Toppliste


Popular Content

Showing most liked content since 08/24/17 in all areas

  1. 28 likes
  2. 25 likes
    Skjønner du prøver å være konstruktiv, men å mene at noen, ferdig diskutert har dårlig smak og lite greie på bil fordi de velger å gjøre om litt på bilen sin for at de selv synes den er finere, faller på sin egen urimelighet. Man står da fritt til å gjøre med bilen det man ønsker, ved å gjøre den så unik som mulig. Og det er godt mulig den aldri vil se en bane fra innsiden slik den er nå, da eier kanskje har andre behov enn den fleste. Konstruktiv kritikk er ikke i mine øyne å mene at noen har dårlig smak og lite greie på bil, det skal være takhøyde for det meste her inne, men slike kommentarer kan forumet greie seg uten, selv om alle har rett til sin mening. Bare legg vekk holdninger som setter folk i den imaginære båsen du selv laget ved å skrive noe slikt. Vi her inne respekterer alles mening, uavhengig av hvor dum man synes andre er. Og som Frode fint skriver selv: Han gjør det for å tilfredsstille seg selv og ikke oss andre, men det er jaggu fint at andre liker det han gjør med bilen også, det er det som skaper et flott mangfold av folk her inne.
  3. 25 likes
    Her er et utvalg av bildene @Thundercoil tok igår. følg han gjerne på instagram @drivemediaphotography
  4. 23 likes
  5. 22 likes
  6. 21 likes
    Det har vært litt stille her om dagen pga jobb. Men litt småting er bestilt: 3mm spacere og bolter - for å få Futura over bremsene bak. TPMS-sensorer og tilhørende 8mm ventiler til Futura. Kabel til å kode litt mer enn det Carly kan. Har kodet litt med Carly: Fjerne lyd på beltevarsling. Start/stop deaktivert. Active Sound deaktivert. Lys i dørhåndtakene i revers. Skulle justere lysstyrken på Angel Eyes i park-modus men dette fant jeg ikke. Prøvde også å åpne eksosventilen permanent (den står lukket på tomgang og åpner ved gasspådrag) og kommer nok til å kjøpe en modul for å holde denne åpen. Carly holder den åpen i max 10 min. Kjekt med litt mer lyd Tønnene til Futura har jeg også fått, men den ene var det produksjonsfeil på så har returnert den og får tilsendt en ny en. God service hos Felgen Garage. Her ser dere de to tønnene lagt oppå hverandre for sammenligning.... ----------- Og så litt flere bilder fra shooten med @Thundercoil aka Drive Media Photography
  7. 20 likes
  8. 19 likes
    Når skal folk vokse fra seg trenden med å rakke ned på alt man ikke selv liker? Det er så mye annet man kan diskutere på et forum, men akkurat å bruke hersketeknikker for rakke ned på andres subjektive oppfatninger burde man avstå fra
  9. 19 likes
    Nå modifiserer ikke jeg biler for å tilfredstille andre enn meg selv, så du får mene det du vil. Men hvis du ikke liker det, syns jeg heller du kan komme med konstruktiv kritikk enn å slenge inn en kommentar på nivå med noe som kunne kommet fra en 12-åring.
  10. 19 likes
    Shoot med @Frode D i dag Han skal få lov til å poste resten av bildene selv.
  11. 18 likes
  12. 18 likes
    Tusen takk! Ja, det er ofte de små tingene som utgjør mest. Den tåler da regn. Kjøpte den på ebay, den var så billig og kom ferdig lakkert, så måtte bare prøve. Den passer helt perfekt, det eneste jeg kan sette fingen på er at i endene så ser det ut som at den løfter seg opp et par mm. Men det er ikke noe man ser, med mindre man leter etter det. Her er LINK Tusen takk! Angrer ikke et sekund på manuell ---- Ellers fikk jeg montert frontleppe idag. Kjøpte også denne på ebay fordi den var så billig - og polyurethane. Syns den sitter bra, selv om den ikke er like fin som Status Gruppe eller Mode Carbon GTS. Skippet de i første omgang pga prisen på henholdsvis $750 og $1300. Får se til våren om den beholdes eller byttes ut.
  13. 17 likes
  14. 17 likes
    Det har vært litt stille her i det siste og det er pga jeg fikk et ekkelt brev i posten, en tid tilbake. Jeg har ikke påkostet bilen noe annet enn det nødvendige, de siste månedene. Dette fordi bilen muligens kom til å bli avskiltet, kondemnert og kun verdt delene den besitter (noen fikk kanskje med seg trådene der jeg spekulerte i karosseribytte, import o.l.) I brevet sto det at bilen, for mange herrens år siden, hadde fått seg en dytt i snuten og at den senere hadde vært innom beryktede Olsen Bil. Ifbm. utfallet på mange av de sakene, så blir alle biler derfra innkalt til en teknisk kontroll som varer en hel dag. Denne kontrollen innebærer at de demonterer deler av bilen, sjekker at alle airbager er fysisk tilstede, tilkoblet og aktiv (diagnose,) samt at de sjekker alle numre på ramme, motor og drivverk for identitet og opphav. De tar også av bl.a. frontfangeren og hjul, og inspiserer rammevanger, kanaler, a-, b- og c-stolper utvendig og innvendig (kamera) etter tegn på tidligere rep, slurv, dårlig sveisearbeid, sparkel, ulovlig skjøting og om det er sveist på de riktige stedene, etter produsentenes forskrifter for rep. Synes at det er veldig bra at de tar tak i dette og at det er gratis for de berørte, men det suger, mildt sagt, å få dette brevet i posten. Særlig når du ikke en gang visste at bilen har vært skadet før (snakk om 523i, før den ble ombygget til M5.) Bilen var altså inne på denne kontrollen i dag, og for akkurat min bil tok den 5 timer å utføre. Legger ved resultatene her, slik at det er loggført og evt. neste eier kan finne tilbake til det, uten å kontakte SVV. Med andre ord er bilen friskmeldt Jippi! Har gått med hjertet i halsen så lenge nå og tok vel egentlig sorgene på forskudd. Alle numre stemte overens mtp identitet og ombygging, unntatt diff, men det hadde ikke noe å si. Ellers fikk den skryt for rep og lakkjobben, da det ikke var tegn til verken reparasjoner, skader eller slurv. Det liker vi å høre. Jeg fikk derimot en mangellapp på 3 punkter; 1: Få senk skrevet inn i vognkort (har TÜV-papirne, merking er synlig og hjulstilling blir tatt i morgen.) 2: Abs sensorer, begge sider bak. (Har bestilt delene og time hos Tores Auto og originale sensorer blir montert på fredag.) 3: Airbag-kabel i førerdør har "short to ground" så denne må jeg bytte fra hengsel ved dør og bort til airbag. I lys av dette ble det en liten dugnad av en shoppingrunde og følgende er nå kjøpt: *Komplett clutch-sett (original denne gangen, 6P sinter nå) og alt rundt. *Original girkasseolje. *8stk NGK Hi Power tennplugger *zhp-girkule (uten lys og for 6 gir) Og i vinter blir det masse lakk for å få utsiden strøken mtp steinsprut, flass osv. Så selges den til våren.
  15. 16 likes
  16. 16 likes
  17. 15 likes
    Skulle være med en kompis innom en kompis av han i går, spottet noe tøft i hagen og endte opp med å ta den med hjem Så ja, da er enda et nytt prosjekt på plass! En bil jeg har ønsket meg veldig lenge, nemlig E28! Dette er da en 1982-modell 520i med 4-trinns manuell i fargen Saphirblau Metallic. Solgt ny i Norge og hatt én eier så å si hele livet. Ble kjøpt av han jeg handlet den av men har nesten bare stått siden. Dog veldig hel og fin! Veldig lite rust, motor går bra, olja var fin, girer fint og kjennes generelt sett bra ut. Fin å se på og interiøret ser nesten nytt ut. Bilen har rullet litt over 163.000, synes ikke det er noe mye i det hele tatt. EU til 08/18 er den også. Noe småplukk er det selvsagt på en 35 år gammel frøken. Førsteprioritet er motoren. Den går fint og bra, men lugger litt av og til. Vet ikke helt hva det er, er litt sporadisk og av varierende grad. Mest når den har litt motstand (bakker o.l.) tror jeg. Forrige eier hadde forsøkt å bytte fordelerlokk, plugger, olje osv. uten hell. Tenker kanskje noe med bensin å gjøre? Dårlig pumpe, filter eller lignende. En kompis skal muligens komme og hjelpe meg å se på det, så får vi se! Ellers er det instrumentpanel hvor speedometer ikke funker, bensinmåler lever sitt eget liv og tror også temperaturmåleren har tatt kvelden. Funket visst i går men ikke idag. Ellers er det egentlig ingenting. Over til bilder! Ser litt sliten ut på bildene, men det er bare fordi den er dekt av møkk fra å ha stått. Skal gi den en skikkelig vask veldig snart. Fulgte med en god bunke dokumentasjon. En del kvitteringer, servicehistorikk og EU-kontrollsedler fra 1998 til nå! Rust? Litt begynnende i hjulbuer, en liten stripe på bakluke og en boble på framskjerm. Ser bra ut under og ellers, virker veldig solid og fin. Mye dritt etter å ha stått lenge, så gleder meg til å få vasket den skikkelig. Må bare få hentet opp høyttrykkspyleren hit. Fornøyd med kjøpet, alltid ønsket meg en slik og fant ved en tilfeldighet et veldig helt og pent eksemplar med sekser og manuell Planen er først å fremst å få den helt i orden også tenkte jeg noen classy, delte felger og senk. Når det er gjort så tror jeg det vil bli en rå sommercruiser.
  18. 14 likes
    Tusen takk for det. Takk! Jeg syns den er bra mtp pris. Den passer bra i endene og rundt sidene, men har en liten glippe under på høyre side. Men det ser man bare om man bøyer seg under og ser. Den tåler en støyt hvertfall. Skal du ha deg en ny F8x? ------- Fikk montert H&R Sport fjærene igår, det var litt herk siden det var 12-kant mutter på toppen av demperen. Det er første gang jeg er ute for, så måtte få tak i pipe... Men det gikk seg til. Nå er det jevn høyde foran og bak, men kunne godt tenkt meg den litt lavere. Kjørekomforten er perfekt i det minste. Skulle kanskje hatt noen spacere kanskje?
  19. 14 likes
    Tok litt interiørbilder før idag da det var overskyet og fint lys inni bilen. Etterpå klødde det sånn i fingrene til å begynne på bilen, så da ble den originale leppen fjernet og følgende montert: High kick spoiler leppe Lakkerte reflektorer Blank sort diffuser BMS Chrome enderør Syns dette gjorde utrolig mye med hekken.
  20. 13 likes
    Hmmm, trodde jeg hadde nok å styre med om dagen. Men har tenkt litt på om skaffe meg en billig lekebil, som jeg kunne bruke som daily driver og litt mer på bane enn det jeg vil tørre å gjøre med Z3M'en. Samt forsette å lære meg mer å skru biler. Så her om dagen dukket det opp en mulighet, som jeg ikke klarte å la være å slå til på. Her var det en bil som framstår som perfekt til mine hobby prosjekt behov til en veldig akseptabel pris. Eneste problemet var at bilen sto i Sola og jeg selv sitter på andre siden av landet. Men har en kompis som bor der nede og som jobber som flymekaniker (og som har skrudd en del bil også). Så jeg fikk han til å ta befaringen/prøvetur og han leverte en grundig rapport med masse bilder og video. Status var at bilen virker ok teknisk stand, men noe kosmetisk svak med noe overflate rust på de vanlige stedene. Men godkjent med tanke på alder og prisnivå. Så etter noen runder med selger som tilfeldigvis var på jobb reise i Oslo, så ble en avtale inngått og min kamerat i Sola kunne hente bilen med alt tilbør samme dag. Han hadde også mulighet til å kjøre bilen hjem til meg førstkommende helg, så jeg er meget heldig med timingen. Så til lørdagen skal etter planen en helt OEM 97" Hellrot Z3 1.9 (140hp versjonen) være tilstede på tunet her. Har alltid vært svak for Hellrot og Imola Red fargene ( f.eks Zeden til @StigJ ). Som nevnt over så framstår bilen som teknisk OK (EU godkjent i mai, ikke at det alene er et kvalitetsstempel da). Det er noe overflate rust nederst i hjulbuene og litt på skjørtene, samt en del brukslitasje på interiøret. Vinduer som ikke fungerer helt riktig (window clips), tak som ikke er 100% tett. Min plan med bilen er først å fremst å ta en runde på rusten, få orden på framfangeren som har en del parkeringsskader. Deretter få bilen i OK brukstilstand, slik at jeg kan bruke denne som daily driver. På sikt så blir det vel å få senket den litt og få på litt bedre bremser med tanke banekjøring. Men det skal ikke brukes mye KR på denne bilen, så dette er en budsjett bil deluxe:-) Har ikke selv sett bilen ennå og vil det vil helt sikkert dukke opp flere "issues" med bilen. Men det er litt av "gamet" denne gangen, sette i stand en gammel bil og få bruks glede av den. Samt jeg vil spare litt på KM standen på Z3M'en. Så denne er vel det mange kaller en ekte "frisørbil":-)
  21. 13 likes
    Sistemann hjem fra Bmw Ccn sitt vålertreff med nye hjul 😍 Ett meget bra treff med fine biler og trivelige folk
  22. 12 likes
    Da er avgjørelsen tatt. Henter bilen i ettermiddag Grunnen til at det ble denne er at jeg har siklet på samme modell tidligere, utrolig god oppfølging og service, samt magefølelse. Også gøy med noe som er litt "unikt". Fikk ikke helt den samme følelsen hos Konghelle kan du si. A.J.
  23. 12 likes
    Jaja, la oss ikke ødelegge hele tråden med dette "Hvis du ikke har noe pent å si, hold kjeft" pleier kona å si. Det er en grei leveregel i de fleste sammenhenger
  24. 12 likes
    Må du slutte å være en slik en gammalerik, omtale smidde oz futura som negativt er snøsprat. Ta av deg skylappene, kjøper ikke en slik bil med skilt for å bo på rudskogen. Er banekjøring all mål og mening kjøper man råkarroserri uten passasjerstol og slikt unødig tull for det formålet. Dette er en kosebil, rett og slett. Regner med du er klar over at om man skal bruke den litt mere effektivt så er det faktisk mulig å bytte hjul tilbake til mere egna dim. M er ikke slik det var, se hvor "mye" deler fra m4 som er igjenn etter en tur til kk motorsport. Det er en kosebil bygd med motorsporterfaring. Bytte deler på nye biler er kanskje galskap for enkelte, for andre er det hverdagslig. Relativt til det man ønsker av egenskaper og økonomi. Skjønner så innmari godt at mange dropper bimmers og norske forum, når dette er det enkelte klarer å hive ut av seg når noen gidder å legge arbeid i en slik tråd. Hadde det vert Ta technix coilovers til 2000 og zitofelger ok, men dette er bare kvalmt. Det er mulig dette blir for krass kritikk til deg, men i mine øyne er den konstruktiv.
  25. 12 likes
    Fikk gleden av å delta på roadtrip arrangert av Bilhuset Visborg i går, BMW's forhandler i Verdal. Måtte dele dette med dere, en dag jeg sent vil glemme! BMW hadde en rekke biler for prøving, og en godt planlagt rute på 11,5 mil. Det var planlagte stopp slik at alle fikk prøve absolutt alle bilene. Vi kjørte på alt fra svingete sideveier til beine strekk på flere hundre meter. Altså en perfekt runde for å virkelig teste bilene! Vi hadde også kommunikasjon med walkie for å melde fra om hinder i veibanen, Bla. syklister og melke kyr.. Bilene som var med på turen var: F80 M3 - F36 440i xDrive - F82 M4 - G30 M550i - F16 X6 30d - F15 X5 M50d | G10 740le BMW M2 Skulle også være med på turen, men ble desverre avlyst pga. risting ved bremsing. Alle fire bremseskivene måtte byttes ifølge bremsetest, og bilen var derfor ikke presentabel. Vi startet klokken 17:30 med briefing. Info om kjøreruten og pit-stopp. Det var allerede planlagt hvilken bil vi skulle starte med, så vi fikk utdelt hver vår nøkkel og en vannflaske til odel og eie. Trivelig! Jeg var så heldig at jeg fikk starte med M3'en. Kjørte en liten mil før det ble førerbytte. Fytte grisen for en bil! Jeg er glad i å kjøre fort, men jeg er også glad i førerkortet mitt. Kan ikke skjønne hvordan folk klarer å kjøre folkelig med et sånt monster av en bil. Det gikk noe så sinnsykt at det ikke kan beskrives. Kommer aldri til å glemme det øyeblikket jeg akselererte ut på E6 for første gang. Neste bil var 440i'en, og den sparket sannelig ifra den også. Kjenner at jeg har uhyre lyst på bensin bil neste gang. Det er noe spesielt med turtallet som fyker opp, og den lyden.. Gååsehud. Gikk så direkte fra 440i til M4. Det aner meg at rekkefølgen på bilene var godt planlagt. Det var noe spesielt med M4'en kontra 440ien. Begge to var jo over gjennomsnittet spreke biler, men det er noe virkelig unikt med en M-bil. Og slik skal det jo være også. (Må bare beklage at det er få og dårlige mobil bilder. Kunne ikke somle all verden mellom bil byttene, da hadde vi aldri blitt ferdige.) Så til bilen jeg gledet meg aller mest til, G30 M550i. Den kunne kanskje ikke måle seg med verken M3'en eller M4'en i de mest krasse og svingete partiene, men ved normal kjøring, (om det er noe som heter det? ) så dominerte den totalt. 8-er lyden var også upåklagelig. Skulle jeg ha hatt noen av disse bilene selv så hadde det blitt M550i'en. Synes kanskje den egner seg bedre som daily driver. Mer komfort, og mer premium. Resten av bilene var X6 30d - X5 M50d og 740li. Kanskje ikke fullt så rått som førstnevnte, men draget i M50d'en var jo helt rått. Diesel skyver godt det også Det ble også en kaffepause ca. midt i ruta oppe i huttitheiti. Gapahuk med varm kaffe og noe kveldsmat var ikke dumt. Tror alle hadde en flott kveld! Det er bare å ta av seg hatten og takke for turen, for dette er noe av det råeste jeg har opplevd av bil på en og samme dag. Vil også bemerke at bildene som det faktisk er kvalitet på er tatt av "Ravnfilm" Mann skal ikke stjele andres ære sies det..
  26. 12 likes
    Da er ettermontering av 6WB endelig ferdig. Første instrumentet som ble bestilt viste seg å være defekt (kretskortet.) Delen ble produsert tidlig mai og har allerede fått overgangsnummer. Ikke fått tid til å legge inn AHM i kombien, så det varsler. Ellers så har jeg fått 2 nye funksjoner. LIM(limit) funksjonen på rattet kan trykkes uten å aktivere CC, da låser den og setter grensen på fart man ikke kan passere, med mindre man gir over 50% gass. Og gjeldende fartgrense vises på instrumentet.(ikke speed limit info) Elendige bilder, men det får holde.
  27. 12 likes
  28. 11 likes
    Bygd om til mindre kant bak og sett på større dekk Gjenstår en grundig vask, modifisering av acs koppene så dem passer, og en fotoshoot med litt bedre lokasjon og kamera 😅
  29. 11 likes
  30. 11 likes
    Jeg tar meg ikke spesielt nær av det, men det er mer måten du sier det på. Ingen vits å si "når skal folke vokse ifra denne trenden", ettersom du med det insinuerer at alle som har sorte N-merker er barnslige og/eller drittunger. I mine øyne får du mye mer respekt hvis du legger frem ditt syn på saken, uten å samtidig bruke hersketeknikker for å rakke ned på de som ikke har samme syn på saken som deg. Som for eksempel hvis du nøytralt stiller spørsmålstegn ved når trenden skal opphøre (noe du åpenbart ikke gjorde i dette tilfellet, selv om du påstår det selv). Over og ut
  31. 11 likes
  32. 11 likes
  33. 11 likes
    Selvfølgelig har BMW brukt mye tid på å utvikle bilen. Men personlig syns jeg bilen er for bløt og krenker for mye originalt. Har du kjørt bil med et skikkelig luftsystem? Min E92 ble mye mer sportslig og tok humper i veien mye bedre enn det originale understellet, og med H&R fjærer. Krenker mindre også. Så det er ikke bare for utseende sin del. Så du mener at man burde kun velge manuell om man kjører på bane? Man kan kjøre aktivt og ha det gøy uten å måtte kjøre på bane. Samtidig blir de fleste M-biler kjørt i all hovedsak på vanlig vei, med mindre man bor i nærheten av en bane. Det handler bare om preferanser. Hadde jeg villet hatt en ren banebil hadde jeg heller bygd en ren banebil av en E46. Det er utrolig mange som har skylapper når det kommer til luft. Garanti er jeg fullt klar over, men dette hadde blitt det samme om jeg hadde kjøpt coilovers. Originalhøyde er uaktuelt for meg uansett. Takk for det! Alltid noen som klager, uansett hva man gjør.. ---- Nå legger vi denne ballen død, og så får de som er interessert følge med videre.
  34. 11 likes
  35. 11 likes
  36. 11 likes
    Ja da var dagen der den sorte enke måtte ta en helse test .Altså en EU godkjenning. Ville den passere dette tro ? Kun en måte å finne ut dette på. Tok turen bort og der stod de klare for å sjekke bilen ut . De tok en tur ,kom tilbake ,og bremser ble sjekket ut,lys osv. Til nå alt bra tror jeg . Så opp på løftebukk ,og lykt med div jern ble brukt flittig. Alt i alt nøye sjekk . Noe jeg og ba om på understell ,da denne SKAL være 100 % iorden. Etter en stund var de ferdige og spm er da ,hvordan gikk dette,ville denne her : Gå gjennom denne godkjenningen tro? Mekanikeren kom bort og jaggu så det sånn ut: Puhhh,deilig :). Han sa at bilen var i en utrolig god stand og var ingenting som tilsa at noe trøbbel var i vente . Det som han og sa ,var at disse bilene begynner å få årene på seg og at ting begynner å gå på de. Utvilsomt det beste eksemplaret de hadde hatt inne på lang tid av denne type bil,ble jeg fortalt :). Det gjør hvertfall at jeg får mye motivasjon til å fortsette reisen med vedlikehold og stell med denne doningen.
  37. 11 likes
    Jeg fikk tidlig i sommer en forespørsel ifra BMW Norge om jeg og min bil kunne representere F10 generasjonen i ett Facebook og Blogg prosjekt de hadde. De hadde visst blitt ledet på sporet av meg av flere her inne, så takk for tilliten Det var jo ett artig opplegg som tok plass inne på Sement fabrikken i Brevik, proff opplegg selv om video intervjuet var litt kleint. Men alt i alt veldig artig å være med på, bilen har jo blitt kjent igjen ute bland folk i lokalmiljøet etter dette (av andre BMW entusiaster) Så her kommer bildene på løpende bånd Nede i selve sandtaket så ble bilen litt støvete, men det var visst litt kult i følge fotografen. Jeg var ikke sen om å spyle av bilen når vi var ferdige
  38. 10 likes
    Var innom Statens Vegvesen Åsane idag. Fikk skryt for bilen og godkjent senkefjærene. Hyggelige folk.
  39. 10 likes
    Fikk besøk av Bamsen til min datter i dag og den ville ratte E64 😊
  40. 10 likes
    E87 ble levert med DAB så mulighetene for å ettermontere det helt originalt er tilstede. I Norge bruker vi DAB-III båndet, og originalt ligger antennen til dette i bakruta på E87. DAB-L finner man i antennepisken på taket. Jeg ser ingen grunn til å utsette meg selv for ekstra arbeid, så jeg har bare koblet for DAB-L. Bilen min hadde originalt bare business spiler og lite moro ellers. På et tidspunkt valgte BMW å integrere ting som DAB, blåtann etc i selve headuniten på professional spillerne fremfor å bruke ekstra moduler. Jeg vil på det sterkeste anbefale å gå for en slik spiller da det å ettemontere de eldre med ekstra moduler og alle kabler og styr det medfører er vesentlig mer tidkrevende og kostbart. Fra 09/10 (om jeg ikke husker helt feil) ble DAB+ tilgjengelig, så se helst etter headunit produsert etter dette. Jeg gikk til anskaffelse av en professional spiller fra en 2013 modell X1. Antenneforsterkeren koster rundt 1300 ny, men jeg var heldig og fant en hos en høgger i tyskland. Jeg valgte en 6m antennekabel fra ebay med fakra-z kobling, og den var mer enn lang nok slik jeg la kabelen. For montering kan trekkefjær være et svært nyttig verktøy. Kjip business spiller med kjip FM som ikke lenger fungerer pga kjipe politikere, du skal til pers! Gjør det selv en tjeneste og plukk ut førerstolen her! Det tok jeg ikke bilde av, men det er 4 torx bolter til skinnene og en til setebeltet. Mener å huske at det var T50 og T45, men ikke ta det for god fisk. Batteriet må kobles fra før du plugger ut kontakten under setet! Mens du har sjansen, støvsug godt under setet Alle lister, sittepute bak, sidestøtte bak, sidebekledning etc i bagasjerom og bekledning på bakluka må av. Jeg forsøkte også å montere ny USB/AUX plugg i midtkonsollen, men klarte å herpe kablene i prosessen og pluggen passet ikke uansett, så jeg endte opp med å bare bruke den originale med kun aux. Skulle du likevel ønske å gjøre dette selv blir det seendes omtrent slik ut. Det er skikkelig drittarbeid, og en fin guide til nevnte drittarbeid finner du her: http://www.babybmw.net/viewtopic.php?f=29&t=23437&p=243211&hilit=Remove+centre+con#p243211 PASSER IKKE... jævla kinesere... Nå kommer vi til moroa. Jeg valgte å trekke kabelen fra bakluka og fremover. Ved å brukke trekkefjær fikk jeg antennekabel og 12v til antenneforsterkeren trekt inne i blekket på luka. 12v henter jeg fra den originale antenneforsterkeren på luka, markert med grønt. Antennekabelen (markert med gult) går så gjennom den originale kabelgjennomføringen og ender opp i C-stolpen på førersiden. Her trenger man bare følge de kablene som allerede går fremover i bilen. Midt under førersetet krysser de over gulvet og går opp girkassetunellen. Med litt kløkt og med god hjelp av en trekkefjær fikk jeg ført antennekabelen opp til endestasjonen bak headuniten uten å demontere halve bilen. Til antenneforsterkeren trenger man en plugg (61138377072) og 3 kabler (61130006663).Sett opp ned på bildet her, så skal plugg kabel 1 (ytterst, venstre på bildet) kobles til 12v styrestrømmen vi henter fra den andre antenneforsterkeren. Kabel 3, innerst på bildet) skal til jord. Kabel 2 i midten skal loddes til punktet på bakruta som vist på bildet, og det er ikke den enkleste sak i verden. Jeg tullet såpass mye med det at for meg er alt håp ute og jeg må ty til konduktivt lim (loctite 3863) for å få det til skikkelig, men jeg tror tipset her er å bruke en flat kabelsko (som vist på bildet), og ikke bare forsøke å lodde selve kabelen rett på. Det later til å være det BMW har gjort originalt. Når du så har koblet opp alt er det et gledelig syn å koble på batteriet for å se dette Virker gjør det også. Jeg har ikke kodet om noe, og alt ser ut til å fungere helt fint. Med denne professional spilleren kommer også mulighetene for bluetooth handsfree. I utgangspunktet er alt man trenger å strekke opp kabel og montere mikrofon i taket, der lys og annet tull befinner seg. Jeg har hørt at man får langt bedre kvalitet i andre enden av telefonsamtalen ved å hente deler fra en kabriolet, som har mikrofonen i dekselet til rattstammen, så jeg har dette på vei over atlanteren as we speak, og har derfor ingen bilder å vise enda.
  41. 10 likes
    Skikkelig måneskinn i kveld. Synd det er noe overskyet, nordlyset er visstnok tilbake allerede
  42. 10 likes
    Det blir FRP på meg denne gangen også, de fører en politikk som samsvarer mest med hva jeg står for og interesserer meg for. Dette er ikke fordi jeg bare vil ha billige biler og billig bensin, det skjer aldri uansett så lenge FRP må forholde seg til andre partier. Nei, jeg stemmer FRP fordi jeg synes sammarbeidet med Høyre nå de siste fire årene har gått veldig bra. Erna Solberg har vist seg å være en ryddig og tillitsvekkende statsminister, hun virker å være en bra statsleder. Nå går ledigheten ned og pilene peker oppover, det siste vi trenger nå er Støre og hans 15 milliarder i skatteøkning. Dette vil røske den spede begynnelsen på en vekst opp med roten. I løpet av disse fire årene så har vi både fått en oljekrise og en flyktningkrise opp i fanget, her synes jeg at FRP og Høyre har vist det venstresiden mener de ikke klarer...å styre landet på riktig kurs. Jeg grøsser ved tanken på å ikke ha FRP med Listhaug ved roret når flyktningkrisen slo til som verst. Det har skånet landet vårt for svenske tilstander og øvrige tilfeller vi har sett ellers i Europa. Vi har gjort det eneste riktige og det er å hjelpe våre egene når de trenger det, samt hjelpe de som faktis får lov å komme hit. Videre vil jeg trekke frem Solvik Olsen, ikke bare fordi han faktisk er en samferdselsminister med interesse for biler og samferdsel. Men han er en dyktig politiker som kan snakke for seg og som har stor gjennomslags kraft. Venstresiden kan mase om at andre ting er viktigere enn vei, men bedre veier gjør landet mer konkurranse dyktig og knytter landsdelene sammen. Bedre veier sparer også menneskeliv og miljøet. Aldri før har det vært mer fart i planleggingen av nye motorveier i norge, aldri før har det blitt vedlikeholdt mer vei (selv om det er mye igjen). Ja så må man betale litt mer i bom, men det gjør jeg gladelig om jeg kan kjøre på firefeltsmotorvei. Jeg håper på fire nye år med borgerlig regjering 👍
  43. 10 likes
  44. 10 likes
  45. 10 likes
    Bilen er ankommet Drammen! Antar bilen er på plass i Bergen sent neste uke eller uken deretter. Noen småting til er kommet på plass de siste dagene. Performance diffusor er bestilt. Denne blir lakkert svart høyglans og montert før overtakelse. Noe foliering blir utført før overlevering: Speilhus, deksler på skjerm og grillen. Noe smålakkering før overlevering: Dårhåndtak i bilens farge samt svart "spiler" på støtfanger foran lakkeres i bilens farge. Litt endring på understellet før levering da bilen ikke har M-sport understell og er 10mm høyere enn normal M-sport: AC Schnitzer senkefjærer 30mm + lik programmering bak. Jæger i Bergen utfører jobben og leveres med hjulstilling slik at endring kan godkjennes i vognkort. I tillegg har jeg fått tak i vinterfelger som leveres en gang i september. Felgene er replica, men gjort skikkelig. Italienske CMP skal etter hva jeg har fått fortalt være svært bra. Felgene leveres som 19x8 med 245 dekk hele veien rundt. Dekkene var alt bestilt, om ikke ville jeg hatt 225 bredde. Derfor 8" bredde istedet for 8,5". Bilde av nye femmeren med felgene montert... Snart kan jeg knipse egne bilder....!
  46. 10 likes
  47. 10 likes
    Tilfeldighetene ville at det skulle være Ford treff i umiddelbar nærhet samtidig som jeg hadde ett par dager fri i vente på deler Hang meg på to traktorentusiaster fra skipet jeg holder på med servicejobb på. Ikke på noen måte Ford mann selv, utenom å ha skrudd litt Ford dexta i barndommen. men siden jeg har en kamerat med bokstavelig talt en hel flokk cosworth måtte jeg dokumentere litt til han. Utenom det helt åpenbare er jeg ganske grunn når det kommer til Ford, så hva jeg har bilde av er jeg stort sett usikker på. Kanskje noen derimot har interesse av det Cork, Irland. Side om side, og grunnen til at mine nye bekjente drog meg med var vell egentlig Ford traktor sitt svar på E30Meet. Dem ble ståendes ved denne sikkert i 20 min å diskutere HARDT om dette var en såkalt jubilee modell eller ikke Han eine hang seg veldig opp i 2 motornr, han andre driver å googler sjekkliste. omtrent som når jeg legger meg ned på bakken på treff mens ingen ser for å kike om e30 m3n har alu bærearmer. ellers var det forskjellig tøft for dem med teknisk interesse Konkurranse i jordvending med dømming. Hadde sikkert over 20 rekker. Har både mor og far som stammer fra gard selv, syns det er tøft at det dem holder på slik som dette på øyene.
  48. 10 likes
  49. 10 likes
  50. 9 likes