-sifret beløp, og uten å bruke all tid som finnes I "åresvis"?? Vel, min plan er å gjøre denne gamle E23en fra å være et låvefunn til å kjøres for egen maskin til treff I år. På utstilling. Pokalsanker? Nei, der er konkurransen for stor. Men det er ikke det viktigste. Det viktigste er å komme med en bil som en er fornøyd med og glad I selv. Og da er en kommet langt. Men denne bilen skal nok tiltrekke seg noen blikk og interesse, DET er målet. Personlig så har jeg en drøm om å ha et lite "museum" I kjelleren min med ferdig restaurerte bilen, hvor alle har klart å være I såpass tilstand at de har klart å få seg en pokal. Men det vil tiden vise, for akkurat nå er det kun EN bil som er I såpass tilstand. EDIT: Det var noe tull med denne førsteposten, så jeg prøver å redigere den igjen... Men bildene kommer helt til slutt, så beklager at tekst ikke stemmer med bilder,,, Men over til bilen og prosjektet I seg selv. Jeg tror jeg begynner med å klippe ut en post ifra E28-tråden min som noen gjerne har lest fra før av, men denne er allikevel litt av historikken på bilen I mitt eie. Jeg skal oppdatere fortløpende, for jeg er faktisk litt I gang nå. Så får vi bare håpe at gamle Bimmers fortsatt har noen som liker gamle E23er, og kommer og besøker denne tråden, slik at det er matnyttig å holde liv I den. Jeg satt med et par kompiser på et treff i Stavanger og diskuterte (selvsagt) BMW og ombygging osv... Der kunne de fortelle meg at neste steg var å sette en 745i-motor i en E30. De M106-motorene vokser jo ikke på trær lenger, så diskusjonen havnet mer på det å få tak i en slik oppegående motor enn det å putte oppi en slik motor i en E30. Etterhvert som vi drev med brainstorming, så kom det frem at han ene kjente en kar som skrøt uhemmet av sitt unike og særs spesielle interiør i en 745i E23. Jeg måtte argumentere på den påstanden, men vi kom frem til at dette måtte det sjekkes opp i. Helst allerede samme dag... Nå husker ikke jeg om det faktisk var samme kveld, eller om det var dagen etterpå - men bilen ble sporet opp og funnet i en falleferdig bygning som hadde satt Villa Gjennomtrekk i et godt lys. Og det resulterte i følgende bilder: Men hva i alle dager??? Tilslutt ble rammenummer avdekket, og jeg fant ut følgende: Dette er en 1986 modell (produsert des 1985) E23 745i Highline i Arctisblau utførelse med grått nappaleder. For de som ikke vet hva Highline er, så er det topputgaven til E23. Av de 16000 745i som ble produsert, så kom 379 av de i Highline utførelse. Ved mer inngående sjekk, så viser det seg at det ble produsert kun 32 stk i den fargen med grått nappaleder. Det som også er litt morsomt, er at denne har Airbag. Og en ting er nå helt sikkert, det er ikke mange som ble levert med Airbag. Etter div mailkorrespedanse med BMW-archive i tyskland, så kunne de desverre ikke bekrefte hvor mange som ble levert med Airbag. Men at vi snakker om veldig få - om ikke som i den eneste, det er ganske sikkert. Neste steg var jo å få handelen i boks.. Etter div forhandlinger, så ble bilen handlet. Det fremkommer da at bilen har stått i ro siden 2001. Helt fantastisk. Og tilstanden er meget bra, forholdene tatt i betraktning. Jeg har bare lagret den, så jeg har faktisk ikke hatt den på bukk ennå... Etter at handelen var i boks, og bilen betalt - så var det jo å få hentet den.. Legger ved et par bilder fra når der bilen sto, og veien hjem.. Det er veldig spesiellt å se en bil så nedstøvet og bortglemt/gjemt... Virkelig en uvirkelig og spennende følelse. En sann glede å selv få oppleve noe sånn, for det er jo bare slik en leser om eller ser på tv. Jeg fikk den nå hjem, så satte den godt og tørt til sides i kjelleren. Men når jeg hadde Øistein på besøk sist, så hadde han lyst til å få lov til å vaske bilen.... Så da ryddet vi den frem og ut i dagslyset. Jaggumeg satt skitten godt, og den må gås over flere ganger selvsagt. Alt til sin tid. Den er iallefall vasket litt nå, og kommet seg ned i garasjen i det minste, der den står tørt og godt... Her er den ute i sollyset igjen: Her er Øistein in action! Og han koser seg virkelig!!
    9 likes
  13. Venter fortsatt på kantene fra Ewheelworks.. Det er over 7 mnd siden jeg bestilte..... Så de bør være perfekte når de kommer! Fant ut at jeg måtte prøve Hartge'ne på bilen. Tror de kan kle bilen godt. Meeen, jeg må ha bredere kanter og så har jeg lyst å sandwich montere de sånn som han under har gjort.
    9 likes
  14. Var inne for å få prisoverslag på montering av eksosen i dag, og etter å ha kommet fram til en grei pris så sa jeg at han bare kunne sette i gang Opp på bukken med seg: Utgangspunkt: Ut med det gamle: Litt kapping, måling og justering for å få den slik jeg vil ha den: Sveiset fast og lakkert kjapt over alle sveisene for sikkerhets skyld. Festene ble laget på potta på siden til stussene slik at den henger i det originale opphenget. Og ferdig! (Beklager veldig skitten bil) Skal vaske og ta bedre bilder senere. Men jeg er veldig fornøyd Ser definitivt utrolig mye bedre ut nå. Lydmessig ble det som forventet veldig liten forskjell. Litt dypere lyd mellom 2500-3500rpm bare, pluss litt tøff lyd rett etter man starter motoren. Men nå ser det hvertfall ikke så tomt og stusselig ut!
    9 likes
  15. Kom over "double slat"-nyrer til e60 her en dag. Litt usikker på hva de egentlig heter, men de kom vel først på F12/F13 M6, så M6-nyrer blir vel det korrekte? Uansett, jeg har alltid likt disse, så da jeg fant ut at disse blir masseprodusert til e6x (har sjekket tidligere også, da fantes de ikke) ble det bestilt et sett. Selgeren visste ikke(!) om de var matte eller blanke, så jeg tok en sjans, og heldigvis var de blanke. Hadde de vært matte hadde jeg ikke montert de. ...så da var det ut med de originale Performance-nyrene (disse har vært montert i over fem år nå(!)), og inn med eBay-nyrer. Om jeg føler for det kan jeg bruke rammen fra de originale for å få de litt mer originale, men da de er tilnærmet identiske ser jeg ikke helt poenget. Ble dårlige bilder, da det regnet og begynte å bli mørkt, men resultatet ble noe slik:
    9 likes
  16. 8 likes
  17. 8 likes
  18. 8 likes
  19. Det var ikke planen å forsette på noe prosjekttråd på denne. Så det mangler nok en del bilder, og de bildene jeg har er ofte fra Snapchat osv. Det blir noke en tung update med mye tekst denne gangen her, men skal prøve å værte flinkere å ta bilder til fremtidige updatesJ Det siste som ble skrevet her ser jeg, er at jeg fikk nedi m20b25’en, og der var en kort affere. Fikk nedi motoren og startet opp, den virket frisk og fin å gikk godt! Fikk brukt den noen timer, før den plutselig begynte å bli veldig tungstartet. Deretter stoppet den når jeg trykte inn clutchen, og klarte ikke å kjinne den i gang igjen. Klarte å trillstarte, å kjøre den hjemme ifra og til verkstede (4-5km) før den stoppet igjen. Da var det ikke sjangs til å få liv. Åpnet pansere og ser det er mye olje under innsuget, og alt tyder på trykk i bunnpanna. Trilla bilen inn på min plass på verkstedet, og her sto den en stund menst jeg begynte å fikse litt på daværende bruksbil (03 mod e39 530d msport). Fra den korte turen med m20b25 Påvei til E30MEET 2015, stoppet jeg påvei ned og plukket opp et sett med XYZ Coilovers. Og etter 3 dager på (etter min mening) det beste bmwtreffet i landet, var motivasjonen tilbake. Når jeg kom hjem var det rett sta å hente gamle gode M20B20en fra lagring, å gjøre klar til å bytte tilbake slik jeg fikk kjørt litt det året. Å bytte tilbake gikk kjapt med god hjelp fra kompiser. Så da var det bare å få montert nye coiloversene å justere inn. For første gang med denne bilen var jeg fornøyd med høyden. Fikk brukt bilen mye resten av 2015. Da ble det både fotoshoot og filmlaging. Jeg kom meg også på høsttreffet til Bmwccn M&R. Legger ved både bilder fra treffet, fotoshooten og link til filmen. Mange har sikkert sett de før, så da for dere heller scrolle forbi J Og så skjedde det. Det som førte til at den skulle under kniven. Jeg og Valset hadde vert opp på verkstedet, og skulle hjem til meg en tur. Han kjørte sin e30 cab, og jeg kjørte min. Det regnet og var glatte veger. Som folk ofte vet, at kjøring ilag blir ofte til grisekjøring og det ble sparket clutch. Det gikk fint det før jeg fikk veldig stor kontra, og hørte plutselig et stort dunk. Da kom jeg på et batteri som låg løst bak i bagasjerommet.. Dette førte til en veldig sur utoverbulk i bakskjermen. Fosterstilling ble inntatt, og ble varende i noen timer før jeg mannet meg opp til å ringe lakkerer for å høre om pris. Vi avtalte å møtes for «takst», jeg bestemte meg at denne gangen skal jeg lakke hele bilen, og det inkludert motorrom. Jeg og lakkerer ble enige om pris. Da skal han ta all sparkling, pussing, grunning å lakking på karroseriet, slik jeg vet det blir 100%. Motorrommet skal jeg grovsparkle, så skal han gå over det med filler å fikse feila mine før lakk. Avslutta sesongen i slutten av september, og satt den inn på verkstedet igjen. Demonterte fronten og tok ut motoren. Og letingen på en M20B25 som var nyere en 89 startet. To be continued J
    8 likes
  20. Da var det på tide med en update igjen. Fikk et Focal frontsett av dama til jul, så tenkte på montere dette. Men det var ikke rett frem med Harman Kardon stereoen. Det begynte med at jeg skulle finne ut om det var best å koble Crossoveren til bass eller diskant/mellomtone - og med litt googling var ikke denne forsterkeren veldig glad i uoriginale høyttalere (subbene er 2 ohm, mellomtone/bass 3 ohm og diskant 4 ohm om jeg husker riktig). Så da ble det handlet inn til resten av bilen også. Følgende er installert: - Focal PS 130F (foran) - Focal PS 165F (bak) - Polk Audio DB692 (brukt til subber) - Alpine PDR-V75 5-kanals forsterker - Diverse kabler og automatsikring - Eonon 6150 navi/spiller (ikke kommet i posten enda) Jeg tok ikke så mye bilder av kabeltrekking osv, da dette er relativt kjedelig. Men her er noen bilder jeg tok underveis. Kjøpte inn "blanking plate" fra CSL for å ha et utgangspunkt til diskantene, skjærte hull og limte inn festene. Høyttalere med adaptere montert, samt litt lyddemping for å hindre vibrasjon. Når dørtrekkene var av folierte jeg listene (de er montert fra baksiden....) - litt usikker på om jeg liker denne folien, så det er mulig jeg bytter til sort blank senere. Polk DB692 vs original. Valgte disse da de går ned til 30hz og jeg ikke vil ha en løs subkasse i bagasjerommet. Målet er å få ren og fin lyd, ikke noe dB-drag greier... Tok ikke noen bilder av høyttalerene bak, men det var ikke akkuratt god plass til 6,5" der. Det gikk akkuratt. Trakk nye ledninger til alle høyttalere og signalkabler også selvfølgelig. - Har lagt opp alt til air cups også, sånn at det er klart når de nye demperene kommer. Ny ramme til å montere Eonon-spiller, samt USB for lading av mobil og bryter til air cups. Kompressor, relé og gauge på plass (mye kabler...) Laget en ramme for å få festet forsterker, samt montere ventil. Det ble også lagt lyddemping under. Ferdig resultat: Slanger er også trukket frem til hjulhusene foran, så nå venter jeg bare på nye dempere.
    8 likes
  21. Tar en liten dagsoppdatering. Har en stund hatt lyst til å få ut reservehjulet fra bagasjerommet og heller ha et "nød-kit" nedi der. Tar jo veldig mye plass og kan like gjerne bare byttes ut med noe dekkskum. Så det fikk jeg gjort i dag! Utgangspunkt: Ut med seg: Samle diverse ting som kan være kjekt å ha med: Og få alt nedi. Fortsatt mye plass Da burde jeg også ha alt jeg trenger: -Kraftige startkabler -Taue-tau -Dekkskum (dekkfiks-sprayboks) -Multimeter -Sett med skrutrekkere -Sett med tenger -Teip og lim -Skrallesett -Skrutrekkersett med forskjellige bits -Latmannsarm -Hammer -Målestokk -Coiloververktøy -Motorolje -Kjølevæske -Hettegenser -Original jekk -Kabelstrips -Arbeidshansker Deilig å ha litt ryddig bagasjerom igjen! Også måtte bilen få en vask selvsagt. Blir veldig mye av det om dagen, er jo bare salt og dritt på veiene her.. Må få spacet ut hjulene litt Og et lite stemingsbilde på slutten av dagen: Skal innom Svendsen på mandag for å få sjekket montering av potte ordentlig og få en korrekt pris uten spekulering. Blir nok en tur innom Bilens Eksosanlegg i Vestby også for å få det sjekket der og. Skal samtidig på mandag få gått over klimaanlegget litt, da det blåser kaldt på høyre side av bilen men varmt på venstre (og ikke varmt nok der heller) selv om det er stilt likt. Så noe tull er det, må finne ut hva.
    8 likes
  22. Ren BMW inn i det nye året må til ! Ett Riktig Godt Nytt År 👏
    8 likes
  23. Siden det nesten ikke ble lagt ut bilder av bygge prossesen tenkte jeg legge ut litt av dette her nå. sikkert masse jeg mangler av bilder, men dette er litt av det alt av karroseri kitt ble fjernet av bilen slik at rust under ble fjernet. nytt ble lagt på. det ble også fjernet undevendige metal fester. samt lagt kabler til elektronikk inni karroseriet. Bilen hadde veldig lite rust, men det lille som ble funnet ble enten sandblåst eller skjert ut og byttet helt. Hele undersiden av bilen har blitt slipt ned og lakkert med bengalakk samt karroseri masse som er orginalt først så klart. Alt av understell deler har blitt plukket ned, slipt ned får rust osv og lakkert. hver eneste skrue er også byttet. ett par bilder før lakkering, vinduer ble fjernet før lakkering så det ikke skal være igjen spor av orginal farge. Bilen ble lakkert vinteren 2014 og sto nesten ett år før den ble montert. etter litt montering nå og da i 2015 ble målet satt og få denne klar til 2016. Bilen ble da flyttet hjem og ble da montert ferdig og kjørbar til slutten av Mai 2016. etter at bilen ble påbegynt i 2013 så var den på veien igjen. De her to er også en av grunnen til bilen sto så lenge. det er to forksjellige jenter på bildene får de som synes de er like Nyere oppdateringer så venter bilen på masse deler. det er bestilt PFC bremseklosser, nye skiver, samt litt annet til bremsene. deler til M50 innsuget er på plass sammen med Chip. sperren er også flyttet så den drar 1000 omregninger mer en orginalt. nye stabstag skal på plass samt giroverføring skal byttes.
    8 likes
  24. Litt mer spam fra denne, spesielt siden det var e34-snakk. Nybilprisliste fra 1996, legg merke til at både e34 og e39 er oppført. Ekstrautstyr e34: e34 brosjyrer: e39 brosjyrer: Prisliste fra 1998, legg merke til at BMW L7 står oppført. Ikke likt som i dag der flere modeller ikke er å finne i prislistene en gang. Prisliste fra 1995, nå står ikke L7 og 850CSi på samme liste, men 850CSI var nok en dyrere bil om man sammenligner med de modellene som står på begge (selv om avgiftene nok var litt annerledes mellom disse listene).
    8 likes
  25. 8 likes
  26. Sånn! Da har jeg meldt meg ut av Facebook gruppa E34 Norge. I dag kom den siste dråpen, mulig jeg er sær og spesiell men nå var det nok. Nok av å se istykkerkjørte rånebiler, herjevideoer, biler som er senket i stykker og ukurante deler som uerfarne guttunger skal ha gullpris for. Jeg er rett og slett fed up av hele gruppa. Jeg meldte meg inn i gruppa i håp om å følge med på andre likesinnede E34 entusiaster i vårt langstrakte land, men jeg fant jo fort ut at jeg ikke er som andre E34 entusiaster. Wunderbaum, Biltema soting av ruter, burning, skamsenk, svartrøyk, E34er til 5000 kr og herja vinterbiler. Jeg er lei av å se gode eksemplarer blir solgt i deler, jeg er lei av se E34er gå dynga mens folk står og synes det er gøy. Jeg sier ikke at det er medlemmene av gruppa det er noe galt med, men jeg føler ikke at jeg passer inn der med mitt E34 syn. Så da er det like greit å bare gi seg
    8 likes
  27. 7 likes
  28. 7 likes
  29. Dette her er en av de flotteste F01 jeg noen gang har sett. Skulle gjerne ha vært en 760Li http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82983976
    7 likes
  30. Sånn da skal dere en oppdatering på hva som har skjedd idag. Bilen ble satt inn Idag på verksted og fikk fikset EWS signal altså startsperre . Bilen startet visst med en gang. Testur ble tatt av folkene der og fungerte sømløst . Når jeg skulle hente den ble jeg møtt med dette synet: Nyvasket bil 😃. Dette er noe jeg ikke er vant med så dette var jo gøy. Etter betaling , kunne jeg ikke komme fort nok ut og få kjørt og ville den nå starte? Med en gang. Godt med liv igjen: Nå har jeg og minsten kjørt ni mil ikveld og bare kost oss. Ja det var så deilig å få denne på veien igjen at jeg kan ikke tro det . Det er først når enn har vært uten i to uker at jeg skjønner hvor knall disse bilene er. Det var og stor glede hjemme og når jeg kom med den . yes , deilig var ordene jeg hørte fra minstejenta . Et par dårlige bilder fra turen ikveld: Igjen Gud hvor deilig 😀. Fikk og greie på hvorfor Webasto har tatt kvelden . feilkode på sirkulasjonspumpe og noe annet . Kommer nytt innlegg om disse kodene senere. Har og fått pris på jobben av ny kabel samt gløderele og dette blir booket nå i februar. Ellers sa de at bilen var i særs god stand , faktisk noe av det bedre e61 de hadde sett til å være over 10 år.😃. Gøy å høre og viser at enn har igjen for å være nazi med bilen . Dette kortet er grunn nok til at jeg kommer til å velge originalverksted på min bil hvis det er noe jeg ikke kan selv: Imorgen har jeg fri og skal nyte dagen å vite at nå er den iorden for denne gang ..
    7 likes
  31. Da fikk jeg en melding fra Bavaria: "din bil er nå iorden og klar for henting". jiiiiiippppiiii, for en følelse 😀😀. En liten jobb med data oppe på Bavaria og svarten går som et skudd igjen. Og hva tror dere jeg skal Idag ? Kjøre , kjøre og.... Kjøre 😃 en komplett upd kommer ikveld etter jobb .
    7 likes
  32. 7 likes
  33. har skjedd ting igjen! endelig ferdig med rustsveisinga av de hullene som har blitt funnet! smurt på 2 strøk brunox og 1 strøk med hagmanns 2k epoxy primer gul begynner med sveisinga, dette er da høyre side på bilen før jeg begynte framme: har tatt litt lærdom, lag plata først, kapp ut etterpå ferdig å kappe ut: gjort noen mål, og skjært ut hull til jekkfesteputene og noen puktsveiser ruststop quattro ble brukt her også både på disse og på selve jekkfestet inni kanalen, på jekkfestet inni kanalen brukte jeg brunox før grunninga bak ble jeg vel ivrig å glemte før bilder og under prosessen, men før bilde ligger i tråden tidligere her ett sted, uansett ferdig å skjære ut og grunne: ferdig å sveise framme, ble litt mer fornøyd med sveisene denne gangen! og ferdig bak: smurt på brunox utpå kanalen, under kanalen og dørkene: ///M som folk kanskje vet så ble denne grunninga brukt: gikk ca 0.3 liter (ferdigblandet) og ferdig med første strøket, grunninga ble RULLET på til den som lurer, satt også inn ei 3kw varmevifte for å holde tempen litt oppe
    7 likes
  34. Fet 1979 (2011) Chevrolet Cheyenne 350 og en skikkelig kuriositet som bare mangler Egon, Kjell og Benny bak spakene - en 1970 Toyota Crown stasjonsvogn. Med tanke på at de fleste av disse gikk på høggern på slutten av 80- eller tidlig 90-tallet er det en prestasjon i seg selv å finne en slik på skilt og i bruk.
    7 likes
  35. 7 likes
  36. Vedr. E32 synes jeg at det generelt alltid har vært lite diskusjon rundt denne modellen her inne og i BMWCCN's fourm. Jeg har vært aktiv i disse foraene siden 2000/01 og i forhold til E23 og ikke minst E38 er E32 nesten glemt av de aller fleste. Dette er litt trist iom. at modellen historisk er en av BMW's viktigste modeller. Det var med den modellen samt E31 at BMW virkelig ble et premium bilmerke på nivå med Mercedes-Benz. Jeg husker at BMWCCN's tidligere president, Geir Skjelbred, hadde/har(?) en E32 som var ombygget med S38B36 motor (E34 M5 i perioden 1988-92) som han brukte mye på bane og den var det naturligvis en god del diskusjon rundt. Den var et artig konsept med tanke på hvordan bl.a Mercedes-AMG har utviklet seg med årene... De firkantede eksosrørene i kombinasjon med den massive og lett nedsenkede eksospotten på E32 750i var bare så sexy i forhold til S-klassens diskrete fremtoning. Jeg liker også det artige designet på bagasjelokket som gir et inntrykk av at bilen har en liten integrert spoiler og det skader heller ikke at bilen har BMW's tradisjonelle runde lykter foran istedenfor lykter bak et visir som på E38. I min verden var dette helt typisk og noe av det som gjorde BMW så mye mer attraktivt enn mange andre bilmerker. Små detaljer som gjør en stor forskjell.
    7 likes
  37. Hoi! Så, jeg ruller da rundt på disse dekkene. Trives, gjør jeg! Hender innimellom at jeg ratter både E39 og F30, samme dag, samme strekning for å sammenligne X-Ice og Conti Viking Contact 6. Jeg har notert meg en veldig markant forskjell, men tenker at den mest trolig er bilrelatert. Jeg burde hatt to F30'er, egentlig Mitt syn på dekkene pr i dag er: Tørr asfalt: Terningkast 6. Støysvakt, retningstabilt, føles trygt. Lurer på om dekkene er litt stivere enn "standarden" på nordiske piggfrie? På tørr asfalt oppfører dekket seg igrunn veldig likt et ålreit sommerdekk. Våt asfalt: Det lille jeg har fått kjøre på våt asfalt må jeg si at jeg er fornøyd. Hold deg unna vannfylte renner og du har 0 problemer med å kjøre effektivt. Har prøvd å legge meg i disse vei-elvene, og det går helt fint med nåværende mønsterdybde, ville dog vært litt forsiktig under forbikjøring, v/kryssing av disse fæleriene i typisk forbikjøringsfart. (Dette gjelder uansett dekktype/dimensjon) Snø: Henger som bare det! Kjører du normalt vil du aldri oppleve dramatikk med XI3 på snøføre. I forhold til Conti Viking Contact 6 på E39'en, vil jeg si at grepet er noe bedre, men at XI3 slipper bråere. (Dette kan mye mulig skyldes bilen, men jeg vil nevne det allikevel) Is: Her briljerer XI3, og du har mye grep i dimensjonen 225/45-18. Opplever disse dekkene som langt bedre mht bremse-egenskaper på glatta enn Conti på E39. (Kan selvfølgelig være en bilrelatert forskjell her og). Som på snøføre får du dog ikke like god feedback før grepet opphører. (Igjen, forskjellige biler). Føler jeg begynner å forstå dette dekket nå. Det at jeg opplever dekket som noe stivere gjør at jeg opplever en helt annen grad av.. hmm.. GLEDE! I mange år har jeg rulla rundt på i overkant myke piggfrie, vel vitende om at jeg ikke bør prøve meg på inspirert kjøring de få gangene jeg opplever annet enn vinterføre her i gokk. I vinter, derimot. I vinter har jeg virkelig storkost meg de få gangene jeg har møtt på bar asfalt. Vi snakker ikke tullekjøring, det er ikke nødvendig for å få den derre noe diffuse følelsen av at alt stemmer. Du vet, når du føler at bilen er planta. Kjørte Yokohama piggfrie på en E39 for mange år siden, disse gav meg noe av den samme følelsen. Så, hva har Michelin (i mine øyne) ofra for å få til dette? Siden dekket er noe stivere føler jeg som nevnt tidligere i denne altfor lange posten at en får litt dårligere feedback når grepet er i ferd med å opphøre på vinterføre. For normale sjåfører ser jeg ikke problemet, egentlig. Kjører en som folk vil en aldri føle på dette. For min del har dette vært mest merkbart inn mot rundkjøringer/kryss. Vi snakker polert føre, samt min kjørestil. Jeg må innrømme at jeg til tider har opplevd understyring i rundkjøringer der jeg i E39 har opplevd feedbacken som så god at jeg har tilpasset farten før under/overstyring oppstår. Fruen kommenterte dette i en rundkjøring, forrige gang vi kjørte langt i F30. Det at jeg pleier å lese føret rimelig bra, gjør at kjøreturene våre forløper rimelig udramatisk, derfor lurte hun på om jeg var sliten da jeg plutselig feilbedømte føret inn mot en eller annen rundkjøring i ødegokk. Hva vil jeg frem til her? Jo, på XI3 har jeg det virkelig bra! Jeg foretrekker dette dekket over mykere piggfrie, da det gir meg følelsen av å være litt entusiast, selv midtvinters. BMW's gode kjøreegenskaper? De kan jeg nå kose meg med - hele året! På glatta/snøføre har jeg tonnevis av grep, helt på nivå med hakka og conti jeg har kjørt på i senere tid, MEN der jeg med Conti får gode tilbakemeldinger ang. føret servert på et sølvfat må jeg jobbe litt mer for å danne meg et bilde av hvordan føret er med XI3. Litt vanskelig å forklare dette, men med XI3 legger jeg ned en innsats i å analysere føret, der jeg på conti til enhver tid vet hva jeg har å forholde meg til, og dermed slipper å ofre det en tanke. På tørr asfalt derimot, der snur vi hele situasjonen. Der vil jeg i større grad slite med å analysere grepet med et mykere dekk. BLÆ! Så langt dette ble.. Jeg prøver så godt jeg kan å være nøytral her, derfor følte jeg behovet for å påpeke disse observasjonene tross usikkerheten jeg føler på ift. om dette er mer en bilrelatert greie eller om den kan tilskrives dekkene. For å runde av denne eviglange dekkraljeringa konkluderer jeg med følgende: Jeg ville handla XI3 til meg selv, _uten_ tvil. Til fruen? Conti eller Hakka. EDIT: Jeg blar meg tilbake, og ser at jeg etter min første dag på vinterføre berømte XI3 for å være forutsigbare, samt at de gav meg "plenty med forvarsler før grepet opphører". Så, snakker jeg mot meg selv? Ja, men husk at jeg nå har tilbakelagt langt flere mil, og har et mye bedre sammenligningsgrunnlag opp mot andre dekk jeg kjører/har kjørt på. Ikke skyt! Jeg lar alt stå, uredigert. Det å teste dekk er en reise, der en må være åpen for å endre mening underveis EDIT 2: Noen uker senere uttaler jeg følgende etter en langtur på underkjølt regn "Da folk flest lå i 65-70 ble det en god del forbikjøringer på tur nedover, og alle forløp uten dramatikk. Har nok aldri tatt så mange bremsetester, for å sjekke føret som på denne turen. Jeg mener, folk flest kjørte så sakte at jeg knapt kunne tro at jeg hadde så mye feste. På piggfrie." AHA! Vi har et gjennombrudd! EDIT 3: WOW! Så langt dette ble! Godt jeg ikke er profesjonell dekktester, da hadde ikke folket klart å lese seg frem til hva den endelige vinterdekkanbefalingen ble før midt i fellesferien! Jeg ser det for meg, Arnfinn (63) fra Toten, fullfører side 1264 i fjorårets høstutgave av bladet Motor, og skriker av full hals, der'n ligger solrau og halvveis dau på en pint solseng i sydengokk; "HELVETE, GUNN-MARGOT! VI KUNNE DÆVVA, VISSTE DU AT VI KJØRTE PÅ TAPEREN AV FJORÅRETS VINTERDEKKTEST?!"
    7 likes
  38. Bakfanger er på også. Hang på frontfangern bare for å se:) den skal av igjen for å gjøres ferdig
    7 likes
  39. Som dere ser over har der skjedd ting på hjemmefronten. Blir vel litt mindre aktivitet i tråden her de neste par ukene
    7 likes
  40. Da kan jeg svinge både til høyre og venstre.
    6 likes
  41. 6 likes
  42. Da 530en fremdeles har satt seg på bakbeina er det denne som gjør jobben noe som er greit . Etter en uke på veien med barn og kone , setter jo disse damene sine spor . Så dagen startet med tømming av dørlommer som bestod av tyggidpapir , cder og diverse. Ingen stor affære men likevel et moment som irriterer meg. Hele interiøret ble rengjort overalt og vasket . Så plastfornyer og div. Litt bilder av dagen idag: Trivelig med rent og goduftende interiør: setene fikk og smurt inn noe skinnpleie: Noe jeg er glad jeg fikk tak i , er m5 rominndeleren og oppbevaringsboksen. Det løfter interiøret opp synes jeg. Blir mer komplett: Lufting må til : Jeg gikk grundig til verks og ingen plastdetaljer slapp unna . Denne ble og behandlet: Lyst og svart i harmoni : Ferdig etter litt jobbing: Smelte like gjerne til med full nedvask utvendig og. Surfex, karcher, skumkanon og berøringsvask. Tørket med mikrofiber. Vi kjører på med ferdig resultat her og: Dette er elementer i hverdagen som er viktig når enn bruker gammel bil på vinteren. Selv om det spyles og vaskes ofte , ser jeg at jeg må flikke rust igjen til våren . Men det går fint .😃.
    6 likes
  43. 6 likes
  44. 6 likes
  45. 6 likes
  46. Godt å se noe annet enn svart, Long Beach blå X6M med Individual Amaro brunt skinn.
    6 likes
  47. Hva gjør man når man kjeder seg en tirsdagskveld? Jo da tar man med seg datteren og øvelseskjører . Er lenge siden hun har kjørt nå ,så idag var det på tide. Fikk trent litt på det med giring og lære å holde seg på rett side ,samt stoppe /igangsetting. Dette går fremover for henne og har troen på at ting vil gå fint. Men problemet er jo faen med det at det virker at det er viktigere å få delt på sosiale medier at enn skal ut å kjøre enn faktisk å gjøre det.. Så etter 5 minutter med selfies i bilen og div andre startet hun.Men er vel sånn ungdommen er idag ;). Etterhvert måtte vi ha en kveldstur før sofaen og en god rånetur til Grimstad ble tatt. Førermiljø en desemberkveld i e34: Og kveldsbilder utvendig og : Med andre ord koslig å ta en kveldstur og se litt på livet . En annen ting er jo at jeg syns det er gøy å kjøre med datteren min og gleder meg til den dagen hun kjører selv. Da tror jeg nok 535en får bein å gå på gitt :). Selv om hun skal sin egen bil,ville det visst være stas å låne pappas grønne og.Og det skal hun selvsagt
    6 likes
  48. Havnet bak en facelift E39 touring M-tech i noen kilometer. Fikk studert og tenkt over detaljer mer enn tidligere. For en fantastisk flott bil det er og M-techbakfangeren gjorde prikken over i'en! Og med faceliftbaklyktene virker den slettes ikke umoderne! Rart å tenke at snart er det 14 år siden BMW sluttet å produsere den..!
    6 likes
  49. Takk for det. @Thundercoil, må nesten vie denne noe oppmerksomhet nå. @Marius2002, jeg tror det ville blitt bra. Jeg synes disse passer de fleste BMW-er, ihvertfall halvgamle modeller. @Saltkjelen, ja, blir interessant å se. Jeg tror det blir vellykket. Hvorvidt dette bildet er bedre kan nok diskuteres, men det var i det minste lyst ute.
    6 likes
  50. Jeg føler det er tendensen i de fleste modell-gruppene på Facebook dessverre. Det er nok verre jo eldre modellen er, men det er mye av det samme i e6x- og e9x-gruppene også, og hovedfokuset er stort sett LED-ekstralys, dieselstuss (kan noen forklare meg hva i all verden som er greia med det!?) og sub i bagasjerommet.
    6 likes