Fredrik

Medlem
  • Innholdsteller

    26025
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    69

Innlegg skrevet av Fredrik


  1. Hehehe... jeg liker "Hi there" fyren (Jonny Liebermann), men ellers er jeg helt enig. Motor Trend bør virkelig skjerpe seg iom. at de tjener mange millioner pr. episode selv på Youtube med de seertallene de oppnår. G30 M5 er et monster og en helt utrolig bil selv om jeg liker Porsche Panamera Turbo (spesielt Turismo) litt mer. På den annen side har BMW (som du nevner) en fantastisk historie med M5 som Porsche ikke har og dette gjør i min verden M5 (siden jeg kan huske E28 M5) til en av de helt store bilmodellene uansett tidsperiode... :)


  2. DS3 Crossback er definitivt annerledes og egentlig ganske kul @Marius2002. Jeg tenker at PSA har skjønt hvordan de skal konkurrere mot VAG og spesielt Audi - forutsatt at kvaliteten på bilene er ordentlig og følger tysk standard. Jeg tror ikke at PSA helt er der ennå, men de er godt på vei og jeg tror at oppgaven absolutt er overkommelig innenfor 4-5 år... :)

    Når dette er nevnt er det viktig å påpeke hva som er PSA's strategi i relasjon til nettop VAG. PSA er den franske ekvivalenten til VAG og morselskapet til Peugeot, Citroën, DS og Opel. DS skal konkurrere mot Audi, men ta designet til nye høyder - altså mer spennende og sofistikert. Peugeot skal konkurrere mot Volkswagen, men med et betydelig mer avantgarde design og kostbart utstyr som standard. Citroën skal konkurrere mot Skoda/Seat - en slags mix som også inkluderer relativt billige bilmerker som Kia, Hyundai etc.

    Opel er litt mer uklart, men jeg tror at målet er en slags mellomting mellom Audi og Volkswagen. Altså designmessig vesentlig mer spennende enn Volkswagen, men ikke fullt så avantgarde som Peugeot - allikevel med mer eller mindre den samme prissettingen som Peugeot. Teknisk vil Peugeot og Opel derfor bli mer eller mindre identiske. Her tror jeg at PSA gjør noe smart ved å essensielt tilby de samme bilmodellene i to forskjellige versjoner til nogenlunde den samme prisen. Liker du et lett radikalt og moderne design kjøper du en Peugeot, men liker du et litt mer konservativt dog stadig moderne design kjøper du søstermodellen Opel. Begge med mer utstyr og sofistikert design enn Volkswagen, til en lavere pris og med nogenlunde samme opplevd kvalitet - dét er en vinner!

    DS vil bli mer high-tech enn Peugeot og Opel som f.eks med de omtalte matrix LED lysene a la Mercedes-Benz og et mer påkostet design, utstyr og kvalitetsnivå. Citroën vil trolig holde Seat's prisnivå, men tilby både mer plass og praktiske løsninger for de samme pengene samtidig som designet vil være mer vågalt som f.eks med C4 Cactus og C3 Aircross. Altså designmessig en slags wannabe variant av DS forøvrig akkurat som Seat gjør i relasjon til Audi.

    Konklusjonen er derfor at PSA satser på at et spennende design vil gjøre en forskjell i forhold til VAG's ganske generiske industridesign. Jeg liker generelt den logiske og funksjonelle "bauhaus" stilen VAG følger, men det er definitivt på tide med noe nytt og dette er kanskje franskmennenes store sjanse.

    På mange måter kan man si at PSA har tatt essensen fra Citroëns gamle storheter som DS, SM, CX, XM, GX samt kanskje til og med 2CV og blandet disse sammen i en moderne kontekst for så å presentere modeller som f.eks DS3 Crossback, C4 Cactus og ikke minst den nye 2018 Opel Insignia som etter min mening helt klart ser fornuftig ut.

    Dagens 508 er ikke en Citroën C6 (en fantastisk kul bilmodell), men den er så tett på som det er mulig å komme uten å bli en økonomisk katastrofe kommersielt. Det skal derfor bli spennende å se hvorvidt DS kommer til å bevege seg utover Q2/Q3/Q5 segmentet - hvilket jeg ikke tror at kommer til å skje. Den oppgaven tilfaller foreløpig nettopp Peugeot 508 og Opel Insignia med mer eller mindre ekstrautstyr... :)

     


  3. Det er i alle fall ingen tvil om at i3 er en temmelig spesiell bil med mengder av karakter og finurligheter. Hvis man ellers kan få bilen til å passe med tilværelsen tør jeg påstå at i3 er en av de aller mest interessante bilene man kan kjøpe og spesielt nå som den har fått 94Ah batteri. i3 passer ikke for alle, men for de den passer er den tett på å være genial. Hadde infrastrukturen når det gjelder ladestasjoner vært litt bedre her i DK hadde jeg seriøst vurdert en i3... :)

    Som en forlengelse av det miljøvennlige temaet har jeg i en periode fulgt kanalen "My self reliance" på Youtube. Der bygger canadiske Shawn James en off-the-grid hytte i Ontario som han planlegger å bosette seg i. Jeg liker konseptet og jeg liker hvordan akkurat denne hytten med resten av hyttetunet med bl.a utekjøkkenet er utformet. Nå er hytten for det meste ferdig (han mangler litt av hemsen) og det skal bli spennende å se hvordan han innretter seg når det gjelder solceller, vann og avløp. Det har kommet mye fint utstyr på denne fronten siden jeg holdt på med dette i Norge for 20-30 år siden... :)

     


  4. Ja, artikkelen i Jalopnik er ganske artig og man kan jo levende forestille seg hvordan imaget til noen av disse bilene ble skapt og/eller bekreftet med slike damer på panseret. At Porsche 928 var med hele tre ganger hjalp dessverre ikke så mye og heller ikke at modellen hadde en slags hovedrolle i den samtidige filmen "Risky Business" med en ung Tom Cruise bak rattet (produktplasseringer?... overhode ikke). Filmen var populær, men det ble dessverre aldri Porsche 928 selv med ekstra drahjelp fra Playboy. Klart ufortjent mener jeg, men jeg er også relativt inhabil... :)


  5. @papertiger Det var min første tanke også at dette må vi absolutt høre mer om - selv om jeg nogenlunde kan tenke meg hvordan Marius må ha hatt det da han kom tilbake til Toyotaen. Det er opp igjennom årene flere biler jeg ikke har kjørt fordi jeg på forhånd har visst at jeg ikke skulle kjøpe bilen (for dyr, upraktisk etc.), men at jeg ville elske den etter en prøvetur (f.eks i8). Så nære, men allikevel så fjernt... :)

    Apropos Playboy så har jeg en bekjent som har flere tiår med magasinet liggende. Kvaliteten på magasinet er mye bedre enn hva mange tror og de nakne damene er faktisk bare en mindre del av innholdet. Mye av det redaksjonelle stoffet holder overraskende høy kvalitet og de får også mange bidrag fra anerkjente skribenter og fotografer. Damene var/er egentlig bare blikkfanget som solgte magasinet og konseptet. Bildene var uskyldige, men ofte av veldig høy kvalitet rent teknisk... :)


  6. 6 timer siden, Saltkjelen skrev:

    ...og alt der der vet vi. Det ville ikke hatt noen praktisk betydning for BMW om ringene hadde hatt en U- eller J-form kontra den nye L´en, så det kan ikke være for annet enn å vaske ut kjennemerkene sine. Like mye utvasking som at BMWi Vision-konseptbilene sin grill er den nye standarden. BMW prøver febrilsk å ta en Audi, med stor grill og skiltnummer plassert i midten. Bare gled dere til de nye 4-serien..

    Tja... noe skal de jo fylle ut frontarealet på stadig større biler med - enten det er en kjempestor grill, kjempestore ekte og/eller falske luftehull i fangeren eller større enn nødvendige innfatninger til frontlysene. Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er helt enkelt for bildesignerne å kombinere dette med krav om et klassisk BMW design og ny teknologi som f.eks gjør frontlysene signifikant mindre og grillen egentlig unødvendig (spsielt på elektriske biler). 

    Jeg tror derfor ikke at designendringene BMW nå gjennomfører er bevisst utvasking av de tradisjonelle kjennemerkene, men mer en konsekvens av at disse kjennemerkene ikke (eller langt på vei) er forenlige med kravene nevnt ovenfor. For å sette dette på spissen er det i dag at en modell som E31 virkelig hadde kommet til sin rett rent designmessig. Fronten (uten vippelysene) på den modellen hadde passet perfekt til dagens teknologi. Og for de som lurer - bak denne lave fronten og ikke minst lille grillen var det plass til en S70 V12 motor på 5646 cm3 (Alpina B12 Coupé 5.7) med en topphastighet på 300 Km/t... :)

    1995_bmw_8_series_850i-pic-25907.jpeg

     


  7. BMW bare forbereder designet på fronlysene til å gå fra relativt store og runde former til små og i prinsippet alle mulige andre former. Med LED lys trenger man mye mindre fysisk plass til lysene og dette betyr at hele lysinnfatningen f.eks kan bli smal og avlang.

    Runde lys er egentlig en levn fra fortiden da gløde/halogen/xenonpærer trengte runde og i noen tilfeller firkantede lysreflektorer som også måtte ha en viss størrelse for å kunne gi ønsket virkning. LED lys trenger ikke dette og som en bonus trenger disse lysene mye mindre plass når det gjelder innbygging. Dette gir bildesignerne store muligheter til å variere designet på lysene og utformingen på lysinnfatningene kan i prinsippet være i alle mulige former.

    Akkurat nå er vi i en overgangsfase der bildesignerne har teknisk mulighet til å bruke f.eks smale og lange lysinnfatninger, men samtidig kan de av hensyn til bilenes historiske design (som f.eks med BMW's tradisjonelle runde lys) ikke gå for fort frem med et totalt nytt og radikalt design. Det første som derfor skjer er at det opprinnelige designet (les: runde lys) langsomt tilpasses den nye teknologien (som vi ser med U, J og L-formene som bygger mindre i høyden)... :)    


  8. Jeg tror ikke at kameraer istedenfor alminnelig sidespeil er en flopp, men jeg tror i likhet med Rune at kameraene etterhvert vil bli integrert på en annen måte enn hva vi ser med Audi e-tron. Poenget med kameraene er naturligvis at fordi bildene er digitale vil de etterhvert bli en del av bilens augmented reality (utvidet virkelighet). Dette er en software som kombinerer alle bilens kameraer og danner et eller flere nye konstruerte bilder i sann tid av situasjonen utenfor bilen og som dermed kan vises i bilens instrumentpanel, infosystem, HUD etc. på en mer intuitiv måte enn alminnelige speilbilder kan gjøre. 360 grader visning er innebygget i et slikt system og bildet/ene er softwaregenerert på basis av samtlige bilder kameraene rundt bilen til enhver tid tar.

    Et eksempel i denne sammenhengen er visualiseringen Tesla bruker i instrumentpanelet for å vise andre biler rundt bilen man kjører. Visualiseringen er enkel, men dette er også alt hva man trenger for å vite eksakt hvor andre biler og objekter er (altså relativt til hva slags informasjon sidespeilene kan gi). Dette systemet bruker også radar (slik at systemet også kan få informasjon i mørket, snevær, tåke etc.) og det er ikke unaturlig at både kamera og radar i fremtiden vil erstatte sidespeilene og bakspeilet.

    Jeg tenker at teknologien faktisk er ferdig utviklet, men at det vil ta litt tid før lovverket er endret tilstrekkelig slik at systemet også kan implementeres. Spesielt i USA vil dette ta litt tid (forøvrig i likhet med matrix LED frontlys som heller ikke er lovlig i USA).

    Jeg liker virkelig designet på de nye DS modellene. Det er akkurat passe nyskapende og spennende til være interessant samt gjøre at DS skiller seg ut blandt de andre bilprodusenter. Såvidt jeg forstår er den generelle kvaliteten på DS nå mer som de tyske konkurrentene enn hva vi normalt forbinder med franske biler. Dette er en oppskrift som etter min mening absolutt burde fungere... :)

    Apropos artig design (på en historisk og lett humoristisk måte). Hva får man hvis en Mercedes-Benz G-klasse får barn med en Land Rover Defender?... :)

     


  9. Hvis dette blir virkelighet spiller ihvertfall ikke BMW med sikre kort når det gjelder ordentlige elektriske biler. På den annen side var og er stadig i3 ganske vågal i både konseptet og designet så på den måten skal BMW ha ros for å være skikkelig innovative. Spørsmålet er imidlertid hva kundene vil ha og jeg tror at de aller fleste er mer konservative enn vi liker å tro når det gjelder bildesign.

     


  10. Jeg synes ikke at man kan klandre Audi for å spille med sikre kort når det gjelder deres første ordentlige EV. Etter å ha sovet i timen såpass mange år er det aller viktigste for Audi (og VAG generelt) nå å få til en så sømløs introduksjon av disse bilene som overhode mulig. De har ikke råd til å gjøre ting feil og markedsappellen skal være så bred som mulig. Jeg tror bestemt at e-tron passer perfekt inn i denne rollen selv om den kanskje ikke er "best" i klassen utover opplevd kvalitet som jeg forventer er en god del bedre enn selv Jaguar I-Pace og Mercedes-Benz EQC.

    Sidespeilene er kanskje en gimmick nå, men det er liten tvil om at denne teknologien har kommet for å bli. Utfordringen er at lovverket mange steder krever at sidespeilene fungerer som alminnelige speil (derfor har Audi egentlig bare overført visualiseringen til å være på innsiden av døren), men etterhvert vil vi se andre og mer automatiserte løsninger. Sidespeil er en levn fra fortiden og bildesignerne hater dem. Et annet aspekt er at de generer mye luftmotstand og støy. Det er derfor ikke sjelden at det man hører at støy i selv påkostede biler er nettopp støy rundt A-søylen som kommer fordi sidespeilene er der. Et paradoks i denne sammenhengen igjen er at fordi bilene har blitt mye større de senere årene har sidespeilene også blitt større for å få proporsjonene riktig - og dette skaper naturligvis enda mer luftmotstand og støy.

     


  11. Med den nye Audi e-tron vil jeg tro at Tesla Model S/X endelig vil få ordentlig konkurranse. Mange vil nok verdsette den opplevde kvaliteten som Audi står for inkl. designet, som etter min mening kanskje er litt kjedelig dog samtidig veldig klassisk Audi. Forutsatt at de enkelte modellene ellers kan sammenlignes pris og ytelsesmessig skal det bli interessant å se hvor mange som velger å kjøpe Model S/X fremfor en Audi e-tron der Tesla's nettverk av superchargere er den primære årsaken.

    Ellers liker jeg den nye løsningen der sidespeilene er erstattet av kameraer... :)

     


  12. Tidene forandrer seg (heldigvis stort sett til det bedre), men forlatte og forfalne bygninger er aldri et skjønt syn. Man kommer hurtig ordentlig ut på landet i Västra Götalands län og dette er nok også forklaringen på hvorfor bygningene på bildene ikke allerede er revet. Fine bilder though... :)

    Jeg vet ikke om denne filmen er postet tidligere i forumet, men den er ganske artig selv om sammenligningen mellom de aktuelle M3 modellene ikke er helt rettferdig. Èn ting er imidlertid helt sikkert og det er at en M-modell aldri er direkte kjedelig... :)

     


  13. @[space] Pøh... :) Savner dog din gamle E85 Z4 og det var en fantastisk fin tur vi hadde med den Oslo-Ålesund-Oslo. Jeg mener stadig at nettopp denne BMW modellen har et stort potensiale til å bli en fremtidig klassiker. Kanskje spesielt som 3,0si og M, men 2,2i (170 HK) går faktisk overraskende bra i norske hastigheter og lydbildet fra rekkesekseren er formidabelt (faktisk utrolig nok ordentlig sexy - kudos til BMW der). På Autobahn i høyere hastigheter vil man nok kanskje savne 6-gearet, men dette er etter min mening ikke absolutt nødvendig. Jeg hadde uten problemer kjørt bilen til den franske rivieraen og tilbake igjen hvis jeg hadde hatt muligheten til det... :)

    Magnus Walker har på helt egenhånd revolusjonert bildet vi har av en tradisjonell Porsche sjåfør/eier og all ære skal han ha for dette. Nå er heldigvis alt lovlig når det gjelder stil og image. Jeg tenker at Porsche vinner stort på dette og at det er mye mindre slitsomt rent imagemessig å kjøre Porsche i dag enn det var da jeg hadde mine Porscher på 80-tallet. Jeg ga faen for å si det på den måten (jeg ville bare kjøre bilene mest mulig), men det er klart at jeg også merket hvordan noen stemplet meg som en bestemt type (velstående, hoven, blærete etc.).

    Svinesund hadde jeg nesten glemt. Jeg kjørte forbi i sydgående retning for et par år siden, men da var det 5-6 år siden sist. Vi tar normalt fergen Hirtshals-Langesund når vi skal til/fra Norge. Jeg husker imidlertid Svinesund på 80-tallet. Porno, snus og billig tobakk var det folk gikk etter før "harryhandel" ble et begrep. Billig godis og stereo (les: bilstereo og gettoblastere) var andre höjdare. En annen tid før internett og digital teknikk generelt. Fine bilder Werther... :)

     


  14. Doug DeMuro er en interessant fyr og nå etter at han har rundet 2 millioner abonnenter på Youtube lanserer han en ny ekstra kanal (naturligvis). Det mest interessante for meg er ikke at han gjør dette eller at han har hele 2 millioner abonnenter, men at hans første video på den nye kanalen ("More Doug DeMuro") handler om en Range Rover han har hatt i 6 år. Det er en ganske artig historie om kjøp av en glimrende garantiordning for bilen kombinert med en helt forferdelig dårlig byggekvalitet på den samme bilen. Tiltross for dette elsker han både Range Rover/en og Land Rover generelt.

    Hva er det med folk som har muligheten til å kjøre spennende supersportsbiler og samtidig elsker Land Rover og Range Rover? Jeg vet ikke, men jeg vet at jeg ble grepet av den samme basillen allerede på 80-tallet. Jeg har hatt 2 stk. Land Rover Series III (altså modellen før 90 som kom før Defender som gikk ut av produksjon i 2016) og jeg hadde disse bilene samtidig som jeg hadde Porscher, MB'er, BMW og en Mazda MX-5.

    Umiddelbart tenker jeg at det er de store kontrastene mellom bilene som er mest interessante, men det er ikke hele historien. Det handler også om at disse klassiske Land Roverne og Range Roverne er genuint sjarmerende biler med sjel. De snakker til deg og man lærer å leve med deres svakheter og styrker akkurat på den samme måten som man vil gjøre med f.eks en gammel Triumph, Ferrari, Porsche og kanskje BMW E9 3,0 CSi... :)

     

     


  15. Mmmm... vi har tidligere flere ganger i tråden vært inne på hvordan franske Alpine med A110 på 60 og 70-tallet satte Porsche 911 i skammekroken kjøredynamisk og nå gjør de det sannelig igjen med en moderne inkarnasjon av denne fantastiske sportsbilen. På mange måter kan den sammenlignes med dagens Mazda MX-5 (typebetegnelse "ND" - som forøvrig nå har respektable 184 HK uten ladeluft fordelt på kun 1058 Kg), men med midtmotor og hele 252 HK fordelt på rundt 1150 Kg er A110 vesentlig mer kjøreglad og agil. Vi snakker faktisk om Porsche 718 Cayman (300 HK) ytelser fordi Porschen veier hele 265 Kg mer med PDK gearkasse (som er standard og eneste mulighet i A110).

    Jeg tenker at både A110 og MX-5 står for noe temmelig stort i bilverdenen i dag. Less is more og "back to the future" har sjeldent gitt mer mening. Med den første generasjonen av MX-5 (typebetegnelse "NA") erfarte jeg selv hvor bra dette konseptet var da jeg kjøpte nettopp denne modellen i januar 1990. Min bil var sogar et eksemplar i en forserie på 20-30 biler som Kolberg Motors importerte til Norge før den offisielle introduksjonen. På den måten var min bil en ekte "Miata" med enkelte visuelle forskjeller fra standardmodellen som bare var en regulær MX-5... :) 

    @Werther Skikkelige tidsriktige ordentlige amcars. Bildet i midten ser ut til å være fra Europa (trolig langs rivieraen i Frankrike eller Italia). Cadillacen var nok omtrent dobbelt så lang og bred som en samtidig Fiat 500... :)


  16. On 1.9.2018 at 21.21, ogee1 skrev:

    I forbindelse med Singers seneste prosjekt stod det at de hadde målt den originale hekkspoileren i vindtunnel og funnet ut at den omtrent ikke hadde noen effekt. Jeg stusset litt på dette. Mener at jeg har lest tidligere at den økte marktrykket med flere titalls kilo (60-70?). Noen som vet noe mer?

    Det fantes 3 forskjellige originale Porsche hekkspoilere til 911 G-serien (1973-1989). Det var den såkalte "Whale Tail" som kun ble levert til tidlige 930'er (altså 911 Turbo), "Tea Tray" på senere 930'er og "Carrera Tail" som ekstrautstyr på 911 Carrera modellene. Da jeg hadde min 911 Carrera 3,2 på midten av 80-tallet ble jeg anbefalt av flere Porsche entusiaster (både i Norge og Tyskland) å ettermontere den originale vingen (altså "Carrera Tail"). Dette gjorde jeg aldri, men jeg tviler ikke på at den evt. ville ha hatt en signifikant effekt i relasjon til øket marktrykk. Bilen virket for min del direkte "flytende" foran med lite bensin i tanken og hastigheter over ca. 100 Km/t uten hekkspoileren. Når dette er nevnt liker jeg standard 911'er av denne generasjonen best uten en hekkspoiler... :)


  17. Golf IV R32 er en interessant moderne klassiker som selv i dag har nogenlunde bra ytelser. Modellen ble produsert i perioden mellom juni 2002 og mai 2004. Den har seks sylindre i en såkalt "VR" konfigurasjon (altså en mellomting mellom en V motor og rekkesekser) og motorvolumet er 3189 cm3 uten overlading. Effekten er 241 HK ved 6250 rpm og 320 Nm mellom 2800 og 3200 rpm. 0-100 Km/t går løs på 6,4 sekunder og topphastigheten er 247 Km/t. 

    Selv om det kun ble bygget ca. 12000 stk. av denne modellen tenker jeg at den allikevel passerer litt under radaren for de aller fleste spekulantene og at dette gjør at den stadig har en fornuftig pris i forhold til hva den er. Ytelesene er on par med dagens Golf GTI, men måten den leverer effekten på er mye mer interessant fordi den har en stor deilig selvpustende rekkesekser (motoren har kun et topplokk så teknisk sett er den egentlig en rekkesekser). Tenk E46 330i bare i kompaktform og med VW's store sans for byggekvalitet på denne tiden (altså på begynnelsen av 2000 tallet). Jeg liker definitivt både bilen og konseptet... :)

     


  18. Jeg har forstått dette som at selger har en plikt til å informere kjøper om vesentlige feil og mangler ved bilen som er eller burde være kjent for selger ved salgstidspunktet. Den betingelsen har du i aller høyeste grad oppfylt ved at du nylig har hatt bilen på EU kontroll og sogar tilbyr kjøper en prisreduksjon tilsvarende beløpet som det jmf. verkstedet der EU kontrollen ble gjennomført mener at det koster å utbedre de aktuelle feilene og manglene.

    Kjøper aksepterte dette og denne betingelsen er også nevnt spesifkt i kontrakten. Dermed har du etter min mening gjort alt du kunne ha gjort for å informere selger om bilens reelle tilstand. At selger ikke ville prøvekjøre bilen selv om du tilbød ham dette taler til din fordel ved at kjøper dermed ikke har gjort sin plikt som kjøper ved å faktisk selv undersøke bilens tilstand innenfor hva som er rimelig i en slik situasjon. Dette svarer mer eller mindre til at kjøper har kjøpt bilen usett og det taler bestemt ikke til hans fordel rent juridisk iom. at han da implisitt også har akseptert dine ord når det gjelder bilens tilstand.

    Står det skrevet i kontrakten at kjøper takket nei til å prøvekjøre bilen før kontrakten ble undertegnet?

       

     


  19. Få biler er mer giftige enn gamle 911'er fra 60, 70 og 80-tallet (altså luftgegühlt). Jeg klarte sogar å ta en ordentlig snurrings med min 911 Carrera 3,2 på Ullernchausseen rett før Smestad retning østover i Oslo. Det var litt glatt føre og før jeg egentlig skjønte hva som skjedde så jeg vestover der jeg kom fra igjennom frontvinduet. Bilen fortsatte å snurre, men stoppet da fronten pekte den rette veien igjen. Heldigvis gikk jeg av gassen og bremset ikke så dette reddet meg nok fra å skifte retning rett inn i autovernet (les: bilen fortsatte i samme retning hele tiden selv om den snurret 360 grader).

    Mine opplevelser med bilen endte i en isete snefonn der jeg kjørte rett inn i en postkasse og ødela siden på fronten av bilen. Hastigheten var tomgangshastighet så skaden var ikke så stor, men selvfølgelig veldig ergelig. Årsaken var en kombinasjon av glatt føre på sommerdekk, kraftig moment på motoren (bilen klarte 20-30 Km/t på tomgang i første gear) og ren uoppmerksomhet.

    Bilen var en fantastisk kjøremaskin, men dessverre for giftig for meg. Jeg likte bedre de frontmotoriserte Porsche modellene som nettopp 924, 944 og 928. Kort tid etter at jeg solgte bilen endte 911'en forøvrig sine dager i veggen i Brynstunnellen så det var ikke bare jeg som merket at 911'er av denne generasjonen var svært giftige biler. Jeg tenker imidlertid at hvis jeg hadde hatt denne bilen 3-4 år senere med betydlig mer erfaring ville jeg nok også ha satt mer pris på dens personlighet og kjøreegenskaper. 

    Allikevel var den for meg ingen god sportslig langtursbil - som var det jeg så smått hadde begynt å fokusere på. Jeg kjørte den på Autobahn og det var ingen minnerik opplevelse i relasjon til de nevnte andre Porschene. Støynivået var av en annen verden i forhold til selv 924'en som knapt hadde isolerende støydemping. Apropos giftige kjørregenskaper så ble de heller ikke bedre når tanken (foran) nærmet seg tom og det var ikke da man presset i svingene på Autobahn og spesielt ikke i regnvær. Med de andre Porschene var slike detaljer mindre viktige selv om man selvfølgelig også med de bilene måtte tenke på sikkerheten. 

    Jeg punkterte f.eks med min 944 i rundt 230 Km/t på Autobahn rett utenfor Frankfurt am Main. Heldigvis var det et av bakdekkene som punkterte (eksplosjonsartet) så jeg beholdt styreevnen, men det var allikevel en skikkelig skremmende opplevlese... :)

    Kul film Werther og det er litt merkelig å tenke på at dette bare var ca. 20 år før jeg selv fikk lappen i 1985 (altså rundt 2000 tallet i relasjon til i dag). Jeg kan huske at bilparken ikke var så veldig ulik da jeg var barn og det er merkelig å tenke på i dag. BMW sjåfører er tydeligvis som de alltid har vært... :) 


  20. On 8.7.2018 at 21.49, Fredrik skrev:

    Dette er interessant, men spørsmålet er om man kun bør ha fokus på mange gear. Jeg har hatt et par biler der selv en 5-trinns gearkasse nærmest har vært perfekt i fohold til hvordan utvekslingen på gearene var. Selvfølgelig har man ikke den bredden som f.eks en 8/9/10-trinns gearkasse tilbyr, men innenfor et begrenset turtallsområde (som f.eks 70-140 Km/t) kan selv en 5-trinns gearkasse være nesten perfekt.

    Umiddelbart er det to biler jeg har hatt som virkelig har gitt et bra inntrykk på dette området. Min tidligere Porsche 924 spilte klart i en høyere vektklasse mellom ca. 70-140 Km/t enn dens marginale 125 HK skulle tilsi og det gjorde også min tidligere BMW E46 318d med 115 HK. Fordi gearutvekslingen var svært godt tilpasset motorenes effektkurver (og spesielt i sammenhengen med Porschens lave vekt på kun 1080 Kg) hadde jeg stort sett ingen problemer med å holde følge med ganske mye kraftigere biler så lenge hastigheten var mellom ca. 70-140 Km/t.

    Begge bilene hadde forøvrig også litt ekstra å gi når hastigheten kom over ca. 180-190 Km/t - altså når man nærmet seg maksimalt turtall uten at motorene mistet pusten. Spesielt med BMW'en var dette ganske artig iom. at den offisielt skulle klare 201 Km/t, men uten problemer klarte ca. 210 Km/t på min GPS. Jeg tenker at motoren ganske sikkert ytet litt mer enn 115 HK iom at den essensielt var en lett nedtunet variant av E46 320d med 136 HK.

    Dagens BMW 320d med 190 HK (F30/31) har en 6-trinns manuell gearkasse og den har en fantastisk gearutveksling. De fleste velger automatgear, men den manuelle gearkassen er virkelig helt superb så lenge den er varmet opp. Jeg har kjørt bilen på herlige svingete franske landeveier i Provence og er det én ting som virkelig imponerer utover motoren (som er genial) er det nettopp gearkassens utvekslinger og ikke minst hvor lett den er å arbeide med. 6-trinn holder i massevis så lenge gearkassens utvekslinger er ordentlig tilpasset motorens effektkurve... :)

     

    Jeg fortsetter litt med dette innlegget fordi det er ikke bare gearkassens utvekslinger og hvordan disse er tilpasset motorens effektkurve som har betydning for at enkelte biler leverer langt bedre ytelser enn man skulle tro basert på hva som står på papiret når det gjelder antall hestekrefter. Vekten på bilen har naturligvis også stor betydning, men det er i tillegg noe annet litt mer diffust som har betydning. 

    Noen biler krever ganske enkelt tilvenning før de kan levere deres beste. Man må arbeide med bilen for å kunne forstå den og dermed hvordan man får det beste frem når det gjelder ytelser og raffinement. Dette er definitivt noe bilprodusentene i dag prøver å unngå av kommersielle og salgsmessige årsaker, men det finnes heldigvis stadig noen biler som har en litt høyere terskel for når de leverer deres beste. De har personlighet og krever tilvenning samt at man er i det rette humøret (som f.eks med med min tidligere Porsche 924), men de krever også at man overser bilens kanskje irriterende svakheter for å kunne merke dens styrker. Bilene krever at man involverer seg og tar stilling til hvordan de er konstruert, kjører og leverer deres beste.

    Jeg er ikke overrasket over at Renault Megane RS er en slik bil i likhet med f.eks Toyota GT86 (og Subaru BRZ). Jeg har ikke selv kjørt 2018 Renault Megane RS, men basert på hva jeg tidligere har erfart med nettopp Renault's mer sportslige modeller tenker jeg at James Batchelor har et ganske stort poeng i denne videoen... :)