Toppliste


Popular Content

Showing most liked content since 02/13/17 in all areas

  1. 12 likes
    Oppdateres/endres Heisann! Mitt navn er Vegard Lindmoen, jeg er 22 år gammel og kommer fra Raufoss (Toten!). Jeg har etter en liten stund med BMW nå endelig fått registrert meg på siden her og tenkte jeg skulle skrive et lite innlegg om bilen min. Jeg vet mange av dere kanskje har sett eller hørt om den og fulgt med når den ble bygd, men her kommer uansett en story om bilen og prosjekt tråd i ett. Kan helt sikkert sitte her å skrive i evigheter men skal prøve å begrense meg. Håper dette kan falle i smak! Dagen jeg kjøpte bilen av Joachim Jeg hadde akkurat solgt S14 som jeg bygde til Bilsport Performance show - Elmia i 2016 og ble veldig usikker på hva jeg skulle kjøpe igjen. Etter mye om og men fikk jeg overtalt Joachim til å selge M3'n sin. Det er veldig mange som sverger til at biler skal være originale og at ombygde kanskje har litt lett for å bli sett ned på. Hvorfor kjøpte jeg en ombygd i stede for en original? Det er mange grunner og her er noen av dem. Jeg hadde fulgt med på byggeprosessen til Joachim og visste godt at her blir det ikke tatt noen snarveier. Samtidig så er jobben og kostnadene som ble lagt ned i den bilen over alle hauger. Som Joachim selv sa så bygde han den ikke for å selge og tjene penger. Denne var det planlagt at han skulle ha selv. Og når Joachim først bygger en bil, så gjør han det skikkelig. Den hadde jo endt opp som praktisk talt en ny bil nesten. Under bygging Den stakkars 318i raceren til venstre og M3 donorbilen. Plukket HELT ned, fått nye skjermer og alt av grunnarbeid av fagfolk. CSL carbon tak Ny original CSL bakluke Lakkert i BMW fargen Sepang Bronse Det er veldig mange flere bilder jeg kunne lagt ved men prøver å begrense det litt. Uansett er det bare å ta av seg hatten for det Joachim gjorde før jeg kjøpte bilen. Hvis jeg fikk tilbudet igjen om å kjøpe denne bilen eller en original til samme pris med samme km stand hadde jeg ikke brukt mange hundredels sekundene på å velge Joachim sin. Ombygd behøver ikke automatisk bety dårligere. I dette tilfellet vil jeg påstå det betyr MYE bedre. Prosjekt i mitt eie Så langt har jeg ikke gjort veldig store endringer på bilen. Kun storkost meg, reist rundt, deltatt på div happenings og opplevd en haug med positive minner. Det er egentlig ganske lite jeg ønsker eller vil endre da jeg er utrolig fornøyd med bilen slik den var når jeg kjøpte den. Jakten på enda fler CSL deler slutter dog aldri. Det jeg har gjort så langt er: Byttet til BC Racing coilovers foran. Performance stoler DTD Titan eksos Lakkert opp igjen bakskjermer og fanger pga steinsprut GS camberstag GS CCFL Originale CSL skjermnyrer Bilen vil stå utstilt på Bilsport Performance show - Elmia nå i påsken 2017 så det vil bli gjort litt enkelte småting frem til da. Kan røpe ting som Work Wheels sine helt nye Meister L1 felger. Så langt eneste sett i skandinavia. Ny diffuser bak og DTM leppe foran. Mulig jeg finner på flere ting med tiden så får oppdatere da. Det var en liten tråd om bilen min hvertfall og jeg kommer til å oppdatere tråden fremover her. Hvis det er noen som vil følge med ellers også mot Elmia og andre ting så vil jeg legge ut mye på Instagram @Lindmown. Takk!
  2. 11 likes
    Veit ikkje om dette er so interessant for nåken andre enn meg, men eg kan no oppdatera denna saken likavel: Sendte ein mail til ein kar i Nedre Eiker (trur eg det var) politidistrikt for ca to veker sidan der eg spurte om korleis da gjekk med saken min. Forrige fredag fekk eg ein telefon frå tidligare nevnte politimann der han kunne fortella meg at han so lurte meg hadde blitt kalla inn til avhøyr to gonger, men ikkje møtt opp ein einaste gang. Først i november, og so no i starten av februar. Dagen etter at han skulle møta i avhøyr no i februar ringte luringen sjøl til politiet og kom med den eine og andre unnskyldningen. I tillegg lovde han å overføra pengane mine tilbake til meg innan fredag 17. februar. Dette hadde hverken eg eller politi-Øyvind tru på, men i går tikka da inn ein melding frå Vipps om at pengane var på kontoen min Dette viser at ein må ikkje lata desse idiotane sleppe unda sjøl om pengebeløpet kanskje ikkje er so alvorlige TL;DR: Ha fått atte pengane, Stig Arild Jokerud Fingarsen er ikkje ein kar å gjera nåken so helst slags bissbiss med
  3. 9 likes
    Prøvekjørt en 3GT, en ypperlig familiebil til 5. Enorm plass i baksetet og stort bagasjerom. For de som ikke vil ha 7 seter eller SUV
  4. 9 likes
    Driver på med montering av diverse saker og ting. Pusser og gnikker etterhvert som jeg plukker gamle og nye deler frem igjen fra hyllene de ble lagt på for lenge siden. Grillen er på plass på ene siden, milepæl. Takluka er klar for montering, har lagt klar skinner og alt. Det elektriske går smooth og fint. Da er det ikke så lenge før det bare er interiøret som står igjen. Fikk noen bilder av han karen jeg kjøpte Recarosetene av, og som trekker om baksetene. Da skjønner jeg at det var smart å sette bort den jobben. Noe slikt hadde jeg aldri klart. Så nå må jeg få farget gulvteppet sort (blått i dag), og lagt det på plass. Om noen har tips til produkter som er bra til å farge teppet med, er jeg klar for tips.
  5. 9 likes
    Får vel oppdatere litt igjen her da. Fikk prøvd bilen på bane en tur før sessongen var over. Var utrolig moro selvom jeg sleit litt med festet da slicksa mine er fra 2011. Føler og at bilen svømmer litt på 225/45/17 så mulig det gjør seg å gå ned litt på profilen. Satte og inn harness-bar og bøttestoler samt 4pkt seler. Ikke helt optimalt med harness bar mtp. hvis man skulle take, men bør vel få inn et halvbur på sikt. Fikk uansett slanket bilen litt da det er helt utrolig hvor tunge vader stolene er. Bestetiden for dagen ble 1.50,7. Kanskje ikke noe å rope hurra for, men er alt i alt fornøyd siden det er første gangen jeg kjørte på Rudskogen samt at festet var som det var. Diffen begynte å lage noen flotte lyder på tampen så denne har vært en tur til overhaling. Viste seg at det var hylsa til inngående lager som hadde fått juling. Gikk like greit all-in og byttet simmeringer, lager, tettinger og fikk chimset den opp igjen. Uansett, her kommer noen bilder: Harness-bar montert Ble Sparco Evo 2 stoler. Så egentlig på Recaro Pole-Position, men hullet til 4-pkt selene sitter for lavt i forhold til ryggen min, noe som kan bli fatalt ved kræsj. Vekt på ca 10kg pr stol. Med hardware typ stolfester og gulvbraketter endte det vel på ca 15. Mener å huske at Vaderne var nærmere 40kg pr.stol. Bilen veier ca 1410kg med full tank slik den står nå. Da er det selvfølgelig igjen mye interiør i den. Tok den med på henger, noe jeg er glad for mtp. det som skjedde med diffen. Ble justert opp mtp banekjøringen. Så i etterkant at jeg tok litt vel hardt i, så prøvde å justere ned litt etterhvert. Problemet er at på M3 så er hjulene litt lenger frem i hjulbuen pga excentriske bærearmsforinger, og siden felgene har E34 offset og mye gummi er det begrenset hvor lavt man kan skru ned før dekkene går i fangeren ved rattutslag. Prøvde derfor Carl Haakon sine hjul med mindre gummi senere på dagen. Diffhuset ferdig pulverlakkert og med nytt baklokk. Den er ferdig skrudd sammen nå. Ny lakk på Throwing-Stars dekslene. Disse er nå CSL-grå
  6. 8 likes
    I år gikk igjen turen til WRC Rally Sverige (var der sist i 2011). Alltid morsomt med snø, skog, bål, god drikke og raske biler på smale veier. Vi var en gjeng som reiste fra Stavanger til Oslo på onsdagen, og møtte en gjeng som kom fra Oslo. Hadde leid 2 stk V70 "eller tilsvarende" hos Hertz på Gardermoen. Når en skal ut i skogen med bilen full av folk, sekker, ved og mat blir det fort fullt i bagasjerommet, så trenger god plass. Bilene var selvfølgelig leid ut, så vi enda opp i bl.a. denne - noen som ser hva det er?: Joda, flett nye X5 40e og C350e. Kjekke leiebiler for gutter på tur! Fra torsdagens ekstremt rolige shakedown og besøk på Serviceplats i Torsby: alltid kjekt med gamle Saab'er på rally! Toyota gjorde en god figur i svenskerallyet, og tok til slutt hjem seieren med Latvala i spissen. Pølsegrilling fra morgen til kveld hører med: To av fredagens etapper gikk på Svullrya på Finnskogen, en drøy kilometer fra der vi bodde. Her er utsikten fra campen vår, midt på en rettstrekke med et par hopp og slak venstresving med hopp i enden: Mer pølsegrilling: Lørdagen bød på Vargåsen-etappene, med en tur innom Colins Crest. Tror vi forkortet livene våre med et par år med all bålrøyken som var der!: Norsk camp mellom vår camp og Colins crest - ingen tvil om hvem som lagde liv i de svenske skoger!: Jeg kjørte C-hybriden tilbake til Norge fra Sverige på lørdagen. Utrolig god langturbil, og mer behagelig enn X5en. Svelger ujevnheter utrolig bra, og duver bortover. Men mindre involverende kjørefølelse enn BMW, og klarte ikke å bli komfortabel med verken multimediasystemet eller layout på alle spaker og knapper. Det er nok mer en vanesak, men kjekk og ikke minst sprek bil! En ting som plaget meg litt: det var ikke rattvarme (!), skjermen var langt mindre enn på vår 8 år gamle E91 med CIC, og det var kun førersetet som hadde lengdejusterbar lårstøtte. Etter hva jeg har sett på finn, ser det ut som det er forskjeller ute og går her. Ser bare rart ut. Søndag og siste etappe - Powerstage i Torsby. Her fikk vi en god plass rett ved en sjikane på en rettstrekke laget for å senke snitthastigheten til bilene. De kom i full fyring inn mot sjikanen, og etter sjikanen var det fullt pådrag og vi hørte at WRC-bilene lå på turtallssperra på høyeste gir i 10-15sek før de bremset mot neste sving! Helt rått. Utsikt til der bilene kommer fra: Utgangen av sjikanen: Bål hører med: Ogier på vei inn i sjikanen: Kris Meeke på vei ut av sjikanen: Utrolig kjekk tur, anbefales for alle! Legger ved et par filmsnutter: IMG_0243.mov 43F2DFB7-B0E4-40CB-83DC-78844A2FD47B.mp4
  7. 8 likes
    Mottok senkeskålene nå med helgen, og tror de vil utgjør endel for høyden sin del. Det blir ikke særlig lavt uansett, men tror nok jeg får jevnet ut det at bilen er mye høyere fremme enn bak med 40/30 settet. Den store gleden var at senkeskålene var at typen Supersport 10-20mm m/tuv. Hadde igrunnen forventet noen kinaskåler uten noe form for navn eller papirer. Blir ikke å begynne med noen godkjenningsprosess kun for skålene sin del, men er kjekt å ha papirer på det uansett Bladet og litt gjennom tråden isted, og så at jeg igrunnen ikke har skrevet så mye om historien bak interiøret jeg har i bilen, så tenkte kansje denne tråden skulle bli litt om det. Spottet først interiøret inne på en salgstråd til en "thomashm5" her inne på forumet i tidlig 2013 (tror jeg). Dette var et interiør han hadde hatt ståendes mange år, med tanke på å skaffe seg en hvit eller sølv M3 etter det jeg kunne forstå, men valgte til slutt å legge det ut for salg. Synes interiøret var meget spesielt da jeg var inne å kikket på det, men var ikke noe jeg vurderte til bilen (hadde nettopp kjøpt den, og hadde ikke planer om noe større endringer). Så på sommeren 2013 reiste jeg og en kompis ned for å hente sort taktrekk til min, samt et sort komplett 3.2 vader til hans sølvfargede e36, dette og med thomashm5. Denne gangen fikk man se interiøret på ekte, nedestøvet i et hus som var under delvis oppussing slik jeg forstod det. Senere 2013 (oktober-ish) var jeg borti et autovern med E36en, som førte til nytt panser, grillramme, lykter og fanger (ikke noe karosseriskader uten om dette), det var da ting begynte å hope seg på. Skiftet først fronten, så tenkte man videre kansje det hadde vært moro å sende en melding på det interiøret, samt om det var noe mulighet for transport til sunnmøre området. Dette viste seg å klaffe meget bra, da en annen kunde skulle hente en E28 m5 med han, og kjøre den oppover med vw transporter med bilhenger. Så da ble det kjøp, 13500,- med frakt. Grunnet det hadde stått lenge i en kjeller og støvet, var det nødvendig med rens og behandling. Kjøpte og inn farge fra swissvax, da det var smålig slitasje på passasjerstol (interiør fra engelsk 3.2 bil). Senere, kom jeg over girhåndtak, mansjett og girmansjett i riktig fargekode på eBay, så det ble prikken over i'en Under her kommer bilder av interiøret i "historisk" rekkefølge: i org. bil: fra frakten: Startet rensing: Håndbrekk: i bil: Muligens ikke det mest interessante i en slik tråd, men tenkte for å holde litt lunk i tråden kunne dette være noe å dele
  8. 7 likes
    fant meg en bil, plukket ut motoren, sandblåste og lakkerte noen deler, plukker frem en glassplate, og vipps:
  9. 7 likes
    Fått på litt flere deksler i motorrommet, så nå sier jeg meg faktisk ferdig der! Nå blir det ikke flere endringer, tror jeg:)
  10. 6 likes
    Motor og girkasse kom ut idag gikk veldig greit, og motor blir skrudd opp på stativ i morgen for litt service. Skal ha på ny toppdeksel pakning, svart toppdeksel, ny multireim, bytte veivhusventilasjon, ny termostat, ny olje, filter, ++
  11. 6 likes
  12. 6 likes
  13. 5 likes
    Endelig er alt av trykkrør ferdig. Klok av skade, har alle rørene fått påsveist flens denne gangen. Sammen med Murray klemmer, satser jeg på å slippe at noe hopper av =) Prøvemontering Laget en festebrakett fra trykkrøret og ned til dynamoen. Denne blir også monteringsbrakett for bensintrykkregulatoren. Catchtanken er også ferdig sveist. Påtide forsåvidt, så lenger bak i tråden at jeg startet å lage den i 2013 Eneste fornuftige plass jeg fant til vakuumstasjonen ble på siden av catchtanken. Det går fort noen timer på sparkling, sliping, primer og fyllergrunning før ting er klart for lakk. Siden jeg står ute å sprøyter, må jeg bære delene inn i mellom hvert sjikt for å få tørk Siste prøvemontering og utpeiling av plassering på intercooleren Siden jeg skal bruke orginal radiator, tok jeg i litt ekstra på oljekjøleren og kjøpte en 34 raders Mocal. Festebrakkettene holder både oljekjøler og intercooler fast i fangerskinna. Skal også lage braketter fra undersiden og opp til den. For å lette demontering av fanger sammen med fangerskinna popnaglet jeg fast to braketter med påsveiste muttre på innsiden. Meget fornøyd med finish på dette. Hvertfall siden det er lakkert ute i midten av februar. Her sees også hvordan bensintrykkregulatoren er montert, og uttaket til tomgangsregulatoren. Begynte såvidt med litt montering i dag. Kommer litt bedre bilder når jeg er helt ferdig i motorrommet. Har også startet såvidt på eksosen. Det blir 3,5" hele veien, med to simons potter. Siden jeg fikk feil flens på eksoshuset på turboen, måtte jeg lage en overgangskon. Kjekt med solidworks når man skal lage mal til slikt. Har alltid vært svak for vader stoler, og for et par år siden dukket disse opp i Bergen. Tilstanden er ok, men de skal få litt pleie etterhvert. Som de fleste andre som driver med bil, har jeg mange jern i ilden. Her er fjorvinters motorprosjekt. En vakker dag skal denne monteres i folkevogna mi. Alt er helt nytt, fra blokk til sylindre og topper. 1.9 liter med gromme håndporta topper og turbokamaksling. Kommer med flere updates etterhvert her, målet er oppstart på bmw'n i påska. Over og ut.
  14. 5 likes
    Takk for det. Senket X6 ser jo bøst ut - Kantene nærmer seg endelig å bli ferdig, han holder på med å børste kantene nå før de sendes. Så da fant jeg like godt ut at jeg skulle freshe opp tønnene litt, de ble "satin black" denne gangen. Bolter og muttere skal til Vestby galvaniske for å få litt ny beskyttelse i neste uke. Skal bli godt å få ferdig Type 2'ene. Har også splittet Hartge'ne, og lakkert to av tønnene. Må ha 2 nye tønner og 4 nye kanter her. Fikk ånden over meg, så da ble bremsekanalene "Satin Black" også. Nå er det bare Diffuseren igjen som er synlig carbon. Så var det tid for hjulstilling. Endte på 3,75 grader (3 grader og 45 minutter), litt mer enn det jeg ville ha men sånn må det bare bli. Dårlig mobilbilde Vask for å få bort saltet etter verkstedbesøk. Nå er bilen levert inn for å få ordnet hjulhusene bak. Måten dette var gjort på gjorde at dekket subbet oppi innerskjermen ved hard kjøring med de hjulene som fulgte med bilen...
  15. 5 likes
    Minner meg om en meget pen 1980 280GE som sto gatelangs på Majorstua sommeren 2015, bilde vedlagt. Kom ellers over noen kule bilder av bilmiljøet langs Van Nuys Boulevard i Los Angeles 1972. Spesielt det siste bildet av den hvite Mustangen er fint
  16. 5 likes
    Da har jeg skaffet meg noen F85/86 speilkåper. Prøvemontert på ett sidespeil: Skal levere kåpene til lakkering på mandag
  17. 5 likes
    Dersom e36 hadde kommet som GranTurismo (slik som F34 altså) Blir nok ikke å kappe om til 2017 sesongen nei...hehe
  18. 5 likes
    G30 fortsetter å slå ut E klassen i tester, siste ifra britiske Auto Express hvor den vinner over E klassen og XF. Det som er litt artig er at BMW slår Mercedesen på deres spesialitet, komfort. Interiøret i E klassen er veldig pent, men det er ikke av like bra kvalitet som G30. Akkurat hva jeg selv har erfart. G30 er der 5-serie har vært siden slutten av 80 tallet, klasseleder http://www.autoexpress.co.uk/bmw/5-series/98584/bmw-5-series-vs-mercedes-e-class-vs-jaguar-xf
  19. 5 likes
    Jeg jobber som lokomotivfører. Pleier og si at jeg har verdens beste utkikk fra kontoret mitt. Og kjøre nattoget og oppleve soloppgangen i Hallingdalen kan anbefales. Dessuten så kan jeg lovlig kjøre mye fortere en dere andre på norsk jord.
  20. 5 likes
    Mens man venter... Har ikke kjøpt noen LED pærer til ringene, men har kjøpt en annen liten ting... Bare to uker igjen nå!
  21. 5 likes
    Jeg satt med motsatt inntrykk etter testen angående dekk. Jeg kjørte også luxury med 235/45r18 Hakka R2. Dette er dekk som er kjent for sin myke oppførsel, og eksempelvis X-ice3 som er testet her inne, hadde nok kledd bilen bedre. Når det er sagt så ble jeg overrasket over hvor bra det hang. Om det er dekkene eller bilen vet jeg ikke. Men det måtte provoseres veldig før slippgrense kom, selv da var det nøytralt og god tilbakemelding fra dekk og bil. Spesielt styringen imponerte meg. Feedback fra el.styring har virkelig løftet seg flere hakk her! Så ja sommerdekk på test blir spennende, men det var abslutt kjørbart med R2 på bilen. Komforten var også fin (kjørte uten adaptivt understell) standard understell. Ellers står jeg fast på at f10 er finere utenpå og inni. Selv om byggefølelsen var bedre på g30. Du merker det i alt du tar på. Man får en 6 sans på disse tingene etterhvert. Tror nok knirkesnakket fra interiør/seter på f10 bilene er borte i g30. 520da 8 trinns...mulig den ikke var innkjørt men 0-80 helt ok. Fra 90-140 der merker man det glipper gjennom. Savnet mer punch. Girkassa var vel god....da jeg ikke tenkte over at jeg kjørte automat før etter jeg hadde parkert Automat har jeg bannlyst i mitt eie siden 04 e60 520ia'en jeg hadde. Hadde jeg bestilt G30, måtte det likevel blitt manuell. Som den eneste i norge? Alt det derre autobrems-line-stop-cruise-warning-park-view-assist greiene skjønner jeg lite av og etter å ha hatt begrenset tid å leke med dette forstår jeg nesten mindre. Jeg håper man kan slå alt dette av selv om jeg ikke fant en bryter for det. Det er 40.000kr jeg ikke hadde brukt på en slik bil. Derimot hadde jeg svidd av 50k på burmeister anlegget men karman anlegget i testbil var godkjent det også. Motorrommet ser ut til å mangle halve motoren. En glede for den som skal skru der! Uvant i disse dager med allslags plast og greier. Motoren er langt bak og veltfordelinga meget god. Det merkes. Sitteposisjon med komfortseter var bra i seg selv, dog holder jeg en knapp på f10. Gikk direkte fra den ene til den andre. F10 føler man at man kler rundt seg, og får rattet langt nok ned og bak. Til slutt sitter man som i en racebil. I g30 kom ikke rattet langt nok ned og bak til meg, men vi snakker minimale foskjeller. Armlene i midten er høyere og gir mer støtte i f10. Føler man sitter mer oppå enn nedi en g30. Bakseteplassen når jeg sitter bak meg selv er så å si uendret fra f10. Bagasjeplassen virker større uten at jeg har målt. Komfort og støynivå er meget bra, men det ble noe vindsus eller hjulsus i høye hastigheter. Støynivået er vel så lavt at det var derfor denne susingen kom mer frem. Bilen er mye mer støysvak enn 3 og 4 serien, og slik at det ikke blir plagsomt. Komfortmessig ville jeg nok hatt denne med dynamic damper control. Konklusjon: Design er relativt. Dette er en flott bil som jeg kunne kjøpt dersom det var ny 5 serie jeg skulle ha. Jeg liker derimot f10 best, men smaken er forskjellig selvfølgelig. Ellers så sitter jeg igjen med følelsen av: ja den er bedre sammenskrudd, og veldig lettkjørt. Jeg føler dog at fokuset har ligget på å gi bilen mest mulig assistensystemer og idrive funksjoner enn å utvikle videre på ting som sittestilling og understell. Men det funker jo, De har en utrolig bra plattform som tar videre egenskapene til f10. Så den er på alle plan super! Og bmw feelingen er der. Man føler seg hjemme etter 500meter, alt er korrekt. Det er ett minus: jeg satt hele veien med følelsen av om den er verdt de 720k som den ble konfigurert ferdig som 520d? Jeg satte meg inn i min e39 på vei hjem. Samme ergonomi i sittestilling, samme laaave støynivå, samme feelingen og et flott tidløst design. Hadde det ikke vært for foringene bak som skal byttes snart så lå den like fint i svingene også. Og det beste; like fornøyd når jeg kommer hjem og snur meg etter bilen. Jeg klarer ikke å forsvare prisen på g30, selv om den er knakande god det får bli en flott, verdig bruktbil om noen år. P.S dere som bestiller....har dere sjekket ut fargen Atlas Ceder? Kler bilen fantastisk! Ville tenkt litt på det.
  22. 4 likes
  23. 4 likes
  24. 4 likes
    Alltid spennende å komme hjem fra sjøen og se hva som har kommet i posten 😅
  25. 4 likes
    En stund siden jeg var aktiv her nå, men her er noen biler jeg har sett gjennom 3-4 uker 😊 Legger også til et bilde fra en kompis som bruker SLK'n sin veldig smart 😂
  26. 4 likes
    Vanligvis er det for kontroversielt og politisk ukorrekt å nevne, men jeg tar sjansen i dette fora: Jeg liker atomkraft! Tenk hvor fantastisk det hadde vært om Norge kunne fortsette tradisjonen som energileverandør med et gigantisk kraftverk i fjell med god tilgang på kjølevann fra en nærliggende fjord. Så klart er det problematiske sider ved atomkraft, men jeg syns de er veldig små sammenlignet med kull, gass og olje. Sikkerheten ved et kraftverk i en avsidesliggende norsk fjordarm burde være fullt mulig å håndtere.
  27. 4 likes
    ^ jeg har helt annet syn. Synes G30 har løftet seg noen hakk fra F10. Og F10 er fantastisk fin, god og gjennomført, samtidig hadde jeg ikke trodd noe skulle toppe F10 på en stund, så sier det litt for min del!
  28. 4 likes
    Modelljernbane er tøft det. Jeg har noen kollegaer som er virkelig inne i den verdenen. En har til og med en hagejernbane.Den er virkelig flott. http://www.aftenposten.no/osloby/byliv/Lokforeren-anla-jernbane-i-hagen-140097b.html Jeg er vel heller av den oppfatning at siden jeg driver med tog hele dagen så er det greit og ha noe annet som hobby.Men jeg har jo andre kollegaer som synes det er himmelrik og kjøre veterantog på fritiden også. Dem om det. Ellers bør du ta deg en tur innom gamlebyen i Fredrikstad neste gang du reiser forbi Fredrik. http://www.gbmj.no Annlegget der er helt utrolig.
  29. 4 likes
    Endelig begge bilene på plass og komt igang fikk den opp på bukker, heiste ned bakstilling og ut med radiator, luftfilterboks og viften. Har litt jobb bak mtp rust, men kunne sett verre ut
  30. 4 likes
    Carparts 💁 Zhp girkule Alcantara ratt med m søm og biceps klokka 11 og 1 Diverse bilpleieprodukt Begge baklyktene var skadet så får to nye brukte tilsendt av koed. Hats off for utrulig god service! Satser på å få hentet bilen i løpet av dagen så jeg får begynne å dille med den.
  31. 4 likes
  32. 4 likes
  33. 4 likes
  34. 4 likes
    Liten update i snøkaoset her i sør . Nå som snø og vinter har gjort sitt inntog , blir det lite tid til gnikk og gnakk😀. Er 14 dager siden den har sett både såpe og svamp. Og sånn ser den ut pr dags dato da: Ikke mye som minner om en blank bil her nå: Og innvendig er det som hvilken som helst hverdagsbil nå. Iskraper og div : Og matter som er fuktige osv Disse blir jo hyppig ristet men er jo sånn på denne tiden uansett: Og på fredagen hadde jeg jaggu en liten tur i grøftkanten og . Det snødde som besatt og en traktor med fres, hadde polert veien . Det gjorde at med nysnø oppå der igjen gjorde at jeg gikk rett frem i et lite kryss hjemme hos meg. heldigvis kjørte jeg kanskje 20 km så ingen skade men den satt godt: Men med gummimatter ved bakhjula og jokking frem og tilbake , var den på veien igjen: Som dere ser så har jeg herjet godt for å få bilen opp alene. kjettingene mine : Og fronten er som forventet hel men dog snøfylt: Det mest utrolige var at kjøleviften til Ac anlegget begynte å gå. Den har aldri virket og ikke virker Acen heller.😃 Så spørs om det ikke blir en gjennomgang der etterhvert. Men den stoppet plutselig igjen og bilen var heller aldri varm så sikkert noe el issues av noe slag 😀.
  35. 4 likes
  36. 3 likes
    Det er et veldig godt poeng og jeg har også litt problemer med å se så langt som 2000 år frem i tid. Når man tenker på hvordan verden så ut for bare 100 år siden i bilens barndom og da Titanic ble sjøsatt er det veldig vanskelig å vurdere perspektivene ytterligere 1000-1500 år bakover i tid. Det er også, som du påpeker Rune, et spørsmål om vi har etisk og moralsk rett til å gjennomføre beslutninger som kommer til å få alvorlig betydning for våre etterkommere så langt frem i tid. Jeg har et ganske artig eksempel i denne sammenhengen. I 1990 gjennomførte jeg sammen med et par gode venner en 3-ukers roadtrip i det vestlige USA. Vi kom bl.a innom byen Moab i Utah. På den tiden var byen mer eller mindre forlatt etter å ha opplevd 40 år med økonomisk gode tider pga. store uranforekomster. Slutten på den kalde krigen hadde imidlertid fått USA's regjering til å lukke uranminene og Moab hadde derfor høyst et par hundre innbyggere da vi var der. Vi stoppet på det mest travle stedet som var en Subway restaurant i tilknytning til en bensinstasjon. Der hadde de en offentlig oppslagstavle som viste hva som skjedde i byen samt div. annonser for salg av tomter, eiendommer og biler. Hvis man hadde kunnet se 25 år frem i tid hadde man kunnet gjøre en svært god investering. Idag er Moab et av USA's mest populære steder for mountain bikers, off-roading og basehopping. Byen er også et populært feriested og opplever eiendomspriser på nivå med Vail og Aspen i Colorado. Moab har med andre ord idag noen av USA's høyeste eiendomspriser på hytte og ferieeiendommer. Mye kan skje på bare 25 år... Jeg har dessverre ingen bilder fra Moab, men dette bildet fra Monument Valley er tatt ca. 150 Km lenger syd og viser hvor fantastisk landskapet er i området. Fjellene rundt Moab er litt annerledes og rundere i formen, men stadig imponerende samt at man har en fantastisk utsikt over Rocky Mountains i østlig retning.
  37. 3 likes
    @LassiKanskje han egentlig drømte om å eie en liten miata. ref.
  38. 3 likes
    Takk for update vedr. Halden og Kjeller reaktorene @tambur4. Det er alltid bra å få seneste nytt på plass og dette må være relativt nye nyheter for jeg kikket på avisoppslag fra oktober i fjor og da var begge reaktorene stanset og på vei til å bli nedlagt jmf. informasjonen i mitt innlegg. Vedr. vindkraft så står dette å lese i dagens E24... http://e24.no/energi/vindkraft/vil-bygge-vindkraft-uten-subsidier/23927191
  39. 3 likes
    Haldenreaktoren ("Atomen" på folkemunne!) er ikke lagt ned. Det har vært en lengre driftsstans, men man regner med drift fra mars/april. Jeep-reaktoren på kjeller har fått nye oppdrag, og er nå full drift:-) Kan nevne at Haldenreaktoren gjennomgår ofte nitidige kontroller, både fra IAEA (internasjonale atomenergibyrået) og Statens strålevern, som krever jevnlig godkjenning. Her kan dere lese mer om Haldenreaktoren: https://www.ife.no/no/ife/detaljer/hrp/detteerhrp http://www.nrpa.no/temaartikler/90276/norske-atomanlegg
  40. 3 likes
    Atomreaktorene i Halden og på Kjeller er såvidt jeg forstår lagt ned på ubestemt tid pga. økonomiske problemer samt utfordringer med å bli kvitt 12 tonn høyradioaktivt avfall som ligger lagret på anlegget i Halden. Anleggene er gamle og overholder ikke dagens sikkerhetskrav. Danmark hadde en tilsvarende forsøksreaktor i Risø nord for Roskilde rett utenfor København, men den ble avviklet allerede i 2006. Sverige har imidlertid flere atomkraftverk som produserer strøm og Finland ferdigstiller om noen år et av verdens største atomkraftverk. Vedr. Tjernobyl og Pervomajsk kunne jeg godt tenke meg å besøke disse stedene, men også Ukraina generelt (spesielt den vestlige delen). Jeg har en bekjent som bor i byen Lviv (tidligere Lemberg i det Habsburske kongeriket) på grensen mot Polen og det er en virkelig fin historisk by (står på UNESCO's liste over bevaringsverdige byer). Byen overleve begge verdenskrigene uten skader og gamlebyen er derfor intakt fra den Habsburgske tiden (1772-1918). Hovedstaden Kiev skal også være verdt et besøk og nå har det også blitt mulig å få turistvisum til Hviterussland (Europas eneste gjenværende diktatur) så da kan man besøke Minsk samtidig. Dette er gamle kjerneområder for den russiske nasjonen og selvforståelse (dette gjelder spesielt Kiev og Ukraina generelt) og det gjør en slik tur naturligvis veldig spennende. Russland og Ukraina/Hviterussland har et hat-kjærlighetsforhold som er ganske unikt og interessant. Jeg har en gammel drøm om å reise med bil (gjerne en Lada Niva) igjennom Russland til Vladivostok. Frem til Putin annekterte Krim var dette også mulig uten store problemer, men nå er jeg usikker på om det kan la seg gjøre uten å være en del av et russisk selskap og selv dette kan by på utfordringer. Vi får håpe at situasjonen roer seg ned og at disse spennende områdene igjen blir tilgjengelige for vestlig turisme. Slavisk kultur er uten tvil både storartet og spennende...
  41. 3 likes
    Angående Tsjernobyl, dit hadde det vært interessant med en tur. Dit og den nedlagte Sovjetiske rakettbasen Pervomajsk noen mil unna. Lite sjangs for å treffe naboen der Tsjernobyl tours Pervomajsk
  42. 3 likes
    Vi har jo Smøla vindpark her i Møre og Romsdal, som faktisk er landets største med 68 turbiner. Nå ser det ut til at Fosen Vind skal starte opp nye prosjekt. Roan vindpark er faktisk påbegynt og skal stå ferdig i 2018, denne vil få 71 turbiner, mens Storheia som er under planlegging skal få 80, sistnevnte skal etter plan være ferdigstilt i 2019. Hitra vindpark skal utvide sin park med 26 turbiner, de har allerede 24. Pr. idag har vi 365 turbiner i Norge og med blant annet prosjektene over blir det ganske mange fler
  43. 3 likes
    https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90376241 Bra bilder.....
  44. 3 likes
    Ikke mye som har skjedd de siste månedene da bilen er satt på vinterlagring, men har fått sanket litt deler den siste tiden blant annent er disse på vei fra USA nå: Klutch KM16 blir satt på bilen i april, samt nye coilovere, mørkere frontlykter, ny eksos og splitter til fangern. Gleder meg som bare rakkern 😍
  45. 3 likes
    God spørsmål! Forsøk på kort svar: CO2-utslipp er generelt lavere fra diesel, siden den følger direkte av drivstofforbruk. CO2 blir også fordømt/ skattlagt på grunn av at den bidrar til global oppvarming - altså et globalt problem. NOx er en uønsket konsekvens av forbrenning ved høy temperatur (ikke direkte knyttet til drivstofforbruk), og i utgangspunktget et større problem fra bensinmotorer enn dieselmotorer. Det ble langt på vei løst ved innføring av treveis katalysator i 1989. For diesel har det derimot vært en hardere kamp for å bli kvitt NOx, og løsningen er i prinsippet katalysator + urea (AdBlue). Problemet er bare at utslippstestene til typegodkjenning kjøres ved 23 grader C, og mange motorstyringer stryper urea-tilsatsen allerede når temperarturen dropper under 17 - 20 grader! (angivelig for å "beskytte motoren") Ved uavhengige tester i -7 grader slipper derfor selv helt nye Euro6-diesler ut veldig mye mer enn tillatt. Og: NOx er et lokalt problem, først og fremst på gatenivå i større byer, der de nitrøse gassene sammen med svevestøv gir alvorlige plager for utsatte grupper. Det esitimeres at kanskje 180 mennesker dør for tidlig hvert år på grunn av dette. Ironisk nok øker NOx-problematikken for både diesel og bensinmotorer jo mer effektivt de forbrenner - derfor er det på nytt blitt et tema med dagens direkteinnsprøytde bensinmotorer (som før øvrig snart blir påtvunget partikkelfilter også) Hvorfor "folket" er i ferd med å utvikle dieselhysteri er nok sammensatt. Jeg tenker at for få hverken er klar over de relativt enkle problem-mekanismene knyttet til utslipp jeg skisserer over, og heller ikke klarer å skille mellom globale og lokale problem. Da blir det lett å la seg påvirke av overskrifter og til dels flåsete meninger som slenges ut i media, f.eks. i forbindelse med dieselforbudet i Oslo. Min mening: Bor du utenfor de største byene og/ eller kjører langt, er diesel fortsatt aktuelt! En lenger diskusjon rundt denne problematikken finner du på blåhvitblogg.no, med direktelink til innlegget: http://blåhvitblogg.no/artikkel/et-snev-av-forstaelse-takk/
  46. 3 likes
    Nå har jeg fått på plass det utvendige på bilen. Blitt noen dyre modifikasjoner, men absolutt verdt det 😀 Legger ut noen før og etter bilder (M Sport vs M Performance)
  47. 3 likes
    Tid for lakkpleie,... igjen. Bestilte hos Talset Auto Care for kommende helg: - 1-stegs poleringsjobb med 18mnd coating - Komplett interiør med rens og behandling av skinn Inkludert i alle behandlinger er ruteforsegling på frontrute, behandling av utvendig plast med samme coating som på lakk og enkel behandling av dekk og felger.
  48. 3 likes
    Prisliste med priser for G31 er klar http://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/pricelist/09-02-2017/BMW 5-serie 03_2017 Veiledende prisliste.pdf
  49. 3 likes
    https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79289313 "Vi selger M3'en som et godt kjørbart rep. objekt." Synes det var en noe merkelig formulering på en bil til 400k som selges fra forhandler. Regner med det er et forsøk på ansvarsfraskrivelse?
  50. 3 likes
    Her har du lydklipp Gabz Kaldstart, og litt rusing på slutten LYDKLIPP