Fredrik

Medlemmer
  • Innholdsteller

    25001
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    63

Fredrik last won the day on February 28

Fredrik hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Fredrik

  • Vurdering
    Fritenker
  • Bursdag

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Aarhus
  1. Det er den normale historien med slike møbler idag, men på 80 og 90-tallet kunne man kjøpe utemøbler av glassfiber/plastikk som hadde en temmelig høy kvalitet. Våre stoler ble kjøpt i 1992/93 og har sett pene ut frem til for nylig. Stolene kostet rundt 1200 kr. stk. (ca. 2000 kr. i dagens pengeverdi) og er franske. De originale setetrekkene/putene er slitt opp for lenge siden, men stolene samt alle bevegelige deler og låsemekanismer er stadig i god stand. Jeg synes at det er litt morsomt å ha slike gamle ting hvis tingene er i god stand...
  2. Takk skal du ha Marius. Dette ser både enkelt og bra ut. Jeg tenker at jeg først sliper lett med våtsandpapir, deretter renser overflaten og til slutt påfører polytrol. Jeg har mindre lyst til å bruke hele det svindyre arsenalet av produkter den lokale båtpusheren hadde lyst til å selge. Stolene er 25 år gamle og har en viss verdi, men det er grenser for hva jeg vil betale for å sette stolene i stand... Det var innlegg nr. 25000 siden 28 september 2003...
  3. Jeg har et spørsmål vedr. hvordan man får topcoaten på glassfiber/plastikk pen igjen. Jeg har noen stoler der overflaten med årene har blitt grov og helt mistet glansen pga. nedbryting fra vær, vind og solen. Dette er stoler av høy kvalitet som har en overflate som minner om den man finner på båter/seilebåter. Jeg har prøvd å polere med autosol, men det hjelper ikke mye. Hvordan går man frem på den mest hensiktsmessige måten og hva slags produkter bruker man?
  4. Fin bil!. Her er min gamle 109" Serie III fra 1977. Den hadde en bensinrekkesekser på 2625 cm3 som ytet 86 HK og 179 Nm. Den var en fin langtursbil med overdrive og frihjulsnav. Bildet er tatt i Rondane rett etter at den høyre drivakselen bak tok kvelden (ergo hadde jeg kun forhjulstrekk). Bilen måtte derfor winches 3-400 meter opp bakken...
  5. Tusen takk for hyggelige ord vedr. tråden... Jeg liker virkelig i3 som konsept og jeg synes at designet er interessant og nyskapende (spesielt interiøret foran). Jeg tror at bilen ville ha solgt stort hvis den også hadde hatt en stempelmotor med tradisjonell drivlinje og var prissatt omtrent som Mini's introduksjonsmodeller (rundt 220-230K). Dette er naturligvis ikke aktuelt for BMW, men når f.eks Citroën på tre år kan selge ca. en kvart million C4 Cactus (som jeg selv har) viser dette at det er et marked der ute for spesielle og utradisjonelle mindre biler som har en god "packaging" (god utnyttelse av den innvendige plassen). Utfordringen for BMW er imidlertid å få til en nogenlunde friksjonsløs overgang til elektriske biler uten å undergrave BMW's tradisjonelle markedsmessige image og verdier, som for mange er den primære årsaken til at de velger å kjøpe en BMW. Derfor er i3 helt annerledes istedenfor å være f.eks en 1-serie Active Tourer. BMW må modne den elektriske teknikken og markedet må modnes for en elektrisk "ekte" BMW. Apropos mindre elektriske biler... her er siste nytt om Tesla Model 3 https://www.wired.com/2017/03/tesla-model-3-musk-production/
  6. Jeg har tidligere i tråden vært inne på poenget om at Model S var en "alminnelig" bil der andre elektriske biler nærmest var/er tegneseriebiler og jeg er helt enig med deg når det gjelder den kommersielle siden av dette. Jeg er bare ikke så sikker på at kommersiell suksess var den primære hensikten med i3. Hvis den ble dette var det selvfølgelig ingen ulempe for BMW, men jeg tror først og fremst at i3 er ment som en slags fullt utviklet og funksjonell konseptmodell/prototype. BMW ønsket å teste ut ulike ukonvensjonelle materialer, produksjonsteknikker og avansert teknologi samt ikke minst ligge på været (uten å gjøre ingenting mhp. den tekniske utviklingen) i påvente av hva bl.a de tyske myndighetene og resten av den tyske bilindustrien ville beslutte seg for når det gjaldt elektriske biler (les: på mange måter er tysk bilindustri et gigantisk kooperativ). Tyskerne ble tatt på sengen av Model S i 2012, men det var BMW som med i3 gikk lengst av de tyske bilprodusentene med å ta den nye teknologien på alvor. De bygget en helt ny bilfabrikk i Leipzig og de utviklet en elektrisk bil fra bunnen av som har et chassis av karbonfiber samt gjør stor bruk av gjenvinnbare materialer. Fabrikken er forøvrig selvforsynt med miljøvennlig energi. BMW har de siste årene brukt svært mye penger på forskning og utvikling, men dette har ikke i tilsvarende grad materialisert seg i ny teknologi på de konvensjonelle modellene. Her er det mye gjenbruk i ny innpakning. Hybridmodellene veier litt opp for dette, men dette er alle enige om at er en overgangsteknologi frem til teknologien og markedet er klare for rene elektriske biler, i det minste sett fra BMW's perspektiv. Ergo har BMW brukt og bruker store ressurser på kommende teknologi og det er i relasjon til i3 sannsynlig at dette bl.a handler om elektriske "ekte" BMW'er inkl. en Model S konkurrent. Jeg tror at vi kan forvente en større satsing på elektriske biler fra BMW og at det handler om flere ulike elektriske modeller som f.eks en 3-serie lik modell som er elektrisk og trolig også en elektrisk SUV a la X3. Når dette er nevnt kan man selvfølgelig stadig diskutere designet på i3 og det er ingen tvil om at dette er omdiskutert. Jeg mener imidlertid at det noen ganger er nødvendig å tenke ut av boksen også for bilprodusenter som pleier å spille sikkert (kanskje nettopp derfor). Hvis Citroën hadde kommet frem med i3 ville ingen ha blitt overrasket, men Citroën lever av å være annerledes (les: de forsøkte å bygge biler med et mer alminnelig design, men solgte faktisk færre biler som en følge av dette). BMW har bruk for ny inspirasjon hvis de skal komme videre. De kan ikke bli ved med å file på gammelt design som de bl.a gjorde med den siste 5-serien. Dette designet er elegant, men også en spareøvelse for BMW. Pengene har blitt brukt et annet sted og jeg tror at dette handler om kommende elektriske modeller.
  7. Mazda MX-5 (mrk.I), Porsche 944 og 911 Carrera 3.2 har jeg også hatt, men om 911'er fra G-serien er så spesielle er jeg faktisk litt i tvil om så mange som det er. Jeg liker virkelig Caprice'n din... skikkelig bad ass... Denne 944'en som er en 1985 modell med facelift (interiøret) kjører såvidt jeg vet stadig og befinner seg i Molde området. Jeg hadde bilen i årene 1988-1989.
  8. BMW i3 er ikke akkurat en nyhet, men bilen representerer stadig et fint konsept og designet har helt klart med tiden vokst på meg. Jeg liker spesielt interiøret foran og bruken av utradisjonelle materialer. Bilen er på dette området et fabelaktig utgangspunkt for andre elektriske biler fra BMW. Som Thomas Majchrzak er inne på skiller det utvendige designet og ikke minst den utradisjonelle dørløsningen vannene. Enten så liker man dette eller så hater man det, men overordnet er i3 uansett et veldig fint eksempel på hvordan bilprodusentene kan og bør tenke ut av boksen når det gjelder interessante nye løsninger i forbindelse med spesielt elektriske biler, men også biler generelt...
  9. http://www.dagbladet.no/nyheter/daniel-14-fant-liket-av-en-tysk-jagerflyger-pa-tomta-na-er-piloten-identifisert/67429141 http://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/nedstyrtet-pilot-fra-2-verdenskrig-var-19-aar-og-relativt-uerfaren
  10. I forlengelsen av diskusjonen om innvandring kom jeg tilfeldigvis over denne artikkelen i Berlingske Tidende (danskenes pendant til Aftenposten) som jeg synes at har et veldig godt hovedpoeng. Artikkelen tar for seg Danmark og interne danske forhold, men hovedpoenget gjelder så absolutt også for Norge. Litt bakgrunnsinformasjon er nødvendig for å forstå artikkelen: Mattias Tesfaye er idag en folketingspolitiker (tilsvarer stortingspolitiker) for sosialdemokratiet (altså arbeiderpartiet). Han er valgt inn for København storkrets og bor i dette området, men vokste opp og utdannet seg i Århus. Hans mor er dansk (etnisk sådan) og hans far er fra Etiopia. Partiet Enhedslisten tilsvarer Rødt. Thorkild Simonsen var i perioden 1982-1997 borgermester fra sosialdemokratiet i Århus og senere i perioden 1997-2000 innenriksminister med ansvar for bl.a innvandring for det samme partiet. Anker Jørgensen er en av Danmarks mest kjente politiker gjennom tidene var bl.a statsminister (sosialdemokratiet) i perioden 1975-1982. Mette Frederiksen er dagens partileder og statsministerkandidat for sosialdemokratiet. Dansk Folkeparti er danskenes pendant til Fremskrittspartiet. http://www.b.dk/nationalt/mattias-tesfaye-i-ny-bog-om-indvandring-man-kan-ikke-fortryde-en-omelet
  11. Helt klart og det er ingen tvil om at bl.a Chuck Berry er en del av et større fenomen som også har relasjoner til biler. Nå må jeg male et bilde med relativt bred pensel, men la oss kikke nærmere på hvordan dette kan ha seg. Som vi har vært inne på tidligere i tråden var 50-tallets USA preget av enorm optimisme på de fleste felter. USA hadde vunnet den andre verdenskrigen og hadde profitert stort på dette økonomisk. Krigsindustrien, som var gigantisk, hadde ført til full sysselsetting og det tradisjonelle familiemønsteret der mor var hjemmegående med barna var nærmest et avsluttet kapitel. Når mennene hadde vært i militæret (enten i utlandet eller hjemme) hadde mor vært i fabrikkene (vi har hatt et par bilder av dette i tråden). Krigsindustrien skulle nå omstilles til masseproduksjon av konsumvarer og til dette fikk amerikanerne hjelp fra flere hold. Det viktigste var de store barnekullene som ble født i USA etter krigen (i seg selv et tegn på optimisme og fremtidstro) samt at amerikanerne begynte å eksportere amerikansk kultur (også en form for imperialisme) like mye som amerikanske produkter til de områdene i verden de besatt (direkte og indirekte) som en følge av at de hadde vunnet krigen (bl.a Japan, Tyskland, England). Der amerikanerne hadde stor innflytelse fulgte amerikanske produkter og kultur med i kjølevannet. Dette skapte en enorm etterspørsel etter alt som var amerikansk enten det gjaldt Wrigleys tyggegummi, Coca-Cola, Heinz tomatketchup, biler, klær, filmer eller musikk mm. Ungdomsstil slik vi kjenner det idag var frem til 50-tallet et ukjent fenomen. Ungdom gikk kledd som voksne og det ble forventet at de oppførte seg deretter. Med de store barnekullene i USA og ikke minst at kvinnene hadde kommet ut på arbeidsmarkedet endret dette bildet seg dramatisk. De amerikanske produsentene innså tidlig at potensialet for yngre stilarter var enormt og at dette også gjaldt for de områdene i verden der den amerikanske innflytelsen var stor. Hollywood begynte å produsere filmer som var spesifikt beregnet på et yngre publikum, klesprodusentene utviklet nye stilarter med det samme fokuset og det skulle ikke gå lang tid før f.eks bilprodusentene gjorde det samme, men det var musikkindustrien som førte det hele opp på et høyere og mer sofistikert nivå. Tematikken var som alltid med yngre mennesker... kjærlighet, sex og opprør. Inspirasjon ble hentet fra rhythm and blues, men tempoet var hurtigere for å bli mer dansbart og ikke minst apellere til et yngre publikum. En annen viktig årsak til temposkiftet var å tydeliggjøre en markant forskjell fra nettopp rhythm and blues, som tradisjonelt hadde blitt forbundet med den sorte befolkningen i USA. Målet var å nå ut til et bredere publikum der også den store hvite middelklassen ble interessert. Etterhvert handlet det om en total kommersiell pakke der musikk, filmer, klær, hårfrisyrer, biler og sogar mat og drikke skapte ingrediensene til en helt ny ungdomskultur. Chuck Berry var veldig tidlig ute, men han var sort og det var derfor folk som Bill Haley og ikke minst Elvis Presley som skapte fundamentet for den nye kulturen i den hvite delen av befolkningen i USA. Bill Haley forsto potensialet for den nye kulturen bedre enn de fleste iom. at han på begynnelsen av 50-tallet i flere år hadde vært musikkansvarlig for en større radiokanal i Pensylvania. For å kunne kringkaste den musikken han merket at begynte å bli populær måtte han lage den selv med sitt eget band i studio. Det skulle stadig gå 4-5 år før bl.a Chuck Berry ble oppdaget av et bredere publikum. Bill Haley's enorme hit "Rock Around the Clock" kom i 1954, Chuck Berry's "Maybellene" kom i 1955, men ble ikke gitt ut på plate før i 1959. Elvis Presley's "That's All Right Mama" kom også i 1954, men det var først i 1956 at det tok helt av og han ble et verdensfenomen. I 1955 var min mor 22 år gammel og hun fortalte at spesielt Elvis Presley hadde en enorm betydning for unge mennesker på den tiden selv i Oslo, som på ingen måter kunne sammenlignes med hva som skjedde i f.eks USA. Min mor hadde som vestkantpike begrenset beundring for stilen Elvis Presley representerte, men musikken elsket hun og jeg er vokst opp med Elvis på platespilleren. Bill Haley hørte jeg som barn ofte hjemme hos en god kammerat som hadde foreldre som var litt eldre enn mine. Chuck Berry ble jeg først oppmerksom på som voksen, men hverken han eller Bill Haley er noe jeg har hørt mye på. Dette var for meg for gammel musikk da jeg var ung voksen på 80-tallet. Desto mer interessant er det at jeg var en stor fan av The Clash og Billy Idol som uten tvil trakk mange veksler på det grunnarbeidet som Elvis Presley, Bill Haley og Chuck Berry hadde gjort med rock'n roll 30 år tidligere...
  12. Wheeler Dealers uten Ed China er for meg utenkelig. Det var hans del av programmet som var interessant og som skiller Wheeler Dealers fra andre tilsvarende konsepter. Kombinasjonen av Ed's klare og informative kommentarer og praktiske måte å jobbe på samt god filming var unik for denne typen programmer. Mike Brewer's bidrag til programmet synes jeg stort sett alltid har vært av det trivielle slaget. Ikke at det har vært helt uvesentlig, men han har en lei tendens til å skryte av seg selv litt for mye og dette virker for meg bare mot sin hensikt. Det var alltid fint når programmet kom tilbake til verkstedet og Ed China. Jeg håper derfor at vi får se Ed China i nye bilprogrammer eller at Wheeler Dealers finner tilbake til seg selv igjen.
  13. Uff... for en en forferdelig uke. Jeg har lungebetennelse og samtidig gikk internettet ned på mandag. Det er en større feil i området og det er stadig ikke løst, men nå har jeg gratis mobilt bredbånd. Det måtte jeg selv hente (en ruter) hos leverandøren fordi Yousee for tiden ikke har kapasitet til den slags service selv om mange kunder har vært uten internett i 4-5 dager (og jeg som nevnt er syk). Dette er virkelig dårlig service og jeg har derfor bestilt fiber 300/300 Mbit/s hos en annen leverandør. Vel et par interessante ting har jeg allikevel fått med meg i løpet av uken. Først en artikkel som forteller litt om de tekniske fordelene Tesla har med deres over-the-air (OTA) oppdateringer av bilenes software. http://learnbonds.com/133398/tesla-wins-edge-remote-updates/ Når dette så vurderes i sammenheng med f.eks Maserati's relativt pinlige tilbakekallelse av knapt 3300 stk. helt nye Levante modeller pga. en feil i bilenes software forstår man hvor viktig over-the-air oppdateringer blir i fremtiden. https://www.cnet.com/roadshow/news/maserati-recalls-3300-levante-crossovers-for-software-bug/
  14. Tesla har bygget noen stasjoner med superchargere og det er også sporadisk enkelte andre ladestasjoner, men det er ikke som i Norge. Salget av elbiler stoppet stort sett opp i Danmark etter at det ble avgifter på bilene for 1-2 år siden. Det selges stadig noen få elbiler, men dette er for spesielt interesserte og firmaer som ønsker en bestemt profilering. Det er idag ca. 9000 elbiler i Danmark og av disse er ca. 2000 Teslaer. Det er egentlig litt trist at situasjonen har blitt slik for Danmark er egentlig et perfekt land for elbiler. Det må nok en mentalitetsendring til hos politikerne før det blir bedre. Biler har alltid vært dyre pga. høye avgifter i Danmark og det er åpenbart vanskelig for politikerne å tenke seg at det kan være annerledes. Vedr. de få bensinstasjonene langs motorveiene i Danmark er dette egentlig ikke et problem for oss som bor her iom. at vi heller kjøper drivstoff mer lokalt på en ubemannet bensinstasjon og på den måten sparer ganske mange penger. Prisen kan variere opp til 1,5 kroner pr. liter. Det er forresten den samme situasjonen i Tyskland der det også kan være langt mellom bensinstasjonene på Autobahn. Kjører man litt vekk fra Autobahn faller literprisen temmelig mye. Ikke at jeg gjør dette når jeg kjører nedover Tyskland, men det er verdt å tenke på hvis man f.eks overnatter på et hotell eller besøker en by som ligger et stykke fra en Autobahn.
  15. 1980 Porsche 928 S. En av de helt store GT'ene på 80-tallet og jeg hadde også bilen på denne tiden. Et fantastisk kjøretøy som alltid vil være savnet. 1980 Land Rover 88" Series III. Et originalt dansk NATO spesifisert kjøretøy bl.a med 7 sitteplasser og safaritak. Jeg kjøpte denne bilen av det danske militæret og importerte den til Norge. Denne bilen skulle heller aldri ha vært solgt.