Evopower

Medlem
  • Innholdsteller

    2077
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Evopower vant dagen sist Februar 18 2017

Evopower hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Evopower

  • Rang
    Generalmajor
  • Bursdag 09/14/1987

Contact Methods

  • MSN
    knuti_2000@hotmail.com

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Haugesund
  • Kjøretøy
    01 e39 520d & 03 E46 M3

Nylige profilbesøk

2593 profilvisninger
  1. Evopower

    Motorolje E24 M635

    En kamerat av meg med denne motoren m88, bruker mobil1 5w50 peak life med stort hell https://www.motoroljer.no/Motorolje/Mobil-1/p-OIL-151
  2. Evopower

    Høyt forbruk etter tuning

    Nei det styres jo selvfølgelig av høyrefoten. Som på diesel tillater mer luft inn. Dieselmengden følger bare etter. Men man chiper jo for å få mer effekt. Derfor går det mer suppe. (Ikke hele tiden, men hvertfall når man har over 50% tbs signal)
  3. Evopower

    Høyt forbruk etter tuning

    Var en ganske kraftig forbruksøkning du fikk der. Prøv først å måle forbruket selv, med antall liter du må fylle på etter at triptelleren har vært nullstilt. Har tunet 2 biler hos optituning. Begge har forbruket gått opp på. Værst var Citroen Jumpy som gikk fra 0.8 til 1.1 på landevei. Det er mer suppe som kommer inn og kjører man tøft så øker forbruket. Forbruksreduksjonen de reklamerer med gjelder kun dersom man kjører øko race, noe som gjør at poenget med mer krefter i motoren forsvinner.
  4. Evopower

    Forskjellig Castrol-olje på LL04 ?

    Long life betyr bare at olja KAN rulle 40.000km. Men bytt olja hver 10.000km, maks 15.000km. Gjør du det, trenger du EGENTLIG ikke long life merkinga
  5. Evopower

    Forskjellig Castrol-olje på LL04 ?

    0w30 er kun på grunn av det som nevnes her, at motoren skal skåne miljøet. Bmw fyller denne for å opprettholde produsentens utslippsdata for bilen. 0w er bedre på kaldstartegenskaper enn 5w. Så lenge det er ll04 så er det ok. Men n47 er en motor som ble utviklet i 5w30 tiden, så er ikke feil olje det heller. 5w40 kan hjelpe dersom det er en motor som har gått langt og bruker litt olje. Hovedårsaken til ll04 er at den fungerer ilag med partikkelfilteret på bilen. F.eks er ll01 en bedre olje rent beskyttelsesmessig inni motoren, spesielt om den byttes ofte. Men den fungerer ikke ilag med dpf.
  6. Skal jeg sende over eska med paneler så du kan få skrudd og sett hva som funker?
  7. Evopower

    BMW E39 520D stoppet og vil nå ikke starte...

    Løsne mutteren på dyserør nr 1 bare for å sjekke at det kommer diesel der. Samtidig får du luftet. Det funka på min.
  8. Evopower

    Brann BMW i8

    Da legger man jo opp til at bilene kan ødelegges. Har hatt en e28 som ikke ville starte når ledninger til tempfølere ikke var koblet til. Sierra is stopper når vanntemp føleren ikke er koblet til. Dette er gamle biler. Kjenner ikke til de nye. Er derfor jeg skriver at i 2018 så er det et drøss av sensorer som fanger opp dette. Hvis det er sant det du skriver så er det jo enkel skylddeling her: bmw må gi kunden ny bil vederlagsfritt. På min e46 m3 stopper motoren ved vann eller oljetemp over en viss setting (datasprut). Uhørt at motorsportmerket bmw ikke legger inn denne safemoden på fabrikkbilene!
  9. Evopower

    Brann BMW i8

    Det høres ut som du har hatt en større vannlekkasje av kjølevæske på motoren. Du har kjørt motoren tørr og varmgangen har startet en brann. Det jeg finner merkelig er som du sier: hvorfor har ikke bilen stoppet? I 2018 er det et drøss med sensoren som skal hindre slikt. Det første jeg kommer på er oljetemp sensoren som ved høy oljetemperarur skal slå ut bensinpumpa og/eller tenninga på forbrenningsmotoren. Slikt har det vært i alle år, hvorfor ikke også på i8? Spør du meg er dette bmw sitt ansvar internt som ikke lager en idiotsikker bil. Bavaria har også ansvar som ikke sjekket lekkasjen godt nok. Forsikringsselskapet er vel 2. Instans mener nå jeg. Prøvd først bmw norge/garanti siden, deretter jobb videre med forsikringen. De sier først nei til det motsatte er bevist.
  10. Evopower

    M20b25 trøbbel

    Hvis du tar ut instrumentpanelet på eldre bmw, så slutter de å lade. Det er en eller annen krets gjennom ladelampa som elektronikken må ha for at den skal lade. Har alltid beholdt instrumentpanelet av den grunn i de løpsbilene jeg har bygget med original elektronikk. Du kan vel eventuelt legge inn en diode eller mostand på den delen av dynamoen som går mot ladelyset?
  11. Evopower

    danskiii's E21. C&C 12.08.18

    10w40 er ideelt for denne motoren. Tror ikke tykkere olje (f.eks castrol 10w60) hjelper på tikkingen i det daglige. Kjørte 10w60 på m30 ved banekjøring og da gikk motoren finere ved skikkelig hardkjør kontra 10w40. Men ingen forskjell i det daglige annet enn tyngre kaldstarter og seigere motor med 10w60 olja. Dersom ventilene er justert korrekt så er det ikke farlig med litt tikking fra disse
  12. Evopower

    Ønsker tips rundt E70 X5

    Må det være bmw? Og kan det være fwd? Finnes jo masse stilig på finn. Eksempelvis er alfa 159 sportwagen Ti ganske rimelige nå. https://www.finn.no/115094642 Eller en diesel: https://www.finn.no/87584646
  13. Evopower

    Hvilke fungerer best? 520i 523i 225i

    Skal du ha trekkraft på bensin som kan sammenligne seg med diesel så er det kun 3 liter 530i eller v8'erne 535i og 540i som er "gode nok" Har dratt vogn etter en e60 520ia og da sitter man med tung gassfot og konstant på lavere gir i motbakker på mellom 4000-5500 omdreininger for å ligger der motoren har mest moment. Masete og den sluker suppe. Nå hadde min bil slitt automatkasse og feil på vanos som gjorde at kammene sto konstant i turtallsposisjon. Altså ikke bunndrag. Vanlig feil på m54 motoren men ikke vanskelig å få ordnet
  14. Evopower

    Hvilke fungerer best? 520i 523i 225i

    Har hatt m54b22 og den har sine problemer. Veivhusproblemer, vanos og oljesvetting med mer. Og ikke noe sprek den heller. Hva er det jeg ikke vet? Jeg stiller spørsmål med nikasil problemet i e39 og kaster ballen videre til andre som måtte vite det. Også for å få alt av info frem på bordet til trådstarter. 523 og 525 er samme 2.5 literen når man snakker før lci (facelift) du skriver at 523 før lci er m52 og 525 etter lci er m54. Helt korrekt, jeg har da ikke sagt noe annet? Nikasil problemet er også befengt i norge. En kamerat kjøpte en 97 e38 728i og 2 dager senere var det sammensmelting av sylindervegger.... man merker fort forskjell på en frisk og en slitt b28 motor. Ellers helt enig i at nyest mulig og facelift er nødvendig for minst mulig feil. 2002 520i manuell er en grei førstegangsbil som du sier. Men 525d manuell lci må det da også finnes noen av? 540ia blir nok for dyr å kjøre og forsikre men motoren er sterk og solid