Fredrik

Medlem
  • Innholdsteller

    25913
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    69

Fredrik vant dagen sist September 12 2017

Fredrik hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Fredrik

  • Rang
    Fritenker

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  1. Apropos Rothenburg ob der Tauber, Technik Museum Sinsheim, Porsche Museum, Augsburg, Zugspitze (Tysklands høyeste fjell), BMW Welt og Hotel Maritim am Pfaffenstieg i Braunlage (et skikkelig pampehotell for tidligere prominente østtyske politikere/ledere). Tyskland har mye spennende å by på...
  2. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg tror definitivt at denne bilen vil selge veldig, veldig bra bare Tesla får opp produksjonen... https://www.youtube.com/watch?v=1GrNv3ow9H8
  3. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Del 2 av Harry Metcalfe's vintertur (i februar) i Norge med en 1969 Rolls-Royce Silver Shadow. I denne episoden kjører han videre nordover til Narvik og viser litt mer av landskapet samt hvordan den gamle damen tar seg ut på vinterveier i Nordnorge...
  4. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    E39 er en nydelig BMW og idag kanskje en av de mest klassiske modellene før vi snakker virkelig eldre BMW'er som f.eks E32 og E34. Poenget her er at E39 ennå ikke riktig er en gammel BMW hvis vi ser bort fra nyere teknikk som f.eks justerbart understel og ulike moderne assistentsystemer. Helt basalt er E39 kjøredynamisk stadig en veldig fin bil forutsatt at den er som BMW konstruerte bilen (altså at den stadig er nogenlunde original). Jeg tenker at det skal vanskelig gjøres å finne en finere premium mellomklassebil fra perioden 1996-2003 enn nettopp E39. Mercedes-Benz W210 virker idag signifikant eldre enn E39 og Audi A6 (C5) er om mulig enda mer gammeldags (synes jeg selv om designet er et temmelig fint klassisk industridesign fra Volkswagen). Et annet alternativ fra den samme perioden er Jaguar S-Type, men... tja... hva skal man si? Den bilen får man nærmest slengt etter seg, men jeg liker modellen og den var kompetent med 3,0 V6 bensinmotor på 246 HK, 2,7 V6 dieselmotor på 207 HK (som Jeremy Clarkson testet med suksess på Nürburgring i en Top Gear episode) og 4,2 V8 motorer på hhv. 284 HK og 396 HK (med kompressor). Det jeg tenker er at S-Type under tvil er det mest sofistikerte valget, men at en tilsvarende E39 helt enkelt er en finere bil...
  5. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg er enig i at den generelle kvaliteten på Tesla's modeller ikke er på nivå med de tyske premium bilprodusentene, men det blir helt feil å kritisere Tesla for prispolitikken de fører. I et fritt marked er det kundene som til enhver tid bestemmer hva de vil betale for et produkt. Forlanger Tesla en for høy pris for deres biler velger kundene bare et annet bilmerke. Når kundene allikevel velger å kjøpe en Tesla er prisen den rette eller til og med kanskje for lav. @Werther Gratulerer med en ny-gammel klassiker. Vi liker E39 og M52B25 motoren er blandt BMW's aller beste...
  6. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg har alltid likt i3 (tiltross for de åpenbare svakhetene modellen har) og med 120 Ah batteri begynner det virkelig å ligne på noe også når det gjelder rekkevidde. Utfordringen er prisen her i DK. 306K DKK eller 391K NOK for 94 Ah modellen før ekstrautstyr er for dyrt for en bil som i3 selv om jeg har stor sans for modellen. Man kan også lease i3, men den er ganske dyr også som leasingbil. 3395 DKK (4345 NOK) i måneden samt 30K i depositum (som man ikke får tilbake) over 36 måneder og totalt 45000 Km. Dette er definitivt ikke en avtale jeg vil bevege meg inn på. Over til noe helt annet. Harry Metcalfe (en gammel favoritt i tråden) har vært på roadtrip i Norge med sin 1969 Rolls-Royce Silver Shadow (utrolig så populært Norge er for tiden). Han kjørte fra Oslo (der han kom med fergen fra København) til polarsirkelen ikke så langt fra Mo i Rana. Det egentlige målet var trolig Tromsø, men han besinnet seg sikkert da han fant ut hvor langt Norge er...
  7. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Nemlig. Veldig lite er tilfeldig når det gjelder dagens biler. Stort sett alt er designet til å ha en bestemt funksjon, kvalitet og pris.
  8. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    @Werther Nettopp! ... Hverken den reelle eller den opplevde kvaliteten er foreløpig OK når det gjelder Tesla og som du sier begynner dette å bli litt kritisk iom. at Tesla's ambisjoner er premium segmentet. Tesla får mye ekstra goodwill fra både kundene og markedet generelt fordi de bygger elektriske biler, men i takt med at konkurransen skjerpes (og det faktum at bilbygging etter 110-120 år ikke lenger er state of the art rent teknisk) vil Tesla etterhvert oppleve at det er grenser for ekstra goodwill. Jeg tror at Tesla går på en smell her hvis de ikke hurtig skjerper kvalitetsnivået og jeg tror også at dette er tyskernes store sjanse når det gjelder elektriske biler. Kan de overbevise markedet om at de bygger like gode elektriske biler som fossilbiler er mye gjort for at tyskernes hegemoni i premium segmentet forblir intakt...
  9. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    @TRF At Elon Musk sier i en Twitter melding at den nye Model 3 Performance har kjøreegenskaper og ytelser som en M3 gir jeg ikke mye for. Han vil bare selge biler og snakker derfor i store vendinger der han kan. Dette gjelder forøvrig alt han foretar seg og slike meldinger forteller derfor mer om Mr. Musk enn om Tesla som bilmerke eller Model 3 spesielt. Jeg har begrenset sans for Musk's form, men at han er en stor innovatør er det ingen tvil om. Hvis Model S stort sett har et hjuloppheng som på E7x/F1x og eldre modeller som E38/E39 hva er da problemet med at jeg skriver "utgangspunktet når det gjelder det teknisk designet er det intet å si på når det gjelder Tesla's modeller"? BMW'ene kjører glimrende og det gjør også Model S hvis vi tar høyde for vekten og at bilen primært er bygget for amerikanske forhold (altså ikke Autobahn eller banekjøring). Vel... jeg skal ikke kjøpe en Tesla foreløpig så for min del spiller det liten rolle hvordan Model S/X/3 kjører. Jeg tror definitivt på en elektrsk fremtid, men foreløpig er det for mye bryderi med å ha en elektrisk bil her i Danmark + at elektriske biler er for dyre. Jeg lar andre betale for utviklingen av konseptet...
  10. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Hvilken galskap? Det er vel mest et spørsmål om fokus og hva kundene etterspør fra en bilprodusent. Det kommer helt sikkert etterhvert også ordentlige sportslige elektriske biler som retter seg (delvis) mot det samme markedet som f.eks BMW M5 (f.eks Porsches Mission E i 2020), men ingen Tesla har så langt blitt utviklet med dette for øyet. Noe helt annet er hva kundene tror og gjerne vil tro om ulike bilmodeller, men dette gjelder like mye for Tesla eiere som for BMW eiere (bare for å ta et eksempel). En BMW skal pr. definisjon være sportslig kun fordi den er en BMW, men ikke alle BMW'er er like sportslige og har en kraftig motor. Mange har deres egen tolkning av dette og misforstår dermed hva en tilfeldig BMW modell er ment å være. Tilsvarende også med Tesla og siden noen Tesla modeller har like mange eller flere hestekrefter enn en kraftig BMW må de jo også være sportslige på nivå med f.eks M5, men dette er ikke realiteten og det har heller aldri vært meningen. Folk vil gjerne forledes når det dreier seg om markedsføring og oppfatning av et produkt og dette kan være litt slitsomt i lengden. P85D er forøvrig etterhvert en eldre modell fra Tesla (gikk ut av sortimentet i februar 2016).
  11. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Hvilke andre biler med lignende vekt har langt bedre kjøreegenskaper enn f.eks Model S P100D - hvis vi ser bort fra den nevnte begrensningen med batteriet?
  12. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Dårlige baneegenskaper handler først og fremst om at Model S (inkl. X) er for tung (Model 3 er mer on par med en 3-serie) og at batteriet på et eller annet tidspunkt reduserer effekten for å beskytte seg selv. For 3-4 år siden skjedde dette relativt hurtig hvis man utnyttet batteriets effekt maksimalt, men i takt med at batteriteknologien har blitt bedre skal det en god del mer til idag og om 5-6 år vil jeg tro at dette fenomenet tilhører fortiden. Det er ellers viktig å huske på at ingen av dagens Tesla modeller er bygget/rigget for banekjøring spesifikt og/eller f.eks høy hastighet over lengere tid på Autobahn mer generelt. Dette gjelder forsåvidt de aller fleste bilmodellene som ikke er produsert i Tyskland. For oss virker dette kanskje litt merkelig, men når det gjelder hastigheter over 130 Km/t er Tyskland like enestående som den elektriske bilparken er i Norge. Begge deler er særtilfeller i bilverdenen...
  13. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Utgangspunktet når det gjelder det teknisk designet er det intet å si på når det gjelder Tesla's modeller. Det er den til enhver tid gjeldende batteriteknologien som setter begrensninger. Dagens batterier er mye bedre enn batteriene var da Model S kom på markedet i 2012. De er mye kraftigere, er langt mer holdbare og kan lades signifikant hurtigere. Skrur vi tiden fremover nye 6 år vil vi se en revolusjon når det gjelder batteriteknologien ved at batteriene blir enda kraftigere, mer kompakte og lettere samt kan lades mye hurtigere enn idag. Typisk rundt 80-90% av batterikapasiteten på ca. 15 minutter - noe som Porsche påstår at deres Mission E vil klare når den modellen kommer på markedet i løpet av 2020. Det er ikke et spørsmål om elektriske biler generelt vil bli bedre enn selv sportsbiler med bensinmotor, men når de blir det. Mission E hører definitivt ikke til i dette bildet...
  14. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Moderne bensinmotorer går bra og er man forsiktig med gassen har de også et ganske lavt forbruk. Man skal imidlertid ikke kjøre mye aktiv kjøring før bensinforbruket er langt over hva man liker. Selv relativt kraftige dieselmotorer som f.eks i F30 320d (190 HK og 400 Nm) kan kjøres temmelig aktivt uten at drivstofforbruket tar helt av. Jeg har virkelig presset nettopp denne bilen (dog som Touring og med xDrive, men med manuell gearkasse) over ca. 4500 Km på kontinentet og det som virkelig imponerte meg med denne bilen var nettopp det moderate dieselforbruket. Det er først over 190-200 Km/t på Autobahn at man virkelig kan merke at drivstofforbruket øker signifikant. Selv kjøring der man går av og på gassen hele tiden som f.eks på landeveiene i Provence gir ikke det helt store utslaget på drivstofforbruket. Jeg tror ikke at dette er mulig med selv en moderne bensinmotor... @macrorain Interessant og nå ser det også ut som om Tesla endelig har fått opp produksjonen når det gjelder Model 3 også. Dette er sannelig på tide, men jeg har egentlig aldri vært i tvil om at Tesla ville klare det. Utfordringen er prisen på de ulike Model 3 modellene utover innstegsmodellen. Performance modellen vil bli ganske dyr også i Norge. På den annen side har den ytelser som en temmelig dyr bil og hvis rekkevidden også blir tilfredsstillende balanserer det vel økonomisk for ganske mange. @Werther Jeg liker din Caprice - skikkelig bad ass. Subjektivt liker jeg vel faceliften bedre med tanke på de runde hjulhusene bak, men den ser ikke like gangster ut som din originale Caprice mrk.IV. sideskjørt over bakhjulene. De tre første generasjonene av Caprice er imidlertid de kuleste og mrk.I samt mrk.II kunne fås med seriøst store V8 motorer også. Uansett er Caprice frem til og med mrk.IV et stykke amerikansk historie som er vel verdt å ta vare på...
  15. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Breaking Bad er bare fantastisk og absolutt... det er mye hyping rundt 70 og 80-talls bilene nå - og ikke uten god grund. Selvfølgelig er de ganske gammeldagse nå, men de har også mange kvaliteter som har blitt borte på veien mot mer moderne biler som f.eks ekstremt god feedback fra styringen (i alle fall når det gjelder de beste bilene fra perioden) og ikke minst sjarme og opplevelse... Jeg tenker at jeg har vært utrolig heldig som har fått oppleve akkurat dette med mine tidligere biler på det rette tidspunktet (de av dere som har fulgt tråden vet hva jeg snakker om) og spesielt Porschene skiller seg ut, men også bilmodeller som f.eks Mazda MX-5 mrk.I og Mercedes-Benz W124 og W201 samt BMW E30 og Peugeot 205 GTi - før vi snakker Land Rover Serie III. Amerikanske biler har jeg dessverre mindre erfaring med selv om jeg kjøpte en helt ny Chrysler Voyager 3.0 V6 mrk.II i 1994/95. Det er først mange år senere og mye pga. input fra bl.a deg og @Fredrik 90 at jeg fikk øynene opp for amerikanske biler generelt. Med den kunnskapen jeg har nå er jeg helt enig med deg i at amerikanerne er langt mer agile og frempå når det gjelder å prøve ut nye konsepter, som ikke minst SUV konseptet viser ved at de var 20-30 år tidligere ute enn vi var på denne siden av dammen. Vi ser det samme når det gjelder ulike crossover modeller som f.eks BMW X4. Amerikanerne testet ut dette konseptet allerede på 60 pg 70-tallet og med stor suksess (vi snakker virkelig store produksjonsvolumer for noen modeller). Vi liker ikke å innrømme det, men på noen områder ligger amerikanerne langt foran oss (på godt og vondt)... Siden det er fredag kveld så er dette mine favoritter når det gjelder kjøremusikk fra 80-tallet... Et fantastisk opptak fra Montreux 2004 med Bryan Ferry og låtene Avalon og spesielt Slave to Love (ved 4:34) Talk Talk - Living in another World - Montreux 1986 Cutting Crew - I Just Died in Your Arms - den originale videoen fra MTV Mr. Mister - Broken Wings - den orginale videoen fra MTV. 1958 Ford Thunderbird all the way. Don Henley - Boys of Summer - den originale videoen fra MTV Robert Plant - Big Log - den originale vidoen fra MTV - 1955 Chevrolet.