Pedi

Medlemmer
  • Innholdsteller

    7252
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    5

Pedi last won the day on January 21

Pedi hadde mest likt innhold!

Om Pedi

  • Vurdering
    Do it the Pedi way...

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Sveio
  • Interesser:
    BMW, Alpina, Phoenix Gold

Siste besøkende

1437 profilvisninger
  1. Helt klart... Ligger i blodet det, tanken på å unngå å få en annens dør inn i siden min. Men det hører med til historien (som jeg selvsagt glemte å ta bilde av) at litt senere på dagen - på tross av ALLE ledige parkeringsplasser - så var de en som klarte å parkere den gamle japsebilen sin på siden av min. Med to av hjula plantet godt i grøfta vel å merke, men "ikke parker en annen plass" på den store åpne plassen liksom...
  2. Hehe, blir kanskje LITT vel moderne
  3. Njaaa... Denne er ikke prioritert helt ennå, men jeg kikker jo stadig etter deler til den. Siste nytt nå er at en av tingene jeg mangler, lastebilhytten, er jo noe jeg har sett etter en stund. Nå på søndag som var var jeg å kikket i et trangt vognskjul på en hytte. En 1943 modell GMC Army. Men det dumme der var jo at jeg måtte kjøpe HELE lastebilen, og selv om hytta var i kjempegod stand - så var det jo typisk nok tidligere montert inn "kanonløp/skytterhull"... Så jeg vet ikke helt... Slenger med et par skikkelig dårlige bilder, var trangt som fyyy å ta bilde. Og det verste av alt er at jeg havnet i speilbilde på det ene - så ikke le dere heeelt ihjel... Litt vondt å se, men slik ser bilen ut: Men jeg trenger jo som sagt kun hytta, så det blir mye til overs... Kanskje jeg heller bør fortsette å lete etter en hytte uten resten. Jeg må nesten ha hytte klar før videre progress, med tanke på plassering osv på rammen..
  4. Jeg har allerede sjekket funksjonen, og den er direkte mangelfull. Så den posten du linket til vil bli flittig lest (igjen) når jeg skal til med å sette sammen interiøret. Dette er vel en ganske normal feil på E23? Som nevnt over, så er min også slik, så jeg må ha meg en økt der ja... Men for å oppdatere litt Jeg har jo, med skjelvende knær, ventet i spenning på å få tak i den aktuatoren som jeg ikke har fått tak i ny. Funksjonen er som den skal med den jeg har, men det er jo ingen garanti for at den ryker innen kort tid etter at bilen er satt sammen. Og det SISTE jeg ønsker, er å måtte bytte den igjen. For da må jo dashbord osv osv ut igjen.. En helsikes jobb... Det er jo typisk nok en som ligger underst... MEN... Jaggumeg så er det morro å hente post innimellom... Denne rakkeren her: Blir nå erstattet med denne: Endelig er den siste aktuatoren kommet Så da kan jeg se litt lysere på ting. Men klart, en gjør jo andre ting mens en venter på deler - og oftest med andre biler (spesielt nå som sesongen er her igjen. E24en måtte jo få seg en klargjøring, og den trengte seg en maskinering på fjærskålene bak. Burde egentlig gått fort, men jaggumeg så ha bukken blitt "låst" nå i 3-4 uker i påvente av en dreiejobb som jeg bestilte. Men fikk et bilde for fem minutter siden Så nå er delen ferdig maskinert, og jaggumeg sveist og greier Så i kveld blir det å få litt "maling" på delene, og smette de på plass... ENDELIG få bilen av bukken igjen!!! Da er det å få et par-tre E28 innom for litt arbeid, og så får E23en få litt pleie i takt med været. Fint vær=utearbeid, dårlig vær = E23 arbeid... Akkurat nå har vi veldig bra vær, men det endres jo fort på denne siden av landet Og jeg har en liten pakke som skal hentes på posten, så jeg skal komme med oppdatering etterhvert der også Ha en fin helg
  5. Hei!

    Det ser ut som om du har peiling på e28 instrumentpaneler. Jeg har kjøpt et nyoverhalt cluster til M5 hvor alt skal fungere. Men jeg får ikke liv i turtelleren. Det er heller ikke liv i temperaturmåleren og drivstoffmåleren står på veldig lavt nivå (dette kan være riktig, men tror det er mer drivstoff på tanken)

    Det kan være giverne på disse som er gåen på disse

    Det har vært skiftet til nye batterier i clusteret under overhalingen. Hvordan får jeg målt om turtelleren får signalet fra coilen? Har prøvd flere turtellere både til M5 og 535 med samme resultat.

     

    Haster litt, skulle gjerne hatt fiksa dette så fort som mulig

     

  6. Jaja... Nå ser det jaggumeg ut som at det er håp allikevel. Helt utrolig Vakuumklokken som mangler/var gått ut er faktisk på vei!! Eneste nå er jo selvsagt at det ikke er korrekt, det hadde jo ikke forundret meg da... Så jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg, for jeg har dradd meg selv litt ned i myren mtp å skru sammen varmeapparatet uten å ha byttet alle aktuatorene... Klart at jeg kunne ha gjort noe annet i mellomtiden, utvilsomt. Men siden jeg hadde så mye annet å gjøre også, så ble hele E23en forskjøvet litt for lett med vakuumklokka som syndebukk... Men nå er det bare å håpe at det er korrekt del som ankommer, for da skal jeg gi litt gass når vårmønstringen 1. mai er over. Iallefall når det er dårlig vær, for jeg må prioritere hus/hage ved fine dager.
  7. Jøran Hagen har en svart E23 på luft. jau, "alle" ventiler er mekaniske. Min tanke, men dog unøyaktig forklart, var jo at jeg skulle ikke ha en moderne digital styring, men "good'n old" styring med en kontroller per belg Men du forsto nok hva jeg mente
  8. Joda, men jeg bryr meg egentlig ikke... Så da får de bare styre på
  9. Glemte å sitere denne... Jeg har verken kjennskap til eller noe form for samarbeid med Cheral Auto. Jeg såg plutselig den greia selv, og syntes det egentlig bare er flaut. Ingen tekst eller forklaringer, kun masse reklame og gammel tysk mykporno-musikk. Så de har hanket inn alle bildene fra nettet, og laget en "video". Uten å verken spørre meg eller referere til meg...
  10. Jeg kan nok gjerne grave frem den katalogen igjen en dag ja. Er nedpakket vettu At E23 er undervurdert, det er det ingen tvil om.... Ja, dette er litt morro. Er jo heeelt utav dette med forum og innlegg osv... Og er ikke heeelt fornøyd med oppsettet mtp den "nye" løsningen i forhold til det som var før... Men jeg "jobber" med å venne meg til det. Uansett, utrolig kjekt å lese det du skriver - jeg setter pris på det Skal prøve å holde liv i denne tråden, selv om jeg må innrømme at det er ikke like enkelt... Ja, det har du heeelt rett i. Unnskyldningene og "gode" argumenter står i kø, og tiden flyr avgårde.... Jeg hadde seriøst store planer om å være klar til vårmønstringen nå i april. Men etter at februar forsvant i E34 Biturbomekk, så forsvant den timelimiten. Men jeg verken kan eller skal skylde på E34. Jeg har ikke vært direkte flittig på bilfronten i den senere tid, jeg har holdt på med andre ting som også er viktig. Og skal en drive med bil. så er det viktig å gjøre rette prioriteringer. Jeg har hatt en haug med småting med og i garasjen. Ofte er det små ting som ikke krever så sinnsykt med tid, men som bare må gjøres. Jeg har feks i alle år irritert meg over de 2 flaskene med gass som jeg har flyttet på i alle år... For 2,5 år siden kjøpte jeg en trommel til oksygen/acytelen, og har bare stått på hylla... En kveld fikk jeg det for meg, og hang den opp... Enkelt... Vips så var den så etterlengtet på plass: Og når jeg først var i gang, så hvorfor ikke få flaskene opp fra gulvet, og sikre de til veggen slik jeg har tenkt på så lenge? Bildet viser ikke løsningene på sikring nå ser jeg, men her ser dere iallefall hyllen som flaskene endte opp med. Opp fra gulv, og sikret til vegg som sluttresultat er en god ting. Jeg ser jo nå at jeg rett og slett må gjerne prøve å få tak i en trommel til slangen til sveiseapparatet. Har jo hurtigkoplinger, så den lange slangen jeg har der burde kanskje vært knept innpå en trommel den også. Mens vi snakker om trommel.. Jeg holder også på å gjøre klar et hjørne i garasjen som lyder navnet "vaskehjørnet". Her har jeg hengt opp en hageslangetrommel med 35 meters vannslange som skal være greit til spyling av plassen på utsiden. Her skal også høytrykkspyleren stå, så jeg fikk laget til en trommel til spyleren. 26 meter slange som er myk og tøyelig som bare juling gjør at det skal være enkelt å spyle bil - selv for "hu mor" i hus. Kun vri om krane til vann og slå på strøm til høytrykkspyleren, så er det bare til å dra ut slangen og spyle. Enkelt og greit... Og mens jeg sitter her og skriver, så får jeg melding fra rørleggeren at han kommer i ettermiddag for å legge opp vann til vask, høytrykkspyler, varmtvannstank og hageslangen. Så det kan jo bli fantastisk, jeg har gledet meg utrolig til å endelig få vann/vask i en garasje. Kunne vaske hender uten å gå inn i huset, kunne spyle med vann inne/ute uten en helsikes riggejobb med slanger og strøm osv... Deilig tanke.... Og hva annet har tiden gått til? Jo, masse utearbeid. Skal ikke kvele dere med kjedelige utebilder av hage/gårdsplass. Men ett bilde av "gårdsplassen" ved hovedinngangen legger jeg ut, for der holder jeg på å bygge nytt inngangsparti. Vi har 1,5 kvm inngangsparti i dag, så tenk dere selv når vi kommer 8 stk + 2 katter og en hund som skal inn dørene i regnet... Da skal det bli godt med 16 kvm inngangsparti, derfor har dette også blitt litt høyere på prioriteringslisten min Og klart... Det var jo vårslepp, så måtte jo få denne bilen ut på veien igjen: Den andre (les: E24) mangler noen bagateller til demperene bak, så den henger på bukken ennå... Venter på de siste maskinerte delene i løpet av denne uken (forhåpentligvis) Men det stopper ikke der.. Vi arrangerte jo treff hjemme hos oss i fjor, siden det ble bra, så gjør vi det igjen i år også. (legger ved et bilde av invitasjonen ) men som dere ser på bildet (selv om det ikke viser hele treffplassen), så hadde vi ganske fullt opp med de nærmere 30 bilene som kom i fjor. Vi ser for oss at det kanskje blir enda flere i år, og da må vi jo gjøre noe med plassmulighetene på tomta vår. Vi bor jo tross alt midt i et byggefelt. Så hva med å bruke den plassen som står "ubrukt" bakom garasjen?? Joda, vi fyller på med stein - og lager litt mer parkeringsplass. Så får vi plass til mer bil også... Som dere ikke kan se, så er det enda endel meter å fylle opp før plassen er stor nok. Satse på å lage til en 250-300 kvm ekstra parkeringsplass i løpet av kort tid nå. Men hva med E23 tenker vel dere alle nå, siden dette er en prosjekttråd om en bil (og ikke Ivars bekymringer og prosjekter i hverdagen ).... E23en er ikke glemt. Å bli ferdig til 30 april kan jeg se langt etter, men det gjør ikke så mye. Det viktigste målet er jo (for meg) E30Meet i juli, DET treffet har jeg lyst til å ha Direktøren med på... Men hvordan skal jeg løse det? Nå som det planlegges bygging av en gigantisk terrasse samt div støpearbeider utenfor også? Jeg vet ikke helt. Jeg må nok ha meg en kraftig økt om en stund ja... Men jeg venter fortsatt ennå på en aktuator til varmeapparatet. Og den bremser meg litt psykisk kjenner jeg. Men kanskje jeg klarer å gi litt mer gass når den kommer, for jeg KAN IKKE sette varmeapparatet i uten den. Ikke tale om... Men jeg fikk nå en pakke fra Ludvig her om dagen som er verdt å vise... Alltid morro med store pakker Hva skjuler seg her da montro? Jaudå... En original venstre forskjerm, helt ny, som Ludvig var så greit å legge på grunning for meg før avsendelse. Er deilig å få slike deler i hus. Det blir nok å handle en skjerm til høyre siden også, for det er faktisk den dårligste av forskjermene. Foruten dette har ikke så mye skjedd. Jo! Jeg fikk tak i en pakke med litt morrogreier... Da denne bilen skal bygges etter lommebok og lavt budsjett, så måtte jeg bare krype til korset og innrømme at digital styring fra Airlift til 25 lapper ikke ble aktuelt denne gang. Så da falt valget på en annonse på Finn.no der en kar hadde noe stæsj til E30 som han ikke hadde brukt. Her snakker vi lufttank, kompressor, mekaniske ventiler, manuelle brytere og et par belger og fjørbein.Alt dette til en "billig" penge. Det er ikke noe fancy greier, men det gjør at jeg slipper å vente med luft til pengene er der (ved en helt annen og senere anledning). De bagsa hadde jeg ikke bruk for egentlig, men når jeg tenkte meg om så har jeg jo det. Jeg har jo anskaffet meg noe som skal henge bakpå Direktøren ettehvert: Denne rakkeren skal få noe morro oppå, men det blir nok helst til neste år tenker jeg... Så slik er ståa her for tiden. Beklager at det ble så mye offtopic her, men litt greit å fortelle litt om hvorfor ting går litt seint...
  11. God dag godtfolk! Nå var det fryktelig lenge siden sist oppdatering. Jeg har vært bizzy i hele februar med en E34, og mars har nå vært litt omfattende på personlig plan. I tillegg så har jeg hatt en aldri så liten, men dog nødvendig, opprenskning/omorganisering i bilparken, så det har gått endel tid på det også. I TILLEGG så har det jo vært en enorm ventetid på deler til varmeapparatet som jeg ser på som meget nødvendig for å få det montert inn. Jeg kjøpte jo først et uoriginalt varmeapparatregister fra Litauen, men det var jo direkte skivebom. Så bestilte jeg fra Radiatorservice, for de hadde jo på lager. Etter 3 uker venting kom Radiatorservice frem til at de hadde gått på en smell, og søken etter nytt register skle bare ut i sanden. Så da kontaktet jeg GS, og vips så låg det en pakke i posten: Elsker jo pakker, så måtte bare åpne den med en eneste gang Her er komplett pakke med rør, skruer, tettninger og tetteskum. Tilogmed monteringsanvisning Da var det tilbake til den historien om de vakuumklokkene (aktuatorene), som teller 5 i antall hos meg. Alle ble bestilt, og alle skulle være lagervare tyskland. Men det varte og rakk med de også, så etter en god stund så purret jeg opp GS, og det viste seg å være EN aktuator som sto i rest. Men fikk de nå til å sende de som var kommet på lager da. Her kom det 4 forskjellige klokker, 2 o-ringer til AC samt 2 ventiler til vakuumslangene. Dvs at det mangler en pakning, en aktuator og 2 ventiler for å ha alt nytt. Men så var det hvilken klokke som manglet da... TYPISK nok så er det den som ligger i bunn, under varmeapparathuset, mot golvteppe. Så den virker for meg umulig å bytte i etterkant uten å ha alt utav igjen - og det skjer IKKE Så da får jeg foreløpig bare vente... Kan jo ikke montere en brukt aktuator på den verste tilkomstplassen, med mindre en ny IKKE er å få tak i lenger. Jeg har hatt en "Ivar-kasse" stående hos Storsveens Garasje som han har lagt litt diverse E21 og E23 deler i til meg etter hvert som han har funnet frem noe som jeg har trengt. Nå sendte han det over til meg, og delene kom denne uken. Der kom det (til E23 vel å merke) en dørstopper samt 4 nye splinter. Bare EN spør vel noen? Det er kun fordi at han hadde kun en i sitt lager. Husk at jeg er i sparemodus på denne bilen, og delene fra Storsveens lager er rimelige. Anbefaler andre også å sjekke opp i hva han har liggende av originaldeler til div BMWer. En ny list til venstre bakfanger hadde han også liggende, og det passet perfekt, for den trengte jeg faktisk Og så hadde han juvelen i kronen 2 nye griller til preface... Nydelig... Det er et must, for helhetens skyld... Griller, nyrer og blinklys MÅ være nytt, for det ser så grusomt ut når det er i slitt forfatning... Vel, ikke så spennende denne gangen heller selvsagt, men jeg håper at det ikke blir lenge til jeg kan begynne å gi gass igjen på denne bilen. Og så fort vi er i gang, så skal ting skje også... Takk for følge, og håper dere vil følge med videre på tross av laber aktivitet fra min side i det siste...
  12. Takk for tips, men jeg har faktisk hørt/lest det samme med flere. Jeg kommer nok til å gå for 3P eller 3H. 3P kan oppgraderes til 3H, så jeg får se hva pengesekken tilsier. har hørt mye bedre ting om kvaliteten på 3P/H enn den gamle V2en... De kjørte faktisk en kampanje der du fikk levert V2en i innbytte på 3P/H for en stund tilbake
  13. Ja, det skal bli morro å få denne 7eren på veien. E23 er en bil i en helt egen klasse. Som jeg har sagt før, E23 er "totally underrated" og sett forbi - men sannheten er at det er virkelig et flaggship fra BMW på 70/80-tallet. Er ingen tvil om at drømmen er ACS i 18", men jeg har ennå tilgode å finne et sett til vettug pris. Borbet A i 17" er ganske så kult, det må jeg innrømme. Men kan ikke huske sist jeg såg et sett for salg. Lavbudsjett er alt etter hvem som ser det, helt klart. Det er ingen tvil om at denne bilen kunne blitt ENDA billigere ferdig på vei enn den blir. Men jeg ønsker jo at denne bilen skal være teknisk i orden, og det jeg skrur av må være skikkelig sammenskrudd. men å kjøpe alt nytt både her og der blir ikke aktuellt. Altså, hva som er en dyd av nødvendighet/ødelagt osv, det må kjøpes inn - lavbudsjett eller ei. Og er det ikke rom for det i budsjettet, vel da må en bare vente enda en måned - til en får lagt det inn i budsjettet. Ang det med luft... Luft er i dag både billig og dyrt. Bags kan kjøpes billig fra Polen. Billige bags ser like tøft ut på bilder som dyre bags, men de billige har en tendens til å bevise hvorfor de er billige. Og da velger jeg å gå for Airlift sine bags, for de skal være av en helt annen kvalitet. En annen ting er jo styringssystem. Her får en kjøpt billige ventiler osv, som også ser bra ut på bilder - og funker "helt ok" på en måte. Men her igjen, en får kjøpt digitale systemer som er 4-veis med regulering/monitorering via både trykkmåling samt potensiometre/nivåfølere montert inn på hvert hjuloppheng. Her ønsker jeg også å gå for digital løsning, og jeg har ikke handlet inn verken styringssystem eller tank/kompressorer ennå. Men for all del, det er dyrt, og jeg mistenker at det blir en manuell (billig) løsning i år for at denne bilen skal kunne komme på veien. Luft koster med andre ord alt ifra lave 20-talls tusen for Polen/ebay/kina-greier, til opp imot 50 lapper med frakt og moms for skikkelige greier. Haha, du er nå herlige du Ikke akkurat den sprekeste tråden dette, men litt underholdning etterhvert vil det kanskje bli. Men som dere gjerne har fått med dere, det har ikke skjedd noe på E23-fronten i den siste tiden. Vel, nesten helt sant... Gusdal Car Care har jobbet intenst med interiøret på bilen, og det er nå ferdigstilt fra han. En HAUG med esker og pakker med nyrensede deler, samt diverse lakkererte/reparerte deler er kommet i hus. Jeg sier "i hus", for det er akkurat nettopp det som er fakta. Jeg vil ikke ha et renset interiør stående løst i garasjen, så det ble til å bære delene opp i kjellerstua til de eldste ungene. Og delene tar hele stua... Skulle nesten ikke tru at det skulle få plass inni EN bil For å unnskylde meg selv, så har jeg nå utført en liten jobb på hans bil imens da... Jeg har ikke BARE lagt på latsiden. Men at han er noen timer på pluss siden i forhold til meg, det er det vel ingen tvil om. Men bilen hans er tilnærmet klar nå, det er heldigvis bare noen smådeler som mangler (les: venter på), lufting av bremser og sånn kos - samt at han må komme tilbake med interiøret sitt som han har hatt hjemme på rens. I løpet av denne uka må vi vel være i boks med bilen hans tenker jeg... Har et bilde hvor formannen var på inspeksjon: Det ble heldigvis godkjent, og motoren låt fint der den gikk. Jeg har også endelig fått tak i en bakspoiler. Det er egentlig litt rart at jeg skriver "endelig fått tak i", for jeg husker jo så godt at vi synes alle at de såg fæle ut - og nå må jeg faktisk helt til Statene for å få tak i en slik Den er ikke ankommet, men ligger vel snart på en båt i retning Norge. Det ble ikke en BBS som jeg hadde håpet på (siden jeg har BBS frontspoiler), men Zender. Ikke så farlig egentlig, de er ganske like. Har et bilde av den aktuelle spoileren her, lagt bakpå en E23 (ikke montert, kun lagt på for bildet sin del) Jeg har trua på at det skal bli helt riktig på min bil. Men angående interiøret.. Jeg fant frem en katalog fra 80-tallet, med litt koselige bilder... Jeg synes det er umåtelig kult å lese slik gammel bilhistorie. Brosjyren jeg har (jeg har flere typer, men denne var spesifikk for rett tid osv) er som ny, og det gjør noe med meg når jeg blar igjennom siden med gammel eleganse. Helt rått, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det - madammen ser jo på meg og flirer seg ihjel, for jeg blir jo helt sentimental og rar der jeg sitter Men for å gi dere en liten smakebit, slik at dere ikke skal føle dere heeelt lurt etter igjen å ha klikket dere inn på denne tråden igjen, så husker vel flere av dere hvordan setene såg ut før Gusdal Car Care-magien fikk lurt seg til? Når setene sto i bilen var det bare helt rått å se de i virkeligheten. Se her: Såg bra ut, right? Til å være så gammelt liksom? ja, egentlig helt fantastisk... Men så tok jeg interiøret UTAV bilen, og et helt annet lys kom på... Damn, her ser en virkelig hva som skjer... Er dette reddbart i det hele tatt? Skal jeg levere det til omtrekking? Uff, det såg ikke bra ut når en inspiserte det i kraftig lys... Dette var jo et typisk eksempel... Og armlener da??? Dette interiøret ble plutselig ikke så nice allikevel. Er det beyond repair, og for mye for selve tryllekunstneren himself, Mister Gusdal? Tankene flyr, og en får jo litt angst.. Det var jo interiøret som skulle være showstopperen her lixom... Men etter mange timer med rensing, blanding av lakk osv osv, så er ineriøret vasket, renset og gnikket på. Noen deler sparklet og lakket, og resultatet er bedre enn forventet. Det sier seg selv at et interiør som er såå slitt, ikke kan bli nytt med å gnikkes på. Det er jo måte på magi som skal utføres. Men jeg er fornøyd, og gleder meg til å vise det frem. Det blir en helsikes jobb å sette det sammen igjen, men skal bli morro for det. Først må jeg få delene til varmeapparatet, samt å rense taktrekk og montere glassluka inn i bilen før resten av herligheten skal inn. Men dere skal nå få et par snikbilder til. Husk at de står i flott garasjelys nå hvor bildene er tatt med mobilkamera. Men uansett, det ble bra Armlener: Bakseterygg og passasjersete passasjersete igjen: Og sist men ikke minst, førerstolen Hva mer kan jeg si? Ingenting. Bildene taler for seg selv, og jeg bare gleder meg til å se interiøret ferdig montert på plass i bilen... Det var dagens "update", får ikke håpe dere er lei av oppdateringer uten fremdrift ennå
  14. Jeg synes faktisk at US-blink på E34 er ganske stilig.. Veldig diskre lykter, som er fint plasserte.
  15. Jeg liker virkelig detaljarbeidet på denne bilen. Altfor mange faller av på de siste detaljene, men du plukker med deg det meste - og det er meget tilfredsstillende. Det er bare flere og flere nå som kjøper nye bremseskjold feks (før banket vi jo de bare tilbake til rett passform ), men mesteparten glemmer jo at det bare er så veldig mye mer enn transportgrunning som er lagt på fra BMW, er ikke mye sprek den... Men du lakkerte de, og det synes jeg selv er en god ting å gjøre.