Fredrik

Medlem
  • Innholdsteller

    26126
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    69

Artikkel-kommentarer skrevet av Fredrik


  1. 1 time siden, quandt1960 skrev:

    Kjempekult innlegg, men E31 har Integral III bakaksel. Forgjengeren til de fleste BMW’r i etterkant som E38/39 med Integral IV og de seneste med Integral V. En av de mest avanserte noensinne.

    Mine favoritt BMW designere er von Goertz, Luthe/Spada (E34) og aller mest Joji Nagashima (E36, E39, E9X). 

     

    Takk... og du har helt rett. E31 har definitivt en såkalt integral bakaksel, men den bakakselen var også en videreutvikling av Z-akselen og blir normalt omtalt som en Z-aksel pga. formen (din spesifisering er imidlertid på sin plass). Det er imidlertid ingen tvil om at integral bakakselen er betydelig mer avansert og noe annet ville vel være merkelig når det gjaldt E31; som i min verden er en av de fineste BMW modellene sammen med E24 og E9. Jeg har imidlertid aldri vært så heldig å ha en av disse modellene, men jeg har hatt Porsches ekvivalent 928S... :)

    https://e31wiki.org/wiki/Active_Rear_Axle_Kinematics


  2. Det er ikke snålt hvis du tenker på at BMW rondellen er et beskyttet varemerke. Man kan faktisk ikke bruke rondellen fritt og spesielt ikke i sammenhenger som BMW ikke har godkjent. Forumet het forøvrig først bmwguiden, men siden navnet også inkluderer "bmw" (som også er et beskyttet varemerke) måtte forumets navn endres til noe mer nøytralt. Navnet ble bimmers, som på den samme måten som den nye logoen gir klare assosiasjoner til BMW uten å bryte BMW's rettigheter.


  3. Hehehe... det er verdt å merke seg at 2AT også vil komme med xDrive og nettopp denne måten å bygge opp drivlinjen på blir mer og mer populært. Dette gir mer fleksibilitet mhp. motorinstallasjoner iom. at samtlige av de nye R3 og R4 motorene (diesel som bensin) kan monteres både langsliggende og tverrliggende. Utgangspunktet for denne utviklingen i relasjon til BMW er den nye strategien der hver sylinder i de nye motorene har et volum på 500 cm3. Dette gjør at motorene deler opp tom. ca. 60% av delene (også mellom diesel og bensinmotorene) og det er klart at de økonomiske fordelene ved en slik løsning er massive for BMW (economy of scale). Spesielt i forhold til at motorer som grunnleggende er veldig like nå kan monteres i langt flere modellserier. Hvorvidt denne utviklingen også er entusiastenes drøm er imidlertid en helt annen sak.

     

    Det vi imidlertid kan trøste oss med er at 2AT vil gjøre BMW kjent for langt flere bileiere som neppe ellers ville ha kjøpt en BMW. Sjansen for at disse ved neste korsvei vil kjøpe en av de andre mer "riktige" BMW'ene tror jeg er ganske stor og dette er formodentlig også BMW's strategi. For BMW er strategien vinn-vinn iom. at de uansett selger flere biler... :)


  4. Den nye logoen er virkelig minimalistisk elegant og reflekterer på en smart måte den originale rondellen uten å komme i konflikt med BMW's rettigheter. Sammen med navnet "bimmers" utgjør logoen en helhet der det aldri er tvil om i hvilken kontekst logoen skal forstås/oppfattes. Alle ser med én gang at logoen gjenspeiler den offisielle rondellen. Kjempeflott... bravo!... :cool:


  5. Jeg merker at 2AT vokser mer og mer på meg ettersom tiden går. Da vi var i Berlin og Hannover for et par uker siden hadde BMW et større arrangement på gang med presentasjoner av modellen på torg og gågater i byene. Bare i Hannover hadde BMW tatt med seg 10-12 eksemplarer av modellen med ulike farger og utstyr. Vi hadde litt dårlig tid og måtte droppe en nærmere kikk på bilene, men sikkert er det at 2AT ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Jeg liker bilen og hvis den også med litt større motor etterhvert kan leases for et fornuftig beløp skal jeg ikke se bort fra at vi ender opp med en 2AT. Kudos til Lasse for en fin artikkel og flotte bilder... :)


  6. TRF: Jmf. ETK var det parallell produksjon av M47 og M47N motorene i perioden 08.2002-02.2003. Min gamle E46 318d Touring med M47 motoren ble produsert 06.11.2002. Det er jo selvfølgelig mulig at BMW hadde M47 motoren på lager og at produksjonen av motoren i realiteten stoppet i august 2002, men dette er utenfor min kunnskap.


  7. Jeg har rettet et par mindre feil inkl. den aktuelle nullen som Ess refererer til. 318d kom forøvrig også med common-rail teknologi, men først i 2002. Over en periode på 3-4 måneder rundt årsskiftet 2002-03 solgte BMW begge motorvariantene i 318d. Begge motorene yter 115 HK, men common-rail varianten har maksimalt 280 Nm istedenfor 265 Nm.

     

    Jeg liker konseptet med korte tilbakeblikk over litt eldre modeller. Hvis noen har lyst til å skrive en tilsvarende artikkel om E39 eller E38 (som tidsmessig hører sammen med E46) er det bare å ta kontakt pr. PM. Andre modeller følger naturligvis fortløpende,,, f.eks E36 og E32.

     

    Fredrik 90: En artig teori og ikke minst referanse til "Derrick", men jeg tviler på at det var ment slik fra BMW's side... :)


  8. Det at S70 motoren og ikke minst M70 motoren er knapt så effektive er et godt poeng, men dette var mer regelen enn unntaket med såpass store motorer for 25 år siden. Den samtidige Mercedes-Benz W140 S600 hadde f.eks en V12 motor på 6 liter som kun ytet marginalt mer med 394 HK. Selv Porsches flaggskip, 928 GTS, hadde offisielt ikke mer enn 350 HK og det fra en V8 motor på 5,4 liter. Ferrari's tilsvarende GT alternativ, 456, hadde en V12 motor på 5,5 liter som ytet 442 HK... knapt 60 HK mer enn S70 motoren.

     

    Det var med andre ord en helt annen tid vedr. motoreffekt og i dette perspektivet fremstår S70/2 motoren i McLaren F1 som sensasjonell. 627 HK uten ladeluft var uten sidestykke "state of the art" og viste ikke bare hvor langt fremme BMW var som motorkonstruktør, men også S70 motorens virkelige potensiale med de rette modifikasjonene (først og fremst 4 ventiler pr. sylinder og dobbel Vanos)... :)


  9. Takk for konstruktiv tilbakemelding på artikkelen. Jeg burde nok ha uttrykket meg tydeligere i forhold til hvordan jeg mener at S70 motoren er en av de mest avanserte motorene BMW har bygget. Mitt poeng er mest i relasjon til når motoren ble utviklet og ikke minst i forhold til konkurrerende motorer. Bare det faktum at motoren var en moderne og høytytende V12 motor gjorde den relativt unik i 1992. Den hadde også, som du påpeker, nesten 30% mer effekt enn M70 motoren den ble utviklet fra. Dette var temmelig mye (spesielt på begynnelsen av 90-tallet) iom. at det ikke handler om ladeluft. Det er allikevel først og fremst tilgangen BMW hadde til diverse "fail-safe" prosedyrer jeg er imponert over. Nesten alt i motoren har et backup system/prosedyre og minner derfor mest om digital avionikk som brukes i fly. BMW var og er ekstremt langt fremme på dette området og M70/S70 motoren var, om ikke den første motoren med slike systemer, så iallefall den første motoren der dette var implementert som et helhetlig konsept.


  10. Hehehe... jeg har faktisk fått med meg at det pågår en slik språklig diskusjon i Norge og derfor står det "i forhold til" kun to ganger i artikkelen. Jeg bruker ofte uttrykket "i relasjon til" istedenfor, men jeg prøver å unngå dette i artiklene fordi språket ellers har en tendens til å virke litt tungt og akademisk. Det er forøvrig vanskelig å skrive "levende" om hvordan en motor overordnet er bygget opp og virker... :)  


  11. Det er alltid artig og interessant å lese om hvorfor folk har nettopp den bilen de har. Spesielt hvis bilen er litt utenom det vanlige eller det er knyttet en spennende historie til den. Jeg har alltid likt Fredrik's E34. Den er original, fremstår som godt vedlikeholdt og den minner meg ikke minst om en annen tid da de tyske premium bilprodusentenes viktigste fokus var kvalitet over hele linjen.

     

    La meg presisere at Fredrik 90 og undertegnede ikke er samme person. Jeg er som redaktør for bimmers bare heldig i relasjon til å få lokket Fredrik 90 til å skrive en artikkel for bimmers. Jeg har fulgt ham i noen år og jeg liker måten han skriver og argumenterer på. Som nevnt i bunnen av artikkelen ønsker vi flere tilsvarende bidrag i bimmers. Hvis du er usikker på hvordan man går frem når man skal skrive et utkast til en artikkel stiller jeg gjerne opp med hjelp og/eller tips til hvordan man gjør dette. Artikkelen vil selvfølgelig i noen grad bli korrekturlest når den er ferdig, men det er et viktig poeng at den fremstår som autentisk fra deg. Det er din bil og derfor din historie... :)

     

    Et par ord om hva slags historier/artikler vi ønsker:

     

    Det skal være en relativt stor bredde på stoffet. Dette betyr f.eks at det vil gå en stund før vi publiserer en ny artikkel om E34. Vi publiserer 3-4 artikler pr. måned. Vi aksepterer ikke artikler som bærer preg av å være mer eller mindre skjulte salgsannonser. Det skal være ekte og inspirerende artikler om temaer i relasjon til BMW som har interesse for de fleste av brukerne her inne. Artiklene skal minimum være på 1200-1300 ord + 3-4 bilder og evt. et par Youtubelinker. Redaksjonen vurderer suverent hva som skal publiseres og når det skal publiseres. Opphavsrettslig tilhører alt materiale som er publisert i denne sammenhengen bimmers og bimmers er ikke ansvarlig for innhold på eksterne sider som det linkes til i artiklene.


  12. Apropos Fiat Coupé så er det på sin plass å vise hvor visjonær Chris Bangle var da han tegnet denne modellen helt på slutten av 80-tallet. Som man kan se var designet av et helt annet og mye mer moderne kaliber enn f.eks den nogenlunde samtidige E36 modellen. Interiøret er designet av Pininfarina.

     


  13. Motor Trend's Jonny Lieberman tester BMW M235i mot Mercedes-Benz CLA45 AMG. Han får hjelp av Randy Pobst til å teste bilene skikkelig på en bane og som Randy både forteller og viser er BMW' en totalt overlegen når det gjelder kjøreegenskaper og balanse. Denne videoen viser tydelig at BMW's DNA stadig i aller høyeste grad er inntakt og at det går en rød tråd fra de aller første M-modellene til dagens M-modeller og sogar M Performance modeller... :)