iittala

Medlem
  • Innholdsteller

    479
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om iittala

  • Rang
    Major

Profile Information

  • Interesser:
    Oslo
  1. iittala

    bmw x3

    Sitter bak høyre fremhjul, på hjulopphenget. Er eneste sensoren med en arm ned på bærearmen. Har antatt at du har xenon, hvis du har halogen gjelder selvsagt ikke dette!
  2. iittala

    bmw x3

    Du kan forsøke å koble fra nivåsensoren høyre foran. Den var defekt på min X3 og gav like symptom. Uten sensor virket lysene, men de justerte seg ikke selv. Ny sensor og alt var ok.
  3. iittala

    Vurderer hengerfeste, søker erfaringer

    Jeg kjøpte Oris med bilspesifikt ledningsnett til en E83 fra haagen.no. Fant ut at det knapt var noe særlig å spare på å bestille fra utlandet, og skruvat styrer jeg stort sett unna viss jeg kan. Montering av selve kula var enkelt (og siden det er en helt annen bil kan nok ikke den erfaringen overføres), men ledningsnettet. Der fulgte det med en monteringsanvisning som var så dårlig at jeg er sikker på at den kostet meg en halv dags ekstra arbeid. I etterkant fant jeg ut at GS har BMWs originale monteringsanvisning liggende ute på nett. Der fikk jeg svar på mye av det jeg måtte finne ut selv, og jeg skjønte fort hvorfor jeg brukte unødig lang tid. Så jeg har vel egentlig bare én erfaring relevant for deg: Skaff deg den originale monteringsanvisningen! PS: for meg virker det som forskjellen på et godt og et dårlig avtagbart hengerfeste er hvor klønete mekanismen er i bruk.
  4. iittala

    Defekt tårnlager bak e46

    Det ser ut som du mangler skiva som skal sitte under lageret, tilsvarende den du har montert over, for med den på plass skal dette være umulig. Sjekk etk hvis det ikke er åpenbart hva jeg mener.
  5. Jeg har en viss formening om hvor langt jeg forventer en x5 bør kunne kjøre, men det er i grunn utenfor temaet til tråden. Så for å fortsette avsporingen, artig lesing om en annen bil med problemer med registeret: https://jalopnik.com/here-s-why-the-v8-audi-s4-is-an-awful-used-car-1676466510
  6. Hvor lang er en strikk? Jeg kan selvsagt ikke svare på spørsmålet ditt. Men jeg vil forvente at levetiden på en X5 E70 er lengre enn 300 000 km. En Peugeot Partner derimot.. Edit: Og det gjør sannsynligvis mange andre også, gitt bruktprisene på X5 som har passert 250 000 km.
  7. Prinsipielt mener jeg at interne komponenter i en motor som hovedregel bør vare ut levetiden på bilen, hvis ikke det er skiftintervall på det. Når man da ser en tendens til at registerkjedet begynner å bli langt og slapt etter ~300 000km, da synes ikke jeg det er godt nok, likegyldig om det står Mercedes eller BMW i grillen. Det er ikke rart at prisene på E70 faller, så billig man får leaset ny X5 4,0 (eller hva den heter) i dag. Det jeg imidlertid finner merkelig er at prisene er veldig like på en bil som har kjørt 150 000 km og en som har kjørt 250 000 km. Og sett i lys av denne trådens tema blir det veldig enkelt for meg som potensiell kjøper å styre unna de som har kjørt langt. Så vil selvsagt mange være uenig med meg i det, og det skal dere få lov til Finn-søk sortert på pris, lav til høy. Her er det biler med 160 000 km og 260 000 km som koster tilnærmet det samme.
  8. Det hadde nesten vært enklere om man måtte regne med å bytte kjedet ved ~300 000 km. I stedet for at kjedet kanskje gikk i filler så visste man at da må det byttes. Akkurat som det er enklere å forholde seg til skiftintervall på automatolje på 80 000 km enn BMWs livstidsolje. Bruktprisene hadde kanskje vært deretter også. Takk for god informasjon TRF.
  9. Jeg hadde nok både sovet godt og unngått nerveproblemer med en langkjørt E70 med M57n2. Men siden dette er et reellt problem så bør bruktprisen påvirkes av det, noe jeg ikke synes at den gjør i særlig grad. Sånn sett utelukker jeg derfor biler med noe særlig over 200 000 km, selv om jeg ikke synes dette er mange kilometer. Egentlig synes jeg ikke 300 000 km er særlig langt for en premiumbil som E70, men det er tydeligvis det. Passaten min har passert 300 000 km med god margin, og det er ikke kilometerstanden som gjør at jeg vurderer å skifte den ut, den fungerer akkurat like bra/dårlig som den alltid har gjort drivverksmessig.
  10. Har bygget en del motorer tidligere, men ingen BMW sekserdiesel enda. Så da tolker jeg det som en overkommelig oppgave, gitt at man får tak i nødvendig spesialverktøy. Det er kanskje for tidlig å konkludere om "alle" M57n2 må bytte kjedet på rundt 250-300 000 km? Det sier nok om N57, dessverre..
  11. Er ikke lenge siden jeg kom over en E61 530xD på Finn som ble solgt som delebil pga registerkjedet hadde hoppet over. Mener den hadde rullet 330 000 km, men finner ikke igjen annonsen. Finnes også noen videoer på youtube, både som viser slakken når kjedet er demontert og av lyden et slakt registerkjde lager på tomgang. Spørsmålet mitt kunne kanskje vært formulert bedre. Må man forvente kjedebytte på ca 300 000 km, eller er det tilfeldig hvem som må bytte og ikke? Komplett servicehistorikk? Er det i tilfelle mulig å bytte kjedet selv, uten masse forskjellig spesialverktøy? Jeg bør kanskje satse på en bil med N57 i stedet, selv om den også virker å måtte bytte kjede av og til, og den jobben må jo bare være mer komplisert enn på en M57. Edit: @TRF Sier du at N57 er plaget med registerkjedet i større grad enn M57n2? N57 N57 etter angivelig 140 000 km, med alt for mye diesel i olja
  12. Jeg vurderer å bytte ut min aldrende VW Passat med en X5 E70, mest fordi Passaten er så utrolig kjedelig, men også litt fordi E70 begynner å bli billig. Mange av disse X5-ene har rullet et stykke, gjerne godt over 200 000 km. Er i utgangspunktet ikke redd for kilometer, men har lagt merke til at det begynner å bli noen som rapporterer om registerkjede som hopper over når disse motorene nærmer seg, eller passerer 300 000 km. Er det mulig å si noe om hvor reellt problemet er? Er en litt for omfattende jobb å bytte kjedet til at jeg ville begynt på det som "preventivt vedlikehold".
  13. Aner ikke hvor mye arbeid det er, men hadde original blåtann handsfree i min 2008 X3,. Den var så dårlig at det aldri ble brukt! Knotete å koble opp telefon og dårlig lyd i begge ender.
  14. Delvis brukerfeil altså, etter GUI-et i ISTA+ tolket jeg det som at jeg kan endre type og kapasitet der Hvilket av de er enklest, ISTA/P eller NCS? Har NCS (følger med i VM-en din), men virker å være litt terskel å komme i gang med det..
  15. Hmm, noe rart har i hvert fall skjedd. Gikk ut og forsøkte på nytt nå, og nå ser det ut som jeg har byttet batteri en hel masse ganger, alle på samme kilometerstand. Men jeg kan ikke se at jeg har fått kodet inn at bilen skal ha AGM-batteri. Etter hva jeg skjønner finnes det ingen kode for AGM 95 Ah, da er AGM 90 Ah det nærmeste jeg kommer. Se også skjermbilder fra ISTA+ i linken under. Fant ingen gallerifunksjon her? Googlebilder