Toppliste


Popular Content

Showing most liked content since 01/10/17 in all areas

  1. Performance sideskjørt på plass 😀 Ble veldig fornøyd
    10 likes
  2. Etter endel henvendelser har jeg gitt litt etter her nå. Jeg hadde ikke heeelt planer om å opprette en tråd på mitt neste prosjekt. Vel, prosjekt og prosjekt fru Blom... Nå har det seg slik at jeg har en E28 som jeg har brukt endel tid og kroner på, og siden jeg nå driver å restaurerer hus og garasje, så er det verken tid eller penger til et langvarig og dyrt prosjekt. Men å bare bruke spiker og hammer ble litt kjedelig, og jeg har jo tross alt kjørt E28en gjennom 4 sesonger nå, samt fått E24en på hjul forrige sesong. Derfor måtte jeg ha et lite mini-prosjekt. Et prosjekt som er både gjennomførbart og morro. Og hva skal til da? Jo, en deadline som er sesongen 2017 samt et budsjett som er egentlig basert på en allerede ruinert lommebok. Noen som kjenner seg igjen her? Jeg aner ikke helt hvordan jeg skal få det til, for jeg VET jo at jeg har lyst til å bytte absolutt ALT av klips og dill dall. Men jeg skal prøve så godt jeg kan for å holde dette prosjektet innenfor tidsplan og økonomi. Kanskje noen tenker nå at "hvorfor gidder han? hvorfor ikke bare vente?"... Nå har ikke jeg "skrudd" bil siden E28en sto klar I 2013, og jeg kjenner behovet for å gjøre annet enn å kun snikre. Og sannheten er at jeg har fremdeles et hus/garasje under renovering, så dette bilprosjektet er parallellt med alt annet. Det er heller ikke snakk om å skru 24/7, for jeg har en dagjobb samt familie med samboer, 6 unger, 2 Katter og en hund som ikke skal oversees. Mao, mange faktorer som mange andre deler med meg.Og det viktigste av alt - om jeg ikke kommer I mål med bilen denne sesongen, så er det ikke krise, bare et lite personlig nederlag. Hva skal til for å gjøre en delrenovering? Går det an å gjøre gull utav gråstein? Helt ærlig, jeg vet ikke helt. Jeg trives best med å "do it right, first time". Alt nytt, det er musikk I mine ører. Men det er jo ikke tilfelle nå. Så da kommer vi vel til dagens lottospørsmål: går det an å lage en utstillingsbil uten å bruke 6-sifret beløp, og uten å bruke all tid som finnes I "åresvis"?? Vel, min plan er å gjøre denne gamle E23en fra å være et låvefunn til å kjøres for egen maskin til treff I år. På utstilling. Pokalsanker? Nei, der er konkurransen for stor. Men det er ikke det viktigste. Det viktigste er å komme med en bil som en er fornøyd med og glad I selv. Og da er en kommet langt. Men denne bilen skal nok tiltrekke seg noen blikk og interesse, DET er målet. Personlig så har jeg en drøm om å ha et lite "museum" I kjelleren min med ferdig restaurerte bilen, hvor alle har klart å være I såpass tilstand at de har klart å få seg en pokal. Men det vil tiden vise, for akkurat nå er det kun EN bil som er I såpass tilstand. EDIT: Det var noe tull med denne førsteposten, så jeg prøver å redigere den igjen... Men bildene kommer helt til slutt, så beklager at tekst ikke stemmer med bilder,,, Men over til bilen og prosjektet I seg selv. Jeg tror jeg begynner med å klippe ut en post ifra E28-tråden min som noen gjerne har lest fra før av, men denne er allikevel litt av historikken på bilen I mitt eie. Jeg skal oppdatere fortløpende, for jeg er faktisk litt I gang nå. Så får vi bare håpe at gamle Bimmers fortsatt har noen som liker gamle E23er, og kommer og besøker denne tråden, slik at det er matnyttig å holde liv I den. Jeg satt med et par kompiser på et treff i Stavanger og diskuterte (selvsagt) BMW og ombygging osv... Der kunne de fortelle meg at neste steg var å sette en 745i-motor i en E30. De M106-motorene vokser jo ikke på trær lenger, så diskusjonen havnet mer på det å få tak i en slik oppegående motor enn det å putte oppi en slik motor i en E30. Etterhvert som vi drev med brainstorming, så kom det frem at han ene kjente en kar som skrøt uhemmet av sitt unike og særs spesielle interiør i en 745i E23. Jeg måtte argumentere på den påstanden, men vi kom frem til at dette måtte det sjekkes opp i. Helst allerede samme dag... Nå husker ikke jeg om det faktisk var samme kveld, eller om det var dagen etterpå - men bilen ble sporet opp og funnet i en falleferdig bygning som hadde satt Villa Gjennomtrekk i et godt lys. Og det resulterte i følgende bilder: Men hva i alle dager??? Tilslutt ble rammenummer avdekket, og jeg fant ut følgende: Dette er en 1986 modell (produsert des 1985) E23 745i Highline i Arctisblau utførelse med grått nappaleder. For de som ikke vet hva Highline er, så er det topputgaven til E23. Av de 16000 745i som ble produsert, så kom 379 av de i Highline utførelse. Ved mer inngående sjekk, så viser det seg at det ble produsert kun 32 stk i den fargen med grått nappaleder. Det som også er litt morsomt, er at denne har Airbag. Og en ting er nå helt sikkert, det er ikke mange som ble levert med Airbag. Etter div mailkorrespedanse med BMW-archive i tyskland, så kunne de desverre ikke bekrefte hvor mange som ble levert med Airbag. Men at vi snakker om veldig få - om ikke som i den eneste, det er ganske sikkert. Neste steg var jo å få handelen i boks.. Etter div forhandlinger, så ble bilen handlet. Det fremkommer da at bilen har stått i ro siden 2001. Helt fantastisk. Og tilstanden er meget bra, forholdene tatt i betraktning. Jeg har bare lagret den, så jeg har faktisk ikke hatt den på bukk ennå... Etter at handelen var i boks, og bilen betalt - så var det jo å få hentet den.. Legger ved et par bilder fra når der bilen sto, og veien hjem.. Det er veldig spesiellt å se en bil så nedstøvet og bortglemt/gjemt... Virkelig en uvirkelig og spennende følelse. En sann glede å selv få oppleve noe sånn, for det er jo bare slik en leser om eller ser på tv. Jeg fikk den nå hjem, så satte den godt og tørt til sides i kjelleren. Men når jeg hadde Øistein på besøk sist, så hadde han lyst til å få lov til å vaske bilen.... Så da ryddet vi den frem og ut i dagslyset. Jaggumeg satt skitten godt, og den må gås over flere ganger selvsagt. Alt til sin tid. Den er iallefall vasket litt nå, og kommet seg ned i garasjen i det minste, der den står tørt og godt... Her er den ute i sollyset igjen: Her er Øistein in action! Og han koser seg virkelig!!
    9 likes
  3. Venter fortsatt på kantene fra Ewheelworks.. Det er over 7 mnd siden jeg bestilte..... Så de bør være perfekte når de kommer! Fant ut at jeg måtte prøve Hartge'ne på bilen. Tror de kan kle bilen godt. Meeen, jeg må ha bredere kanter og så har jeg lyst å sandwich montere de sånn som han under har gjort.
    9 likes
  4. 8 likes
  5. 8 likes
  6. 8 likes
  7. 7 likes
  8. 7 likes
  9. Spottet deg i Tyskland i sommer, snakk om at verden er liten! Dette bildet er tatt i nærheten av pizzarestauranten Pinocchio ved Nürburgring, spiste der jeg også. Kom på at jeg hadde tatt bilde av en norskregistrert Z4 som jeg syntes å ha sett på bimmers tidligere, fant ut at jeg skulle google litt her om dagen og ramlet da over tråden din. Har lest gjennom reisebrevet ditt og syns det så ut som en knallbra tur. Ser at du også har tatt bilde av bilen min, på side 20 i reisebrevet ditt. Du har tatt bilde av både meg og bilen min ved Brünnchen, samt ved innslippet til banen. Da med "sorte" felger pga. bremsestøv (de støver noe sinnsykt de klossene!) og en stygg ripe i støtfangeren foran, som jeg var så klønete å få nede i Italia noen dager i forveien. Vet ikke om det var du som på ett tidspunkt prøvde å ta kontakt med meg, da jeg ikke hørte helt hva det var som ble sagt og slo over på min dårlige Engelsk. Det gikk opp for meg en stund etterpå at vedkommende faktisk forsøkte å snakke Norsk til meg, det var litt kleint.. Det som er litt morsomt å se er at dere har vært på litt av den samme turen som jeg var på nedi Europa. Jeg var også på BMW Welt / BMW museumet i München, Ferrari museumet i Maranello, det skjeve tårnet i Pisa, Monaco og deler av den franske riviera. Jeg kjørte også over Alpene, men kjørte Stelvio passet via Bormio, samt Mortirolo passet, sistnevnte anbefales på det sterkeste pga. den flotte naturen og bebyggelsen på vei ned, men man må være forberedt på smale veier. Gamlebyen i Praha oppholdt jeg meg en helg i nå i November i forbindelse med jubileumstur med firmaet jeg jobber for, flott by og mye gammel arkitektur, men også en del tvilsomt i gatene etter mørkets frembrudd. Hadde tenkt å bruke en uke til nede i rivieraen, med litt sightseing rundtom, men med konstant 30-37 grader og i en 31 år gammel bil som aircondition har sluttet å funke på pga. mangel på gass og jeg ikke har fått ut fingeren og konvertert til nye typen gass enda, så var det ikke til å holde ut. Jeg rømte nordover igjen og droppet mye at det som jeg hadde tenkt å "svinge innom" på turen. At jeg reiste alene og ikke hadde planlagt noe på forhånd ble også litt en showstopper for min del. På Nürburgring gjorde jeg en BTG runde på ca. 12:00 min, legger ved en videosnutt. Skulle hatt MX5'n på ringen, den egner seg litt bedre enn E24'n til slik bruk. Det var nesten så vi skulle ha kjørt denne turen i felleskap, mtp. fellesnevnerene.
    6 likes
  10. Følte noe manglet i livet mitt, så kom jeg på at det har vært lite forum surfing siste tiden. Duller jo litt enda da med go bilen... * Har skifta oljepumpe til vanos, Sinnsyk forskjell i raklingen. * Skiftet kam boltene til registerhjulet. Her var forøvrig ingen løse eller knekte bolter! Satt inn nye forsterkede bolter med loctite og moment etter boka. * Nyoverhalt diff fra Norewgian Speed Factory med Qualife innmat. * Nye Michelin Pilot Super Sport framdekk. * Nytt bakesjeromstrekk Så var jo det oljeservice osv som vanlig. Her er noe bilder fra Vanos rep. Stemningsbilde....koser seg da Planter noen ekstra bilder også... Her fra testing på is på siste BMWCCN treffet i Høst, Naf bana i Ålesund, det som skulle være kjeglekjøring ble isbane, måtte bygge om den planlagde banen slik vi fikk kjørt! Noen random
    6 likes
  11. Da kan jeg svinge både til høyre og venstre.
    6 likes
  12. Kjekt med naturlig "bortfall av kjennemerke", levert av snø
    6 likes
  13. Det er kanskje ikke så rart at den er møkkete - har du fått med deg hvordan veiene er for tiden? Ikke alle har mulighet til å ha ren bil hele tiden. Jeg synes det er morsomt å se at en litt spesiell bil brukes, også på vinteren. Sitte å heve seg over andre personer på et forum er usmakelig forresten.
    6 likes
  14. Det var ikke planen å forsette på noe prosjekttråd på denne. Så det mangler nok en del bilder, og de bildene jeg har er ofte fra Snapchat osv. Det blir noke en tung update med mye tekst denne gangen her, men skal prøve å værte flinkere å ta bilder til fremtidige updatesJ Det siste som ble skrevet her ser jeg, er at jeg fikk nedi m20b25’en, og der var en kort affere. Fikk nedi motoren og startet opp, den virket frisk og fin å gikk godt! Fikk brukt den noen timer, før den plutselig begynte å bli veldig tungstartet. Deretter stoppet den når jeg trykte inn clutchen, og klarte ikke å kjinne den i gang igjen. Klarte å trillstarte, å kjøre den hjemme ifra og til verkstede (4-5km) før den stoppet igjen. Da var det ikke sjangs til å få liv. Åpnet pansere og ser det er mye olje under innsuget, og alt tyder på trykk i bunnpanna. Trilla bilen inn på min plass på verkstedet, og her sto den en stund menst jeg begynte å fikse litt på daværende bruksbil (03 mod e39 530d msport). Fra den korte turen med m20b25 Påvei til E30MEET 2015, stoppet jeg påvei ned og plukket opp et sett med XYZ Coilovers. Og etter 3 dager på (etter min mening) det beste bmwtreffet i landet, var motivasjonen tilbake. Når jeg kom hjem var det rett sta å hente gamle gode M20B20en fra lagring, å gjøre klar til å bytte tilbake slik jeg fikk kjørt litt det året. Å bytte tilbake gikk kjapt med god hjelp fra kompiser. Så da var det bare å få montert nye coiloversene å justere inn. For første gang med denne bilen var jeg fornøyd med høyden. Fikk brukt bilen mye resten av 2015. Da ble det både fotoshoot og filmlaging. Jeg kom meg også på høsttreffet til Bmwccn M&R. Legger ved både bilder fra treffet, fotoshooten og link til filmen. Mange har sikkert sett de før, så da for dere heller scrolle forbi J Og så skjedde det. Det som førte til at den skulle under kniven. Jeg og Valset hadde vert opp på verkstedet, og skulle hjem til meg en tur. Han kjørte sin e30 cab, og jeg kjørte min. Det regnet og var glatte veger. Som folk ofte vet, at kjøring ilag blir ofte til grisekjøring og det ble sparket clutch. Det gikk fint det før jeg fikk veldig stor kontra, og hørte plutselig et stort dunk. Da kom jeg på et batteri som låg løst bak i bagasjerommet.. Dette førte til en veldig sur utoverbulk i bakskjermen. Fosterstilling ble inntatt, og ble varende i noen timer før jeg mannet meg opp til å ringe lakkerer for å høre om pris. Vi avtalte å møtes for «takst», jeg bestemte meg at denne gangen skal jeg lakke hele bilen, og det inkludert motorrom. Jeg og lakkerer ble enige om pris. Da skal han ta all sparkling, pussing, grunning å lakking på karroseriet, slik jeg vet det blir 100%. Motorrommet skal jeg grovsparkle, så skal han gå over det med filler å fikse feila mine før lakk. Avslutta sesongen i slutten av september, og satt den inn på verkstedet igjen. Demonterte fronten og tok ut motoren. Og letingen på en M20B25 som var nyere en 89 startet. To be continued J
    6 likes
  15. Du burde virkelig satt deg ned å lest de 200 sidene på Wikipedia.
    5 likes
  16. Endelig kom tråden jeg har ventet på.. Har vært svært lite innom bimmers i senere tid, mer eller mindre kuttet ut disse forumgreiene for å være ærlig. Men nå er det grunn til å begynne å følge litt med igjen, kanskje jeg klarer å finne igjen motivasjonen til å få ferdig E23'n min? Den har dessverre stått på stedet hvil de siste par årene. Så lenge at det har begynt å ruste igjen, fordi jeg ikke har fått lakk på.. Har dullet en del med E24'n som jeg har hatt på veien ett par sesonger nå, bygd turbomaskin i bruks/banebilen i tillegg til at det kanskje er noe husgreier på gang nå (selvfølgelig uten garasje, så må vel få satt opp noe). Men jeg var så sent som i dag ettermiddag ute i garasjen og skrudde litt E23 faktisk, for første gang på veldig lenge. Det er om ikke annet en start.
    5 likes
  17. 5 likes
  18. Fått tatt en grundig vask igjen nå. Prickbort og Surfex HD gjør underverker på vinteren.
    5 likes
  19. Bilinteresse kan være uforklarlig noen ganger. Personlig har jeg mine favoritter, innenfor hver sjanger. Men jeg heller mest mot motorsport og historiebiten der. Derfor er en sierra rs500 gruppe a mer verdt for meg enn enn e34 m5. Selv om bmwen teknisk sett er en mye bedre bil og bmw er merket som står meg nærmest. Men jeg har som sagt mine favoritter innefor hver sjanger. Tar man småbilklassen, så er cactus en genial bil som snakker til meg. Jeg sitter vondt i den fordi rattet er minst 10cm for langt fra meg. Men fransk skal være "feil" ellers er det ikke fransk. Ellers har man alfa giulietta som jeg mye heller ville hatt enn en golf selv om den er dyrere og dårligere. Focus tiltalte meg i 1999 når new edge designet ble lansert. Selv om det ikke var en særlig bra bil. Dagens focus er bedre, men jeg liker den ikke. Hvorfor? Den tilføyde ikke noe nytt og er blitt mer moderat. Bmw er på mange måter malen på hvordan bil skal bygges. Det er derfor underlig hvordan man får må-ha følelsen over noe helt annet. Så jeg forstår deg som vil ha Avantime. Du er ikke gal, bare bilinteressert. Hvordan dørene er hengslet til måten dashbordet er designet. Jeg ser den Det å finne glede i noe annerledes er viktig. At man gleder seg over det bilen er og at den fungerer akkurat til det den skal, der og da. Jeg har en e46 m3 i garasjen, men den tar jeg meg selv i å glemme at jeg har noen ganger. På bane gir den meg masse glede. Men i hverdagen kan jeg huske at det er to biler jeg har vært mest glad i; en toyota tercel 1.5 4wd 1987 modell som vi hadde for flere år siden. Den var annerledes, praktisk og sviktet aldri. Det er den eneste bilen vi har kvittet oss med som jeg følte noe personlig over. Og en 2001 ford econoline 7.3td powerstroke som var helt fantastisk. To helt forskjellige biler men like gode i mine øyne. Og dette varierer fra person til person. Om en velstående person med bilinteresse fremdeles kjører rundt i sin peugeot 605, istedenfor å kjøpe ny, så forstår jeg det. Fantastiske biler. Men ikke alle ser dette, og selv bilfolk må spørre hva en annen person ser i en bil som ikke er typisk premium, rask eller hitech på noen måte? Da må jeg spørre om disse personene er ekte bilfolk som dem kaller seg. Ikke alt handler om 0-100 og statusringer i grillen. Om jeg kunne laget en liste over de bilene jeg ville hatt, hadde man nok blitt overrasket over hvor mye average og "døllt" som hadde stått der men det er det hærlige med denne syka vi har.
    5 likes
  20. Skal være visst, vi sniker oss inn på 530 000km med stormskritt uten oljeforbruk forøvrig. Rusten som har fått skikkelig fotfeste, og hard Oslo-bruk(jeg har ikke kjørt spesielt pent i mitt eie). Sammenligner man med en bil som har rulla 300 000km, må man huske å legge til 230 000km for å nå opp til bilen jeg har, og det er mange kilometer og mye som kan skje
    5 likes
  21. Når jeg uansett skulle lakke opp bilen og motorrommet, tenkte jeg å gjøre litt mer ut av det. Har aldri vert fornøyd med hvordan motorrommet i denne bilen har sett ut. Mye uorginale hull etter ettermontert AirCondition og ettermontert Defa Alarm. På bildet har jeg allerede flyttet batteriet bak, fjernet spylervæsketanken og flyttet coilen. Som nevnt i forrige ble bilen satt inn på verkstedet, og startet med å demontere fronten. Og løftet deretter ut motoren med kasse. Plassert på pall og kjørt til lagringslokale igjen, med stort håp om at det ikke er denne motoren som skal ned monteres igjen! Siden jeg visste at dette prosjektet kan dryge ut, så tok jeg meg tid til å merke alle ledninger Demonteringen forsatte, rev av isolasjonen på torpedoveggen. Og ble positivt overrasket Kan godt ete tre-retters her! Bestemte meg for å ha på orginalt understell, for å lettere laste bilen både på og av henger. Litt forskjell her ja Etter 25 år uten en eneste skikkelig motorvask, er det ikke vanskelig å forstå at her er det mye inngrodd skit. Jeg prøvde å vaske en del sist gang jeg skiftet motor, men det var ikke lett uten mulighet til høytrykk. Jeg dro hjem og fylte opp e39en med vaskeutstyr og kjemikalier. Trillet ut e30en og ga både bilen og motorrommet en skikkelig kattevask. Etter jeg var og avtalte med lakkerer, tok jeg også en telefon til et lokalt firma som heter BulkUt. BulkUt driver med lakkeringsfri bulkoppretting. Planen var at han skulle grovrette de værste bulkene før lakkering, slik det blir minst mulig sparkel. Dette var ingen problem fikk jeg til svar. Senere samme kveld dro jeg dit så han fikk kike fort over bilen. Vegen opp til huset der han bor, er ikke helt «stance» vennlig. Prøvde etpar ganger å komme meg opp til garasjen hans, uten hell. Så inspeksjonen måtte skje på veien halvveis opp til gårdsplassen. I mørket med noen greie lommelykter, konkluderte vi med at det var ca 20-30 bulker, og han skulle bare rette de aller groveste og værste. Etter bilen ble vasket, lastet jeg den opp på henger og fikk levert den til bulkut. E39en måtte stå over utfordringen, og CRV’en til gamlingen ble trekkvogn. Grunnen er som nevnt over, at veien opp var helt grusom.
    5 likes
  22. Kom litt i hytt og pine bildene her ser d ut som. Garasjen er Igland Hushov som utgangspunkt, bare større. 95.2m2 og 40m2 loft. Delt nede, så der det blir en port blir d ca 50m2 verksted, de to andre portene blir parkering / lagring. Bilen: 86 320i, runda 72.000km her rett før jul. Funnet en rustflekk, thats it, og jeg har lett over alt snart nå. Solgt ny i Norge, og vært i samme familie frem til 2015 var det vel. Han som kjøpte den ny hadde den til han døde i 95, så tok muligens enken over, og senere en datter (?), før hun bytta den inn i en nyere bil. Forhandler solgte bilen til sønn av en kompis som hadde den til jeg kjøpte den. Bytta til M-Tech1 370mm ratt opptrekt i alcantara. Montert ny sportseksos. Bakfanger var dårlig, så den har fått nye hjørner, venter på to klips før den skal monteres igjen. Ny frontplate da den gamle var litt ruglete, mulig kosete med hengerfeste en gang i tiden. Skaffa LE-leppe og prøvemontert. Denne har en liten sprekk så skal lime den og lakke den skikkelig. Kasta på noen senkefjærer jeg fant, for å unngå E30-suv utseende. Coils er bestilt og monteres så snart de kommer, i tillegg til nye 3pc hjul. Har brukt Hartge-hjula en del nå så de skal få seg en hvil. Ellers er plana å holde den ganske så ren, bare med snek og felg. I tillegg kunne jeg tenkt meg org blå sportstoler foran i 100% stand. Skal også bytte reim og strammer, alt av olje samt bremser foran. Har sandblåst Hartgedekselet, og fant et sett ACS 15" for å ha i samlingen som også får en shine.
    5 likes
  23. For min del kunne jeg tenkt meg e70 i Melbourne-rød, men har kun sett X5 M og M50d med den fargen, og det er ikke akkurat ofte man ramler over de heller. Denne ligger på mobile.de nå, har også sett til salgs på blocket.se tidligere, men var kun en X6 i den fargen der nå.
    5 likes
  24. En liten oppdatering på situasjon 530d. Nå har jeg kjørt bilen 21 mil på to dager og ikke et fjuskeslag. Går som juling og som en drøm :). Til fredag har jeg lånt varm garasje og vil legge på et lag med voks . Bilen trenger ikke noe rubbing nevneverdig men ønsker å legge på litt voks. Skal bli gøy å dille litt igjen.
    5 likes
  25. Nå som det ser ut som at jeg muligens har fått første post under kontroll, så føler jeg at denne tråden gjerne nå kan få en skikkelig start. Til mine få, men kjære, lesere her så må jeg allerede få beklage nå i forkant vedrørende skrivefeil. Jeg sitter med en maskin her på jobb som elsker å rette på mye av det jeg skriver, og det er ikke alltid jeg oppdager det Men over til noe morsommere. Jeg fikk jo endelig E23en på plass i (rett) garasje nå i januar, så nå skal det jobbes med den innimellom. Motor er jo allerede utav, så neste post på tapetet er interiør. Dørpanel gikk av først, det var faktisk en smal sak. Jeg ser at nye clips til dørtrekk er et must, og skruene i bunn er rett og slett rustet. Lite pent. Men det skal vi få ordnings på ved montering. Så var det den store jobben: inni.... Som Rune påpekte i en post rett over her, så er det en fordel å begynne med baksetet. Og det gjorde jeg jo heldigvis Interiøret er helt og pent, ingen revner eller ekstrem slitasje. Men når jeg begynte å ta ut deler, så såg jeg jo at tidens tann hadde satt sitt preg med skitt og sigarettrøyk etter så mange år. Men det var ikke annet å gjøre, enn å ta det ut. Forsetene var som normalt de som hadde mest "strekkmerker" og skitt: Men det er utrolig hva en god rens gjør, og med litt skinndoktor-magi i tillegg så ser jeg lys i tunnellen her.. Har et bilde av setene og dørpaneler. Er noen kvadrat med skinn bare her. Og her har jeg ikke tatt ut midtkonsoller og takdetaljer ennå, det var jo mange skinndeler detr også - men det fikk jeg ikke tatt bilde av, for jeg pakket alt det direkte i esker. Alt skinn skal på rens hos Gusdal Car Spa, han skal få utøve litt magi på setene for meg i løpet av den neste tiden... Dashbordet er jo en nydelig sak også, skinntrukket som det er. Det må virkelig poengteres hvor delikat og nøyaktig skinninteriøret er montert i denne bilen. ALLE detaljer/brytere sitter som støpt, det er helt utrolig å se dette tyske kvalitetsarbeidet... Slenger med et par-tre bilder av bilen som den står nå, uten interiør. Det er jaggu litt ledninger og slanger i en 1986 modell bil også Som dere ser på siste bildet, så står selve taktrekket igjen. Det er ikke i skinn, og blir renset på plassen. Jeg er ikke kommet lenger desverre, men får heller komme tilbake med Nye bilder så fort noe skjer. neste plan nå er å ta bilen ut og vaske den skikkelig utenpå og i motorrom. Etter det så blir det å begynne å ribbe bilen for detaljer, samt å gjøre meg opp en bedre oversikt over hva statusen egentlig er. Og ja, få ut teppe og begynne å myse litt på hvordan det er å få byttet det varmeregisteret uten å ta ut heile greia...
    5 likes
  26. Poenget mitt er at eieren av denne bilen kan være like opptatt av å vaske bil som det du er. Selv om man eier en Ferrari eller you name it, så er det ikke ensbetydende med at man slurver med vedlikeholdet fordi den er møkkete. Slik du ordlegger deg, forventer du at eieren omtrent skal stoppe på hver bensinstasjon han møter for å spyle den av, og dette tendenserer til å være fanatisk i mine øyne. Med henhold til siste kommentar, drar du stort sett alltid dette kortet når noen er uenig eller stiller kritikk til påstanden din. Hvis du ikke ønsker å diskutere dette, så skulle du heller ikke startet med kommentaren din!
    5 likes
  27. Dette her er en av de flotteste F01 jeg noen gang har sett. Skulle gjerne ha vært en 760Li http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82983976
    5 likes
  28. Vi skal nok finne utav det med de AC-delene. Ang den saken vedrørende USA og deres for svake klimaanlegg... Her er hva jeg kjenner til: Amerika-utgavene av E23 kom i utgangspunktet mye med den gamle kompressoren (073) fra E12, E3 osv. Den griner litt på nesen når amerikanerene prøvde å kjøre R134a på den. Foruten denne kompressoren (073) ble samme oppgraderingskompressoren (713) brukt i statene ved en "skikkelig" oppgradering til R134a som vi gjorde i Europa og resten av verden. Men den gamle kompressoren (073) som jeg innbiller meg at europa-utgavene droppet i 1982-ish, brukte de på mange USA-utgaver frem ut E23s produksjonstid. Mister Moe!! MEGET hyggelig at du, som meg, svinger innom Bimmers igjen. Jeg har også falt helt utav dette forumgreiene, mye pga omleggingen til Bimmers samt at jeg følte at feks Bimmers hadde mistet mange av sine faste medlemmer. Når jeg ikke surfet Bimmers lengre, ble det litt automatikk i at jeg droppet litt utav de andre forumene jeg også frekventerte. Men jeg fant ut at jeg skulle prøve meg igjen her på Bimmers nå, for å se om det fortsatt er liv laga for en gammel traver å poste noen bilder og litt tekst. Det må innrømmes at det var litt godt å skrive litt på forum igjen, men det nye oppsettet til Bimmers er skikkelig tungvint når en skal poste nye poster synes jeg. Kanskje en vanesak, og det er kanskje jeg som ikke gjør rett? Jeg savner feks preview muligheten, og når en gjerne laster opp mange bilder, så er det lett å blingse litt på hva bilder en FAKTISK har lagt inn i selve tråden. Men men, vi får se om gamle Pedien finner utav det. Men jeg synes det er morro at du faktisk kom deg ut og skrudde litt E23 etter gammelt Jeg håper at E23-tråden min kan både inspirere de få som allerede har E23 (og som deg - gjerne står på stedet hvil), men at andre ihuga "old bimmer-fans" gjerne også kan få et øye opp for E23. Jeg vet jo at denne tråden ikke blir noe revolusjonerende på noe som helst måte: ikke skal bilen totalrenoveres, ei heller skal den få 1000hk. Dette er et lavbudsjettbygg, men etterhvert med diverse små koselige detaljer som noen liker - og andre ikke.. Nevertheless: Jeg personlig gleder meg som en drittunge til å sette meg inn i en E23 som er min egen, påskiltet, i god stand og med "rett" stuk (for meg)...Det er noe eget med E23... Definitivt. Og altfor mange prosent av BMW-entusiastene ser rett forbi den, uten å se potensialet i den. E23 snakker en liksom bare ikke om, med mindre det er snakk om å finne en M102/106-motor som skal oppi en E24 eller E28.
    4 likes
  29. Mens jeg først er i gang...Som noen kanskje har forstått har jeg litt stalker-tendenser, så tidligere i uken kjørte jeg delvis etter en rød Citroen XM inn i et P-hus (jeg skulle også parkere i samme etasje...), og jeg måtte bare slå av en prat med eieren. Det var snakk om en norsksolgt 1990-modell 2.0i manuell som eieren (pensjonist) hadde eid siden 1992. Den hadde "bare" gått 180 000km, men ble brukt hele året. På tross av saltkjøring i Oslo hadde ikke XMen noe synlig rust, den hadde aldri blitt restaurert/sveiset opp og gikk som en kule. Eneste ulempen var at deletilgangen begynte å bli vanskelig, men han fikk tak i det meste via nettbutikker i Frankrike. Må innrømme at jeg synes det er fryktelig stas med helårs-klassikere, og XM har nå blitt såpass gammel og sjelden at den fortjener en liten oppmerksomhet. Dessverre ingen bilder, men den var identisk med vedlagte bilder.
    4 likes
  30. Fått gjort litt idag Montert nye fremre innerskjermer foran, byttet til LED i tåkelys (ene pæren var defekt uansett), spacet ut hjulene og ordnet et par av senterkoppene. Startet med innerskjermene. Utgangspunkt på høyre side, manglende fremre del: Og ny montert! Utgangspunkt på venstre side, subbet og knekt over hele egentlig: Og ny på plass! Så måtte tåkelysene gjøres noe med. Allerede gulaktig svakt lys og ene pæren hadde tatt kvelden. Bytte: LED på venstre i bildet og halogen på høyre. Vanskelig å få den faktiske forskjellen på mobilkamera, men.. Og begge på. Kommer bedre bilder av lyset fra disse! Men nå matcher de hvertfall med AE. Også måtte jeg gjøre noe med to av senterkoppene som var blanke: Så da printet jeg ut en haug med nye logoer på kraftig folie: Renset så av koppene: Og vipps! Masse til overs også, om jeg skulle trenge det Gikk dermed fra dette: Til dette! Til slutt så måtte hjulene spaces litt. Hadde liggende et sett med 15mm og et med 20mm, så da ble det de. Satt 20 bak og 15 foran. Skulle gjerne hatt 20 foran og da det er samme bredde og innpress på felgene, men.. Mye bedre ble det hvertfall På med spacere foran: Før/etter: Så var det bak sin tur. På med spacer: Med spacer vs uten: Mye bedre Avslutter kvelden med et par helhetsbilder av halvskitten bil: Bytter hjullagre foran på torsdag (mest sannsynlig) og ny tempsensor med kontakt og kabler samtidig. Utover det så er det ikke så mye som skjer helt enda. Skal få prøvemontert Alpina-felgene en dag så jeg får sett an fitment og om jeg trenger nye spacere, hva slags dekkdim jeg skal kjøpe osv. Også må jeg få justert ned bilen snart, er for høy nå. Men vet at hvertfall ene strammeskruen bak er rundet ut så kan hende jeg må borre ut de før jeg får gjort det. Så får se
    4 likes
  31. Lovet jo en polish upd men..Da fredagen kom , kjente jeg rett og slett at jeg var møkk forbannet lei av absolutt alt med bil etter 14 dager med tull. Da var det mye bedre med tv og slappe av . Bilen dør jo ikke av at jeg ga blaffen i det . Men Idag måtte det skuffes unna litt salt gitt. Faktisk årets første for min del på denne bil. Og etter 7 dager og 35 mil ,det vanlige: Vannet hjemme var ikke iform ute pga kulde så vaskehall ble benyttet. Mens jeg ventet på tur kom der en i8 som og skulle vaske ,tøff bil men en jækla hoven snørrete blei som eide den .Nok om det , bilen fikk det vanlige og kun ferdig bilder. Ferdigstilt og klar for nye dager:' Rent er pent: Og et bakbilde: Igjen , så deilig at den funker . gikk igjennom kvitteringsbunken nå og der står det at glødeplugger og rele i februar 15. Allikevel feilkode på det , men har de byttet kabel tro? Tror kanskje jeg skal kjøpe den jeg. Den kunne visst lage tull.
    4 likes
  32. 19 lapper for de der? Han må ha misforstått forskjellen på original og billige GS-reps.
    4 likes
  33. Det er rart det der med hvilke biler vi liker og hvorfor. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor alle skal ha E30 eller E24. Blir jo sett på som litt rar når jeg synes at E23 er mye artigere enn E24. Sekseren er sikkert fin den men den har jeg aldri kunnet tenke meg og ha selv. Hvorfor jeg synes at 4 dørs er bedre vet jeg ikke, det bare er slik. Amerikanske biler og har jeg et litt ambivalent forhold til. 50 talls biler er det jo mange som vil ha og da helst GM eller Ford. Personlig så synes jeg Mopar produktene både er finere og se på og litt mere interessante tekniske løsninger. For ikke og snakke om Hudson eller Studebaker. På italienske superbiler og har jeg litt av det samme forholdet. Synes at Lamborghini Espada er den tøffeste fra 70 tallet sammen med Maserati Bora og Alfa Romeo Montreal. Jeg er kanskje litt sær av meg men det er helt greit. Moderne biler synes jeg ser alt for like ut. Heldigvis tørr franskmennene og skeie ut litt innimellom. Er vel ikke alle produktene som er like fine og se på men de skal ha for forsøket. Titter litt ekstra vær gang jeg ser en Cactus. Artige biler.
    4 likes
  34. Jeg synes det er fascinerende hvordan man kan ha "soft spots" for enkelte biler, helt uten noen logisk grunn. Jeg tar meg også i å digge enkelte biler egentelig uten å kunne forklare hvorfor. Renault Avantime er ikke en av disse for min del, men jeg synes det er en kul og fargerik bil. Avantime og Vel Satis ble aldri solgt i Norge, noe som er litt synd men som vanlig så ødelegger avgifter mye morro. Men i den perioden disse bilene var i salg så jobbet min far for Det Norske Veritas (DNV) i Spania, noe som medførte at familien tilbrakte mye tid der (nærmere bestemt Cadiz på vestkysten). I Spania er de glad i franske biler så Avantime og Vel Satis var å se i gatebildet, den gang som nye og meget flotte biler. Jeg var like bilinteressert den gang og la spesielt merke til disse modellene, tror til og med jeg har spanskspråklige brosjyrer på Avantime og Vel Satis liggende på loftet ett sted. Jeg kunne ikke skjønne hvorfor Renault forhandleren J.M Auto på Strømsbusletta hjemme i Arendal ikke kunne ha disse artige Renaultene i sitt Showroom Tilbake til det med soft spots for enkelte biler. Jeg skrev litt om Porsche 928 og at det er en bil jeg kommer til å skaffe meg, men jeg vet egentelig ikke hvorfor jeg vil det. Den bare appellerer til meg på en eller annen måte som jeg ikke kan forklare. Jeg har ikke noe forhold til modellen og det er kun nå de siste årene jeg har blitt klar over at jeg vil ha en slik bil. Jeg kan bedre forklare hvorfor jeg ønsker meg en E34 M5 eller en E31 850CI, men hvor kom 928 ifra liksom... Noe annet som er rart med min bucket liste på biler er at det ikke behøver å være noen sammenheng mellom bilene, det kan faktisk være to helt forskjellige ytterpunkter. Jeg har i de senere årene fått en uforklarlig fasinasjon for Ford Bronco, helst siste utgave med de litt rundere kantene. Hvordan en BMW entusiast som verdsetter finmekanikk og kultiverte drivlinjer kan ha lyst på noe sånn skjønner jeg ikke. For all del, jeg har alltid hatt en vis velvilje og fasinasjon når det kommer til yankee biler. Men det er jo dette som er så herlig med å være bilinteressert, begrepet omfavner så utrolig mye forskjellig. Man kan like så mye forskjellige bilmodeller og biltyper, det blir aldri kjedelig.
    4 likes
  35. 4 likes
  36. Ja, muligens. Får variere litt Jepp, stemmer. 17 eller 18"? Tror det ligger begge deler tilsalgs på stanceworks nå.. Takker Ja, uten noe spor for å legge kanten i så er det ikke forsvarlig. Men i mitt tilfelle må jeg dreie ned foran på senteret for å lage spor til kanten. Hvis du ser på den E39'en over så er det gjort på de, har snakket med eieren. Kanten på disse er rimelig tykk, så bør være uproblematisk å dreie ned til bunnen av hullet til skruehodet.
    4 likes
  37. @RNJ Renault Avantime (2001-2003) og den nogenlunde samtidige modellen Renault Vel Satis (2002-2009) er interessante biler på flere måter og har faktisk også indirekte relasjoner til BMW. Renaults tidligere sjefdesigner Patrick Le Quément var ansvarlig for begge modellene og sto også bak bl.a Renault Mégane II som var en del av det samme designtemaet der den karakteristiske bakenden samt avrundede bakvinduet er det visuelt mest fremtredende. Quément ville bort fra hva han kalte et standardisert bildesign og over til et individuelt design der hver bilprodusent igjen kunne gå helt egne veier som på 50 og 60-tallet. Ideologisk sto han derfor ikke så veldig langt fra f.eks Chris Bangle og den nye designfilosofien som Citroën idag legger opp til med bl.a C4 Cactus. Quément mente at et individuelt design var lik med kvalitet også på en mer abstrakt måte. Folk legger positive imaginære verdier til produktet hvis det har en egen identitet som klart skiller det fra andre tilsvarende produkter. Designet får en merverdi som mange verdsetter og identifiserer seg med. Poenget for Renault var at de trodde at dette sammen med et generelt kvalitetsløft for bilene ville føre dem nærmere å bli en premium bilprodusent. Konseptet var smart uttenkt, men selv om kundegruppen uten tvil er der er det ikke fullt så enkelt. Denne kundegruppen etterspør ofte mer sofistikerte løsninger, særpreg og design enn det som er alminnelig. Citroën C6 var helt klart myntet på denne kundegruppen vis a vis 5 og 7-serien, men heller ikke den modellen ble en stor suksess selv om de solgte nesten 25000 eksemplarer. BMW vil imidlertid gjerne assosieres med denne kundegruppen og 5-serie Gran Turismo er et forsøk på å imøtekomme deres ønsker. Da 5-serie Gran Turismo kom på markedet i 2009 la BMW opp til en årlig produksjon på ca. 6000 biler, men i 2010 solgte de knapt 3000 eksemplarer. Salget av modellen har helt sikkert tatt seg opp med årene, men med tanke på Citroëns utgangspunkt var C6 faktisk en moderat suksess tiltross for et relativt lavt produksjonsvolum. Dette markedet er ikke stort, men desto mer attraktivt fordi kundene betraktes som tidlige trendsettere og sosioøkonomisk uavhengige. Det kommer sikkert ikke som en overraskelse at jeg har stor sans for hvordan franskmennene tør tenke utenfor boksen. Ikke alt kan og bør være like økonomisk rasjonelt. Verdier kan også skapes på en mer intellektuell og kunstnerisk måte... @Evopower Et flott innlegg og jeg er helt enig... @Hawkon88 Veldig interessant og tusen takk for linken. Jeg kommer tilbake med ytterligere kommnetarer...
    4 likes
  38. Montert: ellers er motorrommet ganske ferdig nå:) også fått motorfester og girkassefester som skal på etter godkjenning måtte også bestille nye dempere til bakluka, og mitt tips er å kjøpe originale! Selvom de er dyre. Har prøvd uorg før, men de holdt ikke lenge og sist, eksos er ferdig tilpassa og pungta. Imorgen blir det tig sveisa ferdig
    4 likes
  39. Slenger ved noen bilder jeg fikk tatt med kamera mitt. Ble litt bedre enn mobil bilder. Tenkte jeg bare skulle legge disse ut også så dere får sett bedre, I tillegg ble disse tatt i dagslys så de ble litt finere selvom jeg ikke er noe kamera spesiallist.
    4 likes
  40. i kveld var det bare å fortsette på innsuget. Etter at runners og trakter var ferdigsveisa, så var bare å svippe en tur til biltema å kjøpe en "micro filemaskin" og ett sett med roterende filer for å gå over alle skjøter i runners samt flens mot runners. Har luftdreven rettsliper fra før av, men denne var mye mere egna til denne jobben! Etter alle ugjenvheter og overganger var gjevna ut, var det å tilpasse resten av delene. Helsveisa !
    4 likes
  41. 4 likes
  42. Sjelden farge Kult med noe ikke alle andre har. https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88886125
    4 likes
  43. Takk for det Jeg vet ikke om denne tråden blir like omfattende som sist, men noen bilder innimellom og litt tekst må vi vel få til... Det har du helt rett I, her har du ei som ble sjokkert når hun satt seg inni... "Wow! Denne var god å sitte i", det var første kommentaren Hei Rune! Takk for omfattende svar. Denne bilen skal ikke, som jeg skrev innledningsvis, ikke gjennom en totalrenovering. Den skal kun shines opp litt, pluss litt småjusteringer Just for the record, jeg begynte med å ta ut baksete Setene virker, utrolig nok, som en drøm. De er sterke som fy. Vinduene derimot, der virker ingen. Ennå. klimaanlegget virker ikke i det hele tatt. Men jeg såg at kontakten var tatt av den vakuumpumpa (ser det ut som at det er), så jeg skal nok finne utav det. Varmeregisteret (radiatoren) inni kupe er lekk også, så den har jeg kjøpt ny. Ser mer på det som en utfordring, men finner nok utav det også. Jeg måtte spole tilbake på harddisken min for å se når jeg skrudde E23 sist, og det var jo helt tilbake til 2001 - så det er endel "nytt" å ta tak i for meg her. Turbomotoren har jeg en liten fordel, tror nok jeg skulle klart å sette den sammen med bind for øya E23 er en glemt og direkte oversett skatt, rett og slett. Jeg ser at E23 begynner så smått å bli mer synlig i utlandet, og jeg håper at jeg kan være med å bidra til at E23 blir mer populært med dette eksemplaret. For det er jaggumeg litt av en skute den E23en Takk for det Lavere budsjett, det kan jeg love deg. Og tidsramme også, noe som jeg egentlig er imot. Men tenkte å prøve å gå litt nye veier i meg selv denne gang - og kanskje jeg klarer det, hvem vet?
    4 likes
  44. Gleder et gammelt syver hjerte og se at andre også liker disse bilene. Jeg ville vel ikke gjort mere enn absolutt nødvendig. Synes personlig at urestaurerte biler er mye bedre men er det endel rust etc. som må taes så stiller saken seg annerledes. Jeg ville tatt haugevis av bilder hvis du må ta ut noe av innredningen. Det er kun avlange skruehull og mye tilpasning for og få det pent igjen. Og begynner du i feil ende under demonteringen så skaffer du deg mye ekstra jobb. F.eks så begynner du med og ta ut baksetet for og demontere dashbordet. Det stemmer nok at dette interiøret ikke var vanlig på en europeisk bil. I Europa så var Executive innredningen mye mere populær. Var litt mere europeisk smak over det. Det ble solgt endel i statene med dette interiøret men da het bilen L7. Det var stort sett en vanlig USA versjon av 735ia med Highline interiør. Det har vært noen få slike i Norge men jeg vet ikke om de fortsatt eksisterer. Så en på et treff for snart 10 år siden som også hadde airbag. Det var en L7 med de store støtfangerne. Hvordan virker de elektriske motorene som sitter i setet og vinduene? Mine har en tendens til og sette seg iløpet av vinteren og hvis din har vært parkert endel år så er jeg spent. Selve motorene i setet varer lenge men vaieroverføringene setter seg fast. Det er en j... møkkajobb og ta opp, gjøre rent og smøre opp. Det er nesten rart med det interiøret at første eieren ikke bestilte med minne på førerstolen. Hvordan virker klimaanlegget? Det er vakumstyrt og kan få mye lekkasjer når det begynner og dra på årene. Det er vel en grunn til at E23 er den eneste bilen som BMW har levert med vakumstyrt varmeapparat. Du får bare spørre hvis du lurer på noe. Har skrudd mye på de så kan en god del bortsett fra turbomotoren. Her er en side med mange nyttige linker. http://www.e38.org/e23/
    4 likes
  45. Fikk bilde fra lakkereren i dag. Ferdig lakkert under og prøvesmakt en skjerm.
    4 likes
  46. Ikke lett å holde bilene rene nå om dagen (les: hver bidige dag halve året)
    4 likes
  47. I dag rakk jeg akkurat å vaske Bjørnebæret, tørke, vokse med SV Shield, la det virke i 1 time og buffe av...så bøttet det ned. Griseflaks og egentlig fin timing, slik at man fikk testet beading og at alle overflater var vokset, noe de var. Litt undereksponert, men fuck høy ISO Ble veldig blank og fin, både tørr og våt Første gang jeg har vokset (seriøst) selv. Har vasket skånsomt siden detailing og lakken ser fortsatt veldig bra ut, så gadd ikke å sette bort til detailer denne gangen. Får ta det igjen før treffsesong. Forhåpentligvis er jeg kvitt litt lakkflass før den tid. Venter bare på lønn nå, slik at jeg kan få handlet inn litt morsomme ting også. Kommer til å skje litt fremover, endelig.
    4 likes
  48. En siste lille oppdatering I dag, for å vise at bilen er hentet ut fra lagringsplassen - her er den på bukk Da er bilen ENDELIG på bukk, og motor skal nå ut. Motor skal få litt kjærlig pleie og litt Nye deler som jeg har liggende på lager, og dette gjør også til at jeg får rengjort godt/bedre I motorrom.... Der var den jaggumeg ute gitt gamle gode M106en Er det dette amerikanerene kaller "Highboy" ??? Hehe... Avslutter med et bilde av madammen som ble rimelig sjokkert over hvor gode setene I denne bilen var...
    4 likes
  49. Takktakk! Skal prøve å være flink å oppdatere fremmover. Fant forresten noen flere bilder fra da den var i daglig bruk sommeren 2015.
    4 likes
  50. Tenkte at man kan vel ha rent motorrom om vinteren også.
    4 likes