Toppliste


Popular Content

Showing most liked content since 01/20/17 in Artikkel kommentarer

  1. 2 likes
    Tenkte bare legge til litt om mine erfaringer som deltager i BMW Cup. Å kjøre på Rudskogen er som natt og dag i forhold til for eksempel en trang rallycross bane. Som alle som har kjørt på Rudskogen vet så er banen veldig bred med mange alternative spor og med mange muligheter for forbikjøring uten platekontakt. Det er vel ikke å overdrive å påstå at Rudskogen er den fineste banen i Nord Europa (?). Har hørt at flere er enige i den beskrivelsen, både svenske og danske førere. Det er også en meget utfordrende bane, har selv kjørt minst 200 runder der og synes jeg stadig lærer nye ting. I tillegg er det en veldig hyggelig tone i depot og blant deltagerne ellers. Vi har også et veldig godt forhold og et kjempegodt samarbeid med gjengen i Corsa Italiana. Og morsomst av alt: Ligge i tette felt med biler på alle kanter! Både spennende og utfordrende! Er man flink til å kjøre så er det ikke nødvendig med all verden av effekt. I svingene går motorsvake biler like raskt som motorsterke biler og gasspådrag kan også være enklere å justere for biler med litt mer moderat effekt. Til sesongen 2017 vet vi at det kommer flere klasse 3 biler i BMW Cup. I klasse 3 vil det sannsynligvis bli færre biler enn i klasse 1 og kanskje lettere å få god en plassering. Poeng deles ut klassevis. Vinnneren av BMW Cup i 2015 kjørte en klasse 3 bil. Bilen var en helt standard 4 dørs E30 325i med 12 ventiler og rundt 170Hk. Bare å finne en bil, sette inn bur, godkjent racingstol (ikke krav om maks 5 år for stol), sikkerhetsbelte (maks 5år for belte) og hovedstrømbryter og melde seg på løp i BMW cup!!
  2. 2 likes
    Synes du skal ha skryt for dette TRF! Ryddig og interresant artikkel om ett miljø de fleste vet eksisterer, men kanskje ikkje så mange inkl meg egentlig ikke har (hadde takket være deg) noe som helst kunnskap rundt. Tror nok eventuelle aktuelle lesere har en mye lavere terskel for å involvere seg etter å ha lest dette.
  3. 2 likes
    Varighet: Normalt 10 eller 12 runder. Lys: Det trenger ikke å være originale lys. Så lenge det er et lys der er du innafor. Jeg mener du må ha blinklys, men det kan enkelt sjekkes i reglementene som det er linket til i artikkelen. Radiator må flyttes frem desverre. Du kan kjøpe så mye dekk du vil. De må dog være på "dekklista" og E- merkede. Enkelte i rallycross kjører mer krasjbiler enn billøp, no offence ;). Det er ingen som er interesserte i å rette biler for morro skyld.. Dette er unødvendig bruk av tid og penger. Jeg siterer fra reglementet: Platekontakt og uvøren/ufin oppførsel under løpene på bane skal søkes unngått. Gjentatte eller bevisste brudd på klassens prinsipper og ånd skal straffes kontant, og kan medføre diskvalifikasjon, poengtrekk og i ytterste tilfelle startnekt i gjenværende løp. En grunnleggende tanke med klubbracing er at medlemmene skal få anledning til å konkurrere med hverandre i sikre og trivelige former. Ett annet viktig prinsipp er å holde kostnadene på et så rimelig nivå som mulig, slik at flest mulig av klubbens medlemmer har anledning til å delta Jeg har heller aldri sett det som nødvendig å "bremse så seint at jeg må støtte meg på han andre og på den måten kommer forbi", bremser jeg for seint så lar jeg det (så langt jeg greier) gå utover mitt spor og min tid, ikke bilen til konkurrenten. Adferden du referer til praktiseres stort sett heller ikke i noen andre grener enn Rallycross og BC. Når det er sagt så er jeg fan av rallycross. https://www.facebook.com/bmwccnracin...1215707258612/ https://www.facebook.com/bmwccnracin...1215693925280/ Her passerer Rune med sin e28 og jeg med min e46 330d en av de Corsa bilene som har kamera, 13:06 Og her på 17:55:
  4. 1 like
    Så vidt jeg kan se så vil 4.45 utvekslingen fungere helt greitt. Kjøre selv med S50B32 motor og 4.10 utveksling og standard M3 girkasse med 6 gir. Husker ikke maks turtall ned mot Angsten, men kjører et stykke på 5 gir og har et godt stykke igjen før maks turtall. Så vidt jeg kan se så har du cirka 215 km/t på 8000RPM på 5 gir. Tror hastigheten vår er rundt 200km/t (?) på de raskeste bilene/førerne ned mot Angsten. Lykke til! Bare å prøve!! Om en ikke vinner så har man like mye moro likevel!! Gleder meg til sommeren!!
  5. 1 like
    Har 18" felger liggende som jeg tenkte å bruke Bilder under viser max fart i 6 gir med henholdsvis 3.62 og 4.45. Har begge diffene liggende, så kan bytte etter behov. 4.45 gir 162 mph som er 260 kmt faktisk. Burde holde akkurat det da? Ønske er jo å ha 6500 på enden av langstrekket, og ikke pine motoren på 8000 over halve langstrekket Hvis det er noen som kjører 4.10 så er det greit å dele erfaringer.
  6. 1 like
    Ang utveksling, kanskje Thor kan svare på det? Eller andre som kjører med s50/54? (man kan naturligvis regne på det også, hvor store hjul har du?) Jeg behandler nok girskift bla betydelig styggere enn e21en over her. Har lang stang og tar i og vel så det. Men å bytte en girkasse er en liten kostnad og enkel tilgang (og noe man styrer selv ift misbruk). Å reparere i bøtter og spann med karbon (dvs, kjøpe nytt fra BMW Motorsport) ønsker jeg å unngå. Det blir vanvittig dyrt og unødvendig. Jeg opplever at de fleste har et fornuftig forhold til at man ikke er tjent med platekontakt. Håper du får til å bli med! Det er jo som Thor presiserer en fin mulighet til å få en del tid på banen Skulle det være spørsmål er det naturligvis bare å spørre Ingen spørsmål er for dumme eller små.
  7. 1 like
    Takk for svar TRF da forstår jeg mer. Det er for å ha det moro og ikke kjempe om hundredelene som f.eks gatebil extreme. Jeg skal fint føye meg inn i kjørestilen her tror jeg Rallycross har jeg besvisst ungått fordi jeg ble som regel torpedert. Men i rallycross er ufin kjøring definert som når du presser noen av veien eller rævkjører dem så hardt at det må bli karosseribytte etterpå nærmest. Platekontakt og småkyssing på bakfangeren under innbremsing ser jeg på som lov, men det må gjøres på en ryddig måte og ikke for å tape tid selv, som du nevner. For å være klar så er jeg ikke tilhenger av platekontakt, det er grunnen til at jeg gikk fra rallycross til bakkeløp med min bil. Og man velger selv hvor hard man vil være på utstyret. Som i videoen så kjører han med kamera på en måte som skåner drivverket mye, tar srg god tid på giring etc. Men tipper han skrur lite av den grunn og har det kjempemorro! Dere to andre flyr jo forbi, jeg ser jeg må stive av oppsettet mitt dersom jeg skulle deltatt..hehe. Tror du m3 6 trinns kasse med 4.45 diff går på langstrekket? Eller vil jeg treffe turtallsperra i 6 gir før enden?
  8. 1 like
    Kan bare bekrefte det som TRF skriver. Har selv kjørt tre eller fire sesonger i BMW Cup. De tre første årene kjørte jeg en BMW E36 325i i klasse 3. Overrasket over hvor bra bilen gikk med original 325i motor på 192 HK. Det eneste som var gjort var å skifte til lett svinghjul og litt lavere kardang utveksling. Jeg kjørte på Kumho V70 i dimensjon 235/40 x 17 og dekkene holdt fint en sesong med cirka 10 løp pluss trening/kvalifisering. I tillegg kjørte jeg vel 2 dager med Trackday. Alt unødvendig interiør osv. var fjernet så vekt uten fører/drivstoff var rundt 1040kg. Sist sesong skiftet jeg motor og satt inn en S50B32 motor, helt standard med 321 hk. Litt hastverksarbeid på slutten medførte at det ble en del elektriske problemer, men tror jeg har fått sortert det ut nå. De to siste løpene fungerte bilen uten problemer. Gleder meg til ny sesong og vil poengtere at jeg synes kjøretid er mye viktigere enn å ha en bil med rå effekt hvor tiden går med til å skru! Mye morsommere og mer lærerikt å være ute på banen og få kjøretid!
  9. 1 like
    Dette her er et fint tilbud kostnadene er nokså like som i rallycross NM. Har en e46 m3 som går inn under klasse 1 ser jeg og ser etter andre alternativer til å kjøre løp. Hvor mange runder er et løp? Har 20 liter fuelcell, da dette er maks reglementet i rallycross, og tviler på det holder ett løp. Må eventuelt bytte til større tank. Radiator må flyttes frem og lys må monteres leser jeg. Må det være originale e46 lykter foran, eller kan jeg montere 2 stk DRL inn i lykteplatene? Hva med blinklys, skal dette finnes? På e30meet var dette det viktigeste på teknisk kontroll. At man i det minste hadde blinklys bak. 1 sett gateselicks skal holde alle løpene på 1 sesong står det? Det skulle jeg likt å sett.. det er vel ikke noe i veien for at man kjøper nytt sett hvert 3'dje løp? Jeg har H lisensiert bil og er H lisensiert fører. Tidligere skilte H lisensen på grenene, men nå går alt under ett, vil det si at jeg slipper kurs? Jeg mener, vi i rallycross tenker på en helt annen måte enn dere ser jeg, og bør kanskje læres opp til annen tankegang når vi skal på asfaltrace. Videoen/inboarden viser for meg (no offence) kosekjøring med gutta. Ingen platekontakt eller siste liten innbremsinger og ut på gresset episoder. Hvis man skal kjøre "tur" så går vel også konkurranseaspektet bort?