Fredrik

Medlemmer
  • Innholdsteller

    25764
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    69

Reputation Activity

  1. Thanks
    Fredrik mottok omdømme fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Tusen takk for følget så langt er vel det korrekte å si til de mange av dere som har fulgt tråden siden den begynte for over 7 år siden i august måned 2011. Jeg vil ikke stoppe med å skrive i tråden, men frekvensen av innlegg fra min side vil helt sikkert gå vesentlig ned i tiden fremover. Dette er det primært to årsaker til og det handler selvfølgelig om mangel på tid samt at den alminnelige interessen for tråder/blogger som denne ikke er den samme som for bare noen få år siden.
    Nesten 10000 innlegg og snart 400000 besøk i tråden er langt over alle forventninger. Jeg trodde på ingen måter da jeg startet tråden at den ville bli såpass populær. Det har vært en fantastisk reise/opplevelse og på alle måter kjempe inspirerende. Jeg har hatt utrolig stor glede av å skrive i tråden og svært mange av diskusjonene har vært både meningsfylte og interessante. Jeg har lært mye og utviklet min bilinteresse (kanskje spesielt i relasjon til amerikanske biler, men også mer tekniske detaljer som jeg ellers ikke ville ha fokusert på). I denne sammenhengen vil jeg rette en spesielt stor takk til profilene @TRF, @Fredrik 90, @Werther og @Marius2002, men selvfølgelig også de mange andre av dere som har bidratt til at tråden har blitt hva den er idag. Hverken min tråd eller forumet generelt blir bedre enn summen av vår felles aktivitet og innsats...
    Nå høres det ut som om jeg har planer om å slutte å skrive i tråden. Det har jeg ikke, men en litt annen arbeidssituasjon medfører at jeg i tiden fremover ikke vil få like mye tid til å følge opp tråden. Mine innlegg vil bli mer sporadiske og dermed vil utvilsomt tråden endre form og farge (type: mindre blogg og mer alminnelig tråd). Tråden vil leve videre og jeg vil helt sikkert skrive flere innlegg når jeg har tid til det. Bare så dette er nevnt i forbifarten hvis noen av dere lurer på hvorfor aktiviteten fra min side ikke helt er den samme som tidligere...
    Apropos kommende BMW klassikere og tiden da Chris Bangle var ansvarlig for BMW's design. E60 M5 med den nå legendariske S85B50 V10 sugemotoren på 507 HK ved 7750 rpm og 520 Nm ved 6100 rpm er fantastisk. At den temmelig erfarne biljournalisten Matt Watson bare sitter og ler i denne filmen er derfor høyst forståelig...
     
  2. Like
    Fredrik ga omdømme til Marius2002 i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    7-seterdiskusjonen nyttårshelgen:
    Det ble en S-Max. X5 var klar mer sjef, men de fant ut at S-Max passet de bedre. De makset ikke ut budsjettet heller da.
    Igjen, takk for tilbakemeldinger
    S-Max ble for de også mer bil for pengene enn 2GT, med det sagt var et annet vennepar av oss å hentet en 2GT(nei, jeg hadde ikke noe å gjøre med den avgjørelsen) i går og jeg er spent på deres mening om den etter noen måneder og hva jeg synes etter å få prøvekjøre den etterhvert (214d, helt basic).
  3. Like
    Fredrik ga omdømme til papertiger i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Kunne faktisk få vår Mini Cooper S med varmetråder i frontruta helt tilbake i 2007. Men BMW har det merkelig nok ikke. 
    Gratuelerer med ny bil Fredrik! Og lykke til i ny jobbsituasjon og alt det fører med seg. Har hatt mine timer med lesing på denne tråden, har lært utrolig mye! 
    Litt morsom lesning ang den gamle GTIene. De som tradisjonelt sett var GTIer (Golf, Civic, Corolla etc) har jo nå vokst seg alt for store og feite. Per nå er det vel Fabia RS, Clio Renaultsport, Polo GTI og Mini Cooper S som bærer den fanen videre. Jeg leste mye om Mini Cooper  både da den ble lansert under BMW-paraplyen som R53, og når R56 kom i 2006, og gjengangeren var at dette var utrolig morsomme biler med svært kapable kjøreegenskaper og med en styring som ikke lignet noe annet - uansett motorisering. Etter å nå ha eid en slik i et snaut år kan jeg ikke annet enn å skrive under på det. Det er en uhyre morsom bil for en relativt billig penge (om en ser vekk fra at den er snart 11 år) som ser svært moderne ut, og som burde fås på blå resept for opplevelsene den gir føreren. 4-serien, som også er en svært sportslig orientert bil, føles som å ratte en båt sammenlignet med denne.
    Er det noen som har erfaringer med Clio Renaultsport? Siklet litt på disse før det ble Mini, men det var for langt mellom de på Finn.
  4. Like
    Fredrik ga omdømme til Werther i Fredriks alternative bimmerstråd   
    R53 er mest sannsynlig den beste "GTI-bilen" i nyere tid. Lav vekt, sinnssyke kjøreegenskaper, bra pris og kult design. Har aldri eid en selv, men siklet på en 2001-2005 Cooper S i årevis. Det er så vidt jeg har skjønt lite (MX-5 er kvassere, men langt fra like sprek)som kan måle seg med denne bilen når det kommer til basic kjøreglede, spesielt i denne prisklassen.  Har lovet meg selv å eie en R53 før jeg dør. Dog må man etter hvert få ut fingeren da de begynner å bli "gamle" (13-17 år) og bærer preg av alder og slitasje. Men fortsatt enormt mye kjøreglede for pengene.
  5. Thanks
    Fredrik ga omdømme til Ron Jeremy i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Ser X2 kommer med preface girskifter fra 2 serie at og grand tourer. Rart når sistnevnte kommer i mars med en lang mer anstendig (elektronisk) og elegant løsning..? Er det en ting som trekker ned er det slikt man bruker ofte og som samtidig er et blikkfang i kupeen. LCI girskifteren på E60 fra 2007 er betydelig mer elegant og sofistikert en X2 2018 model.
  6. Like
    Fredrik ga omdømme til Saltkjelen i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Absolutt, og det er dessverre der BMW feiler alt for mye nå. Dessverre ser det også ut til at en del av de dårlige løsningene fra de rimelige modellene følger over på det øvre sjiktet også. Det er trist å se at BMW tar det steget de gjør med den kommende 1-serien, for dagens 1-serie slik vi kjenner den må være bilverdens desidert beste småbil. 
    Helt enig med deg. Når utgangspunktet har vært så rimelig er det ikke helt avskrekkende om man risikerer å sitte med en verdiløs gjenstand om noen få år. Relativt sett har det uansett vært et rimelig bilhold sett i forhold til hvordan det ville vært med en dyrere BMW. 

    Jeg håper BMW våkner fra dvalen sin nå som Mercedes er så frempå, for det sistnevnte kommer med om dagen er virkelig bra!
  7. Like
    Fredrik mottok omdømme fra Marius2002 i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Du har en interessant refleksjon der vedr. 2GT og jeg tror at du har et poeng. Nærmest ingen vil ha en MPV i disse dager og for å understreke ditt poeng så mer eller mindre gir f.eks Citroën bort deres C4 Picasso (som er en MPV i kort og lang utgave). For et par år siden kostet vår bil (som er en kort C4 Picasso) ca. 320K DKK (400K NOK), men idag koster den samme bilen med det samme utstyret ca. 240K DKK (300K NOK) her i Danmark. Det handler om en brutal markeds og etterspørselseffekt - "alle" vil ha en SUV (som Citroën knapt kan levere idag).
    På den annen side er det rent teknisk ikke stor forskjell på f.eks den nye Peugeot 3008 (som er en slags semi-SUV med kun forhjulstrekk) og nettopp Citroën C4 Picasso. Bilene deler plattform, motorer, drivverk og man sitter like høyt samt at bakkeklaringen er mer eller mindre den samme. Ordentlige SUV'er som f.eks X3 og X5 er en helt annen sak, men de fleste av oss ser ikke forskjellen på en ordentlig SUV og en semi-SUV (som f.eks X1, X2... og Peugeot 3008).
    Jeg utnyttet dette poenget da jeg kjøpte vår C4 Picasso og sparte mange penger på dette. Så får vi se da hva som skjer den dagen jeg skal selge bilen om 5-6 år. Jeg tror at bilen mer eller mindre vil være nedskrevet verdimessig fordi elektriske biler vil ha tatt mer eller mindre helt over når vi kommer så langt. På den annen side er dette til å leve med når jeg kun betalte 219K DKK (274K NOK) for bilen. Stort mer plass og komfort får man ikke for så lite penger hvis man ellers ønsker en ny bil (i alle fall ikke her i Danmark)...
  8. Thanks
    Fredrik mottok omdømme fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Tusen takk for følget så langt er vel det korrekte å si til de mange av dere som har fulgt tråden siden den begynte for over 7 år siden i august måned 2011. Jeg vil ikke stoppe med å skrive i tråden, men frekvensen av innlegg fra min side vil helt sikkert gå vesentlig ned i tiden fremover. Dette er det primært to årsaker til og det handler selvfølgelig om mangel på tid samt at den alminnelige interessen for tråder/blogger som denne ikke er den samme som for bare noen få år siden.
    Nesten 10000 innlegg og snart 400000 besøk i tråden er langt over alle forventninger. Jeg trodde på ingen måter da jeg startet tråden at den ville bli såpass populær. Det har vært en fantastisk reise/opplevelse og på alle måter kjempe inspirerende. Jeg har hatt utrolig stor glede av å skrive i tråden og svært mange av diskusjonene har vært både meningsfylte og interessante. Jeg har lært mye og utviklet min bilinteresse (kanskje spesielt i relasjon til amerikanske biler, men også mer tekniske detaljer som jeg ellers ikke ville ha fokusert på). I denne sammenhengen vil jeg rette en spesielt stor takk til profilene @TRF, @Fredrik 90, @Werther og @Marius2002, men selvfølgelig også de mange andre av dere som har bidratt til at tråden har blitt hva den er idag. Hverken min tråd eller forumet generelt blir bedre enn summen av vår felles aktivitet og innsats...
    Nå høres det ut som om jeg har planer om å slutte å skrive i tråden. Det har jeg ikke, men en litt annen arbeidssituasjon medfører at jeg i tiden fremover ikke vil få like mye tid til å følge opp tråden. Mine innlegg vil bli mer sporadiske og dermed vil utvilsomt tråden endre form og farge (type: mindre blogg og mer alminnelig tråd). Tråden vil leve videre og jeg vil helt sikkert skrive flere innlegg når jeg har tid til det. Bare så dette er nevnt i forbifarten hvis noen av dere lurer på hvorfor aktiviteten fra min side ikke helt er den samme som tidligere...
    Apropos kommende BMW klassikere og tiden da Chris Bangle var ansvarlig for BMW's design. E60 M5 med den nå legendariske S85B50 V10 sugemotoren på 507 HK ved 7750 rpm og 520 Nm ved 6100 rpm er fantastisk. At den temmelig erfarne biljournalisten Matt Watson bare sitter og ler i denne filmen er derfor høyst forståelig...
     
  9. Like
    Fredrik mottok omdømme fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    @Werther Absolutt... både VW Up! og Citroën C4 Cactus er objektivt mer innovative biler enn Citroën C4 Picasso (som forøvrig i utgangspunktet ikke deler noen tekniske deler/detaljer med C4 Cactus tiltross for modellnavnet C4). Jeg synes imidelrtid at C4 Picasso er relativt innovativ med tanke på at den er en MPV og spesielt den fremre delen av glasshuset med det store frontvinduet (ikke ulikt Tesla Model X) er ganske artig. Fly-cockpit/flight deck følelsen er mildt sagt påtagelig og det er definitvt relativt artig. Jeg liker også at den har fem fullstendig individuelle seter med justeringer samt at den har støydempende laminerte sideruter som på betydelig mer kostbare biler. 1,6 liter BlueHDI motoren på 120 HK/300 Nm er jeg forøvrig også ganske imponert over. Den trekker klokkerent fra rundt 500-600 rpm uten problemer og det er en meget fin ting i en bil som C4 Picasso...
    Porsche 944 var en temmelig dyr bil på 80-tallet, men langt fra like dyr som f.eks 911 Carrera 3.2 og 928S som jeg også hadde på den samme tiden. Det beste med den historien er imidlertid at det var mye mindre trafikk og hastighetskontroller på den tiden så man kunne faktisk kjøre bilene som de var bygget for stort sett overalt...
    600000 kroner anno 1986 i dagens pengeverdi er forøvrig ca. 1,3 millioner kroner. Jeg hadde min 1985 Porsche 944 facelift i perioden 1988-1990.
    Apropos 80-talls ikoner i nytt format...
     
  10. Like
    Fredrik mottok omdømme fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    @Werther Absolutt... både VW Up! og Citroën C4 Cactus er objektivt mer innovative biler enn Citroën C4 Picasso (som forøvrig i utgangspunktet ikke deler noen tekniske deler/detaljer med C4 Cactus tiltross for modellnavnet C4). Jeg synes imidelrtid at C4 Picasso er relativt innovativ med tanke på at den er en MPV og spesielt den fremre delen av glasshuset med det store frontvinduet (ikke ulikt Tesla Model X) er ganske artig. Fly-cockpit/flight deck følelsen er mildt sagt påtagelig og det er definitvt relativt artig. Jeg liker også at den har fem fullstendig individuelle seter med justeringer samt at den har støydempende laminerte sideruter som på betydelig mer kostbare biler. 1,6 liter BlueHDI motoren på 120 HK/300 Nm er jeg forøvrig også ganske imponert over. Den trekker klokkerent fra rundt 500-600 rpm uten problemer og det er en meget fin ting i en bil som C4 Picasso...
    Porsche 944 var en temmelig dyr bil på 80-tallet, men langt fra like dyr som f.eks 911 Carrera 3.2 og 928S som jeg også hadde på den samme tiden. Det beste med den historien er imidlertid at det var mye mindre trafikk og hastighetskontroller på den tiden så man kunne faktisk kjøre bilene som de var bygget for stort sett overalt...
    600000 kroner anno 1986 i dagens pengeverdi er forøvrig ca. 1,3 millioner kroner. Jeg hadde min 1985 Porsche 944 facelift i perioden 1988-1990.
    Apropos 80-talls ikoner i nytt format...
     
  11. Like
    Fredrik ga omdømme til Werther i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Har faktisk hatt 6 Ford privat og 3 firmabiler. De få fordelene Ford har i forhold til konkurrentene i samme klasse vil jeg si er inspirerende kjøreegenskaper, greit med utstyr og i mitt tilfelle driftssikkerhet. Har aldri opplevd havari eller alvorlige feil på bilene. Det største problemet med Ford har tradisjonelt vært verditap, samt at de ikke er spesielt prisgunstige i forhold til Opel, Kia, Hyundai og japsene.
    Min nåværende Focus er straks 10 mnd gammel og har gått 43000km. Den er i mine øyne artig å kjøre i forhold til hva det faktisk er, men føles litt billig i forhold til Mondeo. Noen dårlige løsninger her og der, men den har i hvertfall gammeldags håndbrekk slik at man kan brekksladde på snø og is. Får dog ikke slått av ESP (kun antispinn), det irriterer vettet av meg noen ganger når tante HMS skal moderere utagering på parkeringsplasser...
     
    Fant en test av en facelift 1987 944 i et gammelt norskt bilblad. Den kostet 600 000kr, noe som var doble prisen av den allerede dyre E30 320 som kostet ca 300 000kr. Jeg har ikke priser på GTI-bilene, men vil jo tro de lå i området 180-280k et sted? Noen japper som husker?...Legger ved et bilde av en Corolla GT jeg hadde. Knipset noen km utenfor Liechtenstein. Har flere ganger vurdert å kjøpte en GT igjen, men det er under 10 igjen på skilt i Norge nå, så vanskelig å få tak i. Dessuten er de ofte rustne, og slitedeler er vanskelig å få tak i. Toyota sluttet å produsere deler til disse for 12-14 år siden.  
    Gratulerer med bil, Fredrik. Dog er jeg overrasket over at du som er såpass opptatt av økonomi kjøper en såpass stor og tung bil i forhold til de to du har eid før denne. Personlig har jeg mer sansen for Up! og Cactus enn Picasso da de var noe mer innovative og spennende i forhold til Picasso som er veldig A4.
     

  12. Thanks
    Fredrik mottok omdømme fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Tusen takk for følget så langt er vel det korrekte å si til de mange av dere som har fulgt tråden siden den begynte for over 7 år siden i august måned 2011. Jeg vil ikke stoppe med å skrive i tråden, men frekvensen av innlegg fra min side vil helt sikkert gå vesentlig ned i tiden fremover. Dette er det primært to årsaker til og det handler selvfølgelig om mangel på tid samt at den alminnelige interessen for tråder/blogger som denne ikke er den samme som for bare noen få år siden.
    Nesten 10000 innlegg og snart 400000 besøk i tråden er langt over alle forventninger. Jeg trodde på ingen måter da jeg startet tråden at den ville bli såpass populær. Det har vært en fantastisk reise/opplevelse og på alle måter kjempe inspirerende. Jeg har hatt utrolig stor glede av å skrive i tråden og svært mange av diskusjonene har vært både meningsfylte og interessante. Jeg har lært mye og utviklet min bilinteresse (kanskje spesielt i relasjon til amerikanske biler, men også mer tekniske detaljer som jeg ellers ikke ville ha fokusert på). I denne sammenhengen vil jeg rette en spesielt stor takk til profilene @TRF, @Fredrik 90, @Werther og @Marius2002, men selvfølgelig også de mange andre av dere som har bidratt til at tråden har blitt hva den er idag. Hverken min tråd eller forumet generelt blir bedre enn summen av vår felles aktivitet og innsats...
    Nå høres det ut som om jeg har planer om å slutte å skrive i tråden. Det har jeg ikke, men en litt annen arbeidssituasjon medfører at jeg i tiden fremover ikke vil få like mye tid til å følge opp tråden. Mine innlegg vil bli mer sporadiske og dermed vil utvilsomt tråden endre form og farge (type: mindre blogg og mer alminnelig tråd). Tråden vil leve videre og jeg vil helt sikkert skrive flere innlegg når jeg har tid til det. Bare så dette er nevnt i forbifarten hvis noen av dere lurer på hvorfor aktiviteten fra min side ikke helt er den samme som tidligere...
    Apropos kommende BMW klassikere og tiden da Chris Bangle var ansvarlig for BMW's design. E60 M5 med den nå legendariske S85B50 V10 sugemotoren på 507 HK ved 7750 rpm og 520 Nm ved 6100 rpm er fantastisk. At den temmelig erfarne biljournalisten Matt Watson bare sitter og ler i denne filmen er derfor høyst forståelig...
     
  13. Like
    Fredrik mottok omdømme fra Werther i Fredriks alternative bimmerstråd   
    @ogee1Jepp... Fiat Ritmo 125/130 TC Abarth med hhv. 125 og 130 HK fra en 1995 cm3 stor rekkefirer med dobbel overliggende kamaksel samt en tettsteget 5-trinns ZF gearkasse var en artig outsider i GTI kappløpet på 80-tallet. Det var også andre bilmodeller som f.eks Lancia Delta Integrale (dyr), Toyota Corolla GT (dyr) og ikke minst BMW E30 318is/320i/325i (dyr). E30 M3 og MB's alternativ W201 190E 2,3-16 var betydelig dyrere og det er et spørsmål om disse bilmodellene samt E30 i alminnelighet egentlig var GTI'er...
    Mer spesialiserte sportsbiler som f.eks Porsche 924 (125 HK i original utførelse) og 944 (163 HK i original utførelse) ble ofte ytelsesmessig sammenlignet med GTI bilene, men Porschene hadde en betydelig høyere topphastighet og som regel mye bedre mellomakselerasjoner (motorene hadde et høyere dreiemoment og ytet mer på toppen av turtallsregisteret). Utfordringen med Porschene var selvfølgelig prisen som lett kom opp i mer enn det dobbelte av hva en gjennomsnitlig GTI bil gjorde. 944 Turbo (951) med først 220 HK og senere 250 HK var forøvrig toppen av kransekaken (før prisene tok helt av med 911) med fabelaktige kjøreegenskaper, 0-100 Km/t på 5,5 sekunder og en topphastighet på 260 Km/t allerede i 1988/1989...
  14. Like
    Fredrik mottok omdømme fra Marius2002 i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Du har en interessant refleksjon der vedr. 2GT og jeg tror at du har et poeng. Nærmest ingen vil ha en MPV i disse dager og for å understreke ditt poeng så mer eller mindre gir f.eks Citroën bort deres C4 Picasso (som er en MPV i kort og lang utgave). For et par år siden kostet vår bil (som er en kort C4 Picasso) ca. 320K DKK (400K NOK), men idag koster den samme bilen med det samme utstyret ca. 240K DKK (300K NOK) her i Danmark. Det handler om en brutal markeds og etterspørselseffekt - "alle" vil ha en SUV (som Citroën knapt kan levere idag).
    På den annen side er det rent teknisk ikke stor forskjell på f.eks den nye Peugeot 3008 (som er en slags semi-SUV med kun forhjulstrekk) og nettopp Citroën C4 Picasso. Bilene deler plattform, motorer, drivverk og man sitter like høyt samt at bakkeklaringen er mer eller mindre den samme. Ordentlige SUV'er som f.eks X3 og X5 er en helt annen sak, men de fleste av oss ser ikke forskjellen på en ordentlig SUV og en semi-SUV (som f.eks X1, X2... og Peugeot 3008).
    Jeg utnyttet dette poenget da jeg kjøpte vår C4 Picasso og sparte mange penger på dette. Så får vi se da hva som skjer den dagen jeg skal selge bilen om 5-6 år. Jeg tror at bilen mer eller mindre vil være nedskrevet verdimessig fordi elektriske biler vil ha tatt mer eller mindre helt over når vi kommer så langt. På den annen side er dette til å leve med når jeg kun betalte 219K DKK (274K NOK) for bilen. Stort mer plass og komfort får man ikke for så lite penger hvis man ellers ønsker en ny bil (i alle fall ikke her i Danmark)...
  15. Like
    Fredrik ga omdømme til Saltkjelen i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Jeg er ikke uenig! Man får ta det for hva den er, og sånn sett er den jo en stor "höjdare" sett i forhold til konkurrentene. Det som dog forundrer meg litt er at Peugeot (for en tid tilbake?) uttalte at de skulle slutte med satsingen på MPV til fordel for SUV. De hadde sett at markedet ikke ville ha MPVer, og at SUV var veien å gå. Det fascinerer meg derfor at BMW valgte å gå videre med MPV-satsingen sin når en av markedslederne (?) av nevnte bilmodell skulle legge ballen død. Interessant nok har Mercedes stoppet produksjonen av sin B-klasse, og om den kommer tilbake er vel høyst usikkert. BMW har også bekreftet at det ikke blir noen 2-serie Gran Tourer ved neste generasjon. Er det et nederlag de har begynt å erkjenne?
    Nei, 2GT/AT er ikke den mest spennende BMW-modellen, men det er ingen grunn til at BMW skal være kjipe her også. Tenk så mye kulere om de hadde vært innovative og fremtidsrettede. Det med girspaken skulle vel vært på plass for flere år siden..  
  16. Like
    Fredrik mottok omdømme fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger. Det er jo ikke slik at jeg mer eller mindre plutselig har mistet interessen for biler generelt og BMW spesielt (selv om jeg for tiden kjører Citroën). Det handler kun om at jobben kommer til å ta svært mye tid fremover og at jeg derfor ikke har så mye ekstra tid til en hobby som denne tråden og forumet forøvrig (eller andre hobbyer jeg har). Vi får se hvordan det går, men noen innlegg vil jeg helt sikkert skrive i f.eks helgene og når jeg ellers får tid.
    Vår nye C4 Picasso (kort utgave) ble kjøpt pga. verdi for pengene (altså fordi den hadde en temmelig sympatisk pris hos en Citroën forhandler her i Århus) samt at den passer vårt bruk perfekt. Den har en 1,6 liter dieselmotor som yter 120 HK og 300 Nm (Euro 6). Diesel er stadig stort her i Danmark og vil være dette i minst 5-6 år fremover før elektriske biler så smått kommer til å ta over. Danmark ligger i likhet med f.eks Tyskland langt etter Norge på dette området. Gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring er relativt hyggelige 0,38 liter/mil, Co2 er 100 gram pr. Km og NoX er 71,6 gram pr. Km. 0-100 Km/t går løs på 11,3 sekunder og topphastigheten er 189 Km/t.
    Det store kjøpsargumentet for bilen er imidlertid innvendig plass, komfort og fleksibilitet. Støynivået er svært lavt fordi bilen bl.a har laminerte sideruter, men også utstrakt bruk av støyisolerende materialer. Benplassen bak er meget bra takket være individuell justering av baksetene samt at vinkelen på seteryggen også kan justeres på samtlige seter. Når man har to barn i voksen størrelse er slikt naturligvis ganske viktig...
    C4 Picasso kjører OK, men er selvfølgelig ingen BMW. Når dette er nevnt liker jeg faktisk bilens kjøredynamiske egenskaper og kanskje spesielt med tanke på at den er en MPV og at man derfor sitter høyt som i en kompakt SUV a la f.eks den tekniske slektningen Peugeot 3008 (ny type) og andre tilsvarende SUV'er. Frontvinduet er også stort som på en Tesla Model X og dette er naturligvis ingen ulempe vedr. komfortnivået. Bilder kommer etterhvert...
  17. Thanks
    Fredrik mottok omdømme fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Tusen takk for følget så langt er vel det korrekte å si til de mange av dere som har fulgt tråden siden den begynte for over 7 år siden i august måned 2011. Jeg vil ikke stoppe med å skrive i tråden, men frekvensen av innlegg fra min side vil helt sikkert gå vesentlig ned i tiden fremover. Dette er det primært to årsaker til og det handler selvfølgelig om mangel på tid samt at den alminnelige interessen for tråder/blogger som denne ikke er den samme som for bare noen få år siden.
    Nesten 10000 innlegg og snart 400000 besøk i tråden er langt over alle forventninger. Jeg trodde på ingen måter da jeg startet tråden at den ville bli såpass populær. Det har vært en fantastisk reise/opplevelse og på alle måter kjempe inspirerende. Jeg har hatt utrolig stor glede av å skrive i tråden og svært mange av diskusjonene har vært både meningsfylte og interessante. Jeg har lært mye og utviklet min bilinteresse (kanskje spesielt i relasjon til amerikanske biler, men også mer tekniske detaljer som jeg ellers ikke ville ha fokusert på). I denne sammenhengen vil jeg rette en spesielt stor takk til profilene @TRF, @Fredrik 90, @Werther og @Marius2002, men selvfølgelig også de mange andre av dere som har bidratt til at tråden har blitt hva den er idag. Hverken min tråd eller forumet generelt blir bedre enn summen av vår felles aktivitet og innsats...
    Nå høres det ut som om jeg har planer om å slutte å skrive i tråden. Det har jeg ikke, men en litt annen arbeidssituasjon medfører at jeg i tiden fremover ikke vil få like mye tid til å følge opp tråden. Mine innlegg vil bli mer sporadiske og dermed vil utvilsomt tråden endre form og farge (type: mindre blogg og mer alminnelig tråd). Tråden vil leve videre og jeg vil helt sikkert skrive flere innlegg når jeg har tid til det. Bare så dette er nevnt i forbifarten hvis noen av dere lurer på hvorfor aktiviteten fra min side ikke helt er den samme som tidligere...
    Apropos kommende BMW klassikere og tiden da Chris Bangle var ansvarlig for BMW's design. E60 M5 med den nå legendariske S85B50 V10 sugemotoren på 507 HK ved 7750 rpm og 520 Nm ved 6100 rpm er fantastisk. At den temmelig erfarne biljournalisten Matt Watson bare sitter og ler i denne filmen er derfor høyst forståelig...
     
  18. Like
    Fredrik mottok omdømme fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger. Det er jo ikke slik at jeg mer eller mindre plutselig har mistet interessen for biler generelt og BMW spesielt (selv om jeg for tiden kjører Citroën). Det handler kun om at jobben kommer til å ta svært mye tid fremover og at jeg derfor ikke har så mye ekstra tid til en hobby som denne tråden og forumet forøvrig (eller andre hobbyer jeg har). Vi får se hvordan det går, men noen innlegg vil jeg helt sikkert skrive i f.eks helgene og når jeg ellers får tid.
    Vår nye C4 Picasso (kort utgave) ble kjøpt pga. verdi for pengene (altså fordi den hadde en temmelig sympatisk pris hos en Citroën forhandler her i Århus) samt at den passer vårt bruk perfekt. Den har en 1,6 liter dieselmotor som yter 120 HK og 300 Nm (Euro 6). Diesel er stadig stort her i Danmark og vil være dette i minst 5-6 år fremover før elektriske biler så smått kommer til å ta over. Danmark ligger i likhet med f.eks Tyskland langt etter Norge på dette området. Gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring er relativt hyggelige 0,38 liter/mil, Co2 er 100 gram pr. Km og NoX er 71,6 gram pr. Km. 0-100 Km/t går løs på 11,3 sekunder og topphastigheten er 189 Km/t.
    Det store kjøpsargumentet for bilen er imidlertid innvendig plass, komfort og fleksibilitet. Støynivået er svært lavt fordi bilen bl.a har laminerte sideruter, men også utstrakt bruk av støyisolerende materialer. Benplassen bak er meget bra takket være individuell justering av baksetene samt at vinkelen på seteryggen også kan justeres på samtlige seter. Når man har to barn i voksen størrelse er slikt naturligvis ganske viktig...
    C4 Picasso kjører OK, men er selvfølgelig ingen BMW. Når dette er nevnt liker jeg faktisk bilens kjøredynamiske egenskaper og kanskje spesielt med tanke på at den er en MPV og at man derfor sitter høyt som i en kompakt SUV a la f.eks den tekniske slektningen Peugeot 3008 (ny type) og andre tilsvarende SUV'er. Frontvinduet er også stort som på en Tesla Model X og dette er naturligvis ingen ulempe vedr. komfortnivået. Bilder kommer etterhvert...
  19. Like
    Fredrik mottok omdømme fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger. Det er jo ikke slik at jeg mer eller mindre plutselig har mistet interessen for biler generelt og BMW spesielt (selv om jeg for tiden kjører Citroën). Det handler kun om at jobben kommer til å ta svært mye tid fremover og at jeg derfor ikke har så mye ekstra tid til en hobby som denne tråden og forumet forøvrig (eller andre hobbyer jeg har). Vi får se hvordan det går, men noen innlegg vil jeg helt sikkert skrive i f.eks helgene og når jeg ellers får tid.
    Vår nye C4 Picasso (kort utgave) ble kjøpt pga. verdi for pengene (altså fordi den hadde en temmelig sympatisk pris hos en Citroën forhandler her i Århus) samt at den passer vårt bruk perfekt. Den har en 1,6 liter dieselmotor som yter 120 HK og 300 Nm (Euro 6). Diesel er stadig stort her i Danmark og vil være dette i minst 5-6 år fremover før elektriske biler så smått kommer til å ta over. Danmark ligger i likhet med f.eks Tyskland langt etter Norge på dette området. Gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring er relativt hyggelige 0,38 liter/mil, Co2 er 100 gram pr. Km og NoX er 71,6 gram pr. Km. 0-100 Km/t går løs på 11,3 sekunder og topphastigheten er 189 Km/t.
    Det store kjøpsargumentet for bilen er imidlertid innvendig plass, komfort og fleksibilitet. Støynivået er svært lavt fordi bilen bl.a har laminerte sideruter, men også utstrakt bruk av støyisolerende materialer. Benplassen bak er meget bra takket være individuell justering av baksetene samt at vinkelen på seteryggen også kan justeres på samtlige seter. Når man har to barn i voksen størrelse er slikt naturligvis ganske viktig...
    C4 Picasso kjører OK, men er selvfølgelig ingen BMW. Når dette er nevnt liker jeg faktisk bilens kjøredynamiske egenskaper og kanskje spesielt med tanke på at den er en MPV og at man derfor sitter høyt som i en kompakt SUV a la f.eks den tekniske slektningen Peugeot 3008 (ny type) og andre tilsvarende SUV'er. Frontvinduet er også stort som på en Tesla Model X og dette er naturligvis ingen ulempe vedr. komfortnivået. Bilder kommer etterhvert...
  20. Like
    Fredrik ga omdømme til Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Slenger meg på @TRF her
    Takk!
    Jeg liker denne tråden, her har vi vel diskutert fremtid og fortid, biler av alle aldre, prisklasse og merker, fly(spesielt Spitfire og Concorde), krig, musikk, film, hus, øl, mat, duppeditter og egentlig det meste. Det er en grei avkobling, med BMW likevel som en rød tråd
  21. Like
    Fredrik ga omdømme til Fredrik 90 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Jeg må si det er hyggelig å bli nevnt i denne sammenheng 😀 Synd å høre at du kommer til å få mindre tid til Bimmers.no, men godt du ikke forlater oss helt. Det har vært stort frafall fra de tradisjonelle forumene de siste årene, i konkurransen med Facebook og Instagram så taper de tradisjonelle forumene. Det er trist, da nettforum ofte frembringer den gode gamle lesegleden. Du har vært med siden den spede start i 2003 (eller var det 2004?), jeg kom med først tidlig i 2008. Det vil si at vi nå har «kjent» hverandre i straks 10 år, tiden flyr. På de årene har vi hatt mange diskusjoner, noen svært så intense og andre hvor vi har delt lidenskapen for bil og BMW. Vi hadde ett fint samarbeide når du var redaktør og jeg skrev noen artikkeler. Jeg har lært mye av ditt bekjentskap her inne, håper det er noe gjensidig. Jeg tror jeg husker den første diskusjonen vi to hadde hvor jeg lærte noe. Det var om at bagasjerommet i E46 Touring var større enn i E39 Touring, hvilket jeg argumenterte hardt og lenge for at ikke var tilfelle. Men så feil kunne jeg ta, det var 410 liter i E39 Toruring mot 435 liter i E46 Touring 👍 Når man lærer noe etter en god diskusjon så har ett forum gjort nytten sin i mine øyne. 
    Også må jeg avslutte med å få gratulere deg med ny bil 😀
  22. Like
    Fredrik ga omdømme til TRF i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Takker for fine ord Fredrik. Det er synd å lese at du vil være mindre aktiv, men jeg ønsker deg lykke til i ny arbeidssituasjon. Jeg håper du ikke glemmer oss helt, og at det kommer noen drypp allikevel fra deg. Tråder som dette, eller rettere sagt, tråden din ettersom vi ikke har noe lignende, er med på å gi forumet en dimensjon og dybde som er ganske uvanlig og gjør at forumet får en bredde som "holder det i live".  Gjennom mange engasjerende diskusjoner er det ikke tvil om at det er et hyggelig avbrekk fra min ellers relativt teknisk orienterte hverdag å ta seg noen minutter med litt lesing i tråden her. Stor tommel opp!
     
  23. Thanks
    Fredrik mottok omdømme fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Tusen takk for følget så langt er vel det korrekte å si til de mange av dere som har fulgt tråden siden den begynte for over 7 år siden i august måned 2011. Jeg vil ikke stoppe med å skrive i tråden, men frekvensen av innlegg fra min side vil helt sikkert gå vesentlig ned i tiden fremover. Dette er det primært to årsaker til og det handler selvfølgelig om mangel på tid samt at den alminnelige interessen for tråder/blogger som denne ikke er den samme som for bare noen få år siden.
    Nesten 10000 innlegg og snart 400000 besøk i tråden er langt over alle forventninger. Jeg trodde på ingen måter da jeg startet tråden at den ville bli såpass populær. Det har vært en fantastisk reise/opplevelse og på alle måter kjempe inspirerende. Jeg har hatt utrolig stor glede av å skrive i tråden og svært mange av diskusjonene har vært både meningsfylte og interessante. Jeg har lært mye og utviklet min bilinteresse (kanskje spesielt i relasjon til amerikanske biler, men også mer tekniske detaljer som jeg ellers ikke ville ha fokusert på). I denne sammenhengen vil jeg rette en spesielt stor takk til profilene @TRF, @Fredrik 90, @Werther og @Marius2002, men selvfølgelig også de mange andre av dere som har bidratt til at tråden har blitt hva den er idag. Hverken min tråd eller forumet generelt blir bedre enn summen av vår felles aktivitet og innsats...
    Nå høres det ut som om jeg har planer om å slutte å skrive i tråden. Det har jeg ikke, men en litt annen arbeidssituasjon medfører at jeg i tiden fremover ikke vil få like mye tid til å følge opp tråden. Mine innlegg vil bli mer sporadiske og dermed vil utvilsomt tråden endre form og farge (type: mindre blogg og mer alminnelig tråd). Tråden vil leve videre og jeg vil helt sikkert skrive flere innlegg når jeg har tid til det. Bare så dette er nevnt i forbifarten hvis noen av dere lurer på hvorfor aktiviteten fra min side ikke helt er den samme som tidligere...
    Apropos kommende BMW klassikere og tiden da Chris Bangle var ansvarlig for BMW's design. E60 M5 med den nå legendariske S85B50 V10 sugemotoren på 507 HK ved 7750 rpm og 520 Nm ved 6100 rpm er fantastisk. At den temmelig erfarne biljournalisten Matt Watson bare sitter og ler i denne filmen er derfor høyst forståelig...
     
  24. Thanks
    Fredrik mottok omdømme fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Tusen takk for følget så langt er vel det korrekte å si til de mange av dere som har fulgt tråden siden den begynte for over 7 år siden i august måned 2011. Jeg vil ikke stoppe med å skrive i tråden, men frekvensen av innlegg fra min side vil helt sikkert gå vesentlig ned i tiden fremover. Dette er det primært to årsaker til og det handler selvfølgelig om mangel på tid samt at den alminnelige interessen for tråder/blogger som denne ikke er den samme som for bare noen få år siden.
    Nesten 10000 innlegg og snart 400000 besøk i tråden er langt over alle forventninger. Jeg trodde på ingen måter da jeg startet tråden at den ville bli såpass populær. Det har vært en fantastisk reise/opplevelse og på alle måter kjempe inspirerende. Jeg har hatt utrolig stor glede av å skrive i tråden og svært mange av diskusjonene har vært både meningsfylte og interessante. Jeg har lært mye og utviklet min bilinteresse (kanskje spesielt i relasjon til amerikanske biler, men også mer tekniske detaljer som jeg ellers ikke ville ha fokusert på). I denne sammenhengen vil jeg rette en spesielt stor takk til profilene @TRF, @Fredrik 90, @Werther og @Marius2002, men selvfølgelig også de mange andre av dere som har bidratt til at tråden har blitt hva den er idag. Hverken min tråd eller forumet generelt blir bedre enn summen av vår felles aktivitet og innsats...
    Nå høres det ut som om jeg har planer om å slutte å skrive i tråden. Det har jeg ikke, men en litt annen arbeidssituasjon medfører at jeg i tiden fremover ikke vil få like mye tid til å følge opp tråden. Mine innlegg vil bli mer sporadiske og dermed vil utvilsomt tråden endre form og farge (type: mindre blogg og mer alminnelig tråd). Tråden vil leve videre og jeg vil helt sikkert skrive flere innlegg når jeg har tid til det. Bare så dette er nevnt i forbifarten hvis noen av dere lurer på hvorfor aktiviteten fra min side ikke helt er den samme som tidligere...
    Apropos kommende BMW klassikere og tiden da Chris Bangle var ansvarlig for BMW's design. E60 M5 med den nå legendariske S85B50 V10 sugemotoren på 507 HK ved 7750 rpm og 520 Nm ved 6100 rpm er fantastisk. At den temmelig erfarne biljournalisten Matt Watson bare sitter og ler i denne filmen er derfor høyst forståelig...
     
  25. Like
    Fredrik mottok omdømme fra ogee1 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Mange biler på spesielt 70-tallet, men også 80-tallet hadde relativt dårlige varmeapparater og ditto kjølekapasitet. Klimaanlegg eller mer korrekt AC var uvanlig i Europa så vi måtte leve med ganske varme biler om sommeren. Støynivået i mange biler på den tiden var også mye høyere enn vi er vant til idag i de aller fleste biler bortsett fra de aller minste og billigste (type: Citroën C1 og VW Up!). Sikkerhetsnivået (aktivt og passivt) var også stort sett totalt fraværende før mot slutten av 80-tallet da minst et par airbagger ble standard på mange biler. ABS bremser ble f.eks først standard på mange biler et stykke inn på 80-tallet selv om selve systemet (elektronisk) ble utviklet på 70-tallet. Moderne hjelpesystemer som Lane Assist, Adaptive Cruisecontrol og Blind Spot Monitoring var ennå ikke oppfunnet.
    Katalysator ble påbudt i 1989 og dermed ble blyfri bensin også mer alminnelig. Miljøsituasjonen de siste årene opp mot dette forbudet kan ikke beskrives som annet enn forferdelig. Luften i Oslo kunne være direkte helsefarlig og man skulle ikke bevege seg mye ute i trafikken før man fikk en smak av "jern/bly" i munnen. 
    En annen ting som har blitt mye bedre med årene er motorene. Mindre toleranser (interne bevegelige deler) under produksjon av motorene ga betydelig mindre friksjon og dermed mer smidige og økonomiske motorer. Motorene har også blitt betydelig mer effektive (både med og uten ladeluft) og dette har ført til ikke bare flere hestekrefter i relasjon til et gitt sylindervolum, men også mye mer dreiemoment over et bredere register. Motorene skulle som regel piskes før i tiden for å yte tilfredsstillende og det kunne være ganske slitsomt i lengden på alminnelige biler.
    5-trinns manuelle gearkasser ble først vanlig på alminnelige biler på midten av 80-tallet. Min første MB 190E 2,0 hadde 5-trinns manuelt gear (som var ekstrautstyr), men min andre MB 190E 2,0 hadde kun 4-trinns manuelt gear (definitivt slitsomt i motorveishastigheter). Automatiske gearkasser hadde som regel kun 3-trinn, men 4-trinns automatgear begynte å bli vanlig på litt mer kostbare biler et stykke inn på 80-tallet. Vi snakker gammeldagse og relativt trege automatgear med lameller og ikke mer moderne dobbelkoblings gearkasser (type: PDK og tilsvarende). Dette førte bl.a til at relativt kraftige biler som f.eks BMW E28 528i med M30 rekkesekser og 184 HK brukte nesten 9 sekunder 0-100 Km/t (11 sekunder med automatgear). En mer vanlig 5-serie som E28 520i med M20 rekkesekser og 125-129 HK brukte 11,5 sekunder 0-100 Km/t (13,8 sekunder med automatgear).
    Vi har forresten kjøpt ny bil idag. Det ble en 2017 (september produksjon) Citroën C4 Picasso BlueHDi 120 med manuelt gear (6-trinn). Det er ikke verdens mest spennende bil, men den har god plass, bra komfort (med bl.a fem individuelle seter og laminerte sideruter) og den var relativt billig..
    Vår C4 Picasso er koksgrå metallic, men ellers nogenlunde identisk.