Fredrik

Medlemmer
  • Innholdsteller

    25214
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    64

Fredrik last won the day on April 1

Fredrik hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Fredrik

  • Vurdering
    Fritenker

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  1. En liten oppsamling av helt forskjellige ting som interesserer meg. Jeg kom tilfeldigvis over en veldig interessant analyse over Breaking Bad og hva som egentlig skjer på et dypere nivå når Walter White forandrer seg til Heisenberg. Dette viser at det skjer mer på et metafysisk nivå i Breaking Bad (og Better Call Saul) enn man umiddelbart er klar over. Seriene har, når man graver dypere, lag på lag med interessante vinklinger og betraktninger... For kort tid tilbake var det flystevne på Kjeller utenfor Oslo (jeg var dessverre ikke der) og som en hyllest til det norske flygeresset under den andre verdenskrigen, Rolf Arne Berg (RAB), gjorde Spitfire "RAB" (egentlig RR232 (G-BRSF)) en oppvisning. Fantastiske bilder av et fantastisk elegant fly med for anledningen norsk fargeskjema og Rolf Arne Berg's initialer. På det siste bildet (som er den samme Spitfireren, men med et annet fargeskjema) kan man tydelig se forskjellen på Supermarine Spitfire og Hawker Hurricane. Det siste var britenes arbeidshest under den første del av krigen og ikke minst under slaget om Storbritania (10 juli - 31 oktober 1940) da Luftwaffe for alvor forsøkte å overmanne Royal Air Force. Begge flyene hadde på dette tidspunktet en Rolls-Royce Merlin V12 motor på rundt 27 liter og 1100-1200 HK. Rolf Arne Berg ble i 1917 født i Orkanger og døde i tjeneste over Groningen i Nederland i 1945. Han gikk på Hærens Flyveskole på Kjeller og fikk flygervingen i 1939. Deretter ble han sendt til Little Norway i Canada som instruktør og ble i 1941 overført til den første norske jagerskvadronen 331 (Norwegian) Squadron RAF i Skottland og senere North Weald ved Epping ca. 30 Km nordøst for London. Berg kom for sent til North Weald til å kunne delta i slaget om Storbritania, men han gorde mange tokt over Nederland og Frankrike. Han endte karrieren som Wing Commander Flying for 132 (Norwegian) Wing og ble i 1945 tildelt Krigskorset med sverd samt de britiske utmerkelsene Distinguished Service Order og Distinguished Flying Cross. Rolf Arne Berg foran sin Spitfire IXe i 1944.
  2. Fra albumet Fredrik´s bilder

  3. Fra albumet Fredrik´s bilder

  4. Fra albumet Fredrik´s bilder

  5. Skatt og ikke minst fordelingspolitikk er vanskelig. Uansett hvordan man skrur dette sammen blir det urettferdig for noen og poenget må da etter min mening være å velge det som totalt sett er minst urettferdig; sett i et samfunnsmessig perspektiv. Et eksempel i denne sammenhengen er når forskjellen mellom rike og fattige blir så stor at de rike må beskyttes mot de mindre velstilte ved å bo i inngjerdede og beskyttede områder (Gated Community). Dette er foreløpig ikke aktuelt i Norge (i alle fall ikke i større skala), men f.eks i USA er dette ganske vanlig. Helt grunnleggende er det denne formen for segregering i samfunnet vi forsøker å unngå med skattepolitikken i Skandinavia (ihvertfall frem til nå). Jeg er derfor enig med deg i at vi bør ha blandede boområder, men jeg stiller allikevel spørsmål ved om praksisen med at Oslo kommune har begynt å kjøpe store og dyre leiligheter på f.eks Frogner til sosialklienter og innvandrere er veien å gå. Dette virker uhensiktsmessig dyrt og når naboene kanskje har betalt 8-10 millioner surt opptjente kroner (etter skatt) for deres leiligheter og sannsynligvis har lån opp til opp over halsen er det noe som utvilsomt skurrer i min verden. De fleste av oss gjør hva vi kan for å skaffe oss et best mulig bomiljø for familien og da virker det unektelig litt merkelig at Oslo kommune bruker av våre felles midler til å underminere denne motivasjonen. Sosiale utfordringer og problemer forsvinner ikke kun fordi folk får et tilbud om å bo langt over deres inntektsnivå. Det hadde vært bedre om Oslo kommune hadde kjøpt en hel blokk i det samme området og ombygget den til mindre, men gode leiligheter for de samme menneskene selv om jeg stadig er ganske overbevist om at nissen følger med på lasset når det gjelder sosiale utfordringer og problemer. Vedr. innvandring er jeg generelt positiv, men det er ingen tvil om det også er store utfordringer som ikke uten videre kan løses. Vi bør nok være mer påpasselige med hvem vi inviterer og tillater at kommer innenfor landets grenser. Jeg er også skeptisk til langtidseffekten av at så mange innvandrere har et fundamentalt annerledes livssyn og verdigrunnlag enn det som frem til nå har vært vanlig i Norge, Skandinavia og Europa.
  6. @Hawkon88 og @Lifeasiknowit_bmw Det er ikke vanskelig å finne eksempler på der skattesystemet kommer til kort og blir urettferdig for noen; og dette gjelder trolig uansett hvordan man skrur skattesystemet sammen. Jeg tenker derfor at ethvert skattesystem handler om prioriteringer og dermed politikk. Som jeg skrev i mitt tidligere innlegg liker jeg egentlig ikke tanken på massivt å skattelegge de velstående (eller eliten som noen kaller disse menneskene). Dette bryter med mine politiske instinkter, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ser andre måter som relativt effektivt fordeler velstanden bedre. Jeg har selv erfart hvor urettferdig f.eks formueskatt, arveavgift og ikke minst statlig ekspropriasjon kan være, men i det store bildet tror jeg allikevel at høy skatt over en bred fjel for de som har mye totalt sett er den minst urettferdige veien å gå. Hvordan staten forvalter og fordeler våre felles midler er etter min mening en mye mer interessant diskusjon. Igjen er det politiske prioriteringer som styrer prosessen, men jeg tenker at man ofte glemmer det pedagogiske perspektivet midt i det hele. De som betaler mye har også krav på å se at pengene blir brukt fornuftig og de har krav på å få deres del. De har etter min mening også krav på en viss personlig integritet etter at de har betalt mye skatt. Man kan ikke forvente at disse menneskene skal forstå hvorfor de skal betale mye skatt når f.eks kommunene ikke sørger for skikkelige skoler, sykehus, bruker skattekronene på å kjøpe dyre boliger til sosialklienter i deres nabolag (sånn bare for å underminere hele den etablerte sosialøkonomiske strukturen i samfunnet) eller truer med å rasere velfungerende dyre boligstrøk med et pennestrøk i fremskrittets navn (som de har planer om i Oslo på Grefsen, Smestad, Vinderen, Skøyen, Ullern etc.). Hvis man ønsker å unngå at det skapes tilspissede politiske fronter er dette definitivt ikke veien å gå. Dette kan definitivt gjøres på en mer hensynsfull og elegant måte. Det er etter min mening spesielt på disse områdene samt en ganske firkantet tilgang til miljøpolitikken at byrådet i Oslo viser at det primært består av B-politikere. De drives av en misjon/ideologi mer enn viljen til kompromisser og samarbeide.
  7. Vi har tidligere i tråden diskutert hvorfor og hvordan bilprodusentene med elektriske biler vil bli tvunget til å finne alternative forretningsmodeller og inntektskilder. Årsaken er sammensatt, men overordnet handler det om at elektriske biler trenger vesentlig færre deler, mindre service og færre reservedeler. Bilprodusentene vil derfor bl.a tilby ulike onlinetjenester i forbindelse med connectivity konseptet og det siste er at Tesla har varslet at de vil komme med deres eget alternativ til Spotify, Apple Music etc. Denne utviklingen kan virke litt merkelig, men det handler om å være innholdsleverandør big time. Tesla vil ha kontroll over totalopplevelsen ved å kjøre i deres bilmodeller og de vil tjene penger på dette. Som et mer underliggende poeng handler det også om å beskytte infrastrukturen som omgir bilenes operativ system samt ikke minst ramme Apple der det gjør mest vondt. http://www.greencarreports.com/news/1111189_why-would-tesla-want-to-start-its-own-streaming-music-service Litt mer om Volvo's nye elektriske bilmerke Polestar. http://nordic.businessinsider.com/volvo-just-announced-a-brand-new-electric-car-brand--that-will-take-on-tesla-2017-6/
  8. Jeg er helt enig med deg Hawkon88, men skattetrykket er ikke for høyt... det er bare skjevt fordelt. Min holdning er at skal vi få en jevnere fordeling av velstanden må de rike (og da mener jeg folk som tjener vesentlig mer en gjennomsnittet) betale mer til felleskassen. Formuer må også beskattes mer og dette inkuderer også signifikant mer beskatning av boliger med høy verdi og ikke minst andre boliger man måtte ha. Tilsvarende også med hytter og evt. tilleggshytter. Dette er ikke noe jeg liker (av flere årsaker), men jeg kan umiddelbart ikke se en annen og bedre måte å få fordelt velstanden på. Jeg kan heller ikke se en annen måte å få redusert boligprisene i de store byene ned på et nivå der de fleste kan være med uten å sette seg i gjeld til langt opp over halsen. Jeg er ikke enig med MDG, men de har definitivt satt fokus på noen problemområder som må løses og de skal derfor ha respekt for at de satser alt for å gjøre dette. Man kan ihvertfall ikke beskylde MDG for å beskytte deres egne politiske possisjoner. De vet at fallhøyden er enorm og at de sannsynligvis ikke blir gjenvalgt.
  9. Jeg har generelt liten erfaring med Ford Mondeo, men jeg kjørte en del Mondeo Mrk.III (2000-2007) da modellen var ny og ble veldig imponert over hvor dynamisk og agil den var kjøredynamisk... også i forhold til min daværende E36 323i. Såvidt jeg har fått med meg gjaldt dette også Mondeo Mrk.IV, men gjelder ikke i like stor grad Mondeo Mrk.V. Årsaken er at dagens Mondeo er basert på Ford's globale CD4 plattform og ikke EUCD plattformen, som var bedre tilpasset europeisk smak vedr. dynamiske og agile kjøreegenskaper. Selv om jeg ikke har så mye erfaring med Ford Mondeo og Ford generelt liker jeg bilmerket. Scorpio, som jeg har litt mer erfaring med, var for sin tid en fantastisk fin familiebil og min gamle Ford Fiesta Mrk.II var for hva den var en av de beste bilene jeg har hatt. Jeg valgte imidlertid Peugeot som mitt "bruksbil" merke, men dette er ikke til forkleinelse for Ford. Peugeot av den gamle skolen (205, 306, 405 og 406) hadde helt enkelt litt mer inspirerende kjøreegenskaper...
  10. Hvis du ikke har kjørt en bil med panoramatak før (på en solrik dag) ville jeg ha gjort dette først før jeg vurderte å kjøpe en bil med en slik takløsning. Vi hadde en F31 320d med et slikt tak for et par år siden da vi skulle kjøre til sommerhuset i Sydfrankrike og det ble hurtig klart at vi foretrakk å kjøre med taktrekket for stort sett hele tiden. Solen både blendet og varmet for mye selv i Tyskland og det ble bare værre jo lenger syd vi kom. Jeg har også merket meg at mange klager over kuldenedslag om vinteren og derfor kjører med taktrekket for på den tiden av året også. På Autobahn merket vi at taktrekket også reduserer vindstøyen såpass mye at det var mest behagelig at det var trukket for. Min mening er derfor at panoramatak ser bra ut, men er knapt så praktisk når alt kommer til alt. Husk også at et panoramatak tar litt ekstra takplass og at dette kan påvirke hvor høye personer som kan sitte i baksetet.
  11. Dashboardet på E9x med "kvisen" ser ikke direkte ille ut, men det er definitivt mer "clean" uten. Det jeg imidlertid ikke liker med instrumentpanelet på E9x er at det virker litt tomt og enkelt uten egne målere for drivstoff og vanntemperatur. Slike visere var det på E46 og er på F3x. BMW har åpenbart tenkt seg om i forhold til hva som er fornuftig og hva entusiastene vil ha... Vedr. "nettbrettet" på F3x så vet jeg ikke helt hva jeg skal mene om dette. Jeg kan si så mye som at det ikke irriterte meg da jeg kjørte rundt 4500 Km med en F31 320d xDrive (190 HK, 400 Nm og manuelt gear) på vei til sommerhuset i Sydfrankrike for et par år siden, men trolig ble jeg helt overimponert over iDrive og ikke minst ConnectedDrive systemet. Dette systemet er helt genialt og et fantastisk hjelpemiddel hvis man ønsker å finne den hurtigste veien uansett forhold. Jeg har skrevet litt mer om dette her. Bildene har dessverre falt ut, men her er et par eksempler... @tennbrikket Dette intervjuet med Andreas Bovensiepen finnes litt lenger bak i tråden, men det skader helt klart ikke å se det igjen. Jeg liker slike "nerde" filmer... Polestar blir forøvrig Volvo's navn på deres nye bilmerke for elektriske biler i premium segmentet som en konkurrent til bl.a Tesla Model S/X. Jeg tror at Volvo helt klart har en fair sjanse i dette markedet. http://finans.dk/erhverv/ECE9669940/volvo-vil-udfordre-tesla-med-nyt-bilmaerke/?ctxref=ext
  12. @Ron Jeremy Jepp... hvis jeg var i markedet for en E9x ville jeg også ha valgt en modell uten "kvisen" på dashboardet og det er faktisk litt interessant at man kunne velge såpass sent som i 2005. Når vi snakker om det hadde jeg ikke sagt nei takk til en fin E91 335i med manuelt gear fra 2012 eller noe i den duren. 306 HK i en 3-serie er M3 "light" for betydelig mindre penger. @tennbrikket Dashboardet i din E46 ser fornuftig ut og det ser under ingen omstendigheter ut som om det er 15 år gammelt. Jeg elsker generelt interiørene i E46, E39 og E38 og mener at de er blandt de fineste BMW har utviklet. Moderator @[space] har ombygget sin M3 på en lignende måte og dette ser også fornuftig ut (låner et bilde fra hans tråd)...
  13. @Marius2002 Spørsmålet er om Peugeot 3008 egentlig er en SUV i tradisjonell forstand eller om det er mer korrekt å kalle den en crossover der den tekniske layouten er som på en tradisjonell bil, men med et marginalt kraftigere og høyere understel samt et karosseri som har blitt tilpasset et SUV design. Dette er en utvikling som er populær blandt bilprodusentene fordi konseptet både er billig å utvikle samt produsere. BMW X1 er et lignende konsept iom at den tekniske plattformen deles av 2-serie Active Tourer og Mini Countryman der begge har som standard forhjulstrekk, men tilbys også med et enkelt 4x4 system (uten at jeg synes at dette gjør X1 til en noe mer seriøs SUV). Bilprodusentene kaller imidlertid disse modellene for kompakte SUV'er, men dette mener jeg at primært er en markedsførings gimmick fordi selve begrepet SUV idag er det som selger og gir de rette assosiasjonene hos bilkjøperne. Det kanskje mest prominente eksempelet i denne sammenhengen er Tesla Model X som i min verden er en lettere modifisert MPV med 4x4 og ikke en SUV selv om Tesla påstår dette. For Peugeot innebærer 3008 konseptet en hel rekke tekniske forenklinger (og ditto for BMW med X1). Drivverket er hentet direkte fra standardmodellene og motorene er derfor både tverrstilte og dermed også rekkefirere. Motorenes effekt er begrenset til hhv. maksimalt 180 og 231 HK. Dette igjen betyr at både drivverket og bremsene er relativt moderat dimensjonerte og dermed sparer bilprodusentene penger. Begge bilmodellene kan leveres med relativt svake motorer (120 HK for 3008 og 116 HK for X1) og dette reduserer utsalgsprisen samt utvider markedet for bilmodellene relativt kraftig (flere har råd til bilmodellene).