Fredrik

Medlem
  • Innholdsteller

    26065
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    69

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    Fredrik ga poeng til Marius2002 i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Jeg aner ikke, burde ikke vært mulig  Uansett er hele greiene både morsomt(for oss andre) og skremmende. Jeg mener at man som sjåfør må vite hvilken bil man kjører, med det mener jeg dekk og dekktilstand, hjuldrift, motorytelse osv.. Da er det skremmende at det er 1-serieeiere der ute som tror de har fwd. I videoen som for en utenforstående som oss er det ganske vittig, spesielt når bilen får fart. Jeg mener likevel han som filmet kunne vært gentleman å gått ut å hjulpet, istedet for å filme.
     
    @Fredrik 90 Chevrolet Bolt / Opel Ampera-e har også spyler til ryggekameraet.
  2. Haha
    Fredrik fikk poeng fra Skulebollen i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Jeg er dessverre ikke spesielt imponert. Jeg tenker at hvis en X5 fikk barn med en Mercedes-Benz GLK (forrige generasjonen) + påsatt en enorm grill får du dette monsteret...
  3. Haha
    Fredrik fikk poeng fra Skulebollen i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Jeg er dessverre ikke spesielt imponert. Jeg tenker at hvis en X5 fikk barn med en Mercedes-Benz GLK (forrige generasjonen) + påsatt en enorm grill får du dette monsteret...
  4. Haha
    Fredrik fikk poeng fra Skulebollen i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Jeg er dessverre ikke spesielt imponert. Jeg tenker at hvis en X5 fikk barn med en Mercedes-Benz GLK (forrige generasjonen) + påsatt en enorm grill får du dette monsteret...
  5. Like
    Fredrik ga poeng til Evopower i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Merkelig og trist hvordan status symbol har endret seg fra flak med v12 til små økohybrider og elbiler.
    Angående ford så hadde dem en down på 90 tallet (hvem hadde ikke det) men ford har generelt vært de eneste som har kunnet hamle opp med bmw på kjøreglede og dynamikk, foruten Honda og Alfa.
    Focus satte standarden med focus i golf klassen i 99, og er senere etterfulgt av mange andre at biler i denne klassen skal være sportslige. Tidligere hadde dem jo xr3i som var hysterisk i mine øyne, og jeg hadde heller tatt den enn noen golf 1 gti eller 205 gti. Likvel var det de to sistnevnte som tok heder og ære. Hvorfor? Jo kanskje xr3i var... i mangel av et bedre ord...skramlete og plastikkaktig. Men hva så?
     Ford har alltid vært et merke med motorsport tradisjon og er allerede fra fabrikk nesten klare til løp chassismessig. Som motorsport interresert er det vel ikke noe som kommer opp mot escort mk2 i kjørbarhet og det ser man på denne bilens meritter og igjennom. Bmw har jo e30...
    De som kan det sier at de to beste chassisene laget for motorsport (om man tenker rally) er mk2 og Xsara wrc. Men kun mk2 hade hovedkomponenetene fra fabrikk. Xsara var en helt ombygget bil.
    Ford nærven går igjen i alle deres modeller mener jeg. Kjørbart og lettvindt. Til og med US modellene er bedre enn konkurrentene fra gm og mopar på dette med handling. 
    Ikke uten grunn at ford og bmw er mine favorittmerker. Så hvorfor selger ford dårlig? Det va jo folkebilen ilag med opel før, som i en epoke på 70-80 tallet er helt der oppe med ford mener jeg. Det er vel at det jordnære og kjøreglade ikke står i sentrum lenger blandt folk. En 1 serie eier tror ofte at bilen har fwd. Ford har derfor lite å selge på når dem mangler økomodeller i tillegg. Man har focus rs og mustang v8. Og ære være ford for at dem går ut med et smell på disse modellene. Med manuell, drift mode og line lock som noen av triksene  så dem selger til den lille klanen som er igjen av bilfrelste. Og jeg tror ford vet det. Man vil nok se store endringer i modellutvalget der ganske snart.
  6. Like
    Fredrik ga poeng til Rune-K i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Må bare si at dere har noen veldig interessante betraktninger om utviklingen i bilmarkedet. 
    Ellers er det jo tydelig at Ford kan lage luksusbiler bare de vil. Jeg synes de utvendige dørhåndtakene var veldig stilige. 
      
     
  7. Like
    Fredrik fikk poeng fra Evopower i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    @Fredrik 90Jeg har den samme erfaringen når det gjelder Ford. Jeg har kun hatt én Ford (en Fiesta mrk.II for 30 år siden og at det ble Peugeot og ikke f.eks Ford på meg når det gjelder rene bruksbiler er mest en tilfeldighet), men jeg har kjørt mange Ford modeller og jeg har stadig tilgode å bli ordentlig skuffet. Saken er nemlig at bilene Ford bygger er grunnleggende OK. Noen modeller er bedre enn andre, men ingen har vært direkte dårlige (selv ikke Ka) hvis man sammenligner med hva enkelte andre bilmerker har hatt på programmet opp igjennom årene. Det er litt den samme saken med Opel, men det er en annen historie og jeg liker subjektivt Ford bedre enn Opel...
    Apropos Mazda så husker jeg at da Ford Sierra kom på markedet i 1982 - og den modellen var designmessig en revolusjon i forhold til forgjengeren Taunus - solgte Mazda 626 mrk.III (GC) nesten like bra og f.eks Honda Accord mrk.III var som et romskip i forhold til begge modellene. Volvo 240/245 var stadig den foretrukne "premium" bilmodellen i Norge, men Audi 100 Avant var begynt å ta over (i alle fall i det vestlige Oslo og Bærum). Allerede på dette tidspunktet begynte egentlig den imagemessige nedturen for Ford.
    Fra å være mer eller mindre standard familiebilen på 70-tallet med Taunus og Granada (og tilsvarende med Rekord og Senator for Opel) begynte nye bilmerker som f.eks Mazda, Honda, BMW og Audi å gjøre seg gjeldende. Mange fikk bedre råd og dermed så var ikke overgangen til f.eks BMW E28, Audi 100 Avant og etterhvert Volvo 850 så stor. Mercedes-Benz var stadig mye dyrere og konkurrerte mer mot fine britiske bilmerker som f.eks Rover og Jaguar.
    Akkurat dette er litt merkelig å tenke på i dag, men jeg husker at min onkel på slutten av 70-tallet kjøpte en Rover 3500 Vanden Plas og statusen den bilen ga var formidabel. En V8 motor på 3528 cm3, aircondition, elektriske vinduer, soltak og automatgear var langt fra alminnelig i Norge på denne tiden og sogar dronning Elizabeth kjørte Rover privat når hun ikke kjørte Range Rover. Her er det verdt å merke seg at det kun var Mercedes-Benz, Rolls-Royce og Bentley som også kunne tilby V8 motorer hvis vi ser bort fra amerikanske bilmodeller og mer spesielle modeller som f.eks MGB GT V8 og Triumph Stag (begge to rene sportsbiler og Stag er forøvrig utrolig kul) samt nettop Range Rover. Jaguar hadde på dette tdspunktet enten en rekkesekser eller en V12 motor.
    Tidene har virkelig endret seg og interessant nok er det i dag indiske Tata som eier rettighetene til Rover merkenavnet etter at BMW kjøpte Rover i 1988 og utviklet bilmerket  videre sammen med Honda og deretter solgte Rover videre til Ford 18 år senere i 2006. Ford snudde seg rundt allerede to år senere og solgte Rover videre til Tata i 2008. Tata står i dag bak Jaguar og Range Rover inkl. Land Rover. BMW eier stadig rettgheten til Triumph merkenavnet.
    BMW er i dag et premium bilmerke, men hvis vi ser litt på VAG's strategi så inkluderer den relativt billige bilmodeller (f.eks Seat og Skoda) like mye som dyre bilmodeller (f.eks Audi og Porsche). Det er derfor liten tvil om at BMW's strategi er å snobbe nedover for å gjøre det samme som VAG og dermed møte f.eks Ford, Opel og Skoda på deres egen banehalvdel. De franske bilmerkene er selvfølgelig også en del av dette spillet, men jeg tror så langt at de spiller et smartere spill ved at de satser på design, egenart og tildels utstyr fremfor å konkurrere utelukkende på pris. På mange måter er det nettopp dette BMW også gjør når de er som best i forhold til f.eks Audi og Mercedes-Benz...         
  8. Like
    Fredrik fikk poeng fra Rune-K i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Det norske bilmarkedet er uten tvil ganske spesielt pga. fokuset på elektriske biler og firehjulstrekk. Hver især finnes det andre markeder som er nesten like spesielle, men kombinasjonen finner vi foreløpig kun i Norge. Dette utelukker mange bilmodeller som er populære i andre land som f.eks mange franske bilmodeller. I dag gjelder dette også for et bilmerke som f.eks Opel iom. at bilmodellene de bygger stort sett er basert på PSA's bilmodeller (altså Peugeot, Citroën og DS).
    Utfordringen for Ford i Europa er at de ikke har en kompetent SUV hvis vi ser bort fra crossovere som Kuga, Ecosport og Edge. De har i dag ingen modeller som kan konkurrere med f.eks X3 og X5. De selger imidlertid amerikanske modeller som f.eks Ranger og Raptor (kommer snart), men for de aller fleste er nok en pickup ganske uinteressant som et alternativ til f.eks X5. Her har Ford mistet mange kunder og dette vil trolig vise seg å være en fatal strategisk feil.
    Problemet er at uten et potent SUV salg er det ikke lett for en non-premium bilprodusent å tjene penger i dag. Familiebiler som f.eks Mondeo er et presset marked både fordi selve markedet har blitt betydelig mindre med årene (mange kjøper en SUV istedenfor) og fordi premium bilmerker som f.eks Mercedes-Benz og BMW tar markedsandeler fra Ford med C-klassen og 3-serien. Dermed står Ford tilbake med småbiler som Fiesta og Focus samt nyttekjøretøyer der dekningsbidraget (faste kostnader + overskudd) er mye mindre enn for de dyrere modellene. Ford skal med andre ord selge mange flere slike biler for å kompensere for manglende inntjening fra modeller som f.eks Mondeo og SUV'er som de ikke har. Dette er en nesten håpløs oppgave når det finnes et hav av kompetente konkurrenter samt at prisgunstige elbiler etterhvert også vil ta en del av markedet.  
  9. Like
    Fredrik fikk poeng fra Evopower i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    @Fredrik 90Jeg har den samme erfaringen når det gjelder Ford. Jeg har kun hatt én Ford (en Fiesta mrk.II for 30 år siden og at det ble Peugeot og ikke f.eks Ford på meg når det gjelder rene bruksbiler er mest en tilfeldighet), men jeg har kjørt mange Ford modeller og jeg har stadig tilgode å bli ordentlig skuffet. Saken er nemlig at bilene Ford bygger er grunnleggende OK. Noen modeller er bedre enn andre, men ingen har vært direkte dårlige (selv ikke Ka) hvis man sammenligner med hva enkelte andre bilmerker har hatt på programmet opp igjennom årene. Det er litt den samme saken med Opel, men det er en annen historie og jeg liker subjektivt Ford bedre enn Opel...
    Apropos Mazda så husker jeg at da Ford Sierra kom på markedet i 1982 - og den modellen var designmessig en revolusjon i forhold til forgjengeren Taunus - solgte Mazda 626 mrk.III (GC) nesten like bra og f.eks Honda Accord mrk.III var som et romskip i forhold til begge modellene. Volvo 240/245 var stadig den foretrukne "premium" bilmodellen i Norge, men Audi 100 Avant var begynt å ta over (i alle fall i det vestlige Oslo og Bærum). Allerede på dette tidspunktet begynte egentlig den imagemessige nedturen for Ford.
    Fra å være mer eller mindre standard familiebilen på 70-tallet med Taunus og Granada (og tilsvarende med Rekord og Senator for Opel) begynte nye bilmerker som f.eks Mazda, Honda, BMW og Audi å gjøre seg gjeldende. Mange fikk bedre råd og dermed så var ikke overgangen til f.eks BMW E28, Audi 100 Avant og etterhvert Volvo 850 så stor. Mercedes-Benz var stadig mye dyrere og konkurrerte mer mot fine britiske bilmerker som f.eks Rover og Jaguar.
    Akkurat dette er litt merkelig å tenke på i dag, men jeg husker at min onkel på slutten av 70-tallet kjøpte en Rover 3500 Vanden Plas og statusen den bilen ga var formidabel. En V8 motor på 3528 cm3, aircondition, elektriske vinduer, soltak og automatgear var langt fra alminnelig i Norge på denne tiden og sogar dronning Elizabeth kjørte Rover privat når hun ikke kjørte Range Rover. Her er det verdt å merke seg at det kun var Mercedes-Benz, Rolls-Royce og Bentley som også kunne tilby V8 motorer hvis vi ser bort fra amerikanske bilmodeller og mer spesielle modeller som f.eks MGB GT V8 og Triumph Stag (begge to rene sportsbiler og Stag er forøvrig utrolig kul) samt nettop Range Rover. Jaguar hadde på dette tdspunktet enten en rekkesekser eller en V12 motor.
    Tidene har virkelig endret seg og interessant nok er det i dag indiske Tata som eier rettighetene til Rover merkenavnet etter at BMW kjøpte Rover i 1988 og utviklet bilmerket  videre sammen med Honda og deretter solgte Rover videre til Ford 18 år senere i 2006. Ford snudde seg rundt allerede to år senere og solgte Rover videre til Tata i 2008. Tata står i dag bak Jaguar og Range Rover inkl. Land Rover. BMW eier stadig rettgheten til Triumph merkenavnet.
    BMW er i dag et premium bilmerke, men hvis vi ser litt på VAG's strategi så inkluderer den relativt billige bilmodeller (f.eks Seat og Skoda) like mye som dyre bilmodeller (f.eks Audi og Porsche). Det er derfor liten tvil om at BMW's strategi er å snobbe nedover for å gjøre det samme som VAG og dermed møte f.eks Ford, Opel og Skoda på deres egen banehalvdel. De franske bilmerkene er selvfølgelig også en del av dette spillet, men jeg tror så langt at de spiller et smartere spill ved at de satser på design, egenart og tildels utstyr fremfor å konkurrere utelukkende på pris. På mange måter er det nettopp dette BMW også gjør når de er som best i forhold til f.eks Audi og Mercedes-Benz...         
  10. Like
    Fredrik ga poeng til Fredrik 90 i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Det som er litt skremmende i Norge er at denne forandringen har skjedd så fort. Det er ikke mange år siden diesel og stasjonsvogn var det som toppet salgslistene. Det er faktisk ikke mer enn tre til fire år siden biler som Passat, Mondeo og V70 lå godt plantet blant topp ti mest solgte biler i Norge. Det viser litt hvor lett det er å forlede bilkjøperene i Norge via påtrykk fra media. Fordi de tradisjonelle bilene som Passat og Mondeo med diesel er jo ikke noe dyrere i dag enn for fire år siden. Tvert i mot egentelig, i de fleste tilfeller koster de også det samme som tilsvarende hybrider av samme modell. Men når folk daglig leser i media at diesel er fy og hybrid og elektrisk er tingen så blir de usikre. Ja du får jo mer hester for pengene, men jeg trodde hele prinsippet med hybrid er å spare drivstoff. Hva skal man med 400 hester da, attpåtil får du dårligere bagasjeplass, lavere hengervekt, usikker andrehåndsvedi og ikke minst mye høyere drivstoff utgifter ved normalt norsk kjøremønster. Og det faktum at i alle andre land så er det fortsatt de tradisjonelle diesel og bensinbilene som selges. Når dette er sagt så har jeg nå kjørt Mondeo firmabil i snart to år jeg er virkelig blitt glad i denne modellen. Vanvittig synd de ikke selger mer av den, her går folk glipp av en fabelaktig bil. Det er litt det samme som med dieselmotoren, det er jo nå den er på sitt beste. Veldig synd at diesel skal møte motsand nå. Se bare på BMW sin B57 treliters dieselsekser. Så utrolig effektiv, sterk, kultivert og likevel så ren at du kan holde ett hvitt lommetørkle over eksosen uten at det blir skittent. Det er jo nå diesel er bra..
    Når det gjelder Ford så synes jeg det blir feil å sammenlikne dem med BMW. Ford har kompetente SUVer som konkurrerer bra med VW, Opel, de franske og Skoda. Men utfordringen for Ford, men også de andre ikke premium produsentene er at premium produsentene spiser større og større markedsandeler. BMW og Audi blir billigere og får flere modeller i det rimeligere segmentet. Biler som Ford og Opel blir ikke billigere, egentelig motsatt og gapet opp til en tradisjonell premiumbil blir mindre og mindre. Jeg mener at Ford og Opel bør legge om pris strategien sin, litt mer etter de franske og heller gi dem litt mer konkurranse. Ranger er Europas mest solgte pickup (hadde gjettet på amarok), den er i Norge kun aktuell som varebil. Denne kommer dog som Raptor til neste år, blir sikkert tøft. Dette er dog ikke en amerikansk modell, selv om den bygger på amerikanske prinsipper. Den er utviklet i samarbeid med Ford Europa og Ford i Asia, og er produsert i sør Afrika sammen med Toyota Hilux. Dog tas Ranger til det amerikanske markedet til neste år, med en del lokale tilpassninger.
  11. Like
    Fredrik ga poeng til Fredrik 90 i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Ford har gått en del tilbake i Norge de siste åra pga manglende utvalg av elbiler og hybrid. Det som redder topp 10 plasseringen for merket er varebilene hvor det kun er VW som ligger foran. Utelukker vi derimot elbiler og pluginn så er det kun Skoda som selger flere fossilbiler enn Ford i Norge. I 2017 så var Ford stadig Europas tredje mest solgte bilmerke, mulig det forandrer seg i år men ettersom både Fiesta og Focus er ny så tviler jeg på det.
    Men vi snakker om at Ford har gått langt tilbake, de er nå iallfall synlige på statestikkene og på veien. Hva med Opel? De har jo til og med høyaktuell elbil, samt diverse småsuver som markedet vil ha. Hvor blei det av Honda, eller Mazda? De er jo alle usynlige nå til dags, bortsett fra CX5 som ligger foran en hver kø i 15 km/t under fartsgrensen. Det er ikke tvil om at skal man oppleve suksess i dagens norske nybilmarked så må man ha ett godt utvalg av elbil og plugg inn hybrid. Se bare på slagstallene til Volkswagen i september. Tidliger i år så har fabrikken stoppet produksjonen av GTE modellene og elbilene pga overgangen til WLTP. Nå i september så var møller tomme for disse bilene på lager. Så salgstallene for VW i September har kun vært basert på rene fossilbiler. Det har gjort at de har hoppet opp til åttende plass (tror jeg det var) mens Nissan med sin Leaf tok førsteplassen med Tesla rett bak. Det sier litt om for skutt det norske bilmarkedet er nå. Jeg tror at vi snart vil se en topp, rett og slett at markedet vil bli mettet. Enten av begrensinger i utvalg eller verre, økonomisk tilbakegang i økonomien. De fleste som kjøper elbil til under 500 000 kr kjøper den som en nummer to bil, da elbilene i dette segmentet sjelden egner seg godt til familebil. Med mindre man bor i storbyen og aldri skal langt, men disse er ikke representative for flertallet. Jeg tror det skal litt til før dette markedet mettes. Der jeg tror markedet etterhvert mettes er for elbiler som koster over 500 000 kr. Rett og slett fordi det er begrenset hvor mange som kan bruke såpass mye penger på bil. Særlig når vi tar med hvor mye av disse bilene som fullfinansieres, da skjønner man at dette er noe som ikke går i lengden. Tre av fire Tesla Model X fullfinansieres, det vil si at tre av fire som kjøper Model X egentelig ikke har råd til en slik bil. Jeg er veldig spent på hvordan dette blir i fremtiden når disse bilene skal ut på bruktmarkedet hvor eierne blir sittende igjen med dyre restlån. Etter den søte kløe kommer alltid den vonde svie er det noe som heter. 
    Skal bli spennede å se, bilmarkedet i Norge likner ikke noe annet. Jeg skal selv ha ny bil enten senere i år eller tidlig neste år, jeg tror nok jeg ender opp med diesel nok en gang....med mindre G30 får drivlinjen til nye X5 45e Hybrid (lite trolig). Jeg synes ikke dieselbilene har tapt seg så mye som folk og media skal ha det til. Så kan jeg sitte på sidelinjen å observere galskapen rund de grønne bilene 😀
  12. Like
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Porsche 918 er jo den direkte etterfølgeren etter Carrera GT (eller 980 som er internnummeret) og selvfølgelig er den både kraftigere og hurtigere (spesielt siden den har hybridmotor med en elektrisk motor). På den annen side er 918 alt hva Carrera GT ikke er og visa versa. Der Carrera GT er analog og manuell er 918 digital og automatisk.
    Med en samlet systemeffekt på hele 887 HK og 1280 Nm fordelt på kun 1634 Kg (mindre enn E90 M3) klarer 918 0-100 Km/t på 2,6 sekunder, 0-200 Km/t på 7,2 sekunder, 0-300 Km/t på 19,9 sekunder og en topphastighet på 345 Km/t. F90 M5 Competition har ingen sjanser i dette selskapet, men det er heller ikke poenget. For Porsche er 918 en tour de force og en overgangsmodell der hensikten er å utforske mulighetene med elektrisk fremdrift. 918 er på mange måter en kommersiell prototype på hva som kommer i enda større grad om noen få år.
    Det jeg imidlertid legger merke til er at høye topphastigheter i dag er mindre viktig enn det var for 25 år siden. McLaren F1 anno 1993 hadde med sin BMW V12 motor på 627 HK uten overlading en topphastighet på 387 Km/t (hele 405 Km/t under tester) og f.eks Jaguar XJ220 klarte med sine i dag relativt moderate 550 HK fra en V6 motor på 3498 cm3 med to turboladere 349 Km/t året før McLaren F1 ble presentert. Det finnes biler som var og er hurtigere, men nå snakker vi om produksjonsbiler...
    Jaguar XJ220

  13. Like
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Det ble sannelig bygget noen interessante biler rundt århundreskiftet og Porsche Carrera GT er trolig en av de mest interessante selv om den sannelig krever en kompetent sjåfør. Denne bilen markerer på godt og vondt et helt avgjørende generasjonsskifte når det gjelder biler.
    Som Doug DeMuro påpeker har Carrera GT hverken elektronisk styrt gearkasse (DSG, DCT og hva de alle sammen heter), firhjulstrekk (Carrera GT har alle sine 612 HK godt overført til bakhjulene fordelt på kun 1380 Kg eller like mye som en BMW E46 318i med 143 HK veier) eller f.eks elektronisk stabilitetskontroll (DSC). Alt hviler på sjåføren slik det var normalt tidligere og spesielt på slutten av 80-tallet og igjennom 90-tallet der jeg mener at bilene og kanskje spesielt sportsbilene nådde toppen av utviklingen hvis fokuset er kjøreopplevelse og nærær mellom bilen og sjåføren. Og hvis noen lurer på hvordan en potent motor skal lyde så er Carrera GT utvilsomt toppen av kransekaken. Fantastisk...
    Porsche Carrera GT har en vannkjølt og selvpustende V10 motor på 5733 cm3 som yter 612 HK ved 8000 rpm og 590 Nm ved 5750 rpm. 0-100 Km/t går løs på 3.6 sekunder, 0-200 Km/t på 9,2 sekunder og topphastigheten er 335 Km/t.
    For å sette dette i et perspektiv klarer dagens F90 M5 Competition som har en V8 motor på 4395 cm3 og som med to turboladere yter 625 HK ved 6000 rpm og 750 Nm mellom 1800 og 5800 rpm, firehjulstrekk og 8-trinns DCT gearkasse 0-100 Km/t på 3,3 sekunder, 0-200 Km/t på 10.8 sekunder og en topphastighet på 305 Km/t (med M Driver's Package).
    14 år skiller disse bilene og det som var toppen av supersportsbilene er nå mer eller mindre tilgjengelig i en superfamiliebil der far, mor, to barn og en vovse kan kjøre fra München til sommerhuset på Sylt i god komfort samt gi f.eks en Carrera GT konkurranse på Autobahn hvis forholdene tillater det. Noe har sannelig skjedd rent teknisk i bilindustrien og med de elektriske bilene har vi bare sett begynnelsen...
  14. Like
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    I veien her jeg bor her i DK (totalt 16 boliger) er det i dag en elbil (BMW i3) og en hybridbil (Toyota et eller annet). Det er også et par nye MB'er og en ny BMW 5-serie Touring. Interessant nok er det også et par Alfa Romeo modeller (jeg mener at det er en Giulieatta og en Brera). Ellers så går det i VW, Opel, Citroën (som f.eks vår C4 Picasso) og Ford (hvor ble Ford av - nesten ingen kjøper Ford i dag?)...
  15. Like
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Porsche 918 er jo den direkte etterfølgeren etter Carrera GT (eller 980 som er internnummeret) og selvfølgelig er den både kraftigere og hurtigere (spesielt siden den har hybridmotor med en elektrisk motor). På den annen side er 918 alt hva Carrera GT ikke er og visa versa. Der Carrera GT er analog og manuell er 918 digital og automatisk.
    Med en samlet systemeffekt på hele 887 HK og 1280 Nm fordelt på kun 1634 Kg (mindre enn E90 M3) klarer 918 0-100 Km/t på 2,6 sekunder, 0-200 Km/t på 7,2 sekunder, 0-300 Km/t på 19,9 sekunder og en topphastighet på 345 Km/t. F90 M5 Competition har ingen sjanser i dette selskapet, men det er heller ikke poenget. For Porsche er 918 en tour de force og en overgangsmodell der hensikten er å utforske mulighetene med elektrisk fremdrift. 918 er på mange måter en kommersiell prototype på hva som kommer i enda større grad om noen få år.
    Det jeg imidlertid legger merke til er at høye topphastigheter i dag er mindre viktig enn det var for 25 år siden. McLaren F1 anno 1993 hadde med sin BMW V12 motor på 627 HK uten overlading en topphastighet på 387 Km/t (hele 405 Km/t under tester) og f.eks Jaguar XJ220 klarte med sine i dag relativt moderate 550 HK fra en V6 motor på 3498 cm3 med to turboladere 349 Km/t året før McLaren F1 ble presentert. Det finnes biler som var og er hurtigere, men nå snakker vi om produksjonsbiler...
    Jaguar XJ220

  16. Like
    Fredrik ga poeng til Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Carrera GT er knalltøff og et mesterverk, den er jo ikke så ulik dagens 918 om man tenker kun design. Og dagens 918 har jeg skikkelig sansen for.



    Man kan til og med klaske på hvit skrift på dekkene uten at det er feil (selv om det grønne time-attack ble litt too much). Og for de som er litt kjent lengre sør i Europa, eller man trenger ikke være det engang, men man bare vet hvor bildet er tatt. Juks å se på skilt-nasjonalitet. 


  17. Like
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Det ble sannelig bygget noen interessante biler rundt århundreskiftet og Porsche Carrera GT er trolig en av de mest interessante selv om den sannelig krever en kompetent sjåfør. Denne bilen markerer på godt og vondt et helt avgjørende generasjonsskifte når det gjelder biler.
    Som Doug DeMuro påpeker har Carrera GT hverken elektronisk styrt gearkasse (DSG, DCT og hva de alle sammen heter), firhjulstrekk (Carrera GT har alle sine 612 HK godt overført til bakhjulene fordelt på kun 1380 Kg eller like mye som en BMW E46 318i med 143 HK veier) eller f.eks elektronisk stabilitetskontroll (DSC). Alt hviler på sjåføren slik det var normalt tidligere og spesielt på slutten av 80-tallet og igjennom 90-tallet der jeg mener at bilene og kanskje spesielt sportsbilene nådde toppen av utviklingen hvis fokuset er kjøreopplevelse og nærær mellom bilen og sjåføren. Og hvis noen lurer på hvordan en potent motor skal lyde så er Carrera GT utvilsomt toppen av kransekaken. Fantastisk...
    Porsche Carrera GT har en vannkjølt og selvpustende V10 motor på 5733 cm3 som yter 612 HK ved 8000 rpm og 590 Nm ved 5750 rpm. 0-100 Km/t går løs på 3.6 sekunder, 0-200 Km/t på 9,2 sekunder og topphastigheten er 335 Km/t.
    For å sette dette i et perspektiv klarer dagens F90 M5 Competition som har en V8 motor på 4395 cm3 og som med to turboladere yter 625 HK ved 6000 rpm og 750 Nm mellom 1800 og 5800 rpm, firehjulstrekk og 8-trinns DCT gearkasse 0-100 Km/t på 3,3 sekunder, 0-200 Km/t på 10.8 sekunder og en topphastighet på 305 Km/t (med M Driver's Package).
    14 år skiller disse bilene og det som var toppen av supersportsbilene er nå mer eller mindre tilgjengelig i en superfamiliebil der far, mor, to barn og en vovse kan kjøre fra München til sommerhuset på Sylt i god komfort samt gi f.eks en Carrera GT konkurranse på Autobahn hvis forholdene tillater det. Noe har sannelig skjedd rent teknisk i bilindustrien og med de elektriske bilene har vi bare sett begynnelsen...
  18. Like
    Fredrik ga poeng til Rune-K i Indianer igjen   
    Jeg skal lete litt, mulig jeg har et speil også. Min var vel 83 modell men fattern syntes ikke jeg trengte gear så da var jeg sur på han resten av den dagen.
  19. Like
    Fredrik ga poeng til Rune-K i Indianer igjen   
    Artig du skulle nevne det, bortsett fra den DBS kombien så har jeg akkurat de samme erfaringene. Apache var ingen tursykkel, og stroppe fast soveposen under styret var ikke noen god ide. Jeg hadde i tillegg til speedometer noen ekstra lys skrudd fast til navmutterne. At den stakkars dynamoen ikke klarte og levere nok strøm var det ingen som tenkte på.
    Jeg tror jeg har styret og speedometeret liggende ett sted fortsatt.
  20. Like
    Fredrik ga poeng til oledra i Indianer igjen   
    Har lengtet etter en sånn sykkel siden jeg for mange år siden var så dumm å kaste yndling sykkelen min.
    Tenk vere så heldig å få norges tøffeste sykkel når en var 9år. 
    Videre vere ungdom på det beste 10året 80 tallet.
    Og få drømme om en e34 på 90 tallet. (endelig realisert)
    Livet er herlig!!!!!😊😊😊
     
  21. Like
    Fredrik fikk poeng fra macrorain i Har fått problemer etter å ha solgt en brukt bil!   
    Jeg har forstått dette som at selger har en plikt til å informere kjøper om vesentlige feil og mangler ved bilen som er eller burde være kjent for selger ved salgstidspunktet. Den betingelsen har du i aller høyeste grad oppfylt ved at du nylig har hatt bilen på EU kontroll og sogar tilbyr kjøper en prisreduksjon tilsvarende beløpet som det jmf. verkstedet der EU kontrollen ble gjennomført mener at det koster å utbedre de aktuelle feilene og manglene.
    Kjøper aksepterte dette og denne betingelsen er også nevnt spesifkt i kontrakten. Dermed har du etter min mening gjort alt du kunne ha gjort for å informere selger om bilens reelle tilstand. At selger ikke ville prøvekjøre bilen selv om du tilbød ham dette taler til din fordel ved at kjøper dermed ikke har gjort sin plikt som kjøper ved å faktisk selv undersøke bilens tilstand innenfor hva som er rimelig i en slik situasjon. Dette svarer mer eller mindre til at kjøper har kjøpt bilen usett og det taler bestemt ikke til hans fordel rent juridisk iom. at han da implisitt også har akseptert dine ord når det gjelder bilens tilstand.
    Står det skrevet i kontrakten at kjøper takket nei til å prøvekjøre bilen før kontrakten ble undertegnet?
       
     
  22. Like
    Fredrik fikk poeng fra Kolstad Jr. i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Doug DeMuro har skjønt det og han har så uendelig rett... E38 er den beste og fineste 7-serien - og perioden da E38 var på markedet var BMW utvilsomt på sitt aller beste. Tenk bare... E46, E39, E38, E53 (X5) og E52 (Z8). E38 er også den siste modellen der Claus Luthe (E30, E34, E31, E36 og E32) var involvert i designet på en BMW...
    Apropos rattet ("comfort") så hadde jeg det samme i min E46 og selv etter nesten 340000 Km ble jeg aldri lei av akkurat dette rattet. Det er kanskje ikke det mest sportslige og fancy rattet man kan ha, men du verden så effektivt og komfortabelt det er i daglig bruk. Jeg savner å sitte bak akkurat dette rattet og jeg savner virkelig hydraulisk styring. Det er nesten så en skikkelig kalibrert hydraulisk styring alene kan få meg til å kjøpe en eldre BMW som f.eks E46 eller E39 i dag...
  23. Like
    Fredrik fikk poeng fra Rune-K i Fredriks alternative bimmerstråd   
    @Rune-K Det er ikke så merkelig at BMW selv flere år senere brukte M1 for alt hva den var verdt i markedsføringen av nyere bilmodeller. Først og fremst var M1 et stort økonomisk tapsprosjekt (og pengene skulle jo tjenes hjem igjen) og man kan med rette spørre hvorfor BMW i det hele tatt skulle utvikle en supersportsbil som M1 på slutten av 70-tallet. BMW bygget på dette tidspunktet absoluttt anstendige biler, men de var på ingen måter på dette nivået. På den annen side hadde de en glimrende racinghistorie, spesielt under Jochen Neerpasch ledelse, og såvidt jeg klarer å legge sammen var nok dette også årsaken til at M1 prosjektet i det hele tatt kom i stand. M1 prosjektet kostet Neerpasch jobben pga problemene med Lamborghini, men M1 satte definitivt BMW på kartet og deretter gikk det bare én vei - oppover for BMW.
    Når dette er nevnt hadde BMW på dette tidspunktet ikke bredden som skulle til for å konkurrere mot premium bilmerker som f.eks Mercedes-Benz og Jaguar. BMW hadde hverken en V8 motor eller en V12 motor som f.eks Mercedes-Benz og Jaguar hadde. For å bøte på dette tilbød BMW den turboladede M102/106 motoren i E23 745i. I relasjon til f.eks Mercedes-Benz W126 500 SE var effektforskjellen kun 21 HK (i favør av 745i) og 24 Nm (i disfavør av 745i). At M102/106 motoren kun var en rekkesekser og ikke en mer prominent V8 eller V12 motor måtte BMW så forsøke å markedsføre så positivt som overhode mulig ved å sammenligne hele E23 745i konseptet mest mulig med M1 (begge hadde jo kraftige rekkeseksere må vite)
    Når dette er nevnt utviklet BMW i Sydafrika ved deres egen Rosslyn fabrikk i Pretoria en variant av E23 745i der motoren faktisk var M88/3 fra E28 M5. Hele 286 HK i en 7-serie var temmelig imponerende på denne tiden (les: Porsche 911 Turbo (930) hadde 300 HK og Ferrari 400i hadde 315 HK - begge toppmodeller) og dermed var egentlig denne varianten av E23 745i, som ble produsert i et antall av 209 stk., faktisk vedens første og eneste M7 selv om BMW ikke anerkjenner dette offisielt.
    @Evopower og @Sverre 2468 Utrolig nok er jeg også for ung for 60 og 70-talls BMW'ene, men ettersom tiden har gått har jeg fått mer interesse for BMW's historie på denne tiden. BMW som vi kjenner bilmerket i dag ble primært bygget opp på 70-tallet og det ble gjort med feil, mangler, bemerkelsesverdige suksesser og generelt hardt arbeide.
    Jeg kjøpte min første BMW i 1988 og det var en et år gammel E30 320i. Før dette hadde jeg hatt et par Porscher og MB'er - og via et par gode venner hadde jeg sogar hatt anledning til å relativt omfattende kjøre bilmodeller som E28 535i, E23 735i og ikke minst Porsche 924 Turbo (931). Det er litt vanskelig å plassere disse bilene i dagens tidsbilde, men vi er som et minimum oppe ved G30 540i, G11 750i og 911 Carrera GTS når det gjelder relativ motorytelse, pris og status.
    Allikevel var ikke E30 320i med 129 HK kjedelig eller langsom. Den var på denne tiden vesentlig hurtigere enn alminnelige biler og dette kombinert med et fabelaktig chassis og responsiv styring gjorde den til en virkelig favoritt hvis man verdsatte skikkelige kjøreegenskaper. E30 325i med 170 HK var et bedre kompromiss, men den modellen var håpløs dyr i Norge (i alle fall som ny) og når alt kom til alt var den ikke tilsvareende mye bedre enn 320i hvis poenget var ren kjøreglede. Var man enda mer fokusert på bilens balanse og kjøreegenskaper var 318is med 136 HK uten tvil det beste alternativet på den billige siden av M3 (begge hadde kortere og lettere firesylindrede motorer)...
    Når jeg skriver om disse gamle BMW'ene er det ikke meningen å være alt for negativ mot dagens BMW modeller. Hver tid har sine karakteristikker med fordeler og ulemper. Hva jeg og andre opplevde for 30 år siden er egentlig ganske irrelevant, men på den annen side er det litt artig å skrive om forskjellene når det gjelder hvordan vi opplevde datidens biler og hvordan bilene er i dag. Mye har forandret seg og ikke alt til det bedre selv om det aller meste faktisk har blitt veldig mye bedre...
    http://www.thedrive.com/news/24140/bmw-no-longer-wants-to-hear-about-how-its-old-cars-were-better
    På den annen side....
     
  24. Like
    Fredrik ga poeng til papertiger i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Henter tilbake Peugeot e-Legend-diskusjonen her; nå sier Peugeot-sjefen at de faktisk må vurdere produksjon om de bikker 500000 underskrifter, etter en massivt positiv mottagelse på Paris-utstillingen. Underskriftskampanje er iverksatt, og jeg har signert! For en lekker doning. 
    http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50707 
  25. Like
    Fredrik ga poeng til Evopower i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Min første bmw var en 1984 modell 528i og den nyeste anskaffelsen er en 2007 modell 530xd. Og den er bra til bruk i dagens trafikkbilde. Men har også en 2001 modell e39 som jeg mener er den beste allrounderen til bmw. I tillegg også en 03 e46 m3 banebil men før den ble bygget om så var det en fantastisk kjøreopplevlse på vei! Så støtter perioden 86-03 som den beste æraen om man kan kalle den det, som bmw har hatt. 
    Mest sannsynlig pga min generasjon så interreserer ikke 60 og 70 talls bmwer meg. De var sikkert gode for sin tid, men de kan ikke brukes på samme måte som en 80 talls bil. Designmessig på 60 og 70 tallet..... sikkert nydelig for de som kan slikt. For meg ser dem spinkle og kvasse ut. Det runde som kom med e39 og e38 harmonerer mer i mine øyne.
    E60 var en nedtur.... (har det nå og god bil det altså... men det er er noe...med den serien der...) så kom fantastiske f10 som jeg en dag skal ha. Og g30 er også flott. Det samme er e92 m3. Så det finnes flotte bmwer etter 2003 også. De er kanskje litt for mye tech... og litt for lite sjel og myke sofaseter (eks e34) 
    Derfor: rundt tusenårskiftet fikk man litt av begge sider. Og det er som nevnt tidligere; e39 som er den ideelle allrounderen sammenkoblet av disse egenskapene. En e39 m5 er en av bilhistoriens (etter min menings) store milepæler i så måte. Uten å være det råeste i noen ende av skalaen.