Toppliste


Popular Content

Showing most liked content since 05/23/17 in all areas

  1. 14 likes
    Da har jeg endelig fått somlet meg til å prøvekjøre den nye 5-serien, og det med stil! Først fikk jeg kjøre G30 M550i xDrive (!), etterfulgt av G31 530d xDrive. Jeg kjørte begge bilene på landevei med variert tilstand, tetthet av svinger og fartsgrenser. Begge bilene ble kjørt i Sport-modus, etter en liten periode med rolig oppvarming i Comfort-modus i starten. M550i var en svært spesiell opplevelse: lyden, akselerasjonen og komforten (!) var milevis unna det jeg er vant med. At denne er en bil som går bra og låter friskt, er jo ingen overraskelse, men at den også sluker ujevnheter i underlaget på en mesterlig måte, var jeg faktisk mer overrasket over. Jeg kjenner etterhvert min F11 ganske godt, og der merker jeg fort at ujevnheter og dårlig vei skaper små rykninger i bilen. Det er slett ikke ubehagelig eller direkte plagsomt, men såpass at det legges godt merke til. M550i-en slukte ujevnhetene på en helt overlegen måte, uten at det forplantet seg noe særlig opp i karosseriet. Dette er mange klasser opp fra min F11. Og ganske uventet av en bil som er tunet for sportslig kjøring! Komforten går på ingen måte ut over kjørefølelsen under aktiv kjøring. M550i er et presisjonsinstrument og den sitter som klistret på veien. Med min ikke-eksisterende bane-erfaring var jeg antakelig laangt unna å presse den mot noe i nærheten av bilens grense (og ikke er det smart å drive med villmannskjøring på offentlig vei heller), men jeg forsøkte et par ganger å presse bilen opp mot min egen grense, og det kjentes hele tiden som det var rikelig med marginer. Styrepresisjonen er helt fenomenal, og den runder alle typer svinger med en smidighet og lekenhet som fremkaller smilet. Og lyden av V8-motoren er helt fantastisk! Den skulle vært å få på blå resept mot nedstemthet; det er klin umulig å holde smilet tilbake når man trykker pedalen i gulvet. Og for et skyv! På norsk landevei med 80-grense er det nesten komisk å kjøre et slikt råskinn; man rekker ikke mange sekundene med V8-brøl før man fartsmessig er oppe i miste-lappen-territorium... Gjorde et par (trygge!) forbikjøringer, og det var ikke akkurat noe stort problem med denne bilen. Poff, så er man forbi! Med V8-bonus-brøl attåt! Å sette seg i en 530d rett etter å ha rattet M550i blir litt merkelig. Diesel rekke-sekseren er en super motor med et utrolig skyv, men det er bare det at kontrastene til V8-motoren i M550i blir så store. I denne (urettferdige!) sammenligningen fremstår 530d som en litt sedat kjøremaskin. Kjørefølelsen i 530d er mer sammenlignbar med den jeg får i min F11; jeg kjenner faktisk igjen mange av de bevegelsene bilen gjør fra min egen bil. Når man legger seg inn i svingene, kjenner man tydeligere at dette er en stor familiebil, enn man gjør i M550i. Det er merkbare tendenser til krenging i karosseriet, selv om også 530d tar svingene godt. Kan det være at det er en forskjell mellom sedan og stasjonsvogn her? Kan luftfjærene bak på stasjonsvogna (gjelder vel både den gamle og den nye generasjonen 5-serie) ha noe å si, kontra tradisjonelle fjærer bak på sedan? Jeg fikk ikke så mye tid til å vurdere interiøret. Jeg synes generelt at BMW har løst interiør-designet på G3x på en eksemplarisk måte. De nye blinklys-hendlene synes jeg fungerte bra i praksis, og er ikke noe som ville plaget meg i det daglige. Betjeningen av klima-anlegget med touch-knapper fungerte også bra i praksis, og det nye Surround View-systemet er veldig imponerende. Jeg la merke til at et par betjenings-funksjoner som jeg har blitt vant til i min F11, ikke var videreført på G3x. Dette gjelder bl.a. hurtigknappen for NAV/MAP på iDrive-kontrollen, som på F11 veksler mellom kartvisning og menyen for valg av destinasjoner/POI for hver gang man trykker på den. På G3x får man opp destinasjons-menyen, men man kan ikke komme tilbake til kartet ved å trykke én gang til. Andre veien var det en smart forbedring på G3x kontra F1x at når man justerer det elektriske setet, så dukker en meny for lagring av sete-innstillinger automatisk opp på iDrive-skjermen. Smart! Skal jeg oppsummere, synes jeg at spranget fra F11 520d til G31 530d ikke er såpass stort at jeg bare mååå bestille ny bil. Jeg synes ikke forskjellen i kjøreopplevelsen er så stor at det rettferdiggjør kostnaden for meg. Ja, sekser-motoren i 530d er råsterk og har et lydbilde som er mange hakk mer inspirerende enn fireren i 520d. Men det er ikke så ofte man faktisk har bruk for de ekstra kreftene i hverdagskjøringen. M550i er derimot et avhengighetsskapende bekjentskap...! Dette er en helt annen bil enn den jeg kjører til daglig, med såpass mange forbedringer at jeg faktisk kunne være fristet til å bytte! Men prisen på M550i gjør at den faller utenfor mitt bilbudsjett, og det med god margin. Utstyr: Begge bilene har komfort-seter og skinn-interiør. Ingen av dem har EDC eller Adaptive Drive (hvis ikke M550i har dette som en del av S2VW M Sport Suspension Professional?). 530d har S2VH Integral Active Steering. Komplette utstyrslister kan finnes med VIN-dekoder (bilenes VIN finnes via reg.nr.-oppslag på www.vegvesen.no).
  2. 14 likes
    Kom nylig hjem fra tre uker på jobb, så ikke så mye som har skjedd her. Hadde bilen hos Bavaria i dag, for bremsevæskebytte og ekstrem-emblemtrimming. Når jeg omsider fikk bilen tilbake (tok ikke mindre enn åtte timer...) åpnet jeg panseret og la merke til dette skiltet som var greit nok (noe skjevt montert, og skitten bil). Turen hjemover gikk dessverre stort sett i kø, så fikk ikke testet effekten av klistremerket noe særlig, men når jeg kom hjem la jeg merke til noe jeg absolutt ikke hadde forventet: Selvfølgelig på begge sider av bilen for å fullføre det skikkelig. Det passer jo ikke inn i det hele tatt mot bilens farge, og de kunne jo i det minste spurt meg før de monterte disse. Jeg kan jo sitere meg selv fra @ogee1s tråd når han ønsket å montere et anonymt lite merke bak: ...nå har jeg selv to M-merker på hver side av bilen. Når det gjelder effekten av merkene gikk det for det meste i kø som nevnt, men det er liten tvil om at bilen er et lite hakk hvassere nå. Ser frem til å teste det mer! I teorien har jeg nå gått fra 211hk og 560Nm til 277hk og 585Nm. Enkelte mener kittet gir mer i praksis. Hadde fått en god del mer om jeg hadde valgt en "vanlig" tuner, men ønsker å beholde garantier, ikke være redd for BMWs datamaskin, samt få det godkjent i vognkortet.
  3. 13 likes
    Wohoo! I dag er det bursdag! I dag har jeg vært eier av Den Lille Røde i hele 7 år Og 1 år siden jeg hentet F30en hos Bavaria
  4. 13 likes
  5. 13 likes
    Jeg snur meg alltid etter denne snertne stjerten Ett til
  6. 11 likes
    Kjørte forbi så da måtte jeg stoppe og ta et bilde... Har vært en liten utvikling, kan man si
  7. 11 likes
  8. 11 likes
    Merkene var faktisk bene ja, men de fikk seg nok dessverre et ganske kort liv: ...så nå er alt tilbake til normalen. Forøvrig dratt litt på denne i dag, kan meddele at det gikk litt lettere enn med e61-en!
  9. 10 likes
  10. 10 likes
  11. 10 likes
  12. 9 likes
    Siden BMW-en står på verksted, så må jeg benytte meg av denne arbeidshesten. Begynner å bli voksen km stand. Gikk gjennom EU uten feil forrige uke.
  13. 9 likes
    Egentlig ikke. Jeg viste til bildene i Finn-annonsen (hvor samtlige viser at bilen ligger klistret i bakken), og skrev under denne henvisningen at dette var definisjonen på hvordan man kunne ødelegge en F10 fullstendig. Ergo, bilen ser helt løk ut på bildene i Finn-annonsen. Mer skal tydeligvis ikke til før man får velartikulerte og -begrunnede fjortispåstander som "haters gonna hate" slengt etter seg
  14. 9 likes
  15. 8 likes
    Et sjeldent rumpebilde. Er vel litt selvbevisst Hvordan den kunne sett ut bak med 335i eksos og brede dekk. Og nei den blir nok ikke seende slik ut heller..
  16. 8 likes
    E36: Kjøpte en kopiskjerm forran på E36n helt i starten av eierskapet, men den har så elendig passform at den har irritert meg siden den ble montert seint 2011. ( Prøvde den ikke før lakk, men det er så vanvittig dårlig at det hadde ikke vert håp å retta uansett, er liksom for lang, for kort og generelt forferdelig finish rundt alle knekker. Derfor handla jeg meg heller en brukt, rusta men original m-tech facelift skjerm fra koed. Denne kosta vell rundt 250 kroner kontra ca 3300 for en ny original (uorg som nevnt - aldri igjen.). ( e36n er jo litt budsjettbygg nå, så kjøpte heller eksoskjolda under for resten) Skjermen såg ikke noe særlig pen ut, men heldigvis bare overflaterust og ingen bulker. Fjerna først det groveste med stålbørste, deretter sandblåst før grunning. Vaska også rein for tectyl med citrusrens og aceton på baksiden. Sandblåst. Flekka over med brunox for å være sikker kvelden før, og malt med epoxy. ( skal valse dem før lakk, så ikke noe i falsen enda.) Må montere dem på bilen først, men dette blir vintersyssel. Matta ned og lagt på lager, klar til vinteren ****************************************** E30: Standard rustpunkt på e30 viser seg å være beltefestene bak. Hvorfor BMW også har sveist dem inn (på både min, og alle andre sine jeg har sett sine) originale M3r er jeg derimot ikke sikker på. Lurer egentlig litt på å ikke sveise dem inn igjen. På m3 er jo dem bare plugga, da det er eget beltefeste i midten. Er jo kjekkest at det er originalt såklart, men rustfeller er jo heller ikke noe gøy. Kjøpte jo Sachs Racing 765 trykkplate og svinghjul, men leste en del erfaringer fra andre forumbrukere om at den er veldig hard... og uten dobbelmassesvinghjul blir jo det en del rakling. derfor var eg litt usikker på om dette ble noe bra på en s50b30 med 286hk... Lurte derfor ei stud på å bare bruke det originale før eg kom fram til ei fornuftig løsning.
  17. 8 likes
    Testet nye IPC Foma C23P høyttrykkspyler med Karcher skumdyse og karcher bilskum idag. Ikke veldig imponert over Karcher skummet, så det blir nok skikkelig håndvask frammover likevel.. men men. Ser stilig ut ihvertfall
  18. 8 likes
    Tåler vel bilder av andre merker Er forøvrig en F30 i bakgrunnen, så er jo relatert! En av bilene hos Arctic Fitment på motortreff i Bodø idag. RÅTT!
  19. 8 likes
    Lakkering av calippere (og muttere) i går, fornøyd med resultatet
  20. 8 likes
  21. 8 likes
    Da var den godkjent!! Endelig var litt av et styr de siste dagene! Henta den igår(mandag) og skulle kjøre den hjem for å teste nye opsett med lmm. Merka fort at den ikke fuska lengre, men den gikk også som en bil med 150hk. Og etter litt gassing så gikk den i limp mode. Den kom seg igjen etter jeg stoppa og starta den. Kjørte hjem til fattern og begynte å Google meg ihjel for å finne en løsning, for begynte å stresse når visninga var dagen etter. Fant ingen løsning og måtte dra på jobb. Dro litt tidlig fra jobb for å fortsette å finne feilen. Hentet meg en e46 m3 som jeg brukte som delebil for å se hva som kunne være feil. Men fikk den aldri bra, så i ren desp byttet jeg til den gamle ecu'n og kjørte uten lmm igjen. Bilen gikk fortsatt dårlig, men ikke i limp mode. Men igjen så fusker den litt innimellom. Men tiden løp fra meg og jeg måtte ta kvelden etter at jeg selv var helt utslitt... startet neste dag med å kjøre rett ut til biltilsynet mens jeg hadde en dårlig følelse. Var redd jeg ville måtte ha ny time pga fuskinga. Når jeg kom dit så gikk de over tinga jeg fikk påpek på sist, også tok de seg en liten tur rundt bygget bare, og da fuska den ikke!! Så litt flaks må man ha:p bilen ble godkjent uten problem og alle var fornøyd, og jeg var helt lettet😃 Jeg må fortsatt finne ut av greia, men nå er den hvertfall godkjent EU-kontroll er til mandag, så henting av skilt etter det. Ble litt mye skriving her så legger ved bilder Hehe. Ble brått endel spreke bimmere i gårdsplassen til fattern:)
  22. 7 likes
  23. 7 likes
    Fått bestilt ny leppe, da AK style leppo ble litt for voldsom til lyse fargen på bilen. Planer videre er å lakkere kalippere, bestille performance diffuser og svarte emblemer til panser og bakluke.
  24. 7 likes
  25. 7 likes
    Pollen er gøy.... Bilen var nyvaska for to dager siden, utrolig hvor fælt det blir seende ut. Er heldigvis bare å spyle av
  26. 7 likes
    Ikke hver dag man dytter en bil verdt 25 millioner Da er disse to flotte transportmidlene kjørt til eier i Stavanger.
  27. 7 likes
  28. 7 likes
    Starta dagen i dag med å jobbe litt, hvis det kan kalles jobb... jeg har ihvertfall store problemer med å kalle fem timer kjøring i en Porsche 911 (991) cab for jobb🙄 Nydelig bil! Og gjett hva, hjulenissen kom innom en tur også, med fire fine pakker😁 I morra skal de få på seg gummi og monteres😎
  29. 7 likes
    Liten oppdatering av hva som har skjedd/skal skje fremover: Fikk tatt en kjapp polering av bilen, men ikke helt 100% fornøyd. Ble slikt da jeg måtte gjøre alt i en trang garasje og ingen tilgang til vanlige lokalet denne helgen. Slenger bare med et 50/50 shot som viser hvor fæl tilstanden på lakken var. Fått montert lamin-x folie på hovedlykt og tåkelysene M3 rattdeksel er kommet på plass. Det som skjer fremover; - Frontleppa ligger i bestilling og blir snart sendt fra produsent. - Avtalt time hos Quickfix/Dieselperformance for TRF Steg 2+. Dette innebærer TRF downpipe, TRF Intercooler, TRF EGR Pro Kit, TRF Swirl flaps delete kit. (4.juni) - Avtalt time hos Nautiluz Creation for bytte av hele anlegget i bilen. (rett etter TRF) Kommer tilbake med bilder og video når jeg har fått inn litt.
  30. 7 likes
    Denne bilen kjøpte jeg i går. Er en BMW 3-Serie 316i M-Sport
  31. 6 likes
  32. 6 likes
  33. 6 likes
    Tips, bare kast skumdysa til karscher. Kjøp hos bilnerden eller scandicshine. En annen verden! Der er det langt unna maks skum, og blandet 1:10. Blir tykkere enn barberskum om man vil
  34. 6 likes
  35. 6 likes
    G31 530d xDrive, F31 LCI 330i xDrive (min egen) og én stk 340i xDrive, 2017, men produsert i desember, så den har litt andre hendler for lys og viskere, samt annen layout rundt menyknappene til iDrive.
  36. 6 likes
    1980 Mitsubishi Colt Sigma Galant GL (skal være fin på det, ja), 1976 280 SLC med snasne felger, norsksolgt 1989 Toyota Supra og Oslos feteste taxi.
  37. 6 likes
    Da var e28'n med en go gammal polar 650 klar for avreise til gatebil vålerbanen tidlig imorra:)
  38. 6 likes
  39. 6 likes
    E30: Fikk laserskjert forsterkning av Eysteinose for litt sveisearbeid, så den var jo berre å brenne fast Demontert siste rest av diffen. Har bestilt lager og clutchlameller nå, så kanskje montering før eg reiser på jobb igjen: obs til andre som begynner å skru diff er at man bør merke utgående lagerbanene selv med kjørnermerker kontra lagerhuset og holde styr på hvilke shims som hører til hvilken side. Smelta rundt med TIG ( da krymper dem mere enn presspasninga ) Bare å nappe ut: Deler rulleholderene med meisel Når rullene begynner å få grå felt er det på tide med nye lager Er godt med krymp kontra diameter her, så litt acetylen/oxygen senker både pulsen og skåner verktøyet. Bare å sette litt press på det, varme til det slepper, varme 4-5 sekunder til og så presse/skru det av. *************************** E36: Vert bra temperatur siste dagene, så leita fram igjen dørprosjekt V2. Glasfiberstøping er overhode ikke noe eg har greie på, så det blir slik det blir men planen er lukka kammer til midbass slik at eg kan bruke originale fuktsperrer og slepp å dempe so mykje innvendig i dørene. Skal kun ha 1 6.5" i hver dør kontra 2 som tidligere. Maskerte aludørene og støpte over dem for å få max volum uten å være redd for å få problemer med at støypinga går i konflikt med døra. 7-8 lag med biltema fletta glassfiber, samt skilt dem fra dørene. Sveist på fester til hjul og til hydrauliske jekkene på karroserivippa:
  40. 6 likes
  41. 6 likes
  42. 6 likes
  43. 6 likes
  44. 6 likes
    Tipper eier hadde blitt sur av å få sin Individual Fashion Grey Porsche farge referert til som skittenhvit.
  45. 6 likes
  46. 6 likes
  47. 6 likes
    Fått på dekk no fikk ikke poppa ut bakdekkene helt, står med par bar i natt og ser om de smetter ut. Framme var null problem.
  48. 5 likes
  49. 5 likes
    Takk for fine ord Gorg 😃. Bruker endel tid ja men det som er , er at stortsett er det gøy . Men av og til så kommer Styggen på ryggen og visker :"Æsj nå er du lei ".Men da børster jeg han av og fortsetter videre 😀. Og det blir ikke mindre fremover . Datteren min skal handle e34 nå , så da blir det mye 5er fremover. Heldigvis er hun sykt flink til å sveise og det trengs på de fleste e34 er dessverre . Men som sagt stortsett gøy å jobbe med Bmw 😃. Men siden jeg er igang her så gønnær jeg på med en skinn upd. Lyse stoler og møkk er jo ikke greit men med produkter som kan hjelpe på , går det greit . Vasket stolene først med lunkent vann og tørket de. Deretter ble de renset med SV leather Forte , så Leather balsam og elefantfett i skjøter . Dette gjorde at interiør fra 1992 ble veldig mye finere . Tok noen bilder fra ferdig resultat. Passasjersiden: Førersiden og den var ille. Men ren nå: Gennerelt etter rens: Som sagt godt å få det unna . Men nå blir det ikke noe mer upd ikveld. Sommer , partytelt og noe kaldt og drikke frister mer enn skruing og gnikking resten av dagen .😃.
  50. 5 likes
    Fått montert 12mm spacer bak og. Synes det gjorde seg