Fredrik

Medlem
  • Innholdsteller

    25975
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    69

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    @Werther Fantastiske bilder fra en svunnen tid. Jeg kan tidsmessig forholde meg til boblen, volvoen og sjøflyet (min far og onkel tok på 70-tallet ofte sjøfly til/fra vårt landsted på sørlandet til Fornebu). Bildenen tror jeg er med en Opel Kapitän anno 1956/57 (det ser man på heckflossene/finnene). Opel hadde på denne tiden omtrent den samme statusen som Audi og BMW har idag. Mercedes-Benz og f.eks Jaguar var i en annen og høyere klasse den gangen. Alle Kapitäner hadde rekkeseksere på 2,5 til 2,8 liter og karosseriet var selvbærende hvilket ikke alltid var en selvfølge på 50-tallet.
    Bildene av Citroën Traction Avant er fantastiske og det var bilen også. Den hadde også selvbærende karosseri, men i tillegg uavhengig fjæring på alle hjul og forhjulstrekk - allerede i 1934 - så denne modellen regnes blandt bilhistoriens aller mest innovative bilmodeller sammen med bl.a Citroën DS, Mini, og Tesla Model S. Jeg liker slike folkelige bilder av biler der de er i bruk i alminnelige situasjoner (altså ikke pressebilder eller oppstilte bilder)...
    @[space] Jeg liker i3 og hadde bare Danmark vært litt mer fremme når det gjelder elektriske biler hadde jeg ganske sikkert gitt den en sjanse som familiebil selv om vi trolig kjører litt for langt til at den hadde vært ordentlig praktisk (det blir den imidlertid nå når den snart får 120Ah batteri). Hvorfor bygger ikke BMW en i3+ (eller i5) der karosseriet er 10-15 cm lengere og 3-4 cm bredere samt bakdørene alminnelige?
    På den annen side er det utrolig hva man kan få plass til i selv relativt små biler bare man pakker fornuftig og har litt disiplin (som du viser på bildet av deres i3). Vi reiste på en 14 dagers tur sydover til den franske rivieraen med vår E46 Touring da junior var rundt 1 år gammel (altså med barnevogn og alt som hører til). Året etter var vi sogar 5 personer i bilen på den samme turen fordi eldstemann (den gangen 12 år gammel) hadde en venninne med. Det var litt trangt, men det gikk med godt humør og jevnlige pauser. Bakfjærene tok imidlertid kvelden etter å ha bunnet helt ned et par ganger på Autobahn (les: alle stasjonsvogner burde hatt nivåregulering som standard).
    Nå som vi kun er tre hjemme (eldstemann bor ikke hjemme lenger) har vi et hav av plass i C4 Picassoen. Setene bak (som alle er helt individuelle) kan reguleres både i lengderetningen og ryggen (skikkelig bakover så man sover temmelig bra også bak). Jeg tenker at det var en Grand Picasso vi skulle hatt da barna var små, men tiden og opplevelsen med E46'en var allikevel fantastisk i de 10 årene vi hadde bilen. C4 Picasso kom også først på markedet i 2006 og da hadde vi allerede hatt BMW'en i over to år...    
  2. Like
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Stasjonsvogn og i god stand finnes det alltid kjøpere til. C5 er stadig blandt klassens mest komfortable biler, men når folk heller vil ha sportslige biler har man en utfordring. Jeg ville lagt meg midt på treet prismessig og hatt litt tålmodighet.
    Dette må da være den BMW'en med den feteste eksoslyden idag...
     
     
  3. Like
    Fredrik ga poeng til Mistermister i Hadde X5, byttet til Q7 og endte opp med Porsche😊   
    Vår 2013 modell F11 har nå rullet 125000 km i vårt eie. Det eneste vi har byttet er skiver og klosser fram og bak samt luftbelger. Veldig fornøyd med den bilen og den skal vi ha noen år til😊 Nå er vi på ferie med Porscha. Kjørt 2500 km hittil og er halvveis. Tre barn og to voksne samt en hund. Vi sover i telt så er glade vi har takboks som har plass til telt, soveposer og campingstoler😊 Helt konge bil å kjøre😊 





  4. Like
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    @Werther Fantastiske bilder fra en svunnen tid. Jeg kan tidsmessig forholde meg til boblen, volvoen og sjøflyet (min far og onkel tok på 70-tallet ofte sjøfly til/fra vårt landsted på sørlandet til Fornebu). Bildenen tror jeg er med en Opel Kapitän anno 1956/57 (det ser man på heckflossene/finnene). Opel hadde på denne tiden omtrent den samme statusen som Audi og BMW har idag. Mercedes-Benz og f.eks Jaguar var i en annen og høyere klasse den gangen. Alle Kapitäner hadde rekkeseksere på 2,5 til 2,8 liter og karosseriet var selvbærende hvilket ikke alltid var en selvfølge på 50-tallet.
    Bildene av Citroën Traction Avant er fantastiske og det var bilen også. Den hadde også selvbærende karosseri, men i tillegg uavhengig fjæring på alle hjul og forhjulstrekk - allerede i 1934 - så denne modellen regnes blandt bilhistoriens aller mest innovative bilmodeller sammen med bl.a Citroën DS, Mini, og Tesla Model S. Jeg liker slike folkelige bilder av biler der de er i bruk i alminnelige situasjoner (altså ikke pressebilder eller oppstilte bilder)...
    @[space] Jeg liker i3 og hadde bare Danmark vært litt mer fremme når det gjelder elektriske biler hadde jeg ganske sikkert gitt den en sjanse som familiebil selv om vi trolig kjører litt for langt til at den hadde vært ordentlig praktisk (det blir den imidlertid nå når den snart får 120Ah batteri). Hvorfor bygger ikke BMW en i3+ (eller i5) der karosseriet er 10-15 cm lengere og 3-4 cm bredere samt bakdørene alminnelige?
    På den annen side er det utrolig hva man kan få plass til i selv relativt små biler bare man pakker fornuftig og har litt disiplin (som du viser på bildet av deres i3). Vi reiste på en 14 dagers tur sydover til den franske rivieraen med vår E46 Touring da junior var rundt 1 år gammel (altså med barnevogn og alt som hører til). Året etter var vi sogar 5 personer i bilen på den samme turen fordi eldstemann (den gangen 12 år gammel) hadde en venninne med. Det var litt trangt, men det gikk med godt humør og jevnlige pauser. Bakfjærene tok imidlertid kvelden etter å ha bunnet helt ned et par ganger på Autobahn (les: alle stasjonsvogner burde hatt nivåregulering som standard).
    Nå som vi kun er tre hjemme (eldstemann bor ikke hjemme lenger) har vi et hav av plass i C4 Picassoen. Setene bak (som alle er helt individuelle) kan reguleres både i lengderetningen og ryggen (skikkelig bakover så man sover temmelig bra også bak). Jeg tenker at det var en Grand Picasso vi skulle hatt da barna var små, men tiden og opplevelsen med E46'en var allikevel fantastisk i de 10 årene vi hadde bilen. C4 Picasso kom også først på markedet i 2006 og da hadde vi allerede hatt BMW'en i over to år...    
  5. Like
    Fredrik fikk poeng fra Chris A i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
  6. Like
    Fredrik fikk poeng fra Fredrik 90 i Fredrik 90 sin F10 530d Solgt!! Takk for alt..   
    Lykke til med salget av en veldig fin bil. Jeg er litt enig med en av de andre kommentarene her om at den 5-serien var veldig deg her inne iom. at du er så aktiv i forumet. Hvis jeg var deg ville jeg nå ha satset på en bil som kan bli vanskelig å ha senere i livet nesten uansett hvordan man ser på det - nemlig en 2 seter eller 2+2. Tiden er inne for en 4-serie coupé eller cabriolet. Du går naturligvis for en 430d xDrive eller løper hele linen ut med en 435d xDrive...
  7. Like
    Fredrik ga poeng til [space] i Fredriks alternative bimmerstråd   
    For min del har i3 eierskapet har gått strålende til nå!
    Under er den pakket til en ukes hyttetur for 4 personer. Kjøleboksen fikk god plass mellom oss framme, ettersom den ikke har midtkonsoll helt frem. Kjekt!

    Forrige uke gikk den til Gardermoen med sydenbagasje for hele familien.
    Barna har god plass i barnesetene, og har koppholdere mellom seg.
    Den går også tur/retur Charlottenberg (harryhandel) uten lading med god margin.
    Til uka får den prøvd seg på Gaustadtoppen (Rjukan). Tenker det blir en topping av batteriet i Kongsberg, og så en runde i hurtigladeren på Rjukan ved ankomst.
    Genial bil på alle måter. 
  8. Like
    Fredrik ga poeng til Werther i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Fant et par gamle familie-fotoalbum som har ligget i en bærepose på en låve de siste 23 årene. Var et veldig artig gjensyn. Legger ved noen bilrelaterte bilder (knipset med iPhone da skanner ikke fungerte, så kvaliteten er noe mer uklar enn originalbildene).
    De to første bildene er tatt rundt 1970. Min onkel bak spakene på bobla si samt en utflukt i en Volvo 140. De neste bildene er tatt ca 1960-1964 og viser min bestefars Opel Kaptein. Den endte sine dager nede i Italia i 1969, da min far fikk motorhavari og endte opp med å ta toget hjem igjen. Kjenner ikke historien bak småflyet og frøkna (kan være en tante) som poserer sammen med Transporteren, men synes det var fine bilder.  Kjekkasen på motorsykkel er samme onkel som kjørte boble.
    De siste bildene er av bestefar sin Citroen Traction Avant, knipset sommeren 1956 eller 1957. De dro blant annet på sommerferie opp til Møre og Romsdal med den. Litt usikker på historikken til bilen da den er avbildet med to ulike registreringsnumre og to forskjellige frontgriller, men min far sier det er samme bil. Artig er det uansett.
    Edit: På baksiden av det siste bildet sto det "Hen i Romsdalen", som jeg skjønner ligger ved Isfjorden i Rauma kommune i M&R)











  9. Like
    Fredrik fikk poeng fra scoot i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Selvfølgelig er det mer spennende å skrive om f.eks brutale Porscher, BMW'er og noen ganger MB'er, men jeg liker også at vi diskuterer helt andre alternativer hvis dette er relevant og det er faktisk modeller fra Kia og Hyundai (bilmerkene er beslektet på den samme måten som f.eks Peugeot og Citroën).
    Jeg tenker at aldri har alminnelige bilmerker som f.eks Peugeot, Citroën, Opel, VW, Renault, Nissan og nettopp Kia/Hyundai vært bedre. Aldri har man fått mer bil for pengene og aldri har slike ordinære biler hatt bedre kjøreegenskaper. Selvfølgelig når de ikke opp til BMW's ekstremt raffinerte nivå, men relativt til hva man i dag betaler for disse bilene har forskjellen aldri vært mindre og jeg vil poengtere at dette gjelder spesielt Peugeot og langt på vei Kia/Hyundai.
    Jeg kjører selv en 2017 Citroën C4 Picasso og er egentlig ganske tilfreds med dette. Bilen er ingen BMW (langt derifra), men den gjør faktisk jobben på en utmerket måte. Komfortnivået er utmerket og designet er interessant. Motoren og drivlinjen er moderne og økonomisk (som man kan forvente), men kanskje ikke det mest spennende før man kikker litt nærmere på de tekniske dataene. PSA (Peugeot, Citroën, DS og nå også Opel) kan definitvt det å bygge økonomiske og smidige dieselmotorer samt vennlige drivlinjer, men mangler BMW's distinkte effekt spesielt ved høyere turtall.
    Kia/Hyundai er kanskje ikke på helt samme nivå som PSA er når det gjelder motorer og drivlinjer, men den generelle byggekvaliteten er nok et nivå over (gjenspeiler seg på den utmerkede garantitiden) og prisen er også generelt litt lavere så alt i alt vil jeg mene at Kia/Hyundai er et meget bra kjøp hvis man vil ha en temmelig solid bil fra A til B...

    Jeg liker førermiljøet i vår C4 Picasso og spesielt de kurvede sidevinduene foran samt det høye frontvinduet (sort of Tesla Model X) gir en slags cockpit følelse som er ganske kul (spesielt om natten). Vår bil hadde fortjent å ha et automatgear (6-trinns fra Aisin), men det er relativt dyrt og ødelegger etter min mening bilens ellers utmerkede pris/verdi forhold. Bilens 6-trinns manuelle gearkasse gjør jobben utmerket. Som man kan se er det temmelig tørt i Danmark også. Vi har stort sett konstant skyfrie dager og temperaturer rundt 27-30 grader...
     
  10. Like
    Fredrik fikk poeng fra scoot i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Selvfølgelig er det mer spennende å skrive om f.eks brutale Porscher, BMW'er og noen ganger MB'er, men jeg liker også at vi diskuterer helt andre alternativer hvis dette er relevant og det er faktisk modeller fra Kia og Hyundai (bilmerkene er beslektet på den samme måten som f.eks Peugeot og Citroën).
    Jeg tenker at aldri har alminnelige bilmerker som f.eks Peugeot, Citroën, Opel, VW, Renault, Nissan og nettopp Kia/Hyundai vært bedre. Aldri har man fått mer bil for pengene og aldri har slike ordinære biler hatt bedre kjøreegenskaper. Selvfølgelig når de ikke opp til BMW's ekstremt raffinerte nivå, men relativt til hva man i dag betaler for disse bilene har forskjellen aldri vært mindre og jeg vil poengtere at dette gjelder spesielt Peugeot og langt på vei Kia/Hyundai.
    Jeg kjører selv en 2017 Citroën C4 Picasso og er egentlig ganske tilfreds med dette. Bilen er ingen BMW (langt derifra), men den gjør faktisk jobben på en utmerket måte. Komfortnivået er utmerket og designet er interessant. Motoren og drivlinjen er moderne og økonomisk (som man kan forvente), men kanskje ikke det mest spennende før man kikker litt nærmere på de tekniske dataene. PSA (Peugeot, Citroën, DS og nå også Opel) kan definitvt det å bygge økonomiske og smidige dieselmotorer samt vennlige drivlinjer, men mangler BMW's distinkte effekt spesielt ved høyere turtall.
    Kia/Hyundai er kanskje ikke på helt samme nivå som PSA er når det gjelder motorer og drivlinjer, men den generelle byggekvaliteten er nok et nivå over (gjenspeiler seg på den utmerkede garantitiden) og prisen er også generelt litt lavere så alt i alt vil jeg mene at Kia/Hyundai er et meget bra kjøp hvis man vil ha en temmelig solid bil fra A til B...

    Jeg liker førermiljøet i vår C4 Picasso og spesielt de kurvede sidevinduene foran samt det høye frontvinduet (sort of Tesla Model X) gir en slags cockpit følelse som er ganske kul (spesielt om natten). Vår bil hadde fortjent å ha et automatgear (6-trinns fra Aisin), men det er relativt dyrt og ødelegger etter min mening bilens ellers utmerkede pris/verdi forhold. Bilens 6-trinns manuelle gearkasse gjør jobben utmerket. Som man kan se er det temmelig tørt i Danmark også. Vi har stort sett konstant skyfrie dager og temperaturer rundt 27-30 grader...
     
  11. Like
    Fredrik ga poeng til scoot i Fredriks alternative bimmerstråd   
    I og med at behovet for stasjonsvogn har begynt å melde seg, så gjorde jeg her om dagen noe jeg aldri trodde kom til å skje - jeg og fruen dro og prøvekjørte en Kia Optima SW plug-in hybrid.
    Dette er muligens unyttig for denne alternative tråden, men det er jo tidvis snakk om praktiske franskmenn og andre rariteter her inne også! Det hele begynte med at jeg surfet gjennom finn.no for å finne en bil som kan passe oss, og naturlige søk ble F11 - F31 - E91 - E61 osv osv. Masse flotte biler og finne, men jeg kvier meg litt for å bruke over 300k på en bil som er 5år ++ ( altså utenfor garanti ), og nærmer seg 100´km på telleren. 
    Ikke fordi jeg er usikker på kvaliteten, men når dette blir en bil som fruen stort sett ender opp med å kjøre ( jeg har firmabil ) så vil jeg at det skal være resterende nybilgaranti etc. Utstyr er jo også selvfølgelig en faktor, jeg ønsker meg ditten og datten - men det blir jaggu dyrt!  Kort sakt; Vi ønsker oss problemfritt bilhold i et par år, sånn at vi slipper unødvendige overraskelser. BMW er gode biler, men ingen biler er feilfrie.
    Så plutselig her en kveld kjørte jeg forbi en slik Optima på E6n, og det første som slo meg var egentlig at den så ganske ålreit ut. Vel hjemme søkte jeg litt rundt, disse får du jo med 10 000km på telleren og 6 år resterende garanti(!) for 340k. Og da er det jo utstyr i massevis. ACC, varme/kjøling i seter, DAB, elseter med memory og-så-videre. 
     
    På Onsdag fikk vi utlevert nøklene til en demobil, og kjørte rundt en hel dag. Det første fruen sa var "jøss, den var jo faktisk ganske pen!" ( hun er blitt veldig glad i sin lille 1-serie, og var i likhet med meg skeptisk til dette Kia greine ) Veldig positivt overrasket, dette er på ingen måte en BMW ( men det prøver den heller ikke å være ), men den var absolutt ikke dum å kjøre. Kombinasjonen 50km rekkevidde i EL, og 200HK når du trykker pedalen i bunn viste seg å være en ganske kvikk bil. Plassen er meget god, selvom bagasjerommet ikke er størst i klassen var det mer enn nok plass for en liten familie. Det er jo enkelte ting jeg savnet, som kjørefølelsen til en BMW, setene til en BMW osv. Men dette er en bil du får for 440k splitter ny, med alt utstyr tilgjengelig. Men meget positivt overrasket over kjøreopplevelsen, støynivået og komforten alt i alt. 

    Sterkt vurdert en slik Optima, kunne absolutt levd med den di få gangene jeg kommer til å kjøre den. Det er jo garantert problemfritt bilhold i hele 7år ( 150 000km ), så jeg skjønner jo nå hvorfor Kia selger godt. Fornuftig og kjedelig, men veldig økonomisk. Skal man ha seg en 5serie med tilsvarende utstyr er det jo nesten dobbel pris.
     
  12. Like
    Fredrik fikk poeng fra Fredrik 90 i Fredrik 90 sin F10 530d Solgt!! Takk for alt..   
    Lykke til med salget av en veldig fin bil. Jeg er litt enig med en av de andre kommentarene her om at den 5-serien var veldig deg her inne iom. at du er så aktiv i forumet. Hvis jeg var deg ville jeg nå ha satset på en bil som kan bli vanskelig å ha senere i livet nesten uansett hvordan man ser på det - nemlig en 2 seter eller 2+2. Tiden er inne for en 4-serie coupé eller cabriolet. Du går naturligvis for en 430d xDrive eller løper hele linen ut med en 435d xDrive...
  13. Like
    Fredrik ga poeng til Ron Jeremy i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Endelig ser det ut til at Samsung sitt nye 120Ah batteriet er på vei til i3. Det ryktes tidligere om en juli lansering, men det ser ut til å drøye til slutten av 2018/ begynnelsen av 2019? Kanskje kommer det ann på hvilket marked vi snakker om? Jeg hadde første generasjon med 60Ah, på en god dag midt på sommeren med vind i ryggen var bilens estimat ca 150km. Denne nye kan altså klare ca 30 mil under tilsvarende forhold, det hjelper seg. Ikke minst vil vi se at de kunstige høye prisene på 94Ah versjonen vil falle, samtidig som originalen også vil se ytterligere prisjustering.
    https://www.electrive.com/2018/07/19/possible-battery-upgrade-for-bmw-i3/
  14. Like
    Fredrik fikk poeng fra TRF i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Jeg kjøpte min første dieselbil i 1997 (en Peugeot 406 2,1 TD Break - altså stasjonsvogn) og den ble senere erstattet av en Peugeot 406 2,0 HDi - sedan. Denne igjen ble erstattet av en slektning i form av en Citroën C5 2,0 HDi - altså med den samme for tiden ganske fabelaktige PSA dieselmotoren på 110 HK og 250 Nm. Deretter fikk jeg lyst på en skikkelig bensinbil igjen og valget falt på en 4 år gammel E36 323i i 2001. M52B25 rekkesekseren på 2,5 liter og offisielt 170 HK samt 250 Nm var fantastisk (ganske sikkert var effekten i realiteten 180-185 HK). 
    Bortsett fra at bilen tiltross for sine moderate ca. 60000 Km på telleren hadde en del "slitsomme" problemer (startermoteren, radiatoren, bremsene etc.) var den en sann glede å kjøre, men drivstofforbruket var forferdelig i forhold til mine tidligere dieselbiler. Allikevel var den temmelig økonomisk til å ha en relativt potent bensinrekkesekser på 2,5 liter (altså den gangen i 2001). Dette var et paradoks som var litt vanskelig å ta inn over seg, men løsningen ble en 2003 E46 318d Touring som vi hadde i 10 år og kjørte totalt ca. 320000 Km. Dristofføkonomisk var forskjellen enorm i forhold til vår tidligere E36 323i og ikke var den spesielt mye langsommere i trafikken heller.
    Jeg har kun løse anslag når det gjelder hvor mye mer økonomisk 318d'en var i forhold til 323i'en, men hvis vi sier 40-50% tror jeg vi er tett på svaret. Det er klart at hvis man f.eks kjører 1000 Km (som f.eks Århus-Oslo direkte via København) sparer man mye drivstoff og penger. Bortsett fra et kort intermesso med en VW Up! (som kun har bensinmotor) har jeg holdt meg til dieselbiler.
    Det kan godt være at media forsøker å skape et bilde av dieselbiler som den store stygge ulven, men faktum er at moderne dieselbiler med Adblue (og dermed Euro 6) slipper ut renere avgasser enn bensinbiler uten partikkelfilter. Sogar er utslippet av karbonmonoksid det halve av hva en bensinbil slipper ut. Man kan selvfølgelig argumentere for at alle stempelmotorer er den store stygge ulven når det gjelder utslipp, men for de av oss som kjører mye (30-40000 Km årlig) og ikke har allverdens tid til å "juice" opp 30-45 minutter hver 2-3 time er ikke elektriske biler et alternativ (foreløpig). Kjører man derimot 15-20000 Km årlig og hovedsakelig bykjøring ville jeg imidlertid ikke nøle med å kjøpe en elektrisk bil. Kjører man mye, langt og tiden er en knapphetsfaktor er det stadig diesel som gjelder...  
  15. Like
    Fredrik fikk poeng fra Chris A i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
  16. Like
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Stasjonsvogn og i god stand finnes det alltid kjøpere til. C5 er stadig blandt klassens mest komfortable biler, men når folk heller vil ha sportslige biler har man en utfordring. Jeg ville lagt meg midt på treet prismessig og hatt litt tålmodighet.
    Dette må da være den BMW'en med den feteste eksoslyden idag...
     
     
  17. Like
    Fredrik fikk poeng fra TRF i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Jeg kjøpte min første dieselbil i 1997 (en Peugeot 406 2,1 TD Break - altså stasjonsvogn) og den ble senere erstattet av en Peugeot 406 2,0 HDi - sedan. Denne igjen ble erstattet av en slektning i form av en Citroën C5 2,0 HDi - altså med den samme for tiden ganske fabelaktige PSA dieselmotoren på 110 HK og 250 Nm. Deretter fikk jeg lyst på en skikkelig bensinbil igjen og valget falt på en 4 år gammel E36 323i i 2001. M52B25 rekkesekseren på 2,5 liter og offisielt 170 HK samt 250 Nm var fantastisk (ganske sikkert var effekten i realiteten 180-185 HK). 
    Bortsett fra at bilen tiltross for sine moderate ca. 60000 Km på telleren hadde en del "slitsomme" problemer (startermoteren, radiatoren, bremsene etc.) var den en sann glede å kjøre, men drivstofforbruket var forferdelig i forhold til mine tidligere dieselbiler. Allikevel var den temmelig økonomisk til å ha en relativt potent bensinrekkesekser på 2,5 liter (altså den gangen i 2001). Dette var et paradoks som var litt vanskelig å ta inn over seg, men løsningen ble en 2003 E46 318d Touring som vi hadde i 10 år og kjørte totalt ca. 320000 Km. Dristofføkonomisk var forskjellen enorm i forhold til vår tidligere E36 323i og ikke var den spesielt mye langsommere i trafikken heller.
    Jeg har kun løse anslag når det gjelder hvor mye mer økonomisk 318d'en var i forhold til 323i'en, men hvis vi sier 40-50% tror jeg vi er tett på svaret. Det er klart at hvis man f.eks kjører 1000 Km (som f.eks Århus-Oslo direkte via København) sparer man mye drivstoff og penger. Bortsett fra et kort intermesso med en VW Up! (som kun har bensinmotor) har jeg holdt meg til dieselbiler.
    Det kan godt være at media forsøker å skape et bilde av dieselbiler som den store stygge ulven, men faktum er at moderne dieselbiler med Adblue (og dermed Euro 6) slipper ut renere avgasser enn bensinbiler uten partikkelfilter. Sogar er utslippet av karbonmonoksid det halve av hva en bensinbil slipper ut. Man kan selvfølgelig argumentere for at alle stempelmotorer er den store stygge ulven når det gjelder utslipp, men for de av oss som kjører mye (30-40000 Km årlig) og ikke har allverdens tid til å "juice" opp 30-45 minutter hver 2-3 time er ikke elektriske biler et alternativ (foreløpig). Kjører man derimot 15-20000 Km årlig og hovedsakelig bykjøring ville jeg imidlertid ikke nøle med å kjøpe en elektrisk bil. Kjører man mye, langt og tiden er en knapphetsfaktor er det stadig diesel som gjelder...  
  18. Like
    Fredrik fikk poeng fra TRF i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Jeg har ingen problemer med å se hva som er motivet og strategien til Trump. Motivet er USA først slik det fremstår i Trump's perspektiv og strategien er splitt og hersk (divide and conquer) på høyeste nivå - og da mener jeg høyeste nivå selv langt inn i hans egen administrasjon. Ingen skal føle seg for trygge og Trump forbeholder seg til enhver tid retten til å ha en mening og et standpunkt frem til han har en ny mening og et nytt standpunkt.
    Det jeg imidlertid ser som et ganske interessant virkemiddel i denne strategien er at det virker som om han førsøker å begrense antall spillere på spillebrettet for å få fortgang i selve spillet. Han virker bl.a direkte uinteressert i hva ulike nasjonale og internasjonale organisasjoner måtte mene når han tar politiske avgjørelser og dette kan være en nøkkel til å forstå hvordan Trump arbeider. Han vil helst kun bruke tid på folk som har reell makt og for å få til dette setter han stort sett alle andre til side og dette er en form som vi i Europa har store problemer med å forstå og akseptere, men som er velkjent stort sett alle andre steder. Målet helliger i den grad middelet så lenge det gavner Trump - og USA slik det fremstår i Trump's perspektiv.
    Jeg tenker at Trump med dette faktisk har et poeng ved at vi ofte har vært vitner til at politiske prosesser (spesielt internasjonalt) har blitt direkte trenert og ødelagt av at det er for mange ulike aktører som har en mening. Det er nesten ingen grenser for antall særgrupper og organisasjoner med åpne og skjulte motiver vi ser deltar i det politiske spillet og hvis jeg forstår Trump rett vil han gjerne bypasse disse hvis han kan for å få fortgang i de politiske prosessene og dermed hurtigere kunne oppnå de økonomiske målene (igjen slik de fremstår i Trump's perspektiv).
    Når det gjelder BMW's mulige lukking av deres fabrikk i Spartanburg tenker jeg at dette handler om hvor mange av bilene som skal eksporteres til Kina og Europa. Kina fremstår mer og mer som BMW's viktigste marked og da nytter det ikke hvis amerkanskproduserte biler (selv om de er BMW'er) får en stor straffetoll. Spørsmålet er om Trump bryr seg hvis dette samtidig betyr at amerikanerne kjøper flere biler fra Ford, GM og Chrysler. Så får heller arbeiderne ved Spartanburg rykke opp teltpluggene (som danskene sier) og søke jobb et annet sted i USA der disse bilene produseres.
    @ogee1 Jeg er helt enig med deg når det gjelder designet på Singer's nye prosjekt, men de vil allikevel helt sikkert selge alle de bilene de kan bygge. Disse bilene er såpass kostbare og spesielle at de har deres helt egen nisje i markedet. Jeg tar heller en "vanlig" backdatet 964 fra Singer...
     
  19. Like
    Fredrik ga poeng til Ron Jeremy i Tenja`s BMW E46 M3   
    Sølv E46 er flott, jeg er dessverre ikke av de som liker svarte felger, utover det ser dette her glimrende ut.
    Selv har jeg på jobb hatt et utklipp av en Arktiskgrå E36 M3, bildet er falmet - men den har hengt her i 21 år nå. Og den skal henge her helt til jeg har realisert den - selvom E46 henger høyere i kurs!
    Nei, E46 er nok, i mine øyne fremdeles den perfekte 3 serien, klassisk men moderne "nok". Samtidig er interiøret av en meget høy kvalitet, selvsagt er det den fantastiske S54 som også gjør sitt til at nettopp E46 M3 er legendemateriale.
    Later til at du vet å behandle bil også, regner med at disse snart stiger i verdi, alt i alt - det du har i hendene, er nok kanskje det aller beste fra BMW noensinne! Følger med her!
     
  20. Like
    Fredrik fikk poeng fra TRF i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Jeg har ingen problemer med å se hva som er motivet og strategien til Trump. Motivet er USA først slik det fremstår i Trump's perspektiv og strategien er splitt og hersk (divide and conquer) på høyeste nivå - og da mener jeg høyeste nivå selv langt inn i hans egen administrasjon. Ingen skal føle seg for trygge og Trump forbeholder seg til enhver tid retten til å ha en mening og et standpunkt frem til han har en ny mening og et nytt standpunkt.
    Det jeg imidlertid ser som et ganske interessant virkemiddel i denne strategien er at det virker som om han førsøker å begrense antall spillere på spillebrettet for å få fortgang i selve spillet. Han virker bl.a direkte uinteressert i hva ulike nasjonale og internasjonale organisasjoner måtte mene når han tar politiske avgjørelser og dette kan være en nøkkel til å forstå hvordan Trump arbeider. Han vil helst kun bruke tid på folk som har reell makt og for å få til dette setter han stort sett alle andre til side og dette er en form som vi i Europa har store problemer med å forstå og akseptere, men som er velkjent stort sett alle andre steder. Målet helliger i den grad middelet så lenge det gavner Trump - og USA slik det fremstår i Trump's perspektiv.
    Jeg tenker at Trump med dette faktisk har et poeng ved at vi ofte har vært vitner til at politiske prosesser (spesielt internasjonalt) har blitt direkte trenert og ødelagt av at det er for mange ulike aktører som har en mening. Det er nesten ingen grenser for antall særgrupper og organisasjoner med åpne og skjulte motiver vi ser deltar i det politiske spillet og hvis jeg forstår Trump rett vil han gjerne bypasse disse hvis han kan for å få fortgang i de politiske prosessene og dermed hurtigere kunne oppnå de økonomiske målene (igjen slik de fremstår i Trump's perspektiv).
    Når det gjelder BMW's mulige lukking av deres fabrikk i Spartanburg tenker jeg at dette handler om hvor mange av bilene som skal eksporteres til Kina og Europa. Kina fremstår mer og mer som BMW's viktigste marked og da nytter det ikke hvis amerkanskproduserte biler (selv om de er BMW'er) får en stor straffetoll. Spørsmålet er om Trump bryr seg hvis dette samtidig betyr at amerikanerne kjøper flere biler fra Ford, GM og Chrysler. Så får heller arbeiderne ved Spartanburg rykke opp teltpluggene (som danskene sier) og søke jobb et annet sted i USA der disse bilene produseres.
    @ogee1 Jeg er helt enig med deg når det gjelder designet på Singer's nye prosjekt, men de vil allikevel helt sikkert selge alle de bilene de kan bygge. Disse bilene er såpass kostbare og spesielle at de har deres helt egen nisje i markedet. Jeg tar heller en "vanlig" backdatet 964 fra Singer...
     
  21. Like
    Fredrik fikk poeng fra TRF i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Jeg har ingen problemer med å se hva som er motivet og strategien til Trump. Motivet er USA først slik det fremstår i Trump's perspektiv og strategien er splitt og hersk (divide and conquer) på høyeste nivå - og da mener jeg høyeste nivå selv langt inn i hans egen administrasjon. Ingen skal føle seg for trygge og Trump forbeholder seg til enhver tid retten til å ha en mening og et standpunkt frem til han har en ny mening og et nytt standpunkt.
    Det jeg imidlertid ser som et ganske interessant virkemiddel i denne strategien er at det virker som om han førsøker å begrense antall spillere på spillebrettet for å få fortgang i selve spillet. Han virker bl.a direkte uinteressert i hva ulike nasjonale og internasjonale organisasjoner måtte mene når han tar politiske avgjørelser og dette kan være en nøkkel til å forstå hvordan Trump arbeider. Han vil helst kun bruke tid på folk som har reell makt og for å få til dette setter han stort sett alle andre til side og dette er en form som vi i Europa har store problemer med å forstå og akseptere, men som er velkjent stort sett alle andre steder. Målet helliger i den grad middelet så lenge det gavner Trump - og USA slik det fremstår i Trump's perspektiv.
    Jeg tenker at Trump med dette faktisk har et poeng ved at vi ofte har vært vitner til at politiske prosesser (spesielt internasjonalt) har blitt direkte trenert og ødelagt av at det er for mange ulike aktører som har en mening. Det er nesten ingen grenser for antall særgrupper og organisasjoner med åpne og skjulte motiver vi ser deltar i det politiske spillet og hvis jeg forstår Trump rett vil han gjerne bypasse disse hvis han kan for å få fortgang i de politiske prosessene og dermed hurtigere kunne oppnå de økonomiske målene (igjen slik de fremstår i Trump's perspektiv).
    Når det gjelder BMW's mulige lukking av deres fabrikk i Spartanburg tenker jeg at dette handler om hvor mange av bilene som skal eksporteres til Kina og Europa. Kina fremstår mer og mer som BMW's viktigste marked og da nytter det ikke hvis amerkanskproduserte biler (selv om de er BMW'er) får en stor straffetoll. Spørsmålet er om Trump bryr seg hvis dette samtidig betyr at amerikanerne kjøper flere biler fra Ford, GM og Chrysler. Så får heller arbeiderne ved Spartanburg rykke opp teltpluggene (som danskene sier) og søke jobb et annet sted i USA der disse bilene produseres.
    @ogee1 Jeg er helt enig med deg når det gjelder designet på Singer's nye prosjekt, men de vil allikevel helt sikkert selge alle de bilene de kan bygge. Disse bilene er såpass kostbare og spesielle at de har deres helt egen nisje i markedet. Jeg tar heller en "vanlig" backdatet 964 fra Singer...
     
  22. Like
    Fredrik ga poeng til Fredrik 90 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Jeg stiller meg litt tvilende til dette, ettersom BMW nylig har gjort kjempe investeringer i Spartanburg og at modellene de produserer der ikke får straffe toll i USA. Dette er i såfall en demonstrasjon, eller trass ifra BMW sin side mot Trump. Når dette er sagt så kan det jo nevnes at Ford bygger ny fabrikk i Detroit da de skal flytte hjem produksjonen av ett par Lincoln modeller fra Mexico. De regner med å skape 5000 nye arbeidsplasser bare der alene. Samme skjer hos GM, nå har de kvitta seg med Opel som gjør at en ett par Buick modeller som før har blitt produsert av Opel i Russelsheim når skal lages i Detroit fremfor i Canada som var planen. Så Trumps politikk er ikke så svart hvit som vi i Norge og Europa blir indoktrinert til å tro av mediene her. Ett godt eksempel er hvor lite dekning og oppstandelse er var rundt Trump og Kim sitt møte. Her har vi altså den første amerikanske presidenten, leder av den frie vestlige verden som har klart å få selveste Kim fra Nord Korea i dialog. Var det noen som hadde fortjent fredsprisen for bare å i det hele tatt få de i dialog så var nettopp Trump. Hva gjorde Obama som gjorde at han fortjente den prisen egentelig?
    Jeg er på ingen måte noen Trump tilhenger, men jeg er for å gi folk en sjanse før man lynsjer dem. USA trenger forandring og det tror jeg kanskje Trump kan gjøre noe med. 
  23. Like
    Fredrik ga poeng til ogee1 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Det har versert en del datagenererte bilder av Singers nyeste prosjekt en stund. Et samarbeide med Williams, med dertilhørende høyteknologiske løsninger ispedd en god dose karbon. En fireliters boksersekser med 500 hester (uten pustehjelp) har vel vært høydepunktet. Nå er bilen en realitet, klar for sin offentlige debut på Goodwood. Videoen under viser vidunderet.
    Jeg blir ikke enig med meg selv hva jeg skal tenke. På den ene siden er de tekniske løsningene briljante, og gjennomføringen er perfekt, som vanlig fra Singer. Men på en backdatet 964? Som er modernisert med splitter og sidespeil som på en nyere Porsche? Nei, dette passer ikke i det hele tatt, og det har endt opp i en bil som mangler totalt sjarm og 911-utstråling.
    Hva synes dere?
     
  24. Like
    Fredrik ga poeng til Werther i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Blir spennende å se utfallet av dette.
    Sånn generelt sett har jeg full forståelse for at USA er lei av å ta regningen. Det har vært en gjenganger i flere tiår at USA sponser gildet mens EU/NATO snylter på storebror. Så når Trump sier (tilsynelatende) at USA er førsteprioritet er jeg helt enig - en president skal prioritere og forsvare sitt eget land og folk. Altfor mange presidenter og statsministere i vesten har de siste tiårene prioritert andre folkeslag, lykkejegere og snyltere fremfor sine egne skattebetalere som holder landet vedlike. Det er viktig at USA setter seg i respekt og gir klar beskjed på at de ikke skal fortsette å sponse resten av verden, spesielt ikke Vest-Europas naive politikk som mest sannsynlig vil føre til en enorm folkevandring og borgerkrig de neste 50 år.  
    Derfor er det også viktig å ta mye av det man hører/leser fra vestlig media med en neve salt, da det er mye politisk korrekt politikk inne i bildet som ikke gir et korrekt bilde av hvordan det egentlig er.
  25. Like
    Fredrik fikk poeng fra Haug_ i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Premium er et relativt begrep. De tyske premium bilprodusentene kjenner vi, men når det gjelder elbiler er Tesla uten tvil på toppen av tronen (enn så lenge). Spørsmålet er om det er rettferdig å sammenligne Tesla med f.eks BMW som har bygget konvensjonelle biler siden 1930 tallet - altså i over 80 år og Tesla som kun har bygget biler i 6 år. Jeg synes at det er ganske så imponerende at Tesla i det hele tatt blir sammenlignet med de tyske premium bilprodusentene og dette er vel også litt av det interessante når alt kommer til alt...