Fredrik

Medlemmer
  • Innholdsteller

    24789
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    57

Fredrik last won the day on January 20

Fredrik hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Fredrik

  • Vurdering
    Fritenker
  • Bursdag

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  1. Jeg mener at det er i denne videoen, men jeg har ikke tid til å gå igjennom den nå. Det var ganske sikkert i denne videoen eller en annen tilsvarende video der han sitter i bilen og snakker...
  2. Det er flere måter å se dette på. Norske forhold har ikke spesielt høy prioritet hos Tesla selv om Tesla selger meget bra i Norge. De offisielle testene er primært laget for helt andre forhold enn i Norge, men når dette er nevnt vil jeg tro at den nye Model S 100D fint klarer opp mot 500 Km selv om vinteren i Norge. Bjørn klarte jo å kjøre temmelig langt med sin tidligere Model S P85 etterhvert som han lærte å utnytte regen skikkelig (mest aktuelt på strekninger med store høydeforskjeller). Nå mangler det bare at Tesla kommer med en billigere Model III som med et litt mindre batteri kan klare tilsvarende...
  3. Ja... det begynner nå helt klart å nærme seg noe som kan brukes i de aller fleste sammenhenger. Bjørn har tidligere snakket om at rekkevidden på nettopp Model S 100D vil bli ganske imponerende. Såvidt jeg vet har han også bestilt en ny Model X 100D fordi hans nåværende Model X P90D bruker for mye juice i forhold til batteriets kapasitet til hans bruk. Model S P100D klarer forøvrig 0-100 Km/t på rundt 2,5 sekunder (0-60 mph på 2,39 sekunder). Elon Musk har i tillegg sagt at denne modellen også har et ludicrous easter egg som gjør at den klarer 0-60 mph på 2,34 sekunder. Det er fort... veldig fort... http://www.motortrend.com/news/tesla-model-s-p100d-does-0-60-in-2-39-seconds-with-latest-update/
  4. Gratulerer... dette er kjempefine biler. Jeg har en nabo som er BMW entusiast på sin hals og han gikk fra en E60 til en F32 (sikkert et anfall av rått begjær), men med to halvstore barn i familien har han nå en Mercedes-Benz W205 stasjonsvogn. Jeg tipper at den er leaset og at det snart står en G30/G31 på gårdsplassen...
  5. En elegant oppdatering/facelift... jeg tar gjerne en cab når vi skal sydover i sommer...
  6. Det forskes og utvikles stadig nye effektive batterityper så på sikt vil litium og nikkel batteriene utfases. Det finnes bl.a batterier med fast elektrolytt eller såkalt nanostrukturert polymerelektrolytt, som bl.a Bosch utvikler. Disse batteriene er ca. 25% mindre enn tradisjonelle batterier, energitettheten er signifikant høyere og ladetiden er kortere. Den største utfordringen er med andre ord ikke teknikken, men å få en fornuftig økonomisk rentabilitet (type: hønen og egget).
  7. Litt mer om VW I.D...
  8. Det er lover å regler for dyrevelferd i f.eks Europa, men dette gjelder ikke for land i f.eks østen der det meste av skinnet til biler produseres. Dette er vel dokumentert og det endrer seg ikke før forbrukerne evt. sier at de ikke vil ha skinn som er fremstilt på den måten som jeg har skissert. De fleste bilprodusentene har imidlertid etterhvert fått et øket fokus på saken og tilbyr derfor alternativer som er fornuftige som f.eks mer bruk av alcantara og tilsvarende syntetiske stoffer. Denne utviklingen handler forøvrig ikke kun om alternativer til skinn, men om materialbruk generelt i bilenes interiør. Volvo er langt fremme på dette området og vi kommer helt sikkert til å se mye nytt på denne fronten i årene som kommer...
  9. Rundt 500 Km rekkevidde på 20 minutters tanking av juice begynner i alle fall å nærme seg. Skal man til Bergen eller Trondheim fra Oslo behøver man ikke å tanke, men legger man inn en 10 minutters stopp vil man teoretisk ha over 300 Km rekkevidde tilbake når man kommer frem (altså med Samsung's nye batterier). Stort bedre kan det ikke gjøres med en alminnelig bil...
  10. Hehehe... kommentaren fra den tyske visekansleren er virkelig bra, men jeg tror dessverre ikke at Trump forstår vittigheten. Jeg merket meg forøvrig Obamas kommentar for et par dager siden i "60 Minutes" med Steve Kroft der han i en replikk vedr. alle Twitter meldingene fra Trump påpekte at Trump ennå ikke er tatt i ed som president. Underforstått at det kan være at han modererer seg litt når han rent formelt har hele ansvaret. Jeg vet ikke hva jeg skal tro om dette, men jeg håper at Obama har rett i sine antagelser. På den annen side tror jeg at Obama har vesentlig mer respekt for embetet enn Trump har/vil få. Det er sannelig spennende tider vi opplever... kanskje litt for spennende. http://www.cbsnews.com/news/60-minutes-barack-obama-eight-years-in-the-white-house/ VAG burde helt klart produsere Buzz og såvidt jeg forstår på disse intervjuene vil dette trolig også skje...
  11. Dette har du helt rett i og det gjør saken selvfølgelig ikke bedre. Mitt poeng er selvfølgelig ikke å henge ut bilprodusentene spesielt, men det er nå de vi snakker om her inne. På den annen side handler det om enorme volumer når det gjelder skinn til bilindustrien iom. at man skal bruke 5-8 dyr for å få nok skinn til kun en bil. Utfordringen når det gjelder industriell produksjon av skinn er at det kun er skinnet på dyrene som har en verdi iom. at resten av dyret ikke egner seg til menneskeføde (les: dyrene er ofte syke og stressede). Ergo kasseres resten av dyret og det er ikke etisk forsvarlig slik jeg ser det. Såvidt jeg har fått med meg var det en tilsvarende sak når det gjelder overproduksjon av høner og/eller kyllinger i Norge. Dyrene avles kun for å ende opp som tilsetningsstoffer i f.eks sement og sepe.
  12. Jeg svarer på det du spør om, men du forstår ikke svaret. Ditt spørsmål har en innebygget premiss om at alt skinn fremstilles på den samme måten, men det er ikke tilfellet. Jeg har ingen problemer med at skinn er et biprodukt av f.eks kjøttproduksjon, men når produksjonen kun handler om fremstilling av skinn og resten av dyret kastes og/eller brukes til f.eks sement mener jeg at vi overskrider en etisk grense.
  13. Som alt annet handler det om pris. Marginene er små når det gjelder bilproduksjon og dette påvirker hvordan skinnet fremstilles. De fleste bilprodusentene (vel... i realiteten er det underleverandører som leverer ferdige skinninteriører) får deres skinn fra lavkostland der dyrene ikke har den samme beskyttelsen som i f.eks Europa. Det handler om industriell produksjon der dyrene hele tiden står i innhegninger og fores intens for å vokse hurtigst mulig før de blir slaktet. De kommer aldri utendørs og går fritt (det kan skade skinnet) og de lever et miserabelt liv så lenge de lever.
  14. Skinn av god kvalitet er uten tvil lekkert og det lukter også eksklusivt, men det finnes etterhvert mange fine syntetiske stoffer også. Jeg synes faktisk at dette er et dilemma og vanskelig å forholde seg til. På den ene siden elsker jeg skikkelig håndtverk med skinn, men min samvittighet forteller meg at jeg burde overveie å se dette i et nytt lys når jeg vet hva som er problemet med skinn i biler. Det er den samme saken med dieselbiler og eldre entusiastbiler fra f.eks 80-tallet også. Vi får følge vår samvittighet hver især som best vi kan. Heldigvis har vi idag et valg iom. at flere og flere bilprodusenter satser på ganske fine syntetiske materialer som et alternativ til stoff og skinn...
  15. Apropos Breaking Bad så er dette intervjuet av Adam Savage med Vince Gilligan, som er både produsenten og mannen bak den fantastiske TV-serien, veldig interessant (selv om jeg er ganske sikker på at jeg har postet dette tidligere). Intervjuet fant sted rett etter at den siste episoden av Breaking Bad ble sendt i september 2013 og Better Call Saul er stadig bare en grov skisse. Det fremkommer mye fint i dette intervjuet og Gilligan virker som en veldig sympatisk og hyggelig type...