eehgil

Medlemmer
  • Innholdsteller

    160
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om eehgil

  • Vurdering
    Løytnant

Profile Information

  • Interesser:
    Ålesund
  1. BMW dieselmotorer

    Bilen det gjelder er en E61 med orginalt 163hk. Det jeg skrev over (kanskje ikke tydelig nok?) var at vi tidligere hadde en E91 med 122hk. Den med 122hk hadde langt bedre effekt på lavt turtall og bedre respons enn den bilen dette spørsmålet gjelder.
  2. BMW dieselmotorer

    Tusen takk for svar. Er klar over at disse motorene ikke går godt under 1500. Har en E91 med N47 samt at vi hadde tidligere en E91 318d med m47. Men denne går altså merkbart dårligere enn disse to under 1500rpm. På grensen til ukjørbar. Blir veldig krevende å kjøre, hvis man f.eks skal rolig ut av et kryss så får man nesten ikke akselerasjon under 1500rpm. De andre kan vi fint akselerere rolig fra 1000rpm og oppover. Hvis jeg f.eks ligger rolig i 50km/t på 1300rpm og møter en halvslakk motbakke så må jeg gire ned for å holde konstant fart opp bakken, det må jeg ikke med de to andre. Et annet eksempel: Leking og sladding på vinterføre er nesten umulig da den har null kraft med det samme du gir på, så kommer plutselig alt når du har gitt gass noen sekunder. Litt vanskelig å forklare, men håper det er forståelig. Kan DPF foråraske dette? Har ingen feilkoder på tett DPF. Føler meg ganske sikker på at den har riktig effekt når den først har fått ladetrykk og turtallet er over ca 2000rpm. Den har en BSR tuning som jeg kan legge inn/ut ved hjelp av en OBD-dings. Har prøvd både med og uten tuningprogrammet. Toppeffekten blir merkbart bedre med BSR-programmet, men bunndrag/respons er like dårlig med/uten tuning. Den E91 med N47 som vi har er en 316d med TRF steg 2. Toppeffektmessig oppleves disse to veldig like (begge er også oppgit med ca 185hk med tuning), men respons/bunndrag er det altså enormt stor forskjell på. Så stor forskjell at jeg er ganske sikker på at det på være noe feil på den med M47. Skal av med innsug for montering av blendeplater for swirl flaps i nærmeste fremtid, så kan da sjekke/rense for sot. Er det noe annet jeg bør sjekke i samme slengen? Kan egr-ventilen på noen måte foråraske dette? Er klar over at jeg bør fjerne den med TRF-kit, men det er en gammel bil, så håper minst mulig påkost. Kan denne feilen tyde på feil på / slitt turbo? Har denne motoren noen form for variabel turbogeometri som kan "henge"? Ingen ulyder så vidt jeg kan høre.
  3. BMW dieselmotorer

    Har en 2007 E61 M47 som jeg begynner å bli mer og mer overbevist om at ikke går som den skal. Toppefekten er ok. Men den har praktisk talt null drag under 1500rpm samt at turboforsinkelsen er veldig stor mellom 1500 og 2000rpm. Når først turboen har fått ladetrykk virker det som om den går som den skal. Jeg hører ingen ulyder. Har lest ut feilkoder og det var ingen feilkoder som jeg kan forstå forårsaker dette. Noen tips til hvor jeg skal begynne å lete?
  4. Bilen nektet plutselig å starte når vi skulle kjøre fra barnehagen. Bilen gikk på starteren men ingen "tenning". Fikk feilkoden 4A63 EWS Manipulation. Noe sånt som kommunikasjonssvikt mellom motorstyring og startsperre. Med hjelp av dette: fra Otis her på forumet. (Takk!!) Fikk jeg fomlet det til slik at bilen nå starter ved hjelp av Inpa. Den delen av Inpa som jeg trengte var på tysk som selv ikke google transelate forsto, så det ble litt trykking på måfå. Men noe sånt som synkronisering av motorstyring og startsperre, DDE og CAS. Spørsmålet er nå hva som gjorde at denne feilen oppsto? Noen tips? Kjedelig hvis bilen plutselig ikke vil starte flere ganger.. Batteriet mener jeg er bra, bilen "kinner" ihvertfall veldig friskt. Takk for svar
  5. Differensialer E60/E61, hva passer om hverandre?

    Tja. Ser forsåvidt argumentet ditt. Men jeg er strålende fornøyd med bilen og det er ingen andre biler jeg heller vil ha, som gjør dette noe særlig bedre (dvs BMW med manuellgear). Og det er heller ikke noe som jeg planlegger å bruke mye penger på, en diff får man vel fra en høgger for et par tusen kroner, det koster mer å bytte bil. Og ja, jeg synes slike prosjekter er litt interessante. Når man ser kost/nytte-effekt og tenker fornuft så er det vel ganske mange bilprosjekter som brurde skrinlegges
  6. Differensialer E60/E61, hva passer om hverandre?

    Ingen? Når jeg prøver å sammenligne delenummer mellom 520d manuell og 520d automat får jeg noen forskjeller: -Mellomaksling er forskjellig. Men dette er vel mest sannsynlig pga forskjellig lengde på gearkasse? Sannsynlig at posisjon på inngående flens på diff er den samme? -Stikkasklinger har foskjellige delenummer. Kan ikke forstå hvorfor? Oppgitte mål på diameter og flens er det samme. Men det står ikke noe om lengde. Kan det være lengden på stikkaklsingene som er forskjellig pga forskjellig utveksling på diff? Medbringerflens kommer lengre inn eller ut? Drivakselmansjetter har også forskjellig delenummer!? -Medbringerflens på diff har samme delenummer.
  7. Takk for flere tilbakemeldinger! Ja, dette med clutch delay valve er noe jeg har lest om tidligere på eneglskspråklige forum. Tror kanskje det ikke vil hjelpe på hovedproblemet mitt, men kanskje gjøre det lettere å kontrollere sluringen på litt over lavt turtall. Og uansett en fin oppgradering å ta for daglig kjøring. Veldig enkelt å fjerne? Må man lufte clutchen etterpå?
  8. Ja, det er ingen tvil om at akkurat under finmanøvrering, spesielt med tung tilhenger, så er automat overlegent manuell. Men jeg er så glad i å geare mauelt at automat likevel er helt uaktuelt for min del. Da får jeg heller prøve slike rare forsøk som jeg foreslår i denne tråden Har uansett hatt et liten plan om å kjøpe en ekstra differensial til denne bilen, for å montere quaife i, slik at jeg kan montere tilbake originalt og selge den med quaife separat når jeg en gang skal selge bilen.
  9. Denne bilen har allerede BSR-tuning. Har en E91 med TRF steg 2. Og ja, har vurdert å få TRF på E61 også. Men også E91 med trf steg 2 har samme tendensene under finmanøvrering med campingvogn/tung tilhenger. Men for denne denne problemstillingen so tror jeg ikke det er effekten som er problemet. Hvis jeg ligger med f.eks 2000omdr. og slurer så har jeg masse effekt. Men da er hastighetsforskjellen mellom clutch og svinghjul så stor at det føles som det går med en stk clutchpakke per meter. Er på tynn is nå. Men en diseselmotor har vel lavt dreiemoment rundt tomgang, og spesielt en turbodieselmotor. For å få effekt må man ha turbotrykk og bittelitt turtall over tomgang. I praksis er dette vanskelig å få til å holde et stabilt turbotrykk og lavt turtall under sluring. Tror jeg... Føles det som...
  10. Hvis man ser bort fra utveksling. Er alle differensialene til E60/E61 fysisk like? Dvs passer mot samme oppheng i bakstilling, og samme flenser og byggemål mot mellomaksling og stikkaksling? M5 går jeg utifra er forskjellig, og den er nok også ganske uaktuell. Er det isåfall noen andre BMW-modeller som også bruker samme differensialer som kan brukes direkte på en E60/E61? Når man søker i delekatalogen så har differensialene naturlig nok forskjellig delenummer når de har forskjellig utveksling, så vanskelig å finne utav det der slik jeg ser det? Vurderer å prøve å få tak i en brukt billig differensial med annen utveksling til min 520d manuell. Ref denne tråden:
  11. Takk for svar. Du mener altså at den blir merkbart sterkere ved finamøvrering i 1. gear og revers? I fart, blir det ikke bare naturlig å hoppe over et gear? Mulig du har rett, litt dette jeg lurte på. Denne motoren (M47) har jo et ganske snevert turtallsregister
  12. Mulig et litt sært tema men: Har en 2007 E61 520d manuell. Jeg er nok en "manuell-fantast" og automatgear er uaktuelt. Er veldig fornøyd med bilen og kjører campingvogn med den om sommeren og en del tilhenger resten av året. I fart langs veien med campingvogn er det nydelig. Men i sakte fart og finamanøvrering i motbakke får den problemer, som de fleste biler med manuell uten lavserie. Det blir mye filing av clutch. Bor i en del av landet hvor det er laaangt til nærmeste motorvei, og i praksis bruker jeg aldri 6. gear. Leker med tanken på å prøve å få tak i en (billig) differensial fra en 520da (automat), hvis jeg har funnet riktig info har manell diff utveksling 1:2,64, mens automat diff har 1:3,23. Hvis jeg har regnet riktig vil da totalutvekslingen i 6. gear bli tilnærmet nøyaktig lik totalutvekslingen jeg idag har i 5. gear. Noen nøkkeltall: -Fart i 1. gear ved 1000rpm, manuell diff: 9,1km/h, automat diff: 7,5km/h -Fart i 5. gear ved 2000rmp, manuell diff: 94km/h, automat diff: 77km/h -Fart i 6. gear ved 2000rpm, mauell diff: 113km/h, automat diff: 93km/h Det blir altså egentlig ganske liten endring i 1. gear, men ganske stor endring i høyrere fart/gear. Noen som har erfaring med om et slik liten endring vil hjepe i praksis, altså ved finmanøvrering i 1. gear og revers? Vil jeg på noen måte ellers få noen problemer med bilen? elektronikk? Speedometer går vel på abs-sensorer? En evnt. gearskifteindikator ville vel blitt skipla, men har ikke gearskifteindikator i min. Vil bilen bli veldig ukjørbar i fart? Vil den føles helt "rar" ved en slik endring av utveksling? Under er noen tabeller som jeg har prøvd å bruke for å kalkulere hvordan utvesklingsendringen vil påvirke fart. en tabell for 1000rpm og en for 2000rpm:
  13. Skifte av bremserør bak på E61

    Takk for tips og tilbakemeldinger!
  14. Fikk toerfeil på bremserør bak på eu-kontroll idag. Er en 2007 E61 520d. Kikket under, rørene har en skjøt ca midt under, og tror det skal gå uten å ta ned dieseltanken. Men over bakstillingen ser det forferdelig trangt ut. Noen som vet om man kan klare å skifte rørene fra midten og bakover uten å ta ned hele bakstillingen? Pris på å få gjort dette på verksted?
  15. Prøvde for moro skyld sommerhjulene til dama sin E61 på min E91. Originale style 135, 8x18 ET20 10mm spacer bak. Utslitte jalla kinadekk i 235/40-18, dvs et lite hakk ned i forhold til hva E61 egentlig skal ha. Subber litt bak, det hadde det sikkert ikke gjort hvis jeg ikke hadde brukt spacer. Har bestilt Pirelli 235/45-18 som skal på disse felgene, blir nok å prøve de også på 3-serien før de monteres endelig på 5-serien