Fredrik

Medlem
  • Innholdsteller

    25875
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    69

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    Fredrik fikk poeng fra ogee1 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Aftenposten har idag en artikkel som også tar for seg Berlin for bilinteresserte...
    https://www.aftenposten.no/reise/Berlin-for-bilnerder-11600b.html
    Ellers kom jeg tilfeldigvis over denne videoen på Youtube som omhandler den såkalte Atomkeller Haigerloch der Nazityskland drev en forsøksreaktor (Uranmaschine) som bl.a brukte tungtvann fra Vemork i Norge som moderator. Prominente forskere på dette prosjektet inkluderte bl.a Otto Hahn, Carl Friederich von Weizäcker og Werner Heisenberg (jepp... mannen Walter White i Breaking Bad tok navnet Heisenberg fra). De originale urankubene er stadig radioaktive.
    "In your face" får en helt ny mening med Mercedes-Maybach SUV. Selv den nye X7 blir både stilsikker og konservativ i forhold til dette monsteret. Felgene på hele 24" er imidlertid litt kule...
     
  2. Like
    Fredrik fikk poeng fra Saltkjelen i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Hvorfor kan ikke iX3 bare se ut som en alminnelig X3 med noen ekstra blå lister som i3 og i8? Jeg er ganske sikker på at de aller fleste som kjøper denne bilen vil at den skal se ut som en ordentlig BMW med ordentlige BMW nyrer (som for min del gjerne må være blå). Merkelig.
  3. Like
    Fredrik ga poeng til macrorain i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Helt enig. Alle tror alle andre synes det de driver med er så sykt interessant. Selv med BMW så er de fleste som kjøper bil ikke så utrolig billinteresserte. Selv om BMW ingeniørene synes de er kule, så er det ikke så mange andre som bryr seg. Jeg tror de fleste "vanlige" folk tenker "OK, dere har en ny type motor oppi, gratulerer. Dere behøver ikke bytte design på bilen for å feire dere selv av den grunn." 
    Dieselbilene kommer ikke kun i svart og har røykmaskin bakpå (vel på en måte har de det da men  ) for å understreke at det er dieselmotor lissom.. 
    90% av grunnen til at Tesla lykkes er jo at det ser ut som en noenlunde vanlig bil, og ikke et juletre av plastikk.
  4. Thanks
    Fredrik ga poeng til Ron Jeremy i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Jaja, 2020 er lenge til! Rekkevidden blir som i-pace og e-tron, men effekten er nesten halvparten. Er det lov å håpe at prisen vil bli 70’ish K €?
    Ellers er CCS lading på plass, håper det er gitt mulighet for trådløs lading også.
    I bunn og grunn er jeg litt skuffet. I3 og i8 har Carbon chassi, er gjennomarbeidet som en elbil, med de fordeler (plass) Og muligheter man da har. Her later det som om man har røsket ut den konvensjonelle dieselen og beholdt bilen as is, med unntak av et par blå plastpaneler og en solbrille grill..  i-pace virker mer helhetlig på dette tidspunktet, det skuffer - noe BMW, for meg fortsetter å gjøre! For sent og for lite..
  5. Like
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Saab 900 NG anno 1994 husker jeg at jeg prøvekjørte over en helg en eller annen gang rundt 1996-1997. Jeg var i markedet for en oppgradering av vår daværende Peugeot 405 2,0 GTX Break (altså stasjonsvogn og med en ganske morsom GTI motor) og Saab 900 NG sammen med Citroën Xantia Break og Peugeot 406 Break samt en lett brukt BMW E34 Touring var blandt alternativene jeg hadde funnet ut var interessante for meg. Jeg valgte tilslutt en ny Peugeot 406 2,1 TD Break, men det var ikke fordi de andre alternativene var dårligere eller mindre interessante biler.
    Xantia'en falt hurtig ut fordi min bedre halvdel ganske enkelt ikke likte bilen (jeg elsket imidlertid bilen med hydraulisk fjæring og det hele) og tilsvarende med en E34 Touring som var en 520i. BMW'en føltes solid og definitvt mer premium enn de andre bilene, men også eldre og mer kjedelig i designet. Saab'en var klart mer spennende (med bl.a "black panel" som var en stor gimmick på den tiden), men den generelle byggekvaliteten var ikke on par med bl.a Citroën og Peugeot. Ergo sto vi tilbake med Peugeot 406 og den var fantastisk i løpet av de rundt 80000 Km vi kjørte bilen før den ble erstattet av en ny dansk Peugeot 406 2,0 HDi (iom. at vi i 1999 flyttet til Danmark).
    Som en liten digresjon kikket vi i Danmark på en Alfa Romeo 156 før vi kjøpte Peugeot'en og i likhet med den tidligere Saab'en var den interessant og ikke minst morsom å kjøre med 2 liter bensinmotor, men den generelle byggekvaliteten var dessverre omtrent på samme nivå som Saab 900 NG. Peugeot 406 var uten tvil det beste valget blandt mellomklassebilene på denne tiden og dette ser vi idag også iom. at det stadig kjører ganske mange 406'er i trafikken (i alle fall her i Danmark), mens Saab 900 NG, Citroën Xantia og Alfa Romeo 156 idag er sjeldne biler å se i trafikken.
    BMW E34 har i mellomtiden blitt en slags semi-klassiker, men direkte mange er det ikke på veiene. Jeg tenker at de er relativt dyre i drift (i alle fall her i Danmark), men at de som stadig kjører disse bilene daglig er ekte entusiaster (på godt og vondt - ikke alle bilene er like originale og "ordentlige")...
  6. Like
    Fredrik ga poeng til And-reas i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Samtidig som jeg hadde denne SAABen, hadde en venn av meg nettopp en Citroën Xantia. Jeg betalte 45 tusen for min bil, mens han slapp unna med ikke stort mer enn vrakpant og et par tusenlapper oppå dette. Kilometerstanden var omtrent den samme, og den tekniske tilstanden var ikke så forskjellig som man skulle tro, prisen tatt i betraktning. Xantia-en fikk noen nye understellsdeler, inkludert nye gasskuler til hydraulikkfjøringen, og var en god bil i mange år til. 
  7. Like
    Fredrik ga poeng til awt i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Dette har jeg tro på blir bra, litt ekstra stilig at første episode er fra Norge.
     
    For de som ikke vet det så er Edd Chinas kone norsk, i tillegg har han hytte på Østlandet, så der ligger nok mye av grunnen, men tøft likevel.
  8. Like
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Hehehe... akkurat som om Citroën var/er veldig mye mer spesielle biler enn klassiske Saab'er. Jeg har også hatt en Citroën C5 av første generasjon (Peugeot 406'en ble etterhvert byttet ut med en Citroën C5 2,0 HDi) og hvis vi ser bort fra den hydrauliske fjæringen er disse Saab'ene på mange måter minst like spesielle (f.eks nettopp dashboardet og ikke minst frontvinduet). Jeg tenker at klassiske Saab kjøpere og ditto klassiske Citroën kjøpere hadde/har mye til felles...
  9. Like
    Fredrik ga poeng til And-reas i Fredriks alternative bimmerstråd   
    SAABen hadde jeg i cirka tre år fra 2009/ 181000 kilometer. Toliteren på 130 hk var en solid sak. Stort sett gode minner fra den, ergonomisk var den meget bra. Sammenlignet med BMW var det ikke mye koselig å skru på den. Jeg skiftet "det meste" av understell, og fjærbeina foran var helt opprustet allerede den gang.
    Sjefen min med kone skulle skifte ut sin Citroën C5 1.generasjon, det må ha vært rundt år 2014. Jeg foreslo Saab (mye bil for relativt lite penger, ettersom de hadde gått konkurs) men det syntes hun var for spesielle biler.  
  10. Like
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Saab 900 NG anno 1994 husker jeg at jeg prøvekjørte over en helg en eller annen gang rundt 1996-1997. Jeg var i markedet for en oppgradering av vår daværende Peugeot 405 2,0 GTX Break (altså stasjonsvogn og med en ganske morsom GTI motor) og Saab 900 NG sammen med Citroën Xantia Break og Peugeot 406 Break samt en lett brukt BMW E34 Touring var blandt alternativene jeg hadde funnet ut var interessante for meg. Jeg valgte tilslutt en ny Peugeot 406 2,1 TD Break, men det var ikke fordi de andre alternativene var dårligere eller mindre interessante biler.
    Xantia'en falt hurtig ut fordi min bedre halvdel ganske enkelt ikke likte bilen (jeg elsket imidlertid bilen med hydraulisk fjæring og det hele) og tilsvarende med en E34 Touring som var en 520i. BMW'en føltes solid og definitvt mer premium enn de andre bilene, men også eldre og mer kjedelig i designet. Saab'en var klart mer spennende (med bl.a "black panel" som var en stor gimmick på den tiden), men den generelle byggekvaliteten var ikke on par med bl.a Citroën og Peugeot. Ergo sto vi tilbake med Peugeot 406 og den var fantastisk i løpet av de rundt 80000 Km vi kjørte bilen før den ble erstattet av en ny dansk Peugeot 406 2,0 HDi (iom. at vi i 1999 flyttet til Danmark).
    Som en liten digresjon kikket vi i Danmark på en Alfa Romeo 156 før vi kjøpte Peugeot'en og i likhet med den tidligere Saab'en var den interessant og ikke minst morsom å kjøre med 2 liter bensinmotor, men den generelle byggekvaliteten var dessverre omtrent på samme nivå som Saab 900 NG. Peugeot 406 var uten tvil det beste valget blandt mellomklassebilene på denne tiden og dette ser vi idag også iom. at det stadig kjører ganske mange 406'er i trafikken (i alle fall her i Danmark), mens Saab 900 NG, Citroën Xantia og Alfa Romeo 156 idag er sjeldne biler å se i trafikken.
    BMW E34 har i mellomtiden blitt en slags semi-klassiker, men direkte mange er det ikke på veiene. Jeg tenker at de er relativt dyre i drift (i alle fall her i Danmark), men at de som stadig kjører disse bilene daglig er ekte entusiaster (på godt og vondt - ikke alle bilene er like originale og "ordentlige")...
  11. Like
    Fredrik ga poeng til And-reas i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Night vision er jo bare supert. Og muligens enda mer aktuelt på biler i dag. Det var lite skjermlys "i veien" på Saab i 1997, men behagelig for øynene med lite lys kveldstid 

  12. Like
    Fredrik ga poeng til Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Kall meg gjerne for kjip, men den nye Peugeot 508 her faktisk skikkelig kul. Jeg har tidligere uttalt at dagens 508 RXH-utgave er kul og det står jeg fortsatt for. Vi kan starte med å se reklamefilmen til den:
     
    Joda, kanskje ikke verdens beste film, men den allerede her ser lovende ut.
    Jeg synes de virkelig har truffet blinkskudd og den blir absolutt ikke utdatert med det første. Jeg er spent på stasjonsvognen og RXH-utgaven når den kommer. Slik jeg skjønte når jeg pratet med forhandleren i fjor på denne tiden skal 508 komme i 4x4-utgave på den vanlige modellen også, ikke bare i hybridversjonen RXH.






    Nightvision i instrumentpanelet, perfekt! 
    Focal-høytalere, rammeløse dører og ellers lekkert interiør.
    Man kan si mye om designet på girspaken om man tenker litt "koffert", men vi lar det gå
     
    http://www.peugeot.no/modell/peugeot-modeller/nye-508.html
  13. Like
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Ja... maksimal effekt ved 8250 rpm og rødmerket ved 9000 rpm der gearkassen også skifter gear ved full belastning er definitivt ganske kult. Det kan virke som om dekkene slipper noe tidlig et par ganger når det går fort, men sjåføren beholder roen og holder en imponerende hastighet. Man merker imidlertid at 500 sugehestekrefter ikke er nok på de lange relativt rette strekningene der andre kraftige sportsbiler som f.eks Porsche 918 Spyder (887 HK) klarer 290-305 Km/t istedenfor 250-260 Km/t, men 911 GT3 RS er allikevel totalt sett hurtigere rundt hele banen.
    Apropos dekk som slipper i høy hastighet. I Steve McQueen's legendariske bilfilm "Bullitt" er det mye dekkslipp i San Franciscos bakkete gater. Det ble under filmingen brukt to stk. 1968 Ford Mustang GT Fastback som kappkjører mot en 1968 Dodge Charger der den ene Mustangen iht. historien ble ødelagt under filmingen og den andre bare forsvant ut av historien etter 1974 da faren til dagens eier kjøpte bilen av en tidligere Warner Bros. medarbeider for 6000 dollar. Idag er bilen sannsynligvis verdt opp mot 4 millioner dollar. Nå er den imidlertid etter 50 år kommet frem i lyset igjen og Jay Leno kjører den i dette klippet...
     
  14. Like
    Fredrik ga poeng til ogee1 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Deilig lyd i GT3, og fantastisk kjøring.
  15. Like
    Fredrik fikk poeng fra ogee1 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Apropos Bobler (sort of) med en stor selvpustende motor (3996 cm, 500 HK, 460 Nm, 0-100 Km/t på 3,3 sekunder og en topphastiget på 310 Km/t)...
     
  16. Like
    Fredrik ga poeng til macrorain i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Siden dere er inne på bilprogrammer, her er et nytt show på Netflix som ser ganske gøy ut, ikke sett det selv enda.  Div sports/superbiler kjører om kapp med sleepers.
     
  17. Like
    Fredrik ga poeng til Werther i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Det får meg til å tenke på en kanal jeg synes er veldig artig - Hoovies Garage. Han kjøper billige eksemplarer av grombiler og deler alt på kanalen uansett hvor kjipt eller artig det være. Anbefaler å sette av en time eller to å se gjennom hva han har å by på - mye artig for både amcar- og euro-entusiaster.
    Legger ved to klipp - første er den billigste 996/911en som var til salgs i USA. Den ble kjørt på bane før motoren havarerte og bygget om til V8. Samt et klipp av en Buick Park Avenue ...
     
  18. Like
    Fredrik fikk poeng fra Werther i WW2 og militære fremkomstmidler (Marine-museet i Laboe)   
    Det er fler godt bevarte bunkerser (i flere tilfeller bunkerssystemer) i Danmark og de viktigste ligger ved Hirtshals, Hanstholm og Esbjerg. Det er imidlertid mange andre bunkerser på vestkysten av Jylland som man kan undersøke. Noen er sperret av sikkerhetshensyn, mens andre er mer eller mindre åpne. Mange bunkerser er nå så forfalne og/eller ligger under vann at de er farlige å bevege seg inn i. 
    Disse bunkersene ble bygget som en del av den såkalte Atlanterhavsvolden som var et forsvarsanlegg tyskerne bygget under den andre verdenskrigen som en beskyttelse mot en alliert invasjon av tysk besatte områder (primært Frankrike, Belgia, Nederland, Danmark og Norge). Konseptet var uttenkt av Adolf Hitler selv og det var Organisasjon Todt (etter Fritz Todt) som sto for prosjektledelsen og gjennomføringen av prosjektet. Fritz Todt er forøvrig mest kjent for å være arkitekten bak Autobahn, men han døde i en flyulykke allerede i 1942 så det var Hitlers sjefarkitekt Albert Speer som overtok prosjektet frem til ingen ringere enn Erwin Rommel (jepp... han bak det tyske Afrikakorpset, Tobruk og El-Alamein) tok over i 1943. 
    For Erwin Rommel var imidlertid prosjektet en pest-kolera opplevelse. Han hadde året før, etter å ha tapt nesten 200 stridsvogner inkl. flere Tiger I, trukket Afrikakorpset tilbake til Tunisia mot Hitlers ordre og var derfor i "bad standing" hos Hitler. Rommel gjorde dette fordi han som yrkesmilitær med erfaring fra den første verdenskrigen så at en videre kamp mot de overlegne britiske og amerikanske styrkene i Afrika var nyttesløs (primært fordi han manglet flystøtte fra Luftwaffe). Rommel var desorientert (sannsynligvis pga stress/depresjoner), men Hitler beordret ham allikevel først til Hellas, så til Italia og deretter til Frankrike for å bygge Atlanterhavsvolden ferdig så fort som mulig. Problemet for Rommel var at han miltært sett så Atlanterhavsvolden like så meningsløs som Afrikakorpsets krigføring i Afrika. Målet helliget ikke midlene - det var feil fokus på en tid der den store innsatsen burde ha handlet om Storbritania og ikke minst Luftwaffe under Herman Göring.
    I 1944 ble Rommel mistenkt for å være en del av det såkalte 20 juli attentatet mot Hitler og ble beordret hjem fra byggingen av Atlanterhavsvolden. Det er stadig ikke kjent hva Rommel visste om dette attentatet, men fordi han var en kjent og offisiell person i Tyskland stilte Hitler ham et ultimatum - selvmord eller cyanid. Rommel valgte selvmord og ble begravet i en stor statsbegravelse (kynisk politikk på høyt nivå fra Hitlers side og en politisk erkjennelse av at han ikke var uten motstandere i Nazityskland).
    Rommel gjorde imidlertid sin plikt med Atlanterhavsvolden og med militær grundighet, men tiltross for at den militært sett var et håpløst prosjekt virket Atlanterhavsvolden på avgjørende steder/områder klart avskrekkende ved at de allierte fikk store problemer med å planlegge en invasjon av Nordeuropa (spesielt i Danmark som kanskje var et av de mest opplagte stedene for en invasjon). Bunkersanleggene ble bygget til en svært høy standard (stort sett av krigsfanger) og kanonene (hentet fra bl.a slagkrysseren Gneisenau) som ble montert på nordkysten av Jylland og i området utenfor Kristiansand (samt andre steder) kunne skyte opp mot 40 Km og dermed stort sett dekke innseilingen til Skagerak.
         
  19. Like
    Fredrik fikk poeng fra Rune-K i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Jeg er ganske sikker på at det er en Hudson Hornet vi ser fronten/emblemet på/av i deler av denne videoen av/med Neil Young (som ellers har et alvorlig tema om alkoholmisbruk). Han er kjent for å ha en stor interesse for eldre amerikanske biler. Introduksjonen til videoen er forøvrig et opptak fra Highway 1 langs Stillehavskysten  mellom Los Angeles og San Francisco slik den var på 50-tallet. Den er naturligvis noe mer utbygget idag, men flere partier er stadig ganske smale og svingete samt klynger seg til klippene over Stillehavet. En fantastisk vei som imidlertid bør kjøres fra San Francisco til Los Angeles slik at man får den beste utsikten til Stillehavet som er fantastisk. Neil Young er forøvrig en av mine helt store helter som jeg har fulgt i over 25 år. Han er nå aktuell med filmen "Paradox" på Netflix som egentlig bare er tullball, men dog retro-flower power på en ganske kul måte. Spesielt låten Peace Trail (44:18) er et fint innslag...   
  20. Like
    Fredrik fikk poeng fra Werther i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Jeg liker F10, men på et eller annet nivå blir modellen litt glemt når G30 er så lik designmessig. Dette er naturligvis ikke til forkleinelse for F10, men det viser at det er viktig at et design utvikler seg og har en egen identitet. På mange måter er derfor G30 motstykket til E60 ved at den modellen var helt annereledes i designet enn E39. Kanskje er F10 nettopp derfor slik en BMW bør være - ny og klassisk på alle måter, men ikke såpass ny og revolusjonerende som E60 var i forhold til E39...
    Over til noe helt annet, men allikevel litt innenfor temaet. Hudson Hornet var en amerikansk bilmodell som ble produsert i perioden 1951-1954 av Hudson Motor Car Company i Detroit. Senere versjoner kalt Hudson ble produsert av American Motors Company (AMC) i Wisconsin.
    Det som er interessant med Hudson Hornet er at modellen var en av de aller første med et selvbærende karosseri. En stor fordel med dette designet var at gulvet kunne senkes som på dagens biler og dermed gjøre hele bilen lavere ved at taket også kunne senkes. Dette medførte et lavere tyngdepunkt og dermed bedre kjøreegenskaper. En annen artig ting med Hudson Hornet i relasjon til BMW var at modellen hadde en rekkesekser på intet mindre enn 5048 cm3. Motoren ytet 160-210 HK samt relativt heftige 373 Nm. 37 år senere bygget BMW S38B36 motoren til E34 M5 som også var en rekkesekser uten pustehjelp, men med et sylindervolum på 3535 cm3 og som ytet 315 HK samt 360 Nm. 
    Motorene kan selvfølgelig ikke sammenlignes, men når vi så vet at Hudson Hornet var hurtigere enn mange samtidige og tilsvarende amerikanske biler med store V8 motorer forstår man at store rekkeseksere er effektive motorer og at Hudson Hornet var en temmelig spesiell bilmodell i USA. 
    Jeg liker når Jay Leno er oppriktig entusiastisk (som han er i dette innslaget) og vi får et lite innblikk i en del av amerikansk bilhistorie som kanskje ikke er så godt kjent. Poenget er at amerikanerne allerede på 50-tallet opplevde det vi idag opplever i Europa med at bilene teknisk sett blir mer like og at det knapt er plass til alternative konsepter. Hudson Hornet var best og mest effektiv, men tapte kampen om markedet fordi den hadde en rekkesekser og ikke en V8 motor samt at de beholdt det opprinnelige designet på bilen når konkurrentene stort sett endret designet for hvert modellår (altså ikke 5-7 år som er vanlig idag)...
       
  21. Like
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Bil er kult... kort oppsummert enten det gjelder f.eks gamle bobler eller heftige moderne elbiler. Jeg tenker at fokuset vil endres, men at den grunnleggende bilgleden vil være den samme. Mekking av biler i tradisjonell forstand vil utvilsomt forsvinne (i alle fall for menigmann), men så vil det være andre ting med elektriske biler som f.eks styling, apper (som jeg tror kommer til å bli stort) samt muligheten for å tilkjøpe ekstra hestekrefter og ikke minst ulike tjenester som trafikkinformasjon og "samhold/klubber" som man kan bli medlem av som gir fordeler i trafikken (f.eks som en slags kolonne som kjører som en enhet med tidsmessige fordeler koordinert med annen trafikk). Mulighetene er enorme...
    Jeg tror at Porsche's Mission E kommer til å bli fantastisk. Porsche kommer helt sikkert til å strekke seg temmelig langt for å være ledende når det gjelder elektriske performance biler. Dette blir utvilsomt veldig artig og spennenede for alle som følger med på overgangen mellom kraftige konvensjonelle biler og elektriske biler. Vi har helt sikkert bare sett begynnelsen med Model S P100D...
    Vedr. gamle bobler har jeg alltid hatt sansen for disse bilene og da jeg studerte kjørte jeg i et par år min mors gamle 1303 med en tretrinns halvautomatisk gearkasse (0-100 Km/t på 33 sekunder). Det var sannelig litt av en overgang fra min tidligere 1984 Porsche 911 Carrera 3.2, men allikevel likte jeg boblen veldig godt (jeg hadde samtidig en ny Mercedes-Benz W124, men den kjørte jeg av naturlige årsaker ikke til skolen).
    Vi hadde tidligere et medlem her inne (jeg husker dessverre ikke navnet) som var veldig interessert i bobler og han anbefalte forumet The Samba som er rimelig seriøst. De har en spennende tråd med bilder og det hele der noen tyskere finner en veldig tidlig boble (bil nummer 5-6 eller noe i den duren) i et skur i Berlin og senere restaurerer denne til 100% original stand. Utrolig artig...
  22. Like
    Fredrik ga poeng til Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Elbil er jo et tema som har fulgt denne tråden jevnlig de siste par-tre årene. Og som jeg trodde ville I-Pace bli en suksess. Det er allerede 1000 forhåndssolgt her i landet og det er ikke ille startpris(600 000,-) for en bil med 404hk, 4x4 og en rekkevidde på 480km. Koste på litt her og der, så stiger prisen, men for de fleste holder sikkert startutgaven. Jeg ønsker den fortsatt gledelig velkommen og gleder meg til å se den på veiene.  
    https://www.motor.no/artikler/jaguar-passerer-1000-solgte-i-pace/

    Porsche Mission E starter med forhåndsbestilling her til lands 28. april. Blitt veldig "in" med forhåndsordre om dagen, men det må vel til på disse bilene. 600hk og 0-100kmt på 3,5 sekund. Den er altså litt tregere enn den heftigste Model S i Ludicrous Mode, men gjør dette noe? Så absolutt ikke, 3,5 sekund er sinnsykt kjapt. Dessuten er den skikkelig kul  



    Med alt dette sagt gikk jeg igår kveld forbi en som fyrte opp en gammel(90-talls?) Chevrolet Suburban, det var veldig tilfredsstillende og høre V8-eren fyre igang, selv om bilen i seg selv ikke er helt meg. 
  23. Like
    Fredrik ga poeng til Kjennern i Hvor kjøper man tights med M-logo på?   
    Stenger tråden da den har endret retning/vei/mening, men jeg synes den kan stå som en bevis på hvor enkelt det er å ødelegge en tråd for andre her inne... 
    Trådstarter kan gjerne lage en ny tråd om samme emne. Og da forventer jeg at man ikke sporer like mye av.
  24. Like
    Fredrik fikk poeng fra Rune-K i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Jeg er ganske sikker på at det er en Hudson Hornet vi ser fronten/emblemet på/av i deler av denne videoen av/med Neil Young (som ellers har et alvorlig tema om alkoholmisbruk). Han er kjent for å ha en stor interesse for eldre amerikanske biler. Introduksjonen til videoen er forøvrig et opptak fra Highway 1 langs Stillehavskysten  mellom Los Angeles og San Francisco slik den var på 50-tallet. Den er naturligvis noe mer utbygget idag, men flere partier er stadig ganske smale og svingete samt klynger seg til klippene over Stillehavet. En fantastisk vei som imidlertid bør kjøres fra San Francisco til Los Angeles slik at man får den beste utsikten til Stillehavet som er fantastisk. Neil Young er forøvrig en av mine helt store helter som jeg har fulgt i over 25 år. Han er nå aktuell med filmen "Paradox" på Netflix som egentlig bare er tullball, men dog retro-flower power på en ganske kul måte. Spesielt låten Peace Trail (44:18) er et fint innslag...   
  25. Like
    Fredrik ga poeng til ogee1 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Apropos gamle biler som går fort. Jeg har alltid vært boblefan, og drømt om trimma bobler. Problemet er bare at det er veldig vanskelig å putte mye effekt i ei boble med godt resultat. V8 Stealth Beetle er noen karer fra Sør-Afrika som har løst (eller løser) utfordringen på en ganske ryddig måte. I episode 15 fyrer de i gang motoren, en Audi V8 (14 tidligere episoder med mye fin nerding og, ikke minst, mange spennende måter å snakke engelsk på):