///MoePower

Medlemmer
  • Innholdsteller

    5206
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    2

///MoePower last won the day on December 1 2013

///MoePower hadde mest likt innhold!

Om ///MoePower

  • Vurdering
    General

Contact Methods

  • MSN
    marius_moe13@hotmail.com
  • Website URL
    http://www.E23Forum.moo.no

Profile Information

  • Bosted:
    Tromsø
  • Interesser:
    Motoriserte kjøretøyer

Siste besøkende

418 profilvisninger
  1. E24: BMW 635CSI "prosjekt"

    Ble meget kledelig det der!
  2. Hardtops E9 3,0 CS

    Nydelig!
  3. Bmwtussan`s E21 335i og E24 635Csi "blir 645Csi"

    Det som er ulempen med E24.. Svindyre karosserideler. E23 f.eks koster en forskjerm ca. 2 lapper, til E24 koster det rundt 7 tusen pr. stk.. Regner med E30 og E28 deler ligger i ca. samme prisklasse som E23. Hvordan er det med E21 og det som eldre er?
  4. Felgene SKAL være bittelitt innenfor hjulbuene Spesielt på biler som er litt "beefy" i designet og har plass til litt brede hjul ifra fabrikk.
  5. Første gang jeg har hørt om den feilen der på E23, men godt at det finnes rep løsninger og at du sprer informasjonen slik at det blir lettere tilgjengelig for folk flest. På gamle biler er elektronikken såpass grovt dimensjonert, at det meste lar seg gjøre ved hjelp av en loddebolt og en stø hånd om man bare har tålmodighet nok.
  6. Hardtops E9 3,0 CS

    Denne blir skikkelig nice! Digger setene, jeg er normalt sett ikke noe fan av uoriginale setetrekk pga. at de færreste ligner nok på de originale, er feil struktur, rynkete osv.. Men disse ser veldig bra sydd ut, man skal kunne disse bilene for å se at de ikke er originale og da er i mine øyne målet oppnådd!
  7. JE`s e30 prosjekt

    Nydelig arbeid! 😎 Misunner deg tilgangen på skikkelig sveise og maskineringsutstyr.
  8. Arne sine to BMW E24 635CSI`er.

    Følger..
  9. Ole Martin's e30 m10 turbo

    Var det jeg skjønte at det var noe kjent med verksted "layouten" på bildet der Har jobbet noen år på Volvo verksted jeg også, siste 2-3 årene som PST. Kunne godt tenke meg å prøve VPS, vi skal over på det etterhvert. Er litt omvendig fra å være vanlig mekaniker til å skulle jobbe med kunder også.
  10. Ole Martin's e30 m10 turbo

    Så gjennom tråden din nå og så bildet av arbeidsplassen din på side 6. Jobber du på Volvo verksted og er du PST?
  11. Har aldri hørt om noe annet enn vacuumklokkene som har feilet når det kommer til varmeapparatstyring på E23. I bilene mine er det aktuatorene for å åpne/stenge for luften til baksetet som har pleid å gå tregt pga. lite bruk. Noe mange (inklusivt meg) har opplevd er at varmeapparatet går i "failsafe" modus slik dere beskriver det, og det kun kommer luft til frontruten/defrosteren. I disse tilfellene er det normalt sett enveisventilen som forsyner vacumreservoaret (sort boks fremme i kaldsonen som ser ut som en haug med tennisballer) med vacuum som har satt seg fast slik at reservoaret ikke fylles opp og man ikke får vacuum nok til å drive aktuatorene. Anbefaler å bytte denne enveisventilen enten den er dårlig eller ikke, det er nok at denne begynner å gå tregt så blir man plaget med at spjeldene åpner og stenger seg inne i dashbordet når man går av og på gassen. Spesielt turbobilene som kjører trykkluft i slangen når man drar på. Så syns jeg det er viktig å poengtere at vacumstyringen på E23, om enn litt kinkig å komme til uten å ta ut midtkonsollen osv. faktisk er ganske enkelt oppbygd. Jeg har lest alt for mange tråder på i hovedsak utenlandske forum med skremselspropaganda om at folk burde skygge E23 som pesten pga. det vacumstyrte varmeapparatet. Det virker som dette er den store stygge ulven med E23'ene. Men er man nevenyttig og kan skru litt selv, så er det ikke vanskelig å reparere om det feiler. Som sagt, i 99% av tilfellene dreier det seg om en defekt vacumklokke eller enveisventilen til vacumreservoaret. Hvor avansert er egentlig en vacumklokke med ett stag og en slangetilkobling? Det dreier seg så vidt jeg kan huske ikke om tusenlapper heller. Med mindre man bytter alle vacumklokkene samtidig eller setter bilen på verksted, snakker vi hundrelapper.
  12. Har ca. 180-190 mil kjøring for å komme dit, ca. 2 dager kjøring hver vei. Har noen rustblærer på E24'n som jeg burde ha tatt for lengst egentlig, men har hatt andre prioriteringer så det har liksom aldri blitt noe av. Også er jeg av den typen som må gjøre det ordentlig om jeg først skal gjøre noe, så noen midlertidig "quickfix" med fargeforskjell osv. vil jeg ikke ha noe av. Men det SKAL tas før jeg stiller opp på større BMW arrangement.. Har ikke noen forpliktelser her nord i form av kjerring og unger, men jeg har hele kontaktnettet mitt her. Tanken om å flytte "langt av sted" har vært der den, men hvis jeg først går til det steget så vet jeg ikke om Norge er "stort nok" for min del, kunne godt tenke meg å flytte til det store utland men vet ikke helt hvor.. Føler mulighetene er noe større både for det ene og det andre ute i verden enn hva det er i Norge. Men så er det jo det med å flytte alene, når man ikke har noen bekjentskaper der man flytter til enten det er i Norge eller i Utlandet. Har litt bekjentskaper i Trondheim, som ligger ca. midt i mellom ACR (Stor og bra bane, for de som ikke har vært der!) og Rudskogen og derfra er det overkommelig avstand til begge deler. Men fortsatt litt langt om man tenker seg videre nedover i Europa, Nürburgring osv. Det vanskeligste med å flytte til utlandet tror jeg er språkbarrieren. Jeg kan ikke så mange andre språk enn Norsk og Engelsk, og forstår til dels litt Tysk. Med mindre jeg har tenkt til å lære meg ett nytt språk så begrenser det seg for det meste til Storbritannia og USA. Storbritannia er jeg ikke veldig fan av å flytte til (kaldt og vått land, høyrestyring og salthelvete..) og USA er det veldig vanskelig å få oppholdstillatelse i, samt at lønnsnivået og "rettighetene" til den vanlige mannen i gata er noe laber de fleste steder. Men det er mye billigere å bygge bil "over there" enn i Europa mtp. avgifter, frakt og tilgangen på deler. Men nok om det, skal ikke overta tråden til Pedi heeelt.. @Pedi Jeg støtter avgjørelsen om ikke å trekke opp interiøret fullt ut! Jeg har aldri vært noen fan av å trekke opp interiør med mindre det ikke er mulig å redde det, eller man har tilgang på nye originale trekk. Det blir sjeldent seendes likt ut som originalt og det ødelegger for "originalpolizeien" i meg. Uansett hvordan man snur og vrir på det så er det annen kvalitet på skinnet som blir brukt, annen struktur og sømmer, ofte mer rynkete osv. Misforstå meg rett, jeg syns ikke interiøret i Alpinaen din er stygt fordi det er sydd om, det er ikke det jeg mener. Det jeg skal frem til er at i de tilfellene det lar seg gjøre og det ikke skjemmer bilen nevneverdig, så foretrekker jeg originale trekk. Jeg har selv farget opp interiøret i 635'n min. Jeg har ikke lagt ut noen bilder av det på forumet her men i mine øyne var det aldri ett alternativ å skifte trekk selv om det var noe slitt og falmet, så lenge det ikke var hullete og fælt. Det originale bøffelskinn interiøret har sitt særpreg og er vanskelig å etterligne, og i den bilen som er holdt såpass original syns jeg det hadde blitt feil om ikke også skinninteriøret var originalt. Jeg har hatt interiøret i småbiter og brukte 50+ timer på å rense og farge det opp igjen i originalfargen (anthrazit/sort). Ble veldig fornøyd med resultatet, det er ikke en sjel som klarer å se at det tidligere har vært nesten beige uten at jeg forteller dem det. Brukte proffe produkter og påførte fargen med en kombinasjon av svamp og lakksprøyte. Edit: Tips angående den baklykten, kjør på med rubbing og maskinpolering. Jeg gjorde det på en E23 lykt her tidligere og det utgjorde stor forskjell! Har forøvrig nye lykteglass jeg og, det har mye å si på helhetsinntrykket til uansett bil.
  13. Heldig dere som bor så nært de store happeningene i forhold til meg som bor langt nord.. Kunne godt tenkt meg å dra på både E30Meet og BMWCCN (samt 02/classic) sine treff, og en rekke andre både i inn og utland. Men avstandene gjør det til litt mer enn bare en liten helgeutflukt for min del. Får bli i fremtiden når bilene mine blir litt mer presentable og jeg har fått ryddet opp i diverse skjønnhetsfeil. Er for det meste bane/sommertreffet på ACR jeg pleier å være på, men da med MX5'n siden det er den som egner seg mest for banekjøring. Det er ikke så mange BMW'r av eldre årgang å se der, flertallet stiller med japsebiler og Volvo fra 80-90 tallet. Det har vært både E28, E9 med M106, E23 745i, E24 M635CSi, E24 med S54 turbo og diverse annet innom der også, men de har en tendens til å forsvinne litt i mengden av andre oppmøtte. Eneste lengre turen som jeg har vært på utenom dette må ha vært europaturen med E24'n i sommer. Kjørte ca. 10 000km på 2 uker, fra Nordnorge og helt ned til Italia, Monaco osv. Det var litt av en tur å legge ut på i gammel bil, med aircondition som ikke fungerte pga. mangel på r12! Men kunne godt tenkt meg å beskue bilene deres i virkeligheten en gang, og få satt litt ansikter på alle de som man har vært i kontakt med via forum og annet opp i gjennom årene. Gleder meg til å se interiøret ditt når det kommer tilbake fra behandling. Highline interiøret fikk man i to versjoner, ene var mer beige/sandfarget med brunt på toppen. Syns det lyse (hvite og grå) som du har i din bil er desidert finest av de to, det ser litt freshere ut og så skiller det seg jo litt ut i mengden. Det meste av dagens biler leveres jo med beige om man vil ha lyst interiør. Keep up the good work!
  14. Interessant å se at du skal bygge om til preface. Har gått noen runder med meg selv også om hvorvidt jeg skal bygge om til preface eller beholde faceliften, det var preface E23 jeg i sin tid forelsket meg i og jeg har hatt 2stk preface E23, bl.a førstebilen. Det var en tid jeg ikke kunne fordra facelift, men i senere tid har det begynt å vokse litt på meg. Facelift ser bedre ut IRL enn på bilder og det hjelper stort å få lakkert frontspoileren og plastspeilene i bilens farge, det ser straks mer moderne og eksklusivt ut da i motsetning til den mer "rævtung gammel E23 med falmet grå plast og kjipe felger" looken, som jeg tror er skyld i at så mange har valgt å overse E23. Siden jeg er veldig fan av E24 også så føler jeg det passer med preface E23, blir på en måte 2 og 4 dørs utgave av "samme bilen" da siden de har så mange likhetstrekk utseendemessig. Facelift blir mer likt E28/E30 igjen, men med linjene til E24 på sidene og bak, så det er litt smak og behag føler jeg. Vurderer sterkt å bygge om til preface selv også, har mer eller mindre bestemt meg for det men så hender det fra tid til annen at jeg får litt lyst på facelift også. Hvis jeg går for preface så kommer jeg trolig til å lage min egen vri på de A-stolpe listene og de på bakskjermene. Interiøret beholder jeg 100% facelift. Blir en blanding av det beste fra to verdener da, i følge meg selv. Men må være litt forsiktig så man ikke ender opp med hummer og kanari tilslutt, må se ut som at bilen kunne vært levert slik fra fabrikk. Preface syns jeg har en mer agressiv look, mens facelift virker mer eksklusivt og moderne. Facelift virker også en god del bredere pga. at grillen ikke er like høy som på preface, bredere nyrer og at den er mer flat i snuten generelt sett. En annen ting jeg til stadighet kjører meg selv fast med, er fargevalget.. Polaris er en veldig clean, men kanskje også litt kjedelig farge som når den er i bra stand får bilen til å se superstrøken ut. Skaper fin kontrast mot det sorte interiøret, men passer i mine øyne ikke så bra til preface og BBS frontspoiler, samt at kromlistene forsvinner litt mot sølvfargen. Bra allround farge, som aldri går av moten. Grå, slik førstebilen min var er en litt "tøffere" farge, spesielt når mørket faller på eller i litt dunkel belysning, gir litt mafia preg og passer bra til preface, men er litt kjedelig å se på når det er lyst ute og bilen har lettere for å se sjabby ut. Sort er jeg ikke kjempefan av, men det har potensiale på E23, ser ganske eksklusivt og limousin-aktig ut og passer kanskje best på facelift. Enten diamantschwartz eller bare ren svart uten noe metallic, som gir en dypere sort. Andre farger vet jeg ikke hva det skulle vært.. Rød f.eks syns jeg ikke E23 kler, det er de for stor og klumpete til. Så har man brune eller grønne ruter.. osv, osv.. Valgets kvaler sier jeg bare.. Siden bilen min likevel blir som ombygd å regne med modifisert 745 motor og drivverk etc. så syns jeg ikke det er galt å ha litt egne løsninger. Den bilen vil aldri bli ett samlerobjekt så lenge den ikke er 100% original. Som du sier er preface vs facelift kun snakk om skrudde deler så det er lett å bytte fra eller til. Eneste er at facelift har ekstra skruhull til den noe bredere a-stolpe listen som preface ikke har eller dekker over, og preface har skruhull i forskjermene som ikke facelift har eller dekker over. Ble en del lengre enn jeg hadde tenkt dette her, men når jeg først begynner å skrive har jeg en tendens til å skrive mye.
  15. magnetens Z4 Coupé (Til salgs!)

    Spottet deg i Tyskland i sommer, snakk om at verden er liten! Dette bildet er tatt i nærheten av pizzarestauranten Pinocchio ved Nürburgring, spiste der jeg også. Kom på at jeg hadde tatt bilde av en norskregistrert Z4 som jeg syntes å ha sett på bimmers tidligere, fant ut at jeg skulle google litt her om dagen og ramlet da over tråden din. Har lest gjennom reisebrevet ditt og syns det så ut som en knallbra tur. Ser at du også har tatt bilde av bilen min, på side 20 i reisebrevet ditt. Du har tatt bilde av både meg og bilen min ved Brünnchen, samt ved innslippet til banen. Da med "sorte" felger pga. bremsestøv (de støver noe sinnsykt de klossene!) og en stygg ripe i støtfangeren foran, som jeg var så klønete å få nede i Italia noen dager i forveien. Vet ikke om det var du som på ett tidspunkt prøvde å ta kontakt med meg, da jeg ikke hørte helt hva det var som ble sagt og slo over på min dårlige Engelsk. Det gikk opp for meg en stund etterpå at vedkommende faktisk forsøkte å snakke Norsk til meg, det var litt kleint.. Det som er litt morsomt å se er at dere har vært på litt av den samme turen som jeg var på nedi Europa. Jeg var også på BMW Welt / BMW museumet i München, Ferrari museumet i Maranello, det skjeve tårnet i Pisa, Monaco og deler av den franske riviera. Jeg kjørte også over Alpene, men kjørte Stelvio passet via Bormio, samt Mortirolo passet, sistnevnte anbefales på det sterkeste pga. den flotte naturen og bebyggelsen på vei ned, men man må være forberedt på smale veier. Gamlebyen i Praha oppholdt jeg meg en helg i nå i November i forbindelse med jubileumstur med firmaet jeg jobber for, flott by og mye gammel arkitektur, men også en del tvilsomt i gatene etter mørkets frembrudd. Hadde tenkt å bruke en uke til nede i rivieraen, med litt sightseing rundtom, men med konstant 30-37 grader og i en 31 år gammel bil som aircondition har sluttet å funke på pga. mangel på gass og jeg ikke har fått ut fingeren og konvertert til nye typen gass enda, så var det ikke til å holde ut. Jeg rømte nordover igjen og droppet mye at det som jeg hadde tenkt å "svinge innom" på turen. At jeg reiste alene og ikke hadde planlagt noe på forhånd ble også litt en showstopper for min del. På Nürburgring gjorde jeg en BTG runde på ca. 12:00 min, legger ved en videosnutt. Skulle hatt MX5'n på ringen, den egner seg litt bedre enn E24'n til slik bruk. Det var nesten så vi skulle ha kjørt denne turen i felleskap, mtp. fellesnevnerene.