Pedi

Medlemmer
  • Innholdsteller

    7243
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    5

Pedi last won the day on January 21

Pedi hadde mest likt innhold!

Om Pedi

  • Vurdering
    Do it the Pedi way...
  • Bursdag

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Sveio
  • Interesser:
    BMW, Alpina, Phoenix Gold

Siste besøkende

1299 profilvisninger
  1. God dag godtfolk! Nå var det fryktelig lenge siden sist oppdatering. Jeg har vært bizzy i hele februar med en E34, og mars har nå vært litt omfattende på personlig plan. I tillegg så har jeg hatt en aldri så liten, men dog nødvendig, opprenskning/omorganisering i bilparken, så det har gått endel tid på det også. I TILLEGG så har det jo vært en enorm ventetid på deler til varmeapparatet som jeg ser på som meget nødvendig for å få det montert inn. Jeg kjøpte jo først et uoriginalt varmeapparatregister fra Litauen, men det var jo direkte skivebom. Så bestilte jeg fra Radiatorservice, for de hadde jo på lager. Etter 3 uker venting kom Radiatorservice frem til at de hadde gått på en smell, og søken etter nytt register skle bare ut i sanden. Så da kontaktet jeg GS, og vips så låg det en pakke i posten: Elsker jo pakker, så måtte bare åpne den med en eneste gang Her er komplett pakke med rør, skruer, tettninger og tetteskum. Tilogmed monteringsanvisning Da var det tilbake til den historien om de vakuumklokkene (aktuatorene), som teller 5 i antall hos meg. Alle ble bestilt, og alle skulle være lagervare tyskland. Men det varte og rakk med de også, så etter en god stund så purret jeg opp GS, og det viste seg å være EN aktuator som sto i rest. Men fikk de nå til å sende de som var kommet på lager da. Her kom det 4 forskjellige klokker, 2 o-ringer til AC samt 2 ventiler til vakuumslangene. Dvs at det mangler en pakning, en aktuator og 2 ventiler for å ha alt nytt. Men så var det hvilken klokke som manglet da... TYPISK nok så er det den som ligger i bunn, under varmeapparathuset, mot golvteppe. Så den virker for meg umulig å bytte i etterkant uten å ha alt utav igjen - og det skjer IKKE Så da får jeg foreløpig bare vente... Kan jo ikke montere en brukt aktuator på den verste tilkomstplassen, med mindre en ny IKKE er å få tak i lenger. Jeg har hatt en "Ivar-kasse" stående hos Storsveens Garasje som han har lagt litt diverse E21 og E23 deler i til meg etter hvert som han har funnet frem noe som jeg har trengt. Nå sendte han det over til meg, og delene kom denne uken. Der kom det (til E23 vel å merke) en dørstopper samt 4 nye splinter. Bare EN spør vel noen? Det er kun fordi at han hadde kun en i sitt lager. Husk at jeg er i sparemodus på denne bilen, og delene fra Storsveens lager er rimelige. Anbefaler andre også å sjekke opp i hva han har liggende av originaldeler til div BMWer. En ny list til venstre bakfanger hadde han også liggende, og det passet perfekt, for den trengte jeg faktisk Og så hadde han juvelen i kronen 2 nye griller til preface... Nydelig... Det er et must, for helhetens skyld... Griller, nyrer og blinklys MÅ være nytt, for det ser så grusomt ut når det er i slitt forfatning... Vel, ikke så spennende denne gangen heller selvsagt, men jeg håper at det ikke blir lenge til jeg kan begynne å gi gass igjen på denne bilen. Og så fort vi er i gang, så skal ting skje også... Takk for følge, og håper dere vil følge med videre på tross av laber aktivitet fra min side i det siste...
  2. Takk for tips, men jeg har faktisk hørt/lest det samme med flere. Jeg kommer nok til å gå for 3P eller 3H. 3P kan oppgraderes til 3H, så jeg får se hva pengesekken tilsier. har hørt mye bedre ting om kvaliteten på 3P/H enn den gamle V2en... De kjørte faktisk en kampanje der du fikk levert V2en i innbytte på 3P/H for en stund tilbake
  3. Ja, det skal bli morro å få denne 7eren på veien. E23 er en bil i en helt egen klasse. Som jeg har sagt før, E23 er "totally underrated" og sett forbi - men sannheten er at det er virkelig et flaggship fra BMW på 70/80-tallet. Er ingen tvil om at drømmen er ACS i 18", men jeg har ennå tilgode å finne et sett til vettug pris. Borbet A i 17" er ganske så kult, det må jeg innrømme. Men kan ikke huske sist jeg såg et sett for salg. Lavbudsjett er alt etter hvem som ser det, helt klart. Det er ingen tvil om at denne bilen kunne blitt ENDA billigere ferdig på vei enn den blir. Men jeg ønsker jo at denne bilen skal være teknisk i orden, og det jeg skrur av må være skikkelig sammenskrudd. men å kjøpe alt nytt både her og der blir ikke aktuellt. Altså, hva som er en dyd av nødvendighet/ødelagt osv, det må kjøpes inn - lavbudsjett eller ei. Og er det ikke rom for det i budsjettet, vel da må en bare vente enda en måned - til en får lagt det inn i budsjettet. Ang det med luft... Luft er i dag både billig og dyrt. Bags kan kjøpes billig fra Polen. Billige bags ser like tøft ut på bilder som dyre bags, men de billige har en tendens til å bevise hvorfor de er billige. Og da velger jeg å gå for Airlift sine bags, for de skal være av en helt annen kvalitet. En annen ting er jo styringssystem. Her får en kjøpt billige ventiler osv, som også ser bra ut på bilder - og funker "helt ok" på en måte. Men her igjen, en får kjøpt digitale systemer som er 4-veis med regulering/monitorering via både trykkmåling samt potensiometre/nivåfølere montert inn på hvert hjuloppheng. Her ønsker jeg også å gå for digital løsning, og jeg har ikke handlet inn verken styringssystem eller tank/kompressorer ennå. Men for all del, det er dyrt, og jeg mistenker at det blir en manuell (billig) løsning i år for at denne bilen skal kunne komme på veien. Luft koster med andre ord alt ifra lave 20-talls tusen for Polen/ebay/kina-greier, til opp imot 50 lapper med frakt og moms for skikkelige greier. Haha, du er nå herlige du Ikke akkurat den sprekeste tråden dette, men litt underholdning etterhvert vil det kanskje bli. Men som dere gjerne har fått med dere, det har ikke skjedd noe på E23-fronten i den siste tiden. Vel, nesten helt sant... Gusdal Car Care har jobbet intenst med interiøret på bilen, og det er nå ferdigstilt fra han. En HAUG med esker og pakker med nyrensede deler, samt diverse lakkererte/reparerte deler er kommet i hus. Jeg sier "i hus", for det er akkurat nettopp det som er fakta. Jeg vil ikke ha et renset interiør stående løst i garasjen, så det ble til å bære delene opp i kjellerstua til de eldste ungene. Og delene tar hele stua... Skulle nesten ikke tru at det skulle få plass inni EN bil For å unnskylde meg selv, så har jeg nå utført en liten jobb på hans bil imens da... Jeg har ikke BARE lagt på latsiden. Men at han er noen timer på pluss siden i forhold til meg, det er det vel ingen tvil om. Men bilen hans er tilnærmet klar nå, det er heldigvis bare noen smådeler som mangler (les: venter på), lufting av bremser og sånn kos - samt at han må komme tilbake med interiøret sitt som han har hatt hjemme på rens. I løpet av denne uka må vi vel være i boks med bilen hans tenker jeg... Har et bilde hvor formannen var på inspeksjon: Det ble heldigvis godkjent, og motoren låt fint der den gikk. Jeg har også endelig fått tak i en bakspoiler. Det er egentlig litt rart at jeg skriver "endelig fått tak i", for jeg husker jo så godt at vi synes alle at de såg fæle ut - og nå må jeg faktisk helt til Statene for å få tak i en slik Den er ikke ankommet, men ligger vel snart på en båt i retning Norge. Det ble ikke en BBS som jeg hadde håpet på (siden jeg har BBS frontspoiler), men Zender. Ikke så farlig egentlig, de er ganske like. Har et bilde av den aktuelle spoileren her, lagt bakpå en E23 (ikke montert, kun lagt på for bildet sin del) Jeg har trua på at det skal bli helt riktig på min bil. Men angående interiøret.. Jeg fant frem en katalog fra 80-tallet, med litt koselige bilder... Jeg synes det er umåtelig kult å lese slik gammel bilhistorie. Brosjyren jeg har (jeg har flere typer, men denne var spesifikk for rett tid osv) er som ny, og det gjør noe med meg når jeg blar igjennom siden med gammel eleganse. Helt rått, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det - madammen ser jo på meg og flirer seg ihjel, for jeg blir jo helt sentimental og rar der jeg sitter Men for å gi dere en liten smakebit, slik at dere ikke skal føle dere heeelt lurt etter igjen å ha klikket dere inn på denne tråden igjen, så husker vel flere av dere hvordan setene såg ut før Gusdal Car Care-magien fikk lurt seg til? Når setene sto i bilen var det bare helt rått å se de i virkeligheten. Se her: Såg bra ut, right? Til å være så gammelt liksom? ja, egentlig helt fantastisk... Men så tok jeg interiøret UTAV bilen, og et helt annet lys kom på... Damn, her ser en virkelig hva som skjer... Er dette reddbart i det hele tatt? Skal jeg levere det til omtrekking? Uff, det såg ikke bra ut når en inspiserte det i kraftig lys... Dette var jo et typisk eksempel... Og armlener da??? Dette interiøret ble plutselig ikke så nice allikevel. Er det beyond repair, og for mye for selve tryllekunstneren himself, Mister Gusdal? Tankene flyr, og en får jo litt angst.. Det var jo interiøret som skulle være showstopperen her lixom... Men etter mange timer med rensing, blanding av lakk osv osv, så er ineriøret vasket, renset og gnikket på. Noen deler sparklet og lakket, og resultatet er bedre enn forventet. Det sier seg selv at et interiør som er såå slitt, ikke kan bli nytt med å gnikkes på. Det er jo måte på magi som skal utføres. Men jeg er fornøyd, og gleder meg til å vise det frem. Det blir en helsikes jobb å sette det sammen igjen, men skal bli morro for det. Først må jeg få delene til varmeapparatet, samt å rense taktrekk og montere glassluka inn i bilen før resten av herligheten skal inn. Men dere skal nå få et par snikbilder til. Husk at de står i flott garasjelys nå hvor bildene er tatt med mobilkamera. Men uansett, det ble bra Armlener: Bakseterygg og passasjersete passasjersete igjen: Og sist men ikke minst, førerstolen Hva mer kan jeg si? Ingenting. Bildene taler for seg selv, og jeg bare gleder meg til å se interiøret ferdig montert på plass i bilen... Det var dagens "update", får ikke håpe dere er lei av oppdateringer uten fremdrift ennå
  4. Jeg synes faktisk at US-blink på E34 er ganske stilig.. Veldig diskre lykter, som er fint plasserte.
  5. Jeg liker virkelig detaljarbeidet på denne bilen. Altfor mange faller av på de siste detaljene, men du plukker med deg det meste - og det er meget tilfredsstillende. Det er bare flere og flere nå som kjøper nye bremseskjold feks (før banket vi jo de bare tilbake til rett passform ), men mesteparten glemmer jo at det bare er så veldig mye mer enn transportgrunning som er lagt på fra BMW, er ikke mye sprek den... Men du lakkerte de, og det synes jeg selv er en god ting å gjøre.
  6. Jeg har ikke noen link, for jeg ikke helt bestemt meg selv for hvilket sett jeg skal gå for selv ennå.
  7. Sorry, går helt i surr med alle car-spa oppdateringene på facebook osv.. Men fra nå av skal jeg være litt konsekvent på "Gusdal Car Care" selvsagt... rett skal være rett.
  8. Ikke dumt å bytte vannpumpe. Hva med å handle deg et vakuumeringssett på ebay, har hørt mye godt om det - så jeg har tenkt å handle det selv. Trykkluft, koble til - og vips så slurper vakuumet ut lufta av systemet...
  9. Det er knallande gode motorer, med - som du nevner her- godt stell og fornuft ved kald motorkjøring. Så du har nok den motoren din leeeenge
  10. Hvordan er motoren i bilen din? Har du gjort noe mekanisk innvendig med den?
  11. Ja, nytrukket interiør (som jeg har i Alpinaen) er flott og godt det. På sin måte.På den annen side må det sies at du har helt rett, fr med så god rens og oppfarging av en proff, så er det en litt bedre følelse å ha det som er originalt i bilen. Jeg venter fortsatt på litt deler til bilen, samt at det er endel arbeid igjen før jeg kan hive det i. Nå blir Biturboen til Gusdal prioritert litt foran E23, slik at han får litt valuta tilbake for arbeidet han allerede har lagt i bilen. Men planen er fortsatt at begge bilene skal være klar til første lokale treff i Haugesund 14. april.
  12. Hallo godtfolk! Tenkte jeg skulle legge til en oppdatering her nå. Jeg har vært opptatt med andre ting i det siste, så Direktøren har vært forsømt for min del. Men Gusdal Car Care har ikke vært like udugelig som meg, Direktør-messig, så ting har skjedd i garasjen HANS iallefall. Jeg sniker meg til å legge ut noen få bilder som han har lagt ut på Facebooksiden sin. Han hadde nok kunnet kommentere bildene litt bedre enn meg, men her får dere iallefall en liten sneak peak: Deksel under rattstammen såg jo ikke akkurat tiltalende ut tidligere, det må innrømmes: Men med litt rens og skrubb, masse tålmodighet og de rette stoffene - så ser det slik ut: Såklart, ved å fjerne dritt så kommer slitasje og alderdom mer synlig frem. Men det er jo litt av sjarmen og naturens gang også. "Litt" detaljer som er renset: Han har også tatt nakkeputene bak en vaskerunde: Eller hva med hattehyllen? men klart, all magi kan ikke gjøres med kun rens. Så han skal reparere og farge/lakke litt av setene osv. Men før farging skal til, må det renses. Her er bakseterygg renset: og tilslutt så legger jeg ved siste bildet fra i går kveld. her tror jeg vi snakker ferdig resultat på komponentene avbildet. De var rimelig slitt de delene som er på bildet: En ting er iallefall heeelt sikkert Jeg gleder meg til å se dette interiøret skinne i all sin glans igjen, montert i bil og med skikkelig 80-talls godfølelse.... Håper dere liker dette like godt som meg Ha en fin dag videre...
  13. Dette er virkelig en fryd å se på, rett og slett.
  14. Da var det helg! Ville bare legge til et bilde som jeg har kikket på mer enn eeeen gang de siste 3 årene... Det er såre simpelt rett og slett en facelift E23 med klassiske felger (dog 6-spoke da, men fine for det) og senk der stuket er rett. For your amusement only...
  15. jaja, da har du et godt utgangspunkt iallefall. Send meg en melding på FB heller (Ivar Lae Pedersen), så kan vi ta det der. Jeg tror faktisk at jeg har noen bilder ennå av den bilen, hvis jeg ikke slettet de sist jeg var å rensket opp i bildene på tlf. Ta turen når du måtte føle for det du, jeg har 22 grader i garasjen uansett Jeg drikker ikke kaffe, så derfor må du ta med det selv