Fredrik

Medlemmer
  • Innholdsteller

    25597
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    69

Fredrik last won the day on September 12

Fredrik hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Fredrik

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  1. Fredriks alternative bimmerstråd

    Jepp... du oppleves idag som i rimelig gnaven (som også er et norsk ord om litt gammeldags, men som er et alminnelig ord på dansk og betyr gretten). På norsk (og dansk) er en stridsvogn og panservogn/tanks pr. definisjon et beltedrevet militært kampkjøretøy utstyrt med en kanon for å bekjempe pansrede kjøretøy og kanonen er vanligvis montert i et dreibart tårn/tourette. Jeg forstår selvfølgelig hva du mener, men din definisjon av begrepet er ikke korrekt (og sannsynligvis heller ikke korrekt i moderne norsk terminologi - det er alt for mye slurv på norsk)...
  2. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Nja... sånn nogenlunde... i alle fall hvis vi snakker rett frem. E23 745i var ikke hurtigere enn E30 M3, men det var den samtidige E24 M635CSi. E32 750i var heller ikke hurtigere enn E36 M3, men E31 850CSi var hurtigere. E46 M3 og spesielt E46 M3 CSL var tildels veldig mye hurtigere enn E38 750iAL (326 HK). E65 760i var ikke hurtigere enn E92 M3, men det var E63 M6 und sofort...
  3. Fredriks alternative bimmerstråd

    Hmmm... du er åpenbart i kritisk modus idag (type: stått opp på feil side), men jeg skal ikke si deg imot for jeg kan ikke nok om dette. Jeg tenker imidlertid at argumentet om politisk vektlegging er rimelig fåfengt iom. at en evt. republikansk slagside bare er en fordel (alt etter som man ser dette) hvis man ser på hvem som vektlegger det amerikanske forsvaret mest (og dermed er mest tilbøyelige til å ville betale for svært kostbar ny teknologi og forskning). Vedr. begrepet kampvogner, stridsvogner og tanks så er dette det samme, men jeg er nok fargelagt av å bo i Danmark så kampvogner er det begrepet jeg bruker nå. Hvis jeg må velge tror jeg at tanks er det jeg normalt bruker muntlig. Hvis du leser deg litt opp på M1 Abrams så vil du se at termisk signatur kanskje er den aller viktigste negative siden med stridsvognen (begrepet "tanken" lyder litt merkelig i entall bestemt form)...
  4. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg vil si at det nesten ikke er verdt å montere effektanlegg på en firesylindret dieselbil (idag er dette mest en østeuropeisk greie) utover det visuelle med to enderør, men sjekk ut f.eks Akrapovic eller Eisenmann...
  5. Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg har generelt ingen problemer med websiden electrek.co (selv om de bruker .co domenet) iom. at den stort sett ligger i front med nyheter om elektriske (generelt) nyvinninger og ofte blir sitert i større medier som f.eks Fortune og Bloomberg der også redaktøren av electrek.co, Seth Weintraub, er fast spaltist. Han har en fortid fra IDG Computerworld der han spesielt skrev om Google og Apple i tillegg til hva som generelt skjer i Silicon Valley. Hvorvidt alt som står på en side som electrek.co er 100% korrekt er vel heller tvilsomt, men jeg tror ikke at man behøver å være mer kritisk i dette tilfellet enn det som man normalt bør være når man leser nyheter på sider som nettopp Fortune (Time Warner) og Bloomberg. Jeg skal ærlig innrømme at kampvogner og militære kjøretøyer ikke er et område jeg kan mye om, men jeg vet at kampvognenes store akileshæl alltid har vært rekkevidden pga. liten plass til drivstoff. Motor, drivverk og drivstoff opptar normalt over 1/3 av den innvendige plassen i en tung kampvogn (litt mindre i den spesielle israelske Merkava kampvognen) og en kampvogn som f.eks den amerikanske M1 Abrams er praktisk talt bygget rundt motoren som er en Honeywell gassturbin motor på 1500 HK. Drivstofforbruket på denne stridsvognen er enormt og svarende til hele 230 liter i timen eller ca. 2,7 liter pr. kjørte kilometer. Drivstofftanken er derfor på hele 1900 liter. Rundt to kubikkmeter av den innvendige plassen i en ellers trang kampvogn brukes med andre ord på drivstoff alene. Et annet stort problem er den store varmesignaturen (termisk signatur) denne motoren utvikler og dette begrenser i stor grad bruksområdene for kampvognen. En gassturbin er ellers generelt mer stillegående enn tilsvarende dieselmotorer (M1 Abrams kalles populært for "whispering death"), men i forhold til f.eks elektrisk fremdrift er en gassturbin alt annet enn stillegående. Jeg tror derfor at tunge kampvogner som f.eks M1 Abrams, Leopard 2 og nettopp Merkava (begge med dieselmotorer) er relativt godt egnet til elektrisk fremdrift forutsatt at man kan utvikle motorer og batteripakker som egner seg til formålet. Det finnes eksempler på tidligere tunge elektriske kampvogner (primært prototyper som f.eks Panzer VIII "Maus", M6 og i nyere tid tyrkiske Altay) så konseptet er ikke nytt, men det er først nå at spesielt batteripakkene begynner å bli bra nok til formålet.
  6. Fredriks alternative bimmerstråd

    Absolutt interessant og jeg tror ikke at vi har sett det siste når det gjelder utviklingen av forbrenningsmotoren. Den vil i mange år ennå leve side om side med andre mer effektive motorer, især i mer spesielle applikasjoner (som f.eks kanskje påhengsmotorer). Jeg er imidlertid temmelig overbevist om at elektriske motorer mer og mer vil ta over for forbrenningsmotoren og det siste er at US Army påpeker at de innen 15-20 år bl.a vil ha elektriske kampvogner. Årsaken er innlysende når man tenker på hvor store ressurser som brukes på logistikk i forbindelse med brennstoff til US Armys ulike offensiver rundt omkring i verden. Det er enorme mengder og US Army alene forbruker hver dag ca. 350000 tønner olje. I tillegg kommer US Air Force, US Marines, US Navy etc. https://electrek.co/2017/10/18/us-army-electric-revolution-official-talks-all-electric-brigades/
  7. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Ganske imponerende egentlig. 760Li har en egenvekt på hele 2255 Kg, men V12 motoren på 6592 cm3, 610 HK og 800 Nm gjør vei i vellinga...
  8. Navnet "Town Car" i relasjon til dette monsteret av en Lincoln må være en slags amerikansk spøk. Navnet er avledet av det franske begrepet "Sedan de Ville" som på norsk betyr noe sånt som "lukket bil i/fra byen" (trolig byen Sedan i Frankrike). Begrepet stammer fra en tid der de aller fleste bilene var åpne, men noen karosseribyggere hadde begynt med en mer praktisk lukket avdeling (type: kalesje) for passasjerene som da var fra byens borgerskap siden de hadde egen sjåfør (sjåføren satt foran i en åpen avdeling). Dette fenomenet har Lincoln forsøkt å gjenskape i designet av taket. Pendanten "Coupé de Ville" (som dagens coupé biltype med to dører stammer fra) er avledet av det franske ordet for å kutte - couper, som igjen henspeiler på at biltypen er kortere enn en "Sedan de Ville". Ganske logisk egentlig når man vet forklaringen, men når det gjelder Lincoln Town Car vs den betydelig mer luksuriøse Lincoln Continental (som er bygget på den samme plattformen) gir det ingen mening siden begge bilene praktisk talt er like lange... Apropos bildet av VW Beetle så er jeg helt enig i at de aktuelle felgene er de fineste. Jeg liker virkelig retrodesignet på disse felgene (som er helt i aluminium selv om de minner om stålfelger med kapsel)...
  9. Fredriks alternative bimmerstråd

    Et par interessante BMW nyheter. M2 selger til BMW's overraskelse (!) 40-50% bedre enn forventet og jmf. Dirck Hacker, som er visepresident i BMW M, velger ca. halvparten av kjøperne manuelt gear. Han antyder derfor at BMW trolig vil utnytte potensialet denne interessen medfører til å utvikle GTS og CSL utgaver av modellen. Alt dette er som god musikk i mine ører, men jeg må si at jeg er litt overrasket over at BMW er overrasket over at M2 selger bra. Noe tyder på at BMW ikke helt forstår hva som foregår i BMW miljøer på et mer folkelig nivå (som f.eks her inne). Det som imidlertid er mindre bra er at BMW sier at M2 trolig blir den siste M-modellen med manuelt gear. Dette er basert på at M2 nå er den eneste M-modellen der manuelt gear velges av en større andel kunder og at dette sogar primært er et amerikansk fenomen (utrolig nok)... http://www.bmwblog.com/2017/10/20/bmw-m2-likely-last-m-car-offered-manual-gearbox/ California har vært hardt plaget av store skogbranner denne sommeren/høsten og de økonomiske omkostningene disse brannene skaper er enorme. Mange har mistet alt de har (42 mennesker døde, 6000 hjem ble ødelagt av brannene og over 100000 mennesker ble evakuert), men noen har klart å redde det aller viktigste som f.eks en samling BMW'er fra før krigen. Med hjelp fra noen entusiaster fra BMW Car Club of America (inkl. Jason Cammisa fra Motor Trend) ble 18 slike BMW'er reddet fra brannenes rov i det nordlige California. http://www.roadandtrack.com/car-culture/a13047229/california-fires-bmw-collection-saved/
  10. Som Lasse fornuftig nok skriver er det en tid og et sted for alt. Noen ganger må man bare prioritere annerledes og det er som regel bare dumt å motarbeide dette. Jeg tror helt klart ikke at en Toyota er det værste man kan kjøpe hvis man ganske enkelt bare trenger en fornuftig bil fra A til B. Ta det som en opplevelse for så vet du bedre hvorfor du evt. kjøper en ny BMW i fremtiden. Lykke til med hus og bil...
  11. Er det slutt på gamle biler her inne ?

    Ja... de nye eierne var såvidt jeg husker to stykker (eller mer korrekt et firma), men det er såvidt jeg vet Marius som styrer butikken. Hvor dedikert BMW patriot han var da de kjøpte forumet vet jeg ikke, men han har minst hatt to BMW'er (inkl. en E34) i tiden etter at de kjøpte forumet. Det handler vel om en slags læringskurve som med alt annet. Jeg er heller ingen avansert bruker av forumet (jeg bruker f.eks ikke forumet på mobiltelefonen), men jeg liker formen på forumet slik det er nå. Spørsmålet er vel heller om selve plattformen på forumet er den rette i fremtiden...
  12. Er det slutt på gamle biler her inne ?

    Jeg formoder at han driver med det samme og det er bare noen dager siden at forumet gjennomgikk en større modernisering. Jeg opplevde (på avstand) kritikken mot dagens eier (altså da forumet skiftet eier) som ganske urettferdig. Jeg vet ikke hva som skjedde utenfor forumet og hvem som kjente hvem fra andre sammenhenger, men her inne var det ingen tvil om at forumet trengte modernisering og ny giv/vitalisering. Gunnar hadde nok å gjøre privat på den tiden så forumet hadde langt fra førsteprioritering fra hans side. At han til slutt solgte forumet (for et fornuftig beløp) er derfor fullt forståelig. Jeg tenker at det var noen som ville utnytte den situasjonen til å fiske i opprørt vann. Noe av det aller viktigste når det gjelder kontinuiteten og kvaliteten i/på et forum som bimmers er at man klarer å holde på sentrale bidragsytere. De er ikke 100% avgjørende, men "generasjonsskiftene" må skje over noe tid... Jeg forstår ikke hva som egentlig er problemet med å tjene penger på et forum? Gunnar tjente penger da han solgte bimmers uten at dette isolert sett var et problem. At den nye eieren gjerne ville ha noe igjen for investeringen forstår jeg utmerket godt, men dette er lettere sagt enn gjort. Forumet er stadig gratis og reklamen er ikke omfattende.
  13. Er det slutt på gamle biler her inne ?

    Jeg tok lappen da E30, E28 og E23 var på toppen (1985) så de BMW'ene har jeg alltid hatt ekstra følelser for. Selv har jeg hatt E30, E36 og E46, men da min E46 var 10 år gammel i 2013/14 hadde jeg ikke det helt samme begjæret ("vil ha" følelsen) lenger. Jeg liker E90 og F30, men dette er ikke bilmodeller jeg selv vil ha. Jeg tenker at E46 var den siste "oldschool" 3-serien som stadig var en reell forlengelse av de eldre 3-seriene. Etter dette ble 3-serien (og de andre BMW modellene) mye mer teknisk og dynamisk moderne. Jeg sliter ellers litt med å forstå hva @Geir Anders mener med at dagens eier av bimmers har et businessorientert perspektiv på forumet. Han har faktisk brukt temmelig mye tid og penger på å få forumet moderne (plattform, design etc.) og det er vel en god ting... eller? Innholdet i forumet blir ikke bedre enn summen av hva vi andre bidrar med...
  14. Førsteinntrykk av G01, nye X3

    Ja... jeg tenker på den samme måten. Jeg vet ikke helt hvorfor, men den nye 6GT liker jeg selv om jeg aldri helt hadde sansen for 5GT. Den nye X3 er estetisk ganske harmonisk og mer gjennomført, men det mest interessante er nok hvordan den er dynamisk og kjører bedre enn tidligere generasjoner av modellen...
  15. Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg kom over et par dokumentarer som handler om hhv. designet på BMW M1 og historien om en av Tysklands mektigste klaner (familiene Porsche og Piëch) samt Volkswagen og Porsche generelt. Dette er en tysk kvalitetsproduksjon og jeg klarer kun å finne dokumentaren på tysk, men den er svært gjennomført og tar oss med tilbake til da østerriske Ferdinand Porsche Sr. startet opp sitt designbyrå i Stuttgart og helt frem til den såkalte "dieselgate" for et par år siden... Automobile Duelle: Porsche vs. Piech Del 1 Automobile Duelle: Porsche vs. Piech Del 2