Toppliste


Popular Content

Showing most liked content on 07/26/17 in all areas

  1. 12 likes
    Hei Folkens Nå er det en stund siden jeg har vært aktiv her, men ble litt gira på en ny prosjektråd. Som flere sikkert har fått meg seg, har jeg nå solgt min BMW E30 «M3» banebilen som jeg har bygd på siden 2010. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å begynne på noe nytt prosjekt, da vi har bygget hus og venter kid nr2 i august. Men etter frafall fra E30Meet I år ble jeg så gira, jeg bare måtte bygge noe å kjøre med på E30Meet 2018 Bilen er noe utenom det vanlige vil jeg påstå. Det er en rørramme 1602 fra 75. Den trenger MYE arbeid. Men så er det jo moro også. Litt deler som er på nå. E30 M3 bakstilling med forsterkninger i bærearmene Z3 Difflokk med innfestninger K sport coilovers K sport bremser E36 forstilling Fått den hjem og inn i garasjen Bremser og elnett som skal monteres Det er veldig mye sveisejobb igen rundt om på helebilen. Fått sveist inn forsterkning på traversen fremme litt tilpassing av glassfiber kan man si
  2. 8 likes
    Sånn fra et nostalgisk synspunkt gleder det meg faktisk litt at folk fortsatt gjør slikt. Det er ikke ofte man ser aluvinge og neonlys lengre!
  3. 7 likes
    Helt lættis hva de får til med carbon fiber nå altså, @papertiger! Her venter man fremdeles på små-snacks i posten, men jeg har endelig fått innrammet "maleriet" Til og med hengt det opp i garasjen Bilen får seg noen råneturer om kveldene, men både jeg og bilen klør i fingrene etter større eventyr
  4. 6 likes
    Endelig fått dekk på felga etter litt prøving og feiling Syns det ble fint stuk på den nå. Selvfølgelig alltid noe som kan gjøres men nå får jeg kjøre litt også.
  5. 5 likes
    Har delskinn i Focusen. Regner med at det er imitert, for jeg oppdaget nylig noen rynker/slitasje i skinnet på venstre side av førersetet etter 20 000 km. Jeg tror jeg skrek "Hva i svarte H......!!!" såpass høyt at naboen hørte det godt. Det er ordentlig lavmål når det er så ræva kvalitet på "luksus", men det understreker poenget ditt ganske godt, Fredrik. Det virker som skinninteriørene man finner i eldre Mercedes og BMW er mye mer holdbare enn de man finner hos andre produsenter fra samme periode, da spesielt amerikansk og japansk. Har hatt to japser med skinn, og de så ikke ut med tanke på misfarging og slitasje etter 225000 km. Amerikanske SUVer har ofte nedsittede sitteputer med ødelagt skinn mye pga den høye sittestillingen, men også førerstolen og armlene i min Caprice er ganske slitt i forhold til den relativt normale km-standen på ca 275000 km. Regner med at noe av årsaken er fordi amerikanske seter generelt er litt mykere med mer fjæring. De tre eldre tyske bilene jeg har hatt med skinn har holdt seg meget godt i forhold. Høydaren var interiøret i en 1996 523iA jeg hadde som hadde gått 365000 km og så ut som ny innvendig. Rett og slett en fantastisk bil med en enorm luksus- og kvalitetsfølelse når man cruiset av gårde med sekseren surrende under panseret. Høydepunktet var når jeg var nedover i Tyskland med den - 230 på flatmark, 240 i nedoverbakker, moderat forbruk pga utveksling og solid/sporsikker som et tog. Skal definitivt ha meg E39 igjen. Sollyset på vedlagte bilder gjør at setene ser mer slitt ut enn det som var tilfellet.
  6. 5 likes
    Var ganske fast bestemt på at jeg skulle ha BMW når jeg skulle bytte ut familiebilen (Touran 7 seter). Den har tjent oss trofast i flere år og var en problemfri og praktisk bil. Hadde peilet meg inn på 3- eller 5- serie touring, men var egentlig ikke helfrelst da jeg synes de er litt for vanlige/kjedelige. Når jeg da kom over finn-annonsen på GT'en jeg etter hvert kjøpte, ble jeg "forelsket" ved første blikk. Leste meg opp rundt biltypen i flere dager - så alt av youtube klipp - og ble bare mer og mer overbevist om at dette var bilen for meg. Spesielt erfaringer fra andre som hadde kjøpt GT og som stort sett uten unntak var strålende fornøyd med bilen var utslagsgivende lesning. Tok fly til Oslo for å møte selger og prøvekjøre bilen. Det første som slo meg var at den så enda bedre ut "in flesh" enn på bildene. Senking og dekk/felger har veldig mye å si for bilens utseende. Rett og slett en bil som vekker litt oppsikt. Fantastisk sportslig apperance og man ser at dette er en forholdsvis stor bil. Rett og slett lekker var den. Fantastisk plass i baksetene (viktig for meg da jeg har 3 tenåringer som av og til er med på tur), man sitter noe høyere enn i den vanlige touringen, litt høyere bakkeklaring enn touringen (selv når den er senket), sportslig og et mer spesielt (i mine øyne kun positivt) utseende enn touringen, faktisk meget god bagasjeromsplass, snedig og enkelt å felle ned baksetene. Har faktisk ikke etter tre-fire ukers bruk ikke en eneste negativ ting å si om bilen. Topp på alle mulige måter! Bilen er en nytelse å kjøre, selv med så pass store lavprofil dekk. Den sporer noe med så brede dekk som sitter på, men ikke plagsomt. Merker markant forskjell på billen når man setter den i sportsmodus og kjører aktivt. Jeg prutet kjøpsprisen på bilen ned tilsvarende kostnaden for montasje av elektrisk innfellbart hengerfeste. Det koster meg ganske nøyaktig 20 000 svenske kroner å få dette montert på andre siden av grensen. Som du sikkert forstår er jeg strålende fornøyd med kjøpet og kan bare anbefale GT til alle som ønsker en litt mer spennende og ikke minst praktisk BMW.:)
  7. 4 likes
    Ikke så veldig mye som skjer om dagene. Vi fikk en gutt i slutten av juni, så tiden har gått litt med der. Viktig med riktige leker. Som nevnt i innlegget over her, var vi altså sør-norge rundt for litt siden. Vi var invitert i bryllup ti dager etter guttungen kom til verden, så fant ut at vi like gjerne kunne ta med vognen da vi uansett måtte ha overnatting, og ta en ferie i samme slengen. Er man i bryllup på Jæren, så er man i bryllup på Jæren. Med bruden som sjåfør naturligvis! Bryllupsbil nr. 2 var derimot hakket bedre. Pen e32 740i. Etter bryllup å styr gikk turen videre sørover, hvor vi til slutt endte opp på Moysand utenfor Grimstad. Camping (vogn, telt er stuerent har jeg sett) er jo harry, så da er det bare til å kjøre på. ...og bilen trenger selvfølgelig også litt pleie. Etter noen dager på Sørlandet gikk turen videre østover, hvor vi så krysset Oslofjorden og endte opp på Daftø, utenfor Strømstad. Solbergtårnet. Ganske stilig rasteplass, og imponerende at det er mulig å ha noe åpent hele dagene uten at alt blir tagget ned. På plass i Sverige. Godt å se jeg ikke er alene med X4 og vogn. Forøvrig aldri sett en i brun før. Etter Sverige gikk turen tilbake til Norge, før vi omsider havnet i Hallingdal. En av de bedre campingplassene i Norge. Turen gikk så over Hardangervidda, en vei jeg faktisk aldri har kjørt før. ...og det blåste det såpass at det ene speilet mitt faktisk blåste av under en kraftig sidevind. Imponerende nok like helt, med tanke på at jeg holdt 80-90. På andre siden av fjellet, og nærmer oss Hardanger og Kinsarvik. ...før vi begynner på siste etappe hjem med en ferjetur over Hardangerfjorden. Statistikk fra turen.
  8. 4 likes
    Jeg skal til BMW forhandler i Sverige om en måneds tid for å ettermontere originalt elektrisk innfellbart hengerfeste på bilen. Skal sjekke om de også leverer og monterer performance kit og hva dette evt koster. I utgangspunktet virker dette som en ganske beskjeden effektøkningi forhold til kostnad, men etter å ha lest en del brukererfaringer så virker det som om kanskje prisen kan forsvares. Legger ved et par bilder av bilen min slik at dere vet hvordan den ser ut:)
  9. 4 likes
    Med M bil må man egentlig legge fornuften og økonomien litt til siden, for det blir "dyrt" uansett hvordan man snur og vender på det. Understellsdeler, motordeler, bare olje ligger somregel vesentlig over vann og brød biler. Uansett er det noe helt for seg selv kontra resten av det BMW leverer. Kjøp E92 M3 sier jeg, og ta resten deretter med ett smil. Synest poenget til Ron jeremy er greit jeg, trenger ikke være så hårsår bare for noen sier meningen sin på ett forum. Når du faktisk vurderer mellom M3 og en hybrid så tror jeg kanskje du burde gjøre litt mere research i praksis. Føler du at en hybrid kan gjøre deg tilfreds ville jeg nok gått for det i din situasjon. men jeg tror ikke noen hadde 330e som guttedrøm. M3 synest jeg selv gjør seg best som bil nummer 2/3/sommerbil i Norge. Ingen M bil fortjener å gå hele vinterer i salt. Har M bil selv og hadde ikke tatt i en M bil som har gått i saltlaka med en dokost engang. Ser liksom ikke helt gleden i å rulle rundt i en M3 på vinterføre med vinterdekk heller. Verken praktisk eller kjøregledemessig. Hovudpoenget mitt er at det er bedre å ta en tur til forhandlere å prøve de forskjellige bilene, det er litt bortastet å bruke mye tid på å spekulere flere uker på en bil, for så å prøve den fysisk og innse at det kanskje ikke er noe for deg. Er også lett å gå på en smell her om du har brukt masse tid på å øse deg opp på en bestemt modell, bli skuffa på prøvekjøring men alikevell gjennomføre handel i håp om at det skal "gå seg til".
  10. 3 likes
    Da har Jæger/BMW sjekket, og taktrekk individual alcantara vil ikke bli tilgjengelig på G31 før bilen går i produksjon (uke 33). Videre svares det at det er usikkert om dette tilvalget blir tilgjengelig i år. HAr også endret på felg/dekk. Bilen leveres nå med 18 tommere (rimeligste versjon). Bestiller meg egne 19 tommere utenfor BMW-systemet, men hvordan felg det blir er usikkert. Mindre enn 2 mnd igjen til levering
  11. 3 likes
    Takk! Prøver å stelle godt med de. Minien har vi planer om å ha en god stund og holde mest mulig original, da det er et uhyre morsomt leketøy med klassisk Mini fargekombo, og av den siste generasjonen der Mini fortsatt var Mini, og ikke som den nye som etter min mening har gått alt for langt bort fra konseptet "Mini". Merkelig det der - hva er det som skrives om den? - jeg har hatt lyst til å prøve Fusso siden den ble årets bilpleieprodukt på DCN her for halvannet år siden, spesielt siden det er en rimelig voks som skal gi mye valuta for pengene. Vannskrekken er imponerende! Sjekk ut Ebay fra Tyskland - var vesentlig billigere til E91'en derfra enn fra USA. Byttet den venstre tåkelykta på E91'en her igår kveld, var en veldig kjapp og enkel jobb takket være Youtube Før: Innerskjerm av: Etter - ny brukt lykt installert:
  12. 3 likes
    Jeg fant et bilde av en E23 745i i tråden til @Lien som har det nevnte Buffalo interiøret. Som man ser var moten den gangen at skinnet var temmelig stramt strukket opp, men komforten var allikevel formidabel. Skinnet var så kraftig og tykt at sømmene som holder skinnet sammen måtte være tilsvarende kraftige (dette ser man spesielt på toppen av forsetene og nakkestøttene). Fantastisk...
  13. 3 likes
    så var det del 2! e30meet på rudskogen! litt ny olje før avreise er viktig klar til avreise og proppa med dekk i bilen 10stk faktisk! og da var man ankommet og rigga seg til, en kompis sin V70R han hadde faktisk med 8 hjul til fikk nå en grei plass :D litt bilder ifra banen :D på lørdag dro kompisen med v70R'en men da kom det plutselig 3 vogner til 2 stk m5 og en oppskremt 525tds fikk og lånt et sett med baneslicks gikk veldig bra, 540n ble piska på bane og fikk brukt opp 18 dekk, men etter 2 harde heat med slicks, hørte det klunka noe JÆVELIG i bakstillinga. bra det skjedde nå på slutten og ikke midt i heldigvis hadde marius Ø med selg alt av verktøy, så jeg fikk mekka det sammen igjen regner med at utrolig mange her inne har spamma med e30meet bilder så jeg skal drite i å poste masse bilder som er blitt posta før, MEN 2 biler jeg gjør et unntak for er disse : 2 stykk ekte raserbiler! etter e30meet snek jeg meg til leiv krisitan, og stjal litt varmt vann, fikk også tynna ut beholdningen hans av e34 deler helt nye instegslister til bmw !!! del 2 slutt !
  14. 3 likes
    Gjorde det samme på begge våre biler - 1-2 paneler så buffe av. Samme erfaring med lakken, og syk vannskrekk! Alltid kjekt å se folk som vasker bilen med kun hageslange og svamp fra Biltema.. ------- Som nevnt gikk ikke Mini gjennom EU pga tåkelyktene, så de ble byttet nå i helga. Fikk tak i to nye, originale lykter fra USA på eBay, og fant en guide på et miniforum som gjorde at jeg slapp å ta av frontfangeren (som en egentlig skal). Før: Etter: Gammel lykt - ikke rart dette ikke gikk gjennom : Ny lykt: En liten formiddagstur i vakre vestlandsomgivelser er alltid kjekt - her på en kjapp tur-retur Sauda - Breiborg (på veien til Røldal og del av Nasjonal Turistvei).
  15. 2 likes
    Jeg er ikke så "fan" av skinn, men det beste hadde selvfølgelig vært og byttet med en annen, lyst på dette alcantarainteriøret
  16. 2 likes
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Interiøret er ikke så mye og se på enda, skal trekke om det meste i alcantara først så blir det et før/etter bilde
  17. 2 likes
    Idag blir foringene hentet, og begynner og demontere bakstilling idag prøvde GT vinga på luka, har også flapen/lista som skal være på toppen, polerte spoileren også da dette er en del lettere når den ikke står på bil måtte ha noe og gjøre siden jeg har gått og ventet på foringer... Motstanden blir byttet idag, har også fått taki nytt innertak i sort, så begynner og hjelpe på nå. Legger ved et par bilder
  18. 2 likes
    Kjøp tilh. e89, det er ikke noe å lure på engang.
  19. 2 likes
    Alcantara er greit når det er nytt, men aller meste av e36 M3 med alcantara og normal km stand kontra alder har slitt bort alcantara busten, eller egentlig ganske ofte også gått hull. Når det slites "flatt" og alcantara fibrene er borte er ikke det så mange andre options enn å trekke om. Det som er genialt med skinn, er jo at dersom det vedlikeholdes er det nesten uslitelig. om så en unge spyr ned hele baksetet er jo det heller ikke verdens undergang kontra stoff. Sliter man bort fargen er det bare å bestille fargekit fra swissvax, siden det er ett organisk materiale trekker den nye fargen inn i skinnet og blir like bra som org uten noe tull i etterkant. Det jeg er bekymret med om kunstskinn, er at man får denne klassiske flakninga og sprekkinga mellom farge og grunnmateriale som er helt vanlig å se på skai.
  20. 2 likes
    Jeg liker alcantara bedre enn skinn, jeg synes M-sportsetene i alcantara er mer sportslig enn skinn. Og jeg ville gått så langt å si det passer i en M-sport 5-serie og jeg personlig ville foretrukket det. 6 og 7-serie ser jeg på som mer luksus og derfor skal de ha skinn for helhetens skyld. Vadersetene til E36, skinn og alcantara. Vet at de leveres i kun skinn også, og de er like fin. E34 M5 med alcantara, nydelig. De setene er skikkelig gode for de som tror noe annet. F31. Lekkert og sportslig. Og F10 M-sport seter i alcantara. Men ja, helt standardseter utgår for min del også. Jeg var med en tur i min onkels 2013 X6 når jeg var i Nord-Norge nå. Der var det skinn komfortseter, de skal jeg innrømme var svært behagelig. Likevel var føltes de ikke den type sportslig som alcantaraen i E91en, selv om X6n også var M-sport. Nå sier jeg ikke at setene i E91 er bedre, langt derifra, men de var forskjellig og jeg foretrekker det ene.
  21. 2 likes
    Jeg er nok også litt moralsk uansvarlig siden jeg ikke gidder å følge med alt som er politisk korrekt. Jeg spiser kjøtt, jeg kjører forurensende bil og jeg vil ha ekte skinn i bil. Men jeg har ett par ting som jeg synes er viktig, det er å kaste søppel i naturen og at dyr skal ha det bra. Jeg har null toleranse for å kaste søppel ut av bilvinduet, eller kaste en flaske på sjøen når vi er i båt. Jeg blir så forbanna når vi er i skjærgården og folk har gått ifra engangsgriller og knuste ølflasker. Jeg bekymrer meg ikke i hverdagen over disse dyrene som lider i bilindustrien, men det er klart at om man kunne vært foruten så ville man jo det. Derfor synes jeg at bilprodusentene skal ta ansvar, så kan kanskje skinn bli noen lapper dyrere. Da blir våre biler med ekte skinn mer attraktive da færre velger det, også har dyrene det gjelder bedre kår
  22. 2 likes
    Vedr pristapet på din bil, kjøpte du denne ny? Isåfall vil man oppleve mer prosentvis tap ved nybil kjøp enn ved bruktbil kjøp. E46 er en eldre bil, naturlig at disse er mer shaby og har mer rust enn modellen nyere. Når det er sagt, E46 er legenden.
  23. 1 like
    Det er vel slik at hvis EGR ikke åpner så blir luftmengde "for høy" fordi du skal ha 20% eksos blandet med frisklufta og når EGR ikke åpner gis det dermed plass til mer friskluft og luftmengdemåler måler høyere luftmengde enn forventa. Jeg ville i hvert fall ha sletta meldingen nå når du har fått bytta EGR og sett om den kom tilbake.
  24. 1 like
    Du må nesten lytte til vannpumpe for klima uten motor i gang.
  25. 1 like
    Takk takk Interiøret blir nok byttet ut ja, blir nok å prøve og legge alcantara selv på div interiørdeler, plast o.l Kjøper alcantaraduk, fikk også girpose/håndbrekk i posten idag! Denne ble levert orginalt med linselamper
  26. 1 like
    Banket inn en torx-bit på umbrako-bolten som var avrundet, og da fikk jeg tak. Ny ABS-sensor montert med nye bolter
  27. 1 like
    Ser sånn ut ja. Kan jo bli dyrt skal jeg prøve meg frem
  28. 1 like
    Takker! Ja interiøret er jeg meget fornøyd med😊 ville ha skvettlapper foran å bak da jeg syns det ser mer gjennomført ut og har både funksjon og sjarm👌
  29. 1 like
    Jeg har vært inne på konfiguratoren (som forøvrig er dritt møkka dårlig) hos BMW.no. Det fineste skinnet man får i 3-serie er Merino skinn, dette er også det fineste man får i 7-serien. Hvor jeg fikk Nappa ifra vet jeg ikke... Men i 3-serien så koster det 12 900,- og det forutsetter at du har Luxury Line pakken til 34 000,-. Mens hos 7-serie så koster Merino svimlende 97 000,-....men da er dashbord, dørsider og midtkonsoll også kledd i Merino. Man får også da sort antrasitt taktrekk på kjøpet, ett røverkjøp med andre ord
  30. 1 like
    @Marius2002 Det så bedre ut ja, men ser lengre nede på siden at man kan ende opp med lamper med 24 LEDs, alt etter hva de har inne... Heller nesten mot å bare handle OEM fra E89 med retrofit kit til 580,- og svinge innom GS selv. Da vet jeg i alle fall hva jeg får. Men så var det den gjerrigknarken da...
  31. 1 like
    Men da gjør du det..... gjerne også uten å feilsøke noe mer....
  32. 1 like
  33. 1 like
    Veldig pen bil med strøkent interiør Og rått med skvettelapper, det er det ikke mange som har
  34. 1 like
    Jeg er usikker, tviler vel litt på at nappa skinn i en 3 serie er av samme kvalitet som til en 7 serie. Vi har H&K anlegg i i3'n, men dette er dårligere enn proffesional anlegget i vår F25. Så i mine øyne har branding ulik kvalitet fra en melk og brød bil til en luksusbil. Jeg hadde vel blitt grinete av å funnet tilsvarende skinnkvalitet i en 3 serie om jeg selv hadde betalt dyrt for en 7 serie. Men samtidig liker jeg at man har valgmulighetene som en 3 serie kjøper selvsagt.
  35. 1 like
    De du linker til skal passe rett i ja. siden de har ledningen med sokkel som på en W5W pære. De er opplyst til 6000K, jeg har det i Xenonpærene og synes de har for mye blåskjær, derfor jeg er litt tilbakeholden til de der. Pluss de er nedlesset i LEDpærer i motsetning til OEM som bare har noen få. OEM:
  36. 1 like
    Hei igjen guttet. Har nå fått tilbud på montasje av elektrisk innfellbart hengerfeste og powerkit hos en svensk BMW forhandler. Hengerfeste 20 000.- og powerkit 12 000.- SEK. Skal prøve å prute det ned til 30 000.- blank, men går nok uansett for denne løsningen. Hadde vært interessant å høre fra noen med erfaring vedr powerkit.
  37. 1 like
    Baklyktene er originale som du sier, og jeg ser ingen grunn til at garantien skal fravike om du installerer disse selv. Det er snakk om seks skruer og to kontakter.
  38. 1 like
    Ikke noe negativt ment altså. Var bare litt nysgjerrig. Pleier som regel være ganske trist og kjedelig i slike fellesgarasjer.
  39. 1 like
    Det var da voldsomt Ønsker ikke å kuppe tråden, men her var det litt for mange antagelser og rare meninger på en onsdags morgen til at det kan stå ubesvart. Jeg har selv hatt E46 og synes det er en kjempebil. Det er også en av de peneste 3-seriene. Jeg har selv hatt flere lette sportsbiler og argumentert i en annen tråd på dette forumet at dagens moderne og tyngre biler aldri vil bli helt det samme å kjøre som disse gamle og lette bilene. Så jeg tror ikke du treffer helt på din analyse om hvem jeg er og hvilke tanker og meninger jeg har om bil. Jeg vet ikke om du antyder eller tror at jeg er en ungfole født etter 2010, men jeg er for ordens skyld født i 1978. Basert på måten trådstarter skriver på, så virker det ikke som han er mekaniker av yrke, eller nødvendigvis har kjempelyst eller kompetanse til å stå og skru selv. Det er utelukkende derfor jeg poengterer at E46 er en gammel bil, og at E92 kanskje er et bedre valg. Vedrørende min dritkjipe hybrid: Jeg har eid både E46 og E90. Har du i det hele tatt prøvd en 330e? Ja, den er noe tyngre enn en vanlig F30, men med M-sport understell, 313hk, 500nm og 0-100 på 5.1sek så er "dritkjip" en litt pussig beskrivelse (Skjønner at det ikke er en M3 av den grunn). Det var forøvrig trådstarter som begynte å diskutere alternativer til M3. Forøvrig er jeg bare delvis enig i poenget ditt med sportsbiler kontra laptoper og mobiltelefoner. Det er ikke slik at de gamle blir dårligere, men det SKJER fremskritt. Man kan godt synes firesylindrede motorer er kjedelige, og at batterier er for folk som stemmer på MDG. Men i praksis er en moderne turbomatet firer et ganske imponerende byggverk, og jeg har aldri møtt noen som har gitt full gass i en Tesla P100D karakterisere det som en kjedelig opplevelse. Jeg har full respekt for at man ønsker å bevare sin virkelighetsoppfatning om at BMW betyr rekkesekser, på samme måte som at enkelte mener den siste "ekte" 911'en var 993, fordi det var den siste som var luftkjølt. Personlig synes jeg lyden er deilig både i rekkeseksere og i luftkjølte porschemotorer, men jeg synes likefullt at både nye BMWer og nye Porscher er flotte maskiner - som trolig egner seg bedre for de som ikke ønsker å ligge under bilen å skru like mye som de kjører.
  40. 1 like
    Jeg tviler ikke på at man kan få skikkelig skinn i en 3-serie som en del av Individual programmet, men det koster ganske mye og dette gir god mening hvis kvaliteten skal være ordentlig. Det er ikke denne formen for skinn som det bør være fokus på i relasjon til dyrevelferd (tror jeg), men derimot skinn i billigere biler der de økonomiske marginene er mye mindre for bilprodusentene (les: det er dette som er utgangspunktet for etterspørselen etter skinn fra billige produsenter som ikke tar hensyn til dyrevelferd). Det ble ikke solgt mange biler som f.eks Golf med skinn i 1987, men det fantes som dyrt ekstrautstyr. Selv toppmodellen GTI hadde som standard stoffseter eller delskinn. På denne tiden var det også relativt uvanlig med skinninteriører i f.eks de billigere Mercedes-Benz E-klasse og det ble faktisk også solgt en del S-klasser med stoffinteriører. Det var heller ikke uvanlig med manuelle gearkasser i W126 S-klassen (primært 280SE og 300SE). AC/klimanlegg var også uvanlig og selv i S-klassen var soltak normen med mindre det handlet om biler med stor motor (slikt utstyr var i relativ forstand billigere på disse modellene enn i innstegsmodellene). Jeg ettermonterte faktisk AC på min 1990 Mercedes-Benz W124 (i 1991), men det var egentlig alt for dyrt og AC'en var heller ikke særlig effektiv. Min første bil som hadde originalt klimanlegg var typisk nok en Chrysler Voyager som jeg kjøpte i 1993 og selv på dette tidspunktet var AC/klimanlegg uvanlig på alminnelige europeisk produserte biler. Når dette er nevnt begynte Mercedes-Benz å montere AC i biler som skulle eksporteres til USA allerede på slutten av 60-tallet, men de samme modellene hadde ikke AC i Europa (i alle fall ikke som standard). Den generelle oppfatningen frem til slutten av 90-tallet var at dette ikke var nødvendig i kjølige Europa. I dag har nesten alle bilmodeller AC/klimaanlegg, men f.eks i Sydfrankrike er det ikke uvanlig å se folk kjøre med vinduene åpne istedenfor at de har en kontrollert temperert klimasone med lukkede vinduer.
  41. 1 like
    Du virker som en klassisk tekno-freak. E46 M3 er bare skrot fordi den er "gammel"? Når det kommer til sportslige biler og sportsvogner eksisterer det ingen logikk slik som det gjør med laptoper og mobiltelefoner. Alderen og det at bilen er et barn av 90-tallet taler til dens fordel, og vil ikke være noen ulempe i fremtiden. De som kjøper E46 M3 i fremtiden er ikke ungfoler født etter 2010, det er oldisene født mellom 1970 og 2005 som vil holde disse modellene gående. ...Og når TS drømmer om E92 M3 kommer du drassende med en dritkjip hybrid med firer og batterier? Blir som at Sylvester Stallone i "Rocky" dropper drømmen om å bli verdensmester i boksing og heller tar kveldskurs for å bli regnskapsfører. Tror ikke du helt har skjønt bilmerket BMW, historien, arven de har og hva som faktisk betyr noe for entusiastene med barndomsdrømmer. @Blade - har du noen oppdateringer?
  42. 1 like
    Jeg tenker at man får hva man betaler for. Kvalitetsskin er dyrt og det er enda dyrere å bearbeide det ordentlig til å bli et skikkelig bilinteriør. Jeg leste et sted at det går med minst 12 dyr (eller var det kanskje flere) fra kvalitetsbevisste produsenter (f.eks norske) for å lage skinninteriøret i en moderne Rolls-Royce. Jeg tror nok at kvaliteten på dette skinnet matcher BMW's tidligere Buffalo skinn og vel så det, men måten skinnet blir behandlet og satt sammen på er helt forskjellig og det er dette man først legger merke til i moderne premium biler som Rolls-Royce og f.eks dagens 7-serie kontra eldre tilsvarende bilmodeller. Jeg tenker at det ikke er mulig å få en tilsvarende kvalitet i f.eks 3-serien innenfor de kostnadsrammene og prisene man idag opererer med. Dette er den andre store forskjellen fra f.eks 80-tallet. Det vil etterhvert komme mange alternative materialer i bilinteriører. Ikke bare setene, men også dashboardet og pyntelister vil få nye materialer og strukturer. Dette er etter min mening definitivt en god ting og veldig spennende. Ikke kun pga. dyrevelferd, men også fordi bilene trenger en utvikling på dette området for å være på nivå med hva vi ellers opplever av nye materialer og kvaliteter andre steder. Vi blir derfor nødt å revurdere hva som er "premium" og luksus i bilinteriører. Det er ellers litt interessant at det er nettopp Range Rover og Tesla som idag går foran i denne utviklingen. Range Rover eies idag av indiske Tata og kyr er hellige for hinduer (moderguddom). Det er derfor ikke så merkelig at de gjerne vil bidra til å utvikle alternativer til skinn. Tesla på sin side tror jeg vil gjøre nesten alt for å være mest mulig moderne, men "sustainability" i et bredt perspektiv er også viktig for å gi det rette imaget for en elektrisk bilprodusent, forøvrig ikke ulikt BMW's tilsvarende konsept med i3 og bl.a gjenbruksmaterialer i interiøret. Volvo har signalisert lignende planer og dette tror jeg har en sammenheng med at de gjerne vil være et alternativ for Tesla i Kina samt at India også er et viktig fremtidig marked for Volvo. Jeg er ellers helt enig med deg @Ron Jeremy i måten du prioriterer og abstraherer når det gjelder informasjonsoverfloden i samfunnet. Jeg tenker på en tilsvarende måte...
  43. 1 like
    Er det mulig?! 😵 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100783760
  44. 1 like
    Bare en liten kommentar ang min gamle e39 og abs sensorer. Måtte skifte begge nav bak på bilen. Da måtte alt demonteres. Kun 1 uke etter at navet var skiftet fikk jeg feil på en abs sensor. Og 2 uker etter det igjen feilet den andre. Pussig? Da var bilen gått ca 280kkm.
  45. 1 like
    Om dette skal være mest mulig kjørbar og salgbart ville jeg kanskje vurdert å begynne med m54b30. Med originale bmw deler når du målet.
  46. 1 like
    Det er aktuatoren/regulatoren til turbo som er gåen(eller ledningdbrudd). Alle vnt turboer er oppfører seg sånn. Glimrende anledning til å oppgradere til TRF turbo;)
  47. 1 like
    jess, da var det AAAAALLLLLT for lenge siden jeg har posta her mye har skjedd, felger solgt,felger demontert, e30meet, nye deler på vei.. blir å dele opp litt så her kommer del 1 fikk solgt oz mito hjula mine for en grei pris, så da var det bare å demontere de igjen bare noen få bilder før jeg plukker de ifrahverandre.. . sa du skeivslitt ? skruer ute! skal si det har subba litt .. litt tomt ja alle på plass! nye midlertidige felgene, ikke de verste jeg kunne valgt listene er hvite pga sitrusrens, som jeg brukte for å fjerne dekkrester ble jo faktisk ikke så galt
  48. 1 like
    Fine biler som får godt stell ,det liker jeg :). Ser Fussoen er blitt et "mobbe produkt " på enkelte nettsteder. Men jeg skal og kjøpe en sånn voks for den ser jo knallbra ut iht vannskrekk osv . Er litt og spare på når det kommer til deler på Ebay ja. Må selv ha nye tåkelykter til e61en min og de skal jeg handle på Ebay.Sparer masse :). Igjen fin tråd med fine biler .
  49. 1 like
    Såvidt jeg vet er ikke dette mulig dessverre (med mindre man fysisk bytter hele enheten, men da får man andre utfordringer). I en artikkel vedr. nedstengning av 3G-nettet svarte BMW at de jobbet med en løsning her, men det spørs om det skjer så veldig mye...
  50. 1 like
    har orginale ruter, og baklukelist. Send pm