02dag

Medlem
  • Innholdsteller

    286
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om 02dag

  • Rang
    Kaptein

Contact Methods

  • Website URL
    http://bmw.fjellhamar.net

Profile Information

  • Interesser:
    Fjellhamar
  1. 02dag

    Heve og senke E61 med inpa

    Kan du være snill og forklare hvordan?
  2. 02dag

    Heve og senke E61 med inpa

    Det er jo forsåvidt det samme i inpa, hvor man i abgleich-menyen får en liste med hvor mange millimeter det skal være mellom nederste felgkant til skjermen ved bestemte størrelser på hjul. Man kan da sette inn hvor mange millimeter du vil endre på og resultatet vises. Det er her venstre og høyre side viser helt forskjellig. Men jeg klarte å få bilen ned igjen ved å gå inn på hand control og justere. Tenning var av. Tok først bilen helt ned, det ble 10cm. Tok den deretter opp igjen 75mm. Gikk tilslutt inn på abgleich og trykte ok på 0mm begge sider, altså ingen endring. Da ble den som på bildene og den hever og senker seg automatisk ifht last. Dette går greit for meg, men skal justere litt mer når jeg finner et flatt sted, er på ferie nå. Kan du gjøre dette med den versjonen av ista som er på den vmen jeg lastet ned fra deg?
  3. Increased emissions fikk jeg selv går en stund siden. Du må sjekke at vakuumledningen for egr fungerer. Hvis ikke så feilsøk dette. Andre ting det kan være er for.eks luftmengdemåler. På min var det hull i trykkslange fra turbo.
  4. 02dag

    E46 DSC, handbrekk og abs lys lyser

    Du burde også få gjort noe med den spenningsfeilen. Ordne batteriet først, ny regulator koster vel et sted mellom 1000 og 1500 kroner. Lett å bytte.
  5. Er det noen som har riktig prosedyre på dette? Skiftet hjullager bak her for fjorten dager siden og istedenfor å ta av slanger for kompressor så trodde jeg at jeg skulle være lur og bruke inpa for å tømme belgene. Lang historie kort så har jeg føkka det til og nå er bakparten for høy. Får den ikke ned igjen. Lurer altså på om man må ha tenning på eller av, hvordan man slår av og på hvilken modus som er riktig for å utføre dette? Hvis bruk av hand control, hvor setter man da de nye verdiene slik at bilen blir på det nivået som er satt? I tillegg, under tuning eller abgleich som det står i min inpa, hvorfor er verdiene helt forskjellig på høyre og venstre side? Kan man resette sensorene på noe vis? Mange spørsmål dette, men en som kan dette vet hva jeg snakker om.
  6. 02dag

    DPF E61, Tett partikkelfilter?

    Dette skyldes nok helt sikkert for lav motortemperatur. Du kan sjekke denne ved å gå inn i skjult meny i instrumentpanelet. Hvis du Ikke klarer å få 85-90 grader under vanlig kjøring så er der to termostater som må byttes. Den til kjøling og den til egr. Når du har gjort dette må du resette feilmeldingen og det gjorde jeg med inpa hvor da min elleve år gamle datter satt og trykte f4 og f1 til feilmeldingen sluttet å komme. Vi tok en tur på motorveien fra Hvam til avkjøringen til Jessheim og tilbake. Når vi passerte kløfta på vei hjem så sluttet meldingene å komme. Finnes sikkert andre måter å resette på, men dette fungerte for meg.
  7. 02dag

    BMW 525DAT skrape lyd

    Worst case scenario så er det høytrykkspumpe for diesel. Mange ting som kan lage lyd, men få som gjør at motoren fusker. Så jeg tror du kan utelukke dynamo, drivremslager, ac, servopumpe og vannpumpe. Jeg kan ta feil.
  8. 02dag

    M10 oljetrykksmåler

    Oljetrykksmåler på m10 sitter ved siden av fordeler som vist på bildet. Resten er rørleggerarbeid 🙂
  9. 02dag

    level system control failure

    Dekselet sitter rett bak høyre bakhjul
  10. 02dag

    tikkelyd borte med 1liter castrol edge

    Dette er m57tu2, den store dieselmotoren. 0w eller 5w, 30 eller 40 er jo relativt små forskjeller. Men det hadde mye å si for min motor tydeligvis.
  11. Fikk oljenivåadvarsel her en dagen og bestemte meg for å toppe opp med en liter olje. Det er på tide med et oljeskift nå siden bilen har gått ca 12000. Skal bestille olje på ebay.de. Har alltid brukt castrol edge 0w-30 men klarte bare å finne denne som longlife01 i hyllene. Tok derfor en 5w-40 som det sto bmw longlife 04 på. Dette var castrol edge, men det sto markert turbo diesel på den. Fylte på og startet opp og ventilløftertikking forsvant helt. Dette ble jeg veldig overrasket over da dette har plaget meg i over ett år nå og tre oljeskift. Vurdere nå å gå over til denne oljen helt men leste så at den bare er halvsyntetisk. Er det 5w eller 40 som gjorde utslaget eller var det fordi den var halvsyntetisk? What to do?
  12. 02dag

    Lyd i forstilling e60/E61

    Dette er skiftet allerede. Den øverste delen av klikkestaget/raklestaget/trykkstaget har en slags skål som passer inn i triangelbraketten så den tror jeg er ok. Den nederste delen er en vanlig bolt og den har litt mindre diameter enn hullet uten at dette er ovalt på noen måte. TIS sier 65nm og jeg brukte 80 bare for å være på den sikre siden. Tror ikke dette er problemet.
  13. 02dag

    Lyd i forstilling e60/E61

    Ny informasjon i saken. Jeg hektet av det ene trykkstaget til stabstaget og tok meg en kjøretur. Ikke en lyd på hele turen og jeg prøvde hardt for å fremprovosere den. Jeg antok da at jeg ikke hadde fått strammet alle bolter og muttere ordentlig og gjorde det. Lyden var tilbake med en gang når jeg kjørte ut på veien. Jeg kan ikke tenke meg at det er feil på stabstaget eller innfesting av denne lenger, men når dette er montert så påvirker det ett eller annet som gir fra seg lyd. Noen som har noen ideer?
  14. 02dag

    Lyd i forstilling e60/E61

    Ja det har jeg sjekket. For noen år siden reparerte jeg alle fire gjenger med helicoil fordi gjengene var spist opp. Har sjekket litt mer i dag med et verktøy jeg kjøpte på biltema se bildet. Fikk dattera til å sitte å holde på bremsen mens jeg feilsøkte. Ser at casterstaget er veldig slitt, og når hun tok rattet frem og tilbake så kjente jeg det litt i endeleddet også. Vurderer nå å bytte alle forstillingsdeler for det er kanskje allikevel på tide. Men har ikke funnet årsaken til klunket enda. Har funnet en ny metode for å fremprovosere det. Kan jekke opp bak på motsatt side og da smeller det til igjen. Slipper da å kjøre inn og ut. Sjekk den dårlige videoen. 9015624F-D647-4AD3-A892-AAAE553F621D.MOV
  15. 02dag

    Lyd i forstilling e60/E61

    Ja, jeg har sjekket dette også. Men jeg skjønner deg veldig godt, det er slike ting som kan gi gnagsår på hjerterota. Stabstaget på E60 sitter fast med to gummiforinger på traversen. Disse sitter med en bolt og en mutter hver, bolt øverst og mutter nederst hvis jeg ikke husker feil. Deretter går det ut til endene hvor disse to trykkstagene sitter i hver sin ende. De sitter fast i støtdemperen med en slags trekantbrakett, med tre hull hvor den ene er til trykkstaget, den andre til en lang bolt med mutter som klyper fast støtdemper, og den siste er den før omtalte 16mm bolten. Det eneste som ikke er sjekket ordentlig er den ene av disse to boltene(en på hver side). Men den fikk jeg strammet med riktig moment, så jeg regner med at det er "alles gut" her. Hvorfor er det da den opp og nedovergående bevegelsen som fører til lyden? Jeg heller til at det er tårnlageret, men har holdt fingeren borttil ved oppjekking og kjenner ingenting ekstraordinært her.