Fredrik

Medlem
  • Innholdsteller

    26128
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    69

Fredrik vant dagen sist September 12 2017

Fredrik hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Fredrik

  • Rang
    Fritenker og bilentusiast

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Nice... det ser fornuftig ut... 😎
  2. @Fredrik 90 Helt ærlig Fredrik... hvor gammel er du (jeg vet at du nærmer deg 30)? Makan til oppgulp er det lenge siden jeg har lest noe sted. Vi vet foreløpig ikke hva som har skjedd og selv om det var en navigatørfeil på KNM Helge Ingstad blir det helt feil å henge ut kvinner spesielt for denne hendelsen. Det blir litt som hvis en kvinnelig bilsjåfør gjør en feil så gjør automatisk alle kvinnelige bilsjåfører feil eller visa versa når det gjelder menn. En håpløs tankegang... 😕
  3. Jeg mener å huske at det var Gunnars E34 520i. Det fantes tidligere en tråd der han fortalte om hvorfor/hvordan han tok dette bildet. Det helt tidlige bimmers designet er i dag ganske artig retro med direktelinker til nesten alt på forsiden slik det var vanlig å gjøre på denne tiden. Bortsett fra dette (som er temmelig gammeldags i dag) synes jeg at dagens eiere av bimmers er ganske tro mot det opprinnelige designet...
  4. Wayback Machine er et ganske bra verktøy hvis man vil se eldre internettsider. Bimmers går tilbake til 10.05.2005. Trykk på månedens bil... https://web.archive.org/web/20051001055138/http://www.bimmers.no:80/news_viewnews.php
  5. Min første og eneste jordebil i 1985. Dette var et rustvrak av en Land Rover Serie III (88") fra 1974 (mener jeg at det var) med bl.a en brukket ramme. Vi (jeg og en god venn) brukte den som rambukk mot andre bilvrak og kjørte som villmenn på byggeplasser i Oslo (som på bildet bak Hoff gård mellom Skøyen og Smestad) - og det er egentlig utrolig så lenge den holdt (noen uker) før den endte hos høggeren. Bilen ga imidlertid mersmak og jeg har siden hatt to andre ganske fine LR Serie III (en 88" fra 1980 og en 109" fra 1977). Jeg elsker disse gamle LR'ene...
  6. Fredrik

    Fredrik´s bilder

    Alle mulige relevante bilder i forhold til forumet
  7. Jeg liker virkelig den nye G01 X3. Det er en fornuftig og "voksen" SUV uten tullball (satt litt på spissen)...
  8. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Apropos den aktuelle "bilkrigen" i Norge der spesielt eiere av Teslaer blir hengt ut på nettet fordi folk med alminnelige biler føler seg urettferdig behandlet av myndighetene. I Østerrike har de nå gått et skritt lenger ved at elbiler har fått en høyere fartsgrense på motorveiene på dager med høy forurensing i luften. I Østerrike er fartgrensen normalt 130 Km/t på motorveiene, men på dager med høy forurensing reduseres fartsgrensen til 100 Km/t på mange strekninger - bortsett fra for elbiler. De kan fortsette å kjøre i 130 Km/t og jeg vil tro at det ihvertfall ikke blir mindre "bilkrig" av dette... 😕 http://www.thedrive.com/news/24727/austrias-new-higher-speed-limits-for-electric-cars-is-our-kind-of-ev-incentive
  9. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Når elbilen er fullt ladet er det verdt å tenke over følgende. Hvis man holder seg i intervallet 20-80% av batterikapasiteten tar det normalt ikke mer enn 20-30 minutter å lade batteriet. Både de første 20% og de siste 20% (altså fra 0-20% og 80-100% av batterikapasiteten) tar uforholdsmessig lang tid å lade. Bjørn Nyland har testet dette flere ganger på lengere distanser og det lønner seg tidsmessig helt klart å heller lade flere ganger innenfor intervallet 20-80% av batterikapisiteten enn å kjøre bilen helt tom for strøm og/eller lade helt opp til 100%. Dette betyr også at store batterier relativt sett gir en signifikant lengere rekkevidde med samme ladetid fordi større batterier er mer effektive til å ta til seg strøm i det nevnte intervallet. Best illustreres dette i 75 KWh batteripakken (f.eks Tesla Model S 75D) som egentlig er et 90 KWh batteri. Denne konfigurasjonen viser 100% når det egentlig kun er ladet til rundt 84%. Ergo er ladetiden 20-100% for denne modellen like hurtig som en reell 90 KWh modell 20-80%. Tesla Model S 100D har en EPA rekkevidde på 539 Km. Dette betyr at 60% av batterikapasiteten (altså intervallet 20-80%) svarer til en rekkevidde på ca. 320 Km - som altså kan lades på 20-30 minutter (Superchargere). Har man derimot en eldre Model S 60D som har en EPA rekkevidde på 351 Km svarer 60% av batterikapasiteten til en rekkevidde på ca. 210 Km - som altså kan lades på 20-30 minutter (Superchargere). Med andre ord en forskjell i rekkevidden på signifikante 110 Km med nogenlunde den samme ladetiden. Det samme prinsippet gjelder for stort sett alle andre tilsvarende batterier også (hurtiglading). Størst er helt klart best rent teknisk når det gjelder batterier, men de koster selvfølgelig også mye mer. Teslas Performance modeller er forøvrig klart mindre effektive mhp. strømforbruk enn de mer ordinære modellene - også når man kjører fornuftig. Model S 75D har f.eks en EPA rekkevidde på ca. 420 Km, mens P90D kun klarer 430 Km. Standard 90D modellen klarer imidlertid hele 470 Km. Alle tre modellene har som sagt det samme batteriet, men med ulik utnyttelse av batteriet samt forskjeller i drivlinjen. Performance modellene går imidlertid bra da... @[space] En interessant historie (type: real-world rapport fra livet med en elbil) som imidlertid er litt morsom også (sorry). Jeg tenker at man helt klart kan risikere å vente lenge på tur på en bensinstasjon også (spesielt når alle skal ha pølser og burgere før de betaler). I Frankrike i sommer (på vestkysten) var dette helt håpløst - køen av biler på bensinstasjonene sto helt ut på motorveien mange steder. Akkurat da var jeg glad for at vi har en økonomisk dieselbil med lang rekkevidde...
  10. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg har fått med meg denne dokumentaren, men takker allikevel og jeg deler uten tvil mange av Frederick's synspunkter. Han er en/et "petrolhead" av den gamle sorten som jeg også er når alt kommer til alt (jeg kjenner ikke Frederick, men jeg husker ham fra BMWCCN forumet for snart 20 år siden og vi kommer fra det samme området i Oslo). Når dette er nevnt liker jeg elektriske biler pga. teknikken som appellerer til IT nerden i meg (i likhet med Flobben). Jeg liker også fremskrittet som elektriske biler representerer og jeg synes at det er utrolig spennende å leve i en tid der dette fremskrittet er såpass tydelig. Jeg opplevde IT revolusjonen da den startet (og utdannet meg sogar til IT systemutvikler på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet), men jeg tenker at det må ha vært mye mer spennende å leve i en tid da man gikk over fra hest og vogn samt dampbiler til bensindrevne biler (type: Ford Model T) helt på begynnelsen av 1900 tallet. Det er dette vi faktisk langt på vei igjen opplever nå med de elektriske bilene og det er uten tvil en milepæl i historien. Jeg har ingen planer om å kjøpe en elektrisk bil nå (selv om jeg har stor sans for konseptet). Dieselmotor og manuell gearkasse passer perfekt til vårt bruk her i Danmark. Det er praktisk, holdbart (i alle fall PSA's velprøvde HDi dieselmotorer) og ikke minst billig (enn så lenge med en dieselpris pr. liter på rundt 9,5 DKK eller 12 NOK). Får jeg lyst til å kjøre noe mer inspirerende bare låner jeg, prøvekjører eller leier jeg en bil med litt motor og tradisjonell stikke samt tre pedaler... Jeg drømmer imidlertid om en relativt enkel og billig entusiastbil. BMW E36 325i, BMW E36/5 323i, E46 325i/330i, E85 Z4 (egentlig alle modeller bortsett fra 2,0i) og kanskje Mazda MX-5 (ND) etc.
  11. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Det er helt klart at Tesla nå selger de Model 3'ene som ble forhåndsbestilt for et par år siden. Rundt en halv million biler ble forhåndsbestilt til et depositum på ca. 10K NOK pr. stk. Ca. 100000 ordre har blitt konsellert pga. den lange ventetiden, men 400000 biler er stadig veldig mange biler. Med en produksjon på rundt 5000 stk. Model 3 i uken (som var det opprinnelige målet) vil det ta ca. 20 måneder før alle som forhåndsbestilte en Model 3 har fått deres biler. Allikvel er det muligheter for å optimere produksjonen ytterligere jmf. ulike eksperter på området. Såvidt jeg forstår er Model 3 bygget for solid med bl.a for mange sveisepunkter. Det vil alltid være noen som ser seg tjent med å kritisere noen de ikke liker (også rettet mot BMW), men faktum er at Model 3 grunnleggende er bygget til Model S standard (altså en vesentlig dyrere modell). Hva man ellers opplever når det gjelder f.eks kvaliteten på interiøret er høyst subjektivt. Mange kritiserer også BMW's billigere modeller for å ha en dårlig interiørkvalitet (de har åpenbart aldri sittet i en E36), men i forhold til tilsvarende modeller fra konkurrentene er den generelle kvaliteten ingenting å skamme seg over. At 3-serien ikke er like imponerende som en 5 eller 7-serie på dette området er helt naturlig og ditto med Tesla's modeller. Elon Musk røyker marihuana på TV og sender et par obskure Twitter meldinger. Media går bananas og Mr.Musk må gå av som styreformann i Tesla (han er stadig daglig leder og storeier i selskapet). Et par uker senere selger Tesla flere biler enn Mercedes-Benz i USA og passerer Ford i markedsverdi på børsen. Et par uker senere igjen selger Tesla flere biler enn BMW i USA og dette verdsetter aksjemarkedet så ved å gjøre Tesla mer verdifult enn BMW på børsen. Som jeg var inne på i et tidligere innlegg er det ikke så viktig hva Tesla til enhver tid er verdt på børsen. Det avgjørende er at de når produksjonsmålene og det gjør Tesla fullt ut i dag. Det er nå de virkelig store pengene begynner å rulle inn til Tesla og dette vet investorene. Hva media og andre ellers skriver om Tesla og/eller Elon Musk (ofte i negativ favør) er ganske enkelt ikke interessant i den store sammenhengen. Det skal bli spennende å se hva som skjer med den nye 3-serien i USA. Jeg gjetter på hyggelige innbyttepriser på eldre BMW'er samt attraktive utstyrspakker og rabatter. Spørsmålet er hva som skjer hvis mange nok kun vil ha en elektrisk bil. Det er dette som nå holder på å skje i USA - som i Norge.
  12. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Tesla går så det griner akkurat nå og denne utviklingen kommer bare til å fortsette etterhvert som produksjonen stabiliseres og nye modeller utvikles. Verdifastsettelse av aksjer handler om investorenes fremtidige tro på et selskap (altså ikke så mye om selskapet tidligere har gitt overskudd eller ei iom. at dette kan det ha vært mange årsaker til) og når Tesla endelig har fått opp produksjonen på Model 3 kan det nesten bare gå en vei for selskapet med mindre noe helt ekstraordinært galt skjer. Tesla produserer for øyeblikket et antall biler som svarer til ca. 350000 biler pr. år. (ca. 100000 flere biler enn Porsche pr. år). Dette betyr at Tesla nå bygger ca. 5000 stk. Model 3 pr. uke og har gjort dette de siste månedene. Tesla selger nå faktisk flere Model 3 i USA enn BMW selger 3-serier. Hvem skulle ha trodd dette for bare et par år siden? Situasjonen er definitivt alvorlig for BMW og de andre tyske premium bilprodusentene i USA, men hva skal de gjøre? Denne artikkelen belyser flere sider av saken. https://electrek.co/2018/11/08/tesla-tsla-surpasses-bmw-valuation/ http://fortune.com/2018/10/12/tesla-mercedes-benz-sales-bmw-tax-credits/ Jeg er ellers helt enig med deg i at Tesla kan bli oppkjøpt av andre selskaper (ikke kun nåværende bilprodusenter), men en fientlig overtagelse er så langt ikke et realistisk scenarie. Tesla er Elon Musk og Elon Musk er Tesla. Klarer mannen å holde seg sånn nogenlunde i skinnet når det gjelder Twitter meldinger og heller fokusere på det som gjelder; har Tesla og SpaceX samt alle de andre selskapene han leder en ganske lysende fremtid...
  13. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg er ikke så sikker på om Tesla kommer til å slite selv om de tyske premium bilmerkene etterhvert kommer med deres elbil alternativer og jeg skal forklare hvorfor. Frem til i dag har Tesla siden 2012 praktisk talt vært alene om å bygge elbiler som mer eller mindre kan sammenlignes med f.eks en 5-serie. Dette er også årsaken til at de tyske premium bilmerkene har mistet mange kunder til Tesla og at Tesla i USA nå selger flere biler enn f.eks BMW. Børsverdien til Tesla er derfor i dag forøvrig også større enn BMW's børsverdi, men dette er ikke viktig i denne sammenhengen. Hva har så Tesla brukt tiden til i de snart 7 årene som har gått siden 2012? De har først og fremst bygget ut Supercharger nettverket kraftig og på den måten har de et eget dedikert nettverk av ladere som f.eks de tyske premium bilmerkene mangler. Det finnes etterhvert alternativer, men Tesla har deres eget nettverk med alt hva dette betyr av tekniske muligheter og økonomiske fordeler. De har også forfinet OS styresystemet (som førvrig er Android basert) som ivaretar oppdateringer og feilfinding on the fly. I dag er dette styresystemet sannsynligvis verdens mest avanserte styresystem for biler og den kanskje mest imponerende delen er BMS (Battery Management System). Det er dette som gjør bilene effektive mhp. blandt annet utnyttelse av batteriet og store effekt. Det er med andre ord ikke kun batteriets størrelse som har betydning i denne sammenhengen. Tesla bygger også deres egne batterier og det er heller ikke uten betydning. Tesla har med andre ord et komfortabelt teknologisk og strategisk forsprang på konkurrentene og dette vil få stor betydning etterhvert som bl.a de tyske premium bilprodusentene kommer med deres alternativer. Et annet aspekt er selve produktporteføljen som Tesla har i dag og vil få i fremtiden. I dag har de 3 serier, men med elektriske biler er det relativt enkelt å utvikle nye modeller hvis man først har de ulike vitale komponentene som f.eks batteripakker, drivverk, motorer, styresystemer og ikke minst infrastruktur. Såvidt jeg har fått med meg er det flere nye modeller under planlegging (bl.a en Roadster og en Pickup). Ergo har de allerede en bredde når det gjelder elektriske bilmodeller som det vil ta tid før de tyske premium bilprodusentene vil få (les: i dag har de nok med å bare komme seg inn på markedet for elektriske biler). Hvis vi skrur tiden frem 2-3 år er det ingen tvil om at også de tyske premium bilprodusentene vil kunne tilby flere ulike elektriske bilmodeller og dermed konkurrere direkte med f.eks Tesla. Jeg tenker at markedet for elektriske biler dermed vil modnes og at Tesla vil være et alternativ på den samme måten som f.eks Audi er et alternativ til BMW. Jeg tror at få vil velge de tyske alternativene kun fordi de er tyske. De må også være like bra eller bedre enn Tesla samt kunne tilby en infrastruktur som minst er på samme nivå som det Tesla har. Uten sammenligning forøvrig kan dette sammenlignes med iOS vs. de andre operativsystemene for mobiltelefoner. Det er Tesla som driver denne utviklingen fremover (som de har gjort siden 2012) og de kommer selvfølgelig ikke til å hvile på laurbærene i tiden fremover (snarere tvert imot etterhvert som de tjener mer og mer penger). Det store spørsmålet er hvor store planer Elon Musk har for bilmerket. Han har tidligere snakket om at Nord-Amerika er deres primære marked (et marked med ca. 520 millioner mennesker) og at andre markeder kommer i annen rekke. Analytikere har snakket om at Tesla markedsmessig bør sammenlignes med Porsche. Altså en spesialisert og mindre premium bilprodusent med en svært høy inntjening pr. solgte bil (et høyt dekningsbidrag pr. solgte enhet). De mener at det ikke burde være viktigst for Tesla å selge flest mulig biler så lenge dekningsbidraget pr. solgte bil er i den høye enden. Jeg er usikker på hva som vil skje i denne sammenhengen, men jeg tror at Tesla velger å gjøre som Porsche, men med en bredere produktportefølje i retning Audi, BMW og Mercedes-Benz. Porsche har av ulike årsaker ikke dette, men det er egentlig ingenting i veien for at Tesla har en bredere produktportefølje uten at målet dermed er å bli størst mulig som bilprodusent...
  14. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Det har skjedd ganske mye fra Model S P85 kom ut i 2012 til dagens P100D som kom i 2017. P85 var den første såkalte Performance modellen, men selv om den hadde ekstreme ytelser hadde den også noen mindre gode sider som f.eks at både batteriet og inverteren ble for varme på f.eks Autobahn. Dette har blitt hengende igjen blandt folk som generelt ikke er interessert i elektriske biler og kanskje Tesla spesielt. Dagens P100D er ikke plaget av varmgang i disse komponentene og som man ser på videoen til Bjørn kan en P100D kjøres lenge i kontinuerlig 200 Km/t. Ved normal bruk er dette knapt nok mulig på Autobahn i dag iom. at man nesten alltid etter relativt kort tid blir forhindret av trafikken og dermed må redusere hastigheten. Det som er litt interessant i denne sammenhengen er at et større batteri (f.eks 120 KWh) bare vil redusere muligheten for varmgang ytterligere (samme hastighet - mindre stress på batteriet). Vedr. elektriske biler vs. fossilbiler sier jeg ja takk. Begge konseptene har sine fordeler og ulemper (alt til sitt bruk), men det er ingen tvil om at Tesla's modeller i dag er svært gjennomførte biler rent teknisk. Opplevd kvalitet og interiørkvaliteten generelt er ikke helt på f.eks BMW's nivå, men dette er også stort sett det eneste som står igjen for Tesla før de på mange måter har innhentet selv de tyske premiumbilene. Spørsmålet er så om dette er en god ting for oss som liker BMW? Jeg mener så absolutt fordi dette får BMW og de andre tyske premium bilprodusentene til å skjerpe seg - og dette er definitivt en god ting. De tyske premiumbilene vil bli bedre for tyskerne har ikke for vane å gi seg bare de møter litt motstand (les: konkurranse). Det nye er at de faktisk møter litt konkurranse og dette er uvant for tyskerne. De ble tatt på sengen av Tesla og har brukt svært lang tid på å samle seg, men nå kommer de med ulike bilmodeller som på forskjellige måter kan konkurrere med Tesla (ikke kun rene elektriske biler)...
  15. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Morsomt!... Det som imidlertid er ganske imponerende er hvor bra G-Rex'en (AMG G63) holder følge. Vi snakker tross alt om et 2,5 tonn tungt monster med aner fra 1979. Selve modellen er imidlertid en nykonstruksjon fra i år, men konseptet er grunnleggende 40 år gammelt. Ellers fikk jeg akkurat bekreftet noen tanker jeg har om typer og biler. No offence...